eitaa logo
خانه تخصصی هنر و ادبیات کودک و نوجوان
175 دنبال‌کننده
263 عکس
25 ویدیو
37 فایل
هنر و ادبیات کودک و نوجوان #ادبیات_کودک #شعر #داستان #نقد ارتباط با مدیر @masoommoradii
مشاهده در ایتا
دانلود
فقط سه روز تا پایان ″ پویش بزرگ عـهــد مـا ″ . 🌙 ماه رمضان ماه بندگی و همدلی مومنانه برای ظهور ... ⁉️شما در ماه رمضان چه فعالیت جمعی‌‌ای برای امام زمان «عج» انجام می‌دین؟! 📲 بـا ارسـال عکـس و یـا کلیـپ کـوتـاه از فعالیت جمعی با خانواده یا گروه دوستان، بــه شمـاره
۰۹۳۹۸۶۵۵۷۰۷
در ایـن پـویـش شرکت کنید‌. ➖➖➖ 🌐 zil.ink/ahdema
۲ آوریل، ۱۴ فروردین ماه، روز جهانی کتاب کودک است. روزی که به طور ویژه به بخشی از ادبیات ملت‌ها اختصاص دارد. آیا شما در این روز با نگاهی تازه به کتاب کودک توجه می‌کنید؟ آیا امسال، در میان کتاب‌هایی که مطالعه می‌کنید و یا برای کودکانتان می‌خوانید، به داستان کودکان فلسطین اشاره می‌کنید؟ آیا می‌دانید در جنگ اخیر غزه بیش از ۱۳۰۰۰ کودک کشته و هزاران کودک بی‌خانمان یا دچار نقص عضو شده‌اند؟ امروز فرصت خوبی برای توجه ویژه به کودکان بی‌پناه غزه است. صدای کودکان بی‌صدا باشیم. روز جهانی کتاب کودک، فرخنده باد. https://eitaa.com/sibenaghd
انیمیشن کوتاه 🟡war no🔴 به بخش مسابقه جشنواره بین‌المللی CARIBETOONS Festival Internacional de animación راه یافت. این انیمیشن کوتاه، به کشمکش‌های دو دیو کوچک در سرزمینی خیالی پرداخته است و به شکلی غیر مستقیم سعی در بیان دوری از جنگ و خشونت و افزایش آگاهی و آرامش دارد. این انیمیشن فانتزی برای کودکان ۳ تا ۵ ساله در استودیوی هدهد فیروزه‌ای به کارگردانی زهرا عرب تولید شده است. خانه تخصصی هنر و ادبیات کودک و نوجوان سیب نارنجی https://eitaa.com/sibenaghd https://eitaa.com/hodhod2022firoozei
حمیدرضا شاه‌آبادی از برترین نویسندگان رمان نوجوان است. آثار او بیشتر رنگ و بوی تاریخی دارد. او می‌کوشد دریچه‌ای به تاریخ دینی و ملی ایرانیان بگشاید و با نگاهی متفاوت، نوجوانان را با بخشی از هویتشان آشنا کند.
متن کامل مقاله را در ادامه بخوانید.
20180221160234-9609-93.pdf
263.1K
یک روایت، چند صدا: بررسی شیوه های گفت وگومندی و چندصدایی در رمان لالایی برای دختر مرده لالایی برای دختر مرده https://eitaa.com/sibenaghd
متن کامل مقاله را در ادامه بخوانيد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
"به یاد پروین دولت‌آبادی" یکی از مباحثی که به موازات نقد و بیشتر از سوی جامعه‌ی آفریینندگان ادبی در پاسخ انتقادها مطرح می‌شود؛ چارچوب‌مند نبودن هنر و لزوم کلیشه‌گریزی و ساختارشکنی برای هنرمندان است. این مقوله، راه گریزی شده که از طریق آن جامعه‌ی خلاق ادبی خود را از دانش نقد بی‌نیاز بداند و چالش‌های نقد آثار خود را هم با مباحثی چون نوآوری، ساخت‌شکنی و گریز از کلیشه‌زدگی توجیه کند. حال آن که مباحثی چون ساخت‌شکنی و نوآوری پس از دانش هنرمند بر نقاط مقابل آن‌ها معنا پیدا می کند؛ یعنی هنرمند باید ابتدا سنت را بشناسد تا بتواند نوآوری کند؛ باید ساختار را بداند تا آن را بشکند. بی‌ساختاری و ساختار شکسته و ویران به معنی ساختارشکنی نیست. حتی در صورت دانایی، باید ساخت‌شکنی آگاهانه باشد ودر نتیجه نیز موثر واقع شود؛ برای توضیح بیشتر این مبحث، به نقد وزن در شعری از پروین دولت آبادی شاعر پیشکسوت کودک و نوجوان می‌پردازیم. درباره‌ی تفاوت نسبی وزن شعر کودک و نوجوان با شعر بزرگسال تاکنون سخنانی مطرح شده و کسانی چون: کیانوش در کتاب شعر کودک در ایران، سید آبادی در شعر در حاشیه، سلاجقه در ازاین باغ شرقی، و شاعران کودک چون: رحماندوست، نظر آهاری و ... مباحثی را در این حوزه مطرح کرده‌اند که خارج از محدوده‌ی بحث ماست. بحث اصلی این است که بسیاری ساختارشکنی وزن عروضی را در شعر کودک و نوجوان و به‌ویژه در برخی گروه های سنی مجاز می دانند؛  اما چنان که اشاره شد، این ساخت.شکنی باید با دانایی، آگاهی و نتیجه‌بخشی همراه باشد. از این زاویه به دفتر "گل بادام" از پروین دولت آبادی می‌نگریم که نخستین بار 1366 کانون پرورش فکری آن را منتشر کرده است. این دفتر به جز دو بیت مقدمه، دوازده شعر دیگر دارد که همه در دو قالب مثنوی و چهارپاره سروده شده است. شاعر در تمام مصراع‌های دوازده شعر، تساوی وزن ابیات را حفظ کرده جز، در شعر "کوه سربلند" که در دو مصرع، وزن از فاعلات فاعلات فع، به فاعلات فاعلات فاعلن تبدیل می‌شود: می‌نشست دانه‌های برف / نرم‌نرم روی پیکرش/ مخمل لطیف برف سرد/ عاقبت سپید می‌کند سرش/...باز می‌نشیند آفتاب گرم/ روی تپه‌ها و کوه.ها/ آورد سلام کوه را/ رود نغمه خوان به شهر ما. خلاصه‌ی بحث این که شاعر این شعر(چارپاره) ساختار شکنی نکرده؛ بلکه وزن را از دست داده است و دلایل آن این است: -در دیگر شعر‌ها و حتی دیگر بندهای همین شعر نشانی از ساخت‌شکنی دیده نمی‌شود. - در کتاب و مقدمه به این ساخت شکنی اشاره نشده؛ - وزن شعر از وزن پ‌هایی است که بسیاری از شاعران دیگر نیز در آن خطا کرده‌اند؛ -تغییر وزن هیچ کمکی به تقویت شاعرانگی شعرنکرده. حاصل بحث آن که در ساخت‌شکنی و نوآوری، رفتار ادبی باید با دانایی، آگاهانه و همراه با دلیل ادبی نتیجه‌بخش در اثر اتفاق بیفتد و بقیه‌ی موارد یا بر آمده از ناآگاهی نویسندگان و شاعران است یا به جای کمک، ساختار اثر را دچار ضعف خواهد کرد. https://eitaa.com/mmparvizan https://eitaa.com/sibenaghd
گفتگوی من و ایبنا را در مورد سعدی در نشانی زیر بخوانید: https://www.ibna.ir/news/509741/
سوسن طاقدیس نویسنده کتاب های کودک و نوجوان در سال ۱۳۳۸ در شیراز به دنیا آمد. فعالیت داستان نویسی حرفه ای خود را با نوشتن داستان "بابای من دزد بود" در كیهان بچه‌ها آغاز كرد. او آثار متعددی در حوزه ادبیات کودک و نوجوان به بازار نشر ارائه داده است که «قدم یازدهم ،تصویرگر معصومه کشایی»، «زرافه من آبی است» تصویرگر: علیرضا گلدوزیان، «پشت آن دیوار آبی» ، «هزار سال نگاه»، «تو هم آن سرخی را می‌بینی»، «دخترک و فرشته‌اش»،«بزغاله‌های سبز» ، «یكی بود» و «جوراب سوراخ» تصویرگر: علیرضا گلدوزیان تعدادی از آثار اوست. همزمان با کار داستانی برای کودک، شعر نیز از دیگر زمینه های علاقه و فعالیت خانم طاقدیس بود، اشعاری برای کودکان که به طور پراکنده در مجلات مختلف به چاپ رسیده است. سوسن طاقدیس سال ۱۳۸۶ موفق شد برای کتاب قدم یازدهم جایزه كتاب سال را دریافت کند. لوح تقدیر دانشگاه الزهرا برای مجموعه فعالیت هنری، لوح سپاس از مرکز امور مشارکت زنان ریاست جمهوری سال ۱۳۷۹، جایزه پروین اعتصامی برای کتاب «شما یک دماغ زرد ندیدید؟» تصویرگر: غلامعلی مکتبی سال ۱۳۸۴ تعدادی دیگر از جوایز طاقدیس است. او در ۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ به دلیل بیماری کرونا در ۶۰ سالگی درگذشت. روحش شاد و یادش گرامی. @sibenaghd
ترانه‌های ناز و نوازش از مهم‌ترین شاخه‌های ترانه‌های عامیانه‌ و کودکانه است که در دوره‌های گوناگون تاریخی، بستری برای بیان احساس خانواده‌ها به فرزندانشان بوده است. این ترانه‌ها که عمدتا با زبان گفتاری و در گویش‌های مختلف با باورهای مناطق و اقلیم‌ها سروده شده‌اند، به شعر کودک نوین هم راه یافته‌ و گاهی جنبه‌ی شاعرانه به خود گرفته‌اند. شعر بالا از افسانه شعبان‌نژاد از این گونه شعرهاست. شاعر در این شعر کوتاه علاوه بر روایت یک اتفاق روزمره در زندگی کودکان، با حسن ختام و جمع‌بندی مناسب همراه با حسن تعلیل در قالب نوازش پدرانه، ارتباط موثری در سه ضلع مثل مخاطب، شعر و خانواده ایجاد کرده است. زبان روان شعر، دنیای قابل لمس برای مخاطب و توجه به خواهش و نیاز کودک در این شعر به خوبی ملموس است. استفاده از این‌گونه شعرها، علاوه بر تقویت مهارت‌های شناختی کودکان به ایجاد ارتباط موثر بین والدین و فرزندان نیز کمک بسیاری می‌کند. معصومه مرادی https://eitaa.com/sibnaranjikoodak
⚧️به دنبال درک عمیق‌تر هویت جنسی نوجوانان هستید؟ 🔆همراه ما باشید در وبینار تخصصی : ✅ *"علل تغییر جنسیت در نوجوانان"* که توسط کمیسیون آموزش انجمن تخصصی کودک و رسانه برگزار می گردد 🔺 * کارشناس: * خانم دکتر سهیلا ساکی، روانشناس تربیت جنسی نوجوانان 🔻 * دبیر نشست: * خانم دکتر زینب نادری، رئیس کمیسیون پژوهش انجمن تخصصی کودک و رسانه 🟠 *زمان: * چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403، ساعت 21 🟣 * در این وبینار چه چیزهایی خواهید آموخت؟ * 🔸درک عمیق‌تر مفهوم هویت جنسی و تمایز آن با گرایش جنسی 🔸بررسی علل مختلف تغییر جنسیت در نوجوانان، از جمله عوامل زیستی، روانی و اجتماعی 🔸آشنایی با چالش‌ها و موانعی که موجب تمایل نوجوانان به تغییر جنسیت می شود 🔸شناخت راهکارهای مناسب برای حمایت از نوجوانان جهت پیشگیری از تغییر جنسیت 🟡 * این وبینار برای چه کسانی مفید است؟ * 🔹والدین، معلمان و مربیان نوجوانان 🔹روانشناسان، مشاوران و مددکاران اجتماعی 🔹متخصصان حوزه سلامت 🔹دانشجویان و پژوهشگران حوزه روانشناسی و علوم اجتماعی 🔹و هر کسی که به دنبال شناخت بیشتر برای پیشگیری از رواج تفکر تغییر جنسیت نوجوانان است 🔵لینک شرکت در نشست: https://meet.google.com/ins-gjre-aqg
‍ ‍ 🔽 کتاب یکی از مجموعه‌های شعر است که برای گروه سنی ج سروده شده است و انتشارات مدرسه در سال ۱۳۸۷ آن را منتشر کرده است. این کتاب حاوی ۱۴ شعر است که شاعر برای سرودن آن در مرتبه‌ی اول از قالب چهارپاره و در مرتبه‌ی دوم سه‌سطری‌های پیوسته با بازی در جایگاه قافیه استفاده کرده است. آنچه در کنار بازی با ساختار در این مجموعه توجه مخاطب را به خود جلب می‌کند پرداختن به مضامین لطیف معنوی است. توانایی بکتاش در این کتاب برای پیوند دادن عناصر روحانی با طبیعت و نزدیک‌کردن این درون‌مایه با خواننده‌ی گروه سنی ج بالا است. در عین حال این دقیقه را نمی‌توان فراموش کرد که خواننده بزرگسال نیز از این کشف‌های طبیعی لذت می‌برد. در شعر چشمه‌ی قرآن اشاره‌ی لطیف شاعر به سوره‌های چهار قل در جزء سی‌ام و هم‌آوایی این قل‌ها با صوت چشمه و شرح و بسط سوره‌ی توحید در خلال شعر زیباست. یا در شعر ایمان خاک گلدان در بند انتهایی استفاده از صفت شیطان برای کرم و تقابل آن با از بین رفت ایمان خاک گلدان بسیار ظریف و دقیق است. این ‌گونه پرداخت‌های هنری و دقت در انتخاب واژه‌ها در این کتاب بسامد بالایی دارد. هرچند یادآوری این نکته ضروری است که در مواردی نیز غلامرضا بکتاش به ضعف موسیقایی و یا ضعف تالیف تن داده است با این حال هیچ کدام از این اشکال‌ها از شاعرانگی کتاب با دعای باران نمی‌کاهد. چشمه با قل‌قل نوشت قل هو الله احد دانه‌ای در زیر خاک گفت الله صمد دانه بوی گل گرفت زیر آن سنگ کبود لم‌یلد تکرار شد بر لب زاینده رود هست قرآن چشمه‌ای از خدای اطلسی قل‌قل آن جاری است در میان جزء سی @sibenaghd
نخستین رویداد فرهنگی ادبی "یک سیب کتاب" سلسله نشست های معرفی کتاب های کودک و نوجوان سیب نخست: معرفی کتاب "یک تکه زمین کوچک" اثر الیزابت لِرد مجری: دکتر معصومه مرادی 🕓زمان: یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ ساعت ۱۶ 🏛مکان: شیراز _ چهارراه حافظیه _اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس - اتاق گفتگو انجمن ادبی سیب نارنجی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس قرارگاه شهید آوینی @sibbook @novjavane