#زیارت_نامه
#کوتاهنوشت_اربعینی (5)
☘ #اربعین سفره نعمتهای مادی و معنوی همه بهراه است. همه بر خوان کرم سیدالشهدا علیه السلام نشستهاند. هر موکبی سفرهای است از کرم حسین...
☘ #خوردن از این سفره کریمانه را که همیشه تجربه کردهایم، گاهی #نخوردن را هم تجربه کنیم...
🆔 @taalighat
#زیارت_نامه
#کوتاهنوشت_اربعینی (6)
☘ موکب ها جلوه رحمانیت و سفره #احسان_عام امام است که همه مردم از آن متنعم اند. نوری که از اطعام اربعین در دل ایجاد میشود، بیمه کننده جان است بیتردید ...
☘ اما خوشا به حال آنکه ورای سفره طعام موکب ها، بر سفره #احسان_خاص سیدالشهداء مهمان شود...
ما مهمان کدام سفرهایم؟
🆔 @taalighat
#زیارت_نامه
#کوتاهنوشت_اربعینی (7)
🔹 زیارت، فرصتِ خاص #خلوت_با_امام است، این فرصت را از خود دریغ نکنیم...
☘ گر شبی در خانهی جانانه مهمانت کنند
☘ گول نعمت را نخور، در فکر صاحبخانه باش...
🆔 @taalighat
📌 #فقدان_روایت و بازنمایی رسانهای و اجتماعی پدیده اربعین
🔻 با شروع و گسترش #کشف_حجاب در کشور تحلیلی در بین بخشی از مردم دمیدن گرفت که دین در جامعه ایرانی در حال افول است. کشف حجاب مساوی با #افول_دینداری گرفته شد و تحلیلها و برنامههای متعددی حول آن در شبکههای اجتماعی و ماهوارهای تولید شد.
🔻 از سوی دیگر بخشی از جامعه مذهبی دچار نوعی #انفعال شد چرا که برپایهی تحلیل بالا دین و جامعه دینی را در حال افول و خود را بهعنوان #اقلیت قلمداد میکرد.
🔻 باید توجه داشت دینداری ایرانیان را نمیتوان تنها با شخاص #حجاب ارزیابی کرد. هر چند این شاخص دارای اهمیت است اما شاخص محوری نیست. شاهد اینکه با آغاز روند کشف حجاب، شاهد روند افزایش زائران اربعین، حاضران در راهپیمایی غدیر و دیگر بروزات مذهبی جامعه بودیم. پس نمیتوان از افت حجاب، افت دینداری را نتیجه گرفت.
🔻 از سوی دیگر بنابر آمارها تا کنون قریب به 4 میلیون نفر برای پیادهروی #اربعین از کشور خارج شدند و احتمالا همین حدود یا بیشتر در پیادهروی جاماندگان شرکت خواهند کرد. يعنی قریب به 8 تا 10 میلیون نفر در نمایش اجتماعی بروز دینداری و توجهات و علائق مذهبی شرکت دارند.
🔻 در کل دوران اغتشاشات پاییز سال گذشته اما عدد کل افراد حاضر در صحنه شاید به 1 میلیون نفر هم نرسید. هرچند تحلیل طیفهای حاضر در صحنه نیز نشان میدهد انگیزههای متنوعی در بین این افراد وجود داشته اما #بازنمایی_رسانهای و پیام مخابره شده به جامعه این بود که همه #مردم و ملت ایران در صحنه حاضر شده و بهپا خاسته است و با یک واسطه و مقدمه از آن عبور مردم از دیانت نتیجهگیری میشود.
🔻 پرسش اینجاست:
_چرا ما نمیتوانیم حضور حدود 10 ميليونی مردم در یک رزمایش دینی را بهعنوان نماینده اکثر جامعه ایران تثبیت و #روایت کنیم؟
_چرا نمیتوانیم برساخت رسانهای مناسب این پدیده را تولید کنیم که دلالتهای اجتماعی متعددی دارد؟
_چرا اجازه میدهیم تحلیلهای رقیب که فاقد پایگاه واقعی داده از متن جامعه هستند، قرائت رایج شوند.
_آیا توجه داریم فقدان روایتِ #بهار_دینداری منجر میشود پندار و تخیل #زمستان_دینداری روایت غالب شود؟
🔻 #فقدان_روایت غالب از واقعه اربعین و فقدان تکیه بر محوریترین نقطه از ابعاد متکثر این پدیده موجب میشود در بین پیامهای متعدد آن عملا این واقعیت را #بدون_پیام کنیم.
#اربعین
#روایت
#زمستان_دینداری
#بهار_دینداری
#فقدان_روایت
#حجاب
🆔 @taalighat
🔹 وقتی ماههاست میدانیم برای سالگرد #مهسا برنامه دارند....
🔹 وقتی سالهاست بعد از هر توفیق ملی، یک #چالش یا بحران طراحی میکنند...
🔹 وقتی میدانیم بحران تنها در بستر #جامعه شکل میگیرد، پس تأثیر تصمیم ما بر ذهنیت اجتماعی مهم است ...
🔹 با اینحال اقدامات و تصمیمات ما #پیوست_اجتماعی نداشته باشد، نسبت درستی با #افکار_عمومی نداشته باشد، #پیوست_رسانهای نداشته باشد...
🔻 یعنی بنا نداریم از #تجربه ها درس بگیریم و خودمان بخشی از بحرانیم...
#ماجرای_دانشگاه
#بخشنامه_ناقص
#اجرای_غلط
#بازنمایی_رسانهای
#اربعین
#حجاب
#تجربه
🆔 @taalighat
#تأملی_درباب_اغتشاشات1401
❇️ لینک برخی یادداشتهایی که درباره حوادث و اغتشاشات پاییز 1401 نوشته شده بود در ادامه تقدیم میشود
🔻🔻🔻🔻🔻
📝 درآمدی بر شیوه مواجهه با فتنه اخیر
https://eitaa.com/taalighat/688
📝 پيشنهادهای کوتاهمدت برای مسئله
https://eitaa.com/taalighat/692
📝 وقتی قوه عاقله خواب است
https://eitaa.com/taalighat/693
📝 نگاهی به حادثه از زاویه جنگ زیرپوستی بین ایران و آمریکا
https://eitaa.com/taalighat/700
📝 بیانات راهبردی و مغفول رهبری درباره جنگ زیرپوستی بین ایران و آمریکا (1)
https://eitaa.com/taalighat/701
📝 بیانات راهبردی و مغفول رهبری درباره جنگ زیرپوستی بین ایران و آمریکا (2)
https://eitaa.com/taalighat/702
📝 نگاهی به ابعاد جنگ زیرپوستی بین ایران و آمریکا در دهه اخیر (1)
https://eitaa.com/taalighat/705
📝 نگاهی به ابعاد جنگ زیرپوستی بین ایران و آمریکا در دهه اخیر (2)
https://eitaa.com/taalighat/707
📝 نگاهی به ابعاد جنگ زیرپوستی بین ایران و آمریکا در دهه اخیر (3)
https://eitaa.com/taalighat/710
📝 ما هم مقصریم...
https://eitaa.com/taalighat/713
📝 جای خالی نهاد نمایندگی رهبری در حوادث اخیر
https://eitaa.com/taalighat/719
📝 شعار، ذهنیت، ماشین تولید نفرت
https://eitaa.com/taalighat/720
📝 رسانهی اجتماعی
https://eitaa.com/taalighat/725
📝این میدان جنگ، فرمانده ندارد...
https://eitaa.com/taalighat/733
📝سرخوش از باده ی #ایتا ماییم
https://eitaa.com/taalighat/751
📝غایبان بزرگ این روزها
https://eitaa.com/taalighat/754
📝بچههای جبههای هم اینطور بودند ؟
https://eitaa.com/taalighat/755
📝دروس خارج و انقطاع از مسئله اجتماعی
https://eitaa.com/taalighat/781
📝پیشنهادی برای بازسازی وجهه بینالمللی جمهوری اسلامی
https://eitaa.com/taalighat/783
📝ضرورت اتصال سریع به نهادهای مرجع
https://eitaa.com/taalighat/757
📝فصل بازسازی آرایش جبهه
https://eitaa.com/taalighat/772
📝لزوم آیندهپژوهی نیازهای فکری جامعه
https://eitaa.com/taalighat/779
📝ترک فعل فرهنگی 1
https://eitaa.com/taalighat/793
📝ترک فعل فرهنگی 2
https://eitaa.com/taalighat/794
🔻🔻🔻🔻🔻
🆔 @taalighat
#شعر
گرچه محرم و صفرت میرود ولی...
