eitaa logo
تحقیقی پیرامون فلسفه،عرفان و تصوف
703 دنبال‌کننده
240 عکس
60 ویدیو
54 فایل
✅مکتب اهل بیت علیهم السلام=مکتب تفکر و تدبر ارتباط با ادمین(لطفا فقط پیشنهادات و انتقادات): https://harfeto.timefriend.net/16750254869358 کانال تلگرام: t.me/sonnat_voice
مشاهده در ایتا
دانلود
‍ ⭕️ آیت الله شیخ جعفر سبحانی: یا مطالب صوفیانه را اصلاح کنید یا تقریظ مرا از کتابتان حذف نمایید 🔺 آیت الله شیخ جعفر سبحانی در نامه ای رسمی خطاب به مولف یک کتاب عرفانی که با تقریظ ایشان به چاپ رسیده بود، تاکید کردند که برخی مطالب کتاب، کاملا باطل است(مطالب عرفانی و صوفیانه درباره وحدت شخصی وجود و همچنین مطلبی درباره سید هاشم حداد) و حتما آنها را در چاپ های بعدی اصلاح کنند، در غیر اینصورت تقریظ ایشان را از کتاب حذف نمایند. 🔺 همچنین مدتها قبل، پیراون محمدحسین طهرانی، به بهانه بزرگداشت مقام فقهی شهید اول، بیانیه ای از آیت الله سبحانی اخذ کردند. اما در پوستر های همایش خود، کتبی را در راستای ترویج عرفان ابن عربی و نفی انتساب کتاب حدیقه الشیعه به مرحوم مقدس اردبیلی تبلیغ نمودند. از همین روی، آیت الله سبحانی با انتشار بیانیه ای، ضمن انتقاد شدید از دست اندرکاران همایش و خیانت خواندن این کار، از آن‌ها خواستند که پیام ایشان در همایش خوانده نشود. 🔺 از نکات جالب توجه در نامه اخیر نیز، نام بردن از سید هاشم حداد، مراد سیدمحمدحسین طهرانی (قطب جریان لاله زاری)، بدون هیچگونه پیشوند و عناوین احترام آمیز و رد استناد شرعی به قول وی است. 🔺 پیروان سیدمحمدحسین طهرانی در سالهای گذشته فعالیت خود را گسترش داده اند و نشر هر چه بیشتر مطالب بزرگان این جریان، سبب شده تا انحرافات و ماهیت افکار آنها بیش از پیش آشکار گردد. 🖋 متن نامه ایشان خطاب به مولف: بدینوسیله تصدیع می دهد کتاب اخلاق عرفانی در سیره اهل بیت علیهم السلام که با تقریظ اینجانب به چاپ رسیده است، پس از ملاحظات، برخی از مطالب کاملا باطل است. مانند: 1-صفحه 429 سطر 10 2-صفحه 656 و 657 تقریر فناء فی الله و القای وجدت موجود و صفحه 776 سه سطر آخر 3-اثبات حکم شرعی با استناد به حرف هاشم حداد صفحه 286 4-صفحه 416 سطر یازدهم تا سیزدهم (ترویج جبرگزایی و القای وحدت موجود)! خواهشمند است موارد یاد شده در صورت تجدید چاپ حتما همگی اصلاح شود، در غیر این صورت تقریظ اینجانب را حذف فرمایید. @sonnat_voice
مرحوم آیت الله علوی گرگانی(رحمة الله علیه): در مقابله علمی با فرق انحرافی، با پشت‌گرمی به جلو بروید استاد برجسته حوزه علمیه قم در دیدار با مسئولان همایش «تصوف؛شاخصه‌ها و نقدها» با تشکر از دست اندر کاران این همایش اظهار داشت: فرمایش حضرت خاتم انبیاء محمّد مصطفی(صلی الله علیه و آله) که فرموده: «الإسلام یعلوا و لا یعلى علیه‏» مژده و پشتوانه ای برای کار شماست. مرحوم آیت الله محمدعلی علوی گرگانی با بیان این که اسلام از هر آیینی برتر است، گفت: در مواجهه با فرق انحرافی از قبیل تصوف با پشتگرمی جلو بروید و در مبارزات علمی هراسی به خود راه ندهید. این مرجع تقلید شیعه افزود: اگر بتوانیم از معارف