eitaa logo
تحقیقی پیرامون فلسفه،عرفان و تصوف
701 دنبال‌کننده
240 عکس
60 ویدیو
55 فایل
✅مکتب اهل بیت علیهم السلام=مکتب تفکر و تدبر ارتباط با ادمین(لطفا فقط پیشنهادات و انتقادات): https://harfeto.timefriend.net/16750254869358 کانال تلگرام: t.me/sonnat_voice
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
روضه شهادت آقا موسی بن جعفر علیه السلام با صدای مرحوم حاج شيخ احمد كافے موسي شدي كِه معجزه اي دست وپا كني راهي براي رد شدن قوم، وا كني زنجير هاي زير گلويـت مزاحم اند فرصت نمي دهند خودت را دعا كني شهادت حضرت امام موسی کاظم علیه السلام تسلیت باد ❌(لطفاً با حال مناسب ببینید ) @sonnat_voice
‍ ✅رد قول صوفیه(جبرگرایی)در کلام امام کاظم علیه السلام امام کاظم علیه السلام در پاسخ به اینکه معصیت از جانب کیست فرمودند: «از سه حالت خارج نیست : یا از جانب خداست و این دور از مولای کریم است که بنده را به خاطر گناهی که مرتکب نشده است عذاب نماید. و اگر این گناه به شراکت خداوند و بنده صورت پذیرد، باز هم پسندیده نیست که شریک قوی به شریک ضعیف ظلم کند؛ بنابراین گناه فقط از جانب عبد می باشد و خود اوست که بدون دخالت خداوند گناه می کند. حال اگر خداوند او را عذاب کند به خاطر گناه اوست و اگر او را عفو کند به بخشش و کرم عمل نموده است.»1️⃣2️⃣ ❌ابن عربی می نویسد: فما فی الوجود طاعة و لا عصیان ولا ربح ولاخسران..الا و هو مراد للحق تعالی و کیف لا یکون مرادا له،و هو اوجده
3️⃣

❌آقای محمد حسین طهرانی می نویسد:
به بیان متالهین فعل روح القدس بلکه فعل هر فاعلی عین فعل الهی است4️⃣

کلام آقای طهرانی بر طبق مبناي وحدت شخصي وجود مي باشد يعني بنابر مبناي ايشان – وحدت شخصي وجود – ديگر اختيار در افعال براي انسان بي معنا مي شود. ❌ آقای جوادي آملي مي گويند: «قرار دادن توحيد افعالي در عرض اقوال اشاعره مجبره و معتزله مفوضه و حکماي اماميه که معتقد به امر بين الامرين اند، بي تناسب است زيرا همه ممکنات اعم از انسان و غير آن بنابر سه مبناي اول حقيقتا موجود خارجي اند اگر چه وجودي ضعيف و فقير داشته باشند، يا فقر و ربط محض باشد که هيچ ذاتي و حقيقتي براي آن جز ربط به واجب و غني محض نباشند. امّا بنابر مشرب چهارم که همان توحيد افعالي مورد بحث در عرفان نظري و مورد شهود در عرفان عملي است، ممکن را وجودي جز وجود مجازي نيست يعني اسناد وجود به ممکن اسناد حقيقي نيست بلکه مانند اسناد جريان به ناودان است که گفته مي شود «ناودان جاري شد» زيرا بر اساس مشرب عرفاني، موجود امکاني مرآتي است که در خارج هيچ وجودي براي آن نيست ولي اين موجود امکاني با اين شرايط به راستي از صاحب صورت حکايت مي کند پس در اين صورت معناي نفي جبر و تفويض از اين صورت مرآتي از باب سالبه بانتفاء موضوع است و اثبات امري متوسط بين افراط و تفريط براي اين صورت مرآتي از باب مجاز در اسناد است، زيرا قول به نفي جبر و تفويض نسبت به صورت مرآتي که وجودي براي آن در خارج نيست، قضيه ي سالبه اي است که سالبه بودن آن به انتفاي موضوعش است و قول به مختار بودن اين صورت مرآتي درافعالش با اعتقاد به عدم وجود خارجي براي آن قضيه اي است که اسناد محمول آن به موضوعش مجاز عقلي است.5️⃣ 📚منابع: 1️⃣عیون اخبار الرضا ج۱ ص۱۳۸/محمد بن علی بابویه(صدوق)/مصحح:مهدی لاجوردی/ناشر:جهان/تهران 2️⃣الاحتجاج(طبع جدید)ج۲ ص۳۳۲/احمد بن علی طبرسی/محقق:ابراهیم بهادری/ناشر:اسوه/قم۱۴۱۳ 3️⃣فتوحات المکیه ج۱ ص۳۷/ابن عربی اندلسی/ناشر:دار صادر/بیروت 4️⃣توحید علمی و عینی ص۱۷۳/محمد حسین طهرانی/ناشر:علامه طباطبایی/مشهد 5️⃣علی بن موسی الرضا علیه السلام والفلسفة الالهیة ص۸۴/عبدالله جوادی آملی/ناشر:اسراء/قم @sonnat_voice
