ده توصیه امام رضا علیه السلام به اباصلت برای آخر ماه شعبان
اینجا
https://eitaa.com/sahife2/47942
🆔 @sahife2
🙏اللهم
وَ عَافِنِي مِمَّا ابْتَلَيْتَ بِهِ طَبَقَاتِ عَبِيدِكَ وَ إِمَائِكَ ، وَ بَلِّغْنِي مَبَالِغَ مَنْ عُنِيتَ بِهِ ، وَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِ ، وَ رَضِيتَ عَنْهُ ، فَأَعَشْتَهُ حَمِيداً ، وَ تَوَفَّيْتَهُ سَعِيداً
خدایا مرا از امتحانى كه غلامان و كنيزان خود را بدان مىآزمايى، به سلامت دار،
و به مقام و مرتبهى كسانى رسان كه به آنان توجه دارى و نعمتشان دادهاى و از ايشان خشنود بودهاى و آنان را زندگى پسنديده عطا كردهاى و با سعادت ميراندهاى
👈بخشی از دعای #چهل_هفت صحیفه سجادیه
#دعا_چهل_هفت_105
🆔 @sahife2
با تشکر از همه دوستان مشارکت کننده در بحث امروز (برداشت من)( نویسنده - خواننده و نشر دهنده این کلام نورانی ) اجرتان با صاحب این کتاب با عظمت امام سجاد علیه السلام
درحالی که باران نعمت هایت را برمن فرو می ریزی،رشد و تربیت مرا به عهده بگیر
خدایی که ارحم الراحمین است،قادر است مرا با لطافت از معرض گناه دور کند،درآغوش بگیرد و آن قدر مهربانی کند تا هوس گناه از سرم برود.
خداوندا مگذار خطا کنم و آنگاه با عقوبتت مرا ادب کنی
امام سجاد (ع) در این جمله ، به پيشگاه مقدس بارى تعالى عرض مىكند:
و امنحنى حسن الارشاد.
بار الها! نعمت حسن ارشاد و هدايت مردم را به من اعطا فرما.
بار الها! دنياى مردم بر اثر #عيبجويى و بد زبانى به تلخى و رنجش خاطر مىگذرد
و در روز قيامت نيز گناه زبان، آنان را مورد موآخذه و كيفر قرار مىدهد.
از اين رو ای مولای من ای سید من ای آقای من !
براى آنكه تا حد ممكن، اين گناه كاهش يابد، بايد موجبات هدايت و ارشاد مردم فراهم شود و خطرات اين معصيت بزرگ خاطرنشان گردد:
و امنحنى حسن الارشاد.
بار الها! به گونه اى موفقم نما كه بتوانم به بهترين و موثرترين وجه، مردم را #هدايت و #ارشاد نمايم و عوارض ناشى از #زبان را به آنان بفهمانم.
نه تنها حضرت زين العابدين (ع) خواهان اين خدمت بزرگ اسلامى بود، بلكه جد گراميش، رسول اكرم (ص) و ائمه ى معصومين پيش از آن حضرت و بعد از آن حضرت، همه در اين راه كوشا و جدى بودند و دربارهى اصلاح زبان مردم و مبارزه با گناه بدزبانى، سخن بسيار گفته اند
امام باقر (ع) فرمود: : ان هذا اللسان مفتاح كل خير و شر، فينبغى للمومن ان يختم على لسانه كما يختم على ذهبه و فضته، فان رسولالله صلى الله عليه و آله قال: رحم الله مومنا امسك لسانه من كل شر.
زبان، كليد هر خير و شرى است. شايسته است كه افراد باايمان #زبان خود را مهر كنند، همانطور كه محفظه ى طلا و نقره ى خويش را مهر مى نمايند. رسول اكرم (ص) فرموده است: رحمت خداوند شامل مومنى باد كه زبان را از گفتن هر سخن شرى نگاه مىدارد.
حضرت رضا (ع) فرمود: من علامات الفقه الحلم و العلم و الصمت. ان الصمت باب من ابواب الحكمه، ان الصمت يكسب المحبه، انه دليل على كل خير.
از علائم مردم فقيه و دانا #صبر و حلم ، علم و #سكوت است .
بىگمان سكوت يكى از درهاى #حكمت است،
سكوت جلب محبت مىكند،
و سكوت راهنماى انسان به هر خوبى و خير است.
سخن گرچه هر لحظه دلكشتر است
چو بينى خموشى از آن بهتر است
در فتنه بستن، دهان بستن است
كه گيتى به نيك و بد آبستن است
پشيمان ز گفتار ديدم بسى
پشيمان نگشت از خموشى كسى
على (ع) فرموده: ما من شى ء احق بطول السجن من اللسان.
هيچ چيز براى زندانى شدن در مدت طولانى شايستهتر از زبان نيست.
كسانى كه بر زبان خود حاكم اند و عنان سخن را در اختيار دارند، مىتوانند با اراده و عمد، لب فروبندند و از عز و بزرگى ناشى از #سكوت بهره مند شوند.
برعكس، كسانى كه زبان بر آنان حاكم است و خود اسير #شهوت كلام اند، با پر گفتن و سخنانى بىحساب
به زبان آوردن، ارج و ارزش خود را از دست مىدهند، خويشتن را در بند ذلت و خوارى اسير مىنمايند.
على (ع) فرموده: هانت عليه نفسه من امر عليها لسانه.
دچار حقارت و ذلت نفس است، آن كس كه زبانش را بر دل حكومت دهد.
قدرت سخن گفتن انسان و ظاهر ساختن آنچه را كه در باطن دارد، از مزاياى اختصاصى انسان و از نعمتهاى گرانقدرى است كه آفريدگار حكيم به بشر اعطا فرموده است.
على (ع) نعمت تكلم را در كنار نعمت عقل ذكر نموده و فرموده است:
للانسان فضيلتان: عقل و منطق، فبالعقل يستفيد و بالمنطق يفيد.
آدمى داراى دو فضيلت و برترى است:
يكى نيروى خرد و آن ديگر قدرت تكلم،
با عقل حقايق را درك مىكند و بهرهمند مىشود،
و با سخن مدركات خود را آشكار مىنمايد و دگران را بهرهمند مىسازد.
رواياتى كه از اولياى اسلام در اهميت و ارزش تكلم رسيده، ناظر به شان تكوينى و نگرشى است از ديدگاه تعالى و تكامل.
رواياتى كه در اهميت و ارزش سكوت رسيده، ناظر به شان اجتماعى و نگرشى است
از ديدگاه تربيت. اگر سخن و #سكوت ، منزه از گناه باشد، البته ارزش سخن بمراتب بالاتر از سكوت است:
از امام سجاد (ع) درباره ى سخن و سكوت سئوال شد، و اينكه كدام يك از اين دو بر دگرى برترى و مزيت دارد. حضرت در پاسخ فرمود:
براى هر يك از اين دو #آفت هايى است، اگر از آفت، سالم و مصون باشند كلام افضل و برتر از سكوت است.
از علت برترى كلام سئوال شد. فرمود:
براى اينكه خداوند هيچ يك از پيمبران و اوصياى آنان را به سكوت مبعوث نفرموده، بلكه ماموريت داشتند با مردم سخن بگويند و با بيان خود، آنان را به راه فلاح و صلاح دعوت نمايند.
همچنين هيچ كس با سكوت مستحق بهشت نمىشود.
سكوت مستوجب ولايت الهى نمىگردد،
هيچ كس با سكوت از عذاب دوزخ مصون نمىماند.
نيل به رحمت و ولايت الهى و محفوظ ماندن از عذاب او بر اثر كلام است.
من هرگز ماه را عديل و نظير آفتاب قرار نمىدهم
و در پايان سخن فرمود:
شما خود فضل سكوت را با كلام توصيف مىنمايى و هرگز فضل كلام را با سكوت توصيف نمىكنى.
🙏اللهم و امنحنى حسن الارشاد.
بار الها! براى نجات مردم بد زبان و عيبجو نعمت حسن ارشاد را به من عطا فرما
تا بتوانم آن مردم منحرف را هدايت كنم،
مسير صحيح را به آنان ارائه نمايم
و زبانشان را به درستگويى و صراط مستقيم سوق دهم.
👈براى نيل به اين هدف مقدس، بايد امام سجاد (ع) روش تربيتى جد گراميش رسول اكرم (ص) را به كار بندد،
1️⃣ اول ارزش سكوت را از نظر دينى به مردم بفهماند و آنان را به خاموشى تشويق نمايد.
2️⃣ دوم رابطه ى زبان و ايمان را توضيح دهد و خاطرنشان كند كه زبان نامتعادل، موازنه و تعادل ايمان را بر هم مىزند.
3️⃣ سوم كيفر اخروى بدزبانى را شرح دهد و آگاه سازد كه افراد بدزبان عذاب سنگينى در پيش دارند.
🆔 @sahife2
🔴 ایام باقیمانده #شعبان را دریابید
👤آیت الله #فاطمی_نیا
#استقبال_رمضان
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
❇️ #تفسیر_خوانی قرآن کریم
هر روز یک آیه
تفسیر نور – استاد محسن قرائتی
سوره #مائده
#مائده_64
✳️ وَقَالَتِ الْيَهُودُ يَدُ اللَّهِ مَغْلُولَةٌ غُلَّتْ أَيْدِيِهمْ وَلُعِنُواْ بِمَا قَالُواْ بَلْ يَدَاهُ مَبْسُوطَتَانِ يُنفِقُ كَيْفَ يَشَآءُ وَلَيَزِيدَنَّ كَثِيراً مِّنْهُم مَّآ أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ طُغْيَناً وَكُفْراً وَأَلْقَيْنَا بَيْنَهُمُ الْعَدَ وَةَ وَ الْبَغْضَآءَ إِلَى يَوْمِ الْقَيَمَةِ كُلَّمَآ أَوْقَدُواْ نَاراً لِّلْحَرْبِ أَطْفَأَهَا اللَّهُ وَ يَسْعَوْنَ فِى الْأَرْضِ فَسَاداً وَاللَّهُ لَا يُحِبُّ الْمُفْسِدِينَ
✳️ و یهود گفتند: دست خدا بسته است. دستهایشان بسته باد و به سزاى این گفتار، از لطف خدا دور شوند. بلكه دو دست (قدرت) خدا گشوده است، هرگونه بخواهد انفاق مى كند و البتّه آنچه از جانب پروردگارت به سوى تو نازل شده، كفر و طغیان بسیارى از آنان را مى افزاید و ما تا روز قیامت دشمنى و كینه در میانشان افكندیم. هر بار كه براى جنگ، آتش افروزى كردند، خداوند آن را خاموش ساخت. آنان همواره در زمین، به فساد و تبهكارى مى كوشند، و خداوند مفسدان را دوست نمى دارد.
👈 آیه قبل #مائده_63 ، اشاره به سخنان خلاف و نامربوط یهود «و قولهم الاثم» و جلوگیرى نكردن علما از آنها بود، «لولا ینهاهم...» در این آیه نمونه اى بیان شده كه یهود مى گفتند: دست خدا بسته است ودیگر نمى تواند به ما قدرت وشوكت بدهد، آن گونه كه در گذشته قدرت داشتیم.
در روایات آمده است كه این آیه، عقیده ى یهود را نسبت به قضا و قدر و سرنوشت بیان مى كند. چون یهود مى پنداشتند در آغاز آفرینش دست خدا باز بود، امّا پس از آنكه همه چیز را آفرید، دست او بسته شد.
امام صادق علیه السلام در توضیح این آیه فرمود: عقیده ى یهود این بود كه خداوند بعد از آفرینش، از تدبیر امور كناره گیرى كرده است و چیزى را كم یا زیاد نمى كند. »قد فرغ من الامر فلایزید و لاینقص». در زبان عربى كلمه ى «یَد» و در فارسى كلمه ى «دست»، كنایه از قدرت و نفوذ است. مثلاً مى گوییم: فلانى در منطقه یا اداره دست دارد. دست فلانى قطع شد. دست ما به فلانى نمى رسد. در روایات هم آمده است كه اولیاى خدا دست خدایند. یعنى واسطه لطف او نسبت به مردمند.
امام باقرعلیه السلام درباره ى «كلمّا اوقدوا ناراً...» فرمودند: هرگاه جبّارى بخواهد آل محمّدعلیهم السلام را نابود كند، خداوند او را درهم مى شكند.
به گفته علامه طباطبایى: هرگاه فقر، گرسنگى و قحطى پیش مى آمد، یا آیات قرض دادن به خداوند نازل مى شد، مى گفتند: این قحطى و این سفارش به قرض الحسنه، نشانه ى بسته بودن دست خداست.
👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇
https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour
⏺کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
برنامه ی #نهج_البلاغه_خوانی
#نهج_البلاغه_خطبه_131
وَمِنْ كلام لَهُ عَلَيْهِ السَّلامُ وفيه يبيّن سبب طلبه الحكم ويصف الإمام الحقّ.
از سخنانى است كه امام عليه السلام بيان فرموده و در آن علت اصرار خودرا در امر حكومت بر مردم و صفات يك امام دادگر را تشريح مى كند.
این خطبه در سه بخش ارائه می گردد.
❇️ بخش دوم: اهداف تشکیل حکومت اسلامی
*️⃣ اللَّهُمَّ إنَّکَ تَعْلَمُ أَنَّهُ لَمْ يَکُنِ الَّذِي کَانَ مِنَّا مُنَافَسَةً فِي سُلْطَان، وَلاَ الْتِمَاسَ شَيْء مِنْ فُضُولِ الْحُطَامِ
وَلکِنْ لِنَرِدَ الْمَعَالِمَ مِنْ دِينِکَ، وَنُظْهِرَ الاْصْلاَحَ فِي بَلاَدِکَ، فَيَأْمَنَ الْمَظْلُومُونَ مِنْ عِبَادِکَ، وَتُقَامَ الْمُعَطَّلَةُ مِنْ حُدُودِکَ
اللَّهُمَّ إني أَوَّلُ مَنْ أنَابَ، وَسَمِعَ وأَجَابَ، لَمْ يَسْبِقْنِي إلاَّ رَسُولُ اللهِ (صلى الله عليه وآله) بِالصَّلاَةِ
*️⃣ خدايا ! تو مى دانى که آنچه را ما (در امر حکومت) انجام داديم، نه به خاطر بدست آوردن سلطنت و مقام بود، و نه براى نيل به متاع پست دنيا
پروردگارا ! تو مى دانى) اگر حکومت را پذيرفتيم به خاطر اين بود که نشانه هاى محو شده دينت را بازگردانيم و بر پا سازيم، و اصلاحات را در شهرهاى تو آشکار کنيم، تا بندگان ستم ديده ات (از ظلم ظالمان) ايمن گردند و حدود و قوانين تعطيل شده ات اقامه و اجرا شود
خداوندا ! من نخستين کسى بودم که به سوى تو بازگشتم و دعوت تو را شنيدم و اجابت کردم، هيچ کس جز رسول خدا (صلى الله عليه وآله) پيش از من نماز نخواند
http://farsi.balaghah.net/محمد-دشتی/ترجمه
👌 شرح این خطبه ی نورانی را (با عناوین زیر) " اینجا " بخوانید: 👇
👈 هدفى جز احياى حق و عدالت نداشتيم
* اهداف چهارگانه امام علیه السلام براى پذيرش حکومت
#انقلاب
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_16
#دعای_شانزدهم_صحیفه_سجادیه
🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) " آنگاه که از گناهانش آمرزش میخواست یا در طلب گذشت از عیوبش تضرع میکرد" (بند 5 تا 12)
https://eitaa.com/sahife2/53212
دعای #شانزدهم صحیفه سجادیه
🙏 کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_16
#دعای_شانزدهم_صحیفه_سجادیه
#دعا_شانزدهم_9
#صفات_حميده_حضرت_حق 4
#عطا_و_منع_الهى 2
✳️ «نادانى ما به موجوديت خود از يك طرف، جهل ما به عظمت و لطف تو از طرف ديگر، مانع جريان لطف عمومى تو نخواهد گشت.
ما چگونه مىتوانيم ريزش فيض عظيم تو را در هر لحظه به تمام كاينات و موجود انسانى درك كنيم؟ ما كه محبوس قوانين طبيعت هستيم و براى ما بسيار مشكل است كه جريانات زير بناى كون و فساد را درك كنيم. ما چشم به دنيا گشوده و هميشه درخشندگى نور وجود را بر در و ديوار اجزاى تمام موجودات مشاهده نمودهايم. ما آن شيشههاى شفافيم كه نور دائماً در آن نفوذ مىكند و او گمان مىنمايد نور از خود آن شيشه است.
روح ما را در لانه كوچكى به نام بدن جا دادهاى و مانند آن كرم ناچيز كه تمام موجوديت خود را ساخته شده در لانه محقر يك شاخه درختى مىبيند و درك نمىكند كه درخت به واسطه ريشه نهفته در زمين آب را جذب نموده و تا بلندترين شاخه و كوچكترين برگ، حيات خود را مرهون همان آب است و همان آب است كه اساس زندگى اوست،، او درباره باغبان و كيفيت و كميت فعاليت او هيچ گونه توجهى ندارد.
#پشه كى داند كه اين باغ از كى است
كو بهاران زاد و مرگش در دى است
(مولوى)
اما آن شيشه خواه بداند نور درخشندهاى كه او را شفاف نموده است از منبع ديگرى است يا نداند، ذات شيشه ظلمانى است و آن كرم محقر بداند كه حيات و موجوديت او نتيجه آب و خاك و كوشش باغبان است يا نداند، نور به شيشه خواهد تابيد و باغبان فعاليت نموده و آب به بلندترين شاخهها و كوچكترين برگها از ريشه درخت خواهد رسيد.
ولى اى پروردگار لطيف، گاهگاهى كه به خود مىآييم در يك لحظه زودگذر كه به لطف خداوندى تو متوجه مىگرديم، نه تنها درك مىكنيم قوام تنها موجوديت ما بسته به لطف توست، بلكه گمان مىكنيم كه به غير از ما به چيز ديگرى نپرداختهاى، فقط تو خداى مايى.
چنان لطف تو شامل هر تن است
كه هر بنده گويد خداى من است
عطا و بخشش حضرت او از باب آقائى و كرمش از ناحيه محبت و لطفش از منعش بيشتر است و اگر در تمام مدت عمر انسان، منعى از جانب او برسد، يا از باب عقوبت گناه و يا به قول اميرمؤمنان عليه السلام از باب امتحان عبد است، تا استعدادهاى انسان در كشتزار بلا و مصيبت شكوفا شود.
👈ادامه دارد ...
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج 7 ، ص: 321
#شانزدهم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2