اصلاً تو از کنار دل من تکان مخور
🖤🖤❤️🖤🖤
فصل عزای تو که فقط این دوماه نیست
هر صبح و شام غُصهی تو، رزقِ قلبِ ماست
🖤🖤❤️🖤🖤
اگرچه رَخت عزا را ز تن درآوردم
دلم برای غمت تا ابد عزادار است
🆔 @taalighat
چندنکته دربارهی انیمیشن "آینده بیحجابی"
🔻 مدتی است کلیپی از علی زکریایی درباره آینده بیحجابی در حال دستبهدست شدن است. چند نکته:
1. کلیپ از حیث #فرم و محتوا و سناریو بهشدت ضعیف است. این انیمیشن را میتوان یک #فاجعه نامید نه کار هنری.
2. سناریو فوقالعاده بسیط است. حتی در شعرگونه ای که برای روایت ماجرا آماده کرده است، ضعف جدی در زبان، ادبیات و استخدام تعابیر بهچشم میخورد. توضیح ابعاد ضعف زبان و سناریو خودش مجالی دیگر میخواهد که حوصله آن نیست.
3. نکته جالب اینکه همین #اثر_ضعیف دائماً در حال فوروارد از این کانال و آن کانال به این گروه و آن گروه است. دردناکتر اینکه در پایان هر مطلب با هدف جهاد تبیین نوشته شده است:
#نشر_حداکثری 🤦♂
اولاً رفقا بهخدا #ایتا دورهمی خودمان است نه محیط #جهاد_تبیین
ثانیاً اقبال گسترده ما به این کار نشان میدهد #ذائقه_هنری جامعه انقلابی دچار نارسایی جدی است.
ثالثاً معلوم است برخی از ما نمیدانیم #جامعه_هدف امروز جهاد تبیین کیست! چه محصولی و در چه ترازی مصرف میکند! و باید برای او چه محصولی با چه کیفیتی تولید کرد.
🔰️ همه اینها یعنی هنوز با مرزهای #جهاد_تبیین خیلی فاصله داریم...
#آسیبشناسی
#جبهه_انقلاب
#جهاد_تبیین
#ایتا
🆔 @taalighat
حوزهی پویا و زنده
(چندخط به بهانه آغاز سالتحصیلی حوزه)
🔹 این روزها که به آغاز سالتحصیلی نزدیک میشویم از گوشه و کنار اطلاعیه دروس خارج فقه و اصول و فلسفه و کلام و تفسیر و عرفان است که همهجا را پر کرده.
🔹 اتفاقی چشمنواز، سفرهای گسترده از نعمت تراث ارزشمند شیعی که بهدست عالمان و دانشمندان مهذب از دل قرنها دستبهدست شده و امروز به ما رسیده
🔹 این سفره آنقدر وسیع و متنوع است گاه متحیر میشوی دست به سمت کدامیک دراز کنی و از خرمن فیض کدامیک خوشه بچینی. فقیهان و اصولیون و فلاسفه و متکلمین و مفسرین و حکما و عرفا و ادبا و رجالیون و مورخین... گوشه گوشه این شهر کوچک نشستهاند و بساط فیض گستردهاند و ریشههای درخت تنومند جامعه شیعی را آبیاری میکنند و با تربیت طلبه، باغبان میسازند.
🔹 انواع مکاتب و مذاق های فقهی و اصولی، انواع مکاتب تفسیری، انواع دروس فلسفی و عرفانی، تنوعی که بیتردید نیمقرن پیش بهچشم نمیخورد و در عین کثرت و تنوع در اوج #آزاداندیشی در کنار هم حوزه داری میکنند و بیشک نقش #انقلاب_اسلامی در توسعه و ارتقاء سطح کنشگری حوزه امروز نقشی بیبدیل است. امروز این حوزه آنقدر سترگ و مستحکم و رشک برانگیز است و #بنیان_مرصوص دارد که میتوان به آن قرنها تکیه کرد.
🔹 از کنار نقدهایی که همیشه نوشتهایم بگذریم و کلان به ماجرا نگاه کنیم امروز حوزه قم، حوزهای زنده، پویا، در جریان و حرکت و بستری است فراهم برای رشد عالمان و مجتهدان و اسلامشناسان بزرگ که در سر داعیه #تمدنسازی دارند...
🔹 خداوند روح مطهر مرحوم حاج شیخ عبدالکريم حائری (آیتالله موسس) را غریق نور و رحمت کند که سنگ بنای حوزه علمیه قم را نهاد و خداوند روح مطهر #امام_راحل را با انبیا عظام محشور کند که حوزههای علمیه را با انقلاب حیاتی جدید و رونقی عجیب بخشید. سلام بر روح تمام عالمان و فقیهان شیعه در طول تاریخ تا امروز...
خدا را بر این نعمت شکر
#حوزه_علمیه
#آزاداندیشی
#تمدنسازی
#انقلاب_اسلامی
🆔 @taalighat
📚 بهمناسبت آغاز سالتحصیلی حوزههای علمیه، باتوجه به اینکه برخی سروران گاهی درباره دروس خارج سوال میکنند، نکاتی درباره ویژگیهای #درس_خارج برخی از اساتيد بهمرور تقدیم میکنم.
📗 زین پس مطالب فقهی، اصولی، رجالی و حکمی را در کانال #قبسات به اشتراک خواهم گذاشت و در این کانال بیشتر به یادداشتهای تحلیلی و خاطرات میپردازم.
🔻🔻🔻🔻
🆔https://eitaa.com/ghabas
هدایت شده از قبسات
📚 نگاهی اجمالی به ویژگیهای برخی دروس خارج (1)
📘 ویژگیهای درس خارج اصول استاد گنجی
1. سادهسازی و تقریر روان مطلب:
یکی از ویژگیهای درس اصول استاد گنجی بیان رسا و غیر معقد است. استاد تلاش میکند مطالب پیچیده را با بیانی واضح و قابل درک بیان کند تا مخاطب با کمترین پیچیدگی با محتوا ارتباط بگیرد. توانایی استاد در تحریر و تقریر روان و سلیس اقوال یکی از نکات برجسته ایشان است.
2. سرعت و عدم اطناب:
درس اصول استاد گنجی از دروس تفصیلی بهشمار نمیآید. هرچند اقوال مختلف بیان میشود اما به امهات مطالب اکتفا میشود. ازاینرو درس به کندی نمیگذرد و با سیری مناسب طی میشود که برای ذائقه های عمومی نسبت به اصول مناسب است.
3. نظارت بر اقوال مختلف:
درباره نظارت درس نسبت به اقوال باید چند نکته را بیان کرد:
اولا محور درس اصول، متن کفایه و بعضاً حواشی آن است. استاد میکوشد متن کفایه را تحریر نماید، در مواردی که چند نوع برداشت از یک فقره ممکن است، به تحلیل انواع احتمالات و اتخاذ احتمال مدنظر اقدام کند و بهنوعی متن و محتوای کفایه کاملاً حل شود.
در گام دوم استاد متعرض اقوال شیخ انصاری، محقق نائینی، محقق اصفهانی، منتقی الاصول و اخیراً کلمات شهید صدر بر اساس بحوث میشود.
اما عنایت استاد در این بین به کلام نائینی از سایرین بیشتر است. چرا که منهج اصولی نائینی را ترجیح داده و تحلیلهای اصولی ایشان را متقن تر میدانند. لذا در شرح و بسط کلام نائینی بیش از کلام دیگران وقت صرف مینمایند.
4. تحلیل عرفی:
جمعبندی استاد از مطالب با محوريت برداشت و تحلیل عرفی نسبت به مسائل است. استاد برای فهم عرف جایگاه ویژهای قائل است و عادتا مسائل را از این پایگاه تحلیل و جمعبندی مینماید.
#منهج_شناسی
#روششناسی
#درس_خارج
🆔 @ghabas
➖➖➖➖
🆔 @taalighat