eitaa logo
پایگاه خبری صدای حوزه
15.6هزار دنبال‌کننده
9.9هزار عکس
3.9هزار ویدیو
79 فایل
پایگاه خبری، تحلیلی صدای حوزه www.v-o-h.ir رسانه حوزوی مستقل صدای طلاب تصویرسازی واقعی از روحانیت ورود جسورانه به چالش های روز پیشنهاد، انتقاد، سفارش تبلیغ، ارسال سوژه و راه ارتباطی 🆔 @vohadmin
مشاهده در ایتا
دانلود
خبری که سریع از خروجی جماران حذف شد اما حاوی هشدارهایی جدی برای حوزه بود؛ 🔺تردید افکنی در نسبت اغتشاشات و جنایت شاهچراغ با استفاده ابزاری از چهره حوزوی! ▫️ابتدای این هفته خبری از آیت الله مقتدایی روی خروجی پایگاه خبری منتشر شد مبنی بر اظهار نظر رئیس اسبق حوزه علمیه قم درباره عدم ارتباط جنایت با اخیر. ➖ از آنجا که این خبر از خروجی جماران حذف شده و صرفا متنی کوتاه از آن در برخی رسانه های عمدتا معاند یا زاویه دار با نظام اسلامی منتشر شده است، به بازنشر همین مقدار کفایت می کنیم: " ما از این قضیه بسیار ناراحتیم و تقاضا می‌کنیم با عاملین این قضیه برخورد جدی و قاطع صورت بگیرد. ➖وی در پاسخ به این سئوال که "بعضی‌ها تلاش می‌کنند این حادثه تروریستی را با اعتراضات و تجمعات این روز‌ها گره بزنند، آیا درست است؟"، تصریح کرد: نه؛ اینها کاری با تظاهرات مردم ندارد بلکه اینهاکسانی هستند که علیه نظام و مردم انقلابی قصد سوء دارند و اصلا کاری با تجمعات و تظاهرات ندارد." 🔹همین کافی بود تا BBC فارسی این رسانه ای را صید کند و با تمسک به جمله این استاد حوزه مبنی بر اینکه " اینها کاری با تظاهرات مردم ندارد" به روایت و در عین حال ارتباط اغتشاشات و جنایت شاهچراغ حمله کند، روایتی که به درستی می گوید و در سایه اغتشاشات جان تازه گرفته اند و امثال از بستر آشفته اغتشاشات برای پیشبرد اهداف خود استفاده می کنند. ▫️گام بعدی BBC بعد از در ارتباط اغتشاشات و عملیات تروریستی شاهچراغ که عملا باعث بیداری و تردید بسیاری از اغتشاشگران نیز شده است، اینست که روایت "کارخودشونه" را با رویکردی تاریخی و یادآوری ماجرای آبادان قوت ببخشد و بنویسد: "در پی حمله مسلحانه روز چهارشنبه (۴ آبان ماه) به صحن شاهچراغ شیراز، شماری از مقامات ... و رسانه‌های رسمی و نزدیک به حکومت، به‌طور گسترده این اقدام را به «دشمن» نسبت داده و آن را با اعتراضات اخیر مرتبط دانستند. / این در حالیست که در یکی از تجمع‌ها، دانشجویان تبلیغات حکومتی برای مرتبط کردن حمله به حرم شاهچراغ را محکوم کرده‌اند و شعار داده‌اند: «شاهچراغ رکس دیگه‌، این هم یک نیرنگ دیگه» و «این نقشه‌ها تکراریه، داعش خود سپاهیه»." 🔹حذف خبر مصاحبه با آیت الله مقتدایی از جماران به احتمال زیاد به درخواست شخص یا اطرافیان این مدیر سابق حوزه علمیه و رئیس فعلی شورای سیاستگذاری حوزه های علمیه خواهران انجام شده است اما چرا بعد مرگ ؟! ▫️مصاحبه هفتم مهرماه وی با جماران نیز نشان می دهد که جماران متوجه ظرفیت وسوسه انگیز نوع جملات آیت الله مقتدایی برای تیترهایی علیه دیدگاه های مردمی و انقلابی شده است و گویا بنا دارد هر از چند گاهی مواضع دلخواهش را از زبان یک چهره موجه حوزوی بازتولید کند! 