خاطرات_و_مبارزات_حجه_الاسلام_فلسفي.pdf
51.8M
یکی از کتابهای بسیار خوب در فضای تاریخ معاصر به ویژه در بازه زعامت آیتالله بروجردی (۲۴ تا ۴۰) و بعد از آن در دوره قیام حضرت امام (دهه ۴۰ و ۵۰)، خاطرات حجتالاسلام و المسلمین فلسفی منبری معروف آن سالها است.
ایشان به واسطه ارتباطات زیاد با شخصیتهای مختلف اعم از دولتی و مذهبی و مقبولیت عمومی زیاد و روحیه ایمانی و انقلابی که دارند در ماجراهای مختلفی نقش موثر و فعالی داشتهاند.
📌با شرح حال همراه شوید.
@sharhe_hal
همهى اين موانع جزو سنتهاى الهى است. وجود اين موانع تصادفى نيست. اينها سنت الهى است؛ يعنى تلاش و حركت با مانع مواجه است، و الاّ جهاد معنا نمىداشت: «وَ كَذٰلِكَ جَعَلْنٰا لِكُلِّ نَبِيٍّ عَدُوًّا شَيٰاطِينَ الْإِنْسِ وَ الْجِنِّ يُوحِي بَعْضُهُمْ إِلىٰ بَعْضٍ زُخْرُفَ الْقَوْلِ غُرُوراً» ؛ در همهى دعوتهاى انبيا، دشمنان - موانع - از جن و انس وجود داشتند. در آيهى ديگر: «وَ كَذٰلِكَ جَعَلْنٰا فِي كُلِّ قَرْيَةٍ أَكٰابِرَ مُجْرِمِيهٰا لِيَمْكُرُوا فِيهٰا وَ مٰا يَمْكُرُونَ إِلاّٰ بِأَنْفُسِهِمْ». در درون جوامع، طبقاتى كه وجود آنها مايهى فساد، مايهى مكر بوده است؛ اينها جزو سنتهاست. يعنى هرگز انبياء نگفتند ما آنوقتى كه جاده صاف است وارد ميدان مىشويم؛ نه، در همين فضا و صحنهى بهشدت درگير و دشوار، آنها وارد شدند؛ مثل جمهورى اسلامى و انقلاب اسلامى. اما متقابلاً سنت الهى هم اين است كه اگر حركت نبوى، حركت الهى كه مصداقش انقلاب اسلامى است، به كار خود ادامه بدهد و دنبالگيرى كند، بر همهى اين موانع فائق خواهد آمد؛ اين هم سنت الهى است. در سورهى مباركهى فتح آمده است: «وَ لَوْ قٰاتَلَكُمُ الَّذِينَ كَفَرُوا لَوَلَّوُا الْأَدْبٰارَ ثُمَّ لاٰ يَجِدُونَ وَلِيًّا وَ لاٰ نَصِيراً. سُنَّةَ اللّٰهِ الَّتِي قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلُ وَ لَنْ تَجِدَ لِسُنَّةِ اللّٰهِ تَبْدِيلاً» ؛ اگر بايستيد، اگر استقامت كنيد، اگر هدف را گم نكنيد، اگر تلاش را متوقف نكنيد، بدون ترديد غلبه در اين عرصه با شماست.
📖 بيانات رهبری در ۱۳۸۷/۰۲/۱۴ شيراز.
🎙 توضیح شفاهی
#معارف_انقلاب ۷
📌با شرح حال همراه شوید.
@sharhe_hal
✍️ توضیح معارف انقلاب مبتنی بر آیات قرآن و بیانات حضرت امام و آقا
1. قسمت اول: لزوم حاکمیت اسلام بر اساس آیه 64 سوره مبارکه نساء؛
لینک مطلب و لینک توضیح شفاهی
2. قسمت دوم: خط بعثت خط حاکمیت انبیاء مقابل حاکمیت طاغوت بر اساس آیه 36 سوره مبارکه نحل؛
لینک مطلب و لینک توضیح شفاهی
3. قسمت سوم: لزوم عدم اعتماد به ظالمان بر اساس آیه 113 سوره مبارکه هود؛
لینک مطلب و لینک توضیح شفاهی
4. قسمت چهارم: لزوم عدم پیروی از دیگران و اکثریت و رجوع به مبانی خودمان بر اساس آیه 116 سوره مبارکه انعام؛
لینک مطلب و لینک توضیح شفاهی
5. قسمت پنجم: ادامه یافتن مسیر انقلاب تضمین نشده است و خداوند با کسی قوم و خویشی ندارد بر اساس آیه 5 سوره مبارکه جمعه؛
لینک مطلب و لینک توضیح شفاهی
6. قسمت ششم: آخوند باید سیاسی باشد و یکی از مهمترین وظایف روحانیت بر اساس آیه ۶۳ سوره مبارکه مائده؛
لینک مطلب و لینک توضیح شفاهی
7. قسمت هفتم: سنت الهی وجود موانع و دشمنیها بر اساس آیه ۱۱۲ سوره مبارکه انعام؛
لینک مطلب و لینک توضیح شفاهی
۸. قسمت هشتم: دوستی و دشمنی با کافران بر اساس آیات ۸ و ۹ سوره مبارکه ممتحنه،
لینک مطلب و لینک توضیح شفاهی
📌ادامه دارد...
