eitaa logo
هوالحکیم🌷محمّدحسین صالحی
1.3هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
379 ویدیو
205 فایل
﷽💫طلبه ای ساده محضر اساتیدعظیم القدر @abedini ⚡لیسانس نرم افزار ⚡ارشدمهندسیIT با پایان نامه برگزیده کشوری درجشنواره علامه حلی ⚡دکترای عرفان اسلامی zil.ink/salehi786 💠پاسخها @Salehi786 📲نرم‌افزار @SalehiApps ✅تدریس @Shia_erfan و @Sania_Ashar @mSalehi
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌟اولین سلامِ سالِ ما بر بهار جان‌ها امامِ زمین و زمان (عجل الله تعالی فرجک)👆 🌟در جامِ جمکران، به کران رونمایی ات  🌟آغازِ سالِ نوریِ فرمانروایی ات (ان‌شاءالله)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌷 سفره‌تان باشد، یاد شهید عزیزِ ایران و اسلام، شهید 👆 🎞 ویدئو کلیپ | "قاسم هنوز زنده است" : جان خود را فدی جانان کرد، پهلوان مرد آسمانی ما رستم دیگری به میدان زد، از دل شاهنامه خوانی ما او خودش یک تنه سپاهی بود، زخمی از هر نبرد بر تن او بی سلاح و زره به خط می زد، نام پروردگار جوشن او او که پا می گذاشت در میدان، جبهه آرام می شد از عطرش رنگ و بوی نماز مولا داشت، گریه های شبانه وترش گفتم از اوست هرچه ما داریم، پرچمش را نمی دهیم از دست ناگهان آسمان به حرف آمد، حاج قاسم هنوز هم زنده است 🔸 🔻شاعر: میلاد عرفان پور 🔻خواننده: غلامرضا صنعتگر 🔻تولید حوزه هنری انقلاب اسلامی 🌐 cafefilim.com/v/fywr45010782 🌐 www.aparat.com/v/fyWR4 🔸 @Salehy
🌹امروز حاج قاسم هم هست ۱۳۳۵.۱.۱ 🎁 با هدیه شهیدمان را شاد کنیم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یادش بخیر👌👆صفای اذان شیعی، بر قله ی جبل نور، غار حراء، حج واجب ۱۴۴۰، تابستان ٩۸
بسم الله عیدیِ 🌸 شُکرِ و ، باب «فتوحاتِ » و «آغازِ » 🔸 : 🔸خداوند متعال در آیه ۱۶۴ سوره آل عمران، را که بعنوان «منّت» (یعنی ) به مؤمنان متذکّر می‌شود، نعمتِ «بعثتِ نبیّ خاتم (ص)» است که می‌فرماید: «لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ إِذْ بَعَثَ فِيهِمْ رَسُولًا مِنْ أَنْفُسِهِمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَإِنْ كَانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِي ضَلَالٍ مُبِينٍ»، «به‌یقین، خدا بر مؤمنان منّت (نعمت بزرگ) قرارداد که در بینشان پیامبری از خودشان مبعوث نمود، که آیه‌هایش را به‌دقت برایشان بخواند و جانشان را از آلودگی‌ها پاک کند و کتاب آسمانی و حکمت یادشان دهد؛ درحالی‌که قبلش واقعاً غرق گمراهی آشکار بودند». 🔻نعمتِ بزرگِ بعثت، موجب شکوفایی گنج عظیم پنهان در روحِ بینهایتِ انسان است، که با تزکیه و تعلیم کتابِ قرآن و حکمتِ الهی آمده تا تمامِ ابوابِ ملکوتِ بیکرانه را برای هر انسانی باز کند، و شاهکار خلقت الهی در وجودِ انسان را به عظمتِ شکوهمندش برساند. و اگر ما بر این بزرگترین نعمت الهی، شکرگزار و قدرشناس باشیم و حُسن استفاده از بعثتِ پیامبر خاتم بنماییم، خداوند متعال اثر آن را افزون میکند، و ولایتِ الهی اش را در وجودمان کامل مینماید، و پاداشِ شکرگزاریِ بر نعمتِ بزرگِ بعثت را به شکوفایی کاملش در میرساند که فرمود: «لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزيدَنَّكُم» (ابراهیم ۷). 🔻شکرگزاریِ نعمتِ بزرگِ بعثتِ رسول الله (صلی الله علیه و آله)، و اعطایِ اجرِ رسالتشان، همان «صلوات» یعنی «ابرازِ مودّت و محبت و اطاعت از ولایتِ محمّد و آل محمّد (ذوی القربی)» است، که نتیجه این مودّت و محبت و اطاعت و تحقق نتیجه بعثت در است. چرا که هر انسانی، با مودّت و محبت و اطاعت از آن نمونه های شکوفا و شکوهمندِ کامل شده در تربیت الهی با تزکیه و کتاب و حکمت، خودش هم بمانند ایشان گنجِ وجودش را کشف کرده، و شاهکارِ خلقتِ خودش را به ظهورِ کاملش میرساند، و به عنایتِ ولایتِ الهی، جهانی بیکران از اسرار و شگفتی ها را در وجود خویش قائم و برپا می یابد. این شکرگزاری با مودّت و محبت و اطاعت از ولایتِ محمّدی در پیامبر رحمت و عترتش (علیهم السلام) موجب افزون شدن اثر بعثت و زیادتِ محسناتِ شاکرینِ این نعمتِ بزرگ می‌شود: «قُل لا أَسئَلُكُم عَلَيهِ أَجراً إِلاَّ المَوَدَّةَ فِي القُربى‏ وَ مَن يَقتَرِف حَسَنَةً نَزِد لَهُ فيها حُسناً إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ شَكُورٌ (شوری ۲۳)». «بگو: من از شما اجر رسالت جز این نخواهم كه مودّت (یعنی ابراز محبّت عملی) مرا در حقّ اهل بیتم منظور دارید (و تحت ولایت و محبت آل محمّد باشید، كه این اجر هم به نفع امت و برای هدایت یافتن آنهاست)، و هر كه حسنه ای انجام دهد (بر این محبت و اطاعت بیافزاید) ما نیز برایش در آن حسناتی بر حسنه افزون می‌کنیم كه خدا بسیار آمرزنده گناهان و پذیرنده شكر بندگان (و بخشنده پاداش فراوان در برابر عمل اندک) است». 🔸 : 🔻ظهور امام زمان (علیه السلام) نتیجه‌ی نهاییِ شکرگزاری نسبت به نعمتِ بزرگِ بعثت است، چرا که تحقق کامل هدف از ارسال رسولِ خاتمِ الهی و ظهور دینِ حق با ولایتِ محمّدی، و تاثیر تربیت و تزکیه و تعلیم او در شکوفاییِ کاملِ نظامِ خلقتِ انسانی، با غلبه‌ی تامّه‌ی آن فکر و فرهنگِ الهیِ بعثت در ظهورِ امام زمان (علیه السلام) است، که هر انسانی را در عالَمِ بیکرانِ قیامتیِ بَعثِ نبیّ الله وارد میکند: «يُريدُونَ لِيُطْفِؤُا نُورَ اللَّهِ بِأَفْواهِهِمْ وَ اللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْكافِرُونَ * هُوَ الَّذي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى‏ وَ دينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُون‏‏» (صف ۸و۹). 🔻امام موسی بن جعفر (علیهما السلام) در معنای بیان «هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى‏ وَ دِينِ الْحَقِّ» فرمودند: «هُوَ الَّذِي أَمَرَ رَسُولَهُ بِالْوَلَايَةِ لِوَصِيِّهِ وَ الْوَلَايَةُ هِيَ دِينُ الْحَقِّ» یعنی: «اوست كه رسولش را بولايت وصيش امر كرد و ولايت همان دين حق است». و در معنای بیان «لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ» فرمودند: «يُظْهِرُهُ عَلَى جَمِيعِ الْأَدْيَانِ عِنْدَ قِيَامِ الْقَائِم (علیه السلام)‏» یعنی: «آن هدف بعثت رسول (در دین حق ولایت محمدی) را در زمان قيام قائم بر همه دينها غلبه دهد». و در معنای بیان «وَ اللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ» فرمودند: «وَلَايَةِ الْقَائِم‏» یعنی: «خدا تمامیّت دهنده‌ی نورِ خودش در حقیقتِ "ولايت امام قائم‏" (علیه السلام) است». (کافی ج۱ ص۴۳۲). 💎 ادامه 👇👇👇
🌐 eitaa.com/salehy/887 👇 🔻با احساسِ اضطرارِ انسانها به آن تنها راه نجات در ولایتِ اولیاء محمّدیین و نزدیک شدن به ظهور، بتدریج سنخ ادراکاتِ انسانها به در عالَمِ ادراکیِ امام عصر (ارواحنا فداه) نزدیک شده، و درک حقایقِ اشراقاتِ ملکوتی، و آمادگیِ عمومی برای بالاتر رفتن سطح دریافتهای قلوب انسانها از گنجِ بیکرانِ اسماءالله در قلب امام عصر (ارواحنا فداه) بیشتر میشود. در این هنگامه است که با صیحه‌ی آسمانیِ پیش از ظهور، انسانها در عالَمِ ادراکیشان عروج به مرحله‌ی ملکوت میکنند و ندایِ جبرئیل را میشوند، و این موجب نزدیکی نشئه‌های ملکوتی و جبروتی به ادراکِ انسانهای زنده در حیاتِ زمینی می‌شود، و ارتباطِ جامعه ی ایمانی با ملائکه و ارواح برزخی برقرار شده، و شکوفایی خاصِ جامعه ی توحیدی به شکوهمندی تاریخی خودش در حکومت امام زمان (علیه السلام) میرسد. (تفصیل این معانی و مدارکش در یادداشت‌های بعدی) 🔻تمامِ این عظمتِ ظهور، در آن است که نتیجه‌ی شکرگزاریِ نعمتِ بزرگِ بعثتِ نور در پیامبر آخرالزمان (صلی الله علیه و آله) است، که نشئات وجودی را بهم نزدیک نمود، و در ادراکاتِ اشراقی به نهایت مرتبه اش سیر نمود، و درکِ تامّ یوم البعثِ قیامت را با بعثتِ خویش آغاز نمود، و فرمود: «إِنِّي إِنَّمَا بُعِثتُ أَنَا وَ السَّاعَةُ كَهَاتَيْنِ؛ (قَالَ ثُمَّ ضَمَّ السَّبَّاحَتَين‏)» : «همانا بعثت من با قيامت مانند اين دو انگشتم توأم است (و دو انگشت سبّابه و میانه خود را كنار هم قرار داد). [به علامت اینکه بعثت ایشان مرتبه ای از بَعث قیامت را آغاز نموده، و انگشت میانه که بلندتر است علامتِ قیامت در ظهورِ تامّ حقیقتِ بعثت است]». (امالی مفید، ص۱۸۸) 🔸 : 🔻در اعمال شب و روز مبعث (منقول در مفاتیح الجنان)، یکی از اساسی ترین اذکاری که در روایات و نقل کتب دعا، دستورالعمل سلوکی ما قرار گرفته است، تذکر یافتن به «شکرانه‌ی تحقق بعثتِ نبیّ اعظم (ص)» است. حمد و شکرِ خداوند متعال برای ظهورِ نبوّتِ پیامبر آخرالزمان در ٢٧ رجب است، که با نورِ نَیِّر نبی خاتم (ص)، «تجلّی اعظمِ الهی» و «قیامتِ کبرای انفسی» و «شکوفایی شکوهمند حقیقتِ انسانی» طلوع نموده است. 🔻در میانه ی دعای شب مبعث، صد بار ولایت خدا را با اطاعت از نبیّ خاتمش خواستیم و در سجده شکرگزارِ نعمتِ عظیم بعثت شدیم و تمنّای اطاعتِ از نبوّت و ولایتِ محمّدی (صلی الله علیه و آله) را نمودیم، و خدا را خاشعانه و ساجدانه خواندیم که: «الحَمدُ لِله الَّذِي هَدَانَا لِمَعرِفَتِهِ وَ خَصَّنَا بِوِلايَتِهِ وَ وَفَّقَنَا لِطَاعَتِهِ،"شُكرا شُكرا" (صد مرتبه)». 🔻در دعاهای روز مبعث، بارها خدا را شاکرانه خواندیم، و برای حمد بر عظمتِ مبعث، بارها را خواندیم و در دعاهایش گفتیم: «فَلَكَ الحَمدُ» و «الحَمدُ لِلَّه». 🔻و همچنین، را که دعای مستجاب و از جانب خود خداوند رحمان، صله و هدیه برای پیامبر رحمتش هست را صدها بار فرستادیم (که از اعمال پرفضیلتِ مبعث، ذکر است)، و در دعای روز مبعث هم از خداوند خواستیم که بحق «عظمت ماه رجب» و بحق «اسمِ اعظم»، ما را در مسیر اجابتِ «صلوات» بر «محمّد و آل محمّد» قرار دهد: «هَذَا رَجَبٌ المُرَجَّبُ المُكَرَّم ... فَنَسأَلُكَ بِهِ وَ بِاسمِكَ الأَعظَمِ الأَعظَمِ الأَعظَمِ الأَجَلِّ الأَكرَمِ الَّذِي خَلَقتَهُ فَاستَقَرَّ فِي ظِلِّكَ فَلا يَخرُجُ مِنكَ إِلَى غَيرِكَ أَن تُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ أَهلِ بَيتِهِ الطَّاهِرِين». 🔻و این «صلوات بر پیامبر رحمت» را به منزله‌ی «تشکر از خداوند بر بعثت» و «ذخیره‌ی برای قیامت» دانستیم: «اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَيهِ صَلاةً دَائِمَةً تَكُونُ لَكَ شُكراً وَ لَنَا ذُخراً». 🔻و از خداوند، طاعتِ الهی را در «اطاعت از محمّد و آل محمّد»، و شفاعتِ خدا را در «شفاعتِ محمّد و آل محمّد» طلب نمودیم: «وَ تَجعَلَنَا مِنَ العَامِلِينَ فِيهِ بِطَاعَتِكَ وَ الآمِلِينَ فِيهِ بِشَفَاعَتِك». 🔻و چه خوش در عیدِ بزرگِ مبعثِ پیامبر، خداوند ما را برای ماه شعبان المعظم آماده کرده است، که ماهِ سلوک با بر پیامبر و آلش و عروج در نورانیتِ وجودیِ ایشان است. 🔸 : 🔸به میزانی که شُکرگزار بشویم نسبت به حضرت رسول خدا، خاتم الأنبیاء، «قَائِدَ المُرسَلِين‏»، ابوالقاسم محمّد مصطفی (صلی الله علیه و آله) که «رَحمَةً لِلعالَمين‏» و «بِالمُؤمِنينَ رَؤُفٌ رَحيم‏» هستند (انبیاء ۱۰۷، توبه ١٢٨)، به میزان قدرشناسی و شُکر بعثت، لایق و آماده‌ی بقیة الله، خاتم الأوصیاء، «قَائِمَ آلِ مُحَمَّد» ابوالقاسم محمّد الحجّة (ارواحنا فداه) می‌شویم، و ظهورِ قیامِ توحیدیِ قائم (علیه السلام) را مرحله ای از شکوفاییِ عمومیِ ظهور توحیدِ تامّ احدیت در قیامت می یابیم. 🔸 ✅ العبد محمدحسین صالحی، یکشنبه ۳ فروردین ۱۳۹۹، عید مبعث(۲۷رجب) ۱۴۴۱. 🔸 @Salehy
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 مراقبه شعبانیه 🔹 جدول مراقبه شعبانیه در پست بعد خدمت تمامی طلاب و مومنین محترم تقدیم می‌گردد. التماس دعا 📌 دانلود جدول مراقبه در پست بعد 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻 @Manahejj
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
شعبان 1441.pdf
804.7K
🌀 جدول مراقبه‌ی شعبانیه 📝 اعمال و اذکار ماه شعبان 🔹 اعمال آورده شده مخصوص کل ماه است که برای آسان شدن انجام آن و دائم الذکر بودن، به تعداد روزهای ماه تقسیم گردیده است؛ با انجام عمل هر روز ، خانه‌ی مربوط را علامت بزنید. 🔹 البته هرکس مطابق توان و ظرفیت خود اذکار را انتخاب کند و لازم نیست همه‌ی اعمال را انجام دهید. سایز: قطع A5 http://eitaa.com/joinchat/3159949328Ce4657829f7
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
مراقبه شعبان 1441.pdf
3.69M
🌀 جدول مراقبه‌ی شعبانیه 📝 ویرایش دوم جدول مراقبه شعبانیه به ضمیمه 📌 صلوات شعبانیه @Manahejj
بسم الله استفاده از یکی از اعمال روز 🔸 🔸ضمن تبریک ، و شُکرِ خداوند متعال بر ولادت اسوه جهاد و شهادت و ایمان، مولایمان امام حسین (عليه السلام) در روز ، هدیه ای را به مناسبت تقدیم میکنیم: 🔸باری به مناسبت ارتباط کوتاه حضوری که چندین سال پیش، با یکی از مجتهدین فقهی اصولی حوزه قم و از اساتید خبره در علم حروف و از جانبازان دفاع مقدس (جناب استاد ثنائی) داشتم (و البته الان دسترسی به ایشان ندارم)؛ ایشان در جهت رفع مشکلات روحی و باز شدن گره های زندگی یکی از اهل ایمان (که بجهت بعد مسافت، بنده واسطه ارتباط با استاد بودم)، جناب استاد ثنائی، در یکی از مهم‌ترین مراحلی که با یک فرمودند موجب انبساط و تحول عمیق معنوی و گشایش روحی در ایشان شدند، و امروز مناسب دیدم دستورالعمل ایشان برای را بیان کنم، چرا که به جهت وجوب توبه از گناهان برای همه مؤمنین، این دستور یک نفع عام و جنبه عمومی برای تمام سالکین دارد، و می‌تواند قرار بگیرد. 🔸 ⭕️ جناب استاد ثنائی : 🔻سالک با توجه و حال بکاء سه دعای زیر را بخواند ، و بعد انجامش تغییر حالت وجودش نشان از اثر آن است (حال حزن قدسی، یا فرح معنوی، یا آرامش قلبی، یا تپش قلب یافتن و...) : (هر سه دعا در مفاتیح الجنان هست) 🌟 ۱. مناجات تائبین اولین مناجات از مناجات خمس عشر امام زین العابدین علی بن الحسین (عليه السلام) : " إِلَهِي أَلْبَسَتْنِي الْخَطَايَا ثَوْبَ مَذَلَّتِي، وَ جَلَّلَنِي التَّبَاعُدُ مِنْكَ لِبَاسَ مَسْكَنَتِي، ..." 👇 🌐 http://ahlolbait.com/doa/1566 🔸 🌟 ۲.دعای روز سوم شعبان از امام حسین (علیه السلام) : " اللَّهُمَّ أَنْتَ مُتَعَالِي الْمَكَان، عَظِيمُ الْجَبَرُوت، شَدِيدُ الْمِحَالِ، غَنِيٌّ عَنِ الْخَلاَئِقِ، عَرِيضُ الْكِبْرِيَاءِ، ... " 👇 🌐 http://ahlolbait.com/doa/1790 🔸 🌟 ۳.قسمت آخر (بخش در سجده) دعای صباح از امیرالمؤمنین امام علی (علیه السلام)، در حالت سجده و در زیر آسمان بخواند: " اِلهى قَلْبى مَحْجُوبٌ، وَ نَفْسى مَعْيُوبٌ، وَ عَقْلى مَغْلُوبٌ، وَ هَواَّئى غالِبٌ، وَ طاعَتى قَليلٌ، وَ مَعْصِيَتى كَثيرٌ، وَ لِسانى مُقِرُّ بِالذُّنُوبِ، فَكَيْفَ حيلَتى، يا سَتّارَ الْعُيُوبِ وَ يا عَلاّمَ الْغُيُوبِ وَ يا كاشِفَ الْكُرُوبِ، اِغْفِرْ ذُنُوبى كُلَّها، بِحُرْمَةِ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، يا غَفّارُ يا غَفّارُ يا غَفّارُ، بِرَحْمَتِكَ يا اَرْحَمَ الرَّاحِمِين " 👇 🌐 http://ahlolbait.com/doa/1396 🌐 eitaa.com/salehi786/300 صوت (برای تکرار همراهش) (پایان بیان استاد ثنائی) 🔸 ✅ در پایان این هدیه، با سلام و صلوات به سيدالشهداء (علیه السلام)، از خدای رحمان پذیرش توبه مان را بحق امام حسین (علیه السلام) می‌طلبیم : 🙏" أَللَّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ وَ زِدْ وَبارِكْ عَلَى السَّيِّدِ الزَّاهِدِ ، وَالْإِمامِ الْعابِدِ ، اَلرَّاكِعِ السَّاجِدِ ، وَلِيِّ الْمَلِكِ الْماجِدِ ، وَقَتيلِ الْكافِرِ الْجاحِدِ ، زَيْنِ الْمَنابِرِ وَالْمَساجِدِ ، صاحِبِ الْمِحْنَةِ وَالْكَرْبِ وَالْبَلاءِ ، اَلْمَدْفُونِ بِأَرْضِ كَرْبَلاءَ ، سِبْطِ رَسُولِ الثَّقَلَيْنِ ، وَنُورِ الْعَيْنَيْنِ ، مَوْلانا وَمَوْلَى الْكَوْنَيْنِ ، اَلْإِمامِ بِالْحَقِّ أَبي عَبْدِ اللَّهِ الْحُسَيْنِ ( صَلَواتُ اللَّه وَسَلامُهُ عَلَيْهِ) .   اَلصَّلاةُ وَالسَّلامُ عَلَيْكَ يا أَباعَبْدِاللَّهِ ، يا حُسَيْنَ بْنَ عَلِيٍّ ، أَيُّهَا الشَّهيدُ يَابْنَ رَسُولِ اللَّهِ ، يَابْنَ أَميرِالْمُؤْمِنينَ ، يَابْنَ فاطِمَةَ الزَّهْراءِ ، يا سَيِّدَ شَبابِ أَهْلِ الْجَنَّةِ ، يا حُجَّةَ اللَّهِ عَلى خَلْقِهِ ، يا سَيِّدَنا وَمَوْلانا إِنَّا تَوَجَّهْنا وَاسْتَشْفَعْنا وَتَوَسَّلْنا بِكَ إِلَى اللَّهِ ، وَقَدَّمْناكَ بَيْنَ يَدَيْ حاجاتِنا فِي الدُّنْيا وَالْآخِرَةِ ، يا وَجيهاً عِنْدَ اللَّهِ ، إِشْفَعْ لَنا عِنْدَ اللَّه." 👇 🌐 www.almonji.com/fa/node/2861 🌐 almonji.com/fa/node/4141 جریان دعا صحیفه مهدیه، بخش هفتم، دعای خواجه نصیر 🌐 almonji.com/fa/node/2687 🔸 تبصره: ۱. برای سجده زیر آسمان، اگر آسمان اصلا مقدور نیست، کنار پنجره ای باز که آسمان معلوم باشد انجام شود. ۲. این دستورالعمل را در هر روز و زمانی می‌توان انجام داد (و صرفا مختص روز سوم شعبان نیست). 🔸 @Salehy @Salehi786
سجده‌ی دعای صباح امیرالمؤمنین علی علیه السلام.mp3
166.4K
صوت قسمت دعای صباح👆 🔻برای خواندن در حالت سجده و در زیر آسمان، کسانی که حفظ نیستند صوت را در حالت تکرارشونده اجرا کنند و همراه آن بخوانند : 🙏" اِلهى قَلْبى مَحْجُوبٌ، وَ نَفْسى مَعْيُوبٌ، وَ عَقْلى مَغْلُوبٌ، وَ هَواَّئى غالِبٌ، وَ طاعَتى قَليلٌ، وَ مَعْصِيَتى كَثيرٌ، وَ لِسانى مُقِرُّ بِالذُّنُوبِ، فَكَيْفَ حيلَتى، يا سَتّارَ الْعُيُوبِ وَ يا عَلاّمَ الْغُيُوبِ وَ يا كاشِفَ الْكُرُوبِ، اِغْفِرْ ذُنُوبى كُلَّها، بِحُرْمَةِ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، يا غَفّارُ يا غَفّارُ يا غَفّارُ، بِرَحْمَتِكَ يا اَرْحَمَ الرَّاحِمِين " 👇 🌐 http://ahlolbait.com/doa/1396 🔸 @Salehy
4_6046316515332982427.mp3
2.94M
🔸دعای و دعای ، دو راه دعا در مناجات شعبانیه 👆 🔻سخنان اخیر (حفظه الله)، چهارشنبه ۶ فروردین ۹۹ (در استقبال ماه شعبان) 🔻درباره ، و شرایط امروز جامعه در مقابله با ، و دل‌های شکسته از ذنوب و محرومیت‌ها و خالی بودن حرمها 🙏 الهی إن اخذتنی بذنبی اخذتک بعفوک الهی، اگر ما بد کردیم و مؤاخذه مان می‌کنی، ما هم به شما با زبان ناز می‌گوییم ما بدیم اما شما که خوبی و غفور و مهربانی چرا ما را نمی‌بخشی و عفوت را اخذ می‌کنیم 🔸 @Salehy
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸«جمهوری اسلامی»، از باب «عدم مخالفت قطعیه» است نه «موافقت قطعیه»🔸 خدا ما را از حکومت شاهنشاهی که با اسلام بود، نجات داد و آورد در جمهوری اسلامی که مخالفت قطعیه با اسلام نمی‌کند، اما هم نمی‌کند! «حکومت اسلامی»، موافقت قطعیه است! «جمهوری اسلامی»، مخالفت قطعیه با اسلام نمی کند اما موافقت قطعیه هم زورش نمی رسد، رسالتش در همین حد است. موافقت قطعیه با اسلام، در حکومت اسلامی، دولت اسلامی و تمدن اسلامی محقق می شود. مگر رهبر بزرگوار نگفت ما الآن در «جمهوری اسلامی» هستیم و باید خودمان را بکشانیم به «حکومت اسلامی»، «دولت اسلامی» و «تمدن اسلامی»؟ بعضی ها در «جمهوری اسلامی» دنبال «تمدن اسلامی» هستند! اشتباه می کنند. هی داد و بیداد می کنند و می گویند اسلام رفت و چطور شد و چطور شد. نخیر، «جمهوری اسلامی» نسبت به «حکومت شاهنشاهی»، بهشت است، جمهوری اسلامی «اَعراف» است، یعنی بین «جهنم» حکومت شاهنشاهی و «بهشت» تمدن اسلامی، این اَعراف است و در وسط قرار دارد. همین روز هایی که الآن داریم، دوره شاه آرزوی یک ساعتش را می کردیم! فرق بین «موافقت قطعیه» و «عدم مخالفت قطعیه» چیست؟ مثالی برایتان می‌زنم: ده تا لیوان داریم که یکی از آنها نجس است. من نمی‌دانم کدامش نجس است. «عدم مخالفت قطعیه» به این است که یک لیوانش را کنار بگذاری و بقیه اش (نه تای دیگر) را مصرف کنی. چرا مخالفت قطعیه نکرده ای؟ چون نمی‌توانی قسم بخوری که این لیوانی که مصرف کردی، قطعاً نجس بوده است. جمهوری اسلامی، این است. یقین به مخالفت با اسلام نداری. حکومت اسلامی، موافقت قطعیه با اسلام است. در حکومت اسلامی باید از همه اش اجتناب کنی. ده تا سیم است. در یکی‌اش برق است. تو می‌توانی یکی‌اش را بگذاری کنار و به بقیه دست بزنی؟ حکومت اسلامی این جوری است. دست به هیچ کدامش نمی‌توانی بزنی. ورع یعنی همین. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸چند سال قبل از ظهور، بوی آن به مشام اهل معنویت می رسد🔸 🌤 یعقوب (علیه السلام) از کنعان با آن فاصله بسیار، به برادران و خویشانش گفت: «انی لاجد ریح یوسف لولا ان تفندون»: من بوی یوسف را می شنوم، اگر مرا مسخره نمی کنید، مرا دست نمی اندازید. قرآن اشاره می کند که بزرگان عالم نمی توانند همۀ آنچه را که احساس می کنند با مردم مطرح کنند. مردم ظرفیت شنیدن احساسات بزرگان را ندارند. اگر بزرگان آنچه را درک می کنند به مردم منتقل کنند، مردم آنها را مسخره خواهند کرد. به همین جهت می گوید: «انی لاجد ریح یوسف لولا ان تفندون» 🌤 امام زمان علیه السلام وقتی می خواهند پا بگذارند در رکاب، مانده به ظهورشان، آنهایی که عاشقش هستند از فاصله دور بویش را می شنوند! آدم بو می برد. شامه انسان اگر زکام نباشد و قدری روحانیت در او باشد، را آرام آرام استشمام می کند. @haerishirazi
هدایت شده از مهدوی ارفع
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
1⃣. جریان چله نشینی عظیم قرن چیست ؟ 2⃣. نیت این جوان کاشانی از طرح چنین مسئله ای چه بود؟ 3⃣. چگونه تهدید را فرصت تبدیل کنیم ؟ 4⃣حواشی و اختلافات رو چگونه حذف و یک عملیات بزرگ طراحی کنیم 5⃣. سهم من و شما چیست ؟؟ ♨️ به زودی متن صحبت های مهم استاد انتشار پیدا خواهد کرد. @mahdavi_arfae
پویش جهانی استغاثه به امام عصر(عجل الله تعالی فرجه).mp3
17.45M
پویش جهانی استغاثه به امام عصر(عجل الله تعالی فرجه) حجت الاسلام مهدوی ارفع 1399/1/14 1⃣. جریان چله نشینی عظیم قرن چیست ؟ 2⃣. نیت این جوان کاشانی از طرح چنین مسئله ای چه بود؟ 3⃣. چگونه تهدید را فرصت تبدیل کنیم ؟ 4⃣حواشی و اختلافات رو چگونه حذف و یک عملیات بزرگ طراحی کنیم 5⃣. سهم من و شما چیست ؟؟ ♨️ به زودی متن صحبت های مهم استاد انتشار پیدا خواهد کرد. eitaa.com/mahdavi_arfae/7550 🔸 فایل تصویری👇 eitaa.com/mahdavi_arfae/7548
📌 در بالا بردن است، که با تصرف در و سعی در اصلاح و اخلاص آن، قدرت و سرعت سلوک افزایش می‌یابد. T.me/JelvehNoorAlavi 🔸 🔈 مطالبی پیرامون نوعی توجه خاص در نماز شب، با ورود به حریم خالص توحیدی ، در پاسخ کانال کاربران : اصل مطلب eitaa.com/salehi786/105 تکمله eitaa.com/salehi786/303 🔸 @Salehi786
بسم الله شرح بیان از مطابق حقیقت اشراقی قرآن 🔸 🔸 نگاهِ «توحیدی-تشکیکیِ» علامه، به «آیه‌ها» (ارتباطِ عبارتی، کلیدِ معنایی، تفسیر قرآن به قرآن)؛ مبنای تشکیلِ «مدل آیاتِ مرتبط» 🔻 علامه طباطبایی (رحمةالله علیه) از یک طرف، به نحوی با ارجاع معانی همه¬ی آیات قرآن به «آیات توحیدی» یا همان «غرر آیات»، مبدأ و مقصد شناخت تمام معارف قرآن را «توحیدِ خداوند سبحان» می¬داند، که این به نحوی همان منتهی شدنِ همه‌ی امور به توحید است که فرمود «إِلَيْهِ يُرْجَعُ الْأَمْرُ كُلُّه‏»، «همه‌ی امور به‌سوی خدا رجوع می‌کند» (هود، ۱۲۳). ولذا در مجموع، «غرضِ کلّ آیات و سُوَرِ الهی» به نحوی «هدایت به توحید» است. 🔻بر همین مبنا، علامه می‌فرمایند: «فالآيات القرآنية .. تعتمد على حقيقة واحدة هي الأصل و تلك فروعه، و هي الأساس الذي بني عليه بنيان الدين و هو توحيده تعالى»، «تمام آیات قرآنی، بر یک حقیقتِ واحد تکیه دارند که آن حقیقت اصل است و آیاتِ قرآن فرعِ آن اصل هستند، که آن اساسِ دین است، و آن همان «توحید خداوندمتعال» می‌باشد» (المیزان، ج۱۰ ص١٣۵). 🔻ازطرف دیگر، ایشان در تفسیر قرآن، آیات را دارای «درجات و مراتبِ تشکیکی» می‌دانند، که (طبق قواعد قرآنی) اولا برخی «آیاتِ متشابهات» هستند و در درجاتِ معناییِ نازله با معانی و مصادیقِ بشری مشابه هستند، و برخی آیات در درجاتِ معناییِ عالیه که «ظهور شدیدتری در توحید» دارند، و متشابهات با آنها «معنای صحیحِ توحیدی» پیدا می‌کنند، و به آنها «آیاتِ محکمات» می‌گویند، و از میانِ همین آیاتِ محکم نیز برخی آیات، «نفوذِ شدیدتر» و «پهنه¬ی وسیع‌تری» از آیاتِ دیگر را «معنایِ دقیقِ توحیدی» می‌بخشند که آنها «قلّه¬ها و غررِ آیاتِ قرآن» می‌باشند [1]. 🔸علامه طباطبایی (رحمةالله علیه)، در ضمنِ این نگاهِ «توحیدی-تشکیکی» که برخی آیات را «کلیدِ معنایی» برای آیاتِ دیگر می‌داند، همچنین به یک «ارتباطِ عبارتی» و «اشتراکِ معنایی» در میانِ «بخش‌های درونیِ آیات» نیز اشاره می‌کنند، که مجموعاً این «قواعدِ قرآن به قرآن» مبنای تشکیلِ «مدل آیات مرتبط» در تفسیر المیزان قرار می‌گیرند. 🔸علامه طباطبایی (رحمةالله علیه) «ارتباط عبارتیِ بخش‌های درونیِ آیات» را تحتِ «یک اصلِ تفسیری» (مأخوذه از روش اهل البیت علیهم السلام) بیان می‌کنند، که از آن اصلِ تفسیری نیز «دوقاعده¬ی¬ تفسیری» را بدست می‌آورند. 🔻قاعده¬ی اوّل، «ظهورِ تشکیکیِ عبارات» در تشکیلِ هر آیه است، که از ابتدای هر آیه، «عباراتِ معنادارِ درونِ آیه» مرحله به مرحله تکمیل شده، و از یک «معانیِ عامّ» (با حقیقت و حُکمی ثابت) آغاز شده، و سپس در ادامه‌ی آیه، با آمدنِ قیود و اختصاصاتِ بعدی‌اش (که قیودِ محدود کننده اند)، به «تخصیصِ آن معانیِ عام، در یک مواردِ خاص» می‌رسند. 🔻و قاعده¬ی دوّم اینکه، وقتی درونِ «دو قصّه»، «دو سیاقِ معنایی» یا «دو آیه»، یک «عبارت» بصورت «شبیه یا عینِ هم» تکرار شود، این نشان می¬دهد که آن «دو قصّه»، «دو سیاق» یا «دو آیه»، به جهتِ آن «قسمتِ مشترک» نسبت به همدیگر «یک مرجع» و «مبدئیّتِ واحد» دارند، که هر کدام «به وجهی» نازله‌ای از آن «حقیقتِ واحد» می‌باشند. 🔸 🔸 علامه طباطبایی (رحمةالله علیه) پیرامون آن «اصل تفسیری» و این «دوقاعده» می‌نویسند: ⭕️ «و اعلم أنك إذا تصفحت أخبار أئمة أهل البيت حق التصفح، في موارد العام و الخاص و المطلق و المقيد من القرآن وجدتها كثيرا ما تستفيد من العام حكما، و من الخاص أعني العام مع المخصص حكما آخر، فمن العام مثلا الاستحباب كما هو الغالب و من الخاص الوجوب، و كذلك الحال في الكراهة و الحرمة، و على هذا القياس. و هذا أحد أصول مفاتيح التفسير في الأخبار المنقولة عنهم، و عليه مدار جم غفير من أحاديثهم. و من هنا يمكنك أن تستخرج منها في المعارف القرآنية قاعدتين. (المیزان، ج۱ ص۲۶۰). 🔻اين را هم بايد دانست كه اگر آن طور كه بايد و شايد اخبار ائمه اهل بيت را در مورد عام و خاص و مطلق و مقيد قرآن دقيقا مورد مطالعه قرار دهيم، به موارد بسيارى بر خواهيم خورد كه از عام آن يك قسم حكم استفاده مى‏شود و از همان عام بضميمه مخصّصش حكمى ديگر استفاده می‏شود، مثلا از عام آن در غالب موارد، استحباب و از خاصش، وجوب فهميده میشود، و همچنين آنجا كه دليل نهى دارد از عامش كراهت و از خاصش حرمت و همچنين از مطلق قرآن حكمى و از مقيدش حكمى ديگر استفاده میشود، و اين خود يكى از كليدهاى اصلى تفسير در اخباريست كه از آن حضرات نقل شده و مدار عده بی‏شمارى از احاديث آن بزرگواران بر همين معنا است، و با در نظر داشتن آن، شما خواننده میتوانى در معارف قرآنى دو قاعده استخراج كنى. 🔸 💎 ادامه 👇 👇 👇
⭕ إحداهما [القاعدتین]: أن كل جملة وحدها، و هي مع كل قيد من قيودها تحكي عن حقيقة ثابتة من الحقائق أو حكم ثابت من الأحكام، كقوله تعالى: «قل الله ثم ذرهم في خوضهم يلعبون» (الأنعام،۹۱)، ففيه معان أربع: الأول: قل الله‏، و الثاني: قل الله ثم ذرهم‏، و الثالث: قل الله ثم ذرهم في خوضهم‏، و الرابع: قل الله ثم ذرهم في خوضهم يلعبون‏. و اعتبر نظير ذلك في كل ما يمكن» (المیزان، ج۱ ص۲۶۰). «[علی هذا القاعدة] جميع التقادير من التركيبات الممكنة في كلامه تعالى حجة يحتج بها». (المیزان، ج۱۰ ص۱۰۰). 🔻قاعده‌ی اول اينكه، هر جمله از جملات قرآنى به تنهايى حقيقتى را میفهماند و با هر يك از قيودى كه دارد، از حقيقتى ديگر خبر می‏دهد، حقيقتى ثابت و لا يتغير و يا حكمى ثابت از احكام را، مانند آيه شريفه: (قل الله ثم ذرهم في خوضهم يلعبون) كه چهار معنا از آن استفاده مي¬شود: معناى اول از جمله: (قل الله) و معناى دوم از جمله: (قل الله ثم ذرهم)، و معناى سوم از جمله‏ (قل الله ثم ذرهم في خوضهم)، و معناى چهارم از جملات‏ (قل الله ثم ذرهم في خوضهم يلعبون) كه تفصيل آن در تفسير خود آيه می‏آيد انشاء الله، و شما میتوانيد نظير اين جريان را تا آنجا كه ممكن است (همه جای قرآن) دارای اعتبار بدانید. [پس طبق این قاعده]، از تركيباتِ كلام الهى، هر احتمالى كه به ذهن برسد، حجّتى است كه به آن احتجاج می‏شود. 🔸 ⭕️ «والقاعدة الثانية: أن القصتين أو المعنيين إذا اشتركا في جملة أو نحوها، فهما راجعان إلى مرجع واحد ]بنحوٍ[. و هذان سرّان تحتهما أسرار و الله الهادي». (المیزان، ج۱ ص۲۶۰) 🔻قاعده¬ی دوم اينكه، اگر ديديم دو قصه و يا دو معنا در يك جمله ‏اى شركت دارند، و آن جمله در هر دو قصه آمده و يا معنا و عبارت ديگرى در هر دو ذكر شده، میفهميم كه اين دو قصه و دو معنا، متّصل به يك حقیقت و مرجع است. این قواعد، «دو سِرّ» از «اسرارِ قرآن» است که در ذیل آنها اسرار دیگری نهفته است، و خدا راهنما است. (ترجمه المیزان، ج۱ ص۳۹۲، و ج۱۰ ص١۴۵) (پایان متن علامه) 🔸 🔸 بر این مبنا، چون هر آیه «نازله‌ی یک حقیقت» است، لذا هر قسمتِ معنادارِ آیه، ناظر به حقیقتی می‌باشد. 🔻پس اگر «دو آیه باهم» قسمتی مشترک داشتند، یا در «یک آیه» جزء جزئش «قابلِ معنا» بود، آن «قسمتِ مشترک» و «جزء معنادار» ناظر به «حقیقتی واحد» هستند. یعنی، ترتیبِ آمدنِ کلمات صرفاً برای ساخته شدنِ یک جمله نیست، بلکه یک «تنزّل» است که از «وحدتِ حقیقتی محفوظ» دارد «تجلّی» می‌کند، و هر «عبارتِ معنادار» مرتبه‌ای از آن حقیقت است که اگر «مُعارضِ عقلی یا نقلی» نداشته باشد، «قابل احتجاج» است. و لذا «مطالب مشترک در لفظ یا در معنا» مابینِ «دو سیاق» یا «دو آیه»، «دو مرتبه‌اند» از «یک واقعیّت» -که «یک حقیقتِ محفوظ» است-، و از آن نازل شده¬اند. پس هرکدام از آن «مراتبِ متّصل به یک حقیقت» می¬توانند «به وجهی» پرده از معنای دیگری بردارد، و این قاعده بعنوان یکی از مبانیِ «تفسیر قرآن به قرآن» قرار می‌گیرد. [ 2 ] 🔸 🔸علامه (رحمةالله علیه) می‌فرمایند که این دو قاعده از «اسرارِ قرآن» است و در ذیل آنها نیز اسراری نهفته است (از جمله اسراری عرفانی که یک عنوان آن در ادامه می‌آید). 🔻 این قواعد نشان می‌دهد که قرآن نازله‌ای از «حقیقتِ واحده» است، که خداوندمتعال احاطه‌ی کامل در بیانِ آن دارد، و هرگز در بیان آیات، به جهتِ غفلت یا نسیان، چیزی را تکرار نکرده (نعوذ بالله)، بلکه هر تکراری، در یک حُکم خاص یا حقیقتی، «مدخلیّت و اثر» دارد. [ 3 ] 🔸 🔸همچنین این حقیقت (عدم تکرار بی اثر) در «اشراقِ وحی قرآن» مطابق قواعدِ عرفانِ اسلامی است، که در می‌فرمایند: «لا تكرارَ فى التّجلّى»، یعنی، «در تجلّیِ حقایقِ اشراقی، تکرار نیست»؛ فلذا در تجلی قرآن نیز، هیچ آیه‌ و عبارتی در اشراقِ وحیانی، تکراری نیست. 🔸امامِ به حق ناطق، حضرت صادق (علیه السلام) پیرامون «تجلّیِ اشراقیِ خداوندمتعال با کلامش در قرآن کریم» می‌فرمایند: «لَقَدْ تَجَلَّى‏ اللَّهُ‏ لِعِبَادِهِ‏ فِي‏ كَلَامِهِ،‏ وَ لَكِنْ لَا يُبْصِرُون‏»، «همانا خداوند در کلامش برای بندگانش تجلّی کرده است، ولی [افسوس‌که] آنان نمی‌بینند!» (مفتاح الفلاح؛ شیخ بهایی؛ ص۳۷۲)؛ 💎 ادامه 👇👇👇
🔸برای فهم عمیقتر بیان فوق از امام معصوم (عليه السلام) که قرآن را «تجلّیِ اشراقیِ خداوندمتعال» دانستند، در بیان امام خمینی (رحمةالله علیه) پیرامونِ قاعده‌ی عرفانی مذکور در «تجلّیِ اشراقیِ خداوندمتعال» تفکر می‌کنیم که می‌فرمایند: ⭕«هذا سرّ قول اصحاب المعرفة ان: لا تكرار فى التّجلّى، و انّ اللّه لا يتجلّى فى صورة مرّتين، فهو تعالى دائما فى التّجلّى، باسمائه الظّاهرة: كالرّحمن و المبدء، و باسمائه الباطنة: كالمالك و القاهر و المعيد، و الحقائق دائماً فى الظّهور و البطون، فكلّ يوم هو فى شأن من الجمال و الظّهور و الجلال و البطون». 🔻«این سِرِّ سخن اصحاب معرفت است که می‌گویند: در تجلّی تکرار نیست [لذا در تجلی حق در قرآن نیز تکرار نیست]، و خداوند [هرگز] در مظهرِ یک‌صورت، دوبار تجلّی نمی‌کند. پس، حق تعالى دائماً با اسماى ظاهرش نظير «الرحمن» و «المبدأ»، و با اسماى باطنش مانند «المالك» و «القاهر» و «المعيد» در تجلّى است، و حقايق پيوسته در [حال‏] ظهور و بطونند، بنابراين «او هر روز (و لحظه ای) در شأنى» از جمال و ظهور، و جلال و بطون، در تجلّی است‏». (تعليقات على شرح «فصوص الحكم» و «مصباح الأنس»؛ امام خمینی؛ ص۳۰۰ و ۳٠١) 🔸 ⭕️ پی‌نوشت‌ها : 🔻 [ 1 ] : آیت الله جوادی آملی(حفظه الله) از شاگردانِ علامه طباطبایی (رحمةالله علیه)، پیرامونِ استفاده¬ی ایشان از «آیاتِ غرر» می‌نویسند: « مرحوم علامه از «آیات كلیدی قرآن كریم» به عنوان «غررِ آیات» یاد می‏فرمود كه درخشش چشمگیر آنها، نه تنها راهگشای بسیاری از آیات دیگر قرآن بود، بلكه پایه ی محكمی برای حلّ بسیاری از احادیث خواهدبود. میزان شناساییِ [این] «آیات زیربنایی»،... همانا آیات صریح یا ظاهر در معارف توحیدی است؛ ...[که] با استنباط آیات زیربنایی بر محور یاد شده، [در تفسیرِ معنای آیاتِ دیگر با آنها] هر وجه یا احتمالی كه در بین وجوه و احتمالات گوناگون در آیه‌ی مورد بحث، مخالفِ [معانیِ آیاتِ زیربنایی در] توحید بود، باطل دانسته، و هر وجه یا احتمالی كه به [آن معانیِ کلیدیِ] توحید نزدیك‏تر باشد، می‏پذیرند.» 🔻 [ 2 ] : این «قواعدِ تفسیری» نشان از آن دارند که خداوند متعال، خلقتِ «توانِ بشری» در «وضعِ الفاظ و گفتار» را، با «قدرت و توانِ الهی» بکارگرفته است، و همین «قدرتِ مطلقِ حقّ» است که «متنِ قرآنِ کریم» را تبدیل به «معجزه‌ای عظیم» نموده است؛ تا آنجا که هر چقدر هم بشر در آن دقّت کند، به «حقِّ عظمتِ آن» نمی‌رسد، و در عرصه‌ی قیامت، «حقیقتِ قرآن کریم» بصورت «بِکر» و «دست نخورده» وارد خواهد شد. ضمناً توجّه به این قواعد روشن می‌کند که، این روشِ بیان هرگز در «کلامِ نوعِ بشر» یافت نمی‌شود، چون سخنانِ اعتباریِ بشر، نازله‌ی حقایق نیست، و بکار بردنِ الفاظِ گوناگونش هم، صِرف تنوّع در بیان، برای گویاتر کردن، و یا برای تفنّن در ذوق و شیرین زبانی است. 🔻[ 3 ] : استاد حجت‌الاسلام والمسلمین عابدینی، در جلسات ۱۴۵ و ۱۴۶ درس شرح تفسیر المیزان (در ۲۷و۲۸ مهر ۱۳۹۲) به شرح بیان علامه از این قواعد تفسیری عرفانی قرآن پرداختند، و در بخشی از درس فرمودند: «هر کدام از قسمت های عباراتِ آیات دارند از یک حقیقتی صادر میشود. لذا هر عبارتی قابل احتجاج است و دارد حقیقتی را بیان میکند. جایی از سوره ها که یک آیه (به ظاهر) تکرار شده، یا بعضی الفاظش تکرار شده، یا مثال ها تکرار شده، این قسمت ها با آن حقیقت اتحاد پیدا میکنند. لذا آن دو عبارت متصل به حقیقت باهم مرتبط میشوند. اینها از نتایج تفسیر قرآن به قرآن است و نگاه به اینکه قرآن حقیقتی دارد و از آن نازل شده است و میخواهد انسان را مرتبط با حقایقش بکند. ما یک کلمه را به کار میبریم برای مطلبی، بار دیگر بخواهیم بگوییم با کلمات و طور دیگری میگوییم. لکن آیه اینطور نیست. صد بار هم نازل بشود، باز هم همینطور نازل میشود. ما اگر حرفی را تکرار کنیم از باب شیرین زبانی است، اما در کلام الهی (در مطالب بظاهر تکراری) حکمتی درکار است، از تاسیس یک تذکر جدید، یا تأکیدی بالاتر، و... . ما گاهی چون نمی‌توانیم لفظی گویا برای مقصودمان بکار ببریم، چندین لفظ را بکار می‌بریم تا مطلب گویایی را برسانیم، اما خداوند حکیم از بکارگیری الفاظ متعدد (بظاهر مترادف) مقصود حکیمانه ای دارد برای توجه به حقیقتِ آنها. اینها لازمه این است که خداوند را حکیم مطلق دانسته، و قرآن را نازل حقایقی بدانیم.» 🔸 🌐 : متن فوق در بخشی از قواعد قرآنی استفاده شده در پایان نامه ارشد (اسفند ۱۳۹۲، برگزیده هفتمین جشنواره کشوری علامه حلی) می‌باشد، با عنوان «متن کاوی موضوعی قرآن کریم، جهت کشف ارتباطات معنایی میان آیات، بر مبنای تفسیر المیزان»، که در طراحی قالب پیکره‌ی موضوعی آن، مبتنی بر قواعدِ ذکر شده، برای تشکیلِ «مدل آیات مرتبط» در کنار «مدل ساختاری سوره ها» مورد بهره‌برداری در دیتاست داده کاوی رایانه ای قرار گرفت. 🔸 @Salehy @Salehi786
هدایت شده از کانال اهل ولاء
💠 دعای شب نیمۀ شعبان برای محافظت در برابر وبا، طاعون و مرگ ناگهانی ▪️هر كس در شب نيمۀ شعبان ۲۱ مرتبه اين دعا را مابين نماز مغرب و عشاء، قبل از آنكه سخنی بگويد بخواند، تا شب نيمۀ شعبان سال بعد به فرمان خدا، هيچ مكروهی به او نرسد و اگر عمر او تمام شده باشد، خداوند عمر دوباره به او كرامت فرمايد. ⭐️ بســــــــمِ اللهِ الـرَّحـمنِ الــرَّحیــمِ اَللّهُمَّ اِنَّکَ عَلیمٌ حَلیمٌ ذوُ اَناةٍ وَلا طاقَةَ لَنا بِحُکمِکَ یَااللهُ یَااللهُ یَااللهُ، اَلاَمَانُ اَلاَمَانُ اَلاَمَانُ مِنَ الطّاعونِ وَالوَبَاءِ وَمَوتِ الفُجاةِ وَ سُوءِالقَضَاءِ وَ شَمَاتَةِالأعداءِ رَبَّنَا اکشِف عَنَّا العَذَابَ إنَّا موُقِنوُن إنَّا موُمِنوُن، بِرَحمَتِکَ یا اَرحَمَ الرّاحِمینَ به نام خداوند بخشندۀ مهربان خداوندا! همانا که تو آگاه، شکیبا، بردبار و دیر موأخذه کن هستی و ما تحمل حکم تو را نداریم. خداوندا، خداوندا، خداوندا، به تو پناه می‌برم، پناه، پناه، از بلای طاعون و وبا، مرگ ناگهانی، پیشامد و سرنوشت ناگوار، سرزنش و دشمنی دشمنان. پروردگارا! هر نوع گرفتاری را از ما دور ساز، به راستی که ما به تو ایمان و یقین داریم. به مهربانیت، ای مهربان‌ترین مهربانان. ▪️لازم به ذکر است که در زمان پیامبر و ائمه علیهم السّلام، از هر بیماری مسری و فراگیری به طاعون و وبا تعبیر می‌شد. لذا بیماری ناشی از ویروس کرونا نیز از مصادیق این دعا می‌باشد. 📚 عنوان الکلام، محمّد باقر فشارکی تحفه الرضویه، محمّد رضی رضوی @ahlevela_channel