eitaa logo
مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع)
2.8هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
187 ویدیو
10 فایل
﷽ ✅ کانال مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه السلام ✔️ نظر، انتقاد و پیشنهاد 🆔 @rushdadmin ✔️ سایت مرکز ↙️ ✅ http://rushd.ir ✔️ کانال بله و تلگرام ↙️ ✅ @Rushdisu ✔️ اینستاگرام ↙️ ✅ instagram.com/Rushd.ir —---------------------
مشاهده در ایتا
دانلود
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐 سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐 ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐 بله ↙️ ✅ ble.im/Rushdisu
📄 نقدی کوتاه بر فیلم «تختی» ساخته بهرام توکلی 🔶چگونه زیستن یا چگونه مُردن؟ مسئله این است ✴️ آخرین اثر ، فیلمی است؛ می خواهد به یکی از مهم ترین چهره های نیم قرن اخیر ایران بپردازد؛ با مسامحه می خواهد زندگی یک سلبریتی دهه ۳۰ و ۴۰ شمسی که نه در فضای مجازی که در متن زندگی مردم تبدیل به یک شده است را روایت کند. می خواهد بعد از دو دهه، کار نیمه تمام مرحوم «علی حاتمی» را تمام کند. « » متعلق به سینمایی است که می خواهد در جستجوی قهرمان باشد؛ می خواهد زندگی یک قهرمان ملی را از کودکی تا آخرین لحظات زندگی اش تعریف کند. ساختن قهرمان برای مخاطبی که خود با این اسطوره به شکل واقعی و ذهنی زندگی کرده است؛ کار دشواری است. خطر اسطوره زدایی در کمین فیلمساز است؛ اما فیلمساز مهم این سال های ما، این را پذیرفته تا از زندگی پر ماجرای او یک سینمایی خلق کند. 🔹فیلم از ۱۵ دی ماه ۱۳۴۶؛ دو روز قبل از مرگ تختی در اتاق ۲۳ هتل آغاز می شود؛ از دفترخانه رسمی که تختی برای تنظیم وصیت نامه اش رفته است و بعد از لحظه مرگ تختی، به دوران کودکی او فلش بک می خورد. مرگ تختی یک است؛ کاش راز هم باقی می ماند اما برای فیلمساز ما گویی آن چنان که بارها تأکید کرده است؛ تختی است نه انتهای آن و چگونه از چگونه مُردنش دارای اهمیت بیشتری است. بدین جهت به شکل کامل در ابتدا و انتهای فیلم صحنه تختی را با صراحت نمایش می دهد تا از انتهای تراژیک زندگی بزرگترین چهره ورزشی و پهلوانی سخن بگوید. از یکی از تلخ ترین فیلمسازان سینمای ایران که در کارهای قبلی نیز نوعی پوچی و تلخی را می توان ردیابی کرد؛ قابل انتظار است که در میان سناریوهای مختلف پیرامون مرگ تختی، خودکشی او را برگزیند. 🔹فیلم، دوران کودکی تختی در منطقه «خانی آباد» تهران در سال های منتهی به ۱۳۲۰ را در جامعه ای سرتاسر نکبت آلود و فقیر ترسیم می کند و در این چهره پردازی مسیر را طی می کند. از کودکی که می خواهد از خانواده خود کند ولی ندارد و به شدت می خورد. در کشتی محله ای با کودکان شکست می خورد و وقتی به سمت جوانی در سال ۱۳۲۷ می رسد، در تست های اولیه کشی می شود. اما تلاش و کوشش را ادامه می دهد تا در نهایت در فاصله کمتر از سه سال تیم ملی را برتن کند و این نقطه آغاز قهرمانی های اوست. مرد پرافتخار کشتی ایران در دهه ۵۰ میلادی (۳۰ شمسی) که یک طلا و دو نقره المپیک و چندین مدال جهانی را می کند. نقطه فیلم، بدون تردید فوق العاده در خلق فضاهای مختلف فیلم است. اوج این بازسازی در تصویرپردازی سکانس فینال ۱۹۵۶ است؛ این تنها فیلم است که به خوبی توسط فیلمساز بازسازی شده است. در سایر بازسازی ها و چهره پردازی نیز فیلم، از سطح سینمای ایران است. گاه میان حالت و در تعلیق افتاده اما کوشش توکلی در این تصویرسازی، مخاطب را درگیر می کند. 