eitaa logo
تعلیقات
1.2هزار دنبال‌کننده
365 عکس
53 ویدیو
25 فایل
📚 در این صفحه گاهی #خاطراتم را می‌نویسم 📝 و گاهی #یادداشت هایی درباره مسائل گوناگون #حوزه و #جامعه و #انقلاب ... (طلبه حوزه علمیه قم) 📝مسیر ارتباط: @fotros313h (📲 نشر مطالب با ذکر #لینک)
مشاهده در ایتا
دانلود
جنگ احزاب به روایت رهبر انقلاب 🔹 قضیّه‌ی احزاب قضیّه‌ی مهمّی بود. یعنی در مقام مقایسه، اگر بخواهیم جبهه‌ی امروز دشمن علیه جمهوری اسلامی را در صدر اسلام مشابه‌سازی بکنیم، میشود . امروز خب مشاهده میکنید دیگر؛ همه‌ی دنیاپرستان و و جنایت‌کاران و اهل زور و ظلم و طغیان در سرتاسر عالم، در رده‌های مختلف اقتدار، در مقابل صف کشیده‌اند و حمله هم کرده‌اند و دارند از همه‌ی جوانب حمله هم میکنند؛ 🔹 عین همین قضیّه در جنگ احزاب اتّفاق افتاد. خب همه‌ی جمعیّت مدینه آن روز شاید به ده هزار نفر نمیرسید؛ زن و مرد و کوچک و بزرگ و بچّه و مانند اینها. احزاب -یعنی و مشرکین مکّه- از تمام اقوام موجود در آن منطقه، مردان زبده‌ی جنگی‌شان را انتخاب کردند، ده هزار نفر شدند! حمله کردند به مدینه؛ این قضیّه‌ی کوچکی نبود. گفتند میرویم مدینه، همه را قتل‌عام میکنیم؛ هم خود آن مدّعی نبوّت را -یعنی پیغمبر را- هم اصحابش را؛ قال قضیّه را میکَنیم، تمام میکنیم قضیّه را. 🔹 مردم -همانهایی که تحت لواء پیغمبر زندگی میکردند- دو دسته شدند: 🔻یک دسته آنهایی هستند که در همین سوره‌ی احزاب حدود هفت هشت ده آیه قبل از این آیه‌ای که من خواندم، از قول آنها نقل شده: وَ اِذ یَقولُ المُنافِقونَ وَ الَّذینَ فی قُلوبِهِم مَرَض، کسانی که ، اینها گفتند که پیغمبر به ما راست نگفت، گفت شما پیروز میشوید؛ بفرما! لشکر دشمن آمده و دارد می‌آید، پدر ما را در می‌آورند. یعنی و و در مقابل دشمن و یک گرایش قلبی پنهان به دشمن در آنها وجود داشت؛ 🔻امّا عدّه‌ی دیگر که بودند گفتند نه، قضیّه این‌جوری نیست، هذا ما وَعَدَنَا اللهُ وَ رَسولُه؛ این دشمنی را قبلاً خدا و پیغمبر به ما گفته بودند؛ گفته بودند که شما وقتی وارد این میدان شدید، همه‌ی عوامل کفر و با شما دشمنی میکنند؛ این قضیّه را قبلاً خدا و پیغمبرش به ما گفته بودند: هذا ما وَعَدَنَا اللهُ وَ رَسُولُهُ وَ صَدَقَ اللهُ وَ رَسولُه، درست گفته بودند؛ همانی که پیغمبر به ما گفته بود، همانی که خدا گفته بود، همان اتّفاق افتاده؛ یعنی آمدن دشمن و حمله‌ی دشمن، به جای اینکه روحیّه‌ی اینها را تضعیف کند، ما زادَهُم اِلّآ ایمانًا وَ تَسلیمًا، ایمانشان را تقویت کرد؛ تسلیمشان در مقابل خدا را تقویت کرد؛ و جزم آنها را نسبت به مواجهه و مقابله تقویت کرد؛ 🔹 این به‌خاطر است؛ ایمان این است. وقتی ایمان در دل ریشه‌دار شد، قوی شد، مواجهه‌ی با همه‌ی این مشکلاتی که شماها گفتید -و بنده هم اینها را، هم میدانم، هم بیشترش را میدانم، [یعنی] از اینها بیشتر را هم بنده میدانم- مشکل نمیشود؛ مواجهه آسان میشود؛ منتها مواجهه راه دارد. 🆔 @taalighat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📍تقدیر از قطر به‌دلیل تأکید بر حفظ حداقلی موازین اسلامی در جام جهانی 🔻 در دورانی که حاکمان فاقد اندیشه کشورهای اسلامی به‌نام در حال دوری گزیدن از ارزش‌های اسلامی هستند و عالمان آن کشورها منفعل شدند، بدون توجه به قضاوت و یا مخالفت بین‌المللی بر خطوط قرمز اسلامی در اصرار می‌کند. 🔻 این اتفاق دقیقا زمانی افتاد که محمدبن سلمان در نقشه راه اجتماعی خود به عبور از خطوط قرمز، آزادسازی بسیاری از مصادیق و بی عفتی در پرداخته است. 🔻 قطر در ایجاد محدودیت و ممنوعيت در حوزه ، شرب خمر عمومی، ممانعت از بکارگیری نمادهای و... یک اقدام قابل تقدیر در مواجهه با تمامیت خواهی فرهنگی غرب است. 🔻 پیشنهاد می‌کنم معاونت بین‌الملل و به این اتفاق واکنش نشان دهند. این امر موجب می‌شود علما و حاکمیت قطر نسبت به تصمیم خود مصمم‌تر شده و این اقدام به‌نوعی در تقابل با تبديل شود. این اقدام باید از سطح یک اقدام خرد و ناخودآگاه نسبت به ابعاد آن به اتفاقی ویژه ارتقا یافته و ابعاد نهفته آن در برجسته‌سازی شود. 🔻 اقدام قطر هرچند به‌شدت حداقلی است اما دارای اهمیت است. حاکمان جهان اسلام در مقابله با غرب در لایه‌های گوناگون دچار عدم هستند، این اقدام نوعی بروز اعتماد به نفس مقابل غرب است که باید تقویت شود. مهمتر از آن چند خط پروتکل رفتاری، قطر بر این امر است. 🔻 واکنش‌ها می‌تواند به صورت‌های زیر یا مواردی مشابه باشد: 1⃣ نگارش نامه تشکر از امیر قطر و وزارت فرهنگ آن کشور و علمای آن 2⃣ برگزاری یک با حضور کارشناسان ایرانی، تحلیل‌های چندجانبه از این اقدام و ترجمه آن به عربی و انتشار در قطر 3⃣ اعزام هیئتی از علمای ایران به و گفتگو با علما و مسئولین آن کشور در تشکر و تحلیل این اقدام 🆔 @taalighat
