eitaa logo
✍️ شاعر_شو
246 دنبال‌کننده
59 عکس
9 ویدیو
4 فایل
🖍مدیریت شاعر #مهین‌اسدی‌آسترکی_ناردُهْدر 👌نکات آموزشی‌مفید 😇 #آموزشگرساده‌ام 🌹 #لفظ_استاد_برام_زیاده 🌺پس #ممکنه_گاهی_خطا_بگم ⭕️ #آموزش_خصوصی_مجازی_نمیدم 📘 #فعالیت‌به_قدر_وسع 💐بااحترام وقت‌پاسخ درشخصی ندارم @Mahass 🌀 #کپی‌باذکرمنبع_حق‌الناسم_هست
مشاهده در ایتا
دانلود
🌹 🍀 🔻 👌شاعرانی که ازنظر مفهوم شعر، قَوام و استحکام لازم رو دارند و آنارشیسم سـُرایی و بی ربط گویی ندارند یا کم دارند، حتی اگر اندکی نامحسوس و یامحسوس در وزن ایراد دارند🔻 👇 بهتره اگر ان شاااءاللّه اخلاق خوب عاری از حسد و تکبر💐 دارند. 1⃣ بزنن و نقد و نظرات و رد و تشویق دیگران به پیشرفت شون کمک میکنه. 👆 البته به شرط داشتن 👌 روحیه نقد پذیری به معنی این نیست که فکرکنی که هر چی منتقد میگه درست میگه و نظرشو اعمال کنی... خیر. ✅ به این معنیه که ،تحمل دیدن وجود مخالف رو هم داشته باشی. یک نظر مخالفی از دیگران هم چه راست باشه چه ناراست ، چه با نیت خیر باشه ،چه با نیت حسادت و شرش، به هرحال وجود داره. و میتونی ازش نکته و عبرت استخراج کرد 😇 🌼 در هرحال ، موجب پیشرفت شماست. ✅ بهتر از نقد استاد اصلا نداریم .ولی 😇همش وابسته نقد استاد نباش. 😊 سعی کن زود پیشرفت کنی و مستقل بشی. 💐 نکته یاب و نکته سنج باش.از نظرات موافق و مخالف. ✅ در شاعری خودمنتقد و خوداصلاح گر باشیم. یعنی ♡۱_ سعی کنیم شعری رو که می سراییم،بعد از بداهه سرایی، وقتی بگذاریم و خودمون با کسب علم قبلی و فعلی، محل ایرادات شعرمون در وزن و محتوا،شناسایی و ویرایش کنیم. این روش ✓۱_ هم موجب ورزیدگی و پیشرفت و استقلال خودمونه و حس مالکیت بر شعرمون بالا تر میره. ✓۲_ هم کمتر مزاحم وقت اساتید و دوستان دیگر میشیم و کمتر منت اصلاح دیگران بر سر شعرمون هست و حس مالکیتمون بر شعرمون سلب و کم نمیشه. ✓۳_ این استقلال،برای وجهه ی علمی و اخلاقی خود شاعر هم خوبه. 2⃣ 💐 تمرین بیشتر با شاعرانی که به وزن و شعر مسلط اند و البته وجهه ی خوبی هم بین شاعران دارند. چون هـا و ، واقعا در پیشرفت علمی و احترام و اخلاق و وجهه ، اثر داره. ❌ هرگونه ارتباط تون رو با شاعران خودشاعرپندار و ضعیفی که حسادت دارند ، قطع کنید. چرا که...👇 ❌ همنشین حسود ،هم خودش درست پیشرفت نمیکنه و نهایت یه پیشرفت موقتی کنه و خراب کنه ، هم شما رو بدنام میکنه و نمی زاره شما پیشرفت کنید. 3⃣ 💐 نکته ی مهم اینکه، مواظب نوع و مسیر و قیمت اوج گرفتن هـامون باشیـم. در شاعری حسود و متکبر نباشیم و پیشرفت دیگران برامون عزیز و محترم باشه. 🌹 یادمون باشه ناشی از خوش اخلاقی، بـهتر از های ناشی از بدخلقی و... می باشد. 🎈 بادکنک وجود متکبر و حسود رو هرچقدر بیشتر باد کنی بفرستی هوا ، وقتی بپکه ، بیشتر تیکه تیکه میشه. 🥛یا این لیوان شیشه ای وجودت رو هرچی ارتفاعی بیشتر پرت کنی هوا ، وقتی برگرده شدت سرعتش بیشتر میشه و هزارتیکه تر غیرقابل وصله میشه. 🌹ولی همینجا روی زمین بـپکیم و بشکنیم ،کم خطر تره😁 لااقل میشه با چسب و وصله درستش کرد. 🖍 ••┄┅═✧⊰❀🌸❀⊱✧═┅┄•• 📚 @shaer_sho شاعر_شو ✍️ 💐 @nardohdar1 انارسرخ‌عشق✍ ••┄┅═✧⊰❀🌸❀⊱✧═┅┄••
🔻 🌼 دو_تا_دونکته 🌼 1⃣ اگر روزی به جایی رسیدیم که استاد الاساتید شعر و غیره ذلک شدیم و حتی در علم از استادت جلوتر زدیم ، شاگردی استادمونو از دست ندیـم ، کرنش رو داشته باشیم ، ناشکر و خائن به زحمات استاد نباشیـم ، به قول حدیث امام سجاد علیهم السّلام ،حق استاد بر تو اینست که احترام استاد رو نگهدار ، از دست دادن احترام در نظر استاد ، کم از عاق والد نیست. 2⃣ اگر کسی دیدیم روزی استادمون مثل قبل دیگه نقد و یا تشویق مون نمیکنند یا خیلی محلمون نمی زارن سه علت داره 👇 ✅ ۱_ یا خیلی گل کاشتـیـم☺️🌹 و با خوب بودنامون ،انقدر خوب شدیم و پیشرفت لازمه رو داشتیـم که وقتشه رهامون 😍 کنن مستقل تر بشیم و خودمون مطابق کسب علومی که انجام شده، منتقد و اصلاح گر خودمون بشیم. ❌ ۲_ یا خیلی گل کاشتـیمـ 😔 🙄 (گل دومی رو بخوانید گـــَند و خراب و...) یعنـی، ظرفیت اخلاقی لازمو برا علم نداریـم و با ناشکری و خیانت به زحمات دیگران و استاد بدی کردیـم و دیگران و استاد رو از خودمون دلزده و فراری کردیم و وقتشه با چوب بی مهری ادب بشیـم . 😇در هر دو صورت ،‌ استاده کار خیر به نفع مون کرده.و مدیونشیـم. ✅ ۳ _ استادمون اموزش هایی که لازم دیده رو بهمون داده. و مثل هر انسان دیگـری عمر و زندگی محدود و مشغله داری،دارنـد، و تا حد پرتوقعی های بیجای ما، وقتش رو نداره بیش از اون رشدمون بده. 🖍 ••┄┅═✧⊰❀🌸❀⊱✧═┅┄•• 📚 @shaer_sho شاعر_شو ✍️ 💐 @nardohdar1 انارسرخ‌عشق✍ ••┄┅═✧⊰❀🌸❀⊱✧═┅┄••
