نوروز.pdf
3.81M
💠. کتاب: #نوروز
✍🏻. مولف: #آیةالله_سیدمحمدمحسن_طهرانی
📌. موضوع: #اجتماعی #روایت
🖇. گروه: #مبانی_اسلام_و_تشیع
📑. توضیح: تحقیقی پیرامون نوروز و آداب آن در قبل و بعد از اسلام که مولف از منظر عقل و شرع و بر اساس مبانی و مطالب علامه طهرانی، به تحلیلی شیوا و جامع درباره نوروز و بدعت های وارده در دین مقدس اسلام پرداخته اند.
💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
❖. امام موسی بن جعفر علیهما السلام فرمودند: من هر چه در اخبار و آثار جدم رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم تفحص نمودم، از این عید نوروز و بزرگداشت آن اثری ندیدم. این عید از آداب و رسوم پارسیان است در حالی که اسلام آن را محو و نابود ساخته است، و ما به خدا پناه می بریم از اینکه آنچه را که اسلام از بین برده است دوباره زنده گردانیم!
#آیت_الله_طهرانی قدس سره
📚 نوروز در جاهلیت و اسلام ، ص ۱۲۹
💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
💠. که رحم اگر نکند مدّعی، خدا بکند
🔶 در مكّه شخصى خدمت امام سجاد علیه السلام میرسد و عرض مىكند: «هم اکنون حسن بصرى را دیدم که نشسته بود و عدّهاى به دور او جمع بودند در حالیکه میگفت: ”از كسى كه به جهنّم مىرود تعجّبی نیست، تعجّب از كسى است كه در اين دنيا به گونهای عمل میکند كه در آخرت مستحقِّ بهشت میگردد."»
🔸امام سجّاد عليه السّلام مىفرمايند:
«من اینگونه نمیگویم، بلکه خلاف این مطلب را مىگويم که: ”از كسى كه به بهشت مىرود تعجّبی نیست، باید از كسى تعجّب کرد كه با اين رحمتِ واسعۀ پروردگار، خودش را مستحقّ عذاب میکند!“»
🔸خلاصه خداوند سفره اش را پهن كرده است؛ 🔺گر گدا كاهل بود، تقصير صاحبخانه چيست؟🔺
📝. حضرت آیت اللَه سید محمد محسن حسینی طهرانی، قدّس الله سرّه
🔊. #شرح_حدیث_عنوان_بصری، جلسه 14.
#توبه #رحمت #سلوک #امید #رجاء
💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
سیر الی الله
💠. کتاب: #نوروز ✍🏻. مولف: #آیةالله_سیدمحمدمحسن_طهرانی 📌. موضوع: #اجتماعی #روایت 🖇. گروه: #مبانی_اسلا
📜. #معرفی_کتاب «نوروز در جاهلیت و اسلام»
✅ کتاب گرانسنگ «نوروز در جاهلیت و اسلام» اثر ارزشمند حضرت آیة اللَه سیدمحمدمحسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه میباشد که در این کتاب به نقدِ ماهیت دینیِ این مسئله پرداخته شده است.
⭕️ برخی مطالب مهمّ این اثر:
1️⃣ نوروز در ایران باستان در یک وقت ثابت نبوده است، و از سال 467 ه.ق به دستور سلطان سلجوقی در اول فروردین قرار گرفت.
2️⃣ علت عید گرفتن در نوروز، رسیدنِ بهار و طراوت طبیعت نیست؛ چون فصل بهار در مناطق ایران و جهان، مختلف است. و همچنین در ایران باستان چنین برداشتی نبوده و تا سال 467ه.ق نوروز در ایامی مثل خرداد ماه بوده است.
3️⃣ روایاتی که در تأیید نوروز وارد شده است، از جمله روایت مُعلّی بن خُنیس از هر جهت؛ چه از جهت سند و چه از جهت متن، بی اعتبار است و در آن تناقضات بسیار است. و در مقابل آن روایاتی قرار دارد که نوروز را عیدِ محو شدۀ اسلام میداند، و همچنین روایاتی که به جای مهرگان و نوروز، عید قربان و فطر را به عنوان جایگزین، معرّفی نموده است.
4️⃣ صلۀ رحم در این ایام، مجوّزِ صحّت این عید نمیشود؛ چون هر کاری در زمان خویش پسندیده است.
5️⃣ عید غدیر مصادف با نوروز نبوده است، بلکه 27 اسفند بوده است. دیگر وقایعی که در این روایاتِ مجعول، مصادف با نوروز تلقّی شده است نیز از منظر تاریخی مخدوش است.
6️⃣ در اسلام معیار، عقلانیت و تقوا و انسانیت است؛ نه ملیّت و قومیت و نژاد! بنابراین جواز برگزاری این عید به نام عید ملی، وجهی نخواهد داشت.
#دین #عقلانیت #نوروز #عید
💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
🔶 مطالبی که انسان با آن مواجه میشود، چند نوع است:
1️⃣ دستۀ اول: بعضی از نوشتهها و سخنرانیها اصلاً چرتوپرت است و ارزش شنیدن و خواندن ندارد! انسان اینها را از همان اوّل، یکسره کنار میگذارد.
2️⃣ دستۀ دوم: حرف بزرگان و دانشمندان و افرادی است که بهاصطلاح سرشان به تنشان میارزد؛ این صحبتها ارزش خواندن دارد. گرچه ممکن است مطالب خلاف در آن باشد، اما دلیلی ندارد انسان حرف خلاف را بپذیرد؛ بلکه مطلب را میشنود، اگر جای نقدی دارد نقد میکند و اگر مطلب قابل قبولی هست، میپذیرد.
3️⃣ دستۀ سوم: مطالب و کلماتی است که از اولیای خدا و عرفاء و اهل معرفت سرمیزند و انسان میبیند اصلاً تفاوت میکند؛ امثال مرحوم علامۀ طهرانی، مرحوم حدّاد، مرحوم قاضی، مرحوم آخوند ملاحسینقلی همدانی و امثالهم رضوان الله علیهم. اینها افرادی هستند که انسان نمیتواند به مطالب آنها سرسری نگاه کند.
4️⃣ دستۀ چهارم: بالاتر از مراتب گذشته، کلامی است که مربوط به خودِ امام علیه السلام است، که دیگر حرفی در آن نیست، بلکه انسان با کلام امام علیه السلام باید زندگی کند!
🔹یعنی شما که صبح از خواب بیدار میشوید، تمام فقرات دعای ابوحمزه باید همینطور در ذهنتان برود و بیاید.
انسان در هر لحظه با یک حادثه و پدیده روبرو میشود؛ در اینگونه مواقع چه کند؟! باید بداند امام علیه السلام دراینباره چه فرموده است.
🔹مثلاً شخصی از انسان تقاضایی میکند، اگر انسان بگوید بله، یک تبعاتی دارد، و اگر بگوید نه، یک تبعاتی دارد. در چنین مواقعی فوراً نگاه میکند به این فقرات، که امام علیه السلام در چنین موقعیتی چه تصمیمی میگیرد؟
🔹البته فرد بر اساس فهم خودش به نتیجه میرسد؛ لازم نیست که انسان حتماً و صددرصد نسبت به مسائل مُصیب باشد؛ بلکه همین که این مطالب را به ذهن بیاورد که اگر امام علیه السلام در این موقعیت بود چه میکرد و چه حرکتی از او سرمیزد، میبیند مسئله بسیار تفاوت میکند.
🎙. حضرت آیةالله حاج سید محمدمحسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه
🔉. #شرح_دعاى_ابوحمزه_ثمالی، جلسۀ ٩، رمضان سال ١۴۳۵؛ با ویرایش
#ولایت #تدبر #مراتب_علم #علم #معرفت #مراقبه #مطالعه
💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
💎. زان بیاورد اولیا را بر زمین/
تـا کُـنَـدْشان رحمـةً للعـالمین
#حضرت_علی_اکبر علیه السلام #مولانا رحمه الله
#ولایت #امامت #روزی #رزق
💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
﷽
🔶نقدی بر تعیینِ وقت ظهور!
🔹فرض میکنیم اینکه می گویند ظهور در فلان وقت صورت میگیرد، صحیح باشد این مطالب برای کسی مفید است و به درد کسی میخورد که زمان ظهور حضرت را درک کند؛ اگر شخصی قبل از ظهور از دنیا برود، ظهور حضرت به چه درد میخورد و چه فایده ای برای او دارد؟! گیرم امام زمان علیه السّلام دو ماه دیگر ظهور کند و از طرفی من هم بدانم یک هفتۀ دیگر از دنیا میروم؛ این ظهور امام به چه درد من میخورد و چه نفعی برای کمال من دارد؟!
🔹از طرفی اگر قرار بر این باشد که بگوییم ظهور حضرت در آن موقع؛ یعنی یک ماه دیگر، برای من فایده دارد پس برای کسی که هزار سال پیش از دنیا رفته است نیز فایده دارد! در نتیجه این همان معنای ”ولایتِ غیبی“ است که ظاهر و باطن ندارد و سررشتۀ همه امور به دست او است. ...بنابراین سرِ مردم را با تعیین وقت ظهور، گرم کردن صحیح نیست! چرا انسان واقعیت را مطرح نکند؟!
🔹...امام حقّ محض و طهارت محض است، امام علیه السّلام قُدس و صفای محض است. این مطلب نیاز به هیچ محکی ندارد؛ شما وقتی که در وجود خودتان حالت روحانیت دیدید، بدانید که در آن موقع مورد توجه حضرت هستید! اگر در خودتان حالت روحانیت ندیدید بدانید مورد توجه نیستید؛ دیگر محک زدن نمیخواهد!
🔺حال اگر امام زمان علیه السلام بیاید و شما او را بدون این "ارتباط باطنی" ببینید چه فایده و نتیجه ای دارد!؟
🔹اگر خدا توفیق داد که چشممان به جمال منوّر امام زمان علیه السّلام روشن بشود _که با دنیا و آخرت برابری نمیکند_ چه بهتر! و اگر توفیق پیدا نکردیم آیا باید بنشینیم و دست روی دست بگذاریم و همینطور عاطل و باطل بمانیم تا اینکه امام زمان علیه السّلام ظهور کند؟!! شاید اراده و مشیت الهی بر زیارت جمال منوّرِ ایشان تعلق نگرفته باشد!!
🎙حضرت آیت الله سید محمد محسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه
📚 #مجلس_ پرسش_پاسخ جلسه دوم، با تلخیص
#امام_زمان علیه السلام #عید_نیمه_شعبان #ولایت #ظهور #باطن #انتظار_فرج
💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
﷽
🔹در هر چه بنگرم تو پدیدار بوده ای!
#امام_زمان علیه السلام #ولایت #تجلی #شهود #توحید
💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
﷽
🌺 برون شو اى غم از سينه كه لطفِ يار مىآيد
تو هم اى دل، ز من گم شو كه آن دلدار مىآيد
🌺 مسلمانان مسلمانان، مسلمانى ز سر گيريد
كه كفر از شرمِ يارِ من، مسلمانوار مىآيد
💎درخشش بیمنتهایِ یگانه آینۀ مصطفوی، مظهر اسرار مرتضوی، بیدار کنندۀ عقول خفته، حیات بخشِ دلهای مُرده، هدایتگر کیهان و جهان، حضرت مهدی موعود امام زمان علیه السلام بر همۀ جویندگانِ صدق و عقل و انسانیت تبریک و تهنیت باد.
#امام_زمان علیه السلام #نیمه_شعبان #مولانا رحمه الله
💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
﷽
📷 | #استوری
🔸ولادت حضرت #صاحب_الزمان ارواحنا لتراب مقدمه الفداء
📌#حجة_بن_الحسن_العسکری عجل الله تعالی فرجه الشریف
💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
💠. بشارتی بر بیداری فطرت ها و توجه به امام زمان علیه السلام
💠. با ظاهر مناسب، آن حقیقت خود را نشان نمیدهد!
📼. حضرت آیة الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه
🎞. #نیمه_شعبان سال ۱۴۳۵، دقیقه 62:29
#امام_زمان علیه السلام #نیمه_شعبان #ظاهر #فطرت #قلب #حریت
💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
﷽
💠. ادراک حضور ولایی در غیبت ظاهری!
🔶اولیا و بزرگان خود را معطّلِ ظهور امام زمان نکرده اند! و حال آنکه امام زمان را در کنار خود مشاهده کردند.
🔸زمانی که توجه به امام کردیم، آن موقع امام در قلب ما است، آن موقعی که نماز را با حضور قلب خواندیم بدانیم در آن موقع امام زمان علیه السلام در خانۀ ما بوده است!
🔺به عنوان مثال: همین وسایل و دستگاه هایی که الآن در مقابل من هست در حال ضبط امواج هستند. و باید بدانیم در هر صورت امواج در این اتاق وجود دارد؛ امواج رادیویی، امواج تلویزیونی، امواج صوتی، امواج کوتاه و بلند؛ تمام اینها وجود دارد. ولی صحبت در آن گیرنده است؛ اگر شما گیرنده را روی آن ایستگاه تنظیم کنید آن موج را می گیرد اما اگر یک مقدار فاصله دهید موج را نمی گیرد. فقط سر و صدا و خش خش می کند؛ چون هنوز گیرنده روی آن ایستگاه تنظیم نشده است.🔻
🔸آن وقتی که نمازتان با حضور قلب بود گیرندۀ شما روی ایستگاه تنظیم شده است. اگر نماز بدون حضور قلب باشد هنوز یک سانت با ایستگاه فاصله دارید و خش خش می کنید. امام طاهر است و در قلب طاهر می آید؛ در قلب غیر طاهر نمی آید!
🎙. حضرت آیة اللَه سید محمد محسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه
🗒. متن جلسات پرسش و پاسخ، جلسه 2.
#عرفان #ظهور #امام_زمان علیه السلام #نیمه_شعبان #باطن
💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
﷽
🔶 جایی که حق با انسان است، این حق را دارد که اعمال کند و حقش را بگیرد؛ ولی در بسیاری از موارد گرچه حق با اوست، اما باید بگذرد و عفو و اغماض و چشمپوشی نماید، مگر مواردی که جنبۀ تنبیه و تکلیف و تربیت دارد که در آنجا باید اعمال حق کرده و صریح هم باید باشد.
🔹ولی در غیر از موارد تکلیف، آیا هرجا ولو اینکه حق با اوست، باید برود دعوا کند؟! درست است که حق با اوست، اما آیا بالاتر از حق نداریم؟!
🔹اگر قرار باشد خداوند بر اساس حقِّ ما، با ما عمل کند، معلوم است جایمان کجا خواهد بود!
🔹خداوند نه با عدل و حق، بلکه با ارفاق و بخشش و اغماض با ما عمل میکند؛ «وَسِعَت رَحمَتُهُ کلَّ شَیء؛ [رحمت او همهچیز را فرا گرفته است]»، و رحمتش بر غضبش غلبه دارد.
🔹مگر امیرالمؤمنین علیه السلام نمیفرماید: «اللهمَّ عامِلنا بفَضلِک، و لا تُعامِلنا بِعَدلِک؛ خدایا با فضل و جودت با ما عمل کن، [نه با عدل و دادَت].»
🔹اگر بخواهی با عدلَت با ما عمل کنی، فقط علی میمانَد و حوضَش! دیگر همه مرخّصیم!
🎙. حضرت آیة اللٰه حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدّس اللٰه سرّه
🔉. #شرح_حدیث_عنوان_بصری، جلسه ٩۵
#توحید #عفو #بخشش #گذشت
💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
﷽
📌 #تذکرة_الصالحین | قسمت ۱ : احوالات عالم ربانی عبدالصمد همدانی رضوان الله علیه
📚 سیدالطائفتین علامہ سید محمد حسین حسینے طهـرانے قدس اللہ سرہ در ڪتاب شریف " مطلع انوار ، ج۱، ص ۲۲۹ " آورده اند:
✍🏻... فخرالدین عبدالصمد همدانی که قریب چهل سال در عتبات مجاور بوده و تحصیل علوم نموده، در فقه و اصول شاگرد علامه طباطبائی میر سیدعلی است؛ و بالاخره از فحول علما و مجتهدین گردید و به دلالت مجذوب علی شاه خدمت نورعلیشاه رسیده، و به اشاره ایشان از حسین علیشاه اصفهانی به شرف دریافت ذکر خفی و فکر مشرف شده، و در سال ۱۲۱۶ از تیغ جور وهابیان به درجه شهادت رسید.
کتاب بحرالمعارف که از کتاب های نفیس است از اوست و به چاپ رسیده است.
#علامه_طهرانی #مطلع_انوار
💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
_
🗃 جهت اطلاع بیشتر رجوع شود به :
• مطلع انوار ، ج۱۰ ، ص۳۱۳
• اسرارملکوت ، ج۳ ، ص۲۷۴
﷽
🔹هر که کارَد، گردد انبارش تهی
لیکش اندر مزرعه باشد بهِی*
🔺*بهی: نصیب نیکو و بهتر
#مولانا رحمه الله #انفاق #معرفت #طهارت_نفس
💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
﷽
📜. سبب مسافرت برخی از اولیاء الهی
❂. سیدالطائفتین علامه آیةالله سید محمد حسین حسینی طهرانی قدس سره میفرمایند: " مرحوم آیت الحق و العرفان آیةالله حاج شیخ محمد جواد انصاری همدانی در سالهای آخر عمر ، و با توارد ضعف شدید و کسالت قلب مسافرتی به پاکستان نمودند که با نبودن وسائل نقلیه آن زمان به مانند امروز ، بسیار مشکل و طاقت فرسا بود. علت مسافرتشان را ایشان به کسی نگفتند. تا پس از سالیان دراز و بعد از فوت ایشان ، روزی حقیر از حضرت آقای حاج سید هاشم حداد علت سفر آن مرحوم را پرسیدم.
❂. فرمودند : سفر اینگونه از بزرگان برای یکی از این دو امر صورت می گیرد: اول آنکه : در آن نواحی ، عاشق دلسوخته و شوریده و وارسته ای است که درمان درد هجران او در عالم توحید به دست این مرد است؛ خداوند او را مامور می کند تا برود و از آن عاشق دستگیری کند و درد وی را درمان نماید. دوم آنکه : روی مقدرات عام و کلی خداوند ، بناست در آن نواحی عذابی فرود آید؛ خداوند این بنده را امر می کند تا از تمام آن نواحی عبور کند، و در اثر برکت و رحمت نفس رحمانی این بنده ، خداوند عذاب را از آن قوم بر میدارد.
❇️. منبع: روح مجرد، ص ۳۰۲
#⃣. موضوع: #ولی_الهی #روح_مجرد
💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
🔖شرح و تفسیر بیت شماره ١٠۱
🔸چون گذشت آن مجلس و خوان ِ کَرَم
🔸دست او بگرفت و بُرد اندر حَرَم
📝ترجمه روان و تحت اللفظی :
وقتی که آن مجلس (دیدار پادشاه با طبیب الهی) انجام شد و سفره کرم و لطف پادشاه برچیده شد، دست او را گرفت و او را داخل حرم و خانه خود برد.
✍بیت فوق اشاره به این مساله دارد که سالک راه خدا بایستی، استاد حقیقی و مرشد واقعی خود را به حریم خود راه دهد. یعنی از مسائل و مشکلات درونی خود که او را دچار مشکل کرده است بازگو نماید تا استاد او، که در حکم طبیب او است، او را مداوا نماید.
این بازگو کردن از جانب مرید و شاگرد به منزله این نیست که استاد از مشکلات مرید و شاگرد خود بی اطلاع است، بلکه به منزله اعلام آمادگی از جانب او(شاگرد) است که می خواهد خود را در مقام تربیت و ترقی قرار دهد.
📚 شرح ابیات مثنویی و معنویی، مولانا جلال الدین
#استاد #شاگرد #تربیت #نفس #طبیب
💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
⭕️ کان کس که طلب دارد، او کانِ ذَهَب بیند
🔹 اگر انسان قصد جدّی داشته باشد تا فکر، ذهن، گوش، چشم و حواسش را در همان مسیرِ رضای خدا قرار دهد، تمامی شرائط و جریاناتی که حول و حوشِ او به وجود میآید، در راهِ رسیدن به همان هدف و مقصد، شکل میگیرد؛ بدون اینکه خودِ انسان اختیار کند، و در آن تأثیر داشته باشد.
🎙. حضرت آیة الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه
🔈. #شرح_دعاى_ابوحمزه_ثمالی 1435 جلسه 1
#طلب_واقعی #هدایت_باطنی #انقطاع #مشیت_الهی
💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
﷽
🔸ببُر اِی عشق چو موسی، سَرِ فرعونِ تکبّر!
#مولانا رحمه الله #گناه_حقیقی #خودبینی #تکبر #استکبار_نفس
💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
﷽
🔶 جدّیّت در مبانی و اصول مکتب!
🔹فرض کنید شما دردی جسمانی پیدا کردهاید و دردتان ناشناخته است؛ به پزشک مراجعه میکنید؛ یک پزشک، دو پزشک، سه پزشک، تا اینکه متوجه میشوید مسئله جدی است؛ دکتر میگوید: «این غذاها برای شما خطر دارد.»
🔹به منزل رفیقتان میروید و میبینید از همان غذا درست کردهاند؛ آیا غذا را میخورید؟ یا اینکه نه، هر قدر اصرار کنند هم قبول نمیکنید؟ (شاید بنا هم نداشته باشید که از بیماری خود اسمی ببرید، فقط میگویید میل ندارم) اگر او بگوید «آقا من از دستت ناراحت میشوم، تو را به خدا حالا چند لقمه بخور!» شما نمیخورید؛ زیرا یقین دارید اگر این غذا را بخورید، بیماریِ شما خطرناک خواهد شد.
🔹🔻پس چگونه ما نسبت به مبانی اینقدر سست هستیم؟!🔺 خاله ناراحت میشود، پس به مجلسش بروم؛ عمه و عمو ناراحت میشوند، پس مسئله را رها کنم؛ همسایه از ما توقع دارد، پس مطلب را ترک کنم؛ چرا؟! چون مبانی را باور نداریم! آن مرض را باور داریم، چون مربوط به جان است!
🔹چرا آنجا که دکتر میگوید «آقا این غذا برایت ضرر دارد» دیگر به فکر عمه و خاله و همسایه و رفیق نیستی؟! چرا آنجا بهخاطر آنها چند لقمه نمیخوری و به هر نحو و بهانه و وسیلهای از خوردن آن غذا امتناع میکنی و از انجام عمل سر باز میزنی؟! 🔻چون مسئله برای شما جدی است!🔺
متوجه شدید؟! مسئله همین است!
🎙. حضرت آیةالله حاج سید محمدمحسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه
🔉. #شرح_دعاى_ابوحمزه_ثمالی، جلسۀ ٩، رمضان سال ١۴۳۵ (با ویرایش)
#مبانی #التزام #التزام_به_مبانی #عزم #همت #باور #یقین
💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬. #یادنامه_تصویری | ۰۱
📌. عنوان: فراز هایی از وصیت نامه انسان العین و عین الانسان، فخر الحکماء المتالهین و اسوه العلماء السالکین حضرت آیت الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدس الله نفسه و نورالله رمسه
⏰. زمان: ۰۰:۰۶:۲۵
💾. حجم: ۵.مگابایت
🖥. کیفیت: متوسط 144p
#آیت_الله_طهرانی #سیره_صالحان
💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
﷽
🔘. 26 شعبان رحلت عارف ربّانی حضرت آیت الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه
🔹قلبی که یک عمر برای اعتلای کلمۀ توحید و تبیین ولایت کلّیه الهیه و مبانی ناب اسلام و تشیع می طپید، دو سال گذشته در 26 شعبان سال 1440 هجری قمری در عَتَبۀ مقدّسۀ حضرت ثامن الأئمة علیّ بن موسی الرّضا _ علیه آلاف التحیّة و الثناء _ از حرکت باز ایستاد.
🔹نفس قُدسیّۀ آن عارف بلند پایه به ندای «ارْجِعِی» لبّیک گفته، سرمست از بادۂ «و سَقاهُم ربُّهم شراباً طهوراً» شاهدِ وصل را در آغوش کشید و به ریاضِ قُدس، «فی مَقعَدِ صِدْقٍ عند مَلیکٍ مُقتَدرٍ» پرواز نمود.
رحمةُ الله علیه رحمةً واسعةً
💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
﷽
💠...لحظه ای درنگ ننمائید!
🔹. فرازی از وصیتنامۂ حضرت آیت الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه
#وصیتنامه #ولایت #توسل #امام_زمان علیه السلام
💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
﷽
📌 #تذکرة_الصالحین | قسمت ۲ : احوالات عالم بالله و بامرالله حضرت علامه بحرالعلوم رضوان الله علیه | بخش اول
📚 سیدالطائفتین علامہ سید محمد حسین حسینے طهـرانے قدس اللہ سرہ در ڪتاب شریف " رساله سیر و سلوک بحرالعلوم ص ۲۸ " آورده اند:
✍🏻... ترجمه و شرح حال بحرالعلوم و بیان اقصی مدارج و معارج سیر کمالی آن فرید عصر و نادره دهر، از حیطه پرواز فکر حقیر و از امکان رشحات خامه فقیر خارج است.
من چه گویم درباره کسی که شیخ اکبر، شیخ الفقها و المجتهدین ، شیخ جعفر کاشف الغطا غبار نعلین او را با حنک عمامه خود پاک میکرد؛ و محقق خبیر و فقیه بصیر مجمع کمالات صوری و معنوی میرزا ابوالقاسم جیلانی قمی در هنگام تشرف به عتبات عالیات، روزی در مجلس پرفیضش در حضور جمعی از او پرسید : " پدر و مادرم فدای تو، چه عملی انجام داده ای تا بدین مرتبه و منزلت رسیده ای ؟ " چه گویم درباره کسی که تشرف او کراراً و مراراً به محضر مقدس امام زمان حجةابن الحسن العسکری اروحنا له الفداء جای شبهه و تردید نیست و این مسئله نزد علمای اعلام بلکه همه قانطین و ساکنین نجف اشرف در حکم مسلمات است، بلکه از بعضی از کلمات بزرگان استفاده میشود که باب امکان تشرف به خدمت آن ولی والای عالم امکان پیوسته برای او باز بوده است ، بلکه چه بگویم درباره کسی که او را آن صاحب مقام ولایت کبری امام زمان در آغوش گرفت.
❖ لیکن از جهت تیمن و تبرک به ذکر شمه ای از ترجمه عین عبارت علامه سید محمدباقر خونساری صاحب کتاب " روضات الجنات " ج ۲ ص ۱۳۸ از کتاب " منتهی المقال " که معروف به " رجال بوعلی " است و بوعلی معاصر او بوده است می پردازیم:
" سید سند و رکن معتمد مولای ما سید مهدی فرزند سید مرتضی فرزند سید محمد حسنی حسینی طباطبایی نجفی ، پیشوا و امامی است که روزگار نتوانسه مانند او را به جهان بسپارد. سلطان عظیم الهمه و بلند پروازی است که مادر دهر سالیان دراز از زائیدن همانند او عقیم بوده است. بزرگ علمای اعلام و مولای فضلای اسلام علامه دهر و زمان خود و یگانه عصر و دوران خود بوده است.
❖ اگر در زبان معقول زبان بگشاید تو گویی شیخ الرئیس است ، این سقراط و ارسطو و افلاطون است. و اگر در منقول بحث کند تو گویی این علامه محقق در فروع و اصول است. و در فن کلام با کسی مناظره نکرده است مگر اینکه تو گویی سوگند به خدا این علم الهدی است. و اگر گوش فرادهی به آنچه در هنگام تفسیر قرآن کریم به زبان آورد فراموش میکنی آنچه در ذهن داری و چنین میپنداری مثل اینست که این همان کسی است که خداوند قرآن را بر او فرستاده است. زادگاه شریفش در کربلا معلی در شب جمعه ماه شوال المکرم سنه یکهزار و یکصد و پنجاه و پنج قمری است و بر حسب شمارش حروف ابجد تاریخ ولادت مبارک او این مصرع است : " لنصرة الحقّ قد ولد المهدی "
| #ادامه_دارد... |
#علامه_طهرانی #مطلع_انوار
#احوالات_علامه_بحرالعلوم
💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
_____________
🗃 جهت اطلاع بیشتر رجوع شود به :
• مطلع انوار ، ج۳ ، ص ۱۵۹
• مهرتابناک ، ج۱ ، ص ۳۰۹
• امامشناسی ، ج۵ ، ص ۱۸۲
• عنوان بصری ، ج۳ ، پاورقی ص ۴۹