(۲)
قسمت دوم فرازی از مصاحبه با مجله #برداشت_اول
7- به عنوان سوال آخر، آیا تلازمی بین عدالت وجمهوریت در این آیه [آیه ۲۵ سوره حدید] دیده میشود؟
در صورت مثبت بودن پاسخ، برای پر رنگ شدن این تلازم، چه تفسیری باید از این آیه ارائه نمود؟
دلالت این آیه بر همراهی بین #جمهوریت و #عدالت جای بحث ندارد؛ اما نه همراهیای متناسب با تحلیلهای #کمونیستی ویا تحلیلهای مبتنی بر #لیبرال_دموکراسی؛ که متاسفانه بسیار دیده میشود که افراد با چنین جهتگیریهایی این آیه را تفسیر میکنند. ...
اکنون بگذارید به صورت مصداقی حکومت خودمان را بررسی کنم که چقدر به این عمل کردیم: ... محور اصلی نقد من در اینجا ناظر به قانونها و رویههایی است که در کشور مبنای عمل دولت قرار میگیرد؛ همان دغدغه که در سه واقعهای که در پاسخ سوال قبل بیان شد مورد توجه است: آیا ما واقعا بر اساس کتاب (تعالیم و قوانین خدا) عمل میکنیم یا بر اساس برداشتها و فهم ناقص خود از عدالت؟!!!
منظورم را با یک مثال توضیح میدهم:
از معضلاتی که سالهاست در کشور محل بحث و گفتگوست مساله #قیمتگذاری کالاهاست. قرآن کریم اگرچه درباره بسیاری از مسائل اقتصادی جامعه توصیههای جدی دارد، اما ظاهرا تصریحی درباره قیمتگذاری ندارد؛ البته کسانی که با تعالیم پیامبر ص و اهل بیت ع -که مفسران اصلی قرآناند- آشنا باشند میدانند که قیمتگذاری در احادیث بشدت نهی و در حد #بدعت شمرده شده است (وسائل الشيعة، ج۱۷، ص۴۳۰-۴۳۳)
و بر همین اساس فقهای شیعه نیز عموما در فتاوی خود با آن مخالفت کردهاند، چنانکه #شیخ_طوسی تصریح میکند که #اجماع علمای شیعه بر #عدم_جواز_قیمتگذاری_توسط_حکومت است، (المبسوط، ج۲، ص۱۹۵)؛
و فقط بحثی بین علمای شیعه مطرح شده در خصوص احتکار، که آیا در مقام مجبور کردن محتکر به فروش اموال احتکار شده (نه هرگونه گرانفروشی)، قیمتگذاری روی کالای وی جایز است یا خیر؛ که در این مورد تنها معدودی از فقهای شیعه جواز قیمتگذاری در خصوص این مورد را صرفا برای جلوگیری از اجحاف به مردم مطرح کردهاند (تفصیل اقوال در: مفتاح الکرامه، ج۱۲، ص۳۶۱-۳۶۲).
البته همین را هم اغلب فقها از خود شیخ طوسی گرفته تا امثال #صاحب_جواهر قولی ضعیف دانسته و گفتهاند صرف اینکه باید وی را از اجحاف بازداشت تنها راهش این نیست که قیمت تعیین شود و او مجبور به فروش بر اساس آن قیمت تعیین شده گردد (جواهر الکلام، ج۲۲، ص۴۸۶).
نظر فقهی خود #امام_خمینی نیز این بود که قیمتگذاری ابتدا به ساکن جایز نیست؛ و فقط در خصوص محتکر، آن هم در جایی که معلوم شود وی میخواهد با عرضه قیمت نامتعارف عملا از فروش و عرضه کالا خودداری کند الزام وی به فروش کالایش به قیمتی که در بازار متعارف است جایز میباشد (کتاب البیع، ج۳، ص۳۱۲-۳۱۳) اما بعدا در #تحریر_الوسیله همین را هم بنا بر احتیاط واجب جایز ندانستند (تحریر الوسیله، ج۱، ص۵۰۲).
اما وجود برخی مشکلات در ابتدای انقلاب (و شاید همراه با رخنه ناخودآگاه تحلیلهای کمونیستی در ذهن برخی مسئولان) در مقطعی نظام را مجبور به قیمتگذاری کرد. ظاهرا همان زمان جناح موسوم به روحانیت این رویه در اداره کشور را زیر سوال برد اما با برچسب #اسلام_آمریکایی از جانب جناح مقابل مورد هجوم واقع شد و اگر حمایتهای شخص امام خمینی از امثال #آیت_الله_مهدوی_کنی نبود امروزه چهبسا برخی ایشان را به عنوان طرفدار اسلام آمریکایی [!] از قاموس یاران نظام حذف کرده بودند!
متاسفانه این رویه (که چهبسا حداکثر از باب حکم ثانوی میتوانست در عرصههای محدودی به طور موقت عمل شود) بقدری به نام اسلام اجرا شد که امروزه اغلب مردمان متدین یکی از وظایف حکومت را قیمتگذاری کالاها میدانند! و #صدا_و_سیما هم هر روز گزارشی از بازرسی قیمتها پخش میکند! #دولت هم با اینکه متوجه نادرست بودن این رویه و زیانهای اقتصادی آن شده، حتی در مقام آزادسازی قیمتها، دوباره یک قیمت پایه تعیین میکند و گویی دست برداشتن از قیمتگذاری را خلاف شرع میپندارد!
💢این مثال و دهها مثال دیگر را در نظام میتوان یافت که چهبسا همگی مصادیق بارزی از آن نگرانیهایی هستند که امام باقر ع و امام صادق ع و امام کاظم ع ابراز میداشتند:
آیا در این گونه موارد این طور نبوده که چون به نظرمان کاری خوب میآمد بدون اینکه واقعا مستندی در اسلام برای آن کار بیابیم وحتی با اینکه گاه اسلام آن را نهی کرده بود آن را عمل کردیم و اسم اسلام بر آن گذاشتیم؟!
آیا نباید از این گونه اقدامات توبه کنیم و به مسیر اسلام برگردیم؟!
@souzanchi
👇ادامه مطلب👇
(۳)
قسمت پایانی فرازی از مصاحبه با مجله #برداشت_اول
به علت ضیق مجال، مطلب را بیش از این بسط نمیدهم؛ فقط یکبار دیگر آیه ۲۵ سوره حدید را مرور کنیم و ببینیم تا چه اندازه در مقام اجرای عدالت بر اساس این آیه عمل کردیم و تا چه اندازه بر اساس برداشتهای شخصی خودمان؟! و اگر عدالت در کشور دچار مشکل است آیا این آیه راهنمای خوبی نبوده یا ما بدان عمل نکردهایم؟!
🔹لقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَيِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْكِتابَ وَ الْميزان
«خداوند رسولانش را با دلیلهای روشن فرستاد و کتاب و ترازو نازل کرد»
آیا بدین معنا نیست که هم اصل حاکمیت و هم ابعاد قانونگذاری و قضایی در حکومت باید بر اساس دستورات و تعالیم الهی باشد، نه نظرات شخصی و جمعی و تحلیلهای سوسیالیستی و لیبرالیستی و...؟
🔹ليَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْط
«تا اینکه مردم برای قسط قیام کنند»
آیا بدین معنا نیست که مقام اجرا، باید مبتنی بر ورود مردم در عرصه باشد نه اینکه خود حکومت، جدای از اینکه مردم حاضر به همراهی هستند یا خیر، عهدهدار اجرای عدالت شود؟
🔹و أَنْزَلْنَا الْحَديدَ فيهِ بَأْسٌ شَديدٌ وَ مَنافِعُ لِلنَّاس
«و آهن را فرو فرستاديم كه در آن نيرويى سخت و منافعى براى مردم است»؛
🔹و لِيَعْلَمَ اللَّهُ مَنْ يَنْصُرُهُ وَ رُسُلَهُ بِالْغَيْبِ
«و تا خداوند كسانى را كه او و فرستادگانش را در نهان يارى مىدهند بشناسد»
آیا این تاکیدی بر همان اقامه قسط توسط مردم نیست؟ که با این حضور اقشار مختلف مردم در مقام اجرا، پشت پرده اهداف افراد از ورود به مقام اجرا معلوم شود و همه بفهمند که چه کسانی در نهان برای یاری دادن خدا و رسولش وارد میدان شدهاند و چه کسانی برای اهداف دیگری سراغ این مقامات آمدهاند؟
🔹إنَّ اللَّهَ قَوِيٌّ عَزيز
«كه همانا خدا نيرومند و مقتدر شكستناپذير است»
آیا بدین معنا نیست که اگر شما به اقتضائاتی که در این آیه آمد عمل کنید قطعا خداوند کار شما را به سرانجام میرساند؟ به تعبیر دیگر، آیا نمیخواهد بفرماید که خدا که شکست نمیخورد، پس اگر شما در اجرای عدالت موفق نبودهاید چون واقعا به دستور خدا در این آیه عمل نکردهاید؟!
💢خداوند ان شاء الله همه ما را در مسیر شناخت و عمل به آیات قرآن کریم موفق بدارد.
والسلام علیکم و رحمه الله.
@souzanchi
با توجه به برخی بحثهایی که پیرامون متن فوق در برخی از گروهها مطرح شد به پیوست متن کامل مصاحبه فوق در ادامه تقدیم میشود
86-93.pdf
1.01M
فقدان علم عدالت؛ تفسیر سیاسی آیه قسط در گفتگو با #حسین_سوزنچی
چگونه آیه قسط بر اصالت مردم و لزوم علم در اجرای عدالت دلالت دارد؟
#برداشت_اول؛ شماره ۲ و ۳؛ خرداد و تیر ۱۴۰۱؛ ص۸۶-۹۳
این گفتگو را می توانید به منزله قسمت سوم بحث #احتیاط قلمداد کنید.
قسمت دوم احتیاط در اینجا:
https://eitaa.com/souzanchi/1041
قسمت اول احتیاط در اینجا:
https://eitaa.com/souzanchi/1024
@souzanchi
بسم الله الرحمن الرحیم
السلام علی الحسین و علی علی بن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین
انشاءالله عازم سفر عتبات عالیات هستم و اکنون در حال عبور از مرز خسروی میباشم
میتوانید در کانال دیوار اربعین من عضو شوید تا از آخرین وضعیت من در سفر اربعین مطلع شوید.
👈 لینک عضویت در *کانال اختصاصی من:*
ble.ir/join/NWYyOTdmNG
اللَّهُمَّ أَنْتَ السَّلَامُ وَ مِنْكَ السَّلَامُ وَ لَكَ السَّلَامُ وَ إِلَيْكَ يَعُودُ السَّلَامُ
#زیارت_اربعین به پایان رسید؛
و ما ماندیم و ... .
سفر #اربعین شاید نمونه بارزی از سفر زندگی ما در دنیا باشد:
مقصد واقعی برای همگان معلوم است؛ هرچند که برخی مقصد دلشان چیز دیگری باشد. نعمتهای الهی در مسیر مهیاست؛ البته سختیها هم در مسیر هست.
#سختیها از سویی گاه طاقتت را طاق می کند؛ ولی در همان زمان #نعمتهای الهی در مسیر تو را به خود میخوانند و به تو بیهیچ چشمداشتی اجازه بهرهوری میدهند؛ و از آن سو #مقصد هم تو را میخواند:
🔸اغلب (همچون من روسیاه) چنان در استفاده از این نعمتهای بین مسیر غرق میشوند که گویی همین مسیر، مقصد آنان بوده است؛ گویی فقط آمدهاند برای خوردن و آشامیدن و خوابیدن و لذت بردن از این همه محبت (که البته همین هم مادام که ناظر به مقصد باشد چیز بدی نیست؛ بالاخره لذت بردن از اینکه همه تو را به خاطر امامت دوست دارند و تو همه را به خاطر امامت دوست داری، چیز کمی نیست)؛
🔺 برخی (که شاید بسیار کم بودند و ای کاش ما میتوانستیم چنین باشیم) تنها هم و غمشان مقصد بود و امامشان؛ امامی که در کربلا آرمیده، که برایشان فرقی نداشت با امام حیای که کنارشان قدم برمیدارد؛ بهتر بگویم: آنان در این مسیر هم پشت سر امامشان گام برمی داشتند؛ از نعمتها به اندازه نیاز بهره میبردند و از سختیها مطلقه گلایه نمی کردند و همه چیز را در پرتو امام زیبا می دیدند؛ که آن شیرزن مردآفرین روزگار در این مسیر فرمود: ما رایت الا الجمیل.