پاسخ به دو دروغ از سوی مدعیان عرفان چندی پیش محمد حسن وکیلی( طلبه هتاک به علما) با انتشار صوتی در پی توجیه و سرپوش نهادن بر فضاحت استادش و سید هاشم حداد بر آمده موضوع:عدم ایمان و قطع ارتباط با کسانی که ولایت آقای حداد را نپذیرفتند. ❌(ابتدا صوت را گوش نمایید) جواب: اولا:اینکه که می گوید:آقای حداد مصداق حدیث«كُنْتُ سَمْعَهُ اَلَّذِي يَسْمَعُ بِهِ وَ بَصَرَهُ اَلَّذِي يُبْصِرُ بِهِ...»اول الکلام است جنابعالی و سایر مریدان آقای طهرانی که حداد را درک نکرده اید تنها مستندتان کتاب روح مجردی است که مملو از اشکال و قصه هایی از حداد می باشد و تنها روایتگرش آقای طهرانی است. ثانیا: به چه دلیل کسی که جهات معنوی آقای حداد برایش منکشف نشده ایمانش کامل نیست؟مگر زیر بار اطاعت آقای حداد رفتن مکمل ایمان است؟ چه آیه و روایتی بر این ادعا دارید ؟ ثالثا: انکشاف مقامات معنوی جناب حداد در زمان ما میسر نیست چون خودش که فوت کرده تنها مستند گزارشات آقای طهرانی در کتاب روح مجرد است که آن هم معارض دارد آیه الله سمامی که در کربلا آقای حداد را از نزدیک دیده بودند ادعاهای آقای طهرانی درباره ی آقای حداد را تکذیب کرده اند با این حال از کجا احراز می کنید کسی که مقامات معنوی آقای حداد را انکار می کند عناد دارد؟وقتی احراز مقامات آقای حداد در زمان ما ممکن نیست به چه دلیل می گویید برخی از روی عناد«بعد از فهم» انکار می کنند؟ اتفاقا جریان اصاله الصحه بر فعل مسلم که از قواعد فقهی است می گوید فعل مسلمان را حمل بر صحت کن بگو ان شاالله معاند نیست شاید حجتی برایش قائم نیست. رابعا: بر فرض کسی مقامات معنوی آقای حداد را عنادا انکار کند اینکه این انکار از گناهان کبیره باشد اول الکلام است مگر اقرار به مقامات آقای حداد جزو دستورات شرعی است که عدم عمل به آن معصیت باشد واز گناهان کبیره حساب آید؟ ضمنا جناب مجتهد اگر به باب وجوب هجر فاعل المنکر در کتاب وسائل الشیعه مراجعه کنی می یابی که هیچ ربطی به انکار مقامات آقای حداد ندارد و مراد از آن روایات کسی است که گناهان کبیره مثل دروغ ،ربا ،زنا، شرب خمر و...انجام دهد و هیچ یک از علماء انکار مقامات معنوی آقای حداد را جزو گناهان کبیره نشمرده اند. خامسا: علت اینکه امام رضا علیه السلام اعتقاد برادرشان را مردود شمردند به خاطر این بود که وی مدعی امامت بوده و مطیع امامت ایشان( شرط ایمان) نبود این روایت ربطی به انکار مقام معنوی و ولایت آقای حداد ندارد! سادسا:اینکه وکیلی ولایت را به معنای رفع حجاب بین سالک وخدا دانست این یک تعریف صوفیانه از ولایت است که نه در لغت ونه در روایات ونه کلمات فقهاء ولایت این گونه تعریف شده و روایتی که ناقص خواند عبارتش این است«مَنْ سَرَّهُ أَنْ يَنْظُرَ إِلَى اَللَّهِ بِغَيْرِ حِجَابٍ وَ يَنْظُرَ اَللَّهُ إِلَيْهِ بِغَيْرِ حِجَابٍ فَلْيَتَوَلَّ آلَ مُحَمَّدٍ وَ لِيَتَبَرَّأْ مِنْ عَدُوِّهِمْ وَ لْيَأْتَمَّ بِإِمَامِ اَلْمُؤْمِنِينَ»و اینکه مراد از کلمه ی حجاب در این روایت همان اصطلاح صوفیه باشد اول الکلام است ثانیا محل بحث در روایت قبول ولایت و اهل بیت علیهم السلام است که ربطی به ولایت اقطاب صوفیه ندارد. سابعا: اما اینکه در کتاب نور مجرد می گوید فرق بین اقطاب صوفیه و معصومین علیهم السلام عرضی است این هم تنها یک فرق لفظی و تشریفاتی است چون منظورش از مقام عرضی، عالم کثرات است که در ص۴۰۵ آن می گوید عالم کثرات وجودی ندارد واعتباری است بنابراین مبنا بین اقطاب صوفیه ومعصومین فرق حقیقی و واقعی نیست. ثامنا: در روایاتی که گفته شده شیعیان خالص در درجه ی ما هستند روشن است که مراد این نیست که در مقامات علمی وعملی ومنزلت عندالله با ما هم درجه اند والا در روایتی فرموده اند«يَا دِعْبِلُ مَنْ ذَرَفَتْ عَيْنَاهُ عَلَى مُصَابِنَا وَ بَكَى لِمَا أَصَابَنَا مِنْ أَعْدَائِنَا حَشَرَهُ اَللَّهُ مَعَنَا فِي زُمْرَتِنَا»روشن است که کسی که برای مصیبت اهل البیت علیهم السلام گریه می کند که در مقام ومنزلت مانند معصوم علیه السلام نمی شود پس مراد این است که شیعیانی که اهل عمل به دستورات دین هستند خداوند آنان را با ما در بهشت هم درجه می کند میان مصاحبت در بهشت و هم رتبه بودن در علم وعمل فرق واضحی است«مَنْ أَحَبَّنَا بِقَلْبِهِ وَ كَانَ مَعَنَا بِلِسَانِهِ وَ قَاتَلَ عَدُوَّنَا بِسَيْفِهِ فَهُوَ مَعَنَا فِي اَلْجَنَّةِ فِي دَرَجَتِنَا» در آخر باید خاطر نشان ساخت لزوما هر کس که منتقد تصوف و فرقه باطله شما بود بایستی اهل تفکیک باشد هر شخصی که غیرت دینی داشته باشد عقلا و شرعا ملزم به مقابله با فرق انحرافی خصوصا فرقه طهرانی که کمر همت بر هدم دین بسته است می باشد. @sonnat_voice
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
33.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
صلی الله علیک یا اباعبدالله الحسین علیه السلام باقدم تو یا حسین غرق شورشینم مداح:مرحوم حسن جمالی @sonnat_voice
⛔️امام سجاد علیه السلام و پذیرش ولایت آقای حسن زاده آملی 👈نکته: پیشتر نیز آقای محمد حسین طهرانی کسانی را که ولایت مطلقه خودش و استادش را قبول نکند و مطیع محض آنها نباشد را تشبیه به گوسفند ،معاند و کشنده سیدالشهدا علیه السلام کرده بود.1⃣ نتیجه این چنین ولایتی تربیت مریدانی است که اگر بگویند باید ظرف خونی بخوری را باید بخورند2⃣ یا اگر گفتند باید زنت را طلاق دهی را باید طلاق دهد همچنان که شاهدانش در مشهد شهادت می دهند. 📚منابع: 1⃣روح مجرد ص۵۴۶/محمد حسین طهرانی/ناشر:علامه طباطبایی/مشهد 2⃣شرح عنوان بصری ص۱۶۴/محمد محسن طهرانی/ناشر:مکتب وحی/چاپ اول @sonnat_voice
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺مریدباش و هرچه خواهی کن ظهر روز ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ در جوار درب مسجد گوهرشاد، در حالی که نماز جماعت آیت الله حاج شیخ مهدی مروارید برگزار بود، جناب آقای موسویان(از شارحان فصوص و دلباختگان مکتب آقای محمد حسین طهرانی) و مریدان ایشان به اقامه جماعت مستقل پرداختند!! نکته مهم در این جماعت، علاوه بر اهانت به آیت الله مروارید، این است که امام جماعت قادر بر رکوع و سجود کامل نیست و بر صندلی مینشیند، و به فتوای فقها اقتدا به چنین فردی جائز نیست!! بی اطلاعی مدعیان عرفان از احکام فقهی تا حدی است که مردم شاهد این جماعت، سؤال میپرسیدند مگر چنین جماعتی صحیح است؟! قبلاً نیز از اخلاق سرشار از معنویت این شاگرد مکتب آقای طهرانی کلیپی را قرار داده بودیم @sonnat_voice
استفتاء جمعی از ه‍یئتی های تبریز از دو تن از علما قم(آیت‌الله یثربی و آیت الله دوزدوزانی مدظلهما)راجع به برخی انحرافات موجود در کتب عرفانی و خرید و فروش آنها متن استفتاء: ...به محضر حضرت آیت الله عرض می شود که اخیرا کتابی با موضوع عرفان اهل بیت علیهم السلام چاپ شده و مطالب ذیل در آن درج شده است. از محضر معظم له خواستاریم نسبت به صحت و سقم این مطالب و حكم شرعی خرید و فروش این نوع کتابها ، نظر صائب را اظهار فرمایند تا مومنان از انحرافات مصون مانده و تکلیف خود را بدانند..... جواب استفتاء(عکس) @sonnat_voice
‍ ⭕️ آیت الله شیخ جعفر سبحانی: یا مطالب صوفیانه را اصلاح کنید یا تقریظ مرا از کتابتان حذف نمایید 🔺 آیت الله شیخ جعفر سبحانی در نامه ای رسمی خطاب به مولف یک کتاب عرفانی که با تقریظ ایشان به چاپ رسیده بود، تاکید کردند که برخی مطالب کتاب، کاملا باطل است(مطالب عرفانی و صوفیانه درباره وحدت شخصی وجود و همچنین مطلبی درباره سید هاشم حداد) و حتما آنها را در چاپ های بعدی اصلاح کنند، در غیر اینصورت تقریظ ایشان را از کتاب حذف نمایند. 🔺 همچنین مدتها قبل، پیراون محمدحسین طهرانی، به بهانه بزرگداشت مقام فقهی شهید اول، بیانیه ای از آیت الله سبحانی اخذ کردند. اما در پوستر های همایش خود، کتبی را در راستای ترویج عرفان ابن عربی و نفی انتساب کتاب حدیقه الشیعه به مرحوم مقدس اردبیلی تبلیغ نمودند. از همین روی، آیت الله سبحانی با انتشار بیانیه ای، ضمن انتقاد شدید از دست اندرکاران همایش و خیانت خواندن این کار، از آن‌ها خواستند که پیام ایشان در همایش خوانده نشود. 🔺 از نکات جالب توجه در نامه اخیر نیز، نام بردن از سید هاشم حداد، مراد سیدمحمدحسین طهرانی (قطب جریان لاله زاری)، بدون هیچگونه پیشوند و عناوین احترام آمیز و رد استناد شرعی به قول وی است. 🔺 پیروان سیدمحمدحسین طهرانی در سالهای گذشته فعالیت خود را گسترش داده اند و نشر هر چه بیشتر مطالب بزرگان این جریان، سبب شده تا انحرافات و ماهیت افکار آنها بیش از پیش آشکار گردد. 🖋 متن نامه ایشان خطاب به مولف: بدینوسیله تصدیع می دهد کتاب اخلاق عرفانی در سیره اهل بیت علیهم السلام که با تقریظ اینجانب به چاپ رسیده است، پس از ملاحظات، برخی از مطالب کاملا باطل است. مانند: 1-صفحه 429 سطر 10 2-صفحه 656 و 657 تقریر فناء فی الله و القای وجدت موجود و صفحه 776 سه سطر آخر 3-اثبات حکم شرعی با استناد به حرف هاشم حداد صفحه 286 4-صفحه 416 سطر یازدهم تا سیزدهم (ترویج جبرگزایی و القای وحدت موجود)! خواهشمند است موارد یاد شده در صورت تجدید چاپ حتما همگی اصلاح شود، در غیر این صورت تقریظ اینجانب را حذف فرمایید. @sonnat_voice
مرحوم آیت الله علوی گرگانی(رحمة الله علیه): در مقابله علمی با فرق انحرافی، با پشت‌گرمی به جلو بروید استاد برجسته حوزه علمیه قم در دیدار با مسئولان همایش «تصوف؛شاخصه‌ها و نقدها» با تشکر از دست اندر کاران این همایش اظهار داشت: فرمایش حضرت خاتم انبیاء محمّد مصطفی(صلی الله علیه و آله) که فرموده: «الإسلام یعلوا و لا یعلى علیه‏» مژده و پشتوانه ای برای کار شماست. مرحوم آیت الله محمدعلی علوی گرگانی با بیان این که اسلام از هر آیینی برتر است، گفت: در مواجهه با فرق انحرافی از قبیل تصوف با پشتگرمی جلو بروید و در مبارزات علمی هراسی به خود راه ندهید. این مرجع تقلید شیعه افزود: اگر بتوانیم از معارف اسلامی مطالب محکم و مستدل را استخراج و در جامعه مطرح کنیم، پیروز خواهیم شد. قرآن هم می گوید ناراحت و نگران نباشید زیرا اگر ایمان داشته باشید، از همه برترید؛ بنابراین باید کار کنید و زحمت بکشید و اگر جایی دیدید که در مسأله ای موفق نشدید، بدانید که کم‌کاری از خودمان است. تصوف را با سلاح و حربه استدلال علمی نقد کنید این استاد برجسته حوزه علمیه قم یکی از شروط موفقیت در مباحثات علمی را تواضع دانست و گفت: تواضع قدرت علمی به انسان می دهد و زبان را تیز و گویا می کند. وی با بیان این که این حرکت شما در مقابله با فرقه های انحرافی بسیار مفید و نافع است، گفت: باید در مبارزات و مباحثات با فرق انحرافی کسانی را انتخاب کنید که علاوه بر تواضع و رعایت ادب و نزاکت و خوش خلقی، علمیت خوبی هم داشته باشند و بتوانند با حربه علمی آن ها را نقد کنند. من از هر جهت کار شما را تایید می کنم وی با بیان این که خداوند قرآن را کتابی علمی قرار داده است تا در آن تدبر کنیم و به دیگران هم ابلاغ کنیم، اظهار داشت: من این روحیه و عمل شما را از هرجهت تأیید می کنم و در حق شما دعا می کنم که موفق شوید و امیدوارم در آینده مژده موفقیت حرکت شما را بشنویم. سلام ما را به دیگر عزیزانی که در گروهتان هستند و الآن نیستند برسانید. وَ السَّلامُ عَلى‏ مَنِ اتَّبَعَ الْهُدى/دهم مهرماه ۱۳۹۷ @sonnat_voice
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
السَّلامُ عَلَى الْقَائِمِ الْمُنْتَظَرِ، وَ الْعَدْلِ الْمُشْتَهَرِ ؛ سلام بر قیام‏کننده‏ مورد انتظار، و عدل پرآوازه؛ السَّلامُ عَلَى رَبِیعِ الْأَنَامِ ، وَ نَضْرَةِ [فِطْرَةِ] الْأَیَّامِ سلام بر بهار مردمان، و شادابى و سرسبزى‏ ایام 🏳️میلاد با سر سعادت منجی عالم بشریت،صمصام المنتقم آقا حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه به پیشگاه ائمه اطهار علیهم السلام و همه شیعیان تبریک عرض می کنیم @Sonnat_voice
سجده بر قطب سنتی نامشروع در تصوف نمونه ای دیگر از ثمرات و نتائج مبالغه های مکرر فرقه طهرانی در مورد اقطاب خود، سجده بر قبر جناب آقای طهرانی است که تاکنون مستندات مکرری از این عمل نامشروع ارائه شده است! ( از دیگر ثمرات مبالغات این فرقه و کتابهایشان، خوردن خون وی توسط یکی از مریدان بوده است) در تصویر فوق، به روشنى، فرد در حال سجده بر قبر قطب فرقه ( آقاى طهرانى) است، در حالیکه نه رو به قبله است، نه نماز میخواند و نه حالت بوسیدن قبر را دارد! سجده صمدی آملی و برخی ذوب شدگان بر قبر آقای حسن زاده آملی @sonnat_voice
تصوف در مدارس.mp3
10.61M
ترویج تصوف در مدارس شیعه کافی است فقط این صوت ۲۰ دقیقه را استماع کنید تا ببینید چگونه در دبیرستان های ما نه خانقاه ها آموزه های صوفیانه را در ذهن جوانان می ریزند و آنان را به سوی تصوف سوق می دهند. 🎙سخنران:دکتر محمد امین (عزیز)میکائیلی (عضو هیئت علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه محقق اردبیلی) موضوع:نقدی بر گزینش متون صوفیه در کتب درسی ادبیات فارسی ❌در کتب درسی ادبیات فارسی نام ۳۱ نفر از صوفیه برده شده است اما از میان بزرگان و علما شیعه، فقط نام ۶ نفر ذکر شده است آن هم برای تایید آموزه های صوفیانه❗️ ⚠️از هر نوجوان دبیرستانی که بپرسی آیا حلاج را می شناسی، صرفا بر اساس تعلیمات کتب درسی اش، او را عارفی پاکباخته می داند اما از ادعای مهدویت و الوهیت و ساحری او اطلاعی ندارد ❌چون حلاج در کتب درسی اینگونه معرفی می شود ▫️آن قتیل الله فی سبیل الله ▫️آن شیر بیشه تحقیق ▫️آن شجاع صفدر صدیق ▫️آن غرقه دریای مواج ▫️آن صاحب فصاحت وبلاغت بی نظیر ⚠️وقتی دانش آموز، چنین توصیفاتی را در کتاب درسی اش از حلاج می خواند، طبیعی است که نگاه مثبتی به او پیدا می کند. @sonnat_voice
نقدی بر گزینش متون صوفیه در کتب درسی ادبیات فارسی و تاثیر ضمنی آن در ایجاد باورهای فرقه ای.pdf
1.14M
📗نقدی بر گزینش متون صوفیه در کتب درسی ادبیات فارسی و تاثیر ضمنی آن در ایجاد باورهای فرقه ای 📝مولف:جمعی از محققین تعداد صفحات:۲۸ زبان:فارسی @sonnat_voice
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺عارف کاملی که مدتها قرآن را اشتباه خواند! ممکن است هر انسانی ، اشتباه کند اما کسی که به قول سید محمد صادق طهرانی به فعلیت تامه رسیده و نور توحید تمام زوایای وجودی اش را در برگرفته(نور مجرد ص۳۳۴) تسلطش بر نفوس مانند تسلط امیرالمومنین علیه السلام و در خودش صفات ایشان را می بیند(نور مجرد ص۳۲۷)حقیقتش برتر از آن است که در وهم بگنجد(نور مجرد ص۴۲) و آئینه تمام نمای حضرت حق و قول و فعلش همانند معصوم حجت است و مرید باید در مقابلش تبعیت محضه،فاقد اراده و عبد محض باشد(نور مجرد ص۵۴۷) و به قول سید محمد محسن طهرانی کلام،فعل، ضمیر و سرّش با امام علیه‌السلام یکی است و اختلافش در شواکل است حال چنین شخصی با چنین اوصافی یک‌ عمر آیه قرآنی را اشتباه خوانده چه تضمینی است سائر دعاوی وی نیز دچار جهل مرکب نباشد؟آیا قول و فعل وی در مثل چنین فرضی برای دیگران حجت است؟! اشتباه آقای طهرانی درباره قرائت قرآن بعنوان نمونه و مشت نمونه خروار ذکر گردید ، و پرداختن به اشتباهات قطب فرقه مثنوی هفتاد من کاغذ خواهد شد. @sonnat_voice
کفر گویی عادت ابن عربی ابن عربی در فصوص الحکم می نویسد: «فأحیاه الذی یدری بقلبی حین أحیانا» یعنی من به خداوند حیات دادم بواسطه شناخت قلبی، هنگامی که خداوند به من حیات داد. همانطور که آنجیلس سلسیوس شاعر و عارف نامدار آلمانی در مجموعه دیوان اشعار خود(Cherubinischer Wandersman=زائر کروبین)گفته: « من می دانم که بی وجود من حیات خداوند از دست رفته بود. اگر من از دست رفته باشم، او باید ناگزیر ترک جان بگوید.» ابن عربی در جای دیگر از کتاب خویش چنین سروده است:«فیحمدنی