🔹«تختی» توکلی در یک کلمه خلاصه می شود: « ». در اینکه تختی قهرمان، پهلوان و شد چون نسبت به مردم و بود و خود را نسبت به آنها می دانست تردیدی نیست. اما فیلمساز در کمک های گوناگون تختی به مردم که تقریبا در بیش از ۱۰ تا ۱۵ به شکل های مختلف دیده می شود، باعث پس زدن مخاطب می شود. تختی و مردم دار بود و در میان مردم بود و مسئله مردم، مسئله او بود، ولی در یک درام حدود ۱۰۰ دقیقه ای پرداخت تا این حد اغراق آمیز به این مسئله، از گیرایی مطلب می کاهد. تختی توکلی از این جهت علاقه مند دکتر است و در بیش از ۵ مورد آن را مورد تأکید قرار می دهد؛ تختی توکلی دلبسته آیت الله و عضو است اما کنش اجتماعی فعال ندارد. 🔹«تختی» در فیلم شخصیتی است که دچار تطور و می شود؛ اما مخاطب این تطور و تحول را به صورت ملموس نمی بیند و اساسا این تحول را فهم نمی کند. سیر این تطور و تحول در فردی که تصور می شد استعداد کشتی ندارد و بعد اولین مدال طلای تاریخ ایران در کشتی را کسب می کند و بعد تبدیل به یک قهرمان می شود، چندان مشخص نیست. برای خلق قهرمان، فهم تطور شخصیت او در دل درام ضرورت دارد و نریشن های فیلم هم کمکی به این ماجرا نمی کند. برای خلق سینما است که دارد و فیلم با ذکر برخی مطالب از سوی (مانند برخی فعالیت های سیاسی تختی) عملا مجموعه اطلاعات در اختیار مخاطب قرار می دهد. تصویری کلان و کلی از یک قهرمان تاریخی. 👆👆 👆👆
👇👇 👆👆 🔹«تختی» در فیلم یک فعال و یک قهرمان موثر نیست؛ بیشتر تحت تأثیر است و گاه با برخی کوشش ها تلاش می کند با اندازه وسع خود، مسائل مردم را حل کند. در توجه به مردم و رعایت حال آنها به خوبی قصه پیش می رود: پیشنهاد تبلیغ برای برند یک را نمی پذیرد و از حضور در سینما به جهت آنکه مردم مجبور به پرداخت پول برای دیدن آن می شوند، می گریزد و پیشنهاد را رد می کند ولی کنش فعال اجتماعی را سامان نمی دهد. گویی «تختی» توکلی حتی خود را برای عقب می اندازد و سرانجام به خاطر یک نفر ازدواج می کند. این حد افراطی از تأکید بر مردم داری، از تختی قهرمانی ساخته است که به مرور با فشارهای حکومت در اثر موضع گیری های سیاسی و اجتماعی تختی، علاوه بر انفعال دارای نوعی افسردگی هم می شود و اینجاست که فیلم خالی از می شود که تاروپود قهرمانی و پهلوانی است. 🔹«تختی» فیلمی ناظر بر یک چهره ملی است و در این روایت زندگی کوشش می کند تا یک درام برای ما خلق کند اما آنچه بیش از این درام دیده می شود، قدرت بازسازی و مستندنمایی است و همین امر برخی ویژگی های طرح درست قصه را از فیلم گرفته است. در طول فیلم بارها و بارها مشاهده می‌کنیم آدم‌هایی به تختی مراجعه می‌کنند و از او می‌خواهند و او از جایی به آن‌ها پول می‌رساند. بعد گفتار متن فیلم همین نکته را که قبلا دیده‌ایم دوباره شرح می‌دهد و محکم‌کاری می‌کند و بعد باز برای محکم‌تر کردن دوباره شخصیت‌های فرعی همین نکته را به تختی متذکر می‌شوند و چندباره توضیح می‌دهند که تو نباید تا این حد به دیگران کمک کنی و تختی واکنشی ندارد جز و تکراری و ذکر شعارهایی در این زمینه که من بدون مردم و چنین و چنان. فیلم از نقطه شروع تا نقطه پایان با صرف اطلاعاتی ویکی‌پدیایی فرازهای مختلف زندگی تختی را که اکثرا از آن مطلع هم هستیم با مصرف جملات نمایش می‌دهد. 🔹اشکال اما فقط از فیلم‌نامه است؟