🔸فلسفه و توحید (در #تفسیر سوره اخلاص) | #استاد_صالحی
🔹توجه قرآنی و برهانی و عرفانی به توحید در ماه مبارک رمضان | دوره فلسفه اسلامی در مدار توحید
🔻٣ جلسه آنلاین، ساعت ٢۰ الی ٢١:١۵
📌از امروز یکشنبه ١٣ ماه رمضان (۵ فروردین)، تا سهشنبه ١۵ ماه رمضان (٧ فروردین)
✅ امکان حضور آنلاین، با این لینک
🔈 صوت جلسات 👇
🌐 1 eitaa.com/salehy/3411
🌐 2 eitaa.com/salehy/3414
🌐 3 eitaa.com/salehy/3419
🔻تصاویر ساختار سوره اخلاص👇مورد اشاره طی هر ٣ جلسه
🌐 eitaa.com/salehy/3420
🔹کمیته فلسفه اسلامی انجمن الهیات کشور
🔹 @EtehadieElahiatKeshvar
🔸
@Salehi786
@Salehy
01 - فلسفه و توحید - تفسیر سوره اخلاص -ماه رمضان ۱۴۴۵ - ۵ فروردین ١۴۰٣ .mp3
35.2M
🔸 جلسه ١
🔻 فلسفه و توحید (در #تفسیر سوره اخلاص) | #استاد_صالحی
🔹توجه قرآنی و برهانی و عرفانی به توحید در ماه مبارک رمضان | دوره فلسفه اسلامی در مدار توحید
📌١٣رمضان۱۴۴۵ -۵فروردین١۴۰٣
🔖 حدیث امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) که فرمودند: «فَهَذَا اَلْوُجُودُ كُلُّهُ وَجْهُ اللّٰه» 👇
🌐 eitaa.com/salehy/3412
🔹کمیته فلسفه اسلامی انجمن الهیات کشور
🔹 @EtehadieElahiatKeshvar
🔸
@Salehi786
@Salehy
بسم الله
🔸 #حدیث « فَهَذَا اَلْوُجُودُ كُلُّهُ وَجْهُ اللّٰه »
🔸قصه راهبان مسیحی که امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) پاسخ سوالشان از «وجه الله» را با فعلی حکیمانه داد و توجهشان را به وجه الله در «تمام صحنهی وجود در عالم هستی» معطوف نمود که این دارِ وجود تمامش وجهُ الله است، و به هرجا رو کنید با وجودی که وجهُ الله است روبرویید، «فَأَيْنَما تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّهِ»، و «كُلُّ شَيْءٍ هالِكٌ إِلَّا وَجْهَهُ».
راهبان با این کلام حکیمانه مولا، مسلمان شدند و از موحّدین عارف باللّٰه گردیدند.
🎙ارائه شده در صوت «جلسه ١ دوره فلسفه و توحید»
🔸
📌نقل از کتاب «منهاج البراعة في شرح نهج البلاغة» (حبيب الله الهاشمي الخوئي)، ج١٩، ص٢٢۵ و ٢٢۶
🌐 https://ablibrary.net/#/reading/booklist/3431/225
🔹
🔻حكى أنّ جماعة من الرّهبانيّين وردوا المدينة في عهد خلافة أبي بكر و دخلوا عليه و سألوه عن النّبي و كتابه،
فقال لهم أبو بكر: نعم جاء نبيّنا و معه كتاب، فقالوا له: و هل في كتابه وجه اللّه؟
قال: نعم،
قالوا: و ما تفسيره؟
🔻قال أبو بكر: هذا السّؤال منهيّ عنه في ديننا، و ما فسّره نبيّنا بشيء،
فضحك الرهبانيّون كلّهم و قالوا: و اللّه ما كان نبيّكم إلّا كذّابا و ما كان كتابكم إلّا زورا و بهتانا. و خرجوا من عنده فعرف بذلك سلمان فدعاهم إلى أميرالمؤمنين (عليه السّلام) و قال لهم:
⚡إنّ هذا خليفته الحقيقي و ابن عمّه فاسألوه، فسألوا عن السؤال بعينه أميرالمؤمنين (عليه السّلام) .
🔻فقال لهم: ما نقول جوابكم بالقول بل بالفعل.