اسلامی مطالب محکم و مستدل را استخراج و در جامعه مطرح کنیم، پیروز خواهیم شد. قرآن هم می گوید ناراحت و نگران نباشید زیرا اگر ایمان داشته باشید، از همه برترید؛ بنابراین باید کار کنید و زحمت بکشید و اگر جایی دیدید که در مسأله ای موفق نشدید، بدانید که کم‌کاری از خودمان است. تصوف را با سلاح و حربه استدلال علمی نقد کنید این استاد برجسته حوزه علمیه قم یکی از شروط موفقیت در مباحثات علمی را تواضع دانست و گفت: تواضع قدرت علمی به انسان می دهد و زبان را تیز و گویا می کند. وی با بیان این که این حرکت شما در مقابله با فرقه های انحرافی بسیار مفید و نافع است، گفت: باید در مبارزات و مباحثات با فرق انحرافی کسانی را انتخاب کنید که علاوه بر تواضع و رعایت ادب و نزاکت و خوش خلقی، علمیت خوبی هم داشته باشند و بتوانند با حربه علمی آن ها را نقد کنند. من از هر جهت کار شما را تایید می کنم وی با بیان این که خداوند قرآن را کتابی علمی قرار داده است تا در آن تدبر کنیم و به دیگران هم ابلاغ کنیم، اظهار داشت: من این روحیه و عمل شما را از هرجهت تأیید می کنم و در حق شما دعا می کنم که موفق شوید و امیدوارم در آینده مژده موفقیت حرکت شما را بشنویم. سلام ما را به دیگر عزیزانی که در گروهتان هستند و الآن نیستند برسانید. وَ السَّلامُ عَلى‏ مَنِ اتَّبَعَ الْهُدى/دهم مهرماه ۱۳۹۷ @sonnat_voice
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
السَّلامُ عَلَى الْقَائِمِ الْمُنْتَظَرِ، وَ الْعَدْلِ الْمُشْتَهَرِ ؛ سلام بر قیام‏کننده‏ مورد انتظار، و عدل پرآوازه؛ السَّلامُ عَلَى رَبِیعِ الْأَنَامِ ، وَ نَضْرَةِ [فِطْرَةِ] الْأَیَّامِ سلام بر بهار مردمان، و شادابى و سرسبزى‏ ایام 🏳️میلاد با سر سعادت منجی عالم بشریت،صمصام المنتقم آقا حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه به پیشگاه ائمه اطهار علیهم السلام و همه شیعیان تبریک عرض می کنیم @Sonnat_voice
سجده بر قطب سنتی نامشروع در تصوف نمونه ای دیگر از ثمرات و نتائج مبالغه های مکرر فرقه طهرانی در مورد اقطاب خود، سجده بر قبر جناب آقای طهرانی است که تاکنون مستندات مکرری از این عمل نامشروع ارائه شده است! ( از دیگر ثمرات مبالغات این فرقه و کتابهایشان، خوردن خون وی توسط یکی از مریدان بوده است) در تصویر فوق، به روشنى، فرد در حال سجده بر قبر قطب فرقه ( آقاى طهرانى) است، در حالیکه نه رو به قبله است، نه نماز میخواند و نه حالت بوسیدن قبر را دارد! سجده صمدی آملی و برخی ذوب شدگان بر قبر آقای حسن زاده آملی @sonnat_voice
تصوف در مدارس.mp3
10.61M
ترویج تصوف در مدارس شیعه کافی است فقط این صوت ۲۰ دقیقه را استماع کنید تا ببینید چگونه در دبیرستان های ما نه خانقاه ها آموزه های صوفیانه را در ذهن جوانان می ریزند و آنان را به سوی تصوف سوق می دهند. 🎙سخنران:دکتر محمد امین (عزیز)میکائیلی (عضو هیئت علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه محقق اردبیلی) موضوع:نقدی بر گزینش متون صوفیه در کتب درسی ادبیات فارسی ❌در کتب درسی ادبیات فارسی نام ۳۱ نفر از صوفیه برده شده است اما از میان بزرگان و علما شیعه، فقط نام ۶ نفر ذکر شده است آن هم برای تایید آموزه های صوفیانه❗️ ⚠️از هر نوجوان دبیرستانی که بپرسی آیا حلاج را می شناسی، صرفا بر اساس تعلیمات کتب درسی اش، او را عارفی پاکباخته می داند اما از ادعای مهدویت و الوهیت و ساحری او اطلاعی ندارد ❌چون حلاج در کتب درسی اینگونه معرفی می شود ▫️آن قتیل الله فی سبیل الله ▫️آن شیر بیشه تحقیق ▫️آن شجاع صفدر صدیق ▫️آن غرقه دریای مواج ▫️آن صاحب فصاحت وبلاغت بی نظیر ⚠️وقتی دانش آموز، چنین توصیفاتی را در کتاب درسی اش از حلاج می خواند، طبیعی است که نگاه مثبتی به او پیدا می کند. @sonnat_voice
نقدی بر گزینش متون صوفیه در کتب درسی ادبیات فارسی و تاثیر ضمنی آن در ایجاد باورهای فرقه ای.pdf
1.14M
📗نقدی بر گزینش متون صوفیه در کتب درسی ادبیات فارسی و تاثیر ضمنی آن در ایجاد باورهای فرقه ای 📝مولف:جمعی از محققین تعداد صفحات:۲۸ زبان:فارسی @sonnat_voice
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺عارف کاملی که مدتها قرآن را اشتباه خواند! ممکن است هر انسانی ، اشتباه کند اما کسی که به قول سید محمد صادق طهرانی به فعلیت تامه رسیده و نور توحید تمام زوایای وجودی اش را در برگرفته(نور مجرد ص۳۳۴) تسلطش بر نفوس مانند تسلط امیرالمومنین علیه السلام و در خودش صفات ایشان را می بیند(نور مجرد ص۳۲۷)حقیقتش برتر از آن است که در وهم بگنجد(نور مجرد ص۴۲) و آئینه تمام نمای حضرت حق و قول و فعلش همانند معصوم حجت است و مرید باید در مقابلش تبعیت محضه،فاقد اراده و عبد محض باشد(نور مجرد ص۵۴۷) و به قول سید محمد محسن طهرانی کلام،فعل، ضمیر و سرّش با امام علیه‌السلام یکی است و اختلافش در شواکل است حال چنین شخصی با چنین اوصافی یک‌ عمر آیه قرآنی را اشتباه خوانده چه تضمینی است سائر دعاوی وی نیز دچار جهل مرکب نباشد؟آیا قول و فعل وی در مثل چنین فرضی برای دیگران حجت است؟! اشتباه آقای طهرانی درباره قرائت قرآن بعنوان نمونه و مشت نمونه خروار ذکر گردید ، و پرداختن به اشتباهات قطب فرقه مثنوی هفتاد من کاغذ خواهد شد. @sonnat_voice
کفر گویی عادت ابن عربی ابن عربی در فصوص الحکم می نویسد: «فأحیاه الذی یدری بقلبی حین أحیانا» یعنی من به خداوند حیات دادم بواسطه شناخت قلبی، هنگامی که خداوند به من حیات داد. همانطور که آنجیلس سلسیوس شاعر و عارف نامدار آلمانی در مجموعه دیوان اشعار خود(Cherubinischer Wandersman=زائر کروبین)گفته: « من می دانم که بی وجود من حیات خداوند از دست رفته بود. اگر من از دست رفته باشم، او باید ناگزیر ترک جان بگوید.» ابن عربی در جای دیگر از کتاب خویش چنین سروده است:«فیحمدنی و أحمده و یعبدنی و أعبده» یعنی خدا مرا حمد می کند و من او را حمد می کنم و خدا مرا عبادت می کند و من او را عبادت می کنم. در حالی که أمیر المؤمنین علی علیه السلام در پیشنگاه حضرت حق خاضعانه می فرماید: [إِلَهِی کَفَى بِی عِزّا أَنْ أَ کُونَ لَكَ عَبْدا] یعنی عبد بودن من برای عزّت من کفایت می کند. چقدر از حقیقت دور افتاده اند افرادی که اهل بیت علیهم السلام را رها کرده و به دامن محیی الدین پناه برده اند و جاهلانه این عبارات کفر آمیز را توجیه می کنند و بی جهت حسن ظن نشان می دهند حال آنکه هستند خیلی از افراد حامی ابن عربی که از این جملات بیزاری جسته اند و هیچگاه چنین کلماتی را بر زبان نمی آوردند. @sonnat_voice
ادله استحاله حشر بدن دنیوی و جواب آن مقدمه: قبلاً راجع به روایات معاد بدن دنیوی سخن گفته شد حال ملاصدرا و اتباع او در بحث معاد ، ادله ای را برای استحاله معاد بدن عنصری اقامه کرده اند تا در این باب اصل و مرجع آنان باشد سپس تمام آیات و روایاتی که دلالت بر حشر بدن دنیوی می کند را حمل بر خلاف ظاهر می نمایند و اگر آیه یا روایتی به جهت صراحت غير قابل توجیه باشد، ادله ای که برای استحاله معاد بدن دنیوی اقامه کرده اند را مقدم بر نقل می نمایند. ولی چنانچه خواهیم دید استحاله عقلی در بین نیست و آنچه ادعا شده توهم استحاله می باشد چنانچه این گونه توهمات در آراء فلاسفه ، سابقه دیرینه دارد: مرحوم شهید صدر درباره بعضی از براهین به ظاهر عقلی فلاسفه می گوید: «وقد كان قديما يبرهن على استحالة التسلسل ببرهان التطبيق أي تطبيق العلل على المعلولات... وقد كان هذا برهانهم على استحالة التسلسل فترة طويلة من الزمن اعتمادا على بديهية ان الكل لا يكون أكبر من الجزء حتى جاءت الرياضيات الحديثة فأنكرت بداهة هذه القضية في الكميات اللامتناهية وجعلتها مختصة بالكميات المتناهية إذ ينعدم في غيرها معنى الكل والجزء وهذا خلاف قضية أولية»1⃣ در موضعی دیگر می گوید: «ما أقامته الفلسفة القديمة من البرهان على العقول العشرة المبتني على افتراض ان العالم ذات سبعة أفلاك متغايرة سنخا وذاتا فلا بد وأن تكون متغايرة منشأ وعلة لأن الواحد لا يصدر منه إلا الواحد فحيثما ثبت بطلان قصة الأفلاك السبعة زال البرهان المذكور»2⃣ بسیاری از براهینی که فلاسفه برای دعاوی خود اقامه کرده اند مغالطه آن با مقداری تفحص و تدبر آشکار می شود و روشن می گردد که آنان ، نام برهان عقلی را بر گفتار خود نهاده اند و تنها شمایل و ظاهر برهان را دارا است و در حقیقت کاشفیتی از واقع ندارد زیرا آنچه که مشوب به وهم است فرسنگها از حکم عقل فاصله دارد. اکنون برای آنکه به خوبی مغالطی بودن براهين آنان بر استحاله معاد جسمانی عنصری آشکار گردد هر یک از ادله آنان را نقل کرده سپس جوابش را بیان می نمائیم : در ادامه: ادله ملاصدرا و اتباع وی بر استحاله بدن دنیوی و جواب آنها 📚منابع: 1⃣بحوث فی علم الاصول ج۴ ص۱۳۴طسید محمد باقر صدر/ناشر:موسسه دائرة المعارف فقه اسلامی/قم 2⃣همان ص۱۲۸ @sonnat_voice
شادی ارواح مطهر حجج السلام اصلانی و دارایی و همچنین بهبود حجة السلام پاکدامن رحم الله من یقراء الفاتحة مع الصلوات @sonnat_voice
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ادله ملاصدرا و اتباع وی بر استحاله بدن دنیوی و جواب آنها دلیل اول: «اگر مدعی شدیم که این عنصریت در قیامت محشور شود از دو صورت خالی نیست : یا این لوازم ( حجاب و غیبوبت و تزاحم و تقید به زمان و مکان و کون و فساد و درد و رنج و الم و ضعف و قوه و استعداد ) را از دست داده و متصف به خصوصیات و لوازم نشئه اخروی از جمله شهادت و عدم تزاحم و عدم تقيد به زمان و مکان و عدم فساد و فقدان درد و رنج و الم و نبود قوه استعداد بلکه فعلیت وانشاء و كن فيكون و امثال آن است. و یا با همان لوازم دنیوی بدن عنصری به آخرت آمده و متصف به لوازم اخروی می شود در صورت اول که لازم بدن عنصری از ملزوم خود انفکاک پیدا کند هم خلف است، زیرا لازم غیر از مفارق است. و هم استحاله عقلی دارد، زیرا لازم به وصف لازمیت اش از ملزوم خود منفک نمی شود چنان که انفکاک زوجیت از اربعه و انقسام به متساويين از زوجیت محال عقلی است. اما در صورت دوم که با لوازم دنیاوی خود متصف به لوازم اخروی - که لوازمی مقابل با لوازم دنیوی اند - می شوند همان محذور اجتماع ضدین به همراه دارد نتیجه آنکه عقلا محال است که بدن عنصری در قیامت محشور شود خواه فاقد لوازم خود باشد، خواه با لوازم خود متصف به لوازم متقابل اخروی خود شود»1⃣ ✅جواب: اولا: باید دانست که اصل معاد مبتنی بر براهین عقلیه است ولی خصوصیات و تفاصيل آن از امور غیبیه است و عقل به تنهایی و بدون إخبار شارع راهی به مسائل غیبی و معارف ما وراء محسوسات ندارد چون بسیاری از مسائل تکوینی و علمی برای شناخت امور غیبی در نزد عقل مفقود است و لذا به واقع نخواهد رسید و رأی او بدون إخبار معصوم مشوب به وهم است و جز تخمین و گمانه زنی امر دیگری نیست. مثلا آیه می فرماید:«تَعْرُجُ الْمَلَائِكَةُ وَالرُّوحُ إِلَيْهِ فِي يَوْمٍ كَانَ مِقْدَارُهُ خَمْسِينَ أَلْفَ سَنَةٍ»المعارج:۴ اگر این اخبار قرآن نمی بود عقل نمی توانست به روزی که به اندازه پنجاه هزار سال است پی ببرد. گفتنی است که عدم راهیابی عقل به معارف معاد و انحصار اطلاع از آن بر إخبار شارع مورد قبول ملاصدرا و ابن سینا نیز می باشد: «إياك أن تستشرف الاطلاع عليها من غير جهة الخبر و الايمان بالغيب بأن تريد أن تعلمها بعقلك المزخرف و دليلك المزيّف، فتكون كالاكمه الذي يريد أن يعلم الألوان بذوقه او شمّه أو سمعه أو لمسه، و هذا عين الجحود و الإنكار لوجود الألوان فكذلك الطمع في ادراك أحوال الاخرة بعلم الاستدلال و صنعة الكلام عين الجحود و الإنكار لها، فمن أراد أن يعرف القيامة بفطانته المعروفة و عقله المشهور فقد جحدها و هو لا يشعر» مرحوم خواجه نصیرالدین طوسی می نویسد: «فى الثواب و العقاب‌هما إمّا بدنيّان، كاللذّات الجسميّة، و الآلام الجسميّة. و إمّا نفسانيّان، كالتعظيم، و الاجلال، و كالخزى و الهوان. و تفصيلهما لا يعلم إلّا بالسمع» جالب آنکه مستدل خود در ص۲۷۶ کتاب خویش به این حقیقت اعتراف دارد می گوید: «عالمی است که عقل انسان به درک و فهم و حقیقت آن راه ندارد مگر این که خود شریعت به آن خبر داده باشد: از بعض روایات دال بر چگونگی قیامت از ناحیه خود شرع به آنها اخبار داده شده است را باید به همین خصوص موارد اکتفاء کنیم و تعدی نکنیم» با این اقرار چگونه برهان عقلی بر استحاله حشر بدن دنیوی اقامه می کنید ؟ ! اگر عقل به فهم حقیقت و خصوصیات آخرت راه ندارد پس باید به ظواهر و نصوص آیات و روایات متعبد بود و دست از توجیه و حمل آن بر خلاف ظاهر و نص برداشت.
ثانيا: هرگاه آگاهی از خصوصیات از نظر ملاصدرا و اتباعش منحصر به رجوع به کتاب و سنت است آیات و روایات در باب بهشت و جهنم اعلام می نمایند که بسیاری از عوارض و خصوصیات دنیا در عالم آخرت هم موجود است، برای اثبات مدعا، تنها به ذکر برخی آیات اکتفاء می کنیم: ۱-زمان:«تَعْرُجُ الْمَلَائِكَةُ وَالرُّوحُ إِلَيْهِ فِي يَوْمٍ كَانَ مِقْدَارُهُ خَمْسِينَ أَلْفَ سَنَةٍ»المعارج:۴ ۲-مکان:«وَالَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَنُبَوِّئَنَّهُمْ مِنَ الْجَنَّةِ غُرَفًا»العنکبوت:۵۸ ۳-لذت،شادی و سرور:«وَفِيهَا مَا تَشْتَهِيهِ الْأَنْفُسُ وَتَلَذُّ الْأَعْيُنُ»الزخرف:۷۱ ۴-درد،رنج و غصه:«إِنَّ لَدَيْنَا أَنْكَالًا وَجَحِيمًا*وَطَعَامًا ذَا غُصَّةٍ وَعَذَابًا أَلِيمًا»المزمل:۱۲-۱۳ ۵-کمیت و مقدار:«وَجَنَّةٍ عَرْضُهَا السَّمَاوَاتُ وَالْأَرْضُ أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقِينَ»آل عمران:۱۳۳«ثُمَّ الْجَحِيمَ صَلُّوهُ*ثُمَّ فِي سِلْسِلَةٍ ذَرْعُهَا سَبْعُونَ ذِرَاعًا فَاسْلُكُوهُ»الخاقة:۳۱-۳۲ ۶-کیفیت:«مِنْ وَرَائِهِ جَهَنَّمُ وَيُسْقَى مِنْ مَاءٍ صَدِيدٍ*يَتَجَرَّعُهُ وَلَا يَكَادُ يُسِيغُهُ»ابراهیم:۱۶-۱۷ ۷-مواد و عناصر متنوع:«جَنَّاتُ عَدْنٍ يَدْخُلُونَهَا يُحَلَّوْنَ فِيهَا مِنْ أَسَاوِرَ مِنْ ذَهَبٍ وَلُؤْلُؤًا وَلِبَاسُهُمْ فِيهَا حَرِيرٌ»فاطر:۳۳«لَحْمِ طَيْرٍ مِمَّا يَشْتَهُونَ *وَحُورٌ عِينٌ»الواقعة:۲۱-۲۲ حاصل آنکه هنگامی که آیات و روایات به وضوح دلالت می کند که عالم آخرت بسیاری از لوازم و خصوصیات عالم دنیا را دارا است می توان نتیجه گرفت، آخرت عالمی مباین با دنیا نیست و از جهت ذات و حقیقت دو موطن متضاد نیستند و لذا انتقال بدن دنیوی به عالم آخرت با وجود لوازم و خصوصیاتش مستلزم اجتماع ضدین نیست . توضیح: بدن دنیوی پس از انتقال به عالم آخرت با حفظ اصل لوازم و خصوصیات خود، مصداق آن تغییر می کند، از باب مثال هرگاه انسانی با همین بدن عنصری، وارد کره مریخ شود لوازم بدنش از قبیل زمان و مکان و سایر خواصش را از دست نمی دهد بلکه مصاديق آنها تغییر می کند. شبانه روز در کره زمین بیست و چهار ساعت و ماه سی روز و سال در حدود ۳۶۵ روز است ولی این مقدار زمان در کره مریخ تغییر می نماید زیرا روز و ماه و سال به جهت فاصله زیاد مریخ از خورشید با زمین متفاوت است و هر یک از این اوقات بسیار طولانی تر از مدت مشابه در زمین است پس اصل احتیاج بدن دنیوی به زمان در مریخ محفوظ است ولی مصداق آن تغییر می کند. بدن دنیوی نیز در آخرت در ظرف زمانی قرار می گیرد که یک روزش برابر پنجاه هزار سال دنیاست. و همچنین مصادیق سایر لوازم و خصوصیات بدن عنصری پس از انتقال به آخرت تغییر می نماید. و این امر هیچ گونه محذور عقلی ندارد. با توجه به آیات و روایات که دلالت می کنند، عالم آخرت دارای زمان، مکان ، کون و فساد مواد و عناصر متنوع، کیفیت ، کمیت و مقدار می باشد می توان نتیجه گرفت عالم آخرت، برای از امور مذکور نیست، پس نامگذاری عالم آخرت به شهود و دنیا به غیبت ، وجهی ندارد. 📚منابع: 1⃣ معاد جسمانی در حکمت متعالیه ص۲۷۱/مرتضی پویان/ناشر: بوستان کتاب/۱۳۸۸ @sonnat_voice
مرحوم فیض کاشانی و تصوف «یکی از طوائف مغرور و فریب خورده مردمی هستند که به«اهل ذكر» و «تصوف» نامیده میشوند و ادعا دارند که از تصنع و تكلف بیزارند، خرقه می پوشند، وحلقه وار می نشینند، و اذکار اختراع میکنند، و با آهنگ اشعار میخوانند، واظهار وردگوئی مینمایند. درحالیکه راهی به علم ومعرفت ندارند. عربده و فریاد را بدعت گذاشتند، ورقص وكف زدن را اختراع نموده، و در فتنه وفساد فرو رفته، و به جای سنتهای اسلامی، بدعتها می نهند. صدای خود را به کلمات رکیک بلند نموده، و فریادهای ناموزون سر می دهند. برخی دیگر مدعی علم ومعرفت، و مشاهده معبود، و نزدیکی با مقام محمود و ملازمت در عین وشهودند، ولی چیزی جز نامهای آنها را نمی دانند. با این وصف ادعاها دارند، و آنها را در نزد کودنان ابراز می دارند، چنانکه گوئی از وحی الهی سخن می گویند، یا از آسمان خبر می دهند. به اصناف علماء به چشم حقارت نگاه میکنند، و میگویند: مردم کارگرند و خسته و علماء به خاطر اشتغال به حدیث از خدا محجوبند، برای خود کراماتی قائل هستند که هیچ پیغمبر مقربی مدعی آنها نبوده است. نه از نظر علمی پایه محکمی دارند، و نه از جنبه عملی مهذب می باشند. افراد سست عنصر از هر سو به جانب آنها رو می آورند، بیش از آنچه به مکه وحج خانه خدا می روند، به گرد آنها اجتماع میکنند و گوش به ادعاهای واهی آنها دارند. گاهی هم به خاك افتاده آنها را سجده میکنند، چنانکه گوئی آنها را خدا می دانند. دستهای آنها را می بوسند و خود را به قدمهای ایشان می افکنند. آنها نیز به مریدان اجازه می دهند که در شهوترانی فرو روند، و آزادشان میگذارند که در ورطه شبهات فروافتند. خود و مریدانشان در خورد و خوراك مانند چهار پایان هستند، وابائی ندارند که آنچه می خورند از راه حلال است یا حرام. حلوای مریدان را می خورند ودین خود و آنها را به باد فنا میدهند، تا از این راه در روز قیامت بار گناهان آنها را به طور کامل به گردن گیرند» 📚منبع: الحقایق فی محاسن الاخلاق ص۱۳۸-۱۳۹/محمد بن مرتضی کاشانی (فیض کاشانی)ناشر:دارالکتاب السلامی/۱۴۰۹ ه ق @sonnat_voice
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‍‍ ✅منش والای امام حسن علیه السلام در مقابل مرد شامی مردی شامی امام حسن علیه السلام را دید که سوار بر مرکب بود. شروع به ناسزا گفتن نمود. حضرت سکوت کرد و پاسخ او را نداد. وقتی فارغ شد، حضرت به او سلام نموده و لبخندی زد و فرمود : ای پیرمرد! به گمانم غریبی! گویا دچار اشتباهی شده ای! اگر از ما رضایت و حلالیت بطلبی تو را عفو و اگر چیزی بخواهی عطایت می کنیم؛اگر طالب رشد و هدایت باشی ارشادت می کنیم؛ اگر مرکبی بخواهی آن را به تو می بخشیم؛ اگر گرسنه هستی غذایت می دهیم؛اگر برهنه باشی تو را می پوشانیم؛اگر حاجتمندی حاجتت را روا می سازیم؛ اگر از وطن رانده شده باشی پناهت می دهیم؛اگر نیازی داشته باشی نیازت را برآورده می سازیم؛ بهتر است وسایلت را به خانه ی ما بیاوری و تا پایان سفرت با ما زندگی کنی، زیرا وسیع است و آسایش در آن فراهم می باشد ، وقتی کلام امام را که شنید گریست و گفت: شهادت می دهم تو خلیفه ی خدا بر زمین هستی و حقیقتا خداوند بهتر می داند رسالت خود را در کدام خاندان قرار دهد. تو و پدرت مبغوض ترین خلق خدا در نزد من بودید اما از این پس کسی را بیشتر از شما دوست ندارم. و اسبابش را به منزل امام برد و تا در مدینه بود مهمان ایشان بود و از محبین شد. @sonnat_voice
تمامی گناهان و جرم‌ها به گردن عایشه است!! مولا حضرت صادق علیه السلام فرموده اند: جرم عایشه بزرگ و گناه او عظیم است.اگر به اندازه یک حجامت خونی ریخته می شود؛گناه آن بر گردن عایشه و دو رفیقش (طلحه و زبیر) است. May Allah's swt. curse be upon Aisha May Allah hasten his appearance 📚منبع: دلائل الإمامة ص۲۶۱/محمد بن جریر طبری/ناشر:موسسة البعثة/قم۱۴۱۳ @sonnat_voice
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
لحظه اذان در مسجد کوفه محل شهادت و ضربه تیغ اشقی الاشقیاء ابن ملجم مرادی علیه اللعنة @sonnat_voice
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اعتراف امام شافعی درباره فضائل امیرالمومنین صلوات الله علیه: «در شگفتم از مردی که دشمنان، کینه‌توزانه، فضائلش را پنهان داشتند و دوستانش از ترس آشکار نکردند؛ با این حال، آنقدر فضیلت برای او ذکر شده که زمین و آسمان را پر کرده است» «السَّلامُ عَلَيْكَ يَا وَلِيَّ اللَّهِ، أَنْتَ أَوَّلُ مَظْلُومٍ وَ أَوَّلُ مَنْ غُصِبَ حَقُّهُ، صَبَرْتَ وَ احْتَسَبْتَ حَتَّى أَتَاکَ الْيَقِينُ...» 📚منبع: حلية الأبرار في أحوال محمد و آله الأطهار علیهم السلام ج۲ ص۱۳۶/سید هاشم بحرانی/ناشر:مؤسسة المعارف الإسلامية @sonnat_voice