اما باز گردیم به نکته ابتدایی؛ چرا برای فیلمساز ما که چگونه زیستن تختی از چگونه مردن تختی مهم تر است؛ ابتدا و انتهای فیلم با بازسازی صحنه خودکشی تختی است؟ تختی پهلوان، روزهای آخر عمر را، در ، دور از کشتی و به‌دوراز مردم سپری کرد و مرگش با همه راز و رمزهایش؛ طعم تلخی برای همه ایرانیان دارد. اما آیا این تصویرپردازی از تختی ناخودآگاه فیلمساز را به سوی برگزیدن این سناریو از میان سناریوهای مختلف مرگ تختی نمی کشاند؟ از قهرمان افسرده ای که در برابر انتظارات مردم کم آورده است؛ جزیی انتظار است؟ تختی توکلی باید خودکشی کند اما شاید تختی قهرمان المپیک فراتر از تحلیل هایی که می گوید به واسطه زندگی شخصی و قهرمانی اش افسرده شده است؛ مرگ را مرحله مهمی از زیستن بداند. چگونه مُردن خیلی کم اهمیت تر از چگونه زیستن نیست. توکلی، به‌عمد از دخیل کردن شخصی خود در مورد سال‌های پایانی زندگی تختی و مرگ او دور می‌مانند و به همین دلیل، فیلم شبیه یک وقایع‌نگاری محض می‌شود نه یک فیلمی که تعریف می‌کند. مخاطب در جستجوی است که اگر تختی خودکشی کرد چرا و اگر کشته شد چرا؟ ولی فیلمساز با همان جمله معروف مسیر زندگی تختی است نه پایان آن؛ از آن به راحتی می کند. ✍ پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه‌السلام ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐 سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐 ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐 بله ↙️ ✅ ble.im/Rushdisu
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐 سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐 ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐 بله ↙️ ✅ ble.im/Rushdisu
📄 نقدی کوتاه بر فیلم «شبی که ماه کامل شد» 🔶 عاشقانه تراژیک اما زنانه... 🔹چهارمین اثر نرگس در قامت ، فیلم خوبی نیست. حداقل به اندازه ای که برنده ۷ سیمرغ جشنواره در بخش های اصلی شود و جایزه بهترین فیلم جشنواره را از آن خود کند؛ . نفس انتخاب « » و کاری به غایت دشوار با جغرافیای خاص منطقه سیستان و بلوچستان است؛ اما برای فیلم خوب شدن مسیر را کامل طی نکرده است. عاشقانه ای که در دنیای خشونت های افراطی به مرور رنگ می بازد. 🔹فیلم با عاشقانه ای و با مکث هایی متأسفانه عمدتا و آغاز می شود. عبدالحمید، پسر جوان و فروشنده بلوچی که در مغازه عاشق دختری به نام فائزه می شود. فیلم بدون وجه دراماتیک، در نیمه اول عاشقانه این دو است؛ گرچه تلاش دارد در پیرنگ های قصه، زمینه های بروز را آماده کند، اما طولانی شدن بیش از حد آن، را به معنای واقعی کلمه می دهد. نیمه دوم فیلم است؛ روایت از گروه عبدالمالک ریگی در جنوب شرق کشور. جایی متوجه می شویم عبدالمالک برادر عبدالحمید است. دوربین فیلمساز بعد از نشان دادن جغرافیای زیبای بلوچستان، به پاکستان می رود تا از نزدیک ما را با وجوه ضد انسانی و خشونت آمیز این گروه تکفیری آشنا کند. 🔹فیلم روایت زنانه ریشه ها و عملکرد این گروه تکفیری است؛ روایت قصه ای واقعی که آبیار به جهت علاقه ذاتی خود که در فیلم های گذشته نشان داده است؛ از منظر زنانه به نگریسته است. حُسن این انتخاب، و بیان قصه است؛ اما ایراد بزرگش آن است که فیلم به ، منفعل و احساسی است تا ؛ انسان پرور و خالق قهرمان. نرگس آبیار، از به رسیده است؛ پس احتمالا باید بداند که وجه مشترک ادبیات و سینما به عنوان دو مدیوم هنری آن است که باید «انسان» بسازد و با خلق شخصیت قهرمانی، برای ما از واقعیت به پُل بزند. اتفاقی که به هیچ وجه نمی افتد. 