◾️انا لله و انا الیه راجعون ◾️ 🔹 با قلبی آکنده از غم و حزن و اندوه با خبر شدیم روح ملکوتی استاد عزیز ما، دانشمند کم‌نظیر، محقق فرزانه، حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین سید آقا حسینی (معروف به ) به ملکوت اعلی پیوست. 🔹 شادی روح مطهرش صلوات... (بنابر وظیفه چند خطی درباره این دانشمند فرزانه خواهم نوشت انشالله) 🆔 @taalighat
◾️ در سوگ استاد فقید (1) 🔻 حوالی سال‌های 77 بود که با آشنا شدم. نامش بر روی لب همه به نیکی موج می‌زد. درب خانه‌اش به‌روی جوانان و نوجوانان باز بود. با روی گشاده، با لبخندی دلنشین و نگاهی پدرانه پذیرای ما بود. منزلش بچه‌های انقلابی اهل مطالعه و تفکر بود. 🔻 گاهی شب‌ها ساعت 11 گذشته بود، احساس میکردم پر از پرسشم، زنگ می‌زدم و می‌گفت بیا منزل. ساعت 11 شب تا 12 وقت استراحت بود، اما یک نوجوان را بدون درنگ می‌پذیرفت تا باشد برای روح متلاطم. 🔻 وقتی کنار سیدآقا می‌نشستیم یک دنیا و می‌شدیم. وجودش مملو از حرارت بود. دوست داشت جوان مؤمن انقلابی، باشد، افق‌های بلند داشته باشد، به جامعه و جهان فکر کند. سعی می‌کرد بچه‌ها را رشد دهد، افق بلند و بزرگی برای‌شان تصویر کند. 🔻 یک بود. می‌گفت حدود 20 سال به‌صورت منظم روزی 14 تا 18 ساعت مطالعه داشتم. به‌شوخی می‌گفتم خانه سیدآقا دیوار ندارد، از بس همه دیوارها از پوشیده شده بود. اصلاً با کتاب زندگی می‌کرد. کتابخانه‌اش چندین هزار جلد کتاب داشت. یکبار که درگیر مسئولیت اجرایی شده بود، با ناراحتی می‌گفت کار اجرایی باعث شده روزی بیشتر از 8 ساعت نمی‌توانم کنم. 🔻 بچه‌ها را به مطالعه تشویق می‌کرد. هر چه کتاب داشت در اختیارشان می‌گذاشت. تمرکز ویژه‌ای بر روی و و جریان‌های فکری جهان داشت. شاید اولین کتاب‌ها درباره صهیونیسم را با تشویق او بود که خواندم. 🔻 به تاریخ معاصر، تاریخ ایران، تاریخ اسلام، فلسفه اسلامی، فلسفه غرب، تمدن غرب، صهیونیسم و یهودیت، عجیبی داشت. بر حوزه‌های مختلف علوم تسلط و اشراف داشت. وقتی یکی از برجسته کشور را نزدش بردم، متحیر شده بود که عجب گنجی دارید در همدان. 📌 ادامه دارد... 🆔 @taalighat
در سوگ استاد فقید (2) 🔻 هم‌بحثی همدانی داشتند به‌نام آیت‌الله شیخ محسن که در حوزه نجف مراتب علمی را باهم طی کرده بودند. علامه جعفری به ایشان گفته بود من رفتم و مردم از من علامه جعفری ساختند و تو در ماندی و تو را امام جماعت مسجدی کردند. (کنایه از قدرناشناسی نسبت به سرمایه‌های علمی) 🔻 بی‌شک اگر در تهران یا اصفهان یا... می‌بود در کشور چهره‌ای به‌نام و محل مراجعه بود. چراکه هم سخن نو داشت، هم نگاه نو و هم اطلاعات و داده‌های نو. افسوس که قدر وجودش را نشناختند. 🔻 ، اطلاعات گسترده و به‌روز و اشراف بر تاریخ و تمدن، موجب شده بود تا سخن گفتنش هر بار نو و تازه و با گشودن افق‌های جدید همراه باشد. توان ایجاد انگیزه و شور و انقلاب در افراد ویژگی ممتاز دیگرش بود. 🔻 سیدآقا به کمتر از علیه جريان‌هاي استکباری عالم و نیل به مراتب راضی نبود. می‌گفت بچه‌ها مطالعه کنید، کار کنید، بگشایید، حرف تازه برای جامعه و جهان بیاورید، اسلام پر است از حرف نو. هربار که خدمتش می‌رسیدم، ایده و مسیر و راه جدیدی پیش‌پایمان می‌گذاشت. 🔻 می‌گفت امام و آقا به وجب وجب مسلط بودند که توانستند راه پرپیچ و خم انقلاب را به پیش ببرند. امام را یک کم‌نظیر می‌دانست و از این‌رو همواره به مطالعه تاریخ و یهود و تأکید داشت. حرفش این بود: دنیا بسیار است و باید این پیچیدگی‌ها را شناخت و متناسب با آن کار کرد. 🔻 با سوز از و استکبار در طول تاریخ می‌گفت. و این‌که باید چاره کرد این ظلم‌های انباشه شده بر دوش بشریت را. هم بود و هم . 🔻 سال 86 برای سخنرانی به مدرسه دعوتش کردم. 45 دقیقه سخنرانی کرد، همه مسجد مدرسه به وجد آمده بود، محو سخنانش شده بودند، بعد از سخنرانی قریب به یک‌ساعت دورش جمع شده بودند و سوال می‌کردند و تا یک هفته بین خیلی از بچه‌ها درباره سخنان ایشان گفتگو بود. 🔻 حق پدری و استادی به گردن من و ده‌ها جوان مثل من داشت و دارد. خدایش با اجداد طاهرینش و اولیاء الهی محشور فرماید و سر سفره سیدالشهدا علیه السلام مهمان 🙏 🆔 @taalighat
1577066242_-213054_221124_105242.pdf
2M
📚 "بهار انقلاب در خزان غرب" 🔍 کالبد‌شکافی و ماهیت‌شناسی فتنه ترکیبی امروز 🔍 📝 هانی ایران‌منش 🌐 کاری از معاونت راهبردی سازمان تبلیغات اسلامی @ido_strategy ➖➖➖➖➖ 🆔 @taalighat
🔻چرا در عقبیم⁉️ ⭕ قدردانی مفتی عمان از قطر به خاطر مخالفت با همجنسگرایی و معرفی اسلام در جام جهانی فوتبال الخليج آنلاین: 🔹 شیخ احمد بن حمد الخلیلی، از قطر بابت مخالفت با برافراشته شدن پرچم و استفاده از فوتبال برای گسترش و معرفی اسلام قدردانی کرد. 🔹 الخلیلی در توئیتی نوشت: ما از کشور برادر به خاطر مخالفت با سر دادن شعارهای زشت و مخالف شرع و در تضاد با سرشت انسانی از سوی همجنسگرایان کمال تشکر و قدردانی را داریم. 🔹 مفتی عمان همچنین از دوحه به خاطر استفاده از این مناسبت بزرگ برای عرضه دین حنیف در تصویری درخشان و با ابزارهای مختلف برای روشن شدن حقیقت و حجت برای مردم تمجید و قدردانی کرد. 🆔 @taalighat
میلاد بانوی مهربان و سایه‌ی سرمان عقلیة العرب سلام الله علیها مبارک ☘ عاشق شدیم و عاشق حیران ما شدند قومی اسیر زلف پریشان ما شدند آن قدر عاشقیم که عشاق روزگار مبهوت اشتیاق گریبان ما شدند روح القدس شدیم و تمامی شاعران گرم غزل سرایی دیوان ما شدند یوسف شدیم و بهر تماشای حال ما صدها عزیز راهی زندان ما شدند آن قدر آمدیم و مسلمان او شدیم آن قدر آمدند و مسلمان ما شدند ما عاشقیم عاشق حیران زینبیم تکفیرمان کنید مسلمان زینبیم ما را نوشته اند برای گدا شدن سائل شدن، اسیر شدن، مبتلا شدن از آن طرف خلاصه دری باز می شود می ارزد انتظار به این آشنا شدن عشاق سنگ خورده ی دیوار زینبیم پس واجب است غرق تماشای ما شدن وقتی مسیر جای قدم های زینب است میلی نمی کنیم به جز خاک پا شدن اول طواف بعد منا پس چه بهتر است بعد از دمشق راهی کرب و بلا شدن ما را برای راز و نیاز آفریده اند "این کعبه را برای نماز آفریده اند" زینب طلوع بود ولی ابتدا نداشت زینب غروب بود ولی انتها نداشت زینب رسول بود ولی مصطفی نشد شهر نزول بود اگر چه حرا نداشت زینب اگر نبود کسی فاطمی نبود زینب اگر نبود کسی مرتضی نداشت زینب اگر نبود حسینی نمی شدیم زینب اگر نبود زمین کربلا نداشت زینب هر آن چه گفت تماماً حسین بود اصلاً به غیر نام حسین اعتنا نداشت زینب اگر نبود مسلمان نداشتیم باور کنید ذکر حسین جان نداشتیم 📌 علی اکبر 🆔 @taalighat
📍فصل بازسازی آرایش جبهه (از فردای اغتشاشات باید به چه چیزهایی فکر کنیم؟) 🔻 بی‌تردید حوادث اخیر دارای ابعاد پیچیده امنیتی و سیاسی بود اما نبايد از بعد فرهنگی و اجتماعی آن غفلت ورزید. وجود برخی بسترها و موجب شد زمینه گسترش نسبی در برخی اقشار رقم بخورد. اکنون که در بخشی از جبهه فرهنگی دچار آسیب شده‌ایم باید به بازخوانی و بپردازیم. 🔻 اما متأسفانه میل به ادامه وضع موجود و کناره‌گیری از در نهادهای فرهنگی و حتی گاه بخشی از جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی به‌چشم می‌خورد. حالا چند صباح دیگر این بساط که برچیده شد، ما به‌دنبال کارهای سابق خود می‌رویم و در بر همان پاشنه‌ی قبلی خواهد چرخید در حالی‌که اکنون ، و برای آینده است. 🔻 در ادامه به‌صورت گذرا و پراکنده برخی مواردی را که از اکنون باید نسبت به آن‌ها در فکر بود اشاره می‌کنم: 🔹 آسیب‌شناسی نهادهای فرهنگی، و پیشنهاد اصلاحات ساختاری و نیز مقطعی 🔹 تعيين متولی و منطق برای مقوله بازسازی ساختار فرهنگی کشور 🔹 بازخوانی آسیب‌ها، چالش‌ها و راه نو برای نظام تعلیم و تربیت کشور 🔹 رصد چهره‌های اثرگذار در فضای مجازی (مرجعیت های جدید فکری) 🔹 رصد و طبقه‌بندی انواع شبهات و پرسش‌های موجود در ذهن جامعه، جوانان، نخبگان 🔹 ترمیم و بازسازی رابطه با طیف‌های مختلف نخبگان و طراحی مسیر تعامل با این طیف (در یادداشتی دیگر به‌تفصیل در‌این‌باره نوشته‌ام) 🔹 آمادگي برای مواجهه با جنبش‌های کوچکِ دارای قابلیت اثرگذاری اجتماعی 🔹 تلاش برای ایجاد مرجعیت های جدید در فضای مجازی و رسانه (تکثیر و تقویت زبان و بیان) 🔹 احیای مرجعیت رسانه ملی با انجام تحولات ساختاری و رویکردی 🔹 طراحی مدل قانونی و کم‌هزینه اعتراضات اجتماعی و صنفی 🔹 رسیدگی فکری به طیف فریب‌خورده از بازداشت‌شدگان اخیر 🔹 رسيدگی به وضعیت فکری و فرهنگی دانشگاه‌ها و تحول اساسی در نحوه حضور نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه 🔹 تولید بسته‌های محتوایی جدی برای پاسخ به شبهات چند ماهه اخیر و حل شبهات و ابهامات در اذهان طبقه مرجع و جامعه 🔹 بازسازی و تقویت رابطه حوزه و اجتماع () 🔹 تعيين تکلیف و مدل مواجهه‌ی نظام با مقوله حجاب، گشت ارشاد و کنش قهری با بی‌حجابی 🔹 تعيين متولی جدید و جهادی برای مقوله عفاف و حجاب و تدبیر همه‌جانبه از اکنون برای مسئله (ترمیم چرخه‌ی عفاف و حجاب از فرهنگ سازی، محصول، محتوا تا مشتری و مصرف‌کننده) 🔹 شناسایی عوامل ایجاد انفصال اجتماعی و مدل‌های ایجاد انسجام و همدلی و شادی ملی 🔹 تولید بسته‌های محتوایی (اعم از محصول مکتوب، انیمیشن، فیلم، سریال، و...) نسبت به پرسش‌های ذهن جوان امروز: ✔️ کارآمدی انقلاب اسلامی ✔️ دستاوردهای انقلاب اسلامی ✔️ انقلاب، عدالت، رفاه، پیشرفت ✔️ منطق مقابله با آمریکا و اسرائیل ✔️ منطق حضور نظامی در منطقه ✔️ منطق سیاست‌خارجی انقلاب ✔️ شبهات ناظر به مسئله حجاب ✔️ شبهات ناظر به مسئله حکومت دینی ✔️ شبهات ناظر به کارآمدی پهلوی ✔️ و صدها مسئله خرد و کلان دیگر... 📍این فهرست فقط یک اقتراحی است برای تأمل که باید ترمیم و تکمیل شود... 🆔@taalighat
🔹 عیار ولایتمداری (خاطره‌ای از شهید چیت سازیان) 🔻 خطیب توانا حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن فاضلیان فرزند عارف ربانی مرحوم آیت‌الله نقل کردند: ☘ روزی شهید بزرگوار علی خدمت آیت‌الله فاضلیان رسید و با ناراحتی گفت: آقا ما خیلی آدم‌های بدی هستیم. ☘ آیت‌الله فاضلیان پرسیدند چرا؟ شما که اهل جنگ و و جهاد هستید! ☘ عرض کرد: چون دوبار فرمودند جبهه‌ها خالی است، جبهه‌ها را پر کنید. اگر ما آدم‌های خوبی بوديم نمی‌گذاشتیم امام یک حرف را دوبار بزند. ➖➖➖➖➖➖➖ 🔻 آقا طی سال‌های اخیر هر مطالبه خود را چندبار تکرار و تکرار کردند و همچنان آن امور مسکوت و معطل ماند! این بود که نگذارند لحظه‌ای بر زمین بماند! 🔻 با مقولاتی چون کرسی‌های آزاداندیشی، جهاد تبیین، مدیریت فضای مجازی، مسئله فرهنگ، اقتصاد مقاومتی و ده‌ها مطالبه دیگر چه کردیم؟ 🆔 @taalighat
◾️انا لله و انا الیه راجعون ◾️ 🔹 با تسلیت درگذشت حاج سیدرضا مؤذنی گرامیِ برادر عزیز و رفیق شفیق حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین سید امید مؤذنی (معاون پژوهشی پژوهشگاه تخصصی شهید صدر) خدمت آن سرور معظم و خانواده محترمشان، از همراهان عزیز تقاضا دارم با قرائت فاتحه‌ای روح این خادم امام رئوف را مهمان کنید. 🔻 رحم الله من یقرأ الفاتحه مع الصلوات 🆔 @taalighat
❇️ لزوم آینده‌پژوهی نیازهای فکری جامعه 🔻 سرعت از سرعت اقدام و کنش نهادهای فرهنگی ما به‌مراتب بیشتر است. همین‌طور پیچیدگی جبهه مقابل قابل مقایسه با بساطت های ما در طراحی و اقدام نیست. همین موجب می‌شود یک یا چندگام عقب‌تر از باشیم. 🔻 یکی از نیازهای فوری نیازهای فکری، اجتماعی و نزدیک و آینده دور است تا مبادا مجدد غافلگیر شویم. البته رصدِ صرف دردی را دوا نمی‌کند بلکه باید بعد از آن به پرداخت. 🔻 باید ببینیم تا شش ماه ، یکسال آینده، پنج سال آینده، جامعه با چه ، و چالش‌هایی روبرو است. برخی امور بنیادین و برخی روبنایی و روزمره است اما باید نسبت به‌همه این موارد داشت. 🔻 یک دهه رهاسازی و دوسال تشدید حیات مجازی و توسعه‌ی آن تا پایین‌ترین لایه‌های جامعه و غفلت از همه تدابیری که باید می‌کردیم و نکردیم ما را با در طیفی از جامعه روبرو ساخته است. وضعیتی که گاه نسبت به آن بی‌اطلاع هستیم. شناخت این وضع جدید، تلاش می‌خواهد. 🔻 تهيه فهرستی از نیازها، خلاءها، ، ابهامات و چالش‌هایی که عن قریب ذهن و فکر و جوان ما را به‌خود مشغول خواهد ساخت و موج رسانه‌ای‌ فریب‌کار بر آن سوار خواهد شد، چندان دشوار و دور از دسترس نیست. 🆔 @taalighat
📌 دروس خارج و انقطاع از مسئله اجتماعی (نگاهی به ظرفیت مغفول دروس خارج و سکوت ممتد در حوادث مهم) 🔻 طبق هر روز، صبح سر استاد بزرگوارمان حاضر بودم، امسال توفیق درک درس خارج سه استاد شاخص را دارم. دروس خارج مطرح بین 70 تا 300 نفر طلبه شرکت‌کننده دارند. 🔻 برخی دروس خارج عمومی است اما برخی دروس بیشتر مجمع الفضلا است و طلاب متوسط یا مبتدی کمتر در آن‌ها شرکت می‌کنند. چنین درسی با محوریت نخبگان و فضلای جوان حوزه، یعنی یک ویژه و قابل توجه. 🔻 اما طبق معمول در همه سه ماه گذشته اساتید معظم مباحث علمی خودشان با محوریت و شرح عروة را ادامه می‌دهند. هیچ سخنی درباره مملکت مطرح نیست. داشتم فکر می‌کردم آیا این دروس با این همه ، نمی‌توانند یک روز در هفته یا یک روز در ماه را به بررسی، گفتگو، و پیرامون مسائل مهم اختصاص دهند؟ 🔻 استاد با همان روش فنی، تحلیلی و با بهره از قوه استنباطی زاویه‌ی نگاهی را مطرح کند، طلبه‌ها بحث و اشکال کنند، در نهايت خروجی علمی یا عملی از آن بیرون بیاید! آیا نمی‌شود؟ ❌ بحث بر سر نفی مسیر موجود نیست، بی‌شک باید روال آموزشی دروس خارج بر همین منوال باشد تا مجتهدینی تربیت شوند، بحث بر سر فعال‌سازی دیگر ظرفیت‌های این دروس است. بحث بر این است که آیا اساتيد ما خود را مخاطب مسائل جامعه می‌دانند؟ 🔻 الان نسبت درس خارج با مسائل جاری جامعه یا است یا اتصال با چندین واسطه‌ی بعیده. گاهی در روند آموزشی چاره‌ای هم نیست ولی نمی‌توان بین آموزش و نیاز اجتماعی جمع کرد؟ این ظرفیت عظیم از طلاب با پراکندگی به مقیاس همه استان‌های کشور، هم تنوع در اخبار منطقه‌ای دارند، هم تنوع در امکان ، هم انگیزه برای یک . 📍به‌نظر می‌رسد می‌توان به کارکردها و ظرفیت‌های جدیدی از اجتماعات علمی حوزوی اندیشید. درس خارج، برای حل اسلامی بوده است، هر فرع فقهی یک نیاز را پاسخ می‌دهد اما نیازهای امروز هم در دروس خارج جایگاهی دارند؟ امروز نیاز به فعال‌سازی این جنبه داریم! ➖➖➖➖➖➖➖➖ 🔹 پی‌نوشت: طبیعتاً مقصود این نیست که هر بزرگواری در هر زمینه‌ای حتی خارج از حوزه تخصص خود نظر دهد، مسئله اصلی بزرگان است. این‌که اساتید معظم باید ناظر به نیازهای جاری و اساسی جامعه اسلامی توأمان دارای واکنش باشند. 🆔 @taalighat
❇️ لزوم بازسازی وجهه بین‌المللی جمهوری اسلامی و جای خالی وزارت میراث فرهنگی و گردشگری 🔻 همان‌طور که طی چندین یادداشت گذشت، حوادث اخیر بازتاب گسترده‌ای در سطح بین‌المللی داشته است. این بازتاب وجهه‌ی جدیدی از را رقم زده است. حال باید به‌فکر این آسیب بود. 🔻 یکی از مهم‌ترین راهبردها در این زمینه ایجاد دسترسی مستقیم به مخاطب برای لمس واقعیتی است که از آینه رسانه دیده است. ایران را درگیر و در آستانه فروپاشی و انقلاب نشان می‌دهد اما مشاهده مستقیم ایران با سفری از نزدیک و دیدن زندگی عادی مردم این تصویر را تغییر می‌دهد. 🔻 طراحی حضور هدفمند اقشار و اصناف مختلف بین‌المللی در ایران بر اساس یک برنامه کلان می‌تواند بخشی از این آسیب را ترمیم کند. مشروط به این‌که سفر به‌صورت برنامه‌ریزی شده و با تسهیلات و پیوست رسانه‌ای همراه باشد. برای مثال: 🔹 برگزاری یک یا چند نشست و اجلاس منطقه‌ای و بین‌المللی بزرگ با حضور سران برجسته کشورهای جهان و تور هدفمند با هدف نشان‌دادن واقعیت ایران اخیر بدون لنز برای تغییر در محاسباتی که رسانه برای آن‌ها ساخته () 🔹 دعوت از خبرنگاران رسانه‌های معتبر بین‌المللی به ایران برای انعکاس خبری واقعیت ایران () 🔹 عقد تفاهم گردشگری با دانشگاه‌های جهان برای حضور اساتيد دانشگاه و محققان در ایران () 🔹 دعوت از جهانگردان حرفه‌ای به ایران به‌منظور تولید روایت و مستند از ایران واقعی امروز () 🔹 تسهیل و تبلیغ گسترده در پیک تعطيلات کریسمس و تعطیلات تابستانی برای جذب گردشگر () 📌 نکته مهم تمرکز بر و مخابره تصویری است که به‌صورت گسترده از به جهان مخابره می‌شود. اینکه: اولا زندگی و امید در جریان است و اغتشاش و انقلاب گسترده تنها یک شوخی بود. ثانیا ایران کشوری است به‌همراه تصاویر ویژه از ایران ثالثاً همکاری در تولید محصول اعم از گزارش خبری، تولید مستند و... برای بیان وضع ایران به زبان‌ها و بیان های گوناگون ❌ زمانی رخ می‌دهد که شما بتوانید اولا مناسبی انجام دهید و این نیازمند کار رسانه‌ای هوشمندانه و تولیدات متناسب است. روایت جذابیت‌های ایران با ، همان چیزی است که جای آن خالی است. ثانیا از زمينه‌ها به‌خوبی بهره ببرید. برای مثال قطر یکی از بهترین زمینه‌ها برای بود که از آن بهره لازم را نبردیم. 🔻 وزارت گردشگری حتی اگر چنین آسيبی هم در کار نبود وظیفه ذاتی‌اش ایجاب می‌کرد از دریچه جذب گردشگر به‌دنبال هدفی راهبردی تر یعنی ارائه تصویری واقعی از ایران به مخاطب جهانی باشد. 🔻 بهتر است جناب بیش از آنکه زمان خود را صرف زدن‌های روشنفکرمآبانه کنند، کمی بر مسئولیت قانونی خود متمرکز شوند. اکنون احساس می‌شود با جدی در این زمینه مواجهیم. 🆔 @taalighat
🔻 آقا می‌گوید امروز درگیر هستیم. می‌دانی جنگ یعنی چه؟ یعنی به تو حمله و هجمه شده، اگر درست مقاومت نکنی، کشته میشوی. هم خودت، هم خانواده‌ات، هم ملتت... همه... 🔻 حالا بعد از چند ماه ترکیبی به‌جای آنکه به دست بگیری، فریاد بزنی، یعنی اصلا نمیدانی کجا ایستاده‌ای و چه خبر است و فرمانده چه می‌خواهد! 🔻 برخی رفتارها و کنش‌های ما آنقدر سخیف است که گویی با داریم به موشک بالستیک حمله می‌کنیم. اگر از آقا خجالت نمی‌کشیم، حداقل کمی به فکر آبروی خودمان باشیم! زیاده عرضی نیست. هذه شقشقه هدرت... 🆔 @taalighat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔻بالاخره برگزار شد. جمعیتی پرشور و پرشمار از طلاب که برای حمایت از با جان و دل حاضرند هر کاری بکنند، دیروز اما به آن‌ها گفته بودند باید برای انقلاب تجمع کنید، آن‌ها هم آمدند. یعنی او دنبال وظیفه است، و هنگامی که بزرگترها تجمع را مصداق وظیفه‌اش معرفی می‌کنند او برای می‌آید. 🔻 ، وظیفه مدار است، مشکل اینجاست که و فرماندهی برای تشخیص وظیفه و هدایت و این ظرفیت عظیم به‌سمت وجود ندارد. درنتیجه از این ظرفیت برای کارهایی دم‌دستی استفاده می‌شود. و این يعني ... 🔻 تجمع برگزار شد اما با کمترین سطح از .. تجمع دیروز حتی در صفحه اول هیچ کدام از منعکس نشد! چه رسد به رسانه‌های دیگر که بنابود از این ظرفیت عظیم! پیام دریافت کنند.می‌دانید چرا حتی روزنامه‌های انقلابی هم این تجمع را پوشش ندادند؟ چون برای آن‌ها درجه یک بود. پس ظرفیت صفحه اول خود را به اولویت‌های دیگر اختصاص دادند. 🔻 ، فقدان پیوست رسانه‌ای، درباره ابعاد اقدام، ، همه موجب می‌شود یک پتانسیل عظیم هدر رود. 🔻 مسئله اینجاست: 🔹 ظرفیت عظیمی از طلاب انقلابی آماده عملیات داریم 🔹 هیچ اتاق فکر و اتاق فرماندهی برای به‌کارگیری این ظرفیت نداریم 🔹 پس آن را برای کارهای دم دستی هزینه می‌کنیم. 🔹 درنتیجه عملا نسبت به نیازهای اساسی انقلاب منفعل و بدون کنش جلوه می‌کنیم. ➖➖➖➖➖➖ ❌ پس تجمع نه مطلقاً خوب است نه مطلقاً بد، تجمع یک ابزار است که درصورت به‌کارگیری به‌موقع و صحیح، اثرگذار است نه همیشه و همه‌جا. 📌 انشالله بعدا به‌عنوان نمونه مواردی را ذکر می‌کنم که چگونه می‌شود از این ظرفیت برای انقلاب بهره برد... 🆔 @taalighat
❇️ آدرس کانال‌های برخی بزرگان اخلاق و عرفان مرحوم آیت‌الله‌العظمی بهجت🔻🔻 @bahjat_ir مرحوم آیت‌الله ناصری🔻🔻 @naseri_ir مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی 🔻🔻 @mesbahyazdi_ir مرحوم آیت‌الله حائری شیرازی 🔻🔻 @haerishirazi مرحوم استاد صفائی حائری 🔻🔻 @einsad مرحوم آیت‌الله سعادت پرور🔻🔻 @nedayesaadat مرحوم آیت‌الله خوشوقت 🔻🔻 @khoshvaght_ir مرحوم آیت‌الله ممدوحی 🔻🔻 @mamduhi_ir ❇️ آدرس کانال‌ برخی شاگردان مرحوم آیت‌الله بهاءالدینی، آیت‌الله سعادت پرور، آیت‌الله کشمیری و دیگر بزرگان: استاد منفرد 🔻🔻 @ostad_monfared استاد تحریری 🔻🔻 @seratemostaghim_ir استاد مؤیدی 🔻🔻 @OstadMoayyedi @ShiaTowhid استاد فروغی 🔻🔻 @forooghetohid استاد مصطفایی 🔻🔻 @borhan_maaref استاد ایوبی🔻🔻 @ostadayoobi استاد وزیری فرد🔻🔻 @rasmevafa استاد مجاهدی 🔻🔻 @alfetrah استاد وطن خواه🔻🔻 @ostadvatankhah استاد فیاض بخش 🔻🔻 @Jelvehnooralavi استاد صبرآمیز 🔻🔻 @shabname_hekmat استاد سیدحسن عاملی🔻🔻 @seyyedameli_ir استاد شیخ جعفر ناصری 🔻🔻 @nasery_ir استاد مبشر کاشانی 🔻🔻 @mobasherkashani استاد يزدان‌پناه 🔻🔻 @nasimehekmat استاد فقیهی 🔻🔻 @faghihiseyyedahmad استاد فاضلی 🔻🔻 @fazelii_ir استاد میرباقری 🔻🔻 @mirbaqeri_ir استاد سیدابوالحسن مهدوی🔻🔻 @ostadmahdavi_ir استاد جاودان 🔻🔻 @javedan_ir استاد عابدینی 🔻🔻 @abedini 🔹🔹🔹🔹🔹 🆔 @taalighat
چقدر سرمایه داریم، چقدر قدر نمی‌دانیم... (مکتب انسان‌ساز تشیع) ☘ واقعیت این است که حوزه، تشیع و جامعه اسلامی دارای یک روح است. که نفحه آن به همه حرکات و اقدامات و کنش‌های ما جان می‌دهد. هر اقدامی بدون این روح معنایی، تهی از ارزش و برکت و خاصیت است. این روح را انسان‌های که متصل به مدار و خیط هستند می‌دمند و انتقال می‌دهند. ☘ از سوی دیگر گاهی با نگاه به گذشته افسوس می‌خوریم که چقدر بزرگان اخلاق و بودند که امروز از وجود آن‌ها محروم هستیم و دست‌مان کوتاه است. ☘ اما واقعیت آن است که هنوز در گوشه و کنار بزرگان صاحب نفس که می‌توانند راه را نشان دهند و جان ما را پر از کنند، هستند. شايد امروز گمنام باشند، کما اینکه مرحوم سال‌ها بود و در دو دهه آخر عمر بیشتر در فضای عمومی جامعه شناخته شد. ☘ در فهرستی که از و اخلاق نوشتم، نام بسیاری ذکر نشده، افرادی که یا مایل به شناخته شدن نیستند، یا در فضای مجازی حضور ندارند. مقصود این‌که این فهرست تنها یک رصد ناقص و کوچک است نسبت به سرمایه‌های عظیم انسانی ما. ☘ غرض اینکه تشیع و هنوز بسیار است. چقدر مکتب اهل بیت علیهم السلام غنی است که در آن پرورش می‌یابند. چقدر این مکتب، است. ☘ برخی از این بزرگان برای انسان‌های یک شهر و یک کشور کفایت می‌کنند، آنقدر که بزرگ و باسرمایه معنوی هستند. برخی از این افراد را نمی‌توان به‌سادگی و باچند کلمه توصیف کرد. چرا قدر این غنی بودن و این سرمایه‌های عظیم و علیهم السلام را نمی‌دانیم. 🔻 از افرادی که در انسانیت حتی یک میلیمتر رشد نداشتند، ساخت و ما از بزرگان خود چند منبری و خطیب ساده. 🆔 @taalighat
پیروز واقعی بازی مراکش و پرتغال 🔻 مهمتر از متن بازی و پرتغال، حاشیه‌ی پررنگ‌تر از متن است. برد مراکش، برد یک تیم در برابر تیم دیگر نبود. تعجب نکنید اگر بنویسم این برد، متعلق به است. 🔻 برنده این بازی انقلاب بود که نگذاشت سودای به بار بنشیند. که خمینی بنیان نهاد، بنیان اسرائیل را متزلزل کرد. اگر نبود روز قدس و خمینی، امروز حس دفاع از در بین ملت‌ها موج نمی‌زد. 🔻 بازیکنان و طرفداران مراکش بعد از پیروزی پرچم فلسطین را به اهتزاز درآوردند و مردم غزه بودند که از شادمانی به خیابان ریختند. مهم نیست فینال چه می‌شود. امشب فینال جام جهانی بود. برنده قطعی و قهرمان بلامنازع آن زنده بودن هویت بود که خمینی آن را احیا کرد و زنده نگه داشت تا تبديل به شود. یک به امتی امیدوار بدل شدند تا پرچم مبارزه با استکبار به‌دست بگیرند. 🔻 پرچم به‌دست شدن مراکش، یک اتفاق ساده و یک‌شبه نیست، بلکه محصول یک فرآیند طولانی فرهنگی است که در دست اسلامی رقم خورد و باید آن را قدر دانست و توسعه داد. 🆔 @taalighat
📍عرصه‌ی فرهنگ، حاج قاسم می‌خواهد، مرد میدان لازم است... 🔻 سال 1390 بود مقاله‌ای تفصیلی با عنوان آسیب‌شناسی شورای عالی انقلاب فرهنگی نوشتم. امروز که آن متن را مرور می‌کنم تقریباً همه آسیب‌ها هنوز سرجای خودش باقی است. يعنی شورا حداقل یک دهه در وضعیتی پایدار مانده است. شورا آنقدر خنثی و در حاشیه است که گویی اصلاً در کشور چیزی به‌نام شورای عالی انقلاب فرهنگی وجود ندارد. یعنی آسیب بنیادینی وجود دارد که تا علاج نشود قدم از قدم برنمی‌داریم. 🔻 هفته گذشته حضرت آقا برای چندمین بار از وضعیت فرهنگی و شورای عالی انقلاب فرهنگی کردند. اما آیا از فردا شاهد تحول در شورا خواهیم بود؟ پاسخ من بنابر تجربه زیسته، (خیر) است. مطمئن هستم با شرایط فعلی نیز شاهد هیچ تغییری در عملکرد و شورا نخواهیم بود. 🔻 آقا سال‌هاست به زبان‌های مختلف مسئولیت‌هایی را برای ارکان فرهنگی و به‌خصوص شورا مطرح کردند، اما چرا شاهد تحول نیستیم؟ چرا خیال آقا از مسئولیت‌هایی که بر دوش اهالی فرهنگ می‌گذارد، راحت نیست؟ 1⃣ فقدان درک راهبردی در تراز رهبری 🔻 برای مثال رهبری بیش از یکسال است سخن از لزوم کشور به میان آورده است. برخی آن را به بازسازی سازمان‌های فرهنگی منحصر کرده و تقلیل دادند و سخن از ادغام و.. به‌میان آمد. بعد ایشان توضیح دادند سخن از جنس و مفاهیم کلان حاکم بر فرهنگ کشور است. این‌که در کشور چند مفهوم کلان باید به‌عنوان هویت و روح فرهنگی حاکم شود. 🔻 فهم این‌که در تشخيص اولویت و تقدم و تأخر آن عناصر چگونه عمل کنیم و اینکه یک امر فرهنگی در دارای چه عناصری است، آن‌قدر پیچیده است که با چند جلسه معمولی شورا به نتیجه و نهایت نمی‌رسد. حال با سه مرحله تعویق مواجهیم: 🔹 پیش از بیان رهبری، چنين مسئله‌ای چرا در ما مطرح نبود؟ چون اساساً نخبگان ما در یک یا چندگام از نیاز صحنه عقب هستند. 🔹 بعد از طرح مسئله ازسوی آقا در فهم مسئله با مشکل اساسی روبرو بودیم. یعنی درک واحدی از مفهوم طرح‌شده از جانب آقا، بین نخبگان وجود نداشت. 🔹 بعد از و تبیین ، مرحله‌ی بعدی بود. حالا هیچ کس متولی حل مسئله نیست. گویی کسی خود را مخاطب نمی‌بیند. 2⃣ فقدان تمرکز بر کلان مسئله‌ها (اکسیر تمحض) 🔻 اعضای شورا هر کدام دارای مناصب و هستند، این اشتغالات متعدد موجب می‌شود نتوانند بر مسئله‌ای معین کنند. عدم تمرکز از ابتدا تا حل مسئله موجب شده هیچ در شورا به نتیجه نرسد. این‌که یک نفر در آن واحد دارای ده مسئله است، یعنی اساساً است. مگر یک انسان فوق‌العاده باشد. ❌ یکی از تعابیر ویژه آقا درباره حاج قاسم این بود: هر کاری را به حاج قاسم می‌سپردیم خیالمان راحت بود که انجام می‌شود. بر مسئله توسعه‌ و تقویت محور مقاومت متمرکز شد و نتیجه آن را گرفت. 📌 سخن آخر: ما در حوزه فرهنگ، می‌خواهیم. کسی که اولاً از مسئله درکی در تراز رهبری داشته باشد، ثانیاً خود را وقف تحقق آن هدف کند، بدون زیکزاک، بدون تشتت با حفظ نهایت تمرکز. ما نخبه دارای مسئله با عزم بر حل مسئله ملی در افق فهم رهبری کم داریم... 🆔 @taalighat
📝 جریان فکری و فرهنگی انقلاب اسلامی کجاست؟ (نگاهی به عملکرد نهادهای علمی انقلاب اسلامی در حوادث اخیر): 1 ❇️ جنگ شناختی و اختلال در نظام تحلیلی 🔻 بعد از وقایع شهریور ماه و اغتشاشات در کشور، نوعی در جامعه به چشم می خورد. بی تردید در هر جامعه، تصویری است که از واقعیت ها دارند. به واقعیت است که نوع کنش انسان را تعیین می کند. 🔻 با تمرکز بر نظام محاسباتی جامعه، به ایجاد اختلال در آن می پردازد. روایت های وارونه از واقعیت و آنچه در واقع در جریان است، به تصویرهای متفاوت منجر می شود. هر تصویر و ذهنیت از واقعیت و کنونه ی جامعه، نوعی کنش اجتماعی خاص را در پی خواهد داشت. ❇️ پشتیبانی نظری جریان روشنفکری از اغتشاشات 🔻 مع الاسف در این مدت و چهره‌های تئوریک اصلاح‌طلبان، افرادی نظیر مصطفی ، محسن کدیور، سعید ، دکتر تاجیک، دکتر فاضلی، دکتر ، صادق زیباکلام و ده ها نفر دیگر اقدام به سخنرانی، مصاحبه و نگارش تحلیل و مقاله و یادداشت کردند. خروجی این یادداشت ها و تحلیل‌ها این است که کشور در نقطه ، سقوط و انحطاط قرار دارد. از بین بردن امید به آینده، ایجاد تردید در مبانی و موفقیت‌های انقلاب، یاس و بدبینی از ثمرات اجتماعی این تحلیل‌هاست. 🔻 نوعی که برای اغتشاش و اغتشاشگران محملی از تحلیل و مبنای نظری ایجاد می کند. شورش بر وضع موجود، زمینه‌سازی برای انقلاب و مقابله با جمهوری اسلامی با مبنای نظری خروجی کنش جریان روشنفکری است. جامعه با این زاویه دید خود را در مقام اصلاح و جهاد برای برکنار کردن مفاسد گسترده می بیند، پس انگیزه می یابد، عزم او تقویت می شود و به اغتشاش به چشم تلاش برای اصلاح نگاه می کند. از این زاویه هر نوع خسارت رساندن به کشور، دارای مطلوبیت و بخشی از خواهد بود. 🔻 در ضلع دیگر این جنگ شناختی، است که با شبکه های خود حتی برای نظامیان و به اصطلاح آن ها شبه نظامیان یا بسیجیان و روحانیون سازی می کند. کشتن و حتی شکنجه یک نظامی یا روحانی یا بسیجی از این زاویه امری غیر اخلاقی به شمار نیامده و بخشی از یک مبارزه مقدس است. همه این امور زمانی مشروعیت و مقبولیت می یابد که برخوردار از مبنای نظری باشد. و ایجاد کاری است که جریان روشنفکری متولی آن شده است. 📌 ادامه دارد... 🆔 @taalighat
📝 جریان فکری و فرهنگی انقلاب اسلامی کجاست؟ (نگاهی به عملکرد نهادهای علمی انقلاب اسلامی در حوادث اخیر): 2 ❇️ انفعال جبهه فکری و نخبگان انقلاب اسلامی 🔻 اما در سوی دیگر ماجرا، جریان فکری انقلاب اسلامی است که در لایه های اثرگذار خود به ادامه می دهد. این سکوت و فقدان ارائه نه تنها جامعه را دچار خلاء تحلیلی صحیح کرده بود که حتی در جبهه انقلاب نیز با مخدوش شدن دستگاه محاسباتی طیفی از جبهه خودی روبرو بودیم. 🔻 برخی از افراد جبهه انقلاب متأثر از فضای مجازی حاکم بر اذهان به تحلیل های ارائه شده در آن طیف متمایل شده و از همان زاویه به تحلیل پرداختند. 🔻 در این هنگام تنها صدای رسا و تحلیل فائقی که صحنه را از سرگردانی تحلیلی خارج کرد، بیانات مقام معظم رهبری و ارائه چارچوب تحلیلی کلان ایشان بود. پس از چند سخنرانی گویی برخی از تحلیل گران از حالت خارج شده و تازه چند کلامی سخن گفتند. اما آن هم در چارچوب و محدوده بیانات مطرح شده از سوی ایشان؛ یعنی همچنان در ❇️ کم‌کاری مؤسسات و پژوهشگاه ها 🔻 در این میان باید به کم کاری مجموعه هایی چون علیه السلام، ، ، ، دفتر تبلیغات، شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان نهادهای فکری متولی جهت دهی اندیشه ای به جامعه اشاره کرد. این مجموعه ها برای پشتیبانی نظری از انقلاب اسلامی شکل گرفته بودند اما بزنگاه نیاز، اقدام متناسب انجام نمی دهند. 🔻 با نگاهی به سایت های این موسسات در کمال ناباوری و اعجاب مشاهده می کنید همچنان نشست ها، کرسی‌های نظریه‌پردازی و سخنرانی و میزگردها حول موضوعات عادی و جاری این مجموعه در موضوعات مصوب علمی آن ها است. یعنی گویی هیچ اتفاقی در این ایام در کشور نیافتاده است. آقایان برای این حجم از انفعال و کم کاری چه پاسخی دارند؟ ❇️ کم‌کاری شخصیت‌های حقیقی علمی در این موسسات چه می کنند؟ حول کدام موضوع قلم می زنند؟ مگر اهل اندیشه نباید در بزنگاه ها به تحلیل وضعیت جامعه خود و ارائه زاویه دید و تحلیل به بدنه و نخبگان به بپردازد؟ مگر این موسسات برای پشتیبانی نظری از انقلاب اسلامی سال ها مورد حمایت مادی و معنوی قرار نداشتند؟ اکنون که زمان نیاز است چرا در سکوت ممتد و یا کنش های حداقلی به سر می برند؟ 💠 بنابر یک بررسی میدانی از بین رشته‌های جامعه‌شناسی و علوم اجتماعی 6 دانشگاه‌ شاخص مشاهده شد تنها کمتر از 10درصد این افراد در حوادث اخیر تحلیل و واکنش نظری داشته‌اند. اسم این را باید گذاشت یا ؟ 🔻 مسئله در حوزه های اقتصادی خود را به سرعت و به وضوح نشان می دهد. تا جایی که گاه درمورد آن انگاری نیز صورت می گیرد چون از امور ملموس است. اما در حوزه فرهنگ با ترک فعل هایی مواجه هستیم که به چشم نمی آید و آثار آن نامحسوس و غیرملموس است. چه کسی مسئول تشخیص این ترک فعل ها و مؤاخذه آن ها است؟ 🆔 @taalighat