eitaa logo
خط سبز
107 دنبال‌کننده
278 عکس
28 ویدیو
2 فایل
گاه نوشت های "محمدرضا اخضریان کاشانی" دانش جوی اندیشه و سیاست و جامعه
مشاهده در ایتا
دانلود
26.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
استعفای رئیس دانشگاه استنفورد یک مقایسه ساده میان نظام های دانشگاهی : به این واژه ها یا مفاهیم مرتبط با آنها دقت کنید و نقش هریک را از نظر بگذرانید. سپس با معادل های هریک در دانشگاه های خودمان مقایسه کنید : دانشگاه مقاله نشریه دانشجویی هیات امنای دانشگاه استعفا فساد مقابله با فساد نظام علمی نویسنده مسوول تشویق آزادی بیان پاسخگویی پی نوشت : متاسفانه گزارش خوبی از یک رسانه مستقل در دست نداشتم که مجبور به استفاده از گزارش این شبکه نامحبوب نباشم. به کانال گاه نوشت های خط سبز بپیوندید. https://eitaa.com/sabzkhat
فیل های مشروطه خواه فهم درست تاریخ بهترین راه عبرت پذیری و درس آموزی از آن است. یکی از این رویدادهای تاریخی مشروطه است. برخی، شیخ فضل الله را نماد اسلام و مخالفانش را نماد بی دینی و شکست مشروطه و قتل شیخ و سید را حاصل تقابل دین و بی دینی و خروج از ارزشهای اسلام معرفی می کنند. اگر اندک شناختی از مخالفان شیخ داشته باشیم درمی یابیم که آنان نیز اگر در مراتب علم و دیانت برتر از شیخ نباشند دستکم همپایه او حساب می شوند. کمتر کسی است که معتقد باشد آیت الله سید عبدالله بهبهانی یا آیت الله طباطبایی بی دین یا باورمند به ارزشهای غیردینی بوده اند. واقعیت این است که فهم تحولات عصر قاجار تا میانه دوران پهلوی چیزی جز فهم روابط میان انگلیس و روسیه نیست و درک مشروطه نیز جدای از این تحلیل نیست. به نظر می رسد اگر نخواهیم ادعای رقابت منجر به کینه دو آیت الله برای کسب مرجعیت تهران را جدی بگیریم شاید بتوانیم دعوای میان دو الگوی مشروطه انگلیسی و مشروطه روسی که دو الگوی اصلی مشروطیت آن زمان بوده و هریک حامیان غیوری داشته اند را در این چالش بی تاثیر ندانیم. شرایطی که انگلوفیل های متدین مشروطه خواه را به جان روسوفیل های مشروعه خواه انداخت و یکی را در خیابان بر دار کرد و دیگری را در منزل به قتل رساند. شرح عکس : ۱)آیت‌الله سید عبدالله بهبهانی در کنار آیت‌الله شیخ فضل‌الله نوری ۲)دختر شیخ، عروس سید بود. به کانال گاه نوشت های خط سبز بپیوندید. https://eitaa.com/sabzkhat
شیفتگان خدمت محمدسعید احدیان، دستیار رسانه‌ای رئیس مجلس و دبیرکل جمعیت پیشرفت و عدالت ایران اسلامی : به‌ طور جد دنبال این هستیم دنبال افرادی برویم که توانمند هستند، اما علاقه‌ای برای ورود به عرصه انتخابات ندارند. برای فرد توانمند، نمايندگی جاذبه‌ای ندارد، مگر اینکه برای ادای تکلیف وارد عرصه شود. تلاش خواهیم کرد چنین افراد توانمندی وارد عرصه انتخابات شوند. پی نوشت : ۱) اول انقلاب تقریبا همین گونه بود که باید به دنبال افراد توانمند می گشتند تا پست سیاسی قبول کنند، اما الان اول انقلاب نیست. شیفتگان قدرت میلیاردها هزینه می کنند تا نماینده بسازند. کاربست هنجارهای گذشته و سردادن شعارهای بزرگانی چون شهید بهشتی برای امروز نه کارآمد است نه مفید گرچه از باب تذکر خوب است. ۲) تقوای سیاسی و نداشتن حرص قدرت عالی است اما با بی تفاوتی و بی انگیزگی نسبت به ورود درعرصه قدرت متفاوت است. باید صاحبان همزمان توان و انگیزه را معرفی کرد. ۳) کار هر حزب، شناسایی، جذب و آموزش علاقه مندان توانمند ورود به قدرت است. گشتن به دنبال آدم توانمند توسط یک حزب سیاسی باعث مباهات نیست، نشانه ناکارآمدی آن حزب است. ۴) یافتن آدم های توانمند کار خوبی است مشروط به اینکه قبلا فهرست شان تصادفا در جایی آماده نشده باشد. ۵) خوب است هر حزب و گروهی روشن و شفاف چند اقدام اساسی انضمامی و قابل صحت سنجی خود در صورت کسب قدرت به همراه فهرست افراد حزبی خود را که متعهد به این برنامه اند به عنوان نامزد اعلام کند. به کانال خط سبز بپیوندید. https://eitaa.com/sabzkhat
یک نظرسنجی، یک تامل در باب صحت این نظرسنجی ادعایی ندارم اما بر مبنای همین داده ها و تجربیات گذشته انتخاباتی و قواعد جامعه شناختی سیاسی می توان چند نکته قابل تامل استباط کرد : ۱) بدون شکل گیری یک دو قطبی مشارکت قابل توجهی رخ نخواهد داد.‌ ۲) دوقطبی میان دو گروه صاحب قدرت به رهبری روسای دو قوه مشارکت را تنها به مشارکت حامیان اصولگرایان یعنی مشارکت حداکثر ۳۰ درصدی تقلیل می دهد. ۳) انتخابات مجلس یک فرایند ائتلافی است و فهرست یک حزب، به ندرت امکان رای آوری دارد. چنانکه بالاترین محبوبیت نیز توان کسب ۵۰ درصد آرا را ندارد. لذا ائتلاف، یک ضرورت است. ۴) اگر ائتلافی شکل بگیرد که محرک دوقطبی انتخاباتی هم باشد قاعدتاً یک سوی این محور باید روسای دو قوه و سوی دیگر آن چهار نفر دیگر باشند. این بدین معناست که با فرض صحت نظرسنجی، ائتلاف رقبای دولت و مجلس دست برتر را دارند. ۵) نظرسنجی منطقا حاصل پاسخ کسانی است که ممکن است در انتخابات شرکت کنند، لذا این وضعیت یا با حضور دو ائتلاف به یک انتخابات مشارکتی ولو با شکست ائتلاف دولت و مجلس بدل می شود یا با حذف یا تضعیف یک طرف، از اصل مشارکت کاسته خواهد شد. https://t.me/sabzkhat
این یک سناریوی بدبینانه است ! اجرای احکام اسلامی برای یک جامعه مسلمان کار پیچیده ای نیست بویژه اگر احکام اسلامی ناظر بر باورهای فردی شهروندان باشد اما زمانی که مرز احکام اسلامی به جامعه رسیده و حکومت، پرچمدار اجرای احکام باشد شرایط پیچیده خواهد شد. مفهوم دولت، همواره با مفهوم قدرت آمیخته و طبعا کاربرد ابزارهای الزام جامعه به اجرای مقررات -اعم از شرعی یا قانونی- رایج و پذیرفته تلقی خواهد شد. اگر دولتی خود را تنها متعهد به اسلام بداند بخشی از این پیچیدگی کاهش یافته و توقعی جز اجرای احکام اسلامی از او نخواهد بود چنانکه توقع تعهد به رای و خواست مردم از دولتی که خود را تنها متعهد به دموکراسی بداند عجیب نخواهد بود. چالش جمهوری اسلامی و هر دولتی که همزمان خود را متعهد به اسلام و دموکراسی بداند در میزان تعهد به هریک از دو طرف یا گزینش راهی تازه به کمک بازتعریف مفاهیم بنیادین آنهاست. دولتی که همزمان به دنبال اجرای کامل احکام اسلامی و مشارکت گسترده مردم به عنوان یک مبنای اساسی مشروعیت باشد در شرایط عدم تعهد بخشی از جامعه به احکام اسلامی یا الزامات دموکراسی دچار چالش های جدی هویتی خواهد شد. امروز جمهوری اسلامی ایران در حال ورود به این شرایط پیچیده و البته هنوز در ابتدای این راه دشوار است. ‌نتیجه این شرایط ممکن است بروز یک سناریوی بدبینانه باشد که نمی توان از نظر دور داشت: شرایطی که ممکن است به ایجاد دوقطبی شدید انتخاب میان دموکراسی یا حکومت اسلامی و شکاف میان جمهوریت و اسلامیت منجر شود و ساختارهای بنیادین نظام چون مشروعیت، مشارکت و هویت را به چالش بکشد. وضعیتی که به تشکیل دو جریان اسلامگرا و جمهوری خواه (مردم‌سالار) می انجامد و تنش های سیاسی و اجتماعی و به دنبال آن رادیکالیسم را هر روز گسترش داده و وفاق ملی را کاهش خواهد داد. شرایطی که می تواند دو جریان رادیکال که یکسوی آن مطالبه حکومت بنیادگرا با شعار اسلام (عملا به شیوه طالبان) و روی دیگرش دولتی لائیک با شعار آزادی یا مردم‌سالاری (به سبک آتاتورک: بخوانید رضاخان) است را تداعی کند. روشن است که چنین برداشتی نه ناظر به همین امروز که نظاره گر بدبینانه آینده اما نه چندان دور است که از نظر نگارنده شواهد آن به روشنی قابل تماشاست. چاره این چالش، اتخاذ رویکرد عقلانیت عملیاتی و پذیرش ضرورت انجام تغییرات قانونی آرام در عرصه های گوناگون اجتماعی و سیاسی در بالادست و گروه های مرجع فرادست است، پیش از آنکه گروه های پایین دست، خود، دست به کار شوند. این فقط یک سناریو است !! تو خواه از سخنم پند بگیر خواه ملال به کانال گاه نوشت های خط سبز بپیوندید. https://eitaa.com/sabzkhat
سهم من از دنیا آمریکایی‌ها بیش از ۲۵ درصد از درآمد و تولید خلق شده در سال ۲۰۲۳ را به خود اختصاص داده‌اند و حدود ۱۸ درصد از تولید ۱۰۵ تریلیون دلاری جهان در این سال به چینی‌ها اختصاص یافته است. ژاپنی‌ها و آلمانی هر کدام حدود ۴ درصد از این کیک را به خود اختصاص داده‌اند و سهم روسیه با کاهشی بالغ بر ۱۵۰ میلیارد دلار به کمتر از ۲ درصد رسیده است. بنا بر گزارش صندوق بین‌المللی پول (IMF) سهم کشورهای منطقه از این کیک پولی به شرح زیر است : عربستان ١١٠٠ میلیارد دلار ترکیه ١٠٠٠ میلیارد دلار امارات ۴٩٩ میلیارد دلار ایران ٣۶٨ میلیارد دلار (کمتر از نیم درصد) اگر گزینه جمعیت کشورها را نیز به این محاسبات اضافه کنیم: عربستان: ۳۶میلیون نفر ترکیه: ۸۵ امارات: ۹ ایران: ۸۸ سرانه هر نفر: امارات: ۵۵۴۰۰$ عربستان: ۳۰۵۰۰$ ترکیه: ۱۱۷۰۰$ ایران: ۴۱۰۰$ و به زبان ساده تر رفاه امارات ۱۳، عربستان۷ و ترکیه۳ برابر ایران خواهد شد. پی نوشت ۱ : بر اساس سند چشم‌انداز ج.ا.ا. در ۱۴۰۴، ایران کشوری است توسعه یافته با جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه با هویت اسلامی و انقلابی، الهام‌بخش در جهان اسلام و با تعامل سازنده و موثر در روابط بین‌الملل. پی نوشت ۲ : تا ۱۴۰۴ کمتر از دو سال مانده است. به کانال گاه نوشت های خط سبز بپیوندید. https://ble.ir/sabzkhat
به یاد مرحوم خاشقچی حساب توییتری نیوز اسپرت عربستان مدعی شد که نیمار با سران الهلال به توافق رسیده و راهی این تیم خواهد شد. پیش از این کریستیانو رونالدو، کریم بنزما، سادیو مانه، کانته، روبن نوس و برخی دیگر از ستارگان جهان به لیگ عربستان پیوسته بودند. پی نوشت: وقتی صحبت از برساخت تصویر ذهنی از یک کشور می شود الگوی عربستانی آن یک الگوی آموزشی موفق است. امروز تقریبا هیچ کس یاد خاشقچی هم نیست و عربستان در ذهن مردم جهان از یک دولت جانی به یک دولت پر ستاره و محبوب تبدیل شده است. بزودی نوجوانان ایرانی هم در کوچه ها و ورزشگاه ها با لباس های الهلال و النصر و الاتحاد باهم کری خواهند خواند. به کانال گاه نوشت های خط سبز بپیوندید. https://t.me/sabzkhat
جنبش، ترور، هویت با نگاهی نه چندان دور از واقعیت، عملیات دوباره تروریستی در شاهچراغ را می توان زنگ هشدار روزهای پیش رو در سالگرد اعتراضات پاییزی تلقی کرد. به روشنی می توان پیش بینی کرد در روزهای پایانی تابستان گرم امسال، شاهد حضور دستکم دو گروه در اعتراضات خیابانی احتمالی خواهیم بود: یک گروه جوانان هیجانی و مطالبه گر که خواسته هایی خلاف هنجارهای رایج و قوانین موجود داشته و به حاکمیت نقد جدی دارند و در قالب جنبش جوانانه شکل گرفته درخواست های رادیکالی طرح خواهند کرد. گروه دوم که در قالب گروه های آموزش دیده در سازمان های تروریستی یا سرویس های امنیتی خارجی با سلاح های گرم و سرد میدان داران اصلی اغتشاش و آشوب شده و گروه اول را قربانی دوسویه اقدامات خود خواهند کرد. بر این اساس سناریوی رویدادهای پاییز امسال را می توان دارای دو موج کوتاه و بلند دانست که موج بلند آن تابعی از نوع مواجهه نظام با موج‌اول و کیفیت مدیریت سخت آن بویژه پیش از آغاز چالش های احتمالی و نرم آن در روزهای چالش و پس از آن خواهد بود. رویدادهای پاییز امسال از نظر جامعه شناختی قطعا جنس متفاوتی خواهد داشت که مهمترین رکن آن تغییر هویت معترضان از یکسو و تغییر روش های ابراز هویت است. در این ابراز هویتی باید منتظر احیای برخی اقدامات دهه ۶۰ باشیم. تفصیل آن بماند برای بعد... به کانال گاه نوشت های خط سبز بپیوندید. https://eitaa.com/sabzkhat
منطق صفر یا صد محمدرضا شهبازی مجری برنامه پاورقی در اعتراض به بازگشت احتمالی رضا رشیدپور از ادامه اجرای برنامه کناره گیری کرد. عصاره پیام تصویری مفصل او این بود: یا ما یا آنها. یا ما یا دیگران، مشهورترین الگوی هویت ساز در همه جوامع بوده و هست، هیچ ایرادی هم به آن وارد نیست. هر فرد یا گروه اجتماعی می تواند با غیریت سازی های گوناگون، حساب خود را از دیگران جدا نموده و هویت روشن و خالصی برای خود بسازد. این امر برای یک گروه دارای هدف، عامل مهمی در انگیزه بخشی و تلاش افزایی است و باورمند آن به آن هدف را بهتر دور هم جمع می کند. بر این اساس اقدام آقای شهبازی نه ناپسند که برعکس در راستای الگوی هویت سازی قابل فهم و احترام است. سخن بر سر چگونگی موضع گیری مدیریت رسانه در چنین شرایطی است. اگر رسانه را صرفا یک ابزار جذب مخاطب تلقی کنیم قطعا انتخاب میان شهبازی و رشیدپور دشوار نیست چراکه توان عملی جذب مخاطب هر دو مجری آشکار است و با نبود شهبازی، چند درصد فدای چند برابر آن می شود لذا رسانه در جذب مخاطب چندان ضرر نمی کند. اما اگر رسانه را یک نهاد ملی برای تقویت هویت ملی و یک حلقه میانی اثرگذار برای نظام جمهوری اسلامی ایران بدانیم ممکن است نگاه متفاوتی به آن داشته باشیم. رسانه ملی ضروری است زبان نظام (ترکیب حکومت و ملت) باشد، نه تنها زبان حاکمیت. چنین جایگاهی نیازمند سعه صدری است که آحاد جامعه از حامیان سرسخت حاکمیت تا منتقدان و حتی مخالفان غیر مبارز با آن را پوشش دهد و هر یک از گروه های سیاسی و اجتماعی خود را ذیل حکمرانی نظام جمهوری اسلامی و رسانه آن ببینند، رویکردی که به شدت تضعیف شده و رسانه، عمدتا نقش یکسویه روابط عمومی حاکمیت و بیان علایق حامیان آن را ایفا کرده و در چالش سرمایه اجتماعی، مخاطبان و ذینفعان خود را به رقبا که عمدتا علاقه ای به حاکمیت ندارند وانهد. شاید شهبازی احساس تکلیف کرده که کناره گیری کند و حامیان عقیدتی او هم بر این تصمیم صحه گذارند و بر مدیران رسانه ملی فشار وارد کنند تا هم او را برگردانده هم از بازگشت امثال رشیدپور -چون خود او در این مسأله اهمیتی ندارد- صرفنظر کنند اما روشن است که چنین تصمیمی غیرراهبردی و بدون درنظر گرفتن مصالح حکمرانی نظام و ملی بودن رسانه آن است. هیچ ایرادی ندارد که هر گروهی شعار یا ما یا دیگران سر دهد اما الگوی عملی رسانه ملی باید هم ما هم دیگران -در ذیل قوانین جمهوری اسلامی- باشد. به کانال گاه نوشت های خط سبز بپیوندید. https://eitaa.com/sabzkhat
یک بازخوانی هفتاد ساله ۲۸ مرداد هرسال، تقویم کشور سالروز کودتای آمریکایی - انگلیسی شاه علیه دولت مصدق را یادآوری می کند. رویدادی که با گذشت ۷۰ سال همچنان نکات مبهمی در خود دارد و در اصالت کودتا تردیدهای زیادی ایجاد کرده است. فهم تحولات سیاسی ایران عصر قاجار تا پهلوی بویژه تا سال ۳۲ خارج از چارچوب فهم روابط میان دو ابرقدرت بزرگ آن زمان یعنی انگلیس و روسیه (شوروی) نیست. کمتر رویدادی را می توان بدون درنظر گرفتن نقش تعامل یا تضاد میان این دو قدرت تحلیل کرد. رخدادهای داخلی ایران به شکل آشکار، تابعی است از توافق میان روسیه (شوروی) و انگلیس و بخشیدن یک بخش از خاک یا حمایت از یک شاهزاده یا حتی سفر شاه به یک کشور خارجی یا جدال میان آنان و جدا کردن اجباری یک بخش از خاک یا وارد ساختن کشور در یک جنگ ویرانگر. تنها چاره ایران جز آن دادن به این دو، تن دادن به یک نیروی سوم است که زمانی در فرانسه (فرنگ) تجسم می یابد و زمانی در آمریکای تازه قدرت گرفته با سوابق غیر استعماری. فهم دوره کوتاه مصدق هم چیزی فراتر از این رابطه ابرقدرت ها نیست. دعوای شاه و مصدق، دعوای عروسک گردانان واقعی ماجرا یعنی انگلیس و شوروی است که اولی نگران از حضور و نفوذ اندیشه های اشتراکی و سوسیالیستی به نام ملی گرایان  استکه پس از جنگ دوم در بیشتر کشورهای اسلامی و عربی به نام ناسیونالیسمی عربی خواهان ملی سازی صنایع و عملا تبدیل شدن به یکی از اقمار شوروی تازه قدرت گرفته است و در ایران هم با حزب توده که از قضا بخش مهمی از کابینه را پر کرده به دنبال همان ارزشهای سوسیالیستی است. در طرف مقابل هم دولتی (شوروی) است که خواهان ایجاد بلوک تازه ای از قدرت در شرق و گرفتن سهم خود از دنیاست. ماجرای مصدق به واقع، پیش دستی انگلیس و نیروی سوم آن زمان (امریکا) علیه شوروی است پیشواز آنکه شاه جوان ناتوان قربانی اندیشه های ناسیونالیست سوسیالیست های ایرانی شود. رخدادی که توسط همان ناسیونال سوسیال ها پیش‌دستانه به نام کودتا در تاریخ ثبت شد. امسال ۲۸ مرداد با بیشتر سال های گذشته یک تفاوت اساسی دارد. تا پیش از امسال، ملی گرایان با برجسته سازی واژه کودتا، اقدام شاه علیه مصدق و دولتش را جنایتی سیاسی و تاریخی تلقی و شاه را ضد ملت و دموکراسی معرفی می کردند. امسال اما چرخش آشکار حامیان جریان ملی گرا به سمت گرایش تطهیر پهلوی غیرقابل چشم پوشی است. تقریبا همه آنانکه روزگاری در ائتلاف سیاسی با ملی گرایان بودند در یادداشت ها و توئیت های رنگارنگ شان از خیانت مصدق می گویند و از اقدام قانونی شاه در عزل او سخن به میان می آورند. حتی طیف برانداز اپوزیسیون هم با چرخشی آشکار به رضا پهلوی روی خوش نشان داده و ائتلاف براندازان را پای حمایت از او قربانی می کنند. دور زدن ساده در فضای مجازی هم نشان می دهد که در چرخش موضع دشمنان جمهوری اسلامی و تمرکز بر یک دشمن واحد به نام رضا پهلوی تردیدی وجود ندارد، وضعیتی که با قربانی کردن سازمان مجاهدین خلق (منافقین) در آلبانی و  عدم حمایت از سایر رقبای سیاسی رنگ و بوی تازه ای به تحولات سالگرد اعتراضات پاییزی بخشیده و راهبردی نو را تجربه می کند. تاریخ برای تجربه کردن دوباره نیست، برای درس گرفتن از آن است. به کانال گاه نوشت های خط سبز بپیوندید. https://eitaa.com/sabzkhat