◽️ و البته بودند کسانی که چون خود را واقعا آماده سختیها نکرده بودند و چهبسا بر اثر توهم ناشی از تبلیغات پا در مسیر گذاشته بودند با دیدن سخیتها چنان زبان به شکوه و گلایه گشودند و جان خود و دیگران را آلودند که معلوم نیست از این سفرشان جز سختی و عذاب بهرهای برده باشند؛ و وقتی هم که برمی گردند معلوم نیست جز تف و لعنت به دیگران ارمغانی همراه آورده باشند. (هرچند در میان اینان هم می دیدی که گاه در بینالحرمین یا تحت قبه یا هر مکان مقدس دیگری، منقلب میشدند و حالی بدانان دست می داد؛ و تو میفهمیدی که امامت هیچ زائری را دست خالی برنمی گرداند؛ هرچقدر هم که وی بیمعرفت باشد).
💢این سفر عظیم با همه خوبیها و سختیهایش به اتمام رسید؛
و ما ماندیم و امامی که اگرچه توفیق معرفت و دیدارش را نیافیتم،
اما حضورش چنان فضا را لطیف و معنوی و بهجتآفرین کرده بود که لذت این سفر همچنان تا مدتها در عمق جانمان جاری خواهد بود؛
ان شاء الله.
@souzanchi
هدایت شده از یک آیه در روز
.
7️⃣ «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَینَ أَخَوَیكُمْ»
در واقع مؤمنان برادرند؛ پس میان دو برادرتان آشتی دهید.
📝اهمیت #صلح و #آشتی در اسلام
اسلام اهتمام ویژهای به برقراری صلح و آشتی بین انسانها دارد:
توصیه به اصلاح و آشتی بین خود افراد را در ردیف توصیه به تقوا و اطاعت از خدا و رسولش قرار داده است: «فَاتَّقُوا اللَّهَ وَ أَصْلِحُوا ذاتَ بَيْنِكُمْ وَ أَطيعُوا اللَّهَ وَ رَسُولَهُ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنينَ: پس تقوای الهی پیشه کنید و رابطه بین خودتان را اصلاح کنید [= بین خودتان صلح و آشتی برقرار نمایید] و از خداوند و رسولش اطاعت کنید، اگر که مومن هستید» (انفال/1)؛
و علاوه بر توصیههای اکید به برقرار کردن صلح و آشتی بین مردم: «... مَنْ أَمَرَ بِصَدَقَةٍ أَوْ مَعْرُوفٍ أَوْ إِصْلاحٍ بَيْنَ النَّاسِ، وَ مَنْ يَفْعَلْ ذلِكَ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللَّهِ فَسَوْفَ نُؤْتيهِ أَجْراً عَظيماً: ...کسى كه دستور صدقه يا كار نيك يا اصلاح و آشتی در ميان مردم میدهد؛ و هر كه براى طلب خشنودى خداوند چنين كند به زودى او را پاداشى بزرگ خواهيم داد.» (نساء/114)، هم در خصوص آشتی درون خانواده و هم در آشتی دادن گروههایی در جامعه دینی که با هم وارد نزاع میشوند، اهتمام ویژهای دارد:
➖ در افق خانواده،
▫️وقتی بیم نشوز از جانب زن هست و تدبیرهای اولیه فایدهای ندارد، میفرماید: «وَ اللاَّتي تَخافُونَ نُشُوزَهُن ...؛ وَ إِنْ خِفْتُمْ شِقاقَ بَيْنِهِما فَابْعَثُوا حَكَماً مِنْ أَهْلِهِ وَ حَكَماً مِنْ أَهْلِها إِنْ يُريدا إِصْلاحاً يُوَفِّقِ اللَّهُ بَيْنَهُما: و در مورد زنی که از سرکشی او میترسید ...؛ و اگر بيم داشتيد که کاملا از هم جدا شوند، پس داورى از خانواده مرد و داورى از خانواده زن برانگيزيد، كه اگر قصد اصلاح و آشتی داشته باشند خداوند ميان آن دو، توفیقی می دهد» (نساء/34-35)؛ و
▫️وقتی بیم نشوز از جانب مرد است، میفرماید: «وَ إِنِ امْرَأَةٌ خافَتْ مِنْ بَعْلِها نُشُوزاً أَوْ إِعْراضاً فَلا جُناحَ عَلَيْهِما أَنْ يُصْلِحا بَيْنَهُما صُلْحاً وَ الصُّلْحُ خَيْرٌ: و اگر زنى از سركشى يا اعراض شوهرش بیم داشته باشد، برای آن دو اشکالی ندارد كه به نوعى در ميان خودشان [(هر چند به گذشت از پارهاى از حقوقشان] صلح و آشتى نمايند، و اساسا صلح بهتر است» (نساء/128)؛
➖ و در افق جامعه دینی، در همین آیات سوره حجرات سه بار پیاپی تأکید دارد که بین دو گروهی که به قتال برخاستهاند حتما صلح و آشتی برقرار کنید، و هم آنان باید خود را همچون برادر ببینند و هم شما همچون برادر آنان به میانجیگری وارد شوید: «وَ إِنْ طائِفَتانِ مِنَ الْمُؤْمِنينَ اقْتَتَلُوا فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُما؛ فَإِنْ بَغَتْ إِحْداهُما ... فَإِنْ فاءَتْ فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُما بِالْعَدْلِ ...؛ إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَيْنَ أَخَوَيْكُم: و اگر دو طایفه از مؤمنان به قتال پرداختند پس بین آن دو آشتی افکنید؛ پس اگر یکی از آن دو بر دیگری تجاوز کرد، ... پس اگر بازگشت، بین آن دو به عدل آشتی دهید، ... در واقع مؤمنان برادرند؛ پس میان دو برادرتان آشتی دهید» (حجرات/۹-۱۰).
💢این صلح و آشتی بقدری در اسلام موضوعیت دارد که
نهتنها بعد از انجام واجبات، برترین عمل انسانی شمرده شده و ثوابش بیش از ثواب یک سال نماز و روزه معرفی گردیده است (حدیث۳۱)،
بلکه براى اصلاح کردن و آشتی دادن، احكام ويژهاى قرار داده است،
از جمله:
@yekaye
👇ادامه مطلب👇
هدایت شده از یک آیه در روز
ادامه تدبر 7️⃣
💢این #صلح و #آشتی بقدری در اسلام موضوعیت دارد که
نهتنها بعد از انجام واجبات، برترین عمل انسانی شمرده شده و ثوابش بیش از ثواب یک سال نماز و روزه معرفی گردیده است (حدیث۳۱)،
بلکه براى اصلاح کردن و آشتی دادن، احكام ويژهاى قرار داده است،
از جمله:
🔹الف. دروغ كه از گناهان كبيره است، اگر براى آشتى واصلاح گفته شود، دروغ محسوب نمیشود (حدیث۳۰).
🔹ب. نجوا کردن و درگوشى سخن گفتن، كه از اعمال شيطانی قلمداد شده (إِنَّمَا النَّجْوى مِنَ الشَّيْطانِ لِيَحْزُنَ الَّذينَ آمَنُوا؛ مجادله/۱۰)، اگر براى اصلاح و آشتى دادن باشد، منعى ندارد: «لا خَيْرَ فِي كَثِيرٍ مِنْ نَجْواهُمْ إِلَّا مَنْ أَمَرَ بِصَدَقَةٍ أَوْ مَعْرُوفٍ أَوْ إِصْلاحٍ بَيْنَ النَّاسِ: در بسيارى از نجواهای آنان خيرى نيست، جز آنهايى كه دستور صدقه يا كار نيك يا اصلاح و آشتی در ميان مردم دهند» (نساء/114).
🔹ج. با اينكه عمل به سوگند، واجب و شكستن آن حرام است، امّا اگر كسى سوگند ياد كند كه دست به اصلاح و آشتى دادن ميان دو نفر نزند، اسلام این سوگند را بیخاصیت شمرده [و عملا شكستن آن را مجاز مىداند]: «وَ لا تَجْعَلُوا اللَّهَ عُرْضَةً لِأَيْمانِكُمْ أَنْ تَبَرُّوا وَ تَتَّقُوا وَ تُصْلِحُوا بَيْنَ النَّاس: و خدا را در معرض سوگندهاى خود قرار ندهيد كه نيكى و تقوا و اصلاح ميان مردم انجام ندهيد»؛ که امام صادق ع ذیل این آيه فرمودند: یعنی مبادا وقتی از شما خواستند که بین مردم آشتی برقرار کنید بگویید من سوگند خوردهام که چنین نکنم. (الكافي، ج2، ص210 )
🔹د. با اينكه عمل به وصيّت، واجب، و ایجاد تغییر در وصیت افراد حرام است، امّا اگر عمل به وصيّت، موجب ظلمی میشود و ميان افرادى فتنه و كدورت مىآورد، اسلام اجازه مىدهد كه وصيّت ترك شود به نحوی که بین افراد صلح و آشتی برقرار شود: «فَمَنْ خافَ مِنْ مُوصٍ جَنَفاً أَوْ إِثْماً فَأَصْلَحَ بَيْنَهُمْ فَلا إِثْمَ عَلَيْهِ: پس هر كه از انحراف يا از گناه وصيت كننده بترسد، پس ميان آنها [یعنی میان ورثه و اهل وصيت، با تغيير دادن وصیت] اصلاح و آشتیای برقرار نمايد بر او گناهى نيست.» (این توضیح از امام باقر ع برای این آیه است؛ ر.ک: الكافي، ج7، ص21 ).
🔹ه. اگر کسی چند همسر دارد و نمی تواند به لحاظ روحی و عاطفی بین آنها عدالت برقرار کند، حداقل وظیفه دارد که تقوا را چنان رعایت کند و به گونهای عمل کند که بین آنها صلح و آشتی برقرار باشد تا مورد مغفرت الهی قرار گیرد: «وَ لَنْ تَسْتَطيعُوا أَنْ تَعْدِلُوا بَيْنَ النِّساءِ وَ لَوْ حَرَصْتُمْ فَلا تَميلُوا كُلَّ الْمَيْلِ فَتَذَرُوها كَالْمُعَلَّقَةِ وَ إِنْ تُصْلِحُوا وَ تَتَّقُوا فَإِنَّ اللَّهَ كانَ غَفُوراً رَحيماً: و شما هر چند هم كه حرص بورزيد هرگز نمىتوانيد ميان زنها [از حیث تمایل باطنى] عدالت بورزید، پس [حداقل در وظايف ظاهرى] يكسره از يكى از آنها روى نگردانيد تا او را همانند زنى بلاتكليف رها نماييد؛ و اگر صلح و سازش برقرار كنيد و تقوا ورزيد مسلّما خداوند همواره آمرزنده و مهربان است.» (نساء/129)
@yekaye
#حجرات_10
هدایت شده از مرکز نشر آثار آیتالله بهجت
✅حضرت آیتالله بهجت قدسسره:
🔹 در هر امری از امور (دینی یا دنیایی) باید از خدا بخواهیم، که یا عالم باشیم یا متعلم(طالب علم).
🔸اگر عالم نیستیم یا متصل به عالم باشیم و یا محتاط(اهل احتیاط)، وگرنه باید خاطرجمع باشیم که در شقاوت(بدبختی) غرق خواهیم شد.
📚 در محضر بهجت، ج۱، ص۲۰۵
☑️ کانال رسمی مرکز تنظیم و نشر آثار حضرت #آیت_الله_بهجت قدسسره
✅ @bahjat_ir
هدایت شده از مرکز نشر آثار آیتالله بهجت
🗓 پنجشنبه ٢١ مهر ماه ١۴٠١
🔻 گزیدهای از روایات #جهاد_با_نفس، مورد توصیه آیتالله بهجت قدسسره
✅ از امام صادق علیهالسلام روایت است که فرمود: همانا در روز قیامت یکی از کسانی که عذابش از دیگران سختتر است، کسی است که عدالتی را ستوده است، اما به غیر آن عمل کرده است.
📚 وسائلالشیعه، ج۱۵، ص۲۹۶
🔻مناسبتها:
🔹 درگذشت عالم جلیل، ملا عبدالله فاضل تونی بشروی، مؤلف «وافیه» در علم اصول؛ ١٠٧١ق.
☑️ کانال رسمی مرکز تنظیم و نشر آثار حضرت #آیت_الله_بهجت قدسسره
✅ @bahjat_ir
📝گفتاری از حضرت #آیت_الله_بهجت، که شاید با این روزهای ما تناسبی داشته باشد
چه باید بکنیم در ابتلائات داخلیه و خارجیه؟ چه باید بکنیم؟ چه کار کردیم که به این چیزها مبتلا میشویم؟ فکر این را باید بکنیم، آخر ما چکار کردیم که بیسرپرست ماندیم؟
اشکال در این است که خودمان را اصلاح نمیکنیم و نکردیم و نخواهیم کرد، حاضر نیستم خودمان را اصلاح کنیم. اگر ما خودمان را اصلاح میکردیم، به این بلاها مبتلا نمیشدیم.
حضرت نبی اکرم (ص) فرمود:
« أَ لَا أُخْبِرُكُمْ بِدَائِكُمْ مِنْ دَوَائِكُمْ؛ دَاؤُكُمُ الذُّنُوبُ وَ دَوَاؤُكُمُ الِاسْتِغْفَارُ.»
ما میخواهیم هر چه دلمان میخواهد بکنیم، اما دیگران حق ندارند، به ما اسائهای بکنند؛ ما خودمان، به نزدیکانمان، دوستانمان، هر چه بکنیم، بکنیم، اما دیگران، دشمنان، حق ندارند به ما اسائهای بکنند.
آخر ما اگر خودمان را درست بکنیم، خدا کافی است، خدا هادی است. ما خودمان را نمیخواهیم درست بکنیم، اما از کسی هم نمیخواهیم آزار ببینیم. آنهایی که طبعشان آزار است، کار خودشان را میکنند، مگر اینکه یک کافی و یک حافظ جلوگیری بکند.
ما اگر خودمان به راه بودیم، در راه میرفتیم، چه کسی امیر المؤمنین علیه السلام را میکشت، چه کسی حسین بن علی علیه السلام را میکشت، چه کسی همین را [امام زمان علیه السلام] که حالا هست، هزار سال هست، او را مغلول الیدین کرد.
ما خودمان حاضر نیستیم خودمان را اصلاح بکنیم. اگر خودمان را اصلاح بکنیم، به تدریج همه بشر، اصلاح میشوند.
ما میخواهیم اگر دلمان خواست دروغ بگوییم، اما کسی به ما حق ندارد دروغ بگوید؛ ما ایذاء بکنیم دوستان خودمان را، خوبان را، اما بدها حق ندارند به ما ایذاء بکنند.
بابا با خدا بساز، کار را درست میکند. چرا در خلوت و جلوت، دلت هر چه میخواهد میکنی؟ مگر نمیفرماید: «ِوَ مَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجا و وَ يَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لا يَحْتَسِبُ وَ مَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيْءٍ قَدْرا.« [سوره طلاق، آیات 2- 3]
آیا میشود ما با خدا نباشیم، خدا یار ما باشد در هر جزئی و کلی، در امور داخله و در امور خارجیه؛ پس هیچ چارهای از بلیّات دنیویه و اخرویه، داخلیه و خارجیه نیست مگر خدایی بودن و با خدا بودن و با خداییها معیت داشتن و تبعیت داشتن.
ما اگر از انبیاء و اوصیاء دور شدیم، گرگهای داخل و خارج، بلافاصله ما را میخورند.
ما اگر خداترس بودیم، از ما میترسیدند کسانی که اصلاً نمیشناسند ما کی هستیم، چه کاره هستیم؛ میترسند کاری بکنند که ما بر آنها غضبناک بشویم، چرا؟ چون دیگر غضب ما غضب خداست، اگر با خدا هستیم ...
... [اینجا] دار امتحان است. شما در فکر این باشید که خودتان را اصلاح کنید. مابین خودتان و خدایتان عایق و مانعی پیدا نشود. اگر اصلاح کردید و رفع مانع کردید بین خودتان و خدا و وسائط – انبیاء و اوصیاء- خدا مابین شما و خلق را اصلاح میکند.
حالا [در این مصیبتها واقع شدیم]. ما، بزرگان ما از «سقیفه»، جلوتر از سقیفه در آن «حجره»، کار را به اینجا رساندیم که وجب به وجب با هم دشمن هستیم. همه این کارها را دیدهاند که کار ماست این کار، وإلّا چرا مسلمانان با هم دشمن هستند، تا برسد به اینکه [توقع داشته باشیم] غیرمسلمانها با مسلمانها دشمنی نکنند! چرا این جور است؟ همه را میبینیم، کار ماست! از کار خودمان باید توبه کنیم. [آیا] توبه نباید بکنیم و هرچه فعلا اصلح شد برای ما، آن را اختیار بکنیم؟! بابا ! اصلح از این که خودمان صالح باشیم نیست.
حالا که این کارها را کردهایم، باید توبه کنیم، باید تضرع کنیم، با آن باب عالی و باب اعلی؛ باید به سوی او برویم، [تا] ما را نجات بدهد، اول از شر خودمان و داخله خودمان، بعدها از شر خارجیها؛ أَعْدَى عَدُوِّكَ نَفْسُكَ الَّتِي بَيْنَ جَنْبَيْك. این غضبهای بیجا، این شهوتهای بیجا، همهاش در داخله خودم، جنود شیاطین و جنود کفار هستند.
📗حضرت حجت ع (مجموعه بیانات آیت الله بهجت پیرامون حضرت ولی عصر ع)، ص۱۹۲-۱۹۵
@souzanchi
هدایت شده از مرکز نشر آثار آیتالله بهجت
🔻به سوی پشیمانی نرو! ⚠️
✅حضرت آیتالله بهجت قدسسره:
🔸 ببینید چقدر ما به خودمان ظلم میکنیم که بهسوی خدا نمیرویم!
🔻 بهسوی چه کسی میرویم؟ آخرش افتادن میان چاه است، آخرش پشیمانی است؛ خوب چیزی که میدانی آخرش پشیمانی است، حالا دیگر نرو!
📚به سوی محبوب، ص١٣٣
✅ کانال رسمی مرکز نشر آثار حضرت آیتالله بهجت قدس سره
🔹@Bahjat_ir
هدایت شده از مرکز نشر آثار آیتالله بهجت
✅حضرت آیتالله بهجت قدسسره:
🔷آنچه را دانستیم عمل نماییم و آنچه را که ندانستیم توقّف و احتیاط نماییم تا معلوم شود؛ [در اینصورت] هرگز پشیمانی و خسارت در ما راه نخواهد داشت.
☘️ این عزم اگر در بنده ثابت و راسخ باشد خدای بزرگ، اولیٰ به توفیق و یاری خواهد بود.
📚 به سوی محبوب، ص٢٨
☑️ کانال رسمی مرکز تنظیم و نشر آثار حضرت آیتالله بهجت قدسسره
✅ @bahjat_ir
برچسبی-به-نام-حجاب-«اجباری»؟.pdf
472.6K
در سال ۱۳۹۶ در نقد مقالهای از آقای علی زمانیان یادداشتی نوشتم با عنوان:
#برچسبی_به_نام_حجاب_اجباری
و بعد از آن مناظرهای با ایشان (در محل انجمن اسلامی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران) داشتم که هر سه (آدرس مقاله ایشان؛ مقاله خودم ؛و فایل مناظره) در سایتم به آدرس زیر موجود است:
https://www.souzanchi.ir/forced-veil-label/
با توجه به اوضاع اخیر به نظرم میرسد آن بحث همچنان میتواند محل توجه واقع شود.
فایل یادداشت مذکور به ضمیمه تقدیم می شود و بقیه مطالب را هم با مراجعه به آدرس فوق می توانید دریافت کنید.
حسین سوزنچی
@souzanchi
هدایت شده از هیأت میثاق با شهدا
📣 #اطلاعیه
🔷 کوچه پرفتنه و غوغاست هنوز | فاطمه(س) منتظر ماست هنوز
💠 مراسم عزاداری ایام فاطمیه اول | #شب_اول
👤 سخنرانی حجتالاسلام والمسلمین #سوزنچی
🎙 مداحی #حاج_میثم_مطیعی و دیگر مادحین اهلبیت(ع)
🔴 همراه با ویژه برنامه تحلیل سیاسی وقایع اخیر با حضور حجتالاسلام #کاظمی و هیأت نوجوانان
📆 شنبه ۱۲ آذرماه
⏰ از ساعت ۱۹:۳۰
📍بزرگراه شهید چمران، پل مدیریت، مسجد دانشگاه امام صادق (ع)
💻 پخشزنده از Misaq.ir/live و سایر حسابهای مجازی هیأتمیثاقباشهدا
▪️▪️▪️
🌐 Misaq.ir
🆔 @Misaq_ba_shohada
هدایت شده از هیأت میثاق با شهدا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 #کلیپ_تصویری | #سخنرانی
💠 حجاب یعنی کنشگری زن
🔷 جهان غرب دو دشمن داشت؛ عثمانی و ایران. عثمانی را چگونه از بین برد؟ زبانش را عوض کرد و حجاب را برداشت...
🗣 حجتالاسلام والمسلمین #سوزنچی
📆 شب اول فاطمیه اول ۱۴۴۴ ه.ق
📍 هیأتمیثاقباشهدا | دانشگاه امام صادق(ع)
مشاهده و دریافت نسخه باکیفیت
▪️▪️▪️
🌐 Misaq.ir
🆔 @Misaq_ba_shohada
-906092799_-32644670.mp3
48.07M
سلسله #سخنرانی فاطمیه اول ۱۴۴۴ ه.ق با موضوع:
#حجاب به مثابه کنشگری زن مسلمان
🔊 #جلسه_اول: مسأله حجاب در افق مسأله هویت
📅 شنبه | ۱۲ آذرماه ۱۴۰۱
🗣 حجتالاسلام والمسلمین #سوزنچی
▪️▪️▪️
🌐 Misaq.ir
🆔 @Misaq_ba_shohada
🆔 @souzanchi
هدایت شده از هیأت میثاق با شهدا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 #کلیپ_تصویری | #سخنرانی
💠 زن فمینیسم، نسخه دست دوم مرد است!
🔷 ما نباید از حجاب دفاع کنیم؛ باید با حجاب، کنشگری زن غربی را به چالش بکشیم!
🗣 حجتالاسلام والمسلمین #سوزنچی
📆 شب دوم فاطمیه اول ۱۴۴۴ ه.ق
📍 هیأتمیثاقباشهدا | دانشگاه امام صادق(ع)
مشاهده و دریافت نسخه باکیفیت
▪️▪️▪️
🌐 Misaq.ir
🆔 @Misaq_ba_shohada
هدایت شده از هیأت میثاق با شهدا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 #کلیپ_تصویری | #سخنرانی
💠 دستیابی به مقام فنا فی الله با حجاب
🔷 حجاب مظهر اتصال کنشگری اجتماعی زن با قرب خداوند و مایه حفظ کرامت اوست.
🗣 حجتالاسلام والمسلمین #سوزنچی
📆 شب سوم فاطمیه اول ۱۴۴۴ ه.ق
📍 هیأتمیثاقباشهدا | دانشگاه امام صادق(ع)
مشاهده و دریافت نسخه باکیفیت
▪️▪️▪️
🌐 Misaq.ir
🆔 @Misaq_ba_shohada
هدایت شده از هیأت میثاق با شهدا
84483840_1418878957.mp3
35.61M
🔊 #سخنرانی: جلسه دوم | تأثیر وقایع جهانی امروز بر اهمیت مسئله حجاب
🗣 حجتالاسلام والمسلمین #سوزنچی
▪️▪️▪️
🌐 Misaq.ir
🆔 @Misaq_ba_shohada
هدایت شده از هیأت میثاق با شهدا
-1445650686_-1059823767.mp3
43.9M
🔊 #سخنرانی: جلسه سوم | حجاب؛ قرب، ارزش و کرامت زن
🗣 حجتالاسلام والمسلمین #سوزنچی
▪️▪️▪️
🌐 Misaq.ir
🆔 @Misaq_ba_shohada
هدایت شده از هیأت میثاق با شهدا
-1410195709_107260966.mp3
43.27M
🔊 #سخنرانی: جلسه چهارم | حجاب؛ قانون مدنی
🗣 حجتالاسلام والمسلمین #سوزنچی
▪️▪️▪️
🌐 Misaq.ir
🆔 @Misaq_ba_shohada
بسم الله الرحمن الرحیم
📝#حجاب به مثابه #کنشگری_زن مسلمان
▪️مساله حجاب (که شاید بخودی خود و منفصل از زمان و مکان، یک حکم دست چندم در شریعت باشد) به دلایل تاریخی-اجتماعی در یک قرن اخیر اهمیت خاصی پیدا کرده است؛ و اگر این جایگاه خاصی که امروز پیدا کرده درست فهم نشود تحلیل درستی از بسیاری از جریانات معاصر نمیتوان داشت.
🔸اگر حدیث منسوب به حضرت زهرا س که «برای زن بهتر این است که مردان او را نبینند و او مردان را نبیند» را در گوشه ذهنمان پررنگ کنیم، میتوان گفت در سنت اسلامی دو نگاه به حجاب وجود داشته است:
▫️یکی نگاهی که حجاب را ذیل این حدیث میدید؛ که خروجیاش توصیه به پردهنشینی و خانهنشینی زن است؛ و
▫️دیگری حجاب را در کنار و بلکه مکمل این حدیث میدید، با این بیان که حدیث مذکور، در مقام بیان یک قاعده کلی در روابط زن و مرد است، که میخواهد بگوید اصل بر عدم اختلاط است؛ اما حجاب، ناظر به این واقعیت میدانی است که اساسا زندگی انسان، اجتماعی است و زندگی اجتماعی، جز با حدی از اختلاط بین زن و مرد ممکن نیست، لذا حجاب در اسلام، نه مهر امضایی بر پردهنشینی زن، بلکه مهر تاییدی بر حضور زن در میان جامعه است، اما به نحوی که جنسیت او تحتالشعاع امور جنسی قرار نگیرد.
🔹شاید از بهترین صورتبندیهای این نگاه دوم، بحثهای شهید مطهری در کتاب «مساله حجاب» باشد. ایشان در نیمه اول کتاب با جریان غربزده درگیر است که آنان حجاب را از منظر تسلط مرد بر زن تحلیل میکنند، و در نیمه دوم با جریان طرفدار پردهنشینی زن؛ وهردو در این مشترکند که «حجاب» را به مثابه «محدود کردن زن» قلمداد میکنند و ذیل نگاه اول قرار میگیرند؛ و ایشان میکوشد با تبیین نگاه دوم، از ایده «حجاب به مثابه مصونیت» دفاع کند.
🔸حقیقت این است که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی این حداکثر معنایی است که از حجاب در جامعه ترویج شد، که علیرغم اینکه واقعا یک پله از تلقی غربی و سنتی بالاتر است، اما همچنان حجاب را برای زن در موضع انفعال قرار میدهد.
🔺اما میتوان تقریری از حجاب ارائه کرد که حجاب، نه از موضع انفعال، بلکه از زاویه فعال بودن زن مطرح، و به مثابه کنشگری زن باشد.
البته اصل این ایده در آثار شهید مطهری هست اما بسط نیافته است.
در واقع الگوی غرب برای ورود زن به جامعه یا #الگوی_فمینیستی است که در باطن خود #مردسالار است (و به تعبیر شهید مطهری #زنانگی_زن را نادیده میگیرد و او را همچون #انسان_بیبها وارد جامعه میکند) و یا #الگوی_سرمایهداری است که جدی گرفتن زنانگی زن را در این میداند که زن را به مثابه #کالای_جنسی وارد جامعه کند.
در قبال این دو، اسلام با جدی کردن حجاب میخواهد نشان دهد که هم زنانگی زن در مقام حضور اجتماعی وی را جدی میگیرد و هم حضور او در جامعه را نمیخواهد در افق جنسی قرار دهد.
در این فضا حجاب، نه صرفا یک واکنش انفعالی و برای مصونیت زن، بلکه یک اقدام کنشگرانه و برای ارائه الگویی از حضور زن در جامعه است که در عین جدی گرفتن زن بودن وی، مانع فروکاستن این زنانگی به افق امر جنسی میشود.
🎙در منبرهای فاطمیه اول در دانشگاه امام صادق ع کوشیدهام که در سهجلسه اول این گفتمان را تبیین کنم؛ و در جلسه چهارم توضیح دهم که بر مبنای این گفتمان، ورود حاکمیت در مساله حجاب چگونه باید باشد.
🎧جلسه اول
https://eitaa.com/souzanchi/1190
🎧جلسه دوم
https://eitaa.com/souzanchi/1193
🎧جلسه سوم
https://eitaa.com/souzanchi/1194
🎧جلسه چهارم
https://eitaa.com/souzanchi/1195
کل بحثها در فضای وب
🌐https://www.souzanchi.ir/hijab-as-a-muslim-womans-activism/
تبصره:
تیم رسانهای هیات میثاق با شهدای دانشگاه امام صادق ع زحمت کشیده و تاکنون چهار کلیپ از این جلسات بنده تهیه کردهاند.
ضمن تشکر از ایشان، تذکر این نکته لازم است که در هریک از چهار کلیپ مذکور، بحثهای جدا از هم طوری به هم چسبانده شده که مخاطب گمان میکند با یک فراز متصل مواجه است. از این رو، این کلیپها هریک به کلیت خود معنایی را به مخاطب منتقل میکند که شاید تفاوتهای مختصری با مراد گوینده داشته باشد.
چه خوب است که اگر کلیپی تهیه میشود، برش متصلی از بحث باشد، ویا اگر تقطیعی رخ میدهد اتصال این قطعات به گونهای باشد که مخاطب متوجه باشد که وسط اینها مطالبی گفته شده و چنین کنار هم گذاشتنی، بر اساس ذهنیت تدوینگر است، نه گوینده.
ضمنا تیم مذکور زحمت کشیدند و فایل سخنرانی را پیاده کردند که از لینک زیر میتوانید آن را دریافت کنید
https://eitaa.com/souzanchi/1213
حسین سوزنچی
@souzanchi
هدایت شده از هیأت میثاق با شهدا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 #کلیپ_تصویری | #سخنرانی
💠 احیای امر به معروف برای استقرار قانون حجاب
🔷 رهبر انقلاب گفتند: این آن چیزی است که من خواستهام. بارها و مکرّراً گفتهام و متأسفانه، این حرف به گوش افراد هم نمیرود...
🗣 حجتالاسلام والمسلمین #سوزنچی
📆 شب چهارم فاطمیه اول ۱۴۴۴ ه.ق
📍 هیأتمیثاقباشهدا | دانشگاه امام صادق(ع)
مشاهده و دریافت نسخه باکیفیت
▪️▪️▪️
🌐 Misaq.ir
🆔 @Misaq_ba_shohada
هدایت شده از یک آیه در روز
☀️ ادامه فرازهایی از عهدنامه امیرالمومنین ع به مالک اشتر درباره حسن ظن و سوءظن بین مردم و حکومت
(برای مطالعه فراز اول اینجا را کلیک کنید)
(برای مطالعه فراز دوم اینجا را کلیک کنید)
فراز سوم:
..... سپس در وضع دفتردارانت نظر كن، و حال و روز هریک از آنان را در مواردی که بدانها نیاز میشود خوب بشناس، و برایشان پایه و رتبهاى قرار ده، و كارهایت را به بهترینشان بسپار، و نامههاى حاوى تدابیر و اسرار خود را به افراد دارای صلاحیت اخلاقی بسپار،
همان کسانی که [صاحبنظر و خیرخواه و باهوشاند و براى گفتگو در كارهاى حسّاس و مهمّ شایستگى لازم را دارند و از همگان رازدارترند و] تکریم کردنشان آنان را به خودسری نمیکشاند، [و گستاخى و دلیرى آنان را به وادى هلاكت نكشاند] - كه در خلوت با تو مخالفت كند و در حضور مردم خلاف آن را اظهار نماید-
و از کسانی نباشد که به خاطر غفلت و بیتوجهی، در خواندن گزارشهائى كه از کارگزارانت برایت مىرسد و پاسخ دادن آنها به وجه مناسبی از جانب تو، و نیز در خصوص آنچه از طرف تو میگیرد یا از جانب تو میدهد، کمکاری کند، و نیز قراردادهایى كه براى تو تنظیم میكند سست و آسیب پذیر نباشد، و اگر قراردادى به زیان تو بسته شده باشد در گسستن آن درنماند؛
و ارزش خویشتن را خوب بشناسد و از آن بىاطّلاع نباشد، چه، آن كس كه از منزلت خود بىخبر است از ارزش و مقام دیگرى بمراتب ناآگاهتر است.
[در مرتبه بعد، برای نامهها و دفاتر خراج و دفاتر نظامى و لشكریت گروهى را بگمار كه در انتخاب ایشان تمام تلاشت را مصروف داشتهاى، - چرا كه آنان مسئولین حكومت و ولایت تو هستند – کسانی را كه سود ایشان براى تو جامعتر، و براى عموم همگانىتر باشد.]
🤔اما در انتخاب این منشیان هرگز به زیرکی و اطمینان و حسن ظنِ خودت تكیه مكن،
زیرا انسانها مىدانند كه چگونه با ظاهرسازى و خوش خدمتى نظر زمامداران را جلب نمایند، در حالی که در پشت آن ظاهرسازی، اثری از خیرخواهى و امانتداری نیست.
بلکه آنان را با توجه به مسئولیتهائى كه از قِبَلِ صالحانِ پیش از تو عهدهدار بودهاند بیازماى، و به افرادی از آنها که (در زمان مسئولیتشان) اثر بهتری از خود برجای گذاشتهاند و بیشتر به نجابت و امانت شناخته میشوند اعتماد كن، که همانا این دلیلی بر خیرخواهی تو نسبت به (رعایت دستور) خدا و خیرخواهی تو نسبت به كسانى است كه ولایت و حکومت بر آنها را عهدهدار شدهای،
[سپس ایشان را به نیکویی در حکومتداری و نرمى در سخن فرمان ده]،
و براى محور هر یك از كارهایت باید رئیسى از آنان انتخاب كنى كه او را نه بزرگىِ آن كارها درماندهاش سازد و نه كثرت آنها پریشان و خستهاش كند،
[سپس آن دسته از حالات آنان که غالبا از تو پنهان میماند و نیز کارهای آن دسته از منصوبانت را که فرستادگانی از جانب او سراغت میآیند خوب بررسی کن و (از آن سو) ارباب رجوع را زیر نظر بدار، و ببین كه تولی و میزان پذیرش و نحوه اظهارنظر کردنهای آنان درباره والىِ (منصوب تو) چگونه است، زیرا تنگدلی (ملولى) و عزّت طلبی و خودبزرگبینی از جانب بسیارى از دفترداران و منشیان - جز آنان كه خدا نگاهشان دارد - سرمیزند، در حالی که ارباب رجوع چارهاى جز اینکه در پی حاجاتشان برود ندارد*
و باید بدانى هر عیبى كه در منشیان (دفترداران) تو باشد و تو از آن چشم پوشى كنى شخصا مسئول آن خواهى بود، و در مقابل، هر گونه فضیلتى كه در آنان باشد نیز به حساب تو خواهد بود، افزون بر ثواب نیكویى كه در پیشگاه خدا دارى.
✳️* ظاهرا مقصود از این تعبیر آن است که برای فهم درست اوضاع و احوال این کارگزاران، سراغ کسانی که کارشان به اینها میافتد برو، زیرا آن منشیان و دفترداران غالبا مطالب را طوری جلوه میدهند که گویی حق به جانب آنهاست، در حالی که اگر واقعا نارساییای در کار آن منشیان و دفترداران باشد، مردم چون بالاخره نیاز و کارشان به خاطر قصور و تقصیر آنان، لنگ میماند نارساییهای مذکور را برایت بازگو خواهند کرد.
📚تحف العقول، ص۱۳۹
📚نهجالبلاغه، نامه ۵۳
[موارد داخل کروشه، عباراتی است که در تحفالعقول آمده، اما در نهجالبلاغه نیامده است]
@yekaye
👇متن اصلی این فراز از کلام امیرالمومنین ع:👇
.