eitaa logo
سیدالعلماء
1.5هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
670 ویدیو
7 فایل
کانال رسمی مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی ایشان شاگرد بزرگانی مثل حضرات آیات شیخ عباس تهرانی، امام خمینی، علامه طباطبایی، بروجردی و... بودند. مرحوم امام در نامه‌های خود، از ایشان با عبارت "سیدالعلماء" یاد می‌کردند. ارتباط با ادمین @seydololama_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
▪️ مظلومیت مولا امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام 🔹 با این‌که حضرت (علیه‌السلام) معجزات عجيبی به مردم نشان داد که ديگر جای ترديد باقی نبود، اما قوم ايشان چنان بی تصميمی و بی عزمی نشان دادند که حضرت موسی (علیه‌السلام) عرض کرد: خدايا! من تنها خودم و برادرم را می‌شناسم و با ديگران کاری ندارم!. حضرت موسی (ﻋﻠﻴﻪالسلام) اين قدر غريب بود که وقتی در محضر الهی آمار خودش و پيراونش را معرفی کرد؛ فرمود: تنها خودم هستم و برادرم!. اسلام هم همین‌گونه حضرت (علیه‌السلام) را در خم معرفی فرمود، و و را در حديث همین‌گونه معرفی نمودند. پس این‌ها را بايد از مقام و مجزا دانست و کاملاً جدا کرد. 🔹 مردانی که می‌شوند و تا آخر عمر و و تحمل زحمات می‌کنند و روزها، و شب‌ها، طاعت و هنگام مبارزه با اعداء باکی ندارند و دست و پا، يا چشم‌شان را در راه خدا فدا می‌کنند، همه‌ی این‌ها مقاماتی مربوط به انسان خوب است که عزم راسخ دارد، اما راسخی که مخصوص و است در هيچ کجا وجود ندارد جز همان که پيامبر اکرم نشان دادند و فرمودند: «اَنتَ مِنّی بِمَنزلة هارونَ مِن موسی» تنها يار حضرت موسی بود، حضرت علی علیه‌السلام هم دومين نداشت؛ حضرت سلام الله عليها نيز دومين نداشت. ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 اللهم صل علی علیٍّ امیرالمومنین و وصی رسول رب العالمین عبدک و ولیک و اخی رسولک و حجتک علی خلقک و آیتک الکبری و النبأ العظیم @seyedololama
🔺 ذکر دعای سفارش شده از مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی به نقل از مرحوم امام خمینی که به شاگردان خویش به جهت دفع بلا و مصیبت توصیه می‌فرمودند: عصر و غروب جمعه، به نیابت از تمام شیعیان عالم ده مرتبه: اللهمَّ صلِّ علی محمّدٍ و آلِ محمّدٍ وَ ادْفَعْ عَنَّا البَلاءَ المُبْرَمَ مِن السَّماءِ إنَّكَ عَلى کُلِّ شَئٍ قَدِیرٌ خدایا صلوات فرست بر محمد و آل محمد و دفع بنما از ما بلائی را که حتمی شده است از آسمان، همانا تو بر هر امری قادر و توانائی التماس دعا @seyedololama
به مناسبت سال‌روز درگذشت شهریار رحمه‌الله ♦️ از مرحوم شهریار اشعاری نقل کرده‌اند: "همه دردها از تو و خود نبینی همه نسخه‌ها در تو و خود نخوانی" خوب اگر همه‌ی دردها از توست یعنی ای انسان تمام گرفتاری‌هایت از خودت سرچشمه می‌گیرد. خب هیچ انسانی نیست که سرچشمه بدبختی برای انسانیت را نخواهد بداند و نخواهد که وظیفه خودش را انجام دهد. 🔹 پس معلوم می‌شود این خواست همه‌ی بشر است. چون بشر از دردها می‌نالد، از بدبختی‌ها می‌نالد، از گرفتاری‌ها می‌نالد. خب به او می‌گویند که گرفتاری‌هایت از خودت است. عجب! پس من چرا خودم را نشناختم، که گرفتاری‌های خودم را برطرف کنم دیگر راحت باشم. 🔺 دنیا اگر بهشت شود، این سؤال را فوری خواهد کرد. هر جا، از هر کس این سخن بیاید این حرف‌ها دنبالش هست که پس چرا قانون‌های بین‌المللی که در همه‌ی کشورها هست، از این‌جا شروع نشده؟ از شناخت انسان خودش را و از اینکه انسان مرکز همه‌ی گرفتاری‌های خودش است و همه‌ی دواهای خودش هم در خودش است؟ 🔸 اگر ما در یک قطار یا هواپیما با مردم کشورهای ناشناخته و خارج از زبان و از گفته و از رسم و رسوم ما یک ساعت بنشینیم، اول حرف ما باید همین باشد که آیا تو خودت را می‌شناسی؟ من خودم را می‌شناسم؟ آیا دوای دردهای دنیایی که الآن همه مبتلا هستند چند تاست؟ کدام است؟ گفته‌ا‌ند که از خود ماست و نسخه‌اش هم در خود ماست. می‌بینیم این‌طور نیست. همه غافلند. ⁉️ این عجیب است واقعاً که اگر این‌طور است، اگر این حرف درست نیست، چرا مرحوم شهریار این را بیان کرده است؟! چرا سایر شعرا و ادبا همین حرف‌ها را زده‌اند؟! پس همه‌ی این حرف‌ها را قبول دارند. اگر درست نبود که این‌طور نبود. همه‌ی این کتاب‌ها را قلم سرخ باید روی‌شان می‌کشیدند و می‌گفتند این‌ها حرف‌های چرتی و بی‌فکر و بی‌عقلی زده‌اند. 🔹 هیچ‌کس نگفته که شهریار غلط کرده این حرف را زده. تا برسیم به انبیاء و اولیاء و کتاب شریف قرآن کریم. ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🔺 دعایی است از پیامبر اسلام که در روز اول سال در مفاتیح نقل شده که حضرت دعا می‌کردند خدایا: اللّهُمَّ أَنْتَ‏ الإِلهُ‏ الْقَدِيمُ‏ وَ هذِهِ سَنَةٌ جَدِيدَةٌ، اول کلمه انبیاء و اولیاء این است که بشر تو یک میوه‌ای از یک باغستانی هستی که صاحب آن و باغبان آن، قدرتمندِ جهان‌آفرین است. این چرخه ماه و سال را داری می‌گردانی. 🔸 حالا اول سال است من از تو خواهش دارم که مرا به خود وا نگذاری که من سرگرم عواملی شوم که مرا از سعادت دور کند. 🔹 پس معلوم می‌شود که اول وظیفه خودشناسی از اینجا شروع می‌شود که انسان صاحب خودش را ملتفت می‌شود. صاحبی که نمی‌تواند بگوید ندارم. 🔺 من خودم صاحب خودم نیستم، در 10 سال پیش، 20 سال پیش، 50 سال پیش، 100 سال پیش اصلاً معلوم نبود آهکی ریگی سنگی معدنی آتشی گازی تو اینطوری هستی! تو هیچی نبودی. حالا آمدی به صورت یک انسان. چه کسی تو را اینطوری کرده؟ خب سروکارت را با او بنداز، با او حرف بزن، از او کمک بگیر، راه بیفت رو بسوی سعادت. 🔻 پس اول نقطه شد، شناخت انسان خودش را و وظیفه خودش را که از خودش در نسخه خودش ثبت شده. 🔹 اگر ما طوری بودیم که هیچ کجای وجود ما از طرف غیر نبود، خوب غافل می‌شدیم. اما حالا می‌بینیم تمام وجود ما، از ناخن ما گرفته تا موی سر ما، از خود ما نیست. 🔸 أَنْتَ‏ الإِلهُ‏ الْقَدِيمُ هذِهِ سَنَةٌ جَدِيدَةٌ، وارد عمری شدیم جدید از تو کمک می‌خواهیم. تو باید دست ما را بگیری و به راه سعادت ما بکشانی و حرکت بدهی. ❗️ بالاخره این نوشته‌ها و این حرفها باید بوی عمل بدهد، باید وارد تحرک بشود و سرچشمه تحرک هم باید از همه جای کشور بالخصوص شورای انقلاب باشد، مجلس شورا باشد. دانشمندان و معلمین باشند، تمام این موضوع را بدانند که این شهریار مرحوم فرموده: همه دردها از تو و خود نبینی؛ چشم نداری ببینی. چشم عیب بینی از خود نداری. پس این یک قسم کوری است که بشر گرفتار آن شده است. ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
💠 عبادت معصومین علیهم‌السلام 🔺 ائمه ما در کنار خانه خدا، در مساجد، در جاهای دیگر، این‌طور عبادات می‌کردند و غیرمستقیم به کسانی که مثل این بنده خدا اهل این مسائل بودند تعلیم می‌دادند. آن‌هایی که اصلاً کاری به این چیزها ندارند که نمی‌فهمند، ولی آن کسانی که اهل فهم و شعور و عبادت بودند، این‌ها تربیت می‌شدند، این‌ها به خود می‌آمدند. 🔹 مثل همان حالی که جد بزرگوارش در آن نیمه‌شب که از بالای دارالحکومه‌اش پایین می‌آمد، دست به دیوار می‌گرفت؛ ـ خواندیم ـ نزدیک بود بیفتد، نمی‌توانست خودش را حفظ بکند، از بس آیه شریفه در وجودش اثر کرده بود؛ «إِنَّ فی خَلْقِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ اخْتِلافِ اللَّيْلِ وَ النَّهارِ لَآياتٍ لِأُولِی الْأَلْبابِ (۱۹۰) الَّذينَ يَذْكُرُونَ اللَّهَ قِياماً وَ قُعُوداً وَ عَلى‏ جُنُوبِهِمْ وَ يَتَفَكَّرُونَ فی خَلْقِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ رَبَّنا ما خَلَقْتَ هذا باطِلاً سُبْحانَكَ فَقِنا عَذابَ النَّارِ» (آل عمران:۹۱) 🔸 می‌خواند و ناراحت بود و ـ به فارسی ماـ تِلو تِلو می‌خورد و نمی‌توانست تعادل خودش را حفظ بکند. بعد آن دو نفر گریه‌کنان گفتند این چه حالی است داری یا امیرالمؤمنین و ما چه کنیم؟! فرمود خدا بر من و تو حاضر است و این مصیبت را نمی‌شود تحمل کرد. ❌ بالاترین مصیبات بنده این است که در حضور خداست. اگر در این قدری تأمل کند مثل فولاد، مثل سرنیزه به جگرش فرو می‌رود و نمی‌تواند تحمل کند. حالاتی برایش ایجاد می‌کند و این‌طور می‌شود. 🔺 بنابراین اقرار به گناه، اقرار به معصیت، اقرار به تقصیر از زبان و وضعش می‌بارد که همان «یا مَن تَجلَّی بِقلوبِ اَولیائِه حتّی قامَ بینَ یَدیک مُتِمَلِّقین» این‌ها حال‌شان عوض می‌شود، از خود دیگر حرف نمی‌زنند، وجودشان حرف می‌زند، وجودشان اظهار عجز و ناراحتی می‌کند. ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🏴 بیاناتی بسیار ارزشمند از علما پیرامون ضرورت اتصال روحی با ائمه علیهم‌السلام از راه توسل 🔺 فرموده‌اند: علامت و این است که انسان مثل حال کسی باید باشد که گمشده‌ای دارد. چطور وقتی کسی در سفر مثلاً کیف پولش را گم می‌کند در همه‌ی احوال به گمشده‌اش است، حتی در حال غذا خوردن، خوابیدن و از خواب برخواستن. و بیدار نیز باید یک چنین حالی داشته باشد. برای این مطلب بزرگان اهل در بیان روحانیتِ اشعاری آورده‌اند: هست قرآن حال‌های انبیاء ماهیانٍ بحر پاک کبریا ور بخوانی ور نه این قرآن پذیر انبیاء و اولیاء را دیده گیر¹ (علیهم‌السلام) کسانی هستند که از طرف خدا مأموریت دارند تا و و های بشری را کنند. این‌ها کسانی هستند که با دریای و و خدا آشنا و در آن شناور هستند. با خدا هم‌نفس‌اند و با او هم‌سخن و هم‌مجلس‌اند که شرح حال آن‌ها در سوره‌های قرآن مثل ، ، و… آمده است و راه آشنائی با روحیات انبیاء (علیهم‌السلام) خواندن و شنیدن قرآن مثل قاریان قرآن نیست بلکه راه آن: چون تو در قرآنِ حق بگریختی با روان انبیاء آمیختی این است که انسان از خود فرار کند و به حالات انبیاء (علیهم‌السلام) متوجه بشود و بین خود و آن‌ها تناسب و آمادگی ایجاد کند. برای همین است که انسان به وسیله‌ی و آن، از یزیدی و ابن زیادی و عمرسعدی و شمری (لعنهم‌الله) فرار کند و به روح ابوالفضلی (علیه‌السلام) پناه ببرد و این ممکن نیست مگر این‌که انسان طعم دوری از روحانیت را درک کرده باشد. در احوال شیخ (علیه‌الرحمة) آمده است که در شبانه‌روز دو مرتبه زیارت عاشورا می‌خوانده است. ممکن است این سؤال پیش بیاید که طلبگی با این‌گونه عباداتِ وقت‌گیر خیلی سازش ندارد. در جواب باید گفت که طلبگی مانند غذائی است که نمک ندارد و این زیارات نمک آن محسوب می‌شوند. مرحوم حاج میرزا جواد آقا (علیه‌الرحمة) از شیخ (رحمه‌الله) نقل می‌کند که طلبه‌ای به ایشان عرض کرد که من به خاطر و نمی‌توانم بخوانم. ایشان فرمودند: تو قلیان می‌کشی؟ گفت: بله. ایشان فرمودند: نماز شبت را جایگزینِ وقت قلیان کشیدنت کن. ایشان به این مطلب اشاره دارد که انسانی که دارد، مطالعه را با نماز شب معاوضه نمی‌‌کند، بلکه با کارهائی که برای انسان ضرر دارد جای‌گزین می‌کند، نه با کارهائی که نباید آن‌ها را حذف کرد. مرحوم آمیرزا عبدالعلی آقا (رحمه‌الله) پدر بزرگوار حاج آقا (رحمه‌الله) به من سفارش می‌کردند که در روز یک زیارت (علیه‌السلام) بخوان ولو نیم صفحه‌ای، یا یک صفحه‌ای؛ اما همان آمیخته با روح انبیاء و اولیاء (علیهم‌السلام) باشد. اصل این است، کمیت مهم نیست. باید این برای انسان دل‌سوختگی بیاورد و خود را با اولیاء هم‌درد ببیند. طلبه‌ای که هم‌درد حضرت (علیه‌السلام) شد خوشا به حالش، هر و ای برود، در هر گوشه‌ی باشد، را بیدار و هوشیار می‌کند. ای خنک، آن مُرده کز خود رسته شد در وجود زنده‌ای پیوسته شد یعنی تا یک موجود زنده‌ای پیدا نشود و انسان با وجود او رابطه پیدا نکند، او در وجود انسان دمیده نمی‌شود. و حالا که ما دسترسی به این نداریم راهش همین به (علیهم‌السلام) می‌باشد ولو نیم ساعت در شب یا . حتی در قدم زدن بعد از صبح می‌شود انسان در تماس با ارواح انبیاء(علیهم‌‌‌السلام) قدم بزند. ۸۸٫۷٫۱۹ ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی _______ ۱) [ ] @seyedololama
🔺 وقتی انسان به چیزی کاملاً متوجه شد، به وسیله‌ی او به آن مسرور می‌شود و از دوری از آن ناخشنود و غمناک می‌شود. اما اگر آمد و فهمید که وظیفه‌ی او با مالک الملوک خودش اموری است که یکی‌اش این است که بنده‌ی او باشد نه بنده‌ی خواسته‌های خودش، بنابراین خشنودی و ناخشنودی او دیگر عوض می‌شود. 🔸 زیارت عاشورا در بندگی انسان قرار می‌گیرد. یعنی بنده وقتی فهمید که یکی از مقربان درگاه الهی به یک مصیباتی مبتلا شده، آن‌وقت دل غمین می‌شود. به چه علتی؟ نه برای خاطر نسبت‌های مادی، بلکه برای خاطر اینکه مالک الملوک او مقربانی داشته، آن مقربان در راه بندگی او دچار مصیباتی شدند. دلش می‌گیرد. 🔹 و لذا وقتی که زیارت عاشورا تمام شد سر می‌گذارد بر سجده و بر این نعمت تشکر می‌کند و می‌گوید: «الحمدلله علی عظیم رزیّتی». ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
❌ اهمیت مقاله نویسی و نظر دادن در موضوعات اسلامی 🔺 وقتی صحبت اسلام و شیعه یا قرآن می‌شود، رساله‌هایی که نوشته می‌شود، آن‌ها باید جمع‌آوری شوند و با هم مقایسه شوند. مثلاً ازدواج در اسلام، کسی را می‌بینی که در ذهنش جا کرده که مثلاً دختری که به سن خاصی رسیده باشد، ازدواجش در اسلام منع شده است. از سر این فکر برداشته مقاله‌ای یا فصلی از یک کتاب را قرار داده [ و نوشته]، خواننده که بخواند فکر می‌کند که [چون] پشت کتاب نوشته ازدواج در اسلام، پس این مال اسلام است، در حالی‌که اسلام چیزی نیست که هر کس با [یک] مطالعه و تحقیق و [یک] روایتی که دیده به این مطلب در اسلام رسیده باشد؛ چون علماء و متخصصین خیلی از آن‌ها چند سال دیگر، پنج سال دیگر از [فلان] اجتهاد خودشان بر می‌گردند و فتوای‌شان را عوض می‌کنند. 🔸 حالا اگر ان‌شاءالله شما هم سال دیگر به درس کفایه رسیدید، یک‌وقت در درون‌تان این فکر پیدا نشود که من هم درباره‌ی فلان چیز در اسلام یک رساله‌ای بنویسم. فلان چیز در اسلام خیلی کار بزرگی است! باید افراد خاصی باشند با پنجاه سال زحمت، آن هم با یک استعداد خاص بسیار عالی مثل استعدادهای مرحوم علامه طباطبائی، مرحوم امام و این‌طور افراد. تا اینکه ان‌شاءالله یک دوره‌ای از علم و یک دوره‌ای از تقوا و عمل و این‌ها را بگذراند، آن وقت امیدواریم که توفیق پیدا کند. ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🔺 اسلام سعودی، نتیجه‌ی بی‌توجهی به تربیت دینی! 🔹 الآن محصلانِ دبیرستانی و دانشگاهی ما، در دسترس‌شان نیست؛ زیرا ها هم خودشان اکثراً تربیت دینی نداشته‌اند. و اگر هم داشته باشند، چون در ها خبری از تربیت دینی نبوده است، آن‌ها به وسیله‌ی بی‌تربیتیِ منزل خنثی می‌شود!؛ زیرا و ، بر اثر مشکلات باید دوشیفته کار بکنند و در نتیجه با خستگی و رنج بیایند به منزل‌شان و با خستگی بخوابند ولذا این دختران و پسران هم که از آمده‌اند اصلاً نمی‌فهمند که تربیت یعنی چه! پنج سال، ده سال می‌گذرد و اصلاً دیگر به هیچ قیمتی نمی‌شود آن‌ها را آدم کرد! این‌ها فعلاً ماست و باید در مورد آن گفتگو شود و در هر و هر مرکز و قانونی، دل‌سوزانه تعقیب شود، روی میز بیاید و به عنوان مشکل‌ترین مسائل حساب بشود و افکار دانشمندان دل‌سوز جمع‌آوری بشود و سپس این افکار به وسیله‌ی ها به ابلاغ شود. طوری شود که اولاً خود پدر و مادر اگر خدایی نکرده از خدا شده‌اند، رو به خدا بیاورند. بعد هم تربیتِ خانواده را بر کارهای دیگر مقدم بدارند. مثلاً یک چهار، پنج ساعت بیشتر کار نکند و یکی دو ساعت برای رفتن به منزل و سخن گفتن ، با خانواده‌اش وقت بگذارد؛ تا ان‌شاءالله این دین به دست امثال ها نیفتد؛ زیرا آن‌ها و امثال آن‌ها در هر جا که بیایند تمام مسائل اخلاقی را پامال می‌کنند، لجن‌مال می‌کنند. اصلاً را یک موجود بسیار خطرناکی به تمام نشان می‌دهند. و الآن دارند این کار را می‌کنند و این هم از خودشان نیست بلکه پشت این‌گونه نقشه‌ها و طراحی‌ها قرار دارد که: بمباران کن! این هواپیما، این هم بمب، این هم خلبان؛ بر سر مردم بریز، بر سر اطفال، بر سر بیمارها، بیمارستان‌ها تا مردمِ دیگر که دیدند؛ بگویند: هان! این است اسلام!. ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🔺 ذکر دعای سفارش شده از مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی به نقل از مرحوم امام خمینی که به شاگردان خویش به جهت دفع بلا و مصیبت توصیه می‌فرمودند: عصر و غروب جمعه، به نیابت از تمام شیعیان عالم ده مرتبه: اللهمَّ صلِّ علی محمّدٍ و آلِ محمّدٍ وَ ادْفَعْ عَنَّا البَلاءَ المُبْرَمَ مِن السَّماءِ إنَّكَ عَلى کُلِّ شَئٍ قَدِیرٌ خدایا صلوات فرست بر محمد و آل محمد و دفع بنما از ما بلائی را که حتمی شده است از آسمان، همانا تو بر هر امری قادر و توانائی التماس دعا @seyedololama
📆 روز بزرگ‌داشت و سال‌روز وفات جناب میرحامد حسین هندی ؛ ( ۱۸ المظفر ۱۳۰۶ ق) 🔺 فرمایش مرحوم امام خمینی (در سال ۱۳۲۰ شمسی=۱۳۶۳ قمری) در حالی‌که هنوز تمام مجلدات عبقات‌الانوار چاپ نشده بود؛ ایشان پس از بحث در موضوع حدیث غدیر می‌نویسند: «...هر كس بخواهد اطلاع از چگونگی حدیث غدیر پیدا كند، باید رجوع كند به كتاب عبقات‌الانور سید بزرگوار میرحامدحسین هندی كه چهار جلد بزرگ در حدیث غدیر تصنیف كرده و چنین كتابی تاكنون نوشته نشده و عبقات‌الانوار در امامت از قراری كه شنیده شده، سی جلد است و آن‌چه كه ما دیدیم، هفت-هشت جلد است و در ایران شاید تا پانزده جلد از آن پیدا شود و اهلِ سنت درصدد جمع این كتاب و تضییع آن هستند و ما ملت شیعه در خواب هستیم تا آن‌وقت كه یك‌چنین گنج پرقیمت و گوهر گران‌بهائی از دست برود! اكنون قریب دو سال است [دو سال قبل از ۱۳۶۳ ق] كه به ملت شیعه به تجدید طبع این كتاب پیشنهاد شده و به خون‌سردی تلقی شده است. با این‌وصف با خواست خدا جلد غدیر در تحت طبع است. لكن بر علماء شیعه بالخصوص و دیگر طبقات لازم است كه این كتاب بزرگ را كه بزرگترین حجت مذهب است، نگذارند از بین برود و به طبع آن اقدام كنند». [ مرحوم امام خمینی، ص۱۷۸] @seyedololama
🏴 انا لله و انا الیه راجعون روح بلند ابوالفضائل، علامه ذوالفنون حضرت آیت الله حسن زاده آملی به ملکوت اعلی پیوست. رحم الله من یقرأ الفاتحة مع الصلوات @seyedololama
"یا من دل علی ذاته بذاته و تنزه عن مجانسة مخلوقاته" 🔺 بعضی از علمای ما (علامه حسن زاده آملی) در کلمات‌شان می‌گویند: بنده خوب، آن بنده‌ایست که خودش را سپر از برای نسبت دادن نقص به خدای خودش قرار دهد و هم‌چنین خداوندش را سپر از برای نسبت دادن کمال به خودش. خوب عبارتی است که ناشی از معرفت ایشان است که بنده باید خودش را حجاب و مانع از این قرار بدهد که این نقص و عیب‌هایی که دیده می‌شود از او به خدایش سرایت کند. 🔺 این‌قدر باید بنده نسبت به خالق خودش و صفات خالق خودش آگاهی پیدا کند که وجداناً بگوید "سبحانک إنی کنت من الظالمین". هر عیبی هست و هر مصیبتی و هر ناشایستی که به من وارد شود، پای تو در کار نیست. من این را می‌دانم که از طرف تو عیب و نقص پیدا نمی‌شود؛ هرچه هست مال من است. 🔸 «دلّ علی ذاته بذاته و تنزه عن مجانسة مخلوقاته»؛ بشر باید این دو موضوع را حفظ بکند و لذا بالاترین اذکار ما در اسلام تسبیح است. اصلاً تمام عبادات در تسبیح خلاصه می‌شود. یعنی خداوندا ما از آن چه که در ما از نواقص هست، چشم نمی‌بندیم تا بگوییم که خداوند به ما یک عیب و نقصی وارد کرد یا عیب و نقصی در ما ایجاد کرده! بلکه ما مخلوقیم و هر کمالی که در ما پیدا شود ولو ضعیف، از خود نمی‌بینیم و هر عیبی در خود ببینیم به تو نسبت نمی‌دهیم. 🔹منتهی تشخیص این که این مصیبت [که برای ما پیش‌آمد کرده] از کجا پیدا شده و چه گناهی باعث شده یا چه کسی باعث شده، این‌ها یک علم علی‌حده‌ای می‌خواهد که انبیاء و اولیاء به بشر نشان می‌دهند. در غیر آن‌ها آدم باید خودش جزئیاتش را بفهمد و هم از خدا بخواهد که به او نمایش بدهد. ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
صلی الله علیکم یا اهل بیت النبوة احسن الله لکم العزاء فی مصیبة السیدالمظلوم العطشان زیبنم اما نه آن زینب که رفت از کربلا خواهرم اما نه آن خواهر که بشناسی مرا 🏴 فرا رسیدن اربعین حسینی تسلیت باد @seyedololama
🔺 علامت قبولی زیارات و اعمال 🔹 مرحوم میرزا جواد آقای فرمودند که ما یک سال از عازم بودیم، آن سال‌ها نه موتوری بود، نه ماشینی بود و نه قطاری. مشکلاتی داشت سفر از تبریز تا عتبات شاید یک ماه، ۲۵ روز، اقلّاً ۲۰ روز باید در راه‌ها زحماتی را تحمل می‌کردند. این بود که ما هر چند ساعت که راه می‌رفتیم و خسته می‌شدیم، می‌نشستیم و چادر می‌زدیم. مسئول اداره‌ی مالیات تبریز هم آن‌جا بود و می‌آمد دیدن ما، می‌نشست و با ما صحبت می‌کرد. تا رسیدیم عتبات عالیات و زیاراتی کردیم و برگشتیم، تا در یک منزل، باز همان فرد آمد به چادر ما و این‌جا گِله کرد و گفت: آقا! من در سفر و در آن‌جا چند مرتبه به خدمت شما و مجلس شما مشرَّف شدم و به زیارت شما آمدم و شما یک مرتبه پاسخی ندادید و بازدیدی از ما نکردید!. ایشان می‌فرمایند که خب، بفرمایید ببینیم، آن‌جا که بودیم چند مرتبه شما مشرف شدید به زیارت؟ عرض می‌کند مثلا ۲۰ مرتبه. می‌فرمایند که (علیه‌السلام) چند مرتبه از شما بازدید کرد؟!. این یک مرتبه با این سؤال حساب نشده روبرو می‌شود که چه بگویم. عرض می‌کند: نمی‌دانم. می‌فرماید که نمی‌دانم، ندارد!، هیچ فردی نیست که امام از او بازدید کند و او بی‌خبر بماند!. بازدید امام خبر آور است. خبردار کننده است. تغییر دهنده است. درونی آورنده است. سازنده است. شما ببین وقتی می‌آمدی چه حالی داشتی و حالا که بر می‌گردی چه حالی داری. روشن است نزد خودت که آیا امام پاسخ سلام شما را داده یا نداده. همه‌ی این‌طوری است. اعمالی‌که انسان انجام می‌دهد و از آن ظاهری می‌برد. اما آیا این علامت این است که این زیارت را هم امام (علیه‌السلام) جواب داده یا نه. علامت آن چیست؟ این‌که آیا در درونش نسخه‌ای اضافه کرده یا نه. بر دانشش، بر او، بر و شعورش، بر و ارادتش نسبت به پروردگارش در و نسبت به معصومین و علیهم‌السلام در زیارت‌شان. این علامت قبولی است. ۸۵٫۷٫۱۱ ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💔 حبیبی یا حسین! 🏴 فرا رسیدن سیدالشهداء علیه‌السلام بر همگان تسلیت باد ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🔺 در نهج البلاغه در یکی از کلمات مختصر و کوتاه در انتها یک شخصی از حضرت سؤال می‌کند، حضرت می‌فرماید: « سَل مُتِفَهِّماً ( تَفَهُّماً) لا تعنُّتاً » سؤالت را ببین برای چیست؟ اول فکر کن بعد سؤال کن. 🔸 چرا؟ برای اینکه اگر فکر نکرده سؤال کنی نفس اماره در سؤال دخالت می‌کند. این سؤال، سؤال برای فهم نیست. یک غرض مادونِ فهم، پایین‌تر از فهم مثل اظهار علم، مثل جدل کردن مثل خودنمایی کردن و... خیلی حسابها در آن می‌آید. تفهم که نبود، فهم نمی‌آید. ♦️ چون می‌شود ما کلاه سر کسی بگذاریم، یک معلمی کلاه سرش بگذاری یک مطلبی دربیاوری، ولی نمی‌شود سر ملائکه کلاه بگذاری. و تا علمی را که فرشتگان مجرد ملکوتی، القای به نفس نکنند، انسان دانش واقعی پیدا نمی‌کند. بقیه‌اش همه حرف و صحبت و غرور است. و لذا استکبار هم انسان را بادکنکی بار می‌آورد، متشخص می‌داند و اینها همه آثار جهل است. 🔹 پس شرکت در کلاس درس طلبگی و دانشجویی همه اینها به دو صورت است که گاهی انسان واقعاً خودش را نیازمند به علم می‌داند؛ آن وقت درصدد تحصیل علم برمی‌آید. آن وقت اگر به او گفتند شرط علم این است که صبح نمازت را خوانده باشی، باور می‌کند و می‌خواند. برای اینکه آن فرشته بو می‌کند یا می‌فهمد که از این سؤال که اصلاً هنوز از ذهن تو بیرون نیامده، برای چه آمده و غرض تو چه بود و کلاه سر او نمی‌رود... ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🌹مسأله‌ی اعتقاد به امام زمان صلوات‌الله‌علیه 🔹باید مسأله‌ی به حضرت علیه‌السلام کاملاً برای خود انسان روشن باشد و بتواند برای دیگران هم روشن‌گری بکند. خوشبختانه خود حضرت مأموریت دارد که اگر نقطه‌ای تاریک باشد برطرف کند. این است که باید عرض کنیم از ناحیه‌ی آن حضرت کمک می‌شود. خیلی کمک‌هایی که انسان احتمالش را نمی‌دهد یا کم احتمال می‌دهد، بالخصوص در مقابل کسانی که با این مذهب خیلی مخالفند و صدماتی هم تا توانسته‌اند به ما زده‌اند، یعنی این گروه که حدود دویست سال قبل به وسیله‌ی استعمار تقویت شد و سر کار آمد. هدف انگلیس‌ها از پدید آوردن این این بود که چون برخورد کرده بودند به یک شیخ از این عرب‌ها و دیده بودند خیلی داغ و تند است، فهمیدند که این مذهب را اگر سر کار بیاورند، دیگر در تا بشود اختلاف و زد و خورد و شکست خواهد بود. این‌ها از آن افراد خیلی خیلی متعصبِ آدم‌کش بودند که پیش‌شان کُشت و کشتار خیلی سهل و آسان است. این‌ها سر کار آمدند و بعد از مدتی قبور را به تحریکات همان دشمنان ویران کردند و به آن هم قناعت نکردند. برای ویران کردن قبور ائمه‌ی هم لشکر کشی کردند. در موفق نشدند که وارد شهر شوند، ولی در وارد شدند و در صحن مقدس و در خود شهر، هر کسی را گیر آوردند کشتند. به طوری‌که نوشته‌اند حدود دوازده هزار نفر در خود صحن و اطراف حرم کشته شدند. و هرچه بود غارت کردند. بعد از آن هم دشمنی‌شان بود، تا زمانی که زمان بود و آن کارها را در با حجاج ما کردند. بعداً در و تأسیساتی کردند از قبیل دانشگاه مدینه و انجمن رابطه‌ی اسلامی در مکه و ... مؤسساتی فرهنگی درست کردند برای دفاع از مذهب‌شان. آن‌وقت از برکات حضرت علیه‌السلام یک نفر از عرب‌های کنیا، به مراکز این‌ها مراجعه کرده به خاطر مسأله‌ی مهدی، که آیا این مسأله‌ی مهدی چه مسأله‌ای است؟ اسلامی است؟ است؟ از کجا درست شده؟ چون در همان تونس و مغرب و نقاطی از آفریقا هم بعضی‌ها می‌آمدند و ادعای می‌کردند. می‌گفتند آن مهدی که در اسلام هست، ما هستیم و عده‌ای را دور خودشان جمع می‌کردند. این شخص دانشجو از کنیا نامه می‌نویسد به جمعیت الرابطة الإسلامیة در مکه و از آن‌ها درخواست می‌کند که شما روشن کنید این مسأله را ﻛﻪ آن‌ها یک جوابی می‌دهند که این جواب را باید از برکات حضرت مهدی علیه‌السلام و واقعاً یک پشتیبانی از مذهب شمرد. این نامه‌ی جوابیه در در ذیل بعضی آیاتی که مربوط به حضرت مهدی علیه‌السلام هست، چاپ شد. مثل آیه‌ی شریفه‌ی «وَ لَقَدْ كَتَبْنا فِي الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُها عِبادِیَ الصَّالِحُونَ»؛ (انبیاء علیهم‌السلام:۱۰۵). ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🔺 درسی از عارف رومی در روز بزرگ‌داشت مولوی؛ ( ۸ ) «از قضا سرکنگبین صفرا فزود» ( ) 🔹 یک دارو که می‌شود گفت دارو و هم غذاست به نام سرکنگبین؛ عسل شیرین را با سرکه جور می‌کنند برای رفع صفرا، اگر انسان درونش صفرا طغیان کرده باشد، این دارویش است. می‌گوید: وقتی قسمت نباشد، قسمت نشده باشد؛ همین دارو صفرا می‌آورد!. «روغن بادام خشکی می‌نمود» روغن بادام معمولاً برای این است که رفع یبوست بکند، اما وقتی‌که خدا اجازه داده باشد که این بادام اثر کند. و معنای و این است و ما این سرمایه را از خدا بگیریم که این در ما حفظ بشود و بعد هم به خلق خدا بگوییم. بگوییم: این "اشهد ان لا اله الله" که هر صبح و عصر در رادیو می‌گوییم، خیلی معنا می‌دهد!. نیست! یعنی ما ملت شهادت می‌دهیم به این‌که هر چه از خوردنی و پوشیدنی و یاد داشتن و سوار شدن و وسایل و و و ، همه‌ی این‌ها وسایل خدایی است و جز اراده و قدرت‌نمایی حق‌تعالی نیست؛ که اگر آن و الاهی از این‌ها کنار برود، هیچ‌چیز باقی نمی‌ماند. آیا این‌جور است؟ باید آدم وقتی که را می‌شنود اقلاً این‌ها را به خاطرش بیاورد. اگر برایش روشن است که چه بهتر، او هم با تکرار می‌کند و لذا است که آدم وقتی شنید، تکرار کند. وقتی او می‌گوید: اشهد ان لا اله الا الله، بنده هم بگویم: اشهد ان لا اله الا الله. اما اگر نه، یک مسئله‌ی تشریفاتی شده، زود تکان بخوریم و کنیم. ۸۲/۱۰/۱۵ ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🔺 اگر شنيده باشيد در زمان مرحوم علامه رحمه الله عليه، يک متفکر فرانسوي ماه رمضان‌ها و تابستان‌ها مي‌آمد تهران و قم و با آن جناب بحث معارف ديني داشت. 🔸 ايشان گفته بود من در پاريس در يک مجلس عمومي اروپايي که دانشمندان ممالک ديگر هم بودند يک سخنراني درباره شيعه انجام دادم و آن‌جا گفتم که امتياز اين مذهب در تمام مذاهب دنيا اين است که رابطه‌شان با خداوند متعال هميشه برقرار است. 🔻 مثلا مسيحيت اينطور نيست. يک زمان طولاني پس از آن حضرت ديگر کار افتاده دست کليسا دارها و پاپ‌ها. وکشيش‌ها به وسيله خود مردم انتخاب مي‌شوند؛ در واقع نمايندگي ندارند، بلکه يک تشريفاتي بيش نيست. 🔹 اما در شيعه طبق آيه شريفه «واعتصموا بحبل الله جميعا و لا تفرقوا» راه تفرقه و اجتماع درست کردن و انتخاب کردن و رأي دادن و اين‌ها هيچ باز نيست و بسته است و فقط حجت، حجتي است که پيامبر اکرم بعد از خودش تعيين فرموده و تعداد آن‌ها را هم معلوم کرده، حتي در بعضي از روايات اهل سنت هم اسامي آن‌ها را بيان کرده است. ♦️ بنابر اين راه بشريت با خداي خودش هيچ وقت دچار تاريکي نشده و چراغ هدايت هميشه روشن بوده است؛ طبق خطبه اول نهج البلاغه که مي فرمايد هيچ وقت از زماني که بشريت به وجود آمده تا حالا، زمين از حجت خدايي خالي نبوده . ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama