تاریخ معانی متعددی دارد و در میان اندیشمندان به جهت ارائه تعریفی واحد پیرامون تاریخ، هرگز اتفاق نظری به وجود نیامده است. بیشتر اختلاف نظرهای موجود میان آنان درباره تعریف تاریخ، به تعیین "موضوع" و "قلمرو" آن بازمیگردد. اندیشمندان دو معنا را به صورت مشترک برای "تاریخ" قائل هستند. در معنای اول، تاریخ به معنای حوادث و وقایع است و به نفس رخدادهای گذشته اشاره دارد. در رویکرد دوم، به گزارش حوادث و وقایع، تاریخ گفته میشود. این معنا ناظر به دانش تاریخ است که وظیفه گزارش وقایع و حوادث گذشته را بر عهده دارد و در آن از وقایع، سرگذشت و سرنوشت سلسلهها، حکومتها، اقوام، تمدنها، فرهنگها و سنتهای گذشته سخن به میان میآید.
#کتاب_شانزدهم_سیر_مطالعاتی
#کتاب_تاریخ
#فصل_اول: کلیات
@t_manzome_f_r
مجموعهی تبیین منظومه فکری رهبری
هدایت شده از تبیین منظومۀ فکری رهبری
#اطلاعیه
#مهم
سلسله جلسات جمعبندی و پاسخ به سوالات کتاب #همرزمان_حسین"علیهالسلام"
جلسه اول - گفتار یکم تا چهارم
زمان: یکشنبه ۱۶شهریور، ساعت ۱۷
🔹این جلسه از طریق اسکایروم برگزار میشود و لینک جلسه در گروههای مطالعاتی ارسال شده است.
🔸چند دقیقه قبل از شروع کلاس، در اتاق جلسه حضور داشته باشید.
🔹حضور تمام فراگیرانی که مطالعهی کتاب همرزمان حسین"علیهالسلام" را تمام کردهاند و یا مشغول مطالعهی این کتاب هستند، در این جلسه لازم است.
@t_manzome_f_r
مجموعهی تبیین منظومه فکری رهبری
🔸اولین جلسهی جمعبندی و پاسخ به سوالات کتاب #همرزمان_حسین "علیهالسلام" در حال انجام است.
۱۳۹۹/۶/۱۶
@t_manzome_f_r
مجموعهی تبیین منظومه فکری رهبری
یک روزی مردم اروپا با استفاده از دانش مسلمین و فلسفهی مسلمین توانستند از این دانش و فلسفه استفاده کنند و یک تمدّنی را برای خودشان شالودهریزی کنند. این تمدّن البتّه تمدّن مادّی بود. از قرن شانزدهم و هفدهم میلادی اروپاییها شروع کردند به شالودهریزی یک تمدّن جدید، و چون مادّی بود از ابزارهای گوناگون بیمحابا استفاده کردند؛ [از طرفی] به سمت استعمار رفتند، به سمت مغلوب کردن ملّتها رفتند، به سمت غارت کردن ثروت ملّتها رفتند؛ از یک طرف هم خودشان را در درون تقویت کردند با علم و با فنّاوری و با تجربه، و این تمدّن را بر عالم بشریّت حاکم کردند. این کاری بوده است که اروپاییها در طول چهار پنج قرن انجام دادند.
#کتاب_هفدهم_سیر_مطالعاتی
#کتاب_غربشناسی_و_جهانمتجدد
@t_manzome_f_r
مجموعهی تبیین منظومه فکری رهبری
#تبیین
رهبر انقلاب:
«فضای مجازی بدون اختیار ما، دارد مدیریت میشود و عوامل مسلط بینالمللی در این فضا از لحاظ خبردهی، خبررسانی، تحلیل دادهها و هزاران کار دیگر بشدت فعالند. نمیشود مردممان را در این فضا، بیپناه رها کنیم.»
۹۹/۶/۲
پ.ن: این فضای مجازی که رهبر انقلاب بیان فرمودند، زمین دشمن است. زمین #دشمن، یعنی فضایی که همه اختیار و مدیریت آن بدست #دشمن است و او هدفهایی را برای خود ترسیم میکند و از این فضا برای رسیدن به اهدافش استفاده میکند.
رهبر انقلاب فرمودند: "در میدان تنظیمشده از سوی دشمن بازی نکنید؛ چون چه ببرید و چه ببازید، بهنفع اوست".
به نفع اوست، چون زمینِ اوست. چون همینکه وارد زمینش شدی، او تاثیرش را بر تو میگذارد.
بله ممکن است تو در زمین دشمن، یک تاثیرکی هم داشته باشی، اما بدان در این فضا، فکر و ذهن و عمل ما، بتمامه توسط #دشمن مدیریت میشود.
حضرت آقا فرمود:
پیغمبر باید مسلمانان را هرچه بیشتر به هم بجوشاند و گره بدهد و هرچه بیشتر از #جبهههای دیگر، از جریانهای دیگر، دور نگه دارد؛ چون اینها در اقلیتند. جمعیتی که در اقلیتند، ممکن است فکرشان تحتالشعاع فکر اکثریت، قرار گیرد. برای اینکه اینها هضم نشوند، نابود نشوند، برای اینکه اینها بتوانند به عنوان یک جمعی باقی بمانند، تا در آینده جامعهی اسلامی با دستهای استوارِ اینها بنا بشود و اداره بشود و ادامه پیدا بکند...
۵۳/۷/۱۹
حال شما قضاوت کنید، در فضای مجازی موجود -زمین دشمن- ما در اقلیت هستیم یا در اکثریت؟! مدیریت به دست دشمن است یا دوست؟!
عاقلانهترین کار، گسیل #جبههی_هوشمند به زمین دشمن جهت مبارزه با دشمن و خارج نمودن دیگران از آن زمین است.
آقایان! لطفا بیحساب و کتاب مردم را دعوت به حضور در زمین دشمن ننمایید.
یادمان نرود، مهمترین کار دشمن، #تحریف است. یعنی وارونه نشان دادن واقعیتها. تحریف منشا تمام بیچارگیها و بدبختیهای بعدی است.
#تبیین_اساس_کارماست
@t_manzome_f_r
مجموعهی تبیین منظومه فکری رهبری
#پیام_صبحگاهی
▪️اقتصاد کشور را مطلقاً به تحوّلات خارجی نباید پیوند زد؛ یعنی شما برنامهریزی اقتصادی را مطلقاً موکول و منوط نکنید به اینکه تحریمها برطرف بشود، یا کاهش پیدا کند؛ نه، فرض را بر این بگذارید که تحریمها بنا است دَه سال بماند.
۱۳۹۹/۶/۲
@t_manzome_f_r
مجموعهی تبیین منظومه فکری رهبری
...هدفِ انقلاب اسلامی، ایجاد یک تمدن نوین اسلامی است و بنای رفیع نظام جمهوری اسلامی و نظام اسلامی نوین، ان شاالله زمینه ساز تمدن نوین اسلامی است. نظام جمهوری اسلامی، یک حرکت عظیم الهی است. ابعاد این حرکت به ابعاد مرزهای این کشور محصور نیست. این حرکت، حتی به حصارهای زمان کنونی هم محدود نمیشود؛ یک حرکت عظیم تاریخی است... تحقق این اهداف، تدریجی است؛ چیزهایی است که باید برای آن تلاش و مجاهدت کرد و قدم به قدم پیش رفت. ما میخواهیم آن نظامی، آن تشکیلاتی با آن حکومتی را که بتوان این هدفها را در آن محقق کرد، به وجود آوریم این یک فرآیند طولانی و دشواری است و شروعش از انقلاب اسلامی است.
#کتاب_هجدهم_سیر_مطالعاتی
#کتاب_تمدن_اسلامی
@t_manzome_f_r
مجموعه تبیین منظومه فکری رهبری
توحید اسلامی الهامی ست در زمینهی حکومت، در زمینهی روابط اجتماعی، سیر جامعه، هدفهای جامعه، تکالیف مردم، در زمینه مسئولیتهایی که انسانها در مقابل خدا، در مقابل یکدیگر، در مقابل جامعه و در مقابل پدیدههای دیگر عالم دارا هستند، توحید این است.
#کتاب_طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#کتاب_اول_سیر_مطالعاتی
#جلسه_نهم
@ketabetarhekoli
@t_manzome_f_r
مجموعهی تبیین منظومه فکری رهبری
میخواستند بین انقلابیها تفرقه بیندازند
رهبر انقلاب اسلامی:
من از روز هفدهم شهریور سال ۱۳۵۷ خاطرهای در ذهن دارم. قبل از آن که این حادثه خونبار در تهران اتّفاق بیفتد، سیاست رژیم ستمشاهی به دنبال این بود که مبارزان و به تبع آن ملت ایران را، به تندرو و کندرو، افراطی و معتدل تقسیم کند. این، نکته خیلی قابل توجّهی است که امروز مثل آیینهای، همه عبرتها را به ما درس میدهد. کسی که روزنامههای آن وقت و اظهارات مسؤولان رژیم ستمشاهی را مطالعه میکرد، میفهمید که اینها میخواهند کسانی را که در مقابل آنها هستند و مبارزه میکنند، از هم جدا کنند. عدّهای را که طرفداران و علاقهمندان مخلص امام بودند و راه امام را علناً اظهار میکردند، به عنوان تندرو و افراطی و متعصّب معرفی میکردند. در مقابل اینها هم، بعضی از کسانی را که علاقهمند به مبارزه بودند، ولی خیلی جدّی در آن راه نبودند، یا جدّی بودند، ولی دستگاه آنطور خیال میکرد اینها جدیّتی ندارند، به عنوان افرادی که معتدلند و با اینها میشود مذاکره و صحبت کرد، معرفی میکردند. من در آن روز این احساس خطر را کردم. آن زمان من در جیرفت #تبعید بودم. شاید روز چهاردهم یا پانزدهم شهریور بود. به یکی از آقایان معروف که در قم بود، نامهای نوشتم و این سیاست رژیم را برای آن آقا تشریح کردم و گفتم اینها با این تدبیرِ خباثتآمیز میخواهند بهانهای برای سختگیری بر مخلصان و عشّاق امام بزرگوار به دست آورند و شما را بدون اینکه خودتان بخواهید، در مقابل آنها قرار دهند. این نامه را نوشته بودم؛ اما هنوز نفرستاده بودم. روز شنبه هجدهم شهریور بود که رادیو و روزنامهها، خبر کشتار #هفده_شهریور را پخش کردند. فردای آن روز، ما در جیرفت از این قضیه مطّلع شدیم. من برداشتم در حاشیه آن نامه برای آن آقا نوشتم که: «باش تا صبح دولتش بدمد، کاین هنوز از نتایج سحر است». آن نامه را به وسیله مسافر، برای آن آقای محترم فرستادم. آنها شروع کردند سختگیریها را علیه مبارزان و انقلابیون حقیقی راه انداختن که نمونهاش کشتار #هفدهم_شهریور بود.۷۶/۶/۱۹
به مناسبت سالروز کشتار خونین مردم انقلابی ایران توسط رژیم سفاک پهلوی
پ.ن: یکی از شِگردهای دشمن برای تضعیف جبههی حق، ایجاد اختلاف، تفرقه، بدبینی و سوءظن در بین افراد این جبهه است و معمولا این شگرد، توسط خودیها لکن با مدیریت ناخودیها انجام میگیرد. هر حنجرهای که از آن -خواسته یا ناخواسته، دانسته یا نادانسته- ندای تفرقهافکنی در بین جبههی حق و انقلابیون درآید، آن، حنجرهی #شیطان است.
#تبیین_اساس_کار_ماست
@t_manzome_f_r
[واحد تبلیغات و روابط عمومی مجموعه تبیین منظومه فکری رهبری]
شیخ آل یاسین می گوید امام حسن مثل آن سرداری که سربازان خود را یکی یکی فرا میخواند و مسئولیت هر کدام را به آنها محول میکند، دانه دانه مسئولیتها را به زبان بیزبانی، با زبان قرآن و با زبان تاریخ به یارانش حالی کرد و در آخر حسین بنعلی را مورد اشاره قرار داد و گفت لایوم کیومک یا اباعبدالله. مسئولیت تو از همه سنگینتر است و کار بزرگ و کار آخر را تو باید انجام بدهی و حسین انجام داد.
#کتاب_همرزمان_حسین "علیهالسلام"
#کتاب_دوم_سیر_مطالعاتی
#گفتار_پنجم
@t_manzome_f_r
مجموعهی تبیین منظومه فکری رهبری
#تبیین
رهبر انقلاب اسلامی:
ما میخواهیم خروجی این دستگاه عظیم، این ماشین بزرگ، یک خروجی باشد منطبق بر تفکّر اسلامی. خب حالا آن انسان مطلوب جامعهی اسلامی و انقلاب اسلامی و نظام اسلامی چه خصوصیّاتی دارد؟ این جور تعریف میکنیم که انسانی باشد با این خصوصیّات:
۱. اوّلاً مؤمن باشد؛ ایمان اوّلین شرط است.
۲. ثانیاً خردمند باشد؛ یعنی عقل را به کار بگیرد. «لَعَلَّکُم تَعقِلون»در قرآن ببینید چقدر هست!
۳. ثالثاً اندیشمند باشد؛ یعنی فکر کند. عقل فقط برای پیدا کردنِ راههای عملیِ زندگی نیست؛ عمده برای فکر کردن و اندیشیدن است، که این از دانشمند شدن مهمتر است. اگر بخواهیم دانشمندان خوبی داشته باشیم، باید اندیشمندان خوبی داشته باشیم.
۴. [رابعا] مجاهد و اهل عمل باشد؛ یعنی نشستن و حرف زدن و صرفاً فکر کردن و حرّافی کردن کافی نیست، باید اهل عمل باشد. عمل هم عمل مجاهدانه و پیگیر [است]؛ همان [عملی] که در عرف شرع مقدّس اسلام «جهاد» گفته میشود که آن وقت این جهاد در اینجا جهاد فیسبیلالله است، جهادِ موردِ ترغیبِ شرع است.
۵. [خامسا] انسانِ باانصافی دربیاید.
۶. [سادسا انسانِ] بانظمی دربیاید.
۷. [سابعا] متخلّق به اخلاق اسلامی دربیاید.
اینها خصوصیّات انسانی است که ما توقّع داریم در آموزشی که شما میدهید و پرورشی که شما میکنید، یک چنین انسانی به وجود بیاید.
۹۹/۶/۱۱
پ.ن: حضرت آقا در این بیان، ۷مورد از خصوصیاتِ انسان طراز اسلام انقلابی را بیان فرمودند، البته در سخنرانیهای گذشته موارد دیگری را هم بیان کردهاند.
خب بصورت کلی، نظام آموزش و پرورش و بصورت جزئی و مشخص، معلمین محترم موظف به تربیت چنین انسانهایی هستند. تربیت، با دستور و بخشنامه و آرزو حاصل نمیشود، برای تربیت، ابتدا باید #برنامه، #نقشهی_راه و #راهبرد داشت و در قدم بعدی معلمین آموزش دیده و متخلق به اخلاقیات. رفتار معلم، پیش و بیش از گفتار او در دانشآموز تاثیر میگذارد.
آیا برنامهی آموزشی، در مقایس مبانی انقلاب اسلامی برای معلمین تدارک دیده شده؟ آیا فرآیندی جهت تخلّق معلمین گرامی به اخلاق اسلامی تعریف شده است؟
این کارها، مهمترین کارهای آموزش و پرورش است.
#تبیین_اساس_کار_ماست
@t_manzome_f_r
[واحد تبیین و تحلیل مجموعهی تبیین منظومه فکری رهبری]
#پیام_صبحگاهی
▪️بیشتر از همه جا در آمریکا ارزشهای بشری دارد لگدمال میشود. با این نظامهای حکومتی، بایستی ارزشها را زنده کنند؛ حالا ارزشهای دینی به کنار، ارزشهای معنوی که آنها به آن توجّه هم ندارند، احساس هم نمیکنند آنها را، به کنار؛ ارزشهای بشری، ارزشهایی که عقلهای بشر آنها را میفهمد، [یعنی] مسئلهی امنیّت، مسئلهِی سلامت، مسئلهی عدالت، اینها دارد بکلّی در این الگوی مسلّط غربی بیش از همه جا لگدمال میشود.
@t_manzome_f_r
مجموعهی تبیین منظومه فکری رهبری
يك عدّه هستند كه تصوّر مىكنند مىشود ملتى مسلمان بود؛ امّا به احكام اسلامى عمل نكرد! اين تصوّر، معنايش جدايى دين از سياست است. معنايش اين است كه اسمتان مسلمان باشد، امّا به احكام اسلامى عمل نكنيد و سيستم بانكدارى، اقتصاد، آموزشوپرورش، شكل و محتواى حكومت و ارتباطات فرد و جامعهتان، به خلاف اسلام و طبق قوانين غير اسلامى و حتّى ضد اسلامى باشد. ... نمىشود كه ما فرض كنيم عدّهاى مسلمانند، امّا از اسلام فقط نماز، روزه، طهارت و نجاست و امثال اين چيزها را دارند. در جوامعى كه مىخواهند مسلمان باشند، اسلام بايد حاكم باشد.
#کتاب_سوم_سیر_مطالعاتی
#کتاب_ولایت_فقیه
#جلددوم_فصل_اول
@t_manzome_f_r
مجموعهی تبیین منظومه فکری رهبری
از آنجا که آرمانها در برگیرنده هدفهای اصلی کشور هستند، نادیده گرفتن آنها موجب رفتن به بیراهه و انحراف از جهتگیریهای درست مورد نظر حاکمیت و مردم میشود...
توجّه به رویکرد آرمانگرایی واقعبینانه در تحلیل نگرش کلان رهبر انقلاب جایگاه ویژه ای دارد؛ بهگونهای که ایشان کارویژهی رهبری یعنی "مدیریت کلان ارزشی" را به طور کلّی پیادهسازی همین نگاه در جامعه میدانند. (٢۴مهر١٣٩٠)
به نظر میرسد این بحث، ثمرات دیگری نیز در اندیشه و کنش رهبری دارد؛ مانند:
دشمن شناسی.
مصلحت گرایی.
تحولخواهی.
#کتاب_چهارم_سیر_مطالعاتی
#کتاب_از_نیمه_خرداد
#بخش_دوم
@t_manzome_f_r
مجموعه تبیین منظومه فکری رهبری
امام نابرابری اقتصادی را بشدت رد میکرد؛ اشرافی گری را با تلخی رد میکرد؛ به معنای واقعی کلمه امام طرفدار عدالت اجتماعی بود؛ طرف داری از مستضعفان شاید یکی از
پرتکرارترین مطالبی است که امام بزرگوار ما در بیاناتشان گفتند؛ این یکی از خطوط روشن امام است؛ این یکی از اصول قطعی امام است. ... این هم یکی از خطوط اساسی است. مسئلهی عدالت اجتماعی، طرفداری از محرومان و دوری از خوی اشرافی گری و خوی تجملگرایی و عمل در
این جهت.
#کتاب_پنجم_سیر_مطالعاتی
#کتاب_امام_خمینی
@t_manzome_f_r
مجموعهی تبیین منظومه فکری رهبری
#تبیین
حضرت آقا چهار عرصهی کلی برای پیشرفت کشور در سند الگوی اسلامی_ایرانی پیشرفت مطرح کردند:
۱. عرصهی #فکر
۲. عرصهی #علم
۳. عرصهی #زندگی
۴. عرصهی #معنویت
و فرمودند مهمترینِ این ۴عرصه، عرصهی چهارم، یعنی #معنویت است.
تمام تحولها و آدمسازیها را باید در این چهار عرصهی کلی ببینیم.
جالب اینکه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را هم باید در چهارچوب این ۴عرصه دید.
سند تحول باید اینقدر گویا و عملیاتی باشد که بتواند تحول و پیشرفت را در این ۴عرصه برای دانشآموزان بوجود بیاورد.
ثمرهی پیشرفت در این چهار عرصه، تبدیل شدن سبک زندگی، به سبک زندگی اسلامی است. توجه فرمائید با این بیان، تمام اسناد بالادستی مکلف هستند، مخاطبین خود را در یک یا چند و یا همهی این چهار عرصه #رشد دهند و ثمرهی تدوین و اجرای این اسناد بالادستی، تحقق سبک زندگی اسلامی است.
البته تغییر سبک زندگی مردم ارتباط مستقیم با دولت سازی و جامعه سازی دارد. در حقیقت ما با یک #منظومه و شبکهی مسائل مواجه هستیم که باید بتوانیم مسائل را به درستی جایسازی کنیم.
🔹پیشنهاد میشود به سخنرانی رهبر انقلاب در نشست تخصصی اندیشههای راهبردی با موضوع الگوی اسلامی_ایرانی پیشرفت در تاریخ۸۹/۹/۱۰ مراجعه فرمائید.
#تبیین_اساس_کار_ماست
@t_manzome_f_r
[واحد تبیین و تحلیل مجموعهی تبیین منظومه فکری رهبری]
#پیام_صبحگاهی
خروجی ۱۲ ساله آموزش و پرورش باید تربیت انسان منطبق بر تفکر اسلامی باشد.🔻
▪️ما در جمهوری اسلامی میخواهیم در این مجموعهی دوازدهساله انسان تربیت بشود. خصوصیّت این دوازده سال هم این است که بهترین زمانهای فراگیری است؛ از این جهت مهم است. ما میخواهیم خروجی این دستگاه عظیم، یک خروجیای باشد منطبق بر تفکّر اسلامی.
۹۹/۶/۱۱
@t_manzome_f_r
مجموعهی تبیین منظومه فکری رهبری