💐🦋💐🦋💐 🔻 (شعر و متن) ✅ در متون 🖌 منظور از نشانه گذاری به کاربردن نشانه هایی است که برای درست فهمیده شدن جملات در نوشته به کار برده می شود. ✅ در اینجا مهمترین نشانه های نگارشی را می گوییم. ✅ ۱_ (،) ویرگول نشانه است. موارد استفاده: الف: در بین عبارت های که باهم در حکم یک جمله کامل می باشد: او با تلاش زیادی که کرد، به مقصود رسید. ب: برای در مورد یک کلمه ( ) : فردوسی، حماسه سرای بزرگ ایران، در سال ۳۲۹ هجری قمری به دنیا آمد. ج: به جای «و» می‌آید: فردوسی، مولوی، سعدی و حافظ از بزرگان شعر فارسی هستند. د: که ممکن است خواننده آنها را اشتباها با کسره ی اضافه بخواند: مادر، حسن را به سوی خود خواند. ه: : خدایا، مرا عفو کن. ( پ.ن = البته در نگارش جدید گاها برای ندا ، (نقطه‌ویرگول ؛) نیز می گذارند. ✅ ۲_ (؛) الف: برای جدا کردن جمله‌هایی که از جهت ساختمان و مفهوم مستقل به نظر می‌رسند ولی در یک عبارت طولانی، با یکدیگر هم_بستگی معنایی دارند: : برای نگارش گزارش خوب باید فکر کرد؛ منابع را جمع‌آوری کرد؛ فهرست‌ها را تنظیم کرد و … ب: در ، پس از و پیش از واژه‌های توضیحی مانند مثلاً، فرضاً، یعنی، زیرا، برای نمونه، در نتیجه و… 👆 از است؛ یعنی به . ✅ ۳_ (.) الف: در پایان جمله های کامل خبری: عین القضاه، عارف بزرگ ایران، در سال ۵۲۵ شهید شد. ب: بعد از حروف اختصاری: سال ۳۲۲ ق.م. ✅ ۴_ (:) الف: از : فرزاد گفت: «دیگر هیچوقت به آن خانه برنمی گردم.» ب: از واژه ای که اش در برابرش نوشته شده باشد: صیف: تابستان ج) هنگام اجزای یک چیز: اساس نگارش خوب، دانستن و رعایت چند نکته است: چشم باز، گوش شنوا، دقت و … ✅ ۵_ (« ») این نشانه برای آغاز و پایان کسی است؛ مثال؛ پیامبر (ص) فرمود: « ز گهواره تا گور دانش بجوی» ✅ ۶_ (؟) الف: در : به چه می اندیشی؟ ب: برای نشان داد و ، در داخل پرانتز به کار می رود: طبق آمار غیر رسمی، جمعیت تهران از مرز ده میلیون نفر (؟) گذشته است. ✅ ۷_ (!) الف: در جمله های ، یا . عجب روزگاری! وای بر من! آهسته! ب: : هان! ای دل عبرت بین. ✅ ۸_ (-) الف: برای نشان مکالمه: - در قبال امیر تعظیم کن. - ساکت شو! ب: به جای حرف اضافه «تا» و «به» بین تاریخ ها، اعداد و کلمات: دهه ۱۳۵۰ - ۱۳۴۰ قطار تهران-مشهد ج: هنگامی که دو واژه بر روی هم دو جنبهٔ مختلف از یک منظور را نشان دهند: مباحث هنری-ادبی، نزدیکی و قرابت خاصّی دارند. ✅ ۹_ (...) الف: برای نشان دادن واژه‌های محذوف یا ادامه‌دار: گزارش انواعی دارد: ورزشی، سیاسی، خبری، هنری، فرهنگی، ... ب: سخن ناتمام: شما… شما… زبانم لال… ج: برای نشان دادن کشش در گفتار: سقف هر… ی ریخت. آها… ی حسین کجایی؟ ✅ ۱۰_ یا ( ) الف: معنی و معادل یک واژه: زبان معیار (استاندارد) زبان ملّی ما است. ب:توضیح بیشتر: آثار سعید نفیسی سه گروه است: یکی تصحیح (قابوسنامه، غزلیّات عطّار، سیرالعباد…) دوّم تحقیقات ادبی (شرح آثار رودکی، نظامی، خواجو…) سوّم ترجمه‌ها (نمونه آثار پوشکین، ایلیاد و…) ج: ذکر تاریخ، شهرت، تخلص، نام سابق و … شهر همدان (هگمتانه) در طول تاریخ بارها پایتخت بوده‌است. ✅ ۱۱_ ( / ) : برای جدا کردن مصراع‌های یک شعر: خانهٔ دوست کجاست/ در فلق بود که پرسید سوار/ آسمان مکثی کرد/ ✅ ۱۲_ ( = ) : برای نشان دادن تساوی میان دو مطلب: توانا بود هر که دانا بود = هر که داناست، تواناست. ✅ ۱۳_ [ ] : الف: مطالبی که جزو اصل کلام نباشند: معلّم به کلاس وارد شد [ابراز احساسات دانش‌آموزان] و بر جایش نشست. ب: در تصحیح متون قدیمی واژه‌های اضافه شده یا توضیحات احتمالی در قلاب گذاشته می‌شوند: گفت: من مردی طرّارم، [تو] این زر به من امانت دادی. ج: دستورهای اجرایی در نمایش‌نامه‌ها: - حسین [با قیافه‌ی جدی]: آیا اکنون حاضری به این سفر بیایی؟ 🔻 گردآوری و تنظیم 🖍 ••┄┅═✧⊰❀🌸❀⊱✧═┅┄•• 📚 @shaer_sho شاعر_شو ✍️ 💐 @nardohdar1 انارسرخ‌عشق✍ ••┄┅═✧⊰❀🌸❀⊱✧═┅┄••
🌼🌼🌸🍀🌸🌼🌼 🔵 سی اصل حرفه‎ 🔰 ✅ ۱. عشق به کار ✅ ۲. آشنایی با فنون و مهارت‎های نویسندگی ✅ ۳. یادگیری، آموزش و تمرین پیاپی ✅ ۴. اطلاعات عمومی ✅۵.متن خوانی ادبیات ✅ ۶.مخاطب‎شناسی: کودک، نوجوان و ... ✅ ۷.استدلال‎محوری ✅ ۸. آشنایی با حوزه نشر ✅ ۹. صبوری و شتاب‎گریزی ✅ ۱۰. نپذیرفتن کارهای خارج از توان ✅ ۱۱. خواندن متن برای غلط‌گیری نه یادگیری ✅ ۱۲. افراط نکردن در فارسی‎نویسی ✅ ۱۳. ساده و گویا کردن مطالب پیچیده ✅ ۱۴. پایبندی به تعهدات و دقت در زمانبدی دریافت و تحویل اثر ✅ ۱۵. تعامل با نویسنده به جای تقابل با او ✅ ۱۶. حفظ آبروی نویسنده ✅ ۱۷. امانتدار نویسنده بودن ✅ ۱۸. رعایت و حفظ سبک نویسنده ✅ ۱۹. احترام به پیشکسوتان ویرایش ✅ ۲۰. وحدت روش و رویه در کل متن ✅ ۲۱. رجوع به منابع ✅ ۲۲. ترجیح ویرایش روی فایل ✅ ۲۳. ظاهر برازنده و اجتماعی ✅ ۲۴. انتخاب مکان آرام ✅ ۲۵. تمرکز کامل ✅ ۲۶. انتقادپذیری ✅ ۲۷. خوش خطی ✅ ۲۸. یادداشت عنوان اثر، نویسنده، تاریخ، تعداد کلمات متن خام و سفارش‎دهنده ✅ ۲۹. حرکات و نرمش‌های بدنی برای ویرایش ✅ ۳۰. تغذیه مناسب 🖌 بهمن ۱۳۹۸ 🆔 @ghalamdar 🆔 ۰۰۰┈┈┈••✦•❄️•✦••┈┈┈۰۰۰۰ 🔺 متن و کانال فوق ، از پسرعموی گرامی ام که نویسنده هم می باشـند. 🖍 ••┄┅═✧⊰❀🌸❀⊱✧═┅┄•• 📚 @shaer_sho شاعر_شو ✍️ 💐 @nardohdar1 انارسرخ‌عشق✍ ••┄┅═✧⊰❀🌸❀⊱✧═┅┄••
🌹 🌹 با اجازه میخوام در این کانال ، گاها مطالب مهم اخلاقی هم بزارم 🌹 خیلی تاکید دارم بر اینکه قبل از شاعر و نویسنده و هر شاغل دیگری بودن، باشیم. تهذیب نفس کنیم، با اخلاق و در رأس علوم، هست. شناخت اخلاق بد و پرهیز ازش شناخت اخلاق خیر و تزیین و تربیت نفس به حُسن خُلق 👇 پس بعد از این در کنار مطالب آموزشی ، مطالب اخلاقی که قبلا مقداری داشتیم ، مجدد خواهیم داشت. 🖍 ••┄┅═✧⊰❀🌸❀⊱✧═┅┄•• 📚 @shaer_sho شاعر_شو ✍️ 💐 @nardohdar1 انارسرخ‌عشق✍ ••┄┅═✧⊰❀🌸❀⊱✧═┅┄••
🌸 👇 قسمت 🌼 🌹 خطیب یعنی هر سخنران و هرکسی که برای سخنش مخاطبی دارد از خطیب منبر گرفته تا شاعر و نویسنده مشاور و استاد و معلم و ... 👌 خطیب باید ابتدا روشن دل باشد ، ظرف اخلاقی علمش را گسترده کند. 👌 بیشتر از ظرفیتِ اخلاقیِ قلبش ، علمی را وارد وجود خود نکند. 👌 از بزرگترین علوم ، علم به اخلاق است. با چراغ هدایتگرانه عقل و وحی و علم به اخلاق ، ظرف روحی خود را برای علوم دیگر پهناور تر کنیم. 🔰الإمامُ الصّادقُ عليه السلام: 🔻تَجِدُ الرّجُلَ لا يُخطِئُ بلامٍ و لا واوٍ خَطيبا مِصْقَعا و لَقَلبُهُ أشَد ظُلمَةً مِن اللَّيلِ المُظلِمِ. 🔻و تَجِدُ الرّجُلَ لا يَستَطيعُ يُعَبِّرُ عَمّا في قَلبِهِ بِلسانِهِ و قَلبُهُ يَزهَرُ كما يَزهَرُ المِصباحُ. 🔰امام صادق عليه السلام: 🔻گاهى اوقات مردى را مى بينى كه خطيبى زبردست و سخنور است و در يك لام يا واو خطا نمى كند، اما دلش از شب تار سياه تر است. 🔻و گاهى اوقات مردى را مى بينى كه نمى تواند حرف دلش را به زبان بياورد، ليكن دلش مانند چراغ مى درخشد. 📚الكافي : ۲ / ۴۲۲ / ۱ 🖍 ••••⊱❖❀❁❊❂❁❀❖⊰•••• ➜﴾ @shaer_sho ﴿‌‌‌‌‌‌‌‌ ❥᭄ ➜﴾ @shaer_sho ﴿‌‌‌‌‌‌‌‌ ❥᭄ ••••⊱❖❀❁❊❂❁❀❖⊰•••• .•°``°•.¸.•°``°•. ꙮ➜ شـــاعــــر❣شـــو ‌‌‌‌‌‌‌‌❥𝐉𝐎𝐈𝐍✍     •.¸    🍀    ¸.•           °•.¸¸.•° 🌺 زبان‌مشترک‌مردم‌جهان‌شعرست☝️ ـ︼︼︼︼︼︼︼︼︼︼︼︼︼︼︼︼ـ
✍️ شاعر_شو
🌸 #اخلاق_در_کلام 👇 قسمت #اول 🌼 #خطیب_و_عالم_روشن‌دل 🌹 خطیب یعنی هر سخنران و هرکسی که برای سخنش مخا
🌸 🌼 قسمت 🌸 تاحالا شنیدین به کسی بگن : گنده تر از دهانت صحبت میکنی؟ 😱 بی ادبیه؟ ✅ شاید حرف عالمانهء به جایی باشه. فقط باب دل ما نباشه؟! کنایه است از صحبت کردن بیشتر از ظرفیت و درک و ارزش. قاعدتا اگر انسان بخواد بیش ازحد واقعی علم و اخلاقش ،حرف بزنه ، هنگ، تناقض و تضادگویی میکنه. 👌باید مراقب باشیم و بدونیم جایی که درباره ی موضوعی علمی نداریم ، اصلا لزومی نداره پاسخی بدیم. ✅ بلکه باید در سکوت و سخن ،عدالت کنیم. 🔶 بدعت ها از جایی شروع شدن که جاهل گفت من ازهمه بهتر میفهمم و به قول آیه ی ۱۱ سوره حج ، میل و هویٰ و حرف دلشو ، خدا تصور کرد ، و حق رو با ناحق دلش آمیخت و به دیگران تحمیل کرد. 🔔 لذا روایات میفرمایند که مقدار حرف و تفاسیر بیش از علم فرد نباشه که نفاق و بدعاقبتی میاره 👇حدیثی از امامان علی و جواد علیهم السلام 👇بحارالانوار (ج۷۵/ص۸۱) 🌼 اگر جاهل سکوت میکرد(بیش ازعلمش حرف نمیزد) مردم اختلاف در دین نمیکردند. و در امت تفرقه، نفاق و حزب حزبی شدن هم نبود. گاهی برای دفاع ازحق، سکوت و دفاع نکردن واجب تر از دفاع ناقص و با تفسیر بد است. 🌼اما حدیثی از امام محمدباقر (ع) : 💧امام باقر عليه السلام : من (بسیار بیزارم) كه ، از باشد؛ چنان كه خوش ندارم از باشد (میزان الحکمة،ج۱۰) 🖍 ••••⊱❖❀❁❊❂❁❀❖⊰•••• ➜﴾ @shaer_sho ﴿‌‌‌‌‌‌‌‌ ❥᭄ ➜﴾ @shaer_sho ﴿‌‌‌‌‌‌‌‌ ❥᭄ ••••⊱❖❀❁❊❂❁❀❖⊰••••
👇 برای انسان 🔻 این است که🔻 🔅نه علم کافی برای حرف زدن داشته باشد 🔅 نه شعور و اخلاق کافی برای خاموش ماندن... ✅ ••••⊱❖❀❁❊❂❁❀❖⊰•••• ➜﴾ @shaer_sho ﴿‌‌‌‌‌‌‌‌ ❥᭄ ➜﴾ @shaer_sho ﴿‌‌‌‌‌‌‌‌ ❥᭄ ••••⊱❖❀❁❊❂❁❀❖⊰•••• .•°``°•.¸.•°``°•. ꙮ➜ شـــاعــــر❣شـــو ‌‌‌‌‌‌‌‌❥𝐉𝐎𝐈𝐍✍     •.¸    🍀    ¸.•           °•.¸¸.•° 🌺 زبان‌مشترک‌مردم‌جهان‌شعرست☝️ ـ︼︼︼︼︼︼︼︼︼︼︼︼︼︼︼︼ـ
🖍 🔶 برای یادگیری درست و پرکیفیت شعر ، بهتره خیلی دنبال کتب ای رشته ادبیات ، و حتی کتب ادبیات ، . 💢 شاید باور نکنید ، ولی این کتب ، فارغ از برخی موارد درست ، اشتباهات کمی هم ندارند بلکه در جاهایی هم توضیحات غلطی ارائه میدهند. ♨️ و جالب این که ، متاسّفانه از همون اغلاط کنکور می گیرند و اغلاط خودشون رو ملکه ی ذهن اهل شعر می کنند. 👇 اما شما عزیزان 🌸 دنبال ، و آموزش از اساتید دیگر شعر ، و حضور در کلاس ها و مکان های شعر حدّ الامکان ابتدا و بعد کانال ها یا گروه های تخصصی و غیرعمومیِ مجازی باشید. 🖍 ••┄┅═✧⊰❀🌸❀⊱✧═┅┄•• 📚 @shaer_sho شاعر_شو ✍️ 💐 @nardohdar1 انارسرخ‌عشق✍ ••┄┅═✧⊰❀🌸❀⊱✧═┅┄••
🌹 ع 🏴قال الرضا (ع): يا دعبل! احب ان تنشدنى شعرا فان هذه الايام حزن كانت علينا اهل البيت (ع). ◾️امام رضا (ع) به دعبل (شاعر اهل بيت) فرمود: اى دعبل! دوست دارم كه برايم شعرى بسرايى و بخوانى، چرا كه اين روزها (ايام عاشورا) روز اندوه و غمى است كه بر ما خاندان رفته است. (جامع احاديث الشيعه، ج ۱۲، ص۵۶۷) 🦋 ━━━🍀🌸🍀━━━ 🌼 @amir_mokhtar_saghafi 🌼 @amir_mokhtar_saghafi ━━━🍀🌸🍀━━━
📝 با نوشتن به افكارتان نظم دهيد. نوشتن، گفت و گويى است سودمند با دلسوزترين فرد در زندگى انسان؛ يعنى گفت و گو با خودتان.... ✅ ••┄┅═✧⊰❀🌸❀⊱✧═┅┄•• 📚 @shaer_sho شاعر_شو ✍️ 💐 @nardohdar1 انارسرخ‌عشق✍ ••┄┅═✧⊰❀🌸❀⊱✧═┅┄••
🍀🍀🌷🍀🍀 ⭕️ ⭕️ 🖍 اینکه انسان بتواند چه در نویسندگی؛ شاعری و سخنرانی و... درست سخن بگوید؛ و یا منظورش را در قالب کلام، آنگونه که مدنظرش است به دیگری منتقل کند، و در سخنانش باعث ایجاد سوءتفاهم برای دیگران نشود؛ و یا دلنشین و زیبا سخن بگوید؛ بسیار اهمیت دارد 🔰 در دین نیز بر اهمیت و ویژگی های سخن تاکید بسیاری شده است 👇برای نمونه: ✅ ۱_سخن باید همراه با علم و آگاهانه باشد(لا تَقْفُ ما لَیْسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ) ✅ ۲ - نرم ،بی تیغ وطعنه وفحش باشد(قَوْلاً لَّیِّناً) ✅ ۳ - حرفی که میزنیم خودمان هم عمل کنیم(لِمَ تَقُولُونَ مِالا تَفْعَلُونَ) ✅ ۴ -باید بر و خارج از ظلم، سخن گفت.منصفانه باشد. کلامِ خارج از عدل که برهانی در آن نیست، ولو اینکه زیبا هم باشد،نوعی فحش است. فحش آن سخنی است که از همه جهت کاذب است.نه کسی را به ناحق، بیش تر از عیارش بزرگ کنیم؛ و نه کسی را کمتر از عیارش کوچک کنیم. مسلما سخن نرم و محبت آمیز خوب است. ولی چاپلوسی خیر. خوی حسودان حقیر است (وَإِذَا قُلْتُمْ فَاعْدِلُوا) ✅ ۵ -حرفمان مستند و مستدلِ منطقی و محکم باشد. برهان_مدار باشد. مانند سدّ محکمی نفوذناپذیر باشد.(قَوْلًا سَدِیدًا) ✅ ۶ -ساده حرف بزنیم(قَوْلاً مَّیْسُورًا) پیچیده حرف زدن هنر نیست. روان حرف بزنیم.به عبارتی راحت حرف بزنیم و مِن و مِن و تکرارگویی بیجا نکنیم. لقمه کلام را از راهش به خورد مخاطب بدهیم. آن را دور سر نچرخانیم ✅ ۷ - کلام رسا و صریح باشد. منظور را ازهمه جهت، درست و کامل و روشن و دقیق بدون کم و زیاد، برساند.(قَوْلاً بَلِیغًا) 🔔 بودن کلام آنقدر مهم است که👇 1⃣ آیه ۵۲ سوره ابراهیم، قرآن را بلاغ مینامد. هذا بلاغ للنّاس 2⃣ و نیز وظیفه ی پیامبران را بلاغت مبین میگوید. بلاغ المبین. یعنی بَیّـِن بودن کلام. یعنی آنقدر کلام از همه جوانب کامل و روشن باشد که در ظاهر کلام و باطن کلام، حق و باطل، کاملا از هم متمایز و جدا شده باشند.و ظاهر و باطن کلام در فرقانیت و جدا کنندکی حق و باطل، تایید کننده ی یک دیگر باشند.نه متفاوت ومتضاد هم ✅ ۸ -با دیگران زیبا صحبت کنیم(قولوا للناس حسنا) ✅ ۹ - بهترین کلمات را انتخاب کنیم. (یَقُولُ الَّتی هِیَ اَحْسَن) ✅ ۱۰ - همدیگر را با القاب خوب صدا بزنیم(قولاً کریماً) ✅ ۱۱_ تبعیت از قول نیک: جالب است که قرآن نمیفرماید از یا گوینده ی سخن اطاعت شود تا افراد متعصب و . بلکه و چیستی و خیر و شر سخن را مدنظر دارد. از اطاعت شود. و هدایت و عبودیت و خردمندی را در تبعیت از سخن نیک میداند.( آيات ۱۷ و ۱۸ سوره زمر «...الَّذِينَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ ...» ✅ ۱۲_ قول معروف داشته باشیم : قول معروف، یعنی خودمانی و قشنگ حرف بزنیم همه آن حرف را به خوبی و خیر و قشنگی بشناسند. و کلمات قلمبه سلمبه خارج از توان و اطّلاعات عامّه نباشد در عین حال باشد و بر فهم و علم مخاطب اضافه کند. نوعی میسور سخن گفتن است. 👇نمونه آیات 👇 ۱_ «... وَلَـكِن لاَّ تُوَاعِدُوهُنَّ سِرّا إِلاَّ أَن تَقُولُواْ قَوْلاً مَعْرُوفا»۲۳۵بقره ۲_ «قَوْلٌ مَعْرُوفٌ وَمَغْفِرَةٌ خَيْرٌ مِن صَدَقَةٍ يَتْبَعُهَآ أَذىً وَاللّهُ غَنِيٌّ حَلِيمٌ» ۲۶۳بقره ۳_«وَقُولُواْ لَهُمْ قَوْلاً مَعْرُوفا» ۵نساء ۴_ «فَارْزُقُوهُم مِنْهُ وَقُولُواْ لَهُمْ قَوْلاً مَعْرُوفا» ۸نساء ۵_ «وَقُلْنَ قَوْلاً مَعْرُوفا.»۳۲احزاب 🔰 ۱_ نزد عقل و عرف و شرع شناخته باشد و غریب و مهجور و ناشناخته و خارج از فهم مردم نباشد. باید در نظر گرفت که مخاطب چه سرنخ های علمی کلامی را از قبل دارد و آن سرنخ ها را مقدمهء کلام خود کرد. مخاطب شناسی شود. 🌹امیرالمؤمنین علی(ع) «خَالِطُوا النَّاسَ بِمَا یَعرِفُون، وَ دَعُوهُم مِمَّا یُنکِرُون با چیزهایی که مردم می شناسند، بامردم صحبت و رابطه برقرارکنید، نه با چیزهایی که مردم نمی شناسند» (مجلسی،ج۱: ۵۱۸) 🌹 پاسخ حضرت خضر(ع) به حضرت موسی(ع) گفت:تو هرگز نمی‌توانی با من شکیبایی کنی! و چگونه می‌توانی در برابر چیزی که از رموز آن آگاه نیستی صبور باشی؟!(۶۷_۶۸ کهف) ۲_ سخن معروف و به خوبی و پاكيزه بودن باشد ۳_سخن نيكو و به دور از خشونت (برای متاهلین و روابط خانوادگی مهم است) ۴_ مايه رشد و صلاح باشد. باشد. به علم افراد اضافه کند. با کمک گیری از همان سرنخ های علمیِ قبلیِ مخاطب. ✅ ۱۳_در دین برای خوب سخن گفتن پرهیزاتی است که از سخنان زور، لغو و بیهوده، تاثیم و گناه و خارج از درک شنونده و پیچیده گویی و... پرهیز شود. 🖍 ادامـه دارد... ✅ ••••⊱❖❀❁❊❂❁❀❖⊰•••• ➜﴾ @shaer_sho ﴿‌‌‌‌‌‌‌‌ ❥᭄ ➜﴾ @shaer_sho ﴿‌‌‌‌‌‌‌‌ ❥᭄ ••••⊱❖❀❁❊❂❁❀❖⊰••••
❤️ خواندن اشعار عاشقان راستین همچون مرحوم خواجه حافظ شیرازی، ابن فارض، عطار نیشابوری، ملای رومی، شیخ بهائی، فیض کاشانی، غبار همدانی، وحدت کرمانشاهی، حاج ملاهادی سبزواری، ساقی نامه رضی الدین آرتیمانی، ترجیع بند هاتف اصفهانی و ... در زنده شدن محبّت در قلب اثر فراوانی دارد؛ خصوصاً اگر این اشعار با تکیه بر خوانده شود و انسان به معانی عالی و راقی آن واقف بوده و توجه نماید. حضرت آیت‌الله حاج سیدمحمدصادق حسینی طهرانی ✅ ••┄┅═✧⊰❀🌸❀⊱✧═┅┄•• 📚 @shaer_sho شاعر_شو ✍️ 💐 @nardohdar1 انارسرخ‌عشق✍ ••┄┅═✧⊰❀🌸❀⊱✧═┅┄••
💐 🖌 🌹 👇تعریف و ویژگی های تک بیت ✅ تک بیت یا مفردات از کهن ترین قالب شعر فارسی است. ✅ مفردات یا تک بیت ؛ هر شعری است که حداقل یک بیت دارد. ✅ تک بیت ، شعری دارای وزن است. که وزن دو مصراع آن برابرند. ✅ در "مفرد" گاهی دو مصراع هم قافیه می باشند که نام آن (تک بیت مصرّع) است. ✅ و گاهی دارای قافیه نیستند. ✅ بعضی از شعرای عصر قدیم و جدید ، دارای تک بیت های زیادی هستند، مانند سعدی که در پایان دیوانش به تعداد زیادی از این "مفرد" ها بر می خوریم که تحت عنوان "مفردات" تقسیم بندی شده اند. ✅ "مفرد" شعری تک بیتی است که شاعر تمام مقصود خود را در همان یک بیت بیان می کند. ✅ تک بیت باید از نظر مفهومی کوبنده و رسا باشد ؛ چون بر خلاف سایر قالب ها ، شاعر فقط مجال دارد در یک بیت ،و بدون توسل به مفهوم ابیات دیگری ، تمام حرفش را بزند. و این نوع قالب هنر خاصی را می طلبد. ✅ تک بیت های کوبنده هستند که در بین مردم ، ماندگار شده و تبدیل به پند و نکته اخلاقی و ضرب المثل می شوند. ✅ بعضی گفته‌اند که "مفرد" در واقع همان ضرب المثل است که به شعر بیان شده است. در هر حال از مفردات و حتی غیرمفردات ؛ ضرب المثل هایی اتخاذ شده است. ✅ "مفرد" یا همان "تک بیت" اغلب برای بیان نکته های اخلاقی به کار می رود. ✅ «تک بیت »بیشتر در اثنای سخنرانی ها،خطبه ها و نامه ها و متون ادبی و اخلاقی و... استفاده می شود. ✅ تک بیت های سعدی ، صائب تبریزی و هاتف اصفهانی مشهورترند . ✅ برای شروع شاعری کردن با شعر منظوم در قالب های وزنی متعدد ، اولین و بهترین با تک بیت می باشد. 👇 نمونه هایی از مفردات : از دشمنان برند شکایت به دوستان چون دوست دشمن است شکایت کجا بریم " " می خورد خون بیشتر هر کس بود آگاه تر دستگاه غم به قــدر دستگاه بینش است " " 🖍 ••┄┅═✧⊰❀🌸❀⊱✧═┅┄•• 📚 @shaer_sho شاعر_شو ✍️ 💐 @nardohdar1 انارسرخ‌عشق✍ ••┄┅═✧⊰❀🌸❀⊱✧═┅┄••
✍️ شاعر_شو
💐 #آموزش_قالب_های_شعری 🖌 #قسمت_اول 🌹 #تـک_بـیـت 👇تعریف و ویژگی های تک بیت ✅ تک بیت یا مفردات از که
👇👇 💐 🖌 🌹 👇تعریف و ویژگی های 🖍 ۱_ مثنوی، شعری است با بیت های ، که هر بیت قافیه ای جداگانه دارد . و چون هر بیت دارای دو قافیه است آن را مثنوی ( ، یا دوتایی) نامیده اند . 🖍 ۲_ مثنوی به سبب امکان نوکردن قافیه در هر بیت و سهولت عمومی آن، برای سرودن مناسب تر است. 🖍 ۳_مثنوی از قدیمی ترین قالب‌ها می باشد که خاص فارسی است و در ادبیات عرب رواج چندانی ندارد. نوشته‌اند اول کسی که در عربی به این قالب شعر گفت، بشار بن برد (متوفی ۱۶۷ ه ق) است؛ اما امروزه از مثنوی‌های او چیزی باقی نمانده است. بعدها عبدالرحمن الرقاشی معروف به أبان لاحقی – که کلیله و دمنه را به عربی منظوم کرد - روش او را ادامه داد. ابان لاحقی در اصل ایرانی بود و ابن‌ندیم تصریح کرده است که تمایل اصلی او در شعر به قالب‌های مثنوی و مسمط بوده است. 🖍 ۴_سرودن مثنوی از قرن سوم و چهارم هجری آغاز شده است که از بهترین مثنوی ها می توان به شاهنامه فردوسی، حدیقه سنایی، خمسه نظامی و مثنوی مولوی اشاره کرد. 🖍 ۵_ : موضوع و درون مایه مثنوی حماسی ، تاریخی ، اخلاقی ، تعلیمی ،داستانی، عاشقانه ، بزمی و عارفانه است . 💠 داستان‌های حماسی و تاریخی مانند: شاه‌نامه فردوسی و گرشاسب‌نامۀ اسدی طوسی، اسکندر نامه نظامی 💠 داستان‌های عاشقانه و بزمی مانند: لیلی و مجنون، خسرو و شیرین از نظامی ، ویس و رامین از فخرالدین اسعد گرگانی. 💠 اندیشه‌ها و تعلیمات عرفانی مانند: حدیقة الحقیقة سنایی، منطق الطیر عطار و مثنوی معنوی مولوی. 💠ادبیات تعلیمی و اخلاقی مانند: بوستان سعدی. 🖍 ۶_ شکل گرافیکی قالب مثنوی: ......................الف ...................... الف .......................ب ...................... ب ......................ج ...................... ج ......................د ......................د 🖍۷_ تعداد ابیات مثنوی حداقل دو بیت است و حداکثر برای آن وجود ندارد. 🖍۸_ مثنوی مناسب ترین قالب برای بیـان داستان ها و مطالب طولانی از جمله تواریخ و قصص است. 🖍 ۹_ مثنوی در وزن‌های مختلف و متنوعی سروده شده است. که پرکاربردترین آنها عبارت است از: 💠۱. فعولن فعولن فعولن فعل مثل: شاهنامه فردوسی، شرف‌نامه نظامی و بوستان سعدی؛ 💠۲. فاعلاتن فاعلاتن فاعلن مانند: منطق الطیر عطار و مثنوی معنوی مولوی؛ 💠۳. مفاعیلن مفاعیلن فعولن مانند: خسرو و شیرین نظامی و ویس و رامین فخر الدین اسعد گرگانی. 🖍 ۱٠_ مشهورترین مثنوی سرایان: 👆 فردوسی ، نظامی ، اسدی توسی ، مولوی ، عطّار ، رودکی، ابوشکور بلخی، سعدی ، سنایی ، جامی ، پروین اعتصامی و شهریار. 🖍 ۱۱_ نکته ی مهم دیگر این است که، از که در شعرسرایی وجود دارد ، از آن ها (یعنی و ) از قالب های خاص فارسی می باشند. 👇 عبارتـند از: ۱_ (انگلیسی) ۲_ (ژاپنی) ۳_ (فارسی) ۴_ (فارسی) ۵_ (فرانسوی) 🖍 ۱۲_ جهت آموزش و تمرین شاعران عزیز تازه کار، بعد از تک بیت، بهترین قالب، مثنوی می باشد. 🖌 ••┄┅═✧⊰❀🌸❀⊱✧═┅┄•• 📚 @shaer_sho شاعر_شو ✍️ 💐 @nardohdar1 انارسرخ‌عشق✍ ••┄┅═✧⊰❀🌸❀⊱✧═┅┄••
﴿بسم الله الرحمن الرحیم﴾ ꗴꗴꗴꗴꗴ 🌹 ꗴꗴꗴꗴꗴ 🔴 🔰 🔰 1⃣ اول به تعریف اصطلاحات مقدماتی (واج یا حرف، هجا یا بخش، کلمه یا واژه) می پردازیم 👇 📕 ۱_ کمترین حد و کوچکترین واحدِ کلام است 📕 ۲_ واج ها به تنهایی معنایی ندارند ولی وقتی کنار هم قرار میگیرند ایجاد معنا و تفاوت معنایی میکنند. د . ر. م. ا. ن = ۵ واج با هم و معنی دار میشوند 📕 ۳_ تعداد واج های زبان فارسی ۲۹ تا می باشد:👇 📕 به مجموعه ای از چند واج، هجا یا گفته میشود که میتواند معنا دار و یا حتی گاهی بی معنا باشد 📕 هر کلمه ای، یک یا چند بخش دارد. که به هر بخش، یک هجا گفته میشود 📕 مانند ،کلمات را بخش بندی می کنیم، هر بخش یک هجا می باشد 👇 چند بخش است؟ (تا ، بس ، تان) سه بخش است پس ۳ هجا یا ۳ بخش دارد: 👇 📕 کلمه، عربیِ می باشد 📕 جمعِ چند واج و هجا که معنادار باشند را کلمه یا واژه می گوییم. 📕 کلمات یا واژگان انواع متفاوتی دارند. (نام یا اسم ،ضمیر، فعل، صفت، قید ، صوت و..) 📕 بعضی کلمات میتواند یکسان باشد ولی معنای متفاوت داشته باشد. مانند گذشت، یکی به معنای گذر کردن از مکان،دیگری به معنی بخشیدن و عفو کردن و... : 👇 📕 ، و ادای یک واج در بدن را ، مخرج واج میگوییم. 🖌 💐 ادامه دارد ꙮ➜ شـاعــر❣شــو ‌‌‌‌‌‌‌‌❥👇 ••••⊱❖❀❁❊❂❁❀❖⊰•••• ➜﴾ @shaer_sho ﴿‌‌‌‌‌‌‌‌ ❥᭄ ➜﴾ @shaer_sho ﴿‌‌‌‌‌‌‌‌ ❥᭄ ••••⊱❖❀❁❊❂❁❀❖⊰••••
🌹 🔴 🔰 🔰 2⃣ بعد از تعریف اصطلاحات مقدماتی، به تقسیم بندی و توضیحات واج ها می پردازیم ها : 🎨 زبان فارسی ۲۹ واج دارد ✅ واج ها، ۲ نوع اند ۱_ یا بی صدا۲_ یا صدادار۱_ 🔸واجی که و ، تلفظ میشود مثل : نْ ، تْ ، ز ، ل و ... 🔸در دهان، محل و مخرج ادای و دارد. : یعنی در تلفظ واج ، دو یا چند عضو دستگاه صوتی بدن؛ به هم برخورد کرده و لمس میشوند 👆 مثلا واژه ی (س) دندان های بالا و پایین دهان به هم برخورد کرده و نفس از بین آن خارج میشود .یا در تلفظ (د) نوک زبان به پشت دندان های بالایی در دهان برخورد می کند ⭕️ ۲_ : 🔸 صدای دارد. بیشتر می باشد و برخورد و اعضا به صورت و معلوم، ❇️ مصوت ها تا هستند ( اَ _ اِ _ اُ _ آ _ اي _ او ) 🔻 مصوت ها دو نوع اند و ✓۱_ : — َ ، – ِ، — ُ ✓۲_ : آ ، اي ، او : یک واج یا حرف حساب میشود : به تنهایی، دو واج یا حرف حساب میشود ✅ یک واج بلند یا یک مصوت بلند ، برابر است با👇 یا 🔺 مـثـلا🔻 🦋 یک ( او ) = مساوی است با دوتا ( اُ ـــُــ) 🦋( او )=( اُ + اُ / _ ُ + _ُ ) 🦋( آ )=( اَ + اَ / ـ + ـَ) 🦋( ایـ )=( اِ + اِ /– ِ+ – ِ) 🖌 💐 ادامه دارد ꙮ➜ شـاعــر❣شــو ‌‌‌‌‌‌‌‌❥👇 ••••⊱❖❀❁❊❂❁❀❖⊰•••• ➜﴾ @shaer_sho ﴿‌‌‌‌‌‌‌‌ ❥᭄ ➜﴾ @shaer_sho ﴿‌‌‌‌‌‌‌‌ ❥᭄ ••••⊱❖❀❁❊❂❁❀❖⊰••••
﴿بسم الله الرحمن الرحیم﴾ 🌹 🔴 🔰 🔰 ــــــــــــــــــــــ 🌹 خب در ۲ قسمت درس یک ؛ تعریف ( واج یا حرف . هجا یا بخش . کلمه یا واژه ، مخرجِ صوتی واج ) رو گفتیم. انواع واج یا حرف ها رو گفتیم . که یا صامت اند یا مصوت. و گفتیم مصوت ها ۲ نوع کوتاه و بلند اند. که بلند ها برابر با ۲مصوت‌کوتاه یا دو صامت‌ هستند. ꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴ 🌹 حالا با تعریفی از عروض ؛ به سراغ درس دوم می رویم.👇 ꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴ ✅ : 🖌 در یک تعریف ساده کلی ؛ عروض علمی هست که به آهنگ و موسیقی شعر می پردازد. 🖌 علم فنون ظاهری شعر ؛ مانند اوزان (وزن ها) و اَشکال متفاوت وزن ها و ... 🖌 عروض واژه اي و به معناي ، شناختن و پیدا کردن وزن ها و بحرهاي کلام آهنگین و منظوم است. 🖌به این دلیل این دانش را عروض نامیده اند که وزن یا آهنگ و موسیقی شعر ؛ بر آن می شود. 🖌 عروض ، می باشد. 🖌 ꙮ➜ شـاعــر❣شــو ‌‌‌‌‌‌‌‌❥👇 ••••⊱❖❀❁❊❂❁❀❖⊰•••• ➜﴾ @shaer_sho ﴿‌‌‌‌‌‌‌‌ ❥᭄ ➜﴾ @shaer_sho ﴿‌‌‌‌‌‌‌‌ ❥᭄ ••••⊱❖❀❁❊❂❁❀❖⊰••••
🌹 🔴 🔰 🔰 : 🖌۱_ : اینکه در یک مصراع، کلمات جوری چیده شوند که دارای باشند، وزن مصرع است. ✅ : اساس و ملاک وزن یا بحر شعر در👇 ✍ هست و ملاک وزن شعر در هست. یعنی ۲ مصراع. ❇️ به عبارتی در علم عروض 📚 با ۳ اصطلاح زیر آشنا میشویم👇 ✅ ۱_ ✅ ۲_ ✅ ۳_ ۱_ : 📕 کوچکترین واحد وزنی است. پس یا است 📕 هرکلمه (بخش) دارد 📕 یا هجا داریم. کوتاه.بلند.کشیده (توضیح بیشتر در آینده)۲_ : 📕 است 📕 از جمـعِ یا به دست می آید 📕 وزن یک کلمه است. 📕 رکن ها تعداد و نام و روش زیادی دارند 📕رکن در شعرعربی براساس ( فَ عَ لَ) یا به معنی هست 📕 در طول یک مصراع، گاهی یک رکن میتواند بین دو کلمه؛ تقسیم شود. ✅ ۳_ : 📕 از جمعِ رکن ها، آن جمله یا یا به دست می آید. پس . 📕 بحرها درعربی بالای ۲۰۰ تاست. تعدادکمی توسط شاعران فارسی استفاده میشود 📕 هر بحر اسم و روشی مخصوص دارد 📕 گاهی یک شعر میتواند یا داشته باشد 🖌 💐 ادامه دارد ꙮ➜ شـاعــر❣شــو ‌‌‌‌‌‌‌‌❥👇 ••••⊱❖❀❁❊❂❁❀❖⊰•••• ➜﴾ @shaer_sho ﴿‌‌‌‌‌‌‌‌ ❥᭄ ➜﴾ @shaer_sho ﴿‌‌‌‌‌‌‌‌ ❥᭄ ••••⊱❖❀❁❊❂❁❀❖⊰••••
﴿بسم الله الرحمن الرحیم﴾ 🌹 ــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔴 🔰 🔰 🔻 🔻 با مفاهیم زیر آشناشدیم: ✅ ۱_تعریف واج ✅ ۲_انواع واج (صامت،مصوت) ✅ ۳_انواع مصوت(کوتاه،بلند) ✅ ۴_تعریف هجا ✅ ۵_تعریف کلمه یا واژه ✅ ۶_تعریف مخرج ادای واج ها ✅ ۷_تعریف عروض ✅ ۸_تعریف وزن ✅ ۹_بیان کلی برخی جزییات مهم وزن ✅ ۱٠_مقدمه‌ی نحوهء استخراج وزن 🟢 🔻 مهم وزن 🔻برای 🔻 💠 ۱_ 💠 ۲_ 💠 ۳_ 💠 ۴_ 🌺 با یک مثال ساده برای عروض، از مقدّمات خارج ‌می‌شویم 🟢 تا به حال بافته یا دیده اید؟ ✅ هر یک نخ میشود یک یا هجا گاهی یک نخ پشمی است و درشت گاهی ابریشمی و ریز 📕 پس۳نوع هجا؛ کوتاه_بلند_کشیده داریم ✅ هر ۱۰نخ کنارهم میشود 👆یک خانه همان ✅ هر قالی میشود یک مصراع و بحر و وزن مصراع است قالیِ شعر؛ همان یا یا است ✅ هر ۲رج میشود یک بیت؛ که باید در تعداد نخ ها؛ مساوی باشند ✅ چیدمان طرح ها؛ چینش کلمات هستند ✅ در انواع‌ِنقشه داریم نقشهء قاب (گوشه_کناره) نقشهء حاشیه (بعد از قاب) نقشهء میانی یا اصلی ✅ نوع طرح و رنگ ها هم ها و زیبایی کلمات هستند 🌹 🖌 💐 ادامه دارد ✅ ꙮ➜ شـاعــر❣شــو ‌‌‌‌‌‌‌‌❥👇 ••••⊱❖❀❁❊❂❁❀❖⊰•••• ➜﴾ @shaer_sho ﴿‌‌‌‌‌‌‌‌ ❥᭄ ➜﴾ @shaer_sho ﴿‌‌‌‌‌‌‌‌ ❥᭄ ••••⊱❖❀❁❊❂❁❀❖⊰••••
🌹 🔴 🔰 🔰 ●■●■●■●■● 👇دراین درس به و و نقش آن در استخراج وزن می پردازیم 📕 در درس یک یا همان را به صورت کلی و با مثال، تعریف کردیم ✅ ۱_ واج همان حرف؛ ۲۹ تا در فارسی است (صامت.مصوت) (مصوت‌ها_ کوتاه و بلند) ✅ ۲_ _یا_واج (معنا دار یا بی معنا) نامیده می شود ✅ ۲_ هر کلمه ؛ یک یا چند بخش یا هجا دارد. ✅ ۳_مانند دوران اول ابتدایی، کلمات را بخش بندی میکنیم، هر بخش؛ یک هجا می باشد. 👇 چندبخش است؟ (در، وا، زِ، بان) چهار بخش است. پس دروازه بان، چهارهجا(بخش) دارد. ✅ ۴_ همانطور که در مثال می بینیم تعداد واج یا حرف‌های هر هجا_بخش میتواند با هجای دیگر، متفاوت باشد ✅ ۵_ پس انواع هجا داریم که جلوتر میگوییم. ⁉️ ارتباط و نقش هجا، در وزن عروضی چیست؟🔰 📚 ما با یا همان و با که براساس هجا می‌باشد؛ میتوانیم رکن‌های وزن شعر و بحر یا وزن بلند شعر را در بیاوریم. 📕 ؟ ✅ ۱_ همان روش و عملیات هجابندی یا بخـش بندی که قبل تر گفتیم؛ است ✅ ۲ _ یعنی قطعه قطعه کردن ✅ ۳_ عملیات تقطیع میتواند روی یک کلمه؛ چندکلمه کنار هم؛ یک جمله؛ و در شعر روی یک مصراع؛ انجام شود. 📚 شعرآموزان عزیز میتوانند را تمرین کنند 🖌 💐 ادامه دارد ✅ ꙮ➜ شـاعــر❣شــو ‌‌‌‌‌‌‌‌❥👇 ••••⊱❖❀❁❊❂❁❀❖⊰•••• ➜﴾ @shaer_sho ﴿‌‌‌‌‌‌‌‌ ❥᭄ ➜﴾ @shaer_sho ﴿‌‌‌‌‌‌‌‌ ❥᭄ ••••⊱❖❀❁❊❂❁❀❖⊰••••
🌹 🔴 🔰 🔰 🔰 ꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴ 🌹 پس از تعریف هجا و آموزشِ روش استخراج تقطیع ، و بیان ارتباط کلی آن با وزن عروضی، به بیان انواع هجا و چگونگی رکن شدن آن ها می پردازیم ꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴ 🌺 👇گـفـتـیـم کـه : 🖍 داریم ✅ ۱_صامت (بدون صدا) ✅ ۲_مصوّت (صدا دار) 🖍و داریم ✅ ۱_ کوتاه (ـــَ ـــِ ـــُ) ✅ ۲_ بلند ( آ ، ایـ ، او) 🖍 و همان به معنای قطعه قطعه کردن یا بخش بخش کردن، می باشد. مثال: زهرا ( زهـ + را) دو هجا(بخش) است ꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴ 🟢 🔻 ✅ ۱_ کوتاه (U) ✅ ۲_ بلند (ــ) ✅ ۳_ کشیده ( ــ U) ✅ ۱_ 🖌 علامت (U) 🔸صامت + مصوت کوتاه 👆 : که 👆(ک + – ِ) ✅ ۲_ 🖌علامت (—) 👇 🔺۱_صامت + مصوت ‌کوتاه + صامت 👆: سر 👆(س + — َ+ ر) 🔺 ۲_صامت +مصوت بلند 👆: تا 👆(ت + ا) ✅ ۳_ 🖌علامت (—U) جمع بلند و کوتاه است بلند؛ ابهت دارد اول می آید کوتاه هم کوچکتر است و بعد از بلند می آید 👇 🔺 ۱_ صامت + مصوت بلند + صامتِ ساکن 👆مثل: بال 👆( ب + ا + لْ ) 🔺 ۲_ صامت + مصوت کوتاه + دو تا صامت با حرکت ساکن( — ْ) 👆مثل: سَرد 👆(س + — َ+ ر+ د) 🔺 ۳_ صامت + مصوت بلند + دو صامتِ ساکن (ــْ) 👆مثل:ساخْتْ 👆(س + ا + خْ + تْ ) 🖌 💐 ادامه دارد ✅ ꙮ➜ شـاعــر❣شــو ‌‌‌‌‌‌‌‌❥👇 ••••⊱❖❀❁❊❂❁❀❖⊰•••• ➜﴾ @shaer_sho ﴿‌‌‌‌‌‌‌‌ ❥᭄ ➜﴾ @shaer_sho ﴿‌‌‌‌‌‌‌‌ ❥᭄ ••••⊱❖❀❁❊❂❁❀❖⊰••••
🌹 🔴 🔰 🔰 🔰 👇👇 🔰 🌷 1⃣ یعنی همان گونه که میخوانیم، تقطیع میکنیم. 📕 یعنی تقطیع براساسِ ؛ مقدّم برشکل تقطیع کتابی_نوشتاری است 📒 :👇 ( خا + هر) (اُ تُ بوس) 🖌 ، گاهی ایجاد در میکند که در دروس بعد میگوییم 2⃣ ( یا در وسط و آخر کلمه) ✅ عموما در میان کلمه و پایان کلمه ، وقتی باشد، یک بار ادا میشود. 🔻 سیروس (سیـ + روس) بازی ( با + زی) راضی (را + ضی) ✅ اگر باشد؛ ۲بار ادا میشود 🔻 👇 🍀 ( سَیْ + یـِد) ✅ ( یـ وسط کلمه)؛ هرگاه که بعدش مصوت بلند ( آ ) بیاید🔻 🔸 دیگر مصوت تنها، حساب نمیشود 🔸 بلکه یاء ؛ فقط با مصوت بلند ( آ ) ادا میشود 🔸 به عبارتی ، به دو بخش (کسره و صامت ی) تقسیم میشود 🔸 به این صورت که، صامتِ قبل از ( ایـ ) کسره ـــِــ میگیرد و مصوت ( آ ) بعد از (ایـ) به یای صامت شده؛ میچسبد 🔻 🌕 ✅ آ شِ یا نِ ( _u_u ) ❌ ( آ شی یا نِ ) غلط است 🌕 ✅ نا+ حِ + یِ ( _ u u ) ❌ (نا حی یه) غلط است 🌕 👆 کِ + یا ( u_ ) ❌ (کی یان) غلط است 3⃣ در تقطیع (نون ساکن) بعد از مصوت های بلند ( آ_ایـ_او) می شـونـد. 👆 مثال: 👆 میشود ( آ + سِ + ما ) 💢 دیگر در دروس بعدی 🖍 💐 ادامه دارد ✅ ꙮ➜ شـاعــر❣شــو ‌‌‌‌‌‌‌‌❥👇 ••••⊱❖❀❁❊❂❁❀❖⊰•••• ➜﴾ @shaer_sho ﴿‌‌‌‌‌‌‌‌ ❥᭄ ➜﴾ @shaer_sho ﴿‌‌‌‌‌‌‌‌ ❥᭄ ••••⊱❖❀❁❊❂❁❀❖⊰••••
︻︻︻︻︻︻︻︻︻︻︻︻︻︻︻︻ ꙮ⫷تو هم میتونی شاعر بشی⫸ꙮ❣ ︼︼︼︼︼︼︼︼︼︼︼︼︼︼︼︼ 🖍 برای رفتن به پست هر درس، روی متن آن کلیک کنید.👇 ✅ (وزن شعر) ꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴ 🟢 ꙮ➜ درس یک _ قسمت اول ꙮ➜ درس یک _ قسمت دوّم ꙮ➜ درس دو _ قسمت اول ꙮ➜ درس دو _ قسمت دوم ꙮ➜ درس دو _ قسمت سوم پایان مقدّمات عروض ꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴ 🟢 ꙮ➜ درس سوم _ قسمت اول ꙮ➜ هجا و تقطیع ꙮ➜ درس سوم _ قسمت دوم ꙮ➜ انواع هجا در تقطیع ꙮ➜ درس سوم_ قسمت سوم ꙮ➜ نکات تقطیع در کلمات و شعر 📚 دروس عروض همچنان ادامه دارد... 📕 لینک های دروس جدید به روز رسانی خواهد شد🌹 🌹 ••••⊱❖❀❁❊❂❁❀❖⊰•••• ➜﴾ @shaer_sho ﴿‌‌‌‌‌‌‌‌ ❥᭄ ➜﴾ @shaer_sho ﴿‌‌‌‌‌‌‌‌ ❥᭄ ••••⊱❖❀❁❊❂❁❀❖⊰•••• .•°``°•.¸.•°``°•. ꙮ➜ شـــاعــــر❣شـــو ‌‌‌‌‌‌‌‌❥•••𝐉𝐎𝐈𝐍✍     •.¸    🍀    ¸.•           °•.¸¸.•° 🌺 زبان‌مشترک‌مردم‌جهان‌شعرست☝️ ـ︼︼︼︼︼︼︼︼︼︼︼︼︼︼︼︼ـ