#نگرشی_بر_فلسفه_و_عرفان
آیت الله #صافی_گلپایگانی
📚معرفی اجمالی:
✍ کتاب پیش رو متشکل از ۴ مقاله در نقد و بررسی "خداشناسی فلسفی و عرفانی" است که بین سالهای ۷۷ تا ۷۸ به نگارش درآمده است و از آن جهت که تالیف مرجعیت عالیقدر است، شایان توجه است چون؛
🔘 اولا: موضع قاطع نهاد فقاهت شیعه نسبت به فلسفه وعرفان را بازتاب می دهد.
🔘ثانیاً: شخصیت علمی نویسنده با نسبت هایی چون تجهیل و اخباریگری و ... خدشه بردار نیست.
🌟 ایشان کتاب خود را از حسنات دیوان عمرشان به شمار می آورند که صرفا به انگیزه الهی تالیف نمودند و از درگاه الهی می خواهند؛
"فیا ربی ...لاتجعل ما کتبتُ حُجهً علیَّ بل اُکتُبه فی صحیفهِ حسناتی فانّی ما اَردتُ بذلک الا وجهک الکریم فاغفر لی یا ارحم الراحمین."
☑️نویسنده با تسلط واشراف کاملی که بر #فلسفه و #عرفان_نظری دارد، در هر مساله، نخست اصطلاحات را به تفکیک مورد موشکافی و دقت فلسفی قرار می دهد تا از خلط مشترکات در بحث، جلوگیری به عمل آید، سپس با تمسک به براهین عقلی و با استفاده از همان زبان فلسفی، لوازم فاسده نظریّات حکما و عرفا را تبیین می کنند.علاوه بر این ؛
💥انتقادات جدی به اندیشه های وحدت وجودی #ملاصدرا، #ابن_عربی، #مولوی وارد ساخته و
💥بر تقابل #مکتب_فلاسفه_و_عرفا با مکتب انبیا و اهل بیت علیهم السلام، تاکید می ورزند و
💥در جای جای کتاب، خطرات ترویج #حکمت_متعالیه در حوزه های علمیه را به متولیان امر گوش زد می نمایند.
✅مولف در مقاله اول با عنوان "سخنی پیرامون توحید و وحدت عددی" به مسائل مختلفی اشاره می کند از قبیل ؛
👈لوازم فاسده #وحدت_صرفه_حقیقیه
👈معنای #وحدت_عددی منفی در روایات و وحدت عددی صحیح
👈تبیین #بینونت_عزلی
👈مقایسه توحید عرفا و فقها
👈غیر متناهی بودن یا نبودن خدا
👈نقد چندگانه #توحید_عوام_و_خواص
✅ در مقاله دوم با عنوان "پیرامون مساله وحدت وجود" به نقد تقریرهای مختلف وحدت وجود می پردازند.
👈لوازم فاسده #وحدت_سنخیه و #وحدت_شخصیه
👈نقد افراط در وحدت گرائی و انکار کثرات
👈معنی شناسی اصطلاحاتی چون #تجلی الهی، #معیت خدا با مخلوقات، #احاطه حق تعالی بر مخلوقات
✅نویسنده در مقاله سوم به بررسی تطبیقی مسالک فلسفی وعرفانی با هدایت های قرآنی پرداخته ومیزان سازش وهماهنگی این دو مکتب را مورد ارزیابی قرار داده است.
👈تاویلات نادرست آیات در مکتب فلسفه وعرفان
👈امکان تمسک به دلائل سمعی در اصول دین
👈انتقاداز قرار گرفتن فلسفه وعرفان در برنامه دروس حوزوی
👈معنی حدیث "من عرف نفسه فقد عرف ربه"
👈نقدنظریات شِبه ولادت در #خداشناسی_فلسفی_و_عرفانی (صدور، تجلی)
👈تفاوت دو عبارت "الله وجود" و "الله موجود"
👈نقد #وحدت_سنخی و #وحدت_شخصی
✅ مولف در مقاله چهارم به ایرادات وسوالاتی که پس از انتشار سه مقاله قبلی توسط یکنفر از طرفداران فلسفه وعرفان به ایشان واصل شده، پاسخ می دهند.
برخی از سوالات واشکالات از این قرار است؛
👈آیا #تکفیر_عرفا که به خدا معتقدند جائز است؟
👈آیا خطای فلاسفه و عرفا مانند فتوای اشتباه #فقها وعلما رجالی است؟
👈دین فقط فقه نیست، علما دین فقط فقها نیستند!
👈آیا #حدیث_متعمقین در آخر الزمان مدح است؟
👈معنای شناسی عبارات؛
▫️هوالاولُ والآخرُ والظاهرُ والباطنُ
▫️مایکون مِن نجوی ثلاثه الا هو معهم
▫️غیر کل شی لا بمزایله
▫️آیات وروایات تجلی
▫️کنتُ سمعَه اللذی یبصر به (حدیث قرب نوافل)
▫️لیسَ کمثله شیئ
▫️یا مَن هَدانی ودلّتنی حَقیقهُ الوجود علیه
▫️یا مَن دلّ علی ذاته بذاته
👈اصطلاحات خاص حکما وعرفا را نباید به زعم خود معنی کرد!
👈مقصود از حدوث عالم در روایات #حدوث_ذاتی است یا زمانی؟
👈آیا همه #تقریرات_وحدت_وجود کفر است؟
👈 ردّ جسم لا کالاجسام
👈چرا "الله وجود" اِخبار از کنه ذات است اما "الله موجود" چنین نیست؟
👈آیا اصطلاح #علت با مفهوم صانع وخالق مترادف است که نقد #نظام_علت_و_معلول مستلزم انکار خدا باشد؟
👈آیا #تنزیه خدا نیز اخبار از کُنه ذات است؟
#کتاب #عقائد #فارسی #قرن_۱۵
🆔 @safiresheytan🕸
4_149797064736244120.pdf
1.24M
📗نگرشی بر فلسفه وعرفان
✍لطف الله صافی گلپایگانی
🔹تعداد صفحات: ۱۵۲
🔸زبان:فارسی
🆔 @safiresheytan🕸
🌼 #شعر
🗯 #رضا_اسماعیلی
#عرفان_علی
🌿ای طالب معرفت! «ولی» را بشناس
🌿آن جان ز عشق مُنجلی را بشناس
🔅زیبنده او مقام «عبداللهی» ست
🔅در مکتب بندگی ، علی را بشناس
🔹خوب است به #معرفت اشارت دادن
🔹دل را به #حقیقت ولایت دادن
♨️ای خوب! سعادتی از این برتر نیست
♨️بر بندگی علی شهادت دادن
🌻مولاست علی ، ولی نمی دانی هیچ
🌻از مرحله غافلی ، نمی دانی هیچ
📛تا مذهب و مسلک ات « #علی_اللهی» ست
📛پیداست که از علی ، نمی دانی هیچ !
🖌مولا ! مددی که از شما بنویسم
🖌با لهجه ی معرفت تو را بنویسم
⚠️می ترسم از این که از محبت مولا
⚠️کافر شوم و تو را خدا بنویسم !
✖️با مهر علی ، ز حق جدایی زشت است
✖️با نفسِ حریص ، هم نوایی زشت است
🧙♂با #ذکر_علی ، تو طالب عزت باش
🧙♂ #درویش ! به نام او ، گدایی زشت است
👌هر چند علی خلاصه ی قرآن است
👌سرمایه جاودانه ی ایمان است
❌ای مرد ! خدا مخوان علی را ، شرک است
❌او اسوه بندگی ست ، او انسان است
🌀از فصل علی ، نخوانده ای جز نامی
🌀در درس علی شناسی ای دل خامی
💥آیینه ی بندگی ست مولا ، توبه!
💥این آینه را چرا خدا می نامی؟
❄️در شأن علی ، کتاب حق نازل شد
❄️میراث رسول را ، علی قابل شد
🎯یک عمر ثنای ذات یکتا را گفت
🎯با بندگی خدا ، علی کامل شد
🌟 #عرفان_علی ، #مرام_درویشی نیست
🌟با لهجه دین ، خرافه اندیشی نیست
🔮عرفان علی ، حضور در میدان است
🔮آیین و مرام انزواکیشی نیست
👹این مرد که مذهبی ندارد جز ریش
👹بر خویش نهاده نام پیر و درویش
😱در چشم و زبان او علی ، الله است
😱فریاد از این جماعت کفر اندیش !
☯هر کس که مرام او «علی اللهی» ست
☯تردید مکن که در صف گمراهی ست
⚜ای خوب ! علی ، خدا نه ،عبدالله است
⚜او اسوه ی کامل «خداآگاهی» ست
✳️او را ز خدا ، جدا نباید نامید
✳️بی زمزمه ی ثنا ، نباید نامید
🚫او بنده ترینِ بندگان حق است
🚫او را به خدا ، خدا نباید نامید
🔰ای دل شدگان ! علی ، ولی الله است
🔰گوینده ی «لا اله الا الله» است
☠هر کس که حدیث دیگری می گوید
☠سوگند به نور ، مشرک و گمراه است
🦋او روح مُکرم است ، بشناسیدش
🦋قرآن مجسم است ، بشناسیدش
🕋او روح نماز و قبله توحید است
🕋او وارث آدم است ، بشناسیدش
🌍هر چند علی سرشته از این خاک است
🌍 از گرد تعلق، زمینِ او پاک است
🌸با سلسله فرشته ها محشورست
🌸سرمنزل جان پاک او ، افلاک است
🌾شعر علوی ، تبسم حق بینی ست
🌾از باغ بلوغ معرفت گل چینی ست
☀️هر کس که به این مرام و آیین باشد
☀️تردید مکن که شاعر آیینی ست
🆔 @safiresheytan🕸
⛅️ #مه_شکن (متن عربی وترجمه)
#مناظره_صوفیان_با_امام_صادق (۴)
#جهل_به_سیره_اصحاب
1⃣ وَ قَالَ أَبُو بَكْرٍ عِنْدَ مَوْتِهِ حَيْثُ قِيلَ لَهُ أَوْصِ فَقَالَ أُوصِي بِالْخُمُسِ وَ الْخُمُسُ كَثِيرٌ فَإِنَّ اللَّهَ تَعَالَى قَدْ رَضِيَ بِالْخُمُسِ فَأَوْصَى بِالْخُمُسِ وَ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَهُ الثُّلُثَ عِنْدَ مَوْتِهِ وَ لَوْ عَلِمَ أَنَّ الثُّلُثَ خَيْرٌ لَهُ أَوْصَى بِهِ.
🔆 ثُمَّ مَنْ قَدْ عَلِمْتُمْ بَعْدَهُ فِي فَضْلِهِ وَ زُهْدِهِ سَلْمَانُ وَ أَبُو ذَرٍّ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا
2⃣ فَأَمَّا سَلْمَانُ فَكَانَ إِذَا أَخَذَ عَطَاهُ رَفَعَ مِنْهُ قُوتَهُ لِسَنَتِهِ حَتَّى يَحْضُرَ عَطَاؤُهُ مِنْ قَابِلٍ .
🔸فَقِيلَ لَهُ يَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ أَنْتَ فِي زُهْدِكَ تَصْنَعُ هَذَا وَ أَنْتَ لَا تَدْرِي لَعَلَّكَ تَمُوتُ الْيَوْمَ أَوْ غَداً ‼️
🔹فَكَانَ جَوَابَهُ أَنْ قَالَ مَا لَكُمْ لَا تَرْجُونَ لِيَ الْبَقَاءَ كَمَا خِفْتُمْ عَلَيَّ الْفَنَاء❗️
☑️أَ مَا عَلِمْتُمْ يَا جَهَلَةُ ، أَنَّ النَّفْسَ قَدْ تَلْتَاثُ عَلَى صَاحِبِهَا إِذَا لَمْ يَكُنْ لَهَا مِنَ الْعَيْشِ مَا يَعْتَمِدُ عَلَيْهِ فَإِذَا هِيَ أَحْرَزَتْ مَعِيشَتَهَا اطْمَأَنَّتْ.
3⃣وَ أَمَّا أَبُو ذَرٍّ فَكَانَتْ لَهُ نُوَيْقَاتٌ وَ شُوَيْهَاتٌ يَحْلُبُهَا وَ يَذْبَحُ مِنْهَا
💥إِذَا اشْتَهَى أَهْلُهُ اللَّحْمَ
💥أَوْ نَزَلَ بِهِ ضَيْفٌ
💥أَوْ رَأَى بِأَهْلِ الْمَاءِ الَّذِينَ هُمْ مَعَهُ خَصَاصَةٌ
🔹نَحَرَ لَهُمُ الْجَزُورَ أَوْ مِنَ الشِّيَاهِ عَلَى قَدْرِ مَا يَذْهَبُ عَنْهُمْ بِقَرَمِ اللَّحْمِ فَيَقْسِمُهُ بَيْنَهُمْ
🔸وَ يَأْخُذُ هُوَ كَنَصِيبِ وَاحِدٍ مِنْهُمْ لَا يَتَفَضَّلُ عَلَيْهِمْ .
☑️وَ مَنْ أَزْهَدُ مِنْ هَؤُلَاءِ وَ قَدْ قَالَ فِيهِمْ رَسُولُ اللَّهِ ص مَا قَالَ وَ لَمْ يَبْلُغْ مِنْ أَمْرِهِمَا أَنْ صَارَا لَا يَمْلِكَانِ شَيْئاً الْبَتَّةَ كَمَا تَأْمُرُونَ النَّاسَ بِإِلْقَاءِ أَمْتِعَتِهِمْ وَ شَيْئِهِمْ وَ يُؤْثِرُونَ بِهِ عَلَى أَنْفُسِهِمْ وَ عِيَالَاتِهِم.
💠🔅💠🔅💠🔅💠
🔻امام صادق علیه السلام فرمودند؛
1⃣ هنگامی که #ابوبکر در حال جان دادن بود، به او گفتند [نسبت به دارایی ات] وصيتی كن [تا برایت در امورخیر صرف کنند] .
او گفت: یک پنجم اموالم را وصيت مي کنم و همین خيلى زياد است! خدا نیز به این مقدار راضى است.
سرانجام او یک پنجم ثروتش را وصيت [یا وقف] كرد با آنکه [شرعا] مي توانست تا ثُلث اموال خود را وصيت کند.
🔅اگر ابوبکر وصیت به ثُلث را [تحت عناوینی چون ؛ زهد و ایثار و انفاق و...] بهتر می دانست، ثلث اموالش را وصیت می کرد.
سپس فرمودند:
⚠️سلمان و ابوذر را هم که در رتبه بعد او، به فضل و تقوا می شناسید، سیره و روش آنها نیز همین طور بود!
2⃣ #سلمان وقتی که نصیب سالانه خویش را از بیت المال میگرفت، به اندازه یک سال، مخارج خود را که او را به سال دیگر برساند، ذخیره میکرد.
به او گفتند:
🔹 تو با این همه زهد و تقوا در فکر ذخیره سال هستی! شاید همین امروز یا فردا بمیری و به آخر سال نرسی⁉️
🔸او در جواب گفت: شاید هم نمُردم. چرا شما فقط فرض مُردن مرا صحیح می دانید، شاید زنده بمانم. اگر زنده ماندم خرج دارم و حوائجی دارم.
📛 ای نادان ها! شما از این نکته غافلید که نفس انسان اگر به مقدار کافی، وسیله زندگی نداشته باشد، در بندگی خدا کندی و کوتاهی میکند و نشاط و نیروی خود را در راه حق از دست می دهد اما همین قدر که مایحتاج زندگی اش تامین شود، خیالش آرام میگیرد.💯
3⃣ واما #ابوذر وی چندین شتر و گوسفند داشت که از شیر آنها استفاده می کرد.
▫️و هرگاه خانواده اش هوس گوشت می کردند یا
▫️ میهمانی برایش می رسید یا
▫️یکی از همشهریانش را در تهیه گوشت ناتوان می دید، به اندازه گوشتی که لازم بود تقسیم کند، شترها یا گوسفندانی ذبح می کرد و بین آنها مساوی تقسیم می کرد و سهمی نیز برای خودش بر می داشت که البته از سهم دیگران بیشتر نبود.💯
چه کسی از اینها زاهدتربودند⁉️
پیغمبر درباره این ها چیزهایی گفت که میدانید.
🌀 هیچگاه این اشخاص تمام دارایی خود را به نام زهد و تقوا از دست ندادند و از این راهی که شما امروز پیشنهاد می کنید که مردم از هر چه دارند صرف نظر کنند و خود و عائله خود را در سختی بگذارند، نرفتند.
------------
📚 الکافی،ج ۵، کتاب المعیشة، باب دخول الصوفیة على أبی عبدالله علیه السلام
🆔 @safiresheytan 🕸
⛅️ #مه_شکن (جمع بندی)
#مناظره_صوفیان_با_امام_صادق (۴)
#جهل_به_سیره_اصحاب
⭐️ ⭐️ ⭐️ ⭐️ ⭐️
✅بنابر این در اندیشه دینی:
👈 علی رغم آنکه پیروان خاصّ پیامبر اکرم حاضر نمی شدند با نامی غیر از مسلمان شناخته یا خوانده شوند،صوفیه #مبدا_تصوف را سیره ورفتار خلفا و اصحاب پیامبر اکرم می دانند و بزرگان صدر اسلام از جمله عمار یاسر، ابوذر غفاری، اویس قرنی، سلمان فارسی و... راجزو #بانیان_تصوف می شمارند و ایشان را در #طبقات_صوفیه جای می دهند و گاهی #خرقه و #کرسی_نامه و مراتب فقری خود را به امثال کمیل( #کمیلیه) وسلمان ( #خاکساریه) واویس قرنی( #اویسیه) و... منتسب می کنند.
این در حالی است که در سده نخست هجری از تصوف نشانی نبوده و مسلمانان، #صوفی خوانده نمیشدند.
👈 اینکه امام صادق علیه السلام به وصیت خلیفه اول استناد می کنند، بدان جهت است که طرف مقابل ایشان،صوفیان سنّی مذهب بودند.از اینرو به شیوه جدل و بر اساس معتقدات خودشان با آنها وارد بحث می شوند و می فرمایند:
☑️ اگر خود را مرید ابوبکر هم می دانید،بدانید که در سیره وی، خبری از این دنیا گریزی ها نبوده است.
در فرازی دیگر بیان می کنند:
❌شما ابوبکر را زاهدتر و کاملتر از سلمان وابوذر و صحابه دیگر می دانید‼️
✴️شما (اهل تسنّن) چه کسی را زاهدتر از این اصحاب سراغ دارید؟
هیچ یک از ایشان، در مسیر زهد و بی رغبتی به دنیا، اموال خود را به دریا نمی ریختند و دارئی شان را از خانواده خویش دریغ نمی کردند.
👈درفرازی دیگر می فرمایند:
شما خود می دانید که پیامبر اکرم درباره این افراد چه فرمودند⁉️
در این بخش امام از روی #تقیه با عبارتی دو پهلو به #مطاعن_ابوبکر و فضائل سلمان وابوذر اشاره می کنند.
▫️پیامبر اکرم درباره #ابوبکر و #عمر که از سپاه اسامه سرپیچی کردند،آنها را نفرین فرمودند: لَعن الله مَن تخلّفَ عن جیش اُسامه.
▫️#سلمان_فارسی راملقّب به سلمان محمدی ساختند و
▫️صداقت لهجه #ابوذر را در زیر آسمان کبود، بی نظیر شمردند.
👈اکثر فرقه های صوفیه موجود، سلسله خود را به واسطه امیرالمومنین علیه السلام به رسول خدا صلی الله علیه وآله منتسب می کنند اما هستند فرقه هایی که #خرقه خود را به واسطه ابوبکر به پیامبر اکرم می رسانند.
👈#بکری، نامی عامّ برای همه طریقه هایی است که منسوب به ابوبکر خلیفه اول است.(پشمینه پوشان، علی سیدین،ص۸۲)
👈تصوف یک #مکتب_عامی(سنّی) است.
👈تصوف عمدتاً به دست علما اهل سنّت و در جوامع سنّی مذهب، گسترش یافته است.بزرگان صوفیه اکثراً سنّی بودند و شرط موفقیت در تصوف را سنّی بودن می دانستند.
🔻#نجم_الدین_رازی در کتاب مرصاد العباد صفحه ۲۸۵ گوید:
📛 برای مرید و مرشد در تصوف ۲۰ شرط هست و یکی از شرایطِ حتمی، سنّی بودن است❗️
⚠️چنین مکتبی را نمی توان با تعالیم شیعه پیوند داد.💯
👈امام صادق علیه السلام در این روایت انتساب واستناد هر #سلسله و طریقتی به خود یا اصحاب پیامبر را ردّ نمودند.
بنابراین ادّعای فرقه هایی مانند؛
❌ #نقشبندیه که در سلسله مشهور خود، امام صادق علیه السلام و سلمان فارسی را در کنار ابوبکر به عنوان مشایخ خود قرار می دهند، ادّعایی گزاف و بی پشتوانه است .
💥اگر واقعا امام صادق را از مشایخ خود می دانند، باید از #مشی_صوفیانه خود دست بردارند.
👈 ترک حیوانی (نخوردن گوشت) و
نگاه منفی به ثروت و مواهب دنیوی،جایگاهی در برنامه سلوکی #زاهدان_نخستین نداشته است.
👈 #زهد_حقیقی همان عدم دلبستگی به دنیا است که در قرآن نیز بر آن تاکید شده است .
♨️لکیلا تاسوا علی مافاتکم ولا تفرحوا بما آتاکم
👈در دیدگاه اصحاب پیامبر نیز زهد به دنیا با پس انداز و #ثروت منافات ندارد.
👈 ابوذر وسلمان که اسوه زهد و پارسائی بودند، به کسب حلال مشغول بودند و به جای #تکدّی، سفره اطعام پهن می کردند.
👈امام صادق علیه السلام، کسانی را که مدرک رفتار صوفیانه خود را سیره اصحاب و خلفا می دانند و با زهد افراطی بر واقعیات زندگی، چشم می پوشند، جاهل و نادان می خوانند.
👈از جهالت ایشان می توان به نادیده گرفتن بُعد مادّی حیات بشر و نیازهای فطری و غریزی انسان اشاره کرد.
👈 امام رضا علیه السلام با تاکید برجهل وحماقت صوفیان می فرمایند:
"لا يقولُ بالتّصوّفِ أحدُ الاّ لِخُدعةِِ أو ضَلالةِِ أو حماقةِِ، ..."
👈 #منشاء_تصوف، جهل وبدفهمی صوفیان نسبت به سیره پیامبر و اصحاب بزرگوار ایشان است.
👈 دین اسلام یک آیین معتدل است و نه تنها #حیات_دنیوی را به دیده تنفّر نمی نگرد، بلکه راه و روش عادلانه ای را در زمینه بهره برداری از مظاهر آن نیز تعلیم می دهند و در آن اثری از #روح_تصوف و #روش_افراطی_صوفیان دیده نمیشود بلکه تضاد روشنی بین #ایدئولوژی_اسلام و طرز تفکر تصوف درباره مسائل مربوط به حیات دنیوی مشاهده می گردد.
------------
📚 الکافی،ج ۵، کتاب المعیشة، باب دخول الصوفیة على أبی عبدالله علیه السلام
🆔 @safiresheytan 🕸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🤡 #طنز
#معنی_ملا_صدرا
🔖#ملاصدرا یکی از پیروان راستین ابن عربی در #عرفان_نظری است و از او بسیار استفاده کرده است و البته در مواردی نیز به نقد ادبی پرداخته است. #ابن_عربی در کلمات خود مطالب غیر قابل قبولی در بادی نظر دارد، اما ملاصدرا با مهارت تمام آنها را توجیه نموده است.این حرکت ملاصدرا به گونهای انجام پذیرفت که یک قرن بعد از ملاصدرا، دیگر شنیدن کلام ابن عربی قبیح نبود.
-------------
📚ادوارتاریخ تصوف ج۲ص۱۴۹
🆔 @safiresheytan 🕸
کتابخانه نقد تصوف و عرفان🕸صفیر شیطان🕸
🔥 #سنگ_راه 🔮 #صمد_پرستی_یا_صنم_پرستی #خدانشناسان 💥یکی از #علل_مخالفت_فقها با #تصوف_و_عرفان، اعتقاد
15.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ نمونهای از تأویلاتِ عرفانیِ صوفیان(#ابن_عربی، عبدالرزاق کاشانی، #ملاسلطان_گنابادی و...) در یکسان انگاری کفر و ایمان
🎙حجه الاسلام #محمد_تقی_سبحانی
1⃣ و قضي ربك ألا تعبدوا إلا إياه
😱شیطان پرستان،آلت پرستان و... خدا را عبادت می کنند!
2⃣ « ما منعک اذ رایتهم ضلوا الا تتبعن افعصیت امری »
❌منظور موسی از توبیخ هارون این بوده که چرا « نگذاشتی آنها گوساله را بپرستند و چرا مانع شدی»؟!
🆔 @safiresheytan 🕸