eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
4.9هزار دنبال‌کننده
16.4هزار عکس
2.3هزار ویدیو
1.5هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
🌹با اولین قطره خونی که از بر روی زمین می ریزد تمامی گناهان او بخشوده شده و چون کودکی تازه متولد شده پاک می شود و در میهمانی خدا وارد می شود رسول خدا فرمود شاید بتوان بالای هر کار خوبی کاری بهتر از آن را پیدا کرد اما هیچ کاری بالاتر از جهاد و شهادت در راه خدا نیست لکن مقایسه را ببینید امیرمومنان می فرماید: کسی که شرایط گناه برای او فراهم می شود ولی گناه نمی کند اجر و پاداش او کمتر از شهادت نیست و در نهایت اینگونه نتیجه می گیرد: بعید نیست فردی که از گناه و زشتی ها دوری می کند در ردیف فرشتگان الهی قرار گیرد یعنی دوری کردن از زشتی ها ما را در مقام فرشتگان قرار می دهد. عجب مقایسه ای شهادت در یک کفه ترازو و دوری کردن از گناهی که شرایطش فراهم است در کفه ای دیگر و البته او را در مقام فرشتگان گماشتن از این زیباتر نمی شد دوری از گناه را ترسیم کرد بیایید از همین امروز تصمیم بگیریم گناه نکینم مَا الْمُجَاهِدُ الشَّهِیدُ فِی سَبِیلِ اللَّهِ بِأَعْظَمَ أَجْراً مِمَّنْ قَدَرَ فَعَفَّ لَکادَ الْعَفِیفُ أَنْ یکونَ مَلَکاً مِنَ الْمَلَائِکةِ مجاهد شهید در راه خدا اجرش بیشتر از کسی نیست که قدرت بر گناه دارد اما ورزیده و خویشتنداری می کند چنین شخصی نزدیک است که فرشته ای از فرشتگان خدا باشد. 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
برنامه ی ✳️ ارزش 👈 و قَالَ (عليه السلام): الْقَنَاعَةُ مَالٌ لَا يَنْفَدُ. قال الرضي: و قد رَوى بعضهم هذا الكلام لرسول الله (صلى الله عليه وآله وسلم). 👈حضرت علی که درود خدا بر او باد فرمودند: قناعت مالى است كه پايان نمى پذيرد. «سید رضى گويد: برخى اين حكمت را از رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلّم نقل كرده اند». 👌 شرح این حکمت نورانی را در لینک زیر بخوانید: 👇 👈 گنج پايان ناپذير !! 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
❇️ قرآن کریم هر روز یک آیه تفسیر نور – استاد محسن قرائتی سوره وَكَيْفَ تَكْفُرُونَ وَأَنْتُمْ تُتْلَى‏ عَلَيْكُمْ ءَاَيَتُ اللَّهِ وَفِيكُمْ رَسُولُهُ وَمَنْ يَعْتَصِمْ بِاللَّهِ فَقَدْ هُدِىَ إِلَى‏ صِرَطٍ مُّسْتَقِيمٍ و چگونه شما كفر مى ورزید، در حالى كه آیات خدا بر شما تلاوت مى شود و رسول او در میان شماست و هر كس به (دین وكتاب) خدا تمسّك جوید، پس قطعاً به راه مستقیم هدایت شده است. 👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇 https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour ⏺کانال انس با 🆔 @sahife2
دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) در پناه بردن به خدا : «7» وَ نَعُوذُ بِكَ مِنْ تَنَاوُلِ الْإِسرَافِ وَ مِنْ فِقْدَانِ الْكَفَاف‏ خدایا! به تو پناه می‌آوریم، از رسيدن به اسراف، و از دست دادن آنچه كه در زندگى به اندازه و است‏ دعای 🙏 کانال انس با 🆔 @sahife2
34 1 ✳️ در مسئله روزى خواه مادى يا معنوى، حكمت الهى وجود دارد. خداوند در رزق موجودات تفاوت و اندازه بر اساس گنجايش هر مخلوقى مقرّر داشته است. و بر پايه علم و بينشى كه نسبت به قابليت و استعداد هر يك از بندگانش دارد، فراخور حالش روزى مى‌دهد. همه انسان‌ها نمى‌توانند از روزى‌هاى مادى و معنوى به طول يكسان بهره‌مند باشند؛ زيرا چنانكه آيه شريفه مى‌فرمايد: ﴿إِنَّ رَبَّكَ يَبْسُطُ الرّزْقَ لِمَن يَشَآءُ وَ يَقْدِرُ إِنَّهُ كَانَ بِعِبَادِهِ خَبِيرَاً بَصِيرًا﴾«اسری 30» يقيناً پروردگارت رزق را براى هر كه بخواهد وسعت مى‌دهد، و [براى هر كه بخواهد] تنگ مى‌گيرد؛ زيرا او به [مصلحت‌] بندگانش آگاه و بيناست. هيچ كارى را حق تعالى بدون حساب و علت انجام نمى‌دهد؛ پس تقدير و مقدرات حكيم مطلق بر اساس آن احاطه فيّاض بر ماهيت و سرنوشت موجود است. و انسان چون داراى صفات و ظرفيّت محدود است و در زمان و مكان معينى جاى مى‌گيرد پس بر گذشته و آينده خويش احاطه ندارد، بنابراين بر صلاح و فساد امورش آگاه نيست و زمينه گمراهى و تباهى خود را فراهم مى‌سازد. در آيه ديگر مى‌فرمايد: ﴿وَ لَوْ بَسَطَ اللَّهُ الرّزْقَ لِعِبَادِهِ ‌لَبَغَوْاْ فِى الْأَرْضِ وَ لكِن يُنَزّلُ بِقَدَرٍ مَّا يَشَآءُ إِنَّهُ بِعِبَادِهِ خَبِيرٌ بَصِيرٌ﴾«شوری 27» و اگر خدا روزى را بر بندگانش وسعت دهد، در زمين سركشى و ستم كنند، ولى آنچه را بخواهد به اندازه نازل مى‌كند؛ يقيناً او به بندگانش آگاه و بيناست. 👈 ادامه دارد ... ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج‏6، ص: 177 👌 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
34 2 ✳️ بسيارى از عوامل تباهى انسان‌ها از فزونى رزق و مال زياد است كه بنده خدا از راه حرام كسب مى‌كند و آن را به حساب زرنگى و تلاش زياد خود قرار مى‌دهد. و اين را نمى‌داند كه داشتن امكانات و اندازه طبيعى دارايى و قناعت ورزى است كه انسان را در سير معنوى موفق مى‌كند و سبب رشد و كمال معنوى او مى‌شود. و حرص و زيادخواهى و فقر روحى باعث ركود روانى و بى‌توفيقى است كه زمينه‌ساز شكست درونى انسان مى‌شود. امام باقر (عليه السلام) مى‌فرمايد: الْكَمالُ كُلُّ الْكَمالِ التَّفَقُّهُ فِى الدِّينِ، وَ الصَّبْرُ عَلَى النَّائِبَةِ، وَ تَقْدِيرُ الْمَعِيشَةِ. همه كمال حقيقى، عبارت از فهم در دين و شكيبايى در برابر بلاى سخت و اندازه نگه داشتن در خرج زندگى است. در اين سخن بايد انديشه كرد چه نيكوست كه جايگاه كسب روزى هم پاكيزه باشد كه اين نشانه خوشبختى بنده خوش‌روزى است. «ابوعبيده به امام صادق (عليه السلام) عرض كرد: دعا كن كه خداوند روزى مرا در دست بندگانش قرار ندهد. امام فرمود: خداوند چنين كارى نمى‌كند. او روزى بندگان را در دست يكديگر قرار داده است، اما از خدا بخواه كه روزيت را در دست بندگان خوبش قرار دهد كه اين از خوشبختى است و گاهى تنگى و گسترش روزى‌ها، جهت آزمايش روحيه انسان است تا سپاسگزار از ناسپاس معلوم گردد. و توانگر از تهيدست و تنگ‌دست؛ بازشناخته شوند. اميرمؤمنان على (عليه السلام) در وصيت خود به فرزندش امام حسن (عليه السلام) فرمود: اگر توانى كارى كنى كه از كسى جز خداوند نعمتى به تو نرسد، چنين كن؛ زيرا تو به قسمت خويش خواهى رسيد و سهم خود را خواهى گرفت. و البته روزى اندكى كه از سوى پروردگار پاك رسد ارزشمندتر است از نعمت بسيارى كه از آفريدگان او به تو رسد؛ گرچه همه چيز از اوست گاهى محروميّت از رزق يا اندك شدن بركت مال به جهت عوامل سوزاننده سرچشمه فيض آن است كه در بيان معصومان (عليهم السلام) اسباب آن آمده است. پيامبر گرامى اسلام (صلى الله عليه و آله) فرمود: هر كه حقّى از حقوق برادر مسلمان خود را پايمال سازد، خداوند بركت روزى را بر او حرام گرداند مگر آن كه توبه كند. امام باقر (عليه السلام) فرمود: بنده گناه مى‌كند و به سبب آن روزى از او گرفته مى‌شود امام صادق (عليه السلام) فرمود: حرام خوارى زياد؛ روزى را نابود مى‌سازد. بنابراين كسى كه به اندازه خود بسنده مى‌كند، به آسايش دست مى‌يابد و از زندگى آسان و بانشاطى برخوردار مى‌شود. و از كمى رزق و روزى گلايه نمى‌كند؛ زيرا اين خواسته پيامبر اسلام (صلى الله عليه و آله) است كه به ابوذر فرمود: اى اباذر! من دعا كردم كه خداوند بزرگ مرتبه روزى دوستداران مرا به قدر كفاف عطا كند و به دشمن من مال و فرزند زياد دهد. از دعاهاى حضرت على (عليه السلام) است كه حفظ حرمت انسانى را در كرامت روزى مى‌طلبد: 🙏 " اللَّهُمَّ صُنْ وَجْهى‌ بِالْيَسارِ وَ لاتَبْذُلْ جاهى‌ بِالْاقْتارِ، فَاسْتَرْزِقَ طالبى‌ رِزْقِكَ وَ اسْتَعْطِفَ شِرارَ خَلْقِكَ، وَ ابْتَلى‌ بِحَمْدِ مَنْ اعْطانى‌، وَ افْتَتَنَ بِذَمٍّ مَنْ مَنَعَنى‌ وَ انْتَ مِنْ وَراءِ ذلِكَ كُلِّهِ وَلِىُّ الْاعْطاءِ وَ الْمَنْعِ انَّكَ عَلى‌ كُلِّ شَى‌ءٍ قَديرٌ." بار خدايا! آبرويم را به بى‌نيازى حفظ فرما و حرمتم را به تنگ‌دستى نشكن، تا از آنان كه روزى تو را خواهند روزى خواهم و از شرار مردم خواستار عطوفت باشم و به ثناى كسى كه به من ببخشايد دچار آيم و به بدگويى آن كه از بخشيدن به من دريغ ورزد مبتلا گردم و تو ماوراى اين همه، اختيار دار بخشش و منعى، چه اين كه بر هر چيز توانايى. 👈 ادامه دارد ... ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج‏6، ص: 177 👌 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
🙏 اللَّهُمَّ … وَ نَعُوذُ بِكَ مِنْ مِنْ فِقْدَانِ الْكَفَاف‏ خدايا! به تو پناه مى‏آوريم، از 👌 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
❇️ برادران و خواهران عزیز! مسئله ‌ی اقتصاد، مسئله‌ی اولویّت‌دار کشور است؛ این مسئله در رأس اولویّتهای فوری کشور قرار دارد اولویّت امروز ملّت ایران، مسئله‌ی است و توجّه کنید که اولویّت دشمن هم مسئله‌ی اقتصادی است؛ یعنی امروز دشمنان جمهوری اسلامی برای اینکه بتوانند اهداف خودشان را در مورد ایران و ایرانی و جمهوری اسلامی محقّق کنند، دنبال راهکارهای اقتصادی، و یا به تعبیر درست‌تر، دنبال ضربه‌زدن اقتصادی به ملّت ایرانند. هدف دشمن این است که بتواند با فشار اقتصادی، ملّت ایران را نسبت به نظام اسلامی و جمهوری اسلامی دلسرد و دلزده کند و بین ملّت ایران و نظام اسلامی فاصله بیندازد و هدفهای خودش را از این راه دنبال کند. امام سجّاد (علیه‌الصّلاةوالسّلام) در دعا به خدای متعال عرض میکنند: 🙏و نَعوذُ بِکَ مِن تَناوُلِ الاِسرافِ وَ مِن فِقدانِ الکَفاف؛ این نشان‌دهنده‌ی اهمّیّت مسئله‌ی اقتصادی است که امام سجّاد از خدای متعال درخواست میکند و به خدای متعال پناه میبرد. از و از اینکه منابع معیشتی، به قدر کافی در اختیار مردم وجود نداشته باشد ، این نشان‌دهنده‌ ی اهمّیّت مسئله‌ ی است. ۱۳۹۶/۰۱/۰۱ 👤 👌 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
👈🎙 صوتی تصویری با صدای : حاج حسین دعای ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
❇️پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: 👈 طوبی لمن رزقه الکفاف و صبر علیه خوشا به حال کسی که رزق و روزیش به اندازه باشد و بر آن صبر کند. 🙏خدايا! به تو پناه مى‏آوريم، از 👌 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
برنامه ی ✳️ سختگیری نکردن در 👈 و قَالَ (عليه السلام) لِزِيَادِ ابْنِ أَبِيهِ وَ قَدِ اسْتَخْلَفَهُ لِعَبْدِ اللَّهِ بْنِ الْعَبَّاسِ عَلَى فَارِسَ وَ أَعْمَالِهَا فِي كَلَامٍ طَوِيلٍ كَانَ بَيْنَهُمَا، نَهَاهُ فِيهِ عَنْ تَقَدُّمِ الْخَرَاجِ: اسْتَعْمِلِ الْعَدْلَ، وَ احْذَرِ الْعَسْفَ وَ الْحَيْفَ؛ فَإِنَّ الْعَسْفَ يَعُودُ بِالْجَلَاءِ، وَ الْحَيْفَ يَدْعُو إِلَى السَّيْف. 👈حضرت علی که درود خدا بر او باد (چون زياد بن ابيه را به جاى عبد اللَّه بن عباس، به فارس و شهرهاى پيرامون آن حكومت داد، او را در دستورالعمل طولانى از گرفتن ماليات تا به هنگام نهى ) فرمود : را بگستران، و از ستمكارى پرهيز كن، كه و رعيّت را به آوارگى كشاند، و بيدادگرى به مبارزه و شمشير مى انجامد. 👌 شرح این حکمت نورانی را در لینک زیر بخوانید: 👇 👈 هرگز مردم را تحت فشار قرار مده !! ( راه كشور دارى ) 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
❇️ قرآن کریم هر روز یک آیه تفسیر نور – استاد محسن قرائتی سوره يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ اتَّقُواْ اللَّهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلَا تَمُوتُنَّ إِلّا وَ أَنْتُم مُّسْلِمُونَ اى كسانى كه ایمان آورده اید! از خداوند پروا كنید آن گونه كه سزاوار تقواى اوست و نمیرید مگر اینكه مسلمان باشید. 👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇 https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour ⏺کانال انس با 🆔 @sahife2
دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) در پناه بردن به خدا : «8» وَ نَعُوذُ بِكَ مِنْ شَمَاتَةِ الْأَعْدَاءِ وَ مِنْ الْفَقْرِ إِلَى الْأَكْفَاءِ وَ مِنْ مَعِيشَةٍ فِي شِدَّةٍ وَ مِيتَةٍ عَلَى غَيْرِ عُدَّة به تو پناه مى‏آوريم از و از احتياج به هم نوعان، و از معيشت در سختى، و از مرگ بدون توشه.‏ دعای 🙏 کانال انس با 🆔 @sahife2
35 1 ✳️ حضرت على (عليه السلام) مى‌فرمايد: إِنَّما سُمِّىَ الْعَدُوُّ عَدُّوّاً لِأَنَّهُ يَعْدُوْ عَلَيْكَ فَمَنْ داهَنَكَ فى‌ مَعايِبِكَ فَهُوَ الْعَدُوُّ وَ الْعادِى‌ عَلَيْكَ. را عدو ناميده‌اند؛ زيرا بر تو تجاوز و ستم مى‌كند. پس هر كه در عيب‌هايت با تو مسامحه كند؛ دشمنى است كه بر تو تجاوزگرى مى‌كند. «به طوركلى دشمن بر دو گونه است: الف- دشمن باطنى كه ذات و ماهيتش با حس درك نمى‌شود. ب- دشمن ظاهرى كه با احساس و شهود قابل درك است. دشمنان باطنى عبارتند از: 1. «»كه اصل هر دشمنى است و كينه‌توزى ذاتى و ريشه‌اى او بر اساس حسادت و غرورى است كه در اصل خلقت آدم پديد آمده است و خداوند در آياتى از قرآن مجيد، بسيار از دشمنى شيطان پرهيز داده است. 2. « » كه از اقسام نفس و همكار شيطان در دعوت به گناه و زشتى‌هاست و پيامبر اكرم (صلى الله عليه و آله) در اين زمينه فرموده است: خطرناك‌ترين دشمن تو نفس توست كه ميان دو پهلويت قرار دارد. و حضرت يوسف (عليه السلام) در ماجراى خويش با همسر عزير مصر از اين نفس به خدا پناه برد كه او را تا مرز نافرمانى حق نزديك نمود. 👈 ادامه دارد ... ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج‏6، ص: 180 👌 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
35 2 ✳️ دشمنان ظاهرى سه گونه‌اند: 1- «انسان شيطان صفت»، آدم بد ذات و كينه‌جو كه باطنى درنده‌خو و سنگدل دارد و براى ضرر زدن به ديگران به آنان يورش مى‌برد و نابود مى‌سازد. و آن شياطين انسى هستند كه حق تعالى در سوره ناس فرمود: بخشى از وسوسه‌ها در سينه آدمى به وسيله اين گروه صورت مى‌گيرد. كافران و منافقان از اين گروهند. 2- «انسان بدخواه»، كسى كه : *يا مخالف برترى عقلى يا علمى و عرفانى اهل فضل و دانش است. مانند دشمنى كه نادانان با عاقلان و عالمان دارند؛ كه در حقيقت دشمن چيزى هستند كه نمى‌دانند. امام رضا (عليه السلام) فرمود: سه چيز است كه بر سه چيز گماشته شده است: رنج و مشقت روزگار بر دارندگان آداب كامل، چيرگى محروميّت بر پيشكسوت اهل حرفه و فن و دشمنى عوام بر اهل معرفت *يا به سبب جاذبه دنيايى مانند حسادت نسبت به مقام رياست و مال و ملك ديگرى و يا حسادت نسبت به فاميل و همسايه و دوستان است. امام على (عليه السلام) فرمود: عَداوَةُ الْأَقارِبِ أَمَرُّ مِنْ لَسْعِ الْعَقارِبِ. دشمنى نزديكان تلخ‌تر و دردناكتر از گزيدن عقرب‌هاست. 3- «انسان مُوذى»، آنانى كه درگيرى و نافرمانى ايشان سبب شكنجه روحى و اذيت به حال انسان است ولى قصد تجاوز يا نابودى ندارند مانند فرزندان و همسران كه پروردگار در سوره تغابن به پرهيز از آنان و مدارا و گذشت از رفتارشان سفارش فرموده است: ﴿يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّ مِنْ أَزْوَاجِكُمْ وَأَوْلَادِكُمْ عَدُوًّا لَكُمْ فَاحْذَرُوهُمْ ۚ وَإِنْ تَعْفُوا وَتَصْفَحُوا وَتَغْفِرُوا فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ﴾«تغابن 14» اى اهل ايمان! به راستى برخى از همسران و فرزندانتان [به علت بازداشتن شما از اجراى فرمان‌هاى خدا و پيامبر] دشمن شمايند؛ بنابراين از [عمل به خواسته‌هاى بى جاى‌] آنان [كه مخالف احكام خداست‌] بپرهيزيد، و اگر [از آزار و رنجى كه به شما مى‌دهند] چشم‌پوشى كنيد و سرزنش كردن آنان را ترك نماييد و از آنان بگذريد [خدا هم شما را مورد الطاف بى‌كرانش قرار مى‌دهد]؛ زيرا خدا بسيار آمرزنده و مهربان است. البته دسته سوم و اموال انسان همگى از ابزارهاى آزمايش الهى است كه بايد مؤمن به آنها سنجيده شود. مراد حضرت سجّاد (عليه السلام) از شماتت اعدا، شيطان جنى و انسان‌هاى شيطان صفت ملامت‌گرند كه در وقت بروز بلاها و مشكلات روحى و جسمى و ارتكاب معصيت او را سرزنش مى‌كنند و نفس لوّامه هم به خاطر اطاعت از هواى نفس، وجدان فطرى او را محكوم مى‌سازد. بزرگان دين و پيامبران خدا و اولياى الهى از گزند دشمنان و ملامتگر مصون نبودند و هر يك به فراخور مقامات خويش مورد شماتت بدخواهان بوده‌اند. 👈 ادامه دارد ... ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج‏6، ص: 180 👌 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
35 3 ✳️ « نبى (عليه السلام) از اين وضعيت رنج‌آور به درگاه ربوبى شكوه برد و گفت: ﴿وَأَيُّوبَ إِذْ نَادَىٰ رَبَّهُ أَنِّي مَسَّنِيَ الضُّرُّ وَأَنْتَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِينَ﴾«انبیا 83» و ايوب را [ياد كن‌] هنگامى كه پروردگارش را ندا داد كه مرا آسيب و سختى رسيده و تو مهربان‌ترين مهربانانى. در تفسير قمى در ذيل آيه: ﴿وَوَهَبْنَا لَهُ أَهْلَهُ وَمِثْلَهُمْ مَعَهُمْ رَحْمَةً مِنَّا وَذِكْرَىٰ لِأُولِي الْأَلْبَابِ﴾«ص 43» و خانواده‌اش را [كه در حادثه‌ها از دستش رفته بودند] و مانندشان را همراه با آنان به او بخشيديم تا رحمتى از سوى ما و تذكّرى براى خردمندان باشد. آمده است: خداوند از خانواده ايوب كسانى را كه پيش از ابتلاى او مرده بودند و همچنين كسانى كه پس از ابتلاى او درگذشته بودند به وى برگرداند. و همه آنها را براى ايوب زنده گرداند و آنان با او به زندگى ادامه دادند. بعد از آن كه خداوند ايوب را بهبودى بخشيد، از او پرسيدند: از ميان بلاهايى كه به سر تو آمد كدام يك برايت سخت‌تر بود؟ فرمود: شماتت دشمنان 👈 ادامه دارد ... ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج‏6، ص: 180 👌 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
35 4 ✳️ امام صادق (عليه السلام) درباره زمينه سازى شيطان براى سرزنش (عليه السلام) فرمود: «چون مدّت بلا و گرفتارى بر ايوب به درازا كشيد و ابليس صبر او را ديد، نزد عدّه‌اى از ياران ايوب (عليه السلام) كه در كوه‌هاى دور به گوشه‌نشينى رفته بودند، رفت و گفت: بياييد نزد اين بنده بلازده برويم و از حال او جويا شويم. پس بر استرانى خاكسترى سوار شدند و چون به نزديك ايوب رسيدند از بوى ناخوش او رم كردند ولى ياران و جوانان به نزد ايوب (عليه السلام) نشستند و عرض كردند: اى ايوب! كاش به ما مى‌گفتى كه چه گناهى كرده‌اى، چون اگر از خدا پرستش كنيم ما را هلاك سازد. به نظر ما گرفتار شدن تو به اين رنج و بلايى كه كسى به آن مبتلا نشده؛ به خاطر مسأله‌اى است كه آن را پنهان داشته‌اى؟ ايوب (عليه السلام) فرمود: به عزت پروردگارم سوگند كه او مى‌داند من هيچ غذايى نخوردم مگر اين كه يتيمى يا بينوايى با من مى‌خورد و هيچ گاه با دو امر كه هر دو طاعت خدا بود روبه‌رو نشدم مگر اين كه آن كارى را كه براى بدنم سخت‌تر بود برگزيدم. يكى از جوانان گفت: واى به حال شما! پيامبر خدا را سرزنش كرديد به طورى كه مجبور شد آنچه از عبادت پروردگارش كه تا كنون پوشيده مى‌نمود برملا سازد. پس ايوب فرمود: پروردگارا! اگر روزى در مجلس داورى تو بنشينم آن گاه اقامه حجت و دليل خواهم كرد .. به هر حال ايوب موفق گرديد از همه آزمون‌هاى الهى كه در برابر خواسته شيطان براى ارزيابى مقام شكرگزارى او در حالت سختى و بلا بود؛ سرافراز بيرون آيد. او حتى به خواهش همسرش كه گفت: تقاضاى شفا و سلامتى از درگاه الهى بنما، فرمود: واى بر تو! ما هفتاد سال در نعمت بوديم. حال بايد به همين اندازه در گرفتارى و سختى نيز صبور باشيم. و اندكى نگذشت كه بهبود يافت. جاحظ مى‌گويد: «هيچ سرنيزه‌اى نافذتر از ملامت دشمنان نديدم اين وضعيت در صحنه‌اى از قيامت هم برپاست كه در محاكمه عمومى مستضعفان گناهكار به مستكبران جنايتكار مى‌گويند: شما بوديد كه با مكر و فريب ما را نسبت به خداوند كافر و مشرك نموديد و مستكبران چون عذاب را مشاهده مى‌كنند از سرزنش‌ها سخت پشيمان مى‌شوند. 👈 ادامه دارد ... ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج‏6، ص: 180 👌 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
🙏اللَّهُمَّ … وَ نَعُوذُ بِكَ مِنْ شَمَاتَةِ الْأَعْدَاءِ خدايا! به تو پناه مى‏آوريم، از ❇️" ، امروز سربلندترین دوره خود را طی می‌کند. بدانید مهم نیست که چه نگاهی به شما دارد. دشمن به پیامبر شما چه نگاهی داشت و [دشمنان‌] چگونه با پیامبر خدا و اولادش عمل کردند، چه اتهاماتی به او زدند، چگونه با فرزندان مطهر او عمل کردند؟ مذمت دشمنان و شماتت آن‌ها و فشار آن‌ها، شما را دچار تفرقه نکند." ( 🔊بشنوید ) ✍️بخشی از شهید حاج ره 👌 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
❇️بازرگانی را هزار دینار خسارت افتاد پسر را گفت نباید که این سخن با کسی در میان نهی. گفت ای پدر فرمان تراست، نگویم ولکن خواهم مرا بر فایده این مطلع گردانی که مصلحت در نهان داشتن چیست؟ گفت تا مصیبت دو نشود: یکی نقصان مایه و دیگر شماتت . ✍️ / باب چهارم / در فوائد خاموشی / حکایت 10 👌 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2