🔹بهترین فیلم جشنواره سی و هفتم، روایت تطور شخصیت عبدالحمید شاعر و عاشق پیشه به یک تکفیری ضد انسان است؛ در این راه می خواهد وجوه انسانی این تکفیری را برایمان نمایان کند تا با نگاه واقع بینانه ای این جانورهای آدم نما را بشناسیم. پسری که تحمل دیدن کشته شدن یک را ندارد؛ در انتها به راحتی سر انسان می برد. اما این تطور شخصیت و روایت آن از منظر همسرش فائزه؛ فیلم را موضع محض قرار می دهد. قهرمان ملی این قصه کیست؟ فائزه زن منفعل و نیمه خنگ یا پلیس امنیتی محتاط و منفعل؟ آنچه فیلم نمایان می کند بیشتر هنرمندی خانواده از مردمان است که همه به گروه های تکفیری پیوسته اند جز یک نفر که آن یک نفر هم در نهایت در «شبی که ماه کامل است» نشان می دهد یک تکفیری دو آتیشه است. 👇👇 👆👆
👇👇 👆👆 🔹«ایران مظلومِ مقتدر»؛ تصویر ملی ما از کشورمان در مواجهه با است. روایت زنانه آبیار در این فیلم، تنها نمایانگر وجه مظلومیت و مردم ایران در برابر تروریسم است؛ اما اثری از اقتدار و کنش گری نیست؛ این حرف لزوما به این معنا نیست که باید یک پلیس امنیتی فوق فعال داشته باشیم؛ به این معناست که حداقل روزنه ای از شورش علیه این خشونت دیده شود؛ اتفاقی که رقم نمی خورد. خشونت می شود و فیلمساز با به تصویر کشیدن عریان صحنه سر بریدن این جانوران (آن هم در سر سفره غذا)، اوج در ترسیم خشونت را نمایان می کند. دیدگاهی که در فیلم ارائه می شود، تصویری منفعل و مظلوم با چاشنی زنانه و البته بی خطر از ایران است که البته در برخی جریان های فکری و سیاسی طرفدار زیاد دارد. 🔹دوربین روی دست و لرزان به خصوص در فضاهای بسته، مخاطب را دچار می کند؛ دوربینی که می خواهد به گونه ای کند و فضا را به ما معرفی کند، بیشتر ما را گیج می کند. فیلم به شدت طولانی و خسته کننده است؛ به راحتی می شود حدود ۴۵ دقیقه از این فیلم را حذف کرد و اتفاقی برای قصه اصلی نیفتد. تمرکز زیاد بر ترسیم فضاهای گوناگون در پاکستان واستان سیستان و بلوچستان، در برخی سکانس ها به قدری زیاد است که آدمی را به یاد مستندهای معرفی مناطق ایران می اندازد. 🔹بازی های سه بازیگر اصلی فیلم نسبتاخوب است؛ البته نه به اندازه ای که هر سه برنده سیمرغ جشنواره امسال شوند. فیلم، بر میزان فاجعه بودن فیلم می افزاید. عشق در شبی که ماه کامل شد، قربانی تکفیر و سیاست می شود. در این پایان بندی آنچه پیش از این اشاره شد تأیید می شود. فائزه قربانی عاشق پیشه سه سال پیش خود می شود. پلان کشته شدن فائزه توسط عبدالحمید، انزجار و تلخی مخاطب را اضافه می کند. سه فرزند فائزه رها در کنار جاده همراه با مادربزرگ شان چشم به راه تقدیر بهتر آینده اند چرا که فیلمساز کنش فعالی برای آینده متصور نیست. پایان بندی که نه همدلی ما را بر می انگیزد و نه احساسات ما را با خود درگیر می کند. شخصیت اصلی فیلم که مخاطب در نیمه ابتدایی با او هم ذات پنداری می کرده است؛ کم کم نفر دوم گروه تروریستی عبدالمالک ریگی می شود و این پیامد خطرناکی دارد. ✍ پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه السلام ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐 سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐 ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐 بله ↙️ ✅ ble.im/Rushdisu
💘 از عشق روز تا روز عشق 🐻 به بهانه #ولنتاین ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐 سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐 ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐 بله ↙️ ✅ ble.im/Rushdisu
📄 از روز عشق تا عشق روز 🔹 افسانه است ولی روز عشق می خوانندش! آن هم نه عشقی که عاشق و معشوق تا لحظه مرگ پای هم بمانند. 🔹پای مرگ پیشکش! سال بعد هم خبری از این عشق باشد، جای مسرّت است. شاید هم فردا شب، نه از عاشق خبری باشد، نه از عشق! 🔹باید هم در طول سال تنها و و نه بیشتر را برای عشق قرار دهند چون هر زمان که اراده کنند می توانند _سطحی و شان را قطع (cut) کنند. 🔹اینجا وصال معشوق، عشق است. مهم کام گرفتن از اوست نه خدمت رسانی! مهم این است تنها خوش باشی! ناخوشی های معشوق دیگر به عاشق ربطی ندارد. مسئولیت معنایی ندارد! 🔹بزرگترین هنر عاشق این است که معشوق را برای شبی هم که شده شاد کند. از دور دور بازی در خیابان های شهر گرفته تا خرید خرسی که در خواب زمستانی به سر می برد. باید هم پای حیواناتی چون و در میان این به میدان آید، وقتی خبری از نیست! 🔹«چون ندیدند حقیقت ره افسانه زدند»! در سرزمین عشّاق، هر روز، روز عشق و محبّت است. هر روز عاشق تر از دیروز. هر روز عشقی عمیقتر از دیروز. 🔹ناخوشی ها و ناملایمتی های روزگار که هیچ! مرگ هم یارای گسستن پیوند عاشق و معشوق نیست. عاشق با مریضی معشوق مریض، با درد او دردمند و با شادی او شاد می شود. 🔹اینجا عاشق و معشوق بعد از مرگ هم عشق بازی می کنند. این دنیا تنها فرصت آشنایی داشته اند؛ تازه عشق بازی ها در سرای آخرت شروع می شود. 🔹در وادی عشّاق من و تو دیگر معنایی ندارد، تو منی و من توام! اینجا وصال معشوق مدفن عشق نیست، تازه اوّل قول و قرارهاست. 🔹عاشق و معشوق عشق را فقط برای خود نمی خواهند. فرزندان آنها ادامه دهنده این عشقند. این عشق مخصوص یک نسل و دو نسل نیست، برای تمام نسل های بعدی است! 🔹سرزمین عشاق از ما دور نیست. کافی است نگاهی به اطرافت بیاندازی! عشق علوی و حب فاطمی از روز ازدواج امیر المومنین(ع) با حضرت زهرا(س) هنوز در خانواده ها وجود دارد، کافی است کمی از این عاشق و معشوق درس عشق بازی و عشق ورزی بیاموزی. ✍ پژوهشگر حلقه سیاست خانواده مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه السلام ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐 سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐 ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐 بله ↙️ ✅ ble.im/Rushdisu
📣📣📣 #اطلاعیه 💬 دانشگاه و رسانه (به همراه رونمایی از سایت جامع مرکز رشد) 🎙 باحضور آقای علی #فروغی(مدیر شبکه سوم سیما) و دکتر سیدبشیر #حسینی(عضو هیأت علمی دانشگاه صداوسیما) ⏰ دوشنبه ۲۹ بهمن از ساعت ۱۰ صبح سالن شهید مطهری ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐بله ↙️ ✅ ble.im/Rushdisu
📷 گزارش تصویری نخستین هم‌اندیشی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی (تبیین ابعاد بیانیه و راهکارهای عملیاتی آن در مسیر مأموریت مرکز رشد) 🗒 دوشنبه ۶ اسفند ماه 🔹با حضور: دکتر حسین عرب اسدی، دکتر مصطفی غفاری ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐 سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐 ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐 بله ↙️ ✅ ble.im/Rushdisu
📄 تبیین ابعاد بیانیه و راهکارهای عملیاتی آن در مسیر مأموریت مرکز رشد دانشگاه امام صادق(علیه‌السلام) ✴️ جلسه «هم‌اندیشی پیرامون بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی» با محوریت تبیین ابعاد و راهکارهای آن در مسیر مرکز رشد به همت ‌رحمه‌الله‌علیه و با حضور دکتر حسین ، مدیر اندیشکده دولت اسلامی و دکتر مصطفی ، نویسنده کتاب فتنه تغلب و عضو هیئت‌علمی دانشکده معارف اسلامی و علوم سیاسی دانشگاه امام صادق علیه‌السلام برگزار شد. 🔹در ابتدای این جلسه، دکتر حسین عرب اسدی برگزاری جلسه با محوریت فهم و تبیین این بیانیه را درحالی‌که متن بیانیه کاملاً بوده و فاقد هر نوع پیچیدگی است، ناشی از عدم فهم حاکمیت اسلامی و وجود نوعی  گفتمانی بین امت و  دانست و افزود: وقتی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در جایگاه رهبر جامعه اسلامی سخنی می‌گویند باید شاهد یک اقدام عملیاتی و میدانی از سوی انقلاب باشیم. چنانچه پس از بیانات رهبری صرفاً به تبیین و تفسیر بیانات اکتفا کنیم یعنی ما حضرت آیت‌الله خامنه‌ای را به عنوان ولی‌فقیه قبول نداریم بلکه نگاه ما به ایشان، صرفاً به‌ مثابه است که با مردم می‌کند... 📌 ادامه مطلب و گزارش تصویری در‌ پیوندهای زیر: 🖇 rushd.ir/?p=1670 🖇 rushd.ir/?p=1693 ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐 سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐 ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐 بله ↙️ ✅ ble.im/Rushdisu
📄 جایگاه نظری پلتفرم ✴️ اولین بار دیکشنری در اوایل ۱۵۷۴ از مثال‌هایی استفاده کرد که در آن‌ها پلتفرم اشاره به «یک طراحی، یک مفهوم، یک ایده یا یک الگو» داشت. اما در طول تاریخ، این مفهوم را می‌توان به‌ طور جدی در سه حوزه دنبال کرد. 🔹۱- پژوهشگران رشته طراحی و طراحی جزء استفاده از مفهوم پلتفرم هستند، آن‌ها زمانی از واژه پلتفرم استفاده کردند که خانواده‌ای از یک محصول را خلق کردند، خانواده محصولی که برای نیاز مشتریان اصلی طراحی شده بود و این امکان را داشت که به‌ سادگی با حذف، جایگزینی و یا اضافه کردن ویژگی‌هایی به‌ راحتی برای مشتریان شود. این ادبیات را می‌توان با مفاهیمی نظیر تفکر پلتفرمی، فناوری‌های پلتفرم، و سرمایه‌گذاری پلتفرم دنبال نمود. 🔹۲- گروه دوم های فناوری هستند، این گروه از جایی به بحث پلتفرم ورود پیدا کردند که پلتفرم‌ها را نقاط در صنایع دیدند. پلتفرم‌ها امکان ارزیابی و تخمین موفقت و شکست شرکت‌ها را در سطح صنعت به دست می‌دهد. شرکت‌ها البته به پلتفرم‌ها از جهت به دست آوردن رهبری بازار و موفقیت ورود پیدا کرده‌اند. 🔹۳- گروه سوم هستند، در ادبیات فارسی محدودی که از این موضوع داریم بایستی با عبارت اقتصاد آن را ردیابی نماییم. در اقتصاد، پلتفرم به‌ عنوان بستر یا واسطه‌ای برای بازارهای دوسویه در نظر گرفته می‌شود که خدمات را برای دو گروه متمایز از بازیگران فراهم می‌آورد. 🔹شاید بتوان ادعا کرد که امروزه پلتفرم در حوزه بیشترین استعمال را دارد. در یادداشت‌های بعدی با گونه‌شناسی که از پلتفرم‌ها ارائه می‌شود، در خصوص پلتفرم‌های نرم‌افزاری در گروه  پلتفرم‌های صنعت بحث خواهیم کرد. 🔗 rushd.ir/?p=1899 پژوهشگر هسته خط مشی فضای مجازی مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه السلام ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐 سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐 ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐 بله↙️ ✅ ble.im/Rushdisu