🔻فأمر باحضار شيء من الفحم و باشعاله فلمّا اشتعل و صار كلّه نارا، سأل (عليه السّلام) الرّهبان و قال:
⚡يا رهبان! ما وجه النّار؟
🔻فقال الرّهبان هذا كلّه وجه النّار،
فقال (عليه السّلام) :
💥 «فهذا الوجود كلّه وجه الله» ، و قرأ «فَأَيْنَما تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّهِ»، «كُلُّ شَيْءٍ هالِكٌ إِلَّا وَجْهَهُ لَهُ الْحُكْمُ وَ إِلَيْهِ تُرْجَعُونَ»
🔻 فأسلم الرّهبانيّون كلّهم بذلك على يده و صاروا موحّدين عارفين.
🔸
@Salehy
02 - فلسفه و توحید - تفسیر سوره اخلاص -ماه رمضان ۱۴۴۵ - ۶ فروردین ١۴۰٣ .mp3
40.71M
🔸 جلسه ٢
🔻 فلسفه و توحید (در #تفسیر سوره اخلاص) | #استاد_صالحی
🔹توجه قرآنی و برهانی و عرفانی به توحید در ماه مبارک رمضان | دوره فلسفه اسلامی در مدار توحید
📌١۴رمضان۱۴۴۵ -۶فروردین١۴۰٣
🔖 بیان سیدحیدر آملی: هدایت قرآن (کلام خدا) برای شناساندن توحید خداوند و مظهریت توحید او در انسان است👇
🌐 eitaa.com/salehi786/2293
🔖 حدیث امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) در معنای یکتایی الهی: «رَبُّنَا أَحَدِيُّ اَلْمَعْنَى» 👇
🌐 eitaa.com/salehi786/2294
🔖 نامه خدا به انسان بهشتی: «مِنَ الْحَىِّ القَيُّومِ الَّذى لا يَمُوتُ الَى الْحَىِّ القَيُّومِ الَّذى لايَمُوتُ»👇
🌐 eitaa.com/salehi786/2295
🔹کمیته فلسفه اسلامی انجمن الهیات کشور
🔹 @EtehadieElahiatKeshvar
🔸
@Salehi786
@Salehy
مهدی+رسولی-+یاعلی+یا+عظیم+و+یا+غفور+و+یا+کریم-+میلاد+امام+حسن+مجتبی+علیه+السلام.mp3
14.12M
🌸یا علیُ یا عظیمُ یا غفورُ یا کریم
🌸 مےبرم نام کریمُ مےپرم چون یا کریم
🌸 نیمهی ماهِ خدا، ماهِ خدا پیدا شده
🌸 فاطمه مادر شدهست و مرتضی بابا شده
🌸 فهو الکریم، ابنُ الکریم، و جَدُّهُ خَیرُ الانام
🌸 تو جوانان بهشتی را بهشتی سروری
🌸 تو معزُّ المؤمنينی از همه بالاتری
🌸 ما همه یکتاپرستانِ سرِ کوی توییم
🌸 مِیْ نخورده جزو مستانِ سر کوی توییم
🌸
🔊 #حاج_مهدی_رسولی
#عیدی
#میلاد_امام_حسن_مجتبی
🔸
@Salehi786
03 - فلسفه و توحید - تفسیر سوره اخلاص -ماه رمضان ۱۴۴۵ - ۷ فروردین ١۴۰٣ .mp3
46.41M
🔸 جلسه ٣ (پایانی)
🔻 فلسفه و توحید (در #تفسیر سوره اخلاص) | #استاد_صالحی
🔹توجه قرآنی و برهانی و عرفانی به توحید در ماه مبارک رمضان | دوره فلسفه اسلامی در مدار توحید
📌١۵رمضان۱۴۴۵ -٧فروردین١۴۰٣
🔻تصاویر ساختار سوره اخلاص👇مورد اشاره طی هر ٣ جلسه
🌐 eitaa.com/salehy/3420
🔹
🔖 شعر شمس مغربی
🌐 eitaa.com/shia_erfan/396
🔖متون روایات در دو معنای اسم «الصمد»:
⚡هم «معنای نفسیِ الصمد» که سیّد و تو پُر و غنی بالذات و عین وجود و عین کمالات به تمامیت است
🌐 eitaa.com/shia_erfan/34
⚡و هم «معنای اضافیِ الصمد» که رفع همه نیازهای خلق، مقصود و مصمود بسوی اوست
🌐 eitaa.com/shia_erfan/35
🔹
🔖حدیث امام باقر (علیه السلام) در تفسیر صمدیت با «معنای باطنی پنج حرف الصمد»
🌐 eitaa.com/shia_erfan/39
🔖احادیث امام صادق (علیه السلام) در معرفت به خدای حاضر (و نه غایب):
⚡«إِنَّ مَعرِفَةَ عَينِ اَلشَّاهِدِ قَبلَ صِفَتِهِ»
🌐 eitaa.com/shia_erfan/402
⚡«والاِسمُ غَيْرُ اَلْمُسَمَّى ... مَن عَبَدَ اَلْمَعنَى دُونَ الاِسمِ فَذَاكَ التَّوْحِيد»
🌐 eitaa.com/shia_erfan/398
⚡«و مَن عَبَدَ الاِسمَ وَ الْمَعْنَى فَقَد أَشرَكَ»
🌐 eitaa.com/shia_erfan/399
⚡«اُعْبُدِ اللهَ الْوَاحِدَ الْأَحَدَ الصَّمَدَ اَلْمُسَمَّى بِهَذِهِ الْأَسمَاءِ دُونَ الْأَسمَاء»
🌐 eitaa.com/shia_erfan/404
🔖 و نیز فرمودند: «لَا يُدرِكُ مَخلُوقٌ شَيْئاً إِلَّا بِاللّٰه، وَ لَا تُدرَكُ مَعرِفَةُ اللهِ إِلَّا باللّٰه» 👇
🌐 eitaa.com/shia_erfan/401
🔹کمیته فلسفه اسلامی انجمن الهیات کشور
🔹 @EtehadieElahiatKeshvar
🔸
@Salehi786
@Salehy
🔸 تصاویر ساختار سوره اخلاص👆
🔹اشاره شده در دوره فلسفه و توحید (در #تفسیر سوره اخلاص) | طی ٣ جلسه
🔹کمیته فلسفه اسلامی انجمن الهیات کشور
🔹 @EtehadieElahiatKeshvar
🔸
@Salehi786
@Salehy
24.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸انسان احتیاج دارد به لطافت روحی
🔻دل باید لطیف باشد و ظرف محبت خدا باشد. برای این لطافت یافتن باید #استغفار کنیم.
🔹 نصایح معنوی #رهبری_عزیز
#عرفان
#سلوکی
🔸
@Salehi786
@Salehy
بسم الله
⚡ #حدیث « اِستَفتِ قَلبَک ، اِستَفتِ نَفسَک »
🔸 تاثیر طاعت در قرار قلب و نفس، و تاثیر گناه در بیقراری و اضطراب قلب و نفس
🔸
🔻امشب در شب قدر، قلب و نفس خویش را مُلهم و متصل به فطرت الهیاش کنیم و آن را به نور پیامبر و امیرالمؤمنین و اهل بیت (علیهم السلام) پاک و طاهر نماییم.
قرب و وصال به آن حقایق قدسی و عین طهارت، موجب طهارت قلب و نفس ماست.
🔸
🔸در متن روایت نبوی میفرماید:
🔻عن وابصة بن معبد الأسدی، قال: أتيت رسول اللَّه (صلى اللَّه عليه و آله)، و أنا أريد أن لا أدع شيئًا من البر و الإثم إلا سألته عنه، و حوله عصابة من المسلمين يستفتونه، فجعلت أتخطاهم، فقالوا: إليك يا وابصة عن رسول الله (صلى اللَّه عليه وآله) - فقلت: دعونى فأدنو منه فإنه أحب الناس إلىّ أن أدنو منه.
🔻 قال رسول الله (صلی الله علیه و آله) : "دعوا وابصة، ادن يا وابصة" -مرتين أو ثلاثا-،
- قال: فدنوت منه حتى قعدت بين يديه.
🔻فقال رسول الله (صلى الله عليه و آله) : "يا وابصة، أخبرك عما جئت تسأل عنه أم تسألني؟
- قلت: يا رسول الله بل أخبرني.
🔻قال : جئت لتسأل عن البر والإثم.
- فقلت: نعم!
🔻فجمع أنامله (أصابعه الثلاث) فجعل ينكت بهن في صدری و يقول:
🔸يا وابِصَةُ!
⚡« اِستَفتِ قَلبَكَ ، اِستَفتِ نَفسَكَ » -ثلاث مرات -،
⚡ البِرُّ ما اطمَأنَّ إلَيهِ القَلبُ، و اطمَأنَّت إلَيهِ النَّفسُ،
⚡ و الإثمُ ما حاكَ في النَّفسِ، و تَرَدَّدَ في الصَّدرِ ، و إن أَفتَاكَ النّاسُ و أفتَوكَ.
🔸
✅ ترجمه:
🔸نقل از وابصة بن معبد الأسدى هست که گفت: من به نزد رسول خدا (صلی الله علیه و آله) رسیدم و میخواستم که چیزی از کارهای نیک و گناه باقی نماند مگر آنکه از آن حضرت در مورد آنها سؤال کنم. و در اطراف او جمعی از مسلمانان بودند که از او سؤال میکردند. پس از میان مسلمین عبور کردم، مردم گفتند: به تو ای وابصه از رسول خدا (ص) [سخنش میرسد].
⚡گفتم: مرا رها کنید که به ایشان نزدیکتر شوم، پس همانا او محبوبترین مردم نزد من است که میخواهم به او نزدیک شوم.
🔻رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرموند: وابصه را رها کنید! سپس دو یا سه بار فرمودند: «ای وابصه نزدیک بیا».
🔻وابِصه گفت: پس به ایشان نزدیک شدم، تا اینکه جلوی رویشان نشستم.
✅ پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمودند: ای وابِصَه، من به تو بگویم سؤالت چیست یا خودت از من میپرسی؟
🔻وابصه گفت: شما بفرمایید.
🔸حضرت فرمود: آمده ای که از هر برّ و نیکی، و هر اثم و گناهی سؤال کنی.
گفت: بله یا رسول الله! برای همین آمدهام.
🔸آنگاه پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) انگشتانشان (سه انگشت دستش) را جمع کردند، و با آنها پی در پی (سهبار) به سینه من میزدند، و میفرمود:
🔻اى وابصه!
⚡«قلبِ خود را جستجو و استفتا کن، نفسِ خود را جستجو و استفتا کن».
(سه بار این جمله را فرمودند).
⚡برّ و نیکی و طاعت آن چيزى است كه قلب به آن آرام میگيرد و نفس بدان اطمئنان و قرار میيابد.
⚡ و اثم و گناه آن چيزى است كه در نفس آرام و قرار نگيرد و در صدر و سينه بىتابى میكند (و نفس را به اضطراب و پریشانی مشوّش میکند)، هرچند مردم یکی پس از دیگری [به جواز آن کار گناه] به تو حكم كنند و فتوا دهند [اما تو باید از آن پرهیز نمایی].
🔹
🔻علامه طباطبایی (ره): این روایت از آیه شریفه «وَ نَفْسٍ وَ ما سَوَّاها فَأَلْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْواها» (الشمس، ۸) [1] خبر میدهد، مؤید این دست روایات معنایی است که ما برای اثم و گناه بیان کردیم.
🔻شهید مطهری (ره): [این روایت] یعنی خدا این شناخت را به صورت یک الهام فطری به قلب هر انسانی الهام فرموده است، و این شعر مولوی که: "گفت پیغمبر که «استفتوا القلوب»" همین حدیث را بیان میکند.
🔹
🔻پینوشت [1]: سوره شمس آیه۸:
⚡ "سوگند به نفس که براستی خدای تعالی چقدر آن را بی عیب آفریده، و بدیها و خوبیهایش را به آن الهام کرده، در نتیجه هر انسانی به وسیله این الهام الهی، درک میکند چه کاری فجور و گناه است، و چه کاری تقوا و خوب است."
🔹
🔹منابع:
📌المیزان، ج۵ ص١٩٠؛ و نیز اشاره به معنای اثم در ج٢ ص١٩٢
🌐 lib.eshia.ir/12016/5/190
🌐 lib.eshia.ir/12016/2/192
📌فلسفه اخلاق، استاد شهید مرتضی مطهری، ج١ ص۵۵.
🌐 lib.eshia.ir/50024/1/55
📌الدر المنثور في التفسير بالماثور (للسيوطي)، ج٣ ص١١
🌐 lib.eshia.ir/41689/3/11
📌 معجزات النبی (صلی الله علیه و آله)، ص٢٣٣و٢٣۴
🌐 noorlib.ir/en/book/view/2406/معجزات-النبی-صلی-الله-علیه-و-سلم?pageNumber=234&viewType=html
📌تاريخ دمشق (لابن عساكر)، ج١٠ ص١١١
🌐 lib.efatwa.ir/40314/10/111
📌كنز العمّال، ج٣ ص۴٣٢، ح٧٣١٢؛
🌐 shamela.ws/book/2677/1859
📌الجامع الكبير (للسيوطي)، ج١٢ ص٧٨۵ ح٢٧۵۴۴؛ مسند احمد، ج۴ ص٢٢٨؛ المعجم الكبير (للطبرانى)، ج٢٢ ص١۴٨ ح۴٠٣.
🌐 shamela.ws/book/127677/9728
📌نقل مشابه در بحار ج١٨ ص١١٨
🌐 hadith.inoor.ir/hadith/230047
🔸
@Salehi786
@Salehy