و أحمده و یعبدنی و أعبده» یعنی خدا مرا حمد می کند و من او را حمد می کنم و خدا مرا عبادت می کند و من او را عبادت می کنم. در حالی که أمیر المؤمنین علی علیه السلام در پیشنگاه حضرت حق خاضعانه می فرماید: [إِلَهِی کَفَى بِی عِزّا أَنْ أَ کُونَ لَكَ عَبْدا] یعنی عبد بودن من برای عزّت من کفایت می کند. چقدر از حقیقت دور افتاده اند افرادی که اهل بیت علیهم السلام را رها کرده و به دامن محیی الدین پناه برده اند و جاهلانه این عبارات کفر آمیز را توجیه می کنند و بی جهت حسن ظن نشان می دهند حال آنکه هستند خیلی از افراد حامی ابن عربی که از این جملات بیزاری جسته اند و هیچگاه چنین کلماتی را بر زبان نمی آوردند. @sonnat_voice
ادله استحاله حشر بدن دنیوی و جواب آن مقدمه: قبلاً راجع به روایات معاد بدن دنیوی سخن گفته شد حال ملاصدرا و اتباع او در بحث معاد ، ادله ای را برای استحاله معاد بدن عنصری اقامه کرده اند تا در این باب اصل و مرجع آنان باشد سپس تمام آیات و روایاتی که دلالت بر حشر بدن دنیوی می کند را حمل بر خلاف ظاهر می نمایند و اگر آیه یا روایتی به جهت صراحت غير قابل توجیه باشد، ادله ای که برای استحاله معاد بدن دنیوی اقامه کرده اند را مقدم بر نقل می نمایند. ولی چنانچه خواهیم دید استحاله عقلی در بین نیست و آنچه ادعا شده توهم استحاله می باشد چنانچه این گونه توهمات در آراء فلاسفه ، سابقه دیرینه دارد: مرحوم شهید صدر درباره بعضی از براهین به ظاهر عقلی فلاسفه می گوید: «وقد كان قديما يبرهن على استحالة التسلسل ببرهان التطبيق أي تطبيق العلل على المعلولات... وقد كان هذا برهانهم على استحالة التسلسل فترة طويلة من الزمن اعتمادا على بديهية ان الكل لا يكون أكبر من الجزء حتى جاءت الرياضيات الحديثة فأنكرت بداهة هذه القضية في الكميات اللامتناهية وجعلتها مختصة بالكميات المتناهية إذ ينعدم في غيرها معنى الكل والجزء وهذا خلاف قضية أولية»1⃣ در موضعی دیگر می گوید: «ما أقامته الفلسفة القديمة من البرهان على العقول العشرة المبتني على افتراض ان العالم ذات سبعة أفلاك متغايرة سنخا وذاتا فلا بد وأن تكون متغايرة منشأ وعلة لأن الواحد لا يصدر منه إلا الواحد فحيثما ثبت بطلان قصة الأفلاك السبعة زال البرهان المذكور»2⃣ بسیاری از براهینی که فلاسفه برای دعاوی خود اقامه کرده اند مغالطه آن با مقداری تفحص و تدبر آشکار می شود و روشن می گردد که آنان ، نام برهان عقلی را بر گفتار خود نهاده اند و تنها شمایل و ظاهر برهان را دارا است و در حقیقت کاشفیتی از واقع ندارد زیرا آنچه که مشوب به وهم است فرسنگها از حکم عقل فاصله دارد. اکنون برای آنکه به خوبی مغالطی بودن براهين آنان بر استحاله معاد جسمانی عنصری آشکار گردد هر یک از ادله آنان را نقل کرده سپس جوابش را بیان می نمائیم : در ادامه: ادله ملاصدرا و اتباع وی بر استحاله بدن دنیوی و جواب آنها 📚منابع: 1⃣بحوث فی علم الاصول ج۴ ص۱۳۴طسید محمد باقر صدر/ناشر:موسسه دائرة المعارف فقه اسلامی/قم 2⃣همان ص۱۲۸ @sonnat_voice
شادی ارواح مطهر حجج السلام اصلانی و دارایی و همچنین بهبود حجة السلام پاکدامن رحم الله من یقراء الفاتحة مع الصلوات @sonnat_voice
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا