#مقاله
#رمضان
♦️جذابترین رسانه (قسمت اول)
✏️سید حسین شرفالدین و اسماعیل صابرکیوج
🔷 برخی از مهمترین وجوه زیباییشناسانه و جذاب قرآن کریم در بُعد شکل و قالب پیام، عبارتند از:
1️⃣ فصاحت و بلاغت قرآن کریم
🔶 برجستهترین وجه اعجاز قرآن کریم، اعجاز بیانی و فصاحت و بلاغت بینظیر آن است. واژهگزینی قرآن با ظرافت¬هایی بسیار دقیق، بیبدیل و شگفتانگیز است. قرآن در سه بعد «لفظ»، «معنى» و «هماهنگى لفظ با معنى» همراه با اعجاز است. متن آیات از نظر لغت و تركیب نحوى و تركیب بلاغى بىبدیل بوده، موارد بظاهر مشابه و مترادف، هر یك خصوصیاتى را افاده مىكنند. مهمترین موارد از جنبه¬های زیبائی شناختی قرآن کریم عبارتند از:
🔰گزینش مفردات: گزینش احسن در لغات و بىبدیل بودن آن (افصح در لغت با توجه به مقاصد كلام)؛
🔰گزینش تركیب نحوى: انتخاب بهترین تركیب نحوى با توجه به سیاق كلام؛
🔰گزینش تركیب بلاغى: گزینش بهترین تركیب بلاغى با توجه به مقتضاى مجلس و مخاطب و غرض گوینده.
2️⃣ موسیقیپذیری قرآن کریم
🔶 یکی از موارد زیباییشناسی قرآن، موسیقی و هماهنگی آوایی آن است ؛ از این رو، خداوند متعال نیز به اهمیت آهنگ و تأثیر آن بر شنوندگان در آیه وَ رَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتِیلًا(مزّمّل: 4) توجه داده است. موسیقى حاصله از انتخاب كلمات و نحوه ترتیبدادن آنها به طرزى خاص كه در همه جاى قرآن چشمگیر است. دقت در علل این امر ما را به كشف دو جنبه از آواى قرآن كریم مىرساند؛ یعنى ریتم -آن كه نظم بر آن استوار است- و طبیعت آواى حروف و كلمات آن. سبك قرآن این دو را چنان از حیث هنرى به هم درآمیخته است كه تفكیك آنها دشوار است.
🔷 قرآن كریم به سبك ریتمیك سرشار از موسیقى متناسب با معانى ممتاز است، بىآن كه ریتم بر معنا و یا معنا بر ریتم غلبه یابدآهنگ خاصى که سورهها و عبارتهاى قرآنى دارند، مفهوم خاصى را نیز در ذهن مستمع پدید مىآورد. در بیشتر مواقع، آهنگ آیات و روایات به همراه مفهوم کلى و انتزاعى شان در ذهن مىماند؛ یعنى ذهن انسان متوجّه تک تک کلمات و الفاظ سورهاى که آن آهنگ را پدید مىآورد نیست، بلکه تنها ارتباط این آهنگ را با سورهاى دیگر که به نحو عام داراى چنین معانى و آهنگ است در نظر مىآورد. نمونه این امر را به وضوح می¬توان در سوره «نجم» مشاهده کرد: «وَ النَّجْمِ إِذا هَوى* ما ضَلَّ صاحِبُكُمْ وَ ما غَوى* وَ ما ینْطِقُ عَنِ الْهَوى* إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْی یوحى».
🔶 این آهنگ قرآن و انسجام آوائى آن براى عرب گوشنواز بوده و دلهاشان را مىربود. آنها حلاوت آن را درمىیافتند و زیبایى آن را مىدیدند، كه نه شعر است و نه از نوع كلام بلیغشان، هرچند كه از جنس آن بوده است. مضاف بر اینکه هیچكس را یاراى رسیدن به این هماهنگى در آهنگ به همراه محتوا و معناى برتر و احكام بیان و دقت احكام نیست تا جایى كه اندیشمندان، آهنگ را از جنبههاى اعجاز آن دانسته و تكمیلكننده دیگر جنبههاى سبك معجزهآسای آن مىدانند.
👣 ادامه دارد.....
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
هدایت شده از حبیباله بابائی
تأملات قرآنی در باب «روابط انسانی»
(قسمت دوم: خودِ گسسته)
گسستگی از همنوعان، از همکاران و همسایگان و اختلال در روابط با دیگرهای انسانی، برخاسته از اختلال انسان در درونِ خود است، و اساسا کسی که از خود گسسته است نمیتواند با دیگران پیوندی انسانی داشته باشد. این اختلال نفسی یا گسست خودازخود به مثابه مبنا و اساس در اختلالات روابط انسانی، به گونههای مختلفی رخ میدهد که برخی از آنها در قرآن در قالب «نسیان خود» (انساهم انفسهم)، «سفاهت نفس/تحمیق خود» (سفه نفسه)، و «بخل از خود» (شُحّ/بخل نفسه) بیان شده است. براساس آیۀ «وَلَا تَكُونُوا كَالَّذِينَ نَسُوا اللَّهَ فَأَنْسَاهُمْ أَنْفُسَهُمْ » (19/ حشر) یا «نسوالله فنسیهم» (67 / توبه)، این نوع از گسستگی درونی و نسیان خود برخاسته از گسستگی از خداست. «آنگاه که انسان خدا را فراموش کرد اسمای حسنی و صفات علیای او را نیز فراموش میکند، فقر و حاجت ذاتی خود را به خدا از یاد میبرد، و نفس خود را مستقل در هستی میپندارد و اسباب طبیعی عالم را نیز صاحب استقلال در تأثیر میپندارد.» همین پندار و توهم از فردهای مستقل از خدا، گسستهای انسانی و رویکردهای فردگرایانه را بیشتر و عمیقتر میکند.
نکته مهم اینکه، خطاب آیه جمع است و نه فرد. تا زمانی که جامعه در جمعیت خود، رویکرد ایمانی دارد، متذکر به ریشه و اصل خود، و ذاکرِ خدا و متذکر به نعمتهای الهی (به ذکر لفظی و به ذکر قلبی) است، ریشههای الهیاتی و عرفانی، ریشههای هستیشناختی، و ریشههای تاریخی و تمدنی خود را نیز بهتر میشناسد و از آن دور نمیافتد. و آنگاه که جامعه در جمعیت ایمانیاش، متذکر هویت و هستی خود است، همواره در یک پیوستگی اصیل و تنیده به نظام هستی قرار پیدا می کند و از آن رهگذر میتواند با جوامع دیگر، با ملتهای دیگر به نوعی از پیوستگی الهی و توحیدی دست پیدا بکند. براین اساس برای تنظیم مناسبات خود با دیگران، در گام نخست باید خودشناسی و خودسازی را جدی تلقی کرد و آن را البته نه فقط در منابر و مساجد (با راندمانهای صرفا عبادی امروزش) بلکه باید در نظام آموزشی و پرورشی و بلکه در کلیت نظام فرهنگی نهادینه کرد.
@Habibollah_Babai
#مقاله
#رمضان
♦️جذابترین رسانه (قسمت دوم)
✏️سید حسین شرفالدین و اسماعیل صابرکیوج
3️⃣ نظم معنایی قرآن
🔹ویژگی دیگر، نظم معنایی در قرآن کریم است. از منظر زبانشناختی سوسوری میتوان این مطلب را بر اساس دو مفهوم «همنشینی» و «جانشینی» توضیح داد. تحلیل «همنشینی» درباره ترکیب و کنار هم قرارگرفتن واژههاست؛ یعنی چگونگی ترکیب جمله که میتواند فوراً معنا را برساند. تحلیل «جانشینی» راهی برای اطمینانیافتن از امکان یا عدم امکان تغییر و جایگزینی واژگان با سایر واژگان محتمل است.
🔸قرآن کریم برترین ترکیب را در محور همنشینی و جانشینی برای نظام نشانهای خود بکار بسته است؛ به گونهای که هیچ واژهای را نمیتوان با هیچ واژه دیگری جایگزین یا حذف کرد و به متن قرآن و اعجاز آن خلل وارد نشود. گزینش واژگان در قرآن جنبههاى متعددى دارد؛ از جنبه دلالت بر معنا، دلالت فوقالعاده روشن دارد. واژه با آهنگش بیانگر معناست و در گزینش آن همخوانى فاصلهها رعایت مىشود و در ضمن یك گونه بلاغى جاى مىگیرد كه موجب وضوح بیشتر معنا مىگردد.
🔹 اما همه اینها از یك اصل بزرگ سرچشمه مىگیرد كه همان دقّت بىنهایت در گزینش است، چون سبك قرآن در گزینش واژگان سخت دقیق است. این نظم و هماهنگى واژگان قرآنی را میتوان از جهت زیبایى ظاهر واژه و آهنگ، و برگزیدن واژههاى مترادفى كه نقیض آنها معنایى دیگر دارد و با ظرفیت و فراگیرى آنها متفاوت است، مشاهده كرد. مثلا واژه حمد در آیه الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِینَ از میان واژگان نزدیك به آن مثل مدح و شكر گزینش شده است اما در میان این واژگان تفاوتهاى ظریفى وجود دارد كه در بافت آن در قرآن قابل ملاحظه است.
🔸حمد خداوند یعنى ثنا بر او به خاطر فضیلت كه از مدح خاصتر است؛ چون مدح در امور اختیارى و غیر اختیارى است؛ اما حمد در امور اختیارى است نه غیر اختیارى(راغب؛ ذیل واژه حمد). یعنى خداوند به فعل زیباى اختیارى ستوده مىشود و حمد مخصوص این وجه است و مدح عامتر است. در ضمن مدح قبل و بعد از نیكى كردن است؛ اما حمد تنها پس از نیكى كردن.
🔹مدح همچنین ویژه انواع فضایل است ولى حمد ویژه فضیلت نعمتبخشى و نیكىكردن و امثال آن. این یعنى گزینش واژه حمد به جاى مدح براى بیان معناى ثنا و نعمت زیبا و غیر آن به گزینش نعمتهاى خداوند بر بشر إشعار دارد. این همان معناى خاص در حمد، و معناى عام در مدح مىباشد.
👣 ادامه دارد.....
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
هدایت شده از فکرت
🔍#رصد_اندیشه | #نشست
✅ برای یک جامعه رشد یافته التزام نظری و عملی عموم مردم به اصول اعتقادی یک مکتب وحیانی ضروری است
▪️سید حسین شرف الدین در گفت و گو با خبرنگار مهر، با اشاره به جایگاه «معاد» و برانگیختن انسانها در روز حساب در آیات و روایات، عنوان کرد: اعتقاد به معاد و استمرار حیات انسان در جهان آخرت (در رتبه بعد از اعتقاد به مبدآ) از مؤلفههای بنیادین اعتقادی در جهان بینی ادیان الهی از جمله اسلام و از اصول خدشه ناپذیر اعتقادی شمرده میشود.
▪️وی افزود: در اهمیت و جایگاه محوری این اصل و نقش راهبردی آن در تعیین سرنوشت فرد و کیفیت حیات جاودانه او، همین بس که به شهادت برخی مفسران، بیش از دو هزار آیه از آیات قران کریم، و صدها روایت به طرح مستقیم و غیر مستقیم آن اهتمام کرده اند. به دلیل همین جایگاه و موقعیت کانونی است که باور بدان جزو ضروریات و شرط لازم برای ورود به جرگه مؤمنان شمرده شده است.
🖇مطالعه گفتوگو در سایت مهر
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
☑️@Fekrat_Net
#سخنرانی
♦️سه موج اعتراضات اخیر
🎙 سید حسین شرفالدین
✴️ در ناآرامیهای اخیر سه موج اعتراض به صورت توامان و در هم آمیخته به راه افتادند:
1️⃣ اولین موج مربوط به جوانان و نوجوانان عمدتا دهه هشتادی است که به برخی سیاستها، رویهها، الگوها، قواعد و نظامات فرهنگی اجتماعی و به تعبیر برخی محدودیتها، معترض بودند؛ مطالبات این گروه بیشتر صبغه فرهنگی اجتماعی داشت تا سیاسی و اقتصادی؛ به بیان دیگر، این نسل به دلیل تاثیرپذیری عمیق از فرهنگ ترویجی رسانهها به ویژه فضای سایبر، طالب نوعی سبک زندگی متفاوت از سبکهای مالوف و مورد حمایت فرهنگ عمومی است. این نسل لزوما با اسلام و انقلاب تقابل و تعاند صریح ندارد و تنها طالب تجدید نظر در برخی الگوهای رفتاری و قواعد و هنجارهای سنتی- مذهبی است.