🔹گفتنی است عضو سابق شورای عالی حوزه در مصاحبه قبلی خود با جماران در روزهایی که به و همراهی نیاز داشت در مصاحبه با جماران در پاسخ به این سوال که عملکرد را چگونه ارزیابی می کنید، گفته بود: "به نظر من می آید که خیلی موفق نبوده است. باید به خود این گروه تذکراتی داده شود که رفتارشان با مردم خشن و تند نباشد و بلکه با رعایت برادری، خواهری و مادری برخورد خوب داشته باشند." ▫️با توجه به رویکرد انقلابی این استاد باسابقه حوزه های علمیه (علی رغم تمام نقدهای وارد به دوران مدیریت در حوزه) لازم است در چینش اطرافیان و مشاورانشان تجدید نظری جدی صورت بگیرد تا دوباره شاهد چنین گفتگوهایی در برهه های حساس نباشیم؛ بی شک بسیاری از ، و بزرگان حوزه نیز مانند ایشان در معرض سوء استفاده رسانه ای می باشند و نیازمند مشاورانی رسانه ای و فهیم می باشند. ➖از طرفی نیز می توانند با ترتیب دادن گفتگوهایی و در طول زمان، مانع انباشت گلایه ها و نظران انتقادی حوزه شوند و اجازه دهند حرف ها زده شود و دلسوزان حوزه و انقلاب در لاک انفعالی و سکوت نروند چرا که گاه این سکوت ها درست زمانی شکسته می شوند که نباید! / حمید خیبری 💯 Voice of howzeh / VOH
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حجت الاسلام دکتر رهدار در نشست حوزویان و فعالیت اقتصادی مطرح کرد؛ 🔺امتزاج دانش و مهارت؛ آری یا خیر؟! حجت الاسلام بنیادی: ▫️کسب مهارت همراه دانش حوزوی جزو بوده و بعید است کسی با آن مخالف باشد؛ هر چند آن مهارتها، جزو مهارتهای ذاتی حوزه بوده است، مثل و و ...البته اینطور هم نبوده که برای مهارتها رایج بوده باشد! حجت الاسلام دکتر رهدار: ▫️دانش حوزوی ما در ذات خودش، دانشی عاری از مهارت است و بخش یا حتی بُعدی از حوزوی نیست! 🔹البته یک ناقصی در داریم و اجمالا پذیرفته ایم که اگر طلبه ای کنار خودش، تجربه تبلیغی نداشته باشد، لنگ می زند. ▫️آموزش و پرورش هم مانند حوزه از این که دانش، خالی از مهارت است، می برد. 🔹 از دانش و مهارت، منجر به ضعف هایی در مهمترین ماموریت های حوزوی ما می شود مانند: ⬅️ امامت جماعت و امامت جمعه ➖ ما برای این هم 👆 در کنار دانش حوزوی خود، کاری نکرده ایم تا چه برسد به اینکه درباره تأثیر کار و فعالیت اقتصادی در دانش حوزوی بحث کنیم❗️ 📽 تیزر نشست حوزویان و فعالیت های اقتصادی / 📽 جانمایی اشتباه معیشت در حاشیه زندگی طلبگی ✔️ پایگاه خبری، تحلیلی ؛ رسانه آزاد و مستقل طلاب و فضلای حوزه های علمیه 🌐 eitaa.com/joinchat/1467023382C72b81b3b57
آیت الله مقتدایی در ادامه شیطنت رسانه ای جماران و BBC فارسی مطرح کرد: 🔻اغتشاشات زمینه ساز حمله تروریستی به حرم شاهچراغ بود آیت الله مرتضی مقتدایی پیش از ظهر امروز در درس خارج: ▫️ امروز دشمنان انقلاب اسلامی با مزدوران داخلی و افراد فریب خورده همفکری کرده اند که در کشور ایجاد اغتشاش و نا آرامی به وجود آورند. 🔹کشور را ناآرام کردند که بتوانند زمینه اهانت به مقدسات و در نهایت حمله به حرم حضرت شاهچراغ را فراهم بیاورند و ما این اقدامات را محکوم می کنیم. ▫️مردم ایران احترام ویژه ای به حرم معصومین(ع) و امامزادگان دارند و وقتی به حرمی وارد می شوند به نشان احترام در و دیوار آن را می بوسند و تبرک می جویند. 🔹 ما وظیفه داریم با جوانان نشست داشته باشیم و آنان را راهنمایی کرده و راه صحیح و درست را به آنان نشان دهیم./ رسا ✔️ را بدون پارازیت بشنوید 👇 eitaa.com/joinchat/1467023382C72b81b3b57
🔻 در سخت‌ترین مواقع هم افسرده نباشید! ▫️انقلاب با چهره‌ها و دل‌های افسرده تضمین‌شدنی نیست. انقلاب با دل‌های پرشور و چهره‌های شاداب تضمین می‌شود. 🔹هیچ‌کس مرا در این دوره نشیب و فراز انقلاب در سخت‌ترین مواقع، نتوانسته است با قیافهٔ افسرده ببیند. چرا افسرده باشیم؟ ما که به دنبال إحدی الحُسنَیَینیم؛ یا شهادت یا پیروزی، دیگر چرا افسردگی؟ افسرده نباشید چهره‌ها شاداب باشد، نشاط داشته باشید.آن‌وقت شعارتان همین است که آمریکا و مزدورانش هیچ غلطی نمی‌توانند بکنند. ▫️ما در زیر بار سختی‌ها و مشکلات و دشواری‌ها قد خم نمی‌کنیم. ما راست‌قامتان جاودانهٔ تاریخ خواهیم ماند. تنها موقعی سرپا نیستیم که یا کشته شویم و یا زخم بخوریم و بر خاک بیفتیم و الّا هیچ قدرتی نمی‌تواند پشت ما را خم بکند. 🆔 @sedayehowzeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 راهکار بنیادین مقابله با آسیب های رسانه ای همیشه یک عمل است: ! ▫️درون این رسانه ای ساخت آمریکا و عربستان هیچ چیز نیست جز کدهایی که برای کردن ما آمده است؛ وقتی به آن آگاه می شویم، قدرتش را از دست میدهد! 🆔 @savad_resaneh1 🆔 @sedayehowzeh 🌐 eitaa.com/joinchat/1467023382C72b81b3b57
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 اینجا تهران است و چند روز قبل، همسر طلبه ای با وجود ترس از وحشی‌گری آشوبگران از آنان فیلمبرداری کرده و برای ‌شوهر طلبه اش ارسال کرده؛ این ترس به دل انداختن ها تاوان ندارند؟! ➖همانطور که در فیلم مشخص است به محض نزدیک شدن نیروهای امنیتی موتورسوار، اراذل گردن کلفت، فرار را بر قرار ترجیح دادند! ✔️ را بدون پارازیت بشنوید 👇 eitaa.com/joinchat/1467023382C72b81b3b57
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺حمله شبانه چند اغتشاشگر به مدرسه علمیه بقیه الله تهران دو شب قبل ▫️نیروهای بعد این حادثه در محل حاضر شده اند که امیدواریم هر چه سریعتر این چند یا به قول معروف این روزها، این چند را شناسایی کنند. 🔹 می توان طی یک هماهنگی، این چند نفر را در کنار مجازات قانونی، در جمع طلاب همان مدرسه حاضر کرد تا چند ساعتی با هم حرف بزنند، گفتگوی جالب و احتمالا ثمر بخشی خواهد شد! 🆔 @sedayehowzeh
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
▫️صبر در خانه، مانع سقوط خانواده 🎙آیت الله مظاهری 🆔 @sedayehowzeh
اندر حکایت این روزهای سوداگری مرجعیت و زعامت و جانشینی نزد برخی روحانیون نام آشنا و گاه آقازاده؛ 🔻سودا یا پذیرش؛ مسأله اینست! مرحوم (رحمة الله علیه) به نقل از استاد خود شیخ حسین حلی(قدس الله نفسه الزکیة)، اینگونه نقل می کند که «استاد ما مرحوم - قَدّس الله نفسَه- يك مرتبه در بالاى منبرِ تدريس فرمود: ▫️يا أيّها الطُّلّاب! مرحوم حاج مُلا علىّ كَنى (صاحب كتاب نفيس «قضآء» و معاصر شيخ أنصارى و از أعلام شاگردان و شايد همرديف شيخ أنصارى كه أوّل عالِم و أوّل مجتهد طهران بود؛ و اگر كسى بخواهد از علميّت او مطّلع بشود، كتاب «قضاء» ايشان را ببيند. ) به طهران رفت و تمام علماء طهران كه در مقابل او خاضع و خاشع و به أعلميّت او إذعان داشتند، نزد او آمده و تقاضا كردند كه: شما متصدّى امور مردم باشيد؛ و در أمر قضاء و مرافعات مردم به شما مراجعه كنند و شما نظر بدهيد و فصل خصومت نمائيد! مرحوم حاج ملّا علىّ كَنى گفت: 🔹«من اين كار را نمى‌كنم؛ زيرا من در اجتهاد خود شكّ دارم». تا اينكه پنجاه نفر از مجتهدين طهران و أطراف، از كسانى كه ايشان آنها را مجتهد مى‌دانست، خدمت ايشان آمده و بر اجتهادشان شهادت دادند؛ آنوقت ايشان اين پيشنهاد را پذيرفت. 🔸اما شما جالسين و حاضرينِ در مجلس درس، اگر پنجاه نفر از مجتهدين هم شهادت بدهند كه شما مجتهد نيستيد، باز قبول نمى‌كنيد و ادّعاى اجتهاد مى‌كنيد!»!! 📚 ولايت فقيه در حكومت اسلام، ج‌2، ص: 35 / الفقه و الاصولی ✔️ پایگاه خبری، تحلیلی ؛ رسانه آزاد و مستقل طلاب و فضلای حوزه های علمیه 🌐 eitaa.com/joinchat/1467023382C72b81b3b57
نقدی بر تحول متون اجتهادی.pdf
395.4K
استاد حوزه علمیه قم در یادداشتی تبیین کرد؛ ▫️تحول در قدرت پاسخگویی فقه با تقطیع متون اصیل و بدیل سازی غیر قابل دفاع، محقق نمی شود! ➖حجت الاسلام والمسلمین غلامعباس هاشمی همدانی، استاد سطح عالی حوزه علمیه قم در یادداشتی به بررسی متون اجتهادی حوزه پرداخت که تقدیم مخاطبان محترم «پایگاه خبری » می‌شود... ✔️ پایگاه خبری، تحلیلی ؛ رسانه آزاد و مستقل طلاب و فضلای حوزه های علمیه 🌐 eitaa.com/joinchat/1467023382C72b81b3b57
استاد حوزه علمیه قم در یادداشتی تبیین کرد؛ 🔻تفکیک یا تقطیع؛ به جای کتب حوزوی در پی طلاب به تناسب اهدافشان از تحصیل باشید! ▫️بی انگیزگی ویرانگر امروز با چشم پوشی از تاثر از ، در درجه اول مرتبط با عدم تفکیک است؛ طلبه ای که هدفش اجتهاد نیست و یا استعدادش تناسبی با و ندارد نباید کفایه بخواند روشن است چنین شخصی انگیزه برای خواندن کفایه نخواهد داشت چنانکه از آغاز نیز نداشته است. 🔹حال تحصیل و تحقیق این متون اگر چه برای همه طلاب در صورت امکان نافع است ولی یقینا بر همگان لازم نیست بلکه برای اکثریت ، وقت است. در هر حال فرا گرفتن این متون تنها بر کسانی که اراده جدی برای رسیدن به اجتهاد تجزی یا مطلق را دارند لازم است. این متون با این هدف تالیف شده است. از همین روی در مرحله اول، متون متداول، منطقی نیست بلکه معقول طلاب بر حسب سلائق و علائق و اهداف است. و این امری ضروری و ساده است و در سراسر جهان در محافل علمی تجربه شده است. با تاسف و باز هم با تاسف، حوزه ای که روزی از این جهت صدها سال از جهان جلو تر بود امروز جا مانده است. ▫️محور بودن متن در بین علوم اسلامی در علم فقه و اصول اهمیت بیشتری دارد. زیرا ١٢ قرن فقه و اصول بر محور متن بوده و فقهای بزرگ اندیشه و رموز اجتهادات خود را در متن به یادگار گذاشته اند. 🔹هنگامی که این کتاب ها (رسائل و کفایه در علم اصول و متن مکاسب در فقه ) تقطیع می شود طلبه، شیوه و رمز و راز استنباط و لغزش های مولف را به دست نمی آورد مثلا یکی از لغزش ها وجود تناقضات در مبانی اصولی، ، و در متون تحصیلی است که در صورت حذف بخش هایی از این متون، درک این لغزش ها غیر ممکن خواهد بود. ▫️طراحان می گویند که ما موارد تقطیع شده را در کنار متن کامل پیشنهاد می دهیم ویا برای برخی متون متن بدیل معرفی می کنیم تا طلبه هر کدام را خواست انتخاب نماید!! شکی نیست طلاب متنی را انتخاب می کنند که راحت تر و کمتر است و این عملا به معنای حذف نرم متن رسائل و مکاسب و کفایه از متون درسی حوزه است. 🔹ما بیش از دویست اثر اصولی و همین اندازه اثر فقهی لازم المراجعه داریم حال اگر به بهانه صعوبت و اغلاق از متن کفایه عبور کنیم با باقی متون چه کنیم؟ یعنی با ، ، ، ، عروه چه کنیم؟ با آثار آقاضیای عراقی و نائینی و محقق اصفهانی چه کنیم؟ کار اساسی که باید صورت گیرد تقویت علمی و ادبی و بلاغی حوزه خصوصا حوزه مقدسه قم است حوزه است نه پاک کردن متون سخت و این عین پاک کردن صورت مساله است. ▫️...با این اوصاف چگونه حلقه ثالثه می تواند بدیل کتاب کفایه قرار گیرد؟ برخی در دفاع می گویند حلقات، بَدیل تخییری کفایه است و اجباری برای خواندن آن نیست! در نظام آموزش بی معنی است چرا که بدیل تخییری قرار دادن متن آسان، سوق دادن بلکه دعوت به سوی تر است و در نتیجه در زمان کوتاهی عملا اقدام به حذف متن کرده ایم. 🔹چهار سال با زمان ، معادل است در عین حال، عنوان دکتر بردن هم برای طلبه سطح چهار جرم است! / ! یک سال کاستن از خارج متن سطح چهار و محاسبه یک سال از کفایه و مکاسب برای سطح چهار بسیاری از این چالش ها را حل می کند و هیچ ایرادی هم پیش نمی آید./ حجت الاسلام والمسلمین غلامعباس هاشمی همدانی 🎙 شما هم صدای حوزه باشید! 💯 Voice of howzeh / VOH