#معارف_انقلاب
📌با شرح حال همراه شوید.
@sharhe_hal
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در تایید مطالب ذکر شده در صوت مبنی بر حکمت وجود دشمنان و موانع.
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله:
«إنّ اللّه َتَبارَكَ وَ تَعالى لَيُؤَيِّدُ الإسلامَ بِرجالٍ ما هُم مِن أهلِهِ»
خداوند تبارك و تعالى اسلام را به وسيله مردانى كه اهل دين و ديندارى نيستند، تأييد و يارى مىكند.
#معارف_انقلاب ۷
📌با شرح حال همراه شوید.
@sharhe_hal
روایت اشاره شده در صوت توضیح شفاهی استناد حضرت آقا به آیه ۱۱۲ سوره مبارکه انعام در حکمت وجود دشمن و موانع.👇
از امام رضا (علیه السلام) به اسناد به پیامر اکرم (صلی الله علیه و آله) روایت شده است:
👈 «مَا كَانَ وَ لاَ يَكُونُ إِلَى يَوْمِ اَلْقِيَامَةِ - مُؤْمِنٌ إِلاَّ وَ لَهُ جَارٌ يُؤْذِيهِ»
نه مؤمنی بوده است و نه تا قیامت خواهد بود الا اینکه یک همنشینی (همسایهای) خواهد داشت که او را آزار میدهد.
در روایت دیگری از امام صادق (علیه السلام) است، هر مؤمنی چهار چیز همراه خود دارد:
👈 «جار يؤذيه، و شيطان يغويه، و منافق يقفو أثره، و مؤمن يحسده»
همنشینی که او را آزار میدهد، شیطانی که او را اغوا میکند، منافقی که کارهای او را تقلید میکند، مؤمنی که به او حسادت میورزد.
......
هر مؤمنی را نگاه کنید یا همکاری، یا همسایهای، یا همسری و خلاصه کسی را خدا در کنار او گذاشته است که روی اعصاب و روان مؤمن راه میرود.
تا مشکلی نباشد انسان صبر نمیکند، گذشت نمیکند، ایثار نمیکند، تلاش نمیکند و خلاصه رشد نمیکند.
پس بپذیریم همین است که هست و این آزارها و مزاحمتها در برنامه تربیتی خداوند برای ما است، با آنها بجنگیم اما فرار نکنیم، ناراحت نباشیم، این برنامه همیشه خواهد بود.
#معارف_انقلاب ۷
📌با شرح حال همراه شوید.
@sharhe_hal
✍ آدم نباید کمشون بگذاره!...
امروز صبح ساعت ۶ میخواستم بروم خرید، یادم به یک سوپری افتاد که گفته بود ما ۲۴ ساعته بازیم.
رفتم، دیدم تازه داره باز میکنه، گفتم: شما که داری باز میکنی؟ من فکر میکردم ۲۴ ساعته هستین. گفت: من شاگردام جفتشون رفتن مشهد و منم دست تنهام، دیشب ساعت ۳.۵ مغازه رو بستم رفتم خونه، حالا آمدم، خب چه میشه کرد زندگی خرج داره باید تلاش کرد.
اون ساعت بازکردنش، مثل وقت بستنش، هیچ مغازه دیگهای، حتی نانوایی هم باز نبود.
توی خریدهام برای بچهها هم بستنی خریدم. صحبتهامون کشید به اینکه بچهها واسطه رزق هستند، هر کدوم که میاد وضع مالی آدم یه سر و سامون میگیره، شروع کرد به تایید کردن، میگفت: من مغازهام ۴۰ متر بود، بچه اولم که آمد شد ۵۵ متر، بچه دوم که آمد شد ۱۱۰ متر، الحمد لله با آمدن بچهها با اینکه خرجمون خیلی بیشتر شد ولی کیفیت زندگیمون هم بهتر شد. بعد این جمله طلایی رو گفت: پس آدم نباید کمشون بگذاره!
من گفتم: آره بابا، بچه که زیاد میشه، برای چی دغدغه خرجشون رو داشته باشیم؟ خرجشون رو خدا میده اصلا ما روزی خور اونها هستیم. آدم اگه بتونه چرا نگذاره بچه گیرش بیاد؟!
صحبت که به اینجا رسید، ورق کاملا برگشت! بنده خدا گفت: حاج آقا من دوتا بچه دارم دیگه هم نمیخواهم، مگه با این گرونی میشه خرج بچه داد؟! کودکستانش بردم گفته ماهی اینقدر، ما هفتتا داداش بودیم اگه من تنها بودم الان سه تا خونه داشتم و میدادم اجاره مینشستم تو خونه مگه خل بودم دیگه کار کنم!
من مونده بودم چی شد؟! حالا فهمیدم منظورش از: «آدم نباید کمشون بگذاره» یعنی نباید توی خرج کردن برای بچهها کم بگذاره، نه اینکه آدم نباید کم بچه بیاره.
پرسیدم: مطمئنی اگه هفتتا نبودین، باز هم باباتون صاحب سه تا خونه میشد؟!
تا موقعی که حرف از خرج کردن برای بچهها بود، بنده خدا موافق بود و شاهد میآورد که خرج بچهها میرسه ولی وقتی صحبت از بچهدار شدن شد، استدلال و شاهد میآورد که زندگی خرج داره!
خیلی از مردم همینطور هستند و نتایج مختلفی در ذهنشون هست با استدلالهای مستقل که اگه بشینن خوب فکر کنند میبینند چه مطالب متناقضی رو همزمان باهم قبول دارند!
اینکه ما بخواهیم همه چیز رو با استدلال حل کنیم راه اشتباه است، خیلی از استدلالهایی که ما میخواهیم بیاوریم فطری هستند و خود افراد در موضوعات دیگر همین استدلالها را قبول دارند، مشکل اصل در حجاب، فرزند آوری و... استدلال نیست بلکه گرایشها، الگوها، ایمانها است. وقتی با صدها جذابیت یک سبک زندگی خاص را الگو کردی میبینی افراد آن را دوست خواهند داشت و برای آنگونه شدن سختیهایش برایشان آسان میشود.
اینطور نیست که برخی از خانمها یا آقایون بد پوشش، با لباس یا عینک یا کفششون خیلی راحت باشند ولی تحملش میکنند چون دوست دارند این سبکی خودشان را نشان دهند.
یادم هست بچه که بودیم یک مدتی آپارتمان نشینی، با کلاسی و مد شده بود و چه بسیار آدمهایی که خانه حیاط و حیاتدار خود را میفروختند و میرفتند آپارتمان نشین میشدند! کاری که الان که آپارتمان نشینی عادی شده، برای خیلیها باورش سخت است!
📌با شرح حال همراه شوید.
@sharhe_hal
ما كافر را برحسب اين [دو] آيه به دو قسم تقسيم ميكنيم:
يك قسم آن كافرى كه تعرّضش به مسلمانها و به جامعهى اسلامى ... و به نظام اسلامی نميرسد،... آن براى خودش دارد زندگى ميكند، اين هم براى خودش دارد زندگى ميكند؛ يكى اينجور كافر است، كه نسبت به اين كافر، محبّت كردن، احسان كردن، نسبت به او عدالت ورزيدن، هيچ اشكالى ندارد.
يكى هم آن كافرى است كه تعرّضش به جامعهى اسلامى ميرسد؛ آنوقت خداى متعال نهى ميكند از اينكه ما با اين كافر ارتباط برقرار كنيم؛...
[قسم اوّل] را ميگويد: «لاٰ يَنْهٰاكُمُ اللّٰهُ عَنِ الَّذِينَ لَمْ يُقٰاتِلُوكُمْ فِي الدِّينِ»، خدا نهى نميكند شما را از كسانى كه با شما بر سر دينتان مقاتله و جنگ نكردهاند «وَ لَمْ يُخْرِجُوكُمْ مِنْ دِيٰارِكُمْ»، و شما را از خانه و ديار و زندگىتان اخراج نكردهاند، «أَنْ تَبَرُّوهُمْ»؛ كه به آنها نيكى كنيد، «وَ تُقْسِطُوا إِلَيْهِمْ»؛ و با آنها با عدالت رفتار كنيد؛ ...«إِنَّ اللّٰهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ» خدا عدالتورزندگان را دوست ميدارد...
پس اين كفّارى كه خدا اينهمه در اين آيات شديداً ميگويد با آنها ارتباط نداشته باشيد، محبّت نداشته باشيد، چه كسانى هستند؟ «إِنَّمٰا يَنْهٰاكُمُ اللّٰهُ عَنِ الَّذِينَ قٰاتَلُوكُمْ فِي الدِّينِ»؛ خدا نهى ميكند شما را از آن كسانى كه با شما بر سر دين مقاتله كردند، كفّارى كه با شما جنگيدهاند. حالا جنگيدن هم دو جور است: جنگيدن ظاهرى و جنگيدن مخفيانه و از پشت خنجر زدن.
📖 خامنهای، سیدعلی، بیان قرآن (تفسیر سوره ممتحنه)، ص ۵۳
🎙 توضیح شفاهی
#معارف_انقلاب ۸
📌با شرح حال همراه شوید.
@sharhe_hal
✍️ حالا من بودم و ضریح امام رضا(ع)...
🔰 اولین بار بود که به مشهد میرفتم، مشهد که چه عرض کنم از شیراز برای تفریحی یکی دو روزه به یاسوج رفته بودیم، صبح آخر بود و قصد برگشت به شیراز داشتیم، به پدرمان اصرار کردیم کمی جلوتر هم برویم ببینیم چه میشود، مردی کنار جاده ایستاده بود، از او پرسیدیم این جاده به کجا میرود؟ گفت: به اصفهان، قم بعد هم مشهد!
ما هم تا اسم مشهد را شنیدیم، سه برادری با پسرعمهام شروع کردیم پشت سر هم دست زدن و گفتن: مشهد، مشهد، مشهد...
🔰 آن مرد که نام مشهد را آورد، پدرم که انگار به دلش افتاده بود، به مادرم نگاه کرد و پرسید: چهکنم؟ پول و وسایل مسافرت طولانی را نداریم؟ مادرم گفت: برو، توکل بر خدا اگر هم نداشتی من النگوهایم را میفروشم. مادرم توکلش خیلی بالاست، آخرش النگوهایش را هم لازم نشد بفروشد اما همیشه نان این توکلش را میخورد و خدا هم تا حالا یاد ندارم رویش را زمین انداخته باشد.
🔰 عمهام که دختری نوجوان بود و پسرِ عمه بزرگم، هم با ما بودند، جالب اینکه پدرم برای اینکه پسرعمهام را به مشهد ببرد به مادر و پدرش زنگ نزد.
آن وقتها مثل الان نبود که بچهها رنگ دایی و عمه و... را نبینند، بلکه خیلی وقتها ما منزل آنها بودیم یا بچههای آنها منزل ما میماندند، خیلی از خاطرات کودکیام مربوط به داییها و عموهایم است و حالا هم به خاطر محبتهای زیادی که در بچگی به ما داشتند، آنها را خیلی دوست داریم و هرجور شده به آنها سر میزنیم.
🔰 ما بچهها که از خوشحالی در پوست خود نمیگنجیدیم دست میزدیم و خوشحالی میکردیم، انگار دنیایی به ما داده بودند. شب شد و خوابیدیم اما خیلی شیطنت کردیم، پدرم که ناراحت شده بود، گفت: فردا برمیگردیم میرویم شیراز! آنقدر ناراحت شده بودم که تا صبح زیر پتو گریه کردم و به امام رضا(ع) گفتم من میخواهم به مشهد بیایم.
🔰 صبح بابایم انگار نه انگار که دیشب چنین گفته بود، سوار ماشین شدیم و او هم خیلی راحت به راه ادامه داد، شادیم مضاعف شده بود، انگار دنیای از دست رفته را دوباره به من داده بودند.
🔰 قم که رسیدیم نواری زیبا خریدیم که از اول تا آخرش قربان امام رضا(ع) میرفت و با او حرف میزد، آقاجون قربونتم ... ما هم هی با آن تکرار میکردیم، آقا جون قربونتم...
به مشهد که رسیدیم رسما احساس میکردم امام رضا(ع) به استقبالمان آمده است اما نمیدانستم چگونه این احساس را بیان کنم، به حرم رفتیم و کنار ضریح بودم، پدرم ما را فرستاد و گفت بروید پیش ضریح، پدرم خیلی حساس نبود و به ما آزادی زیاد میداد و همه خوشیها در همین آزادیها بود، تا حالا نشده است که بخواهم کاری بکنم و ایشان مخالفت کنند، البته نظرشان را به صورت مشورت میدهند اما همیشه فرصت تجربه را به ما میدهند، شاید این آزادی دادن از مهمترین درسهای ۳۰ ساله معلمی و تربیت کودکان توسط ایشان باشد که با وسواس نشان ندادن نه زندگی را به خودشان و نه به ما تلخ نکردهاند.
🔰 جمعیت زیاد بود و قد من کوتاه، هرچه تلاش کردم نتوانستم حتی به ضریح نزدیک هم شوم، مانده بودم چه کنم؟! بازهم تلاش و تلاش و باز هم بیفایده! خیلی ناراحت بودم.
در عالم بچگیام به حضرت گفتم: آقاجان هیچی از شما نمیخواهم فقط راهم را باز کن، میخواهم راحت ضریحت را بگیرم.
امام رضا(ع) صدای همه ما را میشنود اما به همه جواب نمیدهد، باید کودک شد، کودکها با تمام وجود و خالصانه با آقا حرف میزنند و واقعا باور دارند که آقا صدایشان را میشنود و به آنها پاسخ میدهد.
📌در همان لحظه دو خادم جمعیت را از پشت سر من کنار زدند، همه را کنار میزدند الا من و همینطور زائران را کنار زدند تا من به ضریح رسیدم، مانده بودم جریان چیست؟ اینها چرا با من کاری ندارند؟ به ضریح که رسیدم به فاصله نیممتر از هر دو طرف را بستند و پشت سرم نشستند و مشغول شستن زمین شدند، گفتند: اینجا خون ریختهاست و باید طاهر شود، عجله هم نمیکردند. حالا من بودم و ضریح امام رضا(ع).☺️
@sharhe_hal
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پیشنهاد میکنم این کار تامل برانگیز را ببینید. بدون اینکه مظاهر فساد را واضح نشان دهد اصل حرف را گفته است.
شاید بد نباشد این را بگویم که فکر نکنید ته این مسیر زیاد از ما دور است، بنده به دلایلی خبر دقیق و مورد به مورد دارم که آنچه از فساد که وقتی در غرب میشنویم باورش برایمان سخت است، همه مصادیقی که خیلی از رخ دادن آنها تعجب میکنیم، در همین شهرها و اطراف ما نیز توسط همین بندگان غرب! رخ میدهد، نمیخواهم بگویم زیاد است اما هست، عمدتا آخرش پشیمان هم هستند، خیلی که گندش بالا میآید خودشان هم از کارهایشان حالشان بهم میخورد ولی نمیدانند چطور از گندابی که در آن گیر کردهاند بیرون بیایند.
📌با شرح حال همراه شوید.
@sharhe_hal
وضعیت واقعی طلاب...
امشب در مورد یکی از طلاب که شبانه روز در جایی خالصانه فعالیت میکند و متاسفانه نهادی که از او کار میکشد هیچ حمایت خاص مالی از این طلبه نمیکند و فقط برای کار کردن طلبه را میخواهد شنیدم، طلبهای که خودش اینقدر محجوب است که هیچ نمیگوید و با واسطه مطلع شدم که تحت چه فشارهایی هستند و بلاتکلیف ماندهاند!
در عمرم محجوبتر از طلاب ندیدهام، خیلیها به آنها تیکه میاندازند و از آنها طلبکارند ولی سختترین شرایط اقتصادی را هم باید تحمل کنند و ملت هم از آنها انتظار خرجها و خدمتدهیهای عجیب دارند!
یکی از دوستانم که هجرت رفته بود میگفت در یک مدرسه تاپ شیراز امام جماعت بودم هیچ پرداختی نداشتند فقط آخر کار یک کارت هدیه خیلی مختصر به من دادند. میگفت: یک جا هم هر روز یک ساعت تدریس داشتم ماهی فقط ۳۵۰ میدادند که هزینه رفت و آمدم بیشتر از آن میشد. البته اینها را وقتی خودم از پرداختی پرسیدم گفت وگرنه حیا داشت که اینها را بگوید.
برخی دوستانم سه یا دو وعده در مساجد نماز میروند و وقت میگذارند و هیچ پولی نمیگیرند، برخی تبلیغهای مدارس، دانشجویی، مناطق محروم و جهادی همه بدون هیچ دریافتی.
خیلی برایم جالب است، سپاه و آموزش و پرورش و دانشگاه و اوقاف! و مجموعهها مردمی حساب نمیکنند این طلبهها که وقت میگذارند رفت و آمد میکنند، خرج زن و بچه را باید بدهند؟! خب مسلمانها شما یک لوله کش میآورید یک کارگر میآورید دست خالی ردش نمیکنید! چرا به این طلاب که میرسید هیچ حسابی نمیکنید.
طلبه از صبح تا شب این مجلس و آن مسجد و این جلسه و آن جلسه از او میخواهند شرکت کند، هیچ کدام هم هیچ دریافتی ندارد، بنده خداها هیچ هم نمیگویند.
بنده خودم چون از ابتدای طلبگی کار پژوهشی میکردهام و زیاد در این فضاها نبودهام زیاد این مدلی کار نکردهام ولی گاهی که شرایط برخی دوستانم را میشنوم از بابت اخلاص و محجوب بودن آنها عوض نهادهایی که این طلاب به آنها خدمات میدهند، خجالت میکشم.
@sharhe_hal
اگر بخواهم پیامهای دوستان در خصوص این مطلب را انعکاس دهم، حرف برای زدن زیاد است و ناراحتیها از تقسیم نامتعارف بودجههای فرهنگی زیاد است.
فقط یک نکته را بگویم که شاید در برخی بیتوجهیها بیتاثیر نباشد، خیلی از نهادها و مردم فکر میکنند طلاب شهریه زیادی میگیرند و بابت کارهای تبلیغی از حوزه پول خاصی دریافت میکنند، از جمله چیزهایی هم که به این تصور دامن زده است، نوع اجرای طرح سهمیه بندی شهریه طلاب است که با احتساب تورم همان شهریه سابق بلکه خیلی کمتر را بر اساس امتیاز فعالیت طلبه به او میدهند، طلبهای که جایی میرود تبلیغ باید یا از جایی که رفته گواهی تبلیغ بگیرد یا حداقل شماره و نام و نام خانوادگی برخی افراد یا متولی جایی که برای تبلیغ رفته را در سامانه ثبت کند، اینها هم زنگ میزنند که ما از حوزه تماس میگیریم میخواهیم ببینیم فلانی اینجا تبلیغ آمده؟!
نتیجه این میشود که مردم فکر میکنند بله اینها حقوق میگیرند و این نامه و تلفن و... گرفتن هم شاهدش. نمیدانند همان شهریه اندک سابق را بر اساس امتیاز تبلیغ و پژوهش و ... میدهند، اصل کار خوب بود ولی شاید نحوه اجرایش سهلتر بود این مشکلات پیش نمیآمد. همین حکایت در ثبت کردن سوابق با عکس و... هم هست، طلبه خیلی تلاش دارد گزارش کار بدهد به امید اینکه بودجه فرهنگی بگیرد، ملت هم فکر میکنند این لابد از حکومت! بابت این کارها پول خاصی دریافت میکند و کمکی به فعالیت تبلیغی نمیکنند.
من خودم یکی دوبار سوابق تبلیغیام را ثبت کردم خیر ندیدم و احساس کردم در چشم مخاطب تبلیغم هم همین حسابها آمد و کلا بیخیال این ثبت سوابق تبلیغی شدم.
@sharhe_hal
قبل از این مطالبی در مورد امتحان شفاهی طلاب مطرح کرده بودم، دوستان رسانهای هم همینطور در کانالهایشان نوشتند، بعد از آن یاداشتها، از طرف جناب ملکی و جناب همتیان دعوت شدیم برای صحبت بیشتر، چند نفری از دوستان رفتیم و حرفهایمان را زدیم و پیشنهادهایمان را گفتیم، خیلی با روی باز استقبال شد و خیلی از نقدها را پذیرفتند اما علی رغم روی باز و پذیرش درستی پیشنهادات هیچ اتفاق خاصی رخ نداد و از طرف جناب ملکی و همتیان هم خبری نشد.
خیلی از این ماجرا ناراحت بودم و با خودم گفتم نه به آن استقبال و نه به اینکه هیچ خبری نشد! چند وقت بعدش از مرکز مدیریت بابت پیشنهادی که قبلا در موضوعی داده بودم تماس گرفتند و خواستند با آنها همکاری کنم، من که سر ماجرای پیگیریهای اصلاح سازوکار امتحان شفاهی به نتیجه نرسیده بودم، با خودم گفتم ما تا قائم مقام آیتالله اعرافی و معاون آموزش حوزه را رابطه داشتیم و رایزنی کردیم و طرح دادیم و پذیرفته شد و باز هیچ خبری نشد! حالا اینجا بروم وقتم را تلف کنم که چه شود؟! به آنها گفتم آقا شما را به خیر و ما را به سلامت، حقیر امیدی به انجام تحولی یا اقدام عملی در مجموعه ندارم و پیشنهاد همکاری را با تندی رد کردم.
اما این بینتیجه بودن تلاشهای دوستان و حقیر در کنارشان برای ایجاد اصلاح در این بحث را جایی منعکس نکردم، گفتم شاید کسی خواست کاری کند و میتوانست و به خاطر انعکاس این مطالب ناامید شود.
تا اینکه چند شب پیش یکی از دوستانم در مسئولیت مهمی در حوزه مشغول شده بود و خیلی با انگیزه صحبت میکرد که میشود این کارها را کرد و مؤثر و مفید بود، اما من انگیزهای نداشتم و ماجرای پیگیریهایم برای امتحان شفاهی با وجود ارتباط با مسئولین اصلی کار و پیشنهاد منطقی و داشتن طرح را به او گفتم و بعد گفتم خوب است هنوز امید داری بتوانی در این سیستم مفید واقع شوی!
فردای همان صحبت جناب حجتالاسلام و المسلمین همتیان در فضای مجازی پیامی برایم فرستادند، آیین نامه جدید امتحانات شفاهی بود، خواسته بودند آن را بخوانم و اگر پیشنهادی دارم بدهم! تقریبا همه پیشنهادهایی که داده بودیم تبدیل به ماده قانونی و تبصره شده بود، باورش خیلی برایم سخت بود و اصلا انتظار نداشتم که واقعا آن پیشنهادها پیگیری شود و به ماده قانونی تبدیل شود. متن آئین نامه را خواندم و نکاتی که به ذهنم میرسید منتقل کردم، در این مدت به واسطه اتفاقاتی نکات جدیدی را در اشکالات نحوه اجرای امتحان شفاهی ملتفت شده بودم و آنها را هم اضافه کردم.
وظیفه خودم دانستم این مطلب را منعکس کنم تا بدانیم عوض نق زدن و ناامیدی پیگیری منطقی و همراه با راهکار جواب میدهد.
@sharhe_hal
مؤمن نميتواند مبارزه نكند. مؤمن همواره در حال مبارزه است؛ تا كِى؟ «حَتّٰى لاٰ تَكُونَ فِتْنَةٌ»؛ تا وقتى كه از زمين فتنه برخيزد، همواره مبارزه ميكند؛ حالا اين مبارزه گاهى به صورت هجوم است، گاهى به صورت دفاع؛ لذا در يك روايتى دارد كه «المُؤمِنُ مُجاهِد»؛ مؤمن همواره مشغول جهاد و مبارزه است؛ در دولت باطل به نحوى و در دولت حق به نحوى؛ در دولت باطل با سازماندهى، با مبارزات رودررو، مبارزات مخفى، با تقيه؛ كارهايى كه همواره مؤمنين و مبارزين ميكردند در روزگار دولت باطل؛ و در دولت حق با شمشير. امروز پاسدار دارد در راه خدا مبارزه ميكند، شمشير زمان يعنى تفنگ دستش است و ميجنگد. آن كه كار سياسى ميكند، آن كه كار ايدئولوژى ميكند، آن كه كار نظامى ميكند، علناً روبهرو با دشمنِ روبهرو دارد ميجنگد؛ يا با دشمن پوشيده و پيچيده و درپرده. به هر حال مؤمن همواره از مبارزه جدا نيست و ميدانيد كه بار مبارزه، بار بسيار سنگينى است.