2️⃣ موج دوم اعتراض مربوط به گروههایی است که بویژه از اوضاع نابسامان اقتصادی ناراضی و شاکی بودند و مطالبات بیشتر صنفی و معیشتی داشتند. این موج که بیشتر از موج اول به همراهی و مشارکت عموم مردم دل بسته بود، فکر میکرد به دلیل طرح مطالبات محسوس و خواستههای همگانی، از حمایت و پشتیبانی قاطع ملت برخوردار شود؛ اما به صورتی کاملا غیرمنتظره حتی از موج اول هم کمتر دیده شد؛ این هم نشانه دیگری از پیچیدگی و پیشبینیناپذیری جامعه ایران است.
.
3️⃣ موج سوم که البته تعداد کنشگران آن محدودتر از دو موج قبل بود، به دلیل اتخاذ موضع رادیکال علیه نظام، طرح شعارهای ساختارشکنانه، توسل به خشونت برهنه، توهین به مقدسات، برخورداری از حمایت قاطع رسانههای برون مرزی و گروههای ضد انقلاب و تجزیهطلب خارجنشین، هیاهوی بیشتری به راه انداخت و بیشتر از دو موج دیگر دیده شد. این موج به سرعت توانست دو موج قبلی را با خود همراه یا به حاشیه براند و در نهایت یکهتاز میدان شود. به بیان دیگر، برجستگی این موج از باب غلبه حاشیه بر متن، روند امور را به سمت و سوهای ناخواستهای سوق داد و حتی امید دو موج اول به نتیجهبخشی اعتراضاتشان را نیز به یاس بدل کرد.
❇️ ادامه متن سخنرانی را اینجا دنبال کنید.
#اختصاصی
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
#رصد
🔹از ارادتاش نسبت به نهجالبلاغه و قرآن بگوییم...؛
🔸از مبارزهاش با جریانهای انحرافی فلسفی....؛
🔹از فعالیت خستگیناپذیرش در مسیر ترجمه آثار فاخر علوم اجتماعی...؛
🔸از حرصی که برای تربیت دانشجویان میخورد...؛
❇️ یا
🔹از نگراناش بابت مفاسد اجتماعی بگوییم...؛
🔸از فرهنگسازیاش در مسیر ازدواج آسان جوانان...؛
🔹از احترامی که به تمام نظرات و ایدهها میگذاشت...؛
🔸از عدم طمعش نسبت به مناصب والای اجرایی...؛
❇️ یا
🔹از آن صفا و صمیمیت بچگانهای که با بزرگ و کوچک داشت...؛
🔸از آن باغ پرتقال و خانوادهدوستی بینظیر؛
🔹از آن جوشکردنها و قانعنشدنها سر کلاس درس...؛
🔸از آن دیابت و سرطان که خانهنشینش نکردند...؛
🌹 از هرچه بگوییم، استاد عماد، یکی از ستونهای خیمه اسلام و انقلاب بود...!! روحش قرین آرامش و رحمت پروردگار🤲
✏️ یکی از شاگردان استاد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#اقتضایی
✅ بررسی کارکرد و جایگاه رفراندوم در صد ثانیه
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
#مقاله
♦️ امر به معروف رسانهای
✏️سید حسین شرفالدین
🔷 وظایف سازمانی رسانه ملی در قبال امر به معروف و نهی از منکر کدامند؟
#اختصاصی
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
♦️امر به معروف رسانهای (قسمت اول)
✏️سید حسین شرفالدین
🔷 صدا و سیمای جمهوری اسلامی در موادی از اساسنامه خویش، وظیفه و رسالت سازمانی خود را منطبق با رهنمودهای هدایتگر امام امت(ره) و قانون اساسی در بالابردن رشد و آگاهی عموم ، تفسیر، تبلیغ و اشاعه فرهنگ دینی به معنای عام، گسترش ارزشهای متعالی، تعلیم و تزکیه انسان و تحقق آرمانهای بلند انقلاب اسلامی خلاصه کرده است. موادی از آن اساسنامه که با موضوع امر به معروف و نهی از منکر تناسب دارد، در ذیل اشاره میشود:
🔰ماده 5 : صداو سیما باید به عنوان یک دانشگاه عمومی به گسترش آگاهی و رشد جامعه در زمینههای گوناگون مکتبی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی اقتصادی و نظامی کمک نماید.
🔰ماده 9 : هدف اصلی سازمان به عنوان یک دانشگاه عمومی، نشر فرهنگ اسلامی ، ایجاد محیط مساعد برای تزکیه و تعلیم انسان، رشد فضایل اخلاقی و شتاببخشیدن به حرکت تکاملی انقلاب اسلامی درسراسر جهان می باشد. این هدفها در چارچوب برنامههای ارشادی، آموزشی، خبری و تفریحی تامین میگردد.
🔰ماده 21: بالابردن سطح بینش اسلامی مردم و آشناساختن اقشار مختلف جامعه با اصول، مبانی واحکام اسلام به شیوههای رسا و بدون ابهام .
🔰ماده 22: تبلیغ و اشاعه فرهنگ اصیل اسلامی با بهرهگیری از دیدگاههای روحانیت آگاه، دانشمندان حوزههای علمیه و اسلامشناسان وارسته .
🔰ماده 27 : تلاش برای جایگزینی نظام ارزشی اسلام به جای نظام ارزشی شرق و غرب و مبارزه با عوارض و آثار باقیمانده فرهنگ طاغوتی .
🔰 ماده 29 : کوشش در ایجاد محیط مساعد برای تعالی انسان و رشد فضایل اخلاقی ، تزکیه نفس و بسط معنویت در جامعه .
🔰ماده 40 : در جهت تحقق رسالت «امر به معروف و نهی از منکر» در جامعه ، صدا و سیما باید روحیه انتقاد سالم و سازنده و انتقادپذیری متواضعانه را در مردم ، مسؤولین ودست اندرکاران ایجاد کند، انتقادات مردم از مسؤولین و توقعات آنها از مردم را بازگو نماید
🔶 از این رو ، تبلیغ و ترویج فرهنگ دینی به طور عام و فریضه «امر به معروف و نهی از منکر» به طور خاص بخشی از رسالت تعیینی و ماموریت محول رسانه ملی است. لازم به ذکر است که تاکید مبرم بر نقش رسانه ملی صرفا با هدف تحفظ بر موضوع نوشتار صورت گرفته و به هیچ وجه به معنای غفلت از وظایف سایر بخشها و عموم مردم یا معافیت آنها نیست.
👣 این مطلب ادامه دارد.....
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
#رصد
✅ معرفی "بسترهای گسترش ناهنجاری در حوزه حجاب"
1️⃣ بسترهای اجتماعی
2️⃣ بسترهای نظری و مفهومی
3️⃣ بسترهای اقتصادی
4️⃣ بسترهای فرهنگی
5️⃣ بسترهای انسانی
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
هدایت شده از دیدهبان اندیشه
روحانی مبارز
💠شهید مطهری را میتوان از معدود روحانیون و مجتهدین معاصری دانست که بی پروا و با لحنی تند، نسبت به خرافات رایج در سبک زندگی دینی مردم ایران سخن گفته و با متحجرین و متجددین به مبارزه میپردازد.
🔰 ایشان نه تنها محبوبیت اجتماعی خود را تحت تاثیر همین مبارزه در آن زمان از دست داده و مورد طعن برخی از علمای خراسان قرار گرفت، بلکه حتی جان خویش را نیز در همین مسیر فدا کرده است.
⁉️ این حرکت احیاگرانه آنقدر سنگین بوده که امروزه برخی از روشنفکران با استناد به حملات استاد مطهری به برخی از مظاهر دینداری، ایشان را در مقابل اندیشمندان دینی و انقلابی قرار داده و از بیانات ایشان برای حمله و تمسخر مناسک دینی بهره می گیرند؛ غافل از آنکه شهید بیشتر از متحجرین، با متجددین زمانه خود سر جنگ داشته و عمر خود را تا حد زیادی صرف مبارزه با افکار سکولاریستی و مارکسیستی کرده است.
#شهید_مطهری
#خرافات
#روز_معلم
🆔 @didebane_andisheh
هدایت شده از مرکز پژوهشی مبنا
#یادداشت #مرکز_پژوهشی_مبنا
◾️سیاهترین سفید...!!
🖋 دکتر حسین شرفالدین، جامعهشناس و عضو هیئتعلمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
👈 از جمله مسائل مستحدثه و غیرمنتظره در جامعه ایران معاصر در دهه کنونی، پدیده موسوم به ازدواج سفید است. ازدواج سفید به عنوان مولفه ای انضمامی از #سبک_زندگی مدرن، با مختصات ویژه تقریبا هیچ تناسب معنا داری با نیازها، انتظارات، اقتضائات، زیرساخت های فرهنگی، الگوها و قواعد هنجاری و تجربه های زیسته جامعه #ایران به عنوان یک #جامعه مذهبی دارای اکثریت مسلمان، برخوردار از حاکمیت دینی و ملتزم به شریعت اسلامی ندارد. به دلیل همین ناهمخوانی است که این پدیده به رغم نوظهور بودن و کمیت وقوعی بسیار محدود آن(عمدتا در برخی کلان شهرها و در میان شمار اندکی از شهروندان) حساسیت های بسیار زیادی را در سطح عموم برانگیخته و اندیشمندان علوم اجتماعی را در جهت یافتن علل و دلایل موثر در تکون و بسط تدریجی و آرام آن و نیز آثار و پیامدهای مختلف آن به فرضیه سازی و نظریه پردازی برانگیخته است.
▫️برخی زنان و بلکه مردان در قالب یک اعتراض مدنی آرام به الگوی غالب و رسمی ازدواج، به #ازدواج_سفید تن درمیدهند. الگوی رایج از دید ایشان برغم شروط چندگانه ضمن عقد، همچنان متضمن درجاتی از ظلم و تبعیض علیه زنان است.
🌐 مطالعه یادداشت
🆔@mabna_center
#مصاحبه
♦️هنجارسازی یا مقابله با ناهنجاری..؟!
🎙سید حسین شرفالدین
❇️ برای اجراییشدن هرچه بیشتر رفتارهای ارزشی و برحذرداشتن مردم از ارتکاب رفتارهای ضد ارزشی، چه تمهیداتی در جامعه اندیشیده شده است؟
#اختصاصی
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
#مصاحبه
♦️هنجارسازی یا مقابله با ناهنجاری..؟!
✏️سید حسین شرفالدین
🔷 در این خصوص معمولا از سه فرایند مکمل یعنی نهادسازی، جامعهپذیری و نظارت و کنترل اجتماعی یاد میشود که در هرجامعهای کم و بیش جریان دارد. مراد از نهادسازی، ارائه نمونه الگوهای رفتاری تثبیتشده یا عادتوارههای مرجح و پذیرفتهشده است که توسط نهادهای رسمی جامعه مثل نهاد خانواده، تعلیم و تربیت، اقتصاد، سیاست، بهداشت و درمان، ورزشی و تفریحی، سرگرمی و فراغتی و... ارائه میشود.
🔶 مراد از جامعهپذیری یا تعلیم و تربیت اجتماعی فرایند مادامالعمری است که نقش آن درونیکردن فرهنگ (نظام باورها، ارزشها و هنجارهای جمعی) در سامانه شخصیتی افراد است. نتیجه جامعهپذیری در خصوص رفتارها، تشخیص رفتار بهنجار از نابهنجار، تقویت انگیزه برای انجام رفتارهای بهنجار و دوریجستن از رفتارهای نابهنجار و مهار تمایلات سرکش و انگیزههای ضد اجتماعی یا خودکنترلی است.
🔷 برای تکمیل این دو فرایند و مهار ارادههای ناهمسو، فرایند دیگری تدارک شده به نام نظارت و کنترل اجتماعی که به دو صورت غیررسمی و رسمی در بستر حیات اجتماعی اعمال میشود. در جوامع پیشامدرن، نظارت غیررسمی مردم بر مردم، جدی ترین نظام نظارتی و کنترلی شمرده میشد که البته در جوامع پیشرفته کنونی تا حد زیادی تضعیف شده و اکنون بیشتر به نقش نظارتی خانواده بر اعضا یا دوستان، همکاران و همسایگان نسبت به یکدیگر محدود شده است.
🔶 بخشی از مراحل دو فریضه امربه معروف و نهی از منکر یعنی مرحله ابراز نفرت قلبی، چهره درهمکشیدن، تذکر زبانی، احیانا اعمال محدودیت بر اطرافیان، مربوط به نظارت و کنترل غیررسمی و بخش دیگر یعنی مرحله ضرب و جرح، دستگیری، زندان، جریمه، تنبیه، تبعید و اعدام، مربوط به نظارت و کنترل رسمی است که توسط نهادهای حاکمیتی اعمال و اجرا میشود.
🔷 در جوامع معاصر نظارت رسمی نقش مهمی در مهار انحرافات و تنبیه متخلفان دارد؛ اگرچه طبق مطالعات، به دلیل ضعف جامعهپذیری، ضعف خودکنترلی، ضعف اعتقادات مذهبی، ضعف نظارتهای غیررسمی و حساسیتهای اجتماعی، وسوسههای محیط در ترغیب افراد به انحراف، کثرت و تنوع انحرافات، سازمانیافتگی برخی از انحرافات، عدم امکان کشف آسان بسیاری از انحرافات، وجود زمینه و انگیزه برای مخفیکاری، توجیه رفتارها، دور زدن قوانین، فریب عوامل اجرایی، ضعف عملکرد نهادهای نظارتی و قضایی و... آمار تخلفات و انحرافات اجتماعی حتی در جوامع پیشرفته بسیار بالاست.
متن تفصیلی مصاحبه را در این لینک مشاهده کنید.
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
هدایت شده از دیدهبان اندیشه
💥 فراخوان یادداشت رسانهای
❇️ پنجاهمین شماره نشریه «دیدهبان اندیشه»
💢 با موضوع بررسی اندیشه مرحوم «عماد افروغ»
💠 در محورهای دوازدهگانه فلسفی، جامعهشناختی، اخلاقی و سیاسی؛
✔️ یادداشتهای ارسالی باید بین 700 تا 1000 کلمه باشند و حتیالامکان در نگارش آنها از کتابها و مقالات عماد افروغ استفاده شده باشد.
✔️یادداشتهای تاییدشده همراه با نام و عکس نویسندگان آنها در شماره آتی نشریه منتشر خواهند شد.
✔️حقالزحمه نگارش یادداشت بر اساس تعداد کلمات و طبق اِشِل وزارت علوم پرداخت خواهد شد.
📩 مهلت ارسال آثار: 16 خرداد 1402
🌐 لینک ارسال آثار: @m110614
#عماد_افروغ
#دیدهبان_اندیشه
🆔 @didebane_andisheh
هدایت شده از فکرت
🔘#گفتوگو | #حجاب
✅ رؤیای خام بانیان کشف حجاب در ایران
دکتر سید حسین شرف الدین، عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی(ره)
▪️حجاب یک نماد فرهنگی و متضمن پیامهای ارزشی و هویتی و دارای اصالت و اعتبار تاریخی، عرفی، شرعی و قانونی است.
▪️مشروعیت جمهوری اسلامی به صیانت و تلاش در اجرای حداکثری ارزشهای ملی و مذهبی پذیرفته شده در گستره جامعه است.
🖇مطالعه گفتوگو در «وبگاه فکرت»
وبگاه | ویراستی | اینستاگرام | تلگرام
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
☑️@Fekrat_Net
#خبر
✅ برگزیدهشدن مقاله «مناسک رسانهای از منظر آموزههای اسلامی» به قلم دکتر سید حسین شرفالدین در نخستین همایش علمی «رسانه و مناسک» به عنوان مقاله برتر؛
✴️ فایل مقاله به زودی توسط دانشگاه صدا و سیما منتشر خواهد شد.
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
اخلاق-اجتماعی.pdf
263K
#مقاله
♦️صحیفه سجادیه و سبک زندگی مومنانه
✳️ دنیای اجتماعی عرصه رویارویی اعضا در چرخههای مختلف ارتباطی و تعاملی است. ارتباطات اجتماعی بهمثابه یک نظام کنش، از عناصر متعددی ترکیب و تألیف یافته است. از مهمترین این عناصر شمرده میشوند. برجستهترین عنصری که حضور ایجابی آن در همه چرخههای ارتباطی، انتظار میرود، رعایت معیارهای ارزشی و قواعد اخلاقی پذیرفته شده است.
✴️ در جامعه اسلامی، دین بهمثابه یک فرانهاد اجتماعی، نقش محوری در تولید، تأیید، تجویز، ترغیب به رعایت ارزشهای اخلاقی، اعم از الزامی و ترجیحی بهعنوان یکی از مؤلفههای بنیادین «سبک زندگی» مؤمنانه دارد.
#اختصاصی
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
#اطلاعیه
♦️ سخنرانی دکتر شرفالدین در همایش بینالمللی علوم انسانی اسلامی در اندیشه علامه محمدتقی مصباح یزدی (ره)
♻️ با موضوع «تاثیرات متقابل فرد و جامعه از دیدگاه علامه مصباح»
🗓 زمان: جمعه 1402/3/26؛ ساعت یازده و نیم تا دوازده
🏛 مکان: موسسه امام خمینی(ره)، طبقه سوم
#تبادل
📌آدرس کانال؛
🆔 @iki_ac_ir
🆔 @sharafoddin_ir
#مصاحبه
♦️ چالشهای پدیده حجاب(قسمت اول)
🎙سید حسین شرفالدین
✴️ حاکمیت سیاسی، در پدیده کشف حجاب ناخواسته با موضوعاتی از این دست مواجه شده است:
✔️ غیرمنتظرهبودن چنین واکنشی از سوی برخی خانمها به قضیه مرگ مهسا و تبعات فرهنگی اجتماعی آن؛
✔️ پیوندخوردن یک موضوع فرهنگی حقوقی با سیاست؛
✔️ تبدیل بی حجابی و بدحجابی به نمادی برای ابراز مخالفت با ارزشهای مورد حمایت نظام از جمله حجاب؛
✔️ تردید میان مواجهه عملی و توسل به خشونت فیزیکی یا مواجهه ساختاری و فرهنگی دیربازده؛
✔️ پیشبینیناپذیری بروز این سنخ واکنشها در موقعیتهای مختلف؛
✔️ شتابزدگی و توقع حل قطعی معضل به صورت سریع و عاجل؛
✔️ بزرگنمایی و هیاهوی برخی تریبونداران و اعمال فشار روانی سخت برمسئولان نظام از ناحیه اقشار مذهبی؛
✔️ ضعف عملکرد نهادهای جامعهپذیرکننده و فرهنگی مثل رسانه ملی؛
✔️ صعوبت رویارویی با برخی شخصیتهای سلبریت و روشنفکران حامی بیحجابی.
#اختصاصی
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
#مصاحبه
مشروعیت حاکمیت و اصرار بر حجاب(قسمت دوم)
🎙سید حسین شرفالدین
✴️ حجاب یک نماد فرهنگی و متضمن پیامهای ارزشی و هویتی و دارای اصالت و اعتبار تاریخی، عرفی، شرعی و قانونی است؛ اما بیحجابی، رویگردانی از یک هنجار نهادینه و تثبیتشده و مخالفت با بخشی از سیاستهای فرهنگی حاکمیت در حمایت از این هنجاراست. به نظر من اصرار بر حفظ این نماد موجب از دسترفتن مشروعیت جمهوری اسلامی نمیشود؛ زیرا:
1️⃣ اولا مشروعیت جمهوری اسلامی به صیانت و تلاش در اجرای حداکثری ارزشهای ملی و مذهبی پذیرفتهشده در گستره جامعه است؛ اساسا حاکمیت چگونه میتواند مدعی اقامه دین و اجرای صد درصدی احکام اسلامی باشد اما در مسالهای که موافق با فتوای مشهور فقهای شیعه و بالاتر از آن موضع صریح امام و رهبری نظام و قاطبه امت حزبالله است، کوتاه بیاید و بالاتر از آن، در مقابل نقض صریحش توسط عدهای، موضع نگیرد!!
2️⃣ ثانیا، هنجارهای مورد انتظار از عموم کنشگران اجتماعی همواره با درجاتی از نقض و تخلف مواجهاند و این خاص جامعه ما یا مساله حجاب هم نیست؛ اگرچه در این مساله، وجدان جمعی، آزردگی بیشتری احساس میکند؛
3️⃣ ثالثا از نظام انتظار می رود که در مواجهه با این مساله غیرمنتظره، همه تدابیر الزم را تمهید کرده و از بروز آشکار ولنگاری در این بخش که احتمالا به سایر بخشها هم کشیده میشود، جلوگیری کند؛
4️⃣ رابعا، کوتاهآمدن نظام نوعی امتیازدهی به این جریان ضد فرهنگی است و در صورت تحقق، زمینه برای زیادهخواهی این جریانات فراهم میشود؛
5️⃣ خامسا، حوزه و روحانیت و اقشار مذهبی نیز چنین نرمشی را از سوی حاکمیت حتی به صورت تاکتیکی روا نمیدارند و حاکمیت نیز دست کم برای کاهش فشارها و پاسخدهی به مطالبات تودهای، چنین نرمشی را ریسک میداند؛ البته برخی مسئولان فرهنگی و سیاسی امیدوارند که این موضوع نیز مشمول گذر زمان شده و به مرور از حساسیتهای دینی و فرهنگی مردم کاسته شود و جامعه در این بخش نیز به نوعی تکثرگرایی در الگوی پوشش سوق یابد.
#اختصاصی
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir