فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حجت الاسلام دکتر رهدار در نشست حوزویان و فعالیت اقتصادی مطرح کرد؛
🔺امتزاج دانش و مهارت؛ آری یا خیر؟!
حجت الاسلام بنیادی:
▫️کسب مهارت همراه دانش حوزوی جزو #سنت_حوزه بوده و بعید است کسی با آن مخالف باشد؛ هر چند آن مهارتها، جزو مهارتهای ذاتی حوزه بوده است، مثل #تبلیغ و #تدریس و ...البته اینطور هم نبوده که #آموزش برای مهارتها رایج بوده باشد!
حجت الاسلام دکتر رهدار:
▫️دانش حوزوی ما در ذات خودش، دانشی عاری از مهارت است و #مهارت بخش یا حتی بُعدی از #دانش حوزوی نیست!
🔹البته یک #تجربه ناقصی در #تبلیغ داریم و اجمالا پذیرفته ایم که اگر طلبه ای کنار #تحصیل خودش، تجربه تبلیغی نداشته باشد، لنگ می زند.
▫️آموزش و پرورش هم مانند حوزه از این #نقیصه که دانش، خالی از مهارت است، #رنج می برد.
🔹 #غفلت از #امتزاج دانش و مهارت، منجر به ضعف هایی در مهمترین ماموریت های حوزوی ما می شود مانند:
⬅️ امامت جماعت و امامت جمعه
➖ ما برای این هم 👆 در کنار دانش حوزوی خود، کاری نکرده ایم تا چه برسد به اینکه درباره تأثیر کار و فعالیت اقتصادی در دانش حوزوی بحث کنیم❗️
📽 تیزر نشست حوزویان و فعالیت های اقتصادی / 📽 جانمایی اشتباه معیشت در حاشیه زندگی طلبگی
✔️ پایگاه خبری، تحلیلی #صدای_حوزه؛ رسانه آزاد و مستقل طلاب و فضلای حوزه های علمیه
🌐 eitaa.com/joinchat/1467023382C72b81b3b57
آیت الله مقتدایی در ادامه شیطنت رسانه ای جماران و BBC فارسی مطرح کرد:
🔻اغتشاشات زمینه ساز حمله تروریستی به حرم شاهچراغ بود
آیت الله مرتضی مقتدایی پیش از ظهر امروز در درس خارج:
▫️ امروز دشمنان انقلاب اسلامی با مزدوران داخلی و افراد فریب خورده همفکری کرده اند که در کشور ایجاد اغتشاش و نا آرامی به وجود آورند.
🔹کشور را ناآرام کردند که بتوانند زمینه اهانت به مقدسات و در نهایت حمله به حرم حضرت شاهچراغ را فراهم بیاورند و ما این اقدامات را محکوم می کنیم.
▫️مردم ایران احترام ویژه ای به حرم معصومین(ع) و امامزادگان دارند و وقتی به حرمی وارد می شوند به نشان احترام در و دیوار آن را می بوسند و تبرک می جویند.
🔹 ما وظیفه داریم با جوانان نشست داشته باشیم و آنان را راهنمایی کرده و راه صحیح و درست را به آنان نشان دهیم./ رسا
✔️ #صدای_حوزه را بدون پارازیت بشنوید 👇
eitaa.com/joinchat/1467023382C72b81b3b57
🔻 در سختترین مواقع هم افسرده نباشید!
▫️انقلاب با چهرهها و دلهای افسرده تضمینشدنی نیست. انقلاب با دلهای پرشور و چهرههای شاداب تضمین میشود.
🔹هیچکس مرا در این دوره نشیب و فراز انقلاب در سختترین مواقع، نتوانسته است با قیافهٔ افسرده ببیند. چرا افسرده باشیم؟ ما که به دنبال إحدی الحُسنَیَینیم؛ یا شهادت یا پیروزی، دیگر چرا افسردگی؟ افسرده نباشید چهرهها شاداب باشد، نشاط داشته باشید.آنوقت شعارتان همین است که آمریکا و مزدورانش هیچ غلطی نمیتوانند بکنند.
▫️ما در زیر بار سختیها و مشکلات و دشواریها قد خم نمیکنیم. ما راستقامتان جاودانهٔ تاریخ خواهیم ماند. تنها موقعی سرپا نیستیم که یا کشته شویم و یا زخم بخوریم و بر خاک بیفتیم و الّا هیچ قدرتی نمیتواند پشت ما را خم بکند.
🆔 @sedayehowzeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 راهکار بنیادین مقابله با آسیب های رسانه ای همیشه یک عمل است: #تولید_آگاهی!
▫️درون این #ماتریکس رسانه ای ساخت آمریکا و عربستان هیچ چیز نیست جز کدهایی که برای #هک کردن #ذهن ما آمده است؛ وقتی به آن آگاه می شویم، قدرتش را از دست میدهد!
🆔 @savad_resaneh1
🆔 @sedayehowzeh
🌐 eitaa.com/joinchat/1467023382C72b81b3b57
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 اینجا تهران است و چند روز قبل، همسر طلبه ای با وجود ترس از وحشیگری آشوبگران از آنان فیلمبرداری کرده و برای شوهر طلبه اش ارسال کرده؛ این ترس به دل انداختن ها تاوان ندارند؟!
➖همانطور که در فیلم مشخص است به محض نزدیک شدن نیروهای امنیتی موتورسوار، اراذل گردن کلفت، فرار را بر قرار ترجیح دادند!
#طلبه_خبرنگار
✔️ #صدای_حوزه را بدون پارازیت بشنوید 👇
eitaa.com/joinchat/1467023382C72b81b3b57
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺حمله شبانه چند اغتشاشگر به مدرسه علمیه بقیه الله تهران دو شب قبل
▫️نیروهای #امنیتی بعد این حادثه در محل حاضر شده اند که امیدواریم هر چه سریعتر این چند #مزدور یا به قول معروف این روزها، این چند #فریب_خورده را شناسایی کنند.
🔹 می توان طی یک هماهنگی، این چند نفر را در کنار مجازات قانونی، در جمع طلاب همان مدرسه حاضر کرد تا چند ساعتی با هم حرف بزنند، گفتگوی جالب و احتمالا ثمر بخشی خواهد شد!
🆔 @sedayehowzeh
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
▫️صبر در خانه، مانع سقوط خانواده
🎙آیت الله مظاهری
#صدای_اخلاق
🆔 @sedayehowzeh
اندر حکایت این روزهای سوداگری مرجعیت و زعامت و جانشینی نزد برخی روحانیون نام آشنا و گاه آقازاده؛
🔻سودا یا پذیرش؛ مسأله اینست!
مرحوم #علامه_طهرانی(رحمة الله علیه) به نقل از استاد خود شیخ حسین حلی(قدس الله نفسه الزکیة)، اینگونه نقل می کند که «استاد ما مرحوم #نائينى- قَدّس الله نفسَه- يك مرتبه در بالاى منبرِ تدريس فرمود:
▫️يا أيّها الطُّلّاب! مرحوم حاج مُلا علىّ كَنى (صاحب كتاب نفيس «قضآء» و معاصر شيخ أنصارى و از أعلام شاگردان و شايد همرديف شيخ أنصارى كه أوّل عالِم و أوّل مجتهد طهران بود؛ و اگر كسى بخواهد از علميّت او مطّلع بشود، كتاب «قضاء» ايشان را ببيند. ) به طهران رفت و تمام علماء طهران كه در مقابل او خاضع و خاشع و به أعلميّت او إذعان داشتند، نزد او آمده و تقاضا كردند كه:
شما متصدّى امور مردم باشيد؛ و در أمر قضاء و مرافعات مردم به شما مراجعه كنند و شما نظر بدهيد و فصل خصومت نمائيد!
مرحوم حاج ملّا علىّ كَنى گفت:
🔹«من اين كار را نمىكنم؛ زيرا من در اجتهاد خود شكّ دارم». تا اينكه پنجاه نفر از مجتهدين طهران و أطراف، از كسانى كه ايشان آنها را مجتهد مىدانست، خدمت ايشان آمده و بر اجتهادشان شهادت دادند؛ آنوقت ايشان اين پيشنهاد را پذيرفت.
🔸اما شما جالسين و حاضرينِ در مجلس درس، اگر پنجاه نفر از مجتهدين هم شهادت بدهند كه شما مجتهد نيستيد، باز قبول نمىكنيد و ادّعاى اجتهاد مىكنيد!»!!
📚 ولايت فقيه در حكومت اسلام، ج2، ص: 35 / الفقه و الاصولی
✔️ پایگاه خبری، تحلیلی #صدای_حوزه؛ رسانه آزاد و مستقل طلاب و فضلای حوزه های علمیه
🌐 eitaa.com/joinchat/1467023382C72b81b3b57
نقدی بر تحول متون اجتهادی.pdf
395.4K
استاد حوزه علمیه قم در یادداشتی تبیین کرد؛
▫️تحول در قدرت پاسخگویی فقه با تقطیع متون اصیل و بدیل سازی غیر قابل دفاع، محقق نمی شود!
➖حجت الاسلام والمسلمین غلامعباس هاشمی همدانی، استاد سطح عالی حوزه علمیه قم در یادداشتی به بررسی #طرح_تحول متون اجتهادی حوزه پرداخت که تقدیم مخاطبان محترم «پایگاه خبری #صدای_حوزه» میشود...
✔️ پایگاه خبری، تحلیلی #صدای_حوزه؛ رسانه آزاد و مستقل طلاب و فضلای حوزه های علمیه
🌐 eitaa.com/joinchat/1467023382C72b81b3b57
استاد حوزه علمیه قم در یادداشتی تبیین کرد؛
🔻تفکیک یا تقطیع؛ به جای #تقطیع کتب حوزوی در پی #تفکیک طلاب به تناسب اهدافشان از تحصیل باشید!
▫️بی انگیزگی ویرانگر امروز با چشم پوشی از تاثر از #وضعیت_معیشت، در درجه اول مرتبط با عدم تفکیک #استعدادهای_حوزه است؛ طلبه ای که هدفش اجتهاد نیست و یا استعدادش تناسبی با #فقه و #اصول ندارد نباید کفایه بخواند روشن است چنین شخصی انگیزه برای خواندن کفایه نخواهد داشت چنانکه از آغاز نیز نداشته است.
🔹حال تحصیل و تحقیق این متون اگر چه برای همه طلاب در صورت امکان نافع است ولی یقینا بر همگان لازم نیست بلکه برای اکثریت #طلاب، #اتلاف وقت است. در هر حال فرا گرفتن این متون تنها بر کسانی که اراده جدی برای رسیدن به اجتهاد تجزی یا مطلق را دارند لازم است. این متون با این هدف تالیف شده است. از همین روی در مرحله اول، #تقطیع متون متداول، منطقی نیست بلکه معقول #تفکیک طلاب بر حسب سلائق و علائق و اهداف است. و این امری ضروری و ساده است و در سراسر جهان در محافل علمی تجربه شده است. با تاسف و باز هم با تاسف، حوزه ای که روزی از این جهت صدها سال از جهان جلو تر بود امروز جا مانده است.
▫️محور بودن متن در بین علوم اسلامی در علم فقه و اصول اهمیت بیشتری دارد. زیرا ١٢ قرن فقه و اصول بر محور متن بوده و فقهای بزرگ اندیشه و رموز اجتهادات خود را در متن به یادگار گذاشته اند.
🔹هنگامی که این کتاب ها (رسائل و کفایه در علم اصول و متن مکاسب در فقه ) تقطیع می شود طلبه، شیوه #اجتهاد و رمز و راز استنباط و لغزش های مولف را به دست نمی آورد مثلا یکی از لغزش ها وجود تناقضات در مبانی اصولی، #فلسفی، #کلامی و #فقهی در متون تحصیلی است که در صورت حذف بخش هایی از این متون، درک این لغزش ها غیر ممکن خواهد بود.
▫️طراحان می گویند که ما موارد تقطیع شده را در کنار متن کامل پیشنهاد می دهیم ویا برای برخی متون متن بدیل معرفی می کنیم تا طلبه هر کدام را خواست انتخاب نماید!! شکی نیست طلاب متنی را انتخاب می کنند که راحت تر و کمتر است و این عملا به معنای حذف نرم متن رسائل و مکاسب و کفایه از متون درسی حوزه است.
🔹ما بیش از دویست اثر اصولی و همین اندازه اثر فقهی لازم المراجعه داریم حال اگر به بهانه صعوبت و اغلاق از متن کفایه عبور کنیم با باقی متون چه کنیم؟ یعنی با #شرایع، #جواهر، #مسالک، #عروه، #مستمسک عروه چه کنیم؟ با آثار آقاضیای عراقی و نائینی و محقق اصفهانی چه کنیم؟ کار اساسی که باید صورت گیرد تقویت علمی و ادبی و بلاغی حوزه خصوصا حوزه مقدسه قم است حوزه است نه پاک کردن متون سخت و این عین پاک کردن صورت مساله است.
▫️...با این اوصاف چگونه حلقه ثالثه می تواند بدیل کتاب کفایه قرار گیرد؟
برخی در دفاع می گویند حلقات، بَدیل تخییری کفایه است و اجباری برای خواندن آن نیست!
#بدیل_تخییری در نظام آموزش بی معنی است چرا که بدیل تخییری قرار دادن متن آسان، سوق دادن #طلبه بلکه دعوت به سوی #متن_آسان تر است و در نتیجه در زمان کوتاهی عملا اقدام به حذف متن #کفایه کرده ایم.
🔹چهار سال #درس_خارج با زمان #پایان_نامه، معادل #استخدامی #دکتری است در عین حال، عنوان دکتر بردن هم برای طلبه سطح چهار جرم است! / ! یک سال کاستن از خارج متن سطح چهار و محاسبه یک سال از کفایه و مکاسب برای سطح چهار بسیاری از این چالش ها را حل می کند و هیچ ایرادی هم پیش نمی آید./ حجت الاسلام والمسلمین غلامعباس هاشمی همدانی
🎙 شما هم صدای حوزه باشید!
💯 Voice of howzeh / VOH
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📩 سیزده آبان هم تجسم شرارت آمریکاست و هم تجسم ضربه خوردن و مغلوب شدن آمریکا
🔻 رهبر انقلاب، امروز در دیدار دانشآموزان: سیزدهم آبان یک روز تاریخی است، هم تاریخی است، هم تجربهاندوز و تجربهآموز است.
تاریخی است یعنی اینکه در این روز حوادثی اتفاق افتاده که در تاریخ ماندنی است این حوادث فراموش شدنی نیست، نباید هم فراموش بشود.
تجربهآموز است چون به خاطر همین حوادث، یک واکنشهایی به وجود آمده است که آن واکنشها برای ما، برای آیندهی کشور، برای آیندهی عمرخودتان، برای آیندهی ملتتان درس است. از این تجربهها استفاده کنید. آینده مال شماهاست دیگر. این روز هم تجسم شرارت آمریکاست، هم تجسم ضربه خوردن آمریکاست، هم مغلوب شدن آمریکاست، یعنی این کسانی که خیال میکنند آمریکا یک قدرت دست نخوردنی است، به حوادث این روز که نگاه کنیم، معلوم میشود نه، کاملاً آسیبپذیر است. ۱۴۰۱/۰۸/۱۱
🏷 #بسته_خبری | #دیدار_دانش_آموزان
💻 Farsi.Khamenei.ir