....
📖 منبع: شرح حضرت آقا بر (نهج البلاغه) خطبه اول در موضوع نبوت، ص ۲۲۵.
🎙 توضیح شفاهی
#معارف_انقلاب ۹
📌با شرح حال همراه شوید.
@sharhe_hal
اگر امروز ما جنگ مىكنيم و جوانهاى ما مىگويند: «جنگ تا پيروزى»، اين طور نيست كه اينها يك امرى برخلاف قرآن مىگويند. ... آنى كه قرآن مىگويد، بيشتر از اين حرفهاست. اين كه ما مىگوييم، به اندازه حدود خودمان مىگوييم. ما ... در اين محيط ناقص، مىگوييم كه «جنگ جنگ تا پيروزى». خداى تبارك وتعالى، چون نظرش به اول و آخر است ... مىگويد كه «جنگ تا رفع فتنه». غايت، رفع فتنه است؛ يعنى، اگر ما پيروز هم بشويم يك كمى فتنه را كم كرديم، اگر ما به جاى ديگر هم پيروز بشويم، باز يك جاى كمى پيروزى حاصل شده است. اگر همه دنيا را هم ما فرض كنيد كه جنگ بكنيم و پيروز بشويم، باز همه دنياى عصر خودمان را پيروزى درست كرديم. و قرآن اين را نمىگويد، قرآن مىگويد: «جنگ تا رفع فتنه»؛ بايد رفع فتنه از عالم بشود.
...
📖 منبع: سخنرانى امام در جمع مسئولان نظام اسلامى 20/ 9/ 63.
🎙 توضیح شفاهی
#معارف_انقلاب ۹
📌با شرح حال همراه شوید.
@sharhe_hal
✍️ تکلیف حکومت با بدحجابها...
🔻 برخی از مخالفان برخورد حکومت با مقوله بدحجابی، به صغیره بودن گناه بدحجابی استناد میکنند و میگویند: جواز تعزیر از سوی حاکم، اختصاص به گناهان کبیره دارد و بدحجابی نیز از گناهان صغیره است، همچنین برخیهاشان اضافه میکنند: در جواز تعزیر از سوی حاکم شرع در گناهان صغیره اختلاف نظر وجود دارد و در جایی که شبهه وجود دارد اصل بر ترک اجرای حدود و تعزیرات است. یعنی چون مساله اختلافی است در آن شبه است و قاعده «درأ» شامل آن می شود.
🔻 اما این عزیزان به چند نکته توجه ندارند:
✅ اولاً: در پاسخ به ادعای دوم، باید دقت داشت که قاعده «درأ» با مفاد: "الحدود تدرأ بالشبهات"، مربوط به اثبات موضوع و ارکان مادی و روانی جرم یا گناه است، نه در مورد خود اصل اجرای تعزیر یا حدود در صورت اثبات جرم یا گناه؛ اصل جواز یا عدم جواز اجرای حد یا تعزیر در اقسام گناهان به نظر حاکم یا فقیه برمیگردد. اگر بر مبنای فقیهی تعزیر بر گناهان صغیرة جایز یا واجب باشد کما اینکه بر مبنای خیلی از فقها همینطور است، دیگر با اثبات موضوعِ گناه یا جرم، حاکم میتواند و بلکه باید مجرم و گناهکار را تعزیر کند.
✅ ثانیاً: اگر نگوییم بیحجابی متعارف نیز از باب استصغار ذنب خودش از موارد گناهان کبیرة است[۱]، لااقل در موارد غیر متعارف از بیحجابی که محل بحث فعلی حکومت مربوط به برخورد با آنها است، میگوییم حتماً از مصادیق گناهان کبیرهاند، چرا که مراتب خارج از عرف از بیحجابی قطعاْ از مصادیق عناوینی چون: «تَهتُک» و «تَجاهر به فسق» محسوب میشوند و این عناوین از گناهان کبیرهاند. در روایتی از حضرت امیر (علیه اسلام) آمده است:
👈 «المُعلِنُ بالمَعصيَةِ مُجاهِرٌ» كسى كه علنى گناه میكند، پرده در است.
کسی که بیحجابی او خارج از حد متعارف در اجتماع است، مصداق قطعی کسی است که تعبیر «مُعلن بالمعصیة» شامل او است.
در روایتی از حضرت امیر (علیه السلام) آمده است:
👈 «إيّاكَ و المجاهَرَةَ بالفُجورِ فإنّها مِن أشَدِّ المَآثِمِ» از آشكار كردن فسق و فجور [خود] بپرهيز، كه آن از بدترين گناهان است.
🔻 آن حدی از بیحجابی که جامعه آن را عادی نمیداند و متعارف نیست، اولاً از دایره روایات مُدارا خارج است، ثانیاً از مصادیق قطعی معصیتی است که قبح آن را همه پذیرفتهاند و امر به معروف و نهی از منکر نسبت به آن لازم است و حکومت نیز موظف به اجرای این تکلیف است. چرا که خداوند تبارک و تعالی میگوید: مؤمنین از کسانی هستند که اگر حاکمیت به دست آنها برسد از جمله کارهایی که میکنند امر به معروف و نهی از منکر است:
👈 «الَّذينَ إِنْ مَكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّكاةَ وَ أَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَوْا عَنِ الْمُنْكَرِ وَ لِلَّهِ عاقِبَةُ الْأُمُورِ» (حج:۴۱)
از این آیه معلوم میشود، امر به معروف و نهی از منکر توسط حکومت لازم است و با توجه به آنچه گفته شد، مشخص گردید موارد متهتک و معلن به گناه از جمله بیحجابی، از مصادیق قطعی عامل به گناه کبیرهای هستند که نهی از منکر حکومت نسبت به آنها لازم و تعزیر نسبت به آنها به اجماع فقها جایز بلکه لازم است.
..........
📝 پینوشت:
[۱] از حضرت امیر(علیه اسلام) روایت است: «أشد الذنوب ما استهان به صاحبهُ» در روایت دیگری از حضرت آمده است: «أَشَدُّ اَلذُّنُوبِ عِنْدَ اَللَّهِ ذَنْبٌ صَغُرَ عِنْدَ صَاحِبِهِ.»
📌با شرح حال همراه شوید.
@sharhe_hal
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مفاهیم قرآن ابدی است، آن را نمیتوان سوزاند.
@sharhe_hal
این پست بازخوردهای مختلفی داشت. مواردی که اشکال شده بود عبارتند از:
بیحجابی خارج از عرف معنا ندارد، کبیره شدن گناه با استصغار آن یا اعلان آن، از باب حکم ثانوی، معنا ندارد، مدارا با هیچ گناهی وجهی ندارد و آخرینش نیز اینکه تعزیر با نهی از منکر حکومت ارتباطی ندارد.
هنگام نوشتن متن به همه این موارد توجه داشتم و پیش از این مطالعاتی در خصوص آنها داشتهام. ان شاء الله در حد وسع خودم این مطالب را مستندتر و تفصیلیتر در کانال شرح حالی از حوزه دنبال میکنم.
کتاب تهران تا تیرانا را امروز خواندم.
خاطرات یکی از اعضای رده بالا و جداشده سازمان مجاهدین خلق(منافیق) به نام مسعود خدابندهلو است.
ارزش خواندن را دارد، نسبتا مختصر است (تقریبا ۱۴۰ صفحه) و تجربیات خوبی در آشنایی با رفتارهای فرقهای و گامهای اشتباهی که منجر به ضلالت و رذالت و ذلت میشود را به خوبی یادآور شده است.
تاریخچه مختصری از فضای انقلاب و سازمان مجاهدین و دشمنیهایشان با ایران و انقلاب را روایت میکند.
البته خوب بود کمی متن آن تهذیب و مستندتر میشد ولی در مجموع کیفیت لازم برای معرفی عمومی را دارد.
📌با شرح حال همراه شوید.
@sharhe_hal
✍رابطه تشکیلاتی ذیل امام...
يك روايت ذيل آيهى معروف «يٰا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَ صٰابِرُوا وَ رٰابِطُوا»؛ «اى مسلمانان پايدارى كنيد، پايمردى كنيد و رابطه برقرار كنيد» است.
قال(عليه السّلام): «اصْبروا على الْمصائب»؛ امام دارد آيه را تفسير ميكند، ميفرمايد: «اصبروا» يعنى پايدارى كنيد در مصيبتها و ناراحتىها. «و صابروهمْ على التّقيّة»؛ در مقابل آنها پايمردى كنيد بهوسيلهى تقيه. «و رابطوا على منْ تقْتدون به»؛ با رهبرتان كه به او اقتدا ميكنيد رابطه برقرار كنيد. اگر تنها اين جملهى اخير استعمال شده بود، احتمال داشت كه ارتباط، ارتباط روحى باشد، ارتباط بهوسيلهى توسّل مثلاً باشد، امّا چون دنبال آن دو جملهى قبلى است كه «اصْبروا على الْمصائب و صابروهمْ على التّقيّة»، روشن است كه اين رابطه يك رابطهى پنهانى و تشكيلاتى است.
📖 منبع: کتاب همرزمان حسین (علیه السلام)، از حضرت آقا، ص: ۳۵۱.
🎙توضیح شفاهی استدلال حضرت آقا.
#معارف_انقلاب ۱۰
📌با شرح حال همراه شوید.
@sharhe_hal