بی بی سی فارسی و منوتو
شکست یا تغییر راهبرد؟
چندی پیش شبکه قدیمی بی بی سی، بخش های فارسی و عربی خود را که بیش از ۸۳ سال سابقه فعالیت داشت تعطیل کرد.
در روزهای اخیر هم شبکه جوان اما پرمخاطب و اثرگذار منوتو با ۱۴ سال سابقه تعطیلی خود از چندماه آینده را اعلام کرد.
هر دو شبکه، دلیل تعطیلی خود را کاستی های مادی معرفی کردند که صرفنظر از صحت ادعا، قابل تامل است. این امر بویژه در خصوص منوتو که طی این سالها با وجود پرسش های مکرر مخاطبان و منتقدان، هرگز منابع مالی خود را معرفی نکرد قابل تامل تر به نظر می رسد.
برخی افراد، با ابراز خوشحالی، این اعلام تعطیلی را نشانه شکست دشمن در جنگ رسانه ای دانستند اما در مقابل، این رخداد را نفس تازه کردن رسانه ای دشمن تلقی و از ضرورت تامل در آن سخن گفتند.
در این زمینه و چرایی تعطیلی این شبکه ها چند نکته قابل ذکر است :
۱- پول و مطلوبیت دو روی یک سکه اند که از هم جدایی ناپذیرند. بویژه اگر بابت پول، پاسخگویی هم لازم باشد ضروری است نسبت به آثار و نتایج این هزینه کرد، دقت لازم صورت پذیرد.
۲- موج گرایش به پیام رسان ها و سکوهای رسانه ای مجازی بر هیچ کس پوشیده نیست. رشد مخاطبان رسانه های مجازی به گونه ایست که با افزایش تصاعدی مستمر روبروست و هر روز بر علاقه مندان این بستر افزوده می شود.
۳- به دلیل امکانات تعاملی بسترهای ارتباطات محازی، تماشای تلویزیون های غیرتعاملی در بسیاری از کشورها به سراسیبی افول رسیده و از مخاطبان ثابت شبکه های تلویزیونی کاسته می شود.
۴- به دلیل سهولت دسترسی به امکانات ارتباطی شبکه محور، رشد رسانه ها و خبرگزاری یک نفره یا محدود هر روز رو به گسترش است. هر فرد می تواند به تنهایی یک پایگاه خبری و تحلیلی باشد که مخاطبانی فراتر از یک شبکه خبری سنتی دارد.
۵- آمارهای رسمی و غیررسمی در ایران دلالت بر رشد مستمر گرایش به شبکه های خبری مجازی و کاهش مخاطبان تلویزیون ملی دارد.
۶- ناتوانی نظام راهبری رسانه در ایران در هر دو جنبه مواجهه سلبی و ایجابی با فضای مجازی و رشد کاربران شبکه های غیربومی بر هیچ کس پوشیده نیست.
۷- روند نزولی سرمایه اجتماعی رسانه در ایران و ناتوانی آشکار رسانه ملی در جذب مخاطب و حتی تلاش سازمان یافته برای کاهش مخاطب در آن هم قابل انکار نیست.
بنا بر این موارد اگر بناست رسانه هایی با پول بیت المال، مخاطبان ملی را پوشش داده و در فضای رسانه ای رقیب محور مجازی پیش از رقبایی که زودتر واقعیت های موجود را درک و تغییر رویکرد داده اند، زمینه جذب کاربران بیشتری را فراهم کنند لازم است یکبار بدون ملاحظه سابقه تاریخی و جایگاه حقوقی و ادعاهای تبلیغی در اصل کارکرد وجودی خود دقت و تأمل کنند و به جای جشن گرفتن و احساس پیروزی از خروج رقبای داخلی و خارجی از میدانی که در آینده ای نزدیک نه مبارز دارد نه تماشاچی به دنبال تقویت راهکارهای افزایش سرمایه اجتماعی و توسعه مخاطبان و ورود چندین برابری به عرصه فجازی باشد؛ مسیری که رقبا زودتر درک کرده اند و شجاعت بیشتری برای کنار نهادن کلیشه های رسانه ای نشان داده اند.
امروز بازاندیشی در هویت، ساختار و کارکرد رسانه های نسل جدید مبتنی بر بسترهای مشترک تلویزیونی-اینترنتی و در قالب های کاملا تعاملی شبکه محور یک ضرورت قطعی است، حتی اگر منوط به ادغام واحدهای رسانه ملی و وزارت ارتباطات بوده یا بر توسعه بخش خصوصی در هر دو عرصه تلویزیون و فضای مجازی استوار باشد.
#حکمرانی_شایسته
#سرمایه_اجتماعی
#رسانه_ملی
#فضای_مجازی
#منوتو
#BBC
به کانال گاه نوشت های خط سبز بپیوندید.
https://eitaa.com/sabzkhat
کار فرهنگی
چندی پیش بنا بود که به لطف همکاران محترمم، مراسم تودیع یا به قول امروزی ها تکریمی برای پایان دوره مسوولیتم در حوزه فرهنگی برگزار شود که به سبب بیماری پسرم امکان برگزاری فراهم نشد.
نکاتی را برای طرح در آن جلسه صمیمانه تدارک دیده بودم که به یادگار می نویسم.
کار فرهنگی یک وظیفه و مسوولیت است که داشتن آن خوشحال کننده و نداشتنش خوشحال کننده تر است.
در شرایط کنونی ورود به عرصه کار فرهنگی جز دردسر هیچ معنایی ندارد به همین دلیل بیشتر کسانی که به فرهیختگی می شناسم به سادگی تن به مسوولیت فرهنگی نمی دهند.
به قول سعدی:
جز به خردمند مفرما عمل
گرچه عمل کار خردمند نیست
وضعیت این روزهای جامعه و فرهنگ وضعیت گذار و عدم قرار و آرامش است.
شرایط دوقطبی عمیقی بر جامعه حاکم است که در عرصه فرهنگی و اجتماعی نتیجه ای جز رادیکالیسم در هر دوسوی این دوقطبی متصور نیست: قطب انقلابی سنتی و قطب انقلابی مدرن؛ دو اقلیت جمعیتی اما قدرت اجتماعی که هریک، جمعیت میانه انبوه جامعه را به سوی خود می کشد.
اولی به دنبال احیای انقلاب اسلامی به سبک دهه ۶۰ است و دومی به دنبال انقلابی تازه.
در این فضا بویژه وقتی از دانشگاه و دانشجو سخن می گوییم -نه محیط های سازمانی رسمی- اقدامات رادیکالی محبوبیت ویژه پیدا می کند و هرگونه اقدام غیررادیکال منجر به اتهام و برچسب بی شرفی از هر دو سوی طیف می شود.
در چنین حال و هوایی حرکات نمایشی جای برنامه ریزی فرهنگی را گرفته و فوق برنامگی به کار فرهنگی تعبیر می شود.
با چنین چارچوبی پیام ارسالی برای مدیران فرهنگی جز این نیست :
اگر در حرکتید بایستید
اگر ایستاده اید بنشینید
اگر نشسته اید دراز بکشید
اگر دراز کشیده اید بخوابید.
هرکاری غیر از این الگو یعنی دردسر؛ برچسب، توبیخ، استعفا، اخراج، دادگاه.
نتیجه این شرایط، صدور این پیام است که اگر دنبال دردسر نیستید هیچ کاری نکنید. کار فرهنگی خوب، کاری است که انجام نشود و مدیر نمونه مدیری است که در دوران مدیریتش هیچ اتفاقی نیفتد.
چاره این نافرهیختگی بویژه در دانشگاه، سعه صدر و ایجاد محیط امن فرهنگی اجتماعی برای ایجاد تعادل در محیط اجتماعی و وفاق میان دو قطب کوچک اما رادیکال شده جامعه و نزدیک ساختن محیط فرهنگی و اجتماعی به میانه جامعه است.
همانکه حضرت موسی ع پیش از انجام مهمترین کار فرهنگی خود از خدا طلب می کند (رب اشرح لی صدری) و خداوند پیش از رسالت پیامبر اسلام ص به ایشان بخشیده بود. (الم نشرح لک صدرک). همان که امیرالمومنین ع آن را ابزار ریاست می دانند. (آله الرئاسه السعه).
شوربختانه، نظام عقلانیت اداری کشور نیز به جای توسعه تعادل، در یک سوی میدان دوقطبی ایستاده و نظام فرهنگی را به نام انقلابیگری به سمت رادیکالیسم هل می دهد.
ثمره این وضع را در آینده با گرایش بخشی از جامعه -هرچند اندک- به رادیکالیسم زیرزمینی در حوزه های فرهنگی و اجتماعی و امنیتی و دلزدگی میانه معتدل جامعه از نظام فرهنگی و سیاسی خواهیم دید.
من یکسال گذشته را با بی شرفی طی کردم، هم انقلابیون سنتی خواهان برخورد رادیکال بودند هم نوانقلابی های رادیکال.
من همچنان سعه صدر را راهکار می دانم.
#حکمرانی_شایسته
#سرمایه_اجتماعی
#فرهنگ
#کار_فرهنگی
#دانشگاه
#مدیریت_فرهنگی
به کانال گاه نوشت های خط سبز بپیوندید.
https://eitaa.com/sabzkhat
تقوا در عمل
۱) عضویت در مجلس خبرگان و نقش آفرینی در فرایند انتخاب و نظارت بر رهبری بی تردید برای یک فقیه سیاسی، افتخاری بزرگ است.
۲) فقیه سیاسی که دارای جایگاه مدیریتی بالا و صاحب امکانات مالی و تبلیغی و حمایت نخبگان و توده مذهبی است به حضور در چنین موقعیتی سزاوارتر شناخته می شود.
۳) عضویت در خبرگان نه هزینه مالی دارد نه وقت زیادی از افراد می گیرد و اساسا یک شغل وقت گیر نیست.
۴) صرفنظر کردن از چنین جایگاه و افتخار در دسترسی برای رسیدگی به وظایف شغلی یا هر دلیل دیگر مشمول تقوایی سیاسی و اداری و اخلاقی و سزاوار تکریم است.
۵) آقای اژه ای (رییس قوه قضاییه) و آقای مروی (تولیت آستان قدس رضوی) متشکریم.
#حکمرانی_شایسته
#سرمایه_اجتماعی
#محسنی_اژه_ای
#مروی
#خبرگان
#تقوای_سیاسی
به کانال گاه نوشت های خط سبز بپیوندید.
https://eitaa.com/sabzkhat
ایام الله غزه
آتش بس ۱۰ روزه در غزه اعلام شد.
به ازای هر اسیر اسراییلی، سه زندانی فلسطینی آزاد می شود.
کامیون های غذا و سوخت وارد غزه می شوند.
نگاه به ظاهر توافق ممکن است این مسأله را به ذهن متبادر کند که آیا هزاران شهید در برابر چند روز آتش بس که هر لحظه ممکن است شکسته شده و زندانیان آزاد شده دوباره بازداشت یا حتی پس از پایان ۱۰ روز، بمباران و شهید شوند ارزش دارد؟
نکته حیاتی در این معامله این است که ارتش اسراییل پیش از حمله زمینی، هدف خود را آزادسازی اسیران، نابودی حماس و کشتن فرماندهان آن اعلام کرده بود و اینک پس از حدود ۴۰ روز بمباران سنگین و نسل کشی جنایت بار، با مذاکره و توافق سیاسی با گروهی که خود و تمام حامیانش تروریستی معرفی کرده اند، تلاش دارد تعدادی از اسیرانش را آزاد سازد، آنهم نه در شرایط برابر بلکه سه در برابر یک، در حالی که حتی یک فرمانده حماس را هم پیدا نکرده و هر روز شاهد تلفات انسانی و تجهیزاتی است.
این توافق، شاید در شرایط عادی یک توافق مطلوب نباشد اما برای مردم غزه و حماس قطعا یک گام به جلو و یک پیروزی است که در چند دهه اشغال غزه بدان نرسیده بودند و برای اسراییل، قطعا یک شکست بزرگ است، شکستی که اگر در آینده نزدیک با استعفا یا برکناری نتانیاهو نیز همراه شود نقطه عطف تاریخ غزه خواهد شد.
این روزها ایام الله غزه است.
#حکمرانی_شایسته
#سرمایه_اجتماعی
#غزه
#فلسطین
#طوفان_الاقصی
به کانال گاه نوشت های خط سبز بپیوندید.
https://eitaa.com/sabzkhat
کرسی علمی ترویجی
هوش مصنوعی و فرهنگ ؛ فرصت ها و چالش ها
ارائه دهنده :
دکتر محمدرضا اخضریان کاشانی ، عضو هیات علمی دانشگاه تهران
ناقدان:
دکتر جواد حق گو، دانشیار دانشگاه تهران (دبیر نشست)
دکتر سمانه کشوردوست، عضو هيات علمي دانشگاه تهران
زمان : دوشنبه ۱۳/آذرماه/۱۴۰۲ ساعت ۱۰ تا ۱۲
مکان : تهران، خیابان وصال شیرازی، خیابان شفیعی، دانشکده معارف و اندیشه اسلامي دانشگاه تهران
حضور مجازی در نشست:
https://vroom.ut.ac.ir/mae5
بسیج نوستالژیک من
این یادداشت را دو سال پیش نوشتم. بازخوانی آن در سالگرد تاسیس بسیج، خالی از لطف نیست.
بخش مهمی از خاطرات من و صدهاهزار نفر چون من یا با بازی های جنگی دوران خردسالی گره خورده یا با فعالیت های دوران نوجوانی و جوانی در پایگاه های بسیج که یا تقلید رزمندگان بود یا تمرین آن.
پوشیدن لباس خاکی و انداختن چفیه حس شهادت را چنان در ما برمی انگیخت که گویی همان روز شهید خواهیم شد.
نظام جمع های آشفته و خبردارهای پرخاطره که عموما به لبخند و لطیفه بدل می شد و فیش فیش بی سیم هایی که گاه به ما سپرده می شد و احساس یک ژنرال عالیرتبه را در وجودمان زنده می کرد از خاطرات خوشی بود که تا امروز فراموش نشده است.
آن روزها بسیج برای ما یک فرصت برای زندگی شادتر و بهترین راه مشارکت در امور کشور در سنین کودکی و نوجوانی بود.
بسیج دانشجویی فرصت تازه ای شد تا مفهوم بسیجی بودن را در عرصه تازه تر سازندگی تمرین کنیم و پژوهش و کار علمی را نیاز روز تلقی و بسیجی را یک اندیشمند تصور کنیم.
به تدریج، بسیجیان را در لباس های گوناگونی دیدیم و باور کردیم که بسیجی کسی است که همه وجودش را وقف اسلام می کند. همین زمان بود که فهمیدیم بسیجی بودن نه تنها با خط و جناح و ظاهر نسبتی ندارد که حتی گاه با ملیت و دین و مذهب هم رابطه ندارد. مسیحیان و زرتشتیانی دیدم که واقعا بسیجی بودند یا افغانستانی ها و پاکستانی ها و اروپایی هایی که همه وجودشان وقف اسلام بود.
کم کم و با بروز حوادث مختلف از واکسیناسیون فلج اطفال که جمعه ای را به قطره چکانی پرداختیم تا کووید۱۹ و دل نگرانی های امنیتی و زلزله و سیل و ... فهمیدیم که بسیج بزرگترین سازمان اورژانس اجتماعی کشور است که شاید به اشتباه یا از سرناچاری در یک سازمان رزم نظامی جایابی شده است.
بسیج صرفنظر از برخی عملکردهای خطا و اقدامات ناصواب، یک ضرورت اجتماعی و ملی است که اصل وجودش نباید با چالش روبرو شود.
بسیج یک فرصت ساختاری اما بی سازمان است که میلیونها کنشگر پای کار دارد که می تواند پیشران اقتصاد و سیاست و فرهنگ در شرایط اضطراری باشد.
بسیج بزرگترین نهاد مدنی برای اجرای مسوولیت اجتماعی است که می تواند به آموزش و تمرین سبک زندگی همزمان چند نسل مبتنی بر ارزشهای اساسی نظام بپردازد.
بی شک تقلیل بسیج به یک نهاد صرفا نظامی یا سیاسی و بدتر از آن تخصیص آن به یک جناح و باور سیاسی نه با اهداف تاسیس آن سازگار است و نه با مصالح نظام و جامعه همخوان است.
بسیج یک سازمان دهها میلیون نفری است که یکایک ملت ایران و سایر دوستدارانش در سراسر جهان اعضای فعالش به حساب می آیند و هریک می تواند گره ای از مشکلات ملت بگشاید.
این بسیج خاطره انگیز را همیشه دوست داریم.
#حکمرانی_شایسته
#سرمایه_اجتماعی
#بسیج
#سبک_زندگی
#مسوولیت_اجتماعی
به کانال گاه نوشت های خط سبز بپیوندید.
https://eitaa.com/sabzkhat
هزینه های بی حاصل
نایب رئیس مجلس: شورای نگهبان احتمالا مصوبه افزایش سن بازنشستگی را رد میکند
ذوالنوری، نایب رئیس مجلس گفت: مبانی محکم قانونی و شرعی برای رد مصوبه افزایش سن بازنشستگی داریم و فکر میکنم شورای نگهبان آن را رد کند
پی نوشت :
یک نفر از خانه بیرون آمد و پوست موزی روی زمین دید. گفت : امروز هم باید زمین بخوریم.
وقتی می دانیم یا احتمال می دهیم طرح یا لایحه ای که بار اجتماعی دارد و هزینه سنگینی بر سرمایه اجتماعی نظام و دولت و مجلس تحمیل می کند نمی توان پس از رایزنی با شورای نگهبان آن را تصویب کرد یا دستکم اطلاع رسانی آن را به تعویق انداخت؟
#حکمرانی_شایسته
#سرمایه_اجتماعی
#مجلس
#بازنشستگی
به کانال گاه نوشت های خط سبز بپیوندید.
https://eitaa.com/sabzkhat
دستاورد پنهان کاری
خلاصه وضعیت لایحه حجاب :
ایرادات شورای نگهبان به لایحه حجاب:
۷۸ مورد ابهام
۲۲ مورد مغایرت با قانون اساسی
۱۰ مورد مغایرت با شرع مقدس
۵ مورد مغایرت با سیاست های کلی نظام
۲۹ مورد غلط املایی
پی نوشت :
وقتی با وجود شعار شفافیت، تلاش می شود لایحه ای که برای میلیونها نفر تأثیرگذاری فرهنگی و اجتماعی و امنیتی و قضایی و اقتصادی دارد، بدون توضیح و توجیه جامعه پذیر، با استناد به اصل ۸۵ پشت درهای بسته بررسی و تصویب شود انتظار نتیجه بهتر هم نباید داشت.
فقط ماه ها وقت و هزینه و سرمایه اجتماعی نظام هدر رفت.
کاش لااقل یک نفر که دیکته خوبی داشت آن را می نوشت.
#حکمرانی_شایسته
#سرمایه_اجتماعی
#مجلس
#شفافیت
#لایحه_حجاب
#شورای_نگهبان
به کانال گاه نوشت های خط سبز بپیوندید.
https://eitaa.com/sabzkhat
برآورد انتخابات مجلس دوازدهم - آذر
📊 ۳۵.۳ درصد مردم قطعاً و به احتمال زیاد در انتخابات شرکت خواهند کرد
🔸 مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) نتایج موج اول پیمایش در خصوص انتخابات مجلس را منتشر کرده است:
🔹 حتماً شرکت میکنم: ۲۷.۹%
🔹 به احتمال زیاد شرکت میکنم: ۷.۴%
🔹 هنوز تصمیم نگرفتهام: ۲۱.۹%
🔹 احتمال کمی دارد شرکت کنم: ۶.۸%
🔹 به هیچ وجه شرکت نمیکنم: ۳۶%
🔸 جامعه آماری: ۵۰۸۶ نفر | شیوه نظرسنجی: حضوری
🔸 ایسپا در ادامه پیشبینی کرده که تا زمان برگزاری انتخابات، مشارکت افراد جدیتر و میزان تمایل برای مشارکت به تدریج افزایش یابد.
#انتخابات_مجلس_دوازدهم
مجلس؛ گذشته، حال، آینده
دهم آذرماه روز مجلس است.
مجلسی که در ساختار پارلمانی، در رأس امور و در نظام جمهوری رقیب یا تسهیلگر آن به شمار می رود.
مجلس ترکیبی از یک ساختار، دهها کارگزار قانونی و یک فرایند تقنین است که دو وظیفه قانونگذاری و نظارت را برعهده دارد.
تجربه بیش از چهار دهه عملکرد این ترکیب، وضعیت کنونی قوانین است که بخشی از فرایند کلان حکمرانی مان را نمایش می دهد.
واقعیت این است که حکمرانی کنونی، دچار یک چالش بنیادین است و آن اینکه حکمرانی و حکمرانان ما در حوزه های گوناگون اجرایی و تقنینی، دچار یک کژتابی مفهومی از انقلابیگری اند که به جای ترسیم ایران آینده، مستمرا به دنبال برساخت ایران گذشته اند.
نظام حکمرانی در کشور، درگیر این چالش اساسی است که به جای ترسیم آینده مطلوب، به دنبال احیای گذشته مطلوب است. شرایطی که به جای آینده پژوهی مبتنی بر تحلیل روندهای دانش و فناوری و فرهنگ و جامعه و طراحی چشم انداز نوین، در صدد بازگشت به گذشته و زنده کردن شرایط دهه اول انقلاب است.
نتیجه چنین شرایطی برساخت تصویری از آینده در اسناد بالادستی و قوانین رسمی است که انقلابی بودن و انقلابی ماندن را به جای تحول و نوآوری در تفسیر اصول و ارزشها، در محافظه کاری و حفظ بیشتر وضع موجود و بازگشت به گذشته می بیند.
در پیش فرض این تصویر ذهنی، گذشته از آینده رویایی تر، ارزش محورتر و انقلابی تر و آینده لاجرم دورتر از ارزشها و غیراخلاقی تر و نامطلوب تر از گذشته و حال است؛ برداشتی که با تصویر مندرج در بیانیه گام دوم انقلاب، تعارض بنیادین دارد.
اگر نقدی به مجلس موسوم به انقلابی است به کارگزاران آن نیست-گرچه می توان نقدهای جدی بر آن نیز وارد کرد- بلکه بر ساختار و فرایند آن است که آن را به یک مجلس عوام شبیه ساخته است.
نظام قانونگذاری امروز، به جد نیازمند بازنگری است، بازسازی که مبتنی بر وجود ساختار و فرایندی کلان نگر -مثلا شبیه به سنا بوده- قوانین بالادستی مبتنی بر چشم انداز آینده محور پیشرفت را پیش چشم داشته باشد و بدون ملاحظه مناسبات محلی، آینده را در قالب مصوبات قابل تحقق، ترسیم کند.
بدون چنین ساختار و فرایند مناسبی، کارگزاران انقلابی، دستاوردی فراتر از محافظه کاری و واپس نگری و مجلس انقلابی نیز حاصلی جز ناکارآمدی و ضعف حکمرانی نخواهد داشت.
#حکمرانی_شایسته
#سرمایه_اجتماعی
#مجلس
#قانونگذاری
#کارآمدی
به کانال گاه نوشت های خط سبز بپیوندید.
https://eitaa.com/sabzkhat
📚 مرکز مطالعات عالی انقلاب اسلامی دانشگاه تهران برگزار میکند:
سلسله کرسی های علمی_ترویجی
"نقد کتاب-۱"
کتاب "انقلاب اسلامی؛زمینه ها، پیامدها و دستاوردها"
ارائه دهنده: دکتر منوچهر محمدی
(دانشیار دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران)
ناقدان:
دکتر سید مصطفی تقوی مقدم
(عضو هیات علمی موسسه مطالعات تاریخ معاصر)
دکتر محمدرضا اخضریان کاشانی
(عضو هیات علمی دانشگاه تهران)
زمان: دوشنبه ۲۰/ ۹/ ۱۴۰۲- ساعت ۱۰ صبح
مکان: خیابان ۱۶ آذر، کوچه فروزانفر، پلاک ۱۶
🔹حضوری ومجازی🔹
لینک: https://vroom.ut.ac.ir/mae5
___
روز دانشجو مبارک.
شأنزده آذر روز دانشجو است.
من این روز را به دانشجویان تبریک گفتم.
برخی دوستان گلایه کردند که این روز، روز تبریک و شادباش و تجلیل نیست، روز مبارزه و سیاست و تحلیل است. روزی است که باید نقد کرد؛ هم سیاست و جامعه را هم خود دانشجویان را.
در این روز باید جریان و جنبش دانشجویی را نقد و نوسازی کرد.
سال گذشته در همین روز طی یادداشتی (دانشجو؛ کنشگر یا گریزان) دیدگاه متفاوت خود را نوشته و از ضرورت تفکیک و طیف بندی سخن گفته بودم.
از دید من دانشجویان یک طیف گسترده اند که در عرصه سیاسی پراکندگی جدی دارند و از عناصر فعال حزبی تا بی تفاوت ها را در برمی گیرد.
بی تردید آگاهی اجتماعی و سیاسی هر دانشجو هم ضروری هم مفید است اما اصرار به سیاسی سازی دانشجویانی که نه انگیزه نه علاقه و نه توان ورود به پیچیدگی های این عرصه را آن هم در سنین جوانی ندارند هل دادنشان به سمت بازیچه شدن در دست گروه ها و احزاب سیاسی و رسانه ایست که تنها التهاب دانشگاه و خروج از محیط علمی را در پی داشته و بعضا آینده و سرنوشت آنان را با تهدید مواجه می سازد. بویژه اینکه مطالبات مبتنی بر تحلیل های ساده و مواجهه سخت نهادها و جریانات سیاسی با آن، زمینه ناامیدی را در آنان تقویت می کند.
من معتقدم باید این طیف بندی دانشجویان را به رسمیت شناخت و محترم دانست و برای دانشجویان فعال سیاسی، زمینه مشارکت سالم و قانونی و برای دیگران، امکان انتخاب آزادانه کنشگری یا عدم آن را فراهم ساخت و این روز را هم به نقد و تحلیل هم به تبریک و شادباش و تکریم عنوان پرداخت.
روز دانشجو مبارک.
#حکمرانی_شایسته
#سرمایه_اجتماعی
#شانزده_آذر
#دانشجو
#سیاست
به کانال گاه نوشت های خط سبز بپیوندید.
https://eitaa.com/sabzkhat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وقتی صحبت از تاثیر رسانه می شود.
نیکی هیلی، نامزد ریاست جمهوری آمریکا از حزب جمهوریخواه:
ما واقعا باید تیک تاک را ممنوع کنیم. چرا؟ چون برای هر ۳۰ دقیقهای که مخاطب تیک تاک میبیند؛ ۱۷٪ ضدیهودیتر میشود!
پی نوشت :
قابل توجه رسانه ملی و شبکه های رسانه ای و اجتماعی ایرانی.
✅انجمن ترویج فرهنگ مسئولیت اجتماعی برگزار می کند:
🔹 سلسله نشست های آنلاین تحت عنوان
تجربه های مسئولیت اجتماعی دانشگاهیان
به اهتمام گروه مجازی انجمن در حوزه ی
"مسئولیت اجتماعی دانشگاهیان"
یازدهمین نشست:
با حضور: دکتر محمد رضا اخضریان کاشانی
⏰ زمان: دوشنبه ۲۰ آذر ماه ۱۴۰۲ ساعت ۲۱
🗝 از طریق لینک زیر در این نشست شرکت نمایید:
https://meet.google.com/afj-vaac-tvc
❇️ روابط عمومی انجمن ترویج فرهنگ مسئولیت اجتماعی
🆔 https://t.me/CASRA_NGO
#CASRAA
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قهرمان بوقی!!
ماجرای آقا صادق بوقی برای خودش و همه ما یک دوره فشرده آموزشی بود.
یک رقص ساده و صمیمانه محلی کار چند دستگاه فرهنگی و رسانه ای و قضایی و انتظامی را با هم انجام داد:
هم لبخند را به لب و شادی ولو اندک را به دل مردم نشاند.
هم موج ساسی مانکن را شکست.
هم بازداشت تتلو را به حاشیه برد.
هم گرمای چای دبش را خنک کرد.
هم قلب ملت از هر قوم و زبانی را به هم نزدیک تر کرد.
هم شکاف در حال گسترش میان ارزشهای رسمی و غیررسمی را به خوبی نمایش داد.
هم بی فایده بودن رفتارهای بی مبنا و بدون فکر را نشان داد.
دم شما گرم استاد صادق بوقی!!
#حکمرانی_شایسته
#سرمایه_اجتماعی
#صادق_بوقی
به کانال گاه نوشت های خط سبز بپیوندید.
https://eitaa.com/sabzkhat
مسوولیت اجتماعی و دانشگاه
گزارشی از نشست مسوولیت اجتماعی دانشگاه
دکتر محمدرضا اخضریان کاشانی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در یازدهمین نشست «تجربههای مسئولیت اجتماعی دانشگاهیان» اظهار کرد: باید به عقاید و سلایق مختلف اجازه داده شود تا در دانشگاه، در راستای ایفای مسئولیت اجتماعی، امکان ساماندهی فردی و سازمانی داشته باشند. وی همچنین یکی از مهمترین وظایف اساتید را ایجاد دغدغه اجتماعی در میان دانشجویان دانست.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی خیر ایران؛ یازدهمین جلسه از نشستهای برخط «تجربههای مسئولیت اجتماعی دانشگاهیان» که به همت انجمن ترویج فرهنگ مسئولیت اجتماعی برگزار میشود، به سخنرانی دکتر محمدرضا اخضریان کاشانی؛ عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و مشاور معاونت فرهنگی اجتماعی این دانشگاه، اختصاص داشت. این نشست دوشنبهشب، 20 آذرماه 1402 برپا شد.
در آغاز نشست، دکتر محمدمهدی فتورهچی؛ پژوهشگر اجتماعی، مدرس علوم ارتباطات و مدیرعامل انجمن ترویج فرهنگ مسئولیت اجتماعی، به معرفی سخنران پرداخت. او ضمن برشمردن مناصب دکتر کاشانی، او را در حوزه مسائل فرهنگی، اجتماعی و سیاسی، اهل نظر و قلم معرفی کرد. به گفته فتورهچی، دکتر اخضریان کاشانی، دارای قلمی بیتاب برای نوشتن و مشتاق روشنگری است.
شرایط شکلگیری گفتمان مسئولیت اجتماعی چیست؟
دکتر اخضریان کاشانی در مقدمه سخنان خود، از مشاغل و تجارب حرفهای خود در گذشته تا عضویت در هیئت علمی دانشگاه تهران سخن گفت.
اخضریان از حضور خود در برنامهریزی و طراحیِ طرحهای بنیاد خیریه آلاء، نظارت بر نخستین پیمایش ملی نیکوکاری و راهاندازی مجموعه مسئولیت اجتماعی دانشگاهیان دانشگاه تهران به عنوان فعالیتهای خود در این عرصه یاد کرد.
او تبدیل «مسئولیت اجتماعی» به یک مسئله اجتماعی را مرتبط با دهه پنجاه میلادی دانست و افزود: مسئولیت اجتماعی پدیده جدیدی نیست اما تبدیل آن به یک گفتمان در پیامد یک بحران سیاسی، اقتصادی، اجتماعی در دهههای 50 تا 70 میلادی رخ داده است.
استادیار دانشکده معارف و اندیشه اسلامی دانشگاه تهران، جامعه را زیستبومی متشکل از افراد و نهادها دانست و مسئولیت اجتماعی را ایفای نقش مؤثر در این زیستبوم اجتماعی برای درمان کژکارکردهای آن توصیف کرد. به گفته او مسئولیت اجتماعی یک چارچوب اخلاقی است که بیانگر این است که همه مردم باید نسبت به جامعه حساسیت داشته باشند.
مشاور معاونت فرهنگی اجتماعی دانشگاه تهران، ادبیات فارسی، زندگینامه بزرگان و سیاستنامهها را در کنار وقف آبانبار، مسجد و ... در تاریخ ایران، نشانگر توجه به مسئولیت اجتماعی برای رفع کژکارکردهای زیستبوم اجتماعی برشمرد. او با توجه به آموزههای دین اسلام افزود: مسئولیت اجتماعی چیزی جز حدیث «کلکم راع و کلکم مسئول» نیست و همه نسبت به هم مسئول هستیم.
او شرایط زیستبوم اجتماعی کنونی را بحرانی توصیف کرد و اضافه کرد: اگر کارکرد زیستبوم، بهبود یابد، شاید در سالهای آینده لازم نباشد که نسبت به مسئولیت اجتماعی تا این اندازه حساس باشیم.
ویژگیهای مسئولیت اجتماعی چیست؟
عضو هیئت علمی دانشکده معارف و اندیشه اسلامی دانشگاه تهران، مسئولیت اجتماعی را چارچوبی اخلاقی توصیف کرد که در فرهنگهای مختلف، متفاوت است و حتی میتواند در درون یک جامعه نیز ارزشهای مختلف بیافریند.
تعلق به عرصه عمومی، دومین ویژگی مسئولیت اجتماعی بود که اخضریان کاشانی به آن اشاره کرد. او ضمن تعریف «سپهر عمومی» به نقل از «یورگن هابرماس»، از شبکههای اجتماعی به عنوان مهمترین عرصه عمومی تأثیرگذار بر مسئولیت اجتماعی نام برد.
استادیار دانشگاه تهران، مسئولیت اجتماعی را یک نوع سبک زندگی دانست که روابط فرد و نهادها با خود، خداوند، طبیعت و جامعه را شکل میدهد.
ابعاد گوناگون سیاسی، فرهنگی، اقتصادی تؤام با سطوح مختلف کوتاه و بلندمدت، ویژگی دیگر مسئولیت اجتماعی است که جلوههای متفاوتی به آن میبخشد.
آخرین ویژگی مسئولیت اجتماعی که سخنران این نشست به آن اشاره کرد، تعریف مسئولیت اجتماعی بر بنیاد حق و تکلیف متقابل بود که عدم تعادل میان آنها، سیستم جامعه را دچار کژکارکردی خواهد کرد.
اخضریان کاشانی، مسئولیت اجتماعی شرکتی را یک مدل تجاری دانست که در آن اصل بر بازی بُرد-بُرد است. او تأکید کرد که مسئولیت اجتماعی شرکتی به معنای تعیین وظیفه برای سازمانها نیست و بهتر است با انگیزههایی چون کاهش مالیات، تبدیل به برند برتر و ... به الگووارهای تکرارپذیر تیدیل شود.
چالشهای ایفای مسئولیت اجتماعی
دکتر اخضریان کاشانی، نسبیت اخلاقی و ارزشهای فرهنگی مختلف، منافع شخصی و سازمانی، هزینهبر بودن مسئولیت اجتماعی و سوءاستفاده شرکتها از نام مسئولیت اجتماعی را بزرگترین چالشهای پیشروی این حوزه دانست که انجام آن را برای افراد و سازمانها دشوار کرده یا مسئولیت اجتماعی را با بحران روبهرو میکند.
آزادی و آزاداندیشی در ایفای مسئولیت اجتماعی
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با اشاره به مفهوم هومبولتی و مدرن دانشگاه در یکصد و پنجاه ساله اخیر، به اهمیت رکن «آزادی» در فعالیت دانشگاهی اشاره کرد.
به گفته او آزاداندیشی در عرصه مسئولیت اجتماعی از چالشهای جدی پیشروی استادان رشتههای علوم انسانی و اجتماعی است. وی از عدم تعریف آزادی گلایه کرد و افزود: مهمترین عرصه مسئولیت اجتماعی، تعریف آزادی و محدوده آن است. تعیین عرصه مسئولیت اجتماعی برای افراد به علت علایق مختلف و متفاوت، نه منطقی است و نه مطلوب و روش سلسلهمراتبی در عرصه مسئولیت اجتماعی پاسخگو نیست. او از مسئولان خواست تا تنوع سلایق، علایق و جایگاهها را به رسمیت بشناسند و اجازه ساماندهی فردی و سازمانی در این زمینه را بدهند.
دکتر اخضریان کاشانی، مهمترین وظیفه دانشگاهی در عرصه مسئولیت اجتماعی را ایجاد گفتمان مسئولیت اجتماعی در عرصه رسانهای یا دانشگاهی دانست و تأکید کرد حل کژکارکردهای اجتماعی و رساندن آن به کارکرد درست، نیازمند فعالکردن مسئولیت اجتماعی است.
او وظیفه استادان را علاوه بر گفتمانسازی، یاددهی دغدغه مسئولیت اجتماعی به دانشجویان برشمرد و اضافه کرد آنها باید طریقه تشخیص در این عرصه را به دانشجویان خود بیاموزند.
پایانبخش سخنان مشاور معاونت فرهنگی اجتماعی دانشگاه تهران، اشاره به چالشهای جدی کشور در حوزه مسئولیت اجتماعی بود. به گفته او، شکاف در عرصه رسمی با تلقی جامعه از مسئولیت اجتماعی در کنار فقدان حلقه وصل اجتماعی با نهادهای مدنی، شکاف بین امر اخلاقی و امر نهادمند، فقدان تعریف دقیق از حق و تکلیف یا آزادی و مسئولیت اجتماعی به علاوه جای خالی دستورالعمل اخلاق حرفهای برای مدیران و کارکنان شرکتها و نهادها از مهمترین چالشهای کنونی جامعه ایرانی در حوزه مسئولیت مدنی است.
گزارش از زهرا حاتمی
شرمندگی پژوهشی
سلب اعتبار ۱۰ هزار پژوهش در سال ۲۰۲۳ - ایران در رتبه هفتم
بر اساس گزارش جدید مجله نیچر، در سال ۲۰۲۳ بیش از ۱۰ هزار مقاله پژوهشی در مجلات مختلف سلب اعتبار (retract) شدهاند که افزایش قابل توجهی نسبت به سالهای گذشته داشته و یک رکورد جدید به حساب میآید.
منظور از سلب اعتبار یا استرداد مقاله چالش در اعتبار مقاله و در نتیجه حذف پژوهش از پایگاه اطلاعاتی مجله مورد نظر است.
در میان کشورهایی که پژوهشهایشان بیشترین میزان سلب اعتبار را داشته، عربستان سعودی، پاکستان و روسیه رتبه اول تا سوم را داشتهاند.
ایران در جایگاه هفتم این رده بندی نگران کننده قرار دارد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شیخ جعفر مجتهدی می فرمایند حضرت حافظ برای همه ی ۱۴ معصوم علیهم السلام شعر سروده است.
شعر زیر حاصل تفأل یکی از مریدان شیخ است به این نیت که شعر حافظ برای حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها چیست؟
بلبلی برگ گلی خوش رنگ در منقار داشت
و اندر آن برگ و نوا خوش نالههای زار داشت
گفتمش در عین وصل این ناله و فریاد چیست
گفت ما را جلوه معشوق در این کار داشت
یار اگر ننشست با ما نیست جای اعتراض
پادشاهی کامران بود از گدایی عار داشت
در نمیگیرد نیاز و ناز ما با حسن دوست
خرم آن کز نازنینان بخت برخوردار داشت
خیز تا بر کلک آن نقاش جان افشان کنیم
کاین همه نقش عجب در گردش پرگار داشت
گر مرید راه عشقی فکر بدنامی مکن
شیخ صنعان خرقه رهن خانه خمار داشت
وقت آن شیرین قلندر خوش که در اطوار سیر
ذکر تسبیح ملک در حلقه زنار داشت
چشم حافظ زیر بام قصر آن حوری سرشت
شیوه جنات تجری تحتها الانهار داشت
السلام علیک یا فاطمه الزهرا 🖤
الزامات توسعه فرهنگ فقرزدایی در دو سطح دولت و ملت
در گفتگوی ایکنا با محمدرضا اخضریان کاشانی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران
https://iqna.ir/fa/news/4187356/%D8%A7%D9%84%D8%B2%D8%A7%D9%85%D8%A7%D8%AA-%D8%AA%D9%88%D8%B3%D8%B9%D9%87-%D9%81%D8%B1%D9%87%D9%86%DA%AF-%D9%81%D9%82%D8%B1%D8%B2%D8%AF%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%AF%D9%88-%D8%B3%D8%B7%D8%AD-%D8%AF%D9%88%D9%84%D8%AA-%D9%88-%D9%85%D9%84%D8%AA
روز بزرگداشت خودمان
سیاست یعنی قدرت و علم سیاست یعنی علم شناخت قدرت. این نخستین تعبیری است که معمولا هر دانشجوی علوم سیاسی از استاد خود می شنود و تا پایان عمر خود هزاران بار تکرار می کند.
از دیرباز، سیاست، ترکیبی پیچیده از دانش، هنر و فن بوده که چگونگی کسب وحفظ قدرت را به اهل آن یاد می داده است.
با سیاست هم حقوق مردمان احقاق شده هم برآنان ظلم ها رفته است، هم نیکی گسترش یافته هم بدی، هم رضایتمندی خلق شده هم بیزاری.
در این مسیر، گروهی دل به آرمان ها داده و جمعی دیگر چشم به واقعیت سپرده اند.
همه آنان نیز استادانی داشته اند که با صداقت و خدمت را به آنان یاد داده اند یا ناراستی و خیانت را.
چه بسیار دانشجویانی دیده ام که با رویای وزارت یا سفارت رهسپار دانشگاه شده اند.
مردمان تا می شنوند که استاد یا دانشجوی سیاستیم، اوه اوه گویان براندازمان می کنند و گاه یاد تمام پدرسوختگی های عالم می افتند و گاه یاد یقه های گرد و کت و شلوار.
من بیش از ۲۵ سال است که دل به دریای علم سیاست سپرده ام و چه کم دیده ام که از دل این کلاسها سفیر و وزیر درآمده باشد جز از هر صد، یکی. مابقی یا استاد دانشجویان بعدی اند یا به کارمندی خو کرده اند یا سیاست را رها و احیانا ثروتمند شده اند.
اما بیشترشان در چیزهایی شریکند: عاشق مباحثه و جدل اند و شیفته گفتگو.
جیب هایشان چون دلهایشان پاک است و در پی فهم چراها.
ساده اند اما در درک پیچیدگی ها، توانمند.
دروغ و فریب را می فهمند اما خود بر انجامش ناتوانند.
همه از آنان نظر می خواهند اما کمتر به آنها توجه می کنند.
کمترین بهره ای از قدرت ندارند اما متهم به آنند.
تمام شان استادانی دارند که دریایی از دانش و بینش بوده اند و شرافت و اخلاق شان اسطوره زندگی شان.
من یکی از ایشانم. یک دانشجوی سیاست که دلم می خواست وزیر و سفیر شوم اما به جای آن امروز تحلیل هایی می دهم که همه می شنوند اما کمتر توجه می کنند و استادانی داشته ام که اسطوره اخلاق و فضیلت بوده اند و جیب هایی که چون دلم پاک است.
من سیاست را دوست دارم و علم آن را صدچندان، بیشتر.
یادمان گرامی باد.
۲۸ آذرماه، ۱۲۵مین سالروز تاسیس نخستین مدرسه علوم سیاسی در ایران و روز علوم سیاسی بر دانشجویان، اساتید و دانش آموختگان این علم، هنر و فن ارزنده فرخنده و مبارک باد.
#حکمرانی_شایسته
#سرمایه_اجتماعی
#سیاست
#علوم_سیاسی
به کانال گاه نوشت های خط سبز بپیوندید.
https://eitaa.com/sabzkhat
انقلاب مقدس
بازنشر یک یادداشت
گذر از پاییز به زمستان اگرچه در ادبیات، نماد بدتر شدن شرایط تلقی شده و دشوارتر شدن زندگی بر مردم را افاده می کند اما در عالم طبیعت گرچه حکایت از برخی دشواری ها دارد اما همراه خود نور و امید و زندگی دارد.
شب چله نماد یک انقلاب مقدس در عالم طبیعت است که زمستان سرد را جایگزین پاییز رنگارنگ می کند و طلیعه آن را با نور و امید و زایش آغاز می کند.
چله، شب زایش نور و خورشید است که از پس تیره ترین شب سال سپیده می زند و از آن پس، روز و روشنی است که بر شب و تاریکی آن فزونی می یابد.
قرنهاست ایرانیان، شب چله را نماد امید و زایش و عدالت می دانند و ساعاتی از شب را احیا می گیرند تا برآمدن نور را ببینند.
راز مانایی این مناسک زیبا از سه هزار سال پیش تاکنون نه قیمت پایین میوه و آجیل بوده نه فال های از پیش معلوم.
آنچه چله را ماندگار کرده سبک زندگی ایرانی است که قرنها پابرجا مانده است.
چله با چند ویژگی بخشی از سبک زندگی ایرانیان شده که اگر از آن تهی شود ماندگار هم نخواهد ماند:
نخستین ویژگی، مقدس و مذهبی بودن شب چله برای ایرانیان است که آن را نه یک نمایش شبانه که یک آیین مذهبی تلقی می کرده اند و بسان احیای مسلمانان، شب قدری در اندازه های خود بوده است. شبی که با عبادت و نیایش و امید به برآمدن خورشید سپری می شد. همین ویژگی است که از فرهنگ میترائیسم ایرانی وارد سایر فرهنگ ها شده و زایش (میلاد) پیامبری در میان سرما (مسیح) را مژده می دهد.
دومین ویژگی آن پیوند چله با طبیعت است. مناسک ایرانی عموما با طبیعت پیوند محکمی دارند و از دل آن برآمده و به آن بازگشت می کنند. چله سرآغاز انقلاب زمستانی و تحول در طبیعت است که برای زندگی ایرانی وابسته به زمین و آب و هوا یک مقطع حیاتی به شمار می رود.
ویژگی سوم پیوند چله با زندگی جاری مردم است. چله برای ایرانیان نه یک امر تاریخی و نه یک شب اسطوره ای که یک رویداد جاری است که زندگی آنان را به روز می کرده است، برخلاف آنچه امروز بخش زیادی از مناسک ایرانی از محتوا تهی شده و تنها مناسبت هایی برای تفاخر یا تجمل یا وقت گذرانی تلقی می شوند. انار سرخ و هندوانه سرخ و سیب سرخ و کهنسالان خانواده نمادهای برجسته خورشید بر سفره شب چله و در کنار آتش از زندگی سخن می گویند.
ویژگی چهارم شب چله پیوند با عدالت خواهی است. چله آشکارا نماد ظلم ستیزی ایرانیان است که اهریمن را با نماد سیاهی در مقابل خود دانسته و در برابرش آتش می افروختند و در برابرش از زندگی فردا سخن می گفتند.
پنجمین ویژگی، پیوند چله با امید است. امید و یلدا زوج ناگسستنی این سبک زندگی اند. ایرانیان در تاریکی طولانی ترین شب سال به دنبال زایش نور اند. چنین امیدی است که یک ملت را در برابر تندباد حوادث، ماندگار نموده است.
آنچه چله امروز نیاز دارد خروج از تاریخی شدن و بازگشت به سبک زندگی ایرانیان است. مناسکی که نه تنها با تقدس دینی آن در اسلام و تشیع منافاتی ندارد که با بازخوانی نمادهای آن می توان چله ای سرشار از زندگی و امید و عدالت را با طلوع و ظهور خورشید تصویر و در خانه یکایک ایرانیان ساری و جاری ساخت.
#حکمرانی_شایسته
#سرمایه_اجتماعی
#تمدن_ایرانی_اسلامی
#یلدا
#شب_چله
#ایران
#فرهنگ
#هویت
به کانال گاه نوشت های خط سبز بپیوندید.
https://eitaa.com/sabzkhat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یلدا یعنی کوتاه ترین روز سال را قدر بدانیم و باور کنیم پس از طولانی ترین شب سال، روشنایی روز در انتظار ماست.
در این سیاهی عالم، چشمانتان به نور خورشید موعود، روشن باد.🌹
شهر کتاب مرکزی پس از یک روز، فک پلمپ شد
حکایت تکراری صادق بوقی ها و رفتارهای عهد بوقی در صیانت از ارزشها کی تمام می شود؟
این روزها بستن و باز کردن مراکز مختلف به نام دفاع از ارزشهای و هنجارهای شرعی و اخلاقی، تنها به تبلیغات پرسود و بازگشت پرافتخار آنان با مخاطبان فراگیرتر منجر می شود.
پی نوشت : عقل هم چیز خوبی است.
گزارش یک نشست
یکشنبه با لطف و دعوت ریاست محترم مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی به نشستی جهت وضعیت سنجی و ارائه توصیه های کاربردی در خصوص انتخابات مجلس و خبرگان به این مرکز رفتم. چند تن دیگر از اساتید بزرگوار نیز حاضر بودند که نکات ارزشمندی از هریک شنیدم که اگر مرکز محترم پژوهش ها به صلاح دانستند منتشر خواهند کرد.
عرض بنده در این نشست ناظر به چند نکته بود که فهرست وار به شرح زیر است :
فهم چرایی و چگونگی شرایط کنونی در عرصه انتخابات نیازمند تحلیل و درک سپهر سیاسی و اجتماعی کشور است. شرایطی که می تواند در قالب یک حکمرانی هوشمند، تحلیل دقیقی از شرایط داشته و به تناسب وضعیت، واکنش نشان دهد.
از دوران پسامهسا کشور وارد فرایندی جنبشی شده اما حاکمیت تصویر روشنی از این تغییر پارادایمی ندارد و همچنان به سیاق چهل سال گذشته و خارج از چارچوب حکمرانی هوشمندانه به جامعه می نگرد.
این شرایط منجر یه بروز چالش های بزرگی (عمدا به جای لفظ "بحران" از واژه "چالش" بهره می گیرم) شده که شامل چالش در مشروعیت، هویت جمعی، مشارکت و کارآمدی نظام شده است که شکاف میان دولت و ملت را –حتی اگر امروز اندک باشد- گسترش می دهد.
بخشی از بدنه تحلیلگر نظام با این تصور که می توان با صرفنظر کردن از مشارکت، کارآمدی نظام را در کوتاه مدت ارتقای چشمگیری داد و با خالص سازی فرایند حکمرانی می توان در آینده ای نزدیک (هشت یا حتی چهار ساله) سایر چالش ها را اصلاح و مرتفع نمود و آنگاه مشارکت نیز به شکل چشمگیری افزایش خواهد یافت اصراری بر افزایش مشارکت در انتخابات ندارند.
امروز مشارکت گسترده (بالاتر از ۵۵ درصد)، رقیب اصلی برخی از جریانات سیاسی و فکری است لذا انگیزه ای برای شکست یا چالش انتخاباتی ندارند.
مشارکت در انتخابات یک فرایند (پروسه) است نه یک پروژه که بتوان با کنتورات دو یا چند ماهه پیمانکاری با کیفیت مدنظر تحویل داد و پایان کار گرفت. برای مشارکت، فرصت چهار ساله و حتی چهل ساله نیاز است. آنچه مردم را به مشارکت دعوت می کند تبلیغات رسانه ای و حتی تایید صلاحیت برخی چهره های سیاسی منتقد و... نیست بلکه مشاهده وضعیت جامعه و تحلیل اثربخشی مشارکت توسط آنان است.
امروز پرسش محوری برای بخش های زیادی از جامعه این است که اساسا چرا باید مشارکت کرد؟
خوب است اگر مرکز پژوهش ها در قالب یک پیمایش مردمی ارزیابی کند که واکنش احتمالی آنان به این مساله که اگر مجلس، اساسا تعطیل شود چه احساسی پیدا می کنند و چه واکنشی نشان می دهند؟
مشارکت در انتخابات مجلس در شهرهای کوچک و بزرگ و روستاها الگوهای متفاوتی دارد که از نگرش عمدتا سیاسی در کلان شهرها تا رقابت های محلی و قومی و طایفه ای در شهرهای کوچک و حتی رقابت های محله ای در روستا ها را شامل می شود. فهم تلقی عمومی از جایگاه نظام در اذهان جامعه را می توان از مشارکت در انتخابات خبرگان که همزمان با انتخابات مجلس است برداشت کرد. شرایطی که به دلایل متعدد از جمله عدم وجود تصویری روشن از جایگاه و کارکرد خبرگان در میان عموم مردم حتی مورد توجه جدی کارگزاران نظام هم نیست.
مجلس امروز یک مجلس عوام است که دغدغه هایی با فاصله زیاد از جامعه از یکسو و با فرایندهای توسعه و پیشرفت کشور از سوی دیگر دارد –در واژه مجلس عوام، توهینی در کار نیست بلکه منظور، مقایسه آن با نظام های دومجلسی است که سنا دغدغه های ملی و توسعه ای داشته و مجلس عوام یا نمایندگان، دغدغه های محلی و خرد دارند-.
مخاطب بیانات رهبری و تاکید بر ضرورت برگزاری انتخابات با چهار محور مشارکت قوی، رقابت واقعی، سلامت و امنیت، مسوولان کشور هستند که باید اقدام کنند در حالی که نگاه عملیاتی مجریان و متولیان انتخابات، بر نقش مردم و آن هم از دریچه ایجاد تکالیف شرعی و ملی ویا تبلیغات احساسی متمرکز است.
نظام برای انتخابات های پیش رو، نیاز به تعیین هدف واضح عملیاتی دارد. این هدف با پاسخ به این پرسش ها به دست می آید :
مردم چرا باید مشارکت کنند؟ دستاورد ملموس آنان از انتخابات چه خواهد بود؟
آیا نظام، علاقه و اراده ای برای مشارکت مردم دارد؟
منظور از مشارکت بالا چند درصد است؟ متوسط مشارکت در انتخابات های گذشته مجلس ۵۵ درصد، بالاترین میزان مشارکت ۷۱ دصد و میزان مشارکت در مجلس کنونی ۴۲.۵ درصد در کشور و ۲۵.۴ درصد در تهران است. نظام، کدام گزینه را مدنظر دارد؟
برای رسیدن به این هدف چه ابزارهایی دارد و چه اقداماتی حاضر است انجام دهد؟
#حکمرانی_شایسته
#سرمایه_اجتماعی
#انتخابات
#مشارکت
#مجلس
#خبرگان
به کانال گاه نوشت های خط سبز بپیوندید.
https://eitaa.com/sabzkhat