تأملی در اظهارات جدید محمدجواد ظریف (1)
🔻 چقدر خوب شد که #ظریف باز هم نامه نوشت. چقدر خوب است این جماعت زیاد حرف بزنند، زیاد بگویند، آنچه در پستوی ذهن و دل دارند را بیرون بریزند. اصلاً اگر میانهی مذاکرات هستهای و وسط قصه #برجام از این حرف ها میزد، شايد فاجعه برجام رخ نمیداد.
🔻 کاش این جماعت بیشتر حرف بزنند. ظریف بیپروا حرف بزند آخرش میشود تجلیل از #ترکمانچای که هیچ غربگرا و غربستیزی تا الان به آن مباهات نکرده بود. اصلاً سالهاست قصه ترکمانچای، #غصه_مشترک_ایرانیان بود. حالا این آقا یک تنه مقابل روایت همه ملت ایستاده.
🔻 وقتی آقا گفت #کرسیهای_آزاداندیشی را راه بیاندازید و پشت گوش انداختیم یا با نگاه بسته گفتیم چرا باید به افراد آنچنانی تریبون داد، باید هم دچار پدیده #نفاق می شدیم.
🔻 این جماعت اگر حرف بزنند خیلی خیر و برکت دارد. چند سال پیش آقا گفتند عدهای در حال تئوریزه کردن نفی #استقلال هستند ولی معلوم نشد چه کسی و کجا و چگونه؟ ولی اگر #کرسیهای_آزاداندیشی بهراه بود مسئله رو میشد.
🔻 این جماعت حرف بزنند میشود یک جلد کتاب صادق #زیباکلام در تجلیل از خدمات #رضاشاه این جماعت حرف بزنند میشود چند جلد کتابهای سیدحسین موسویان و سریع القلم و آشنا و تئوریزه کردن خفت
📌 ادامه دارد...
#ظریف
#غربگرا
#استقلال
#ترکمانچای
#غصه_مشترک_ایرانیان
#کرسیهای_آزاداندیشی
🆔 @taalighat
تعلیقات
تأملی در اظهارات جدید محمدجواد ظریف (1) 🔻 چقدر خوب شد که #ظریف باز هم نامه نوشت. چقدر خوب است این ج
تأملی در اظهارات جدید محمدجواد ظریف (2)
1⃣ از کنار این اظهارات نبايد ساده گذشت. باید آن را برجسته کرد. به آن پرداخت. درباره آن نشست برگزار کرد، مقاله نوشت. این یک اتفاق ساده و یک اظهار نظر عادی نیست. یک #زاویه_دید و یک آغاز بر #تحریف کلان تاریخ است. کسی در سطح وزیر خارجه کشور وقتی ایستادن مقابل #غصه_مشترک_ایرانیان را انتخاب میکند یعنی میداند چه میکند.
2⃣ #ظریف از دوگانه آرزو و امکانات صحبت میکند. آرزویی که او میگوید همان #آرمان است و او آرمانگرایی را مقابل واقعگرایی میداند. این دوگانه میدان کارزار مهمی است. یک ملت را مخاطب قرار میدهد و میکوشد او را بهخاطر آرمانگرایی تحقیر و سرزنش کند.
3⃣ او امکانات را تحریف میکند. امکانات از منظر او منحصر در امکانات مادی است. در منطق اینها "إن تنصروا الله ینصرکم" هیچ جایگاهی ندارد. او حتی امکانات مادی کشور را هم نمیشناسد. او حتی #مردم و ملت را جزو امکانات نمیداند. او #اراده_ملی را از امکانات یک کشور نمیبیند. او اصلاً جنگی بهنام #جنگ_اراده ها را نمیشناسد
4⃣ این اظهارات آغاز یک بازی خطرناک است. آغاز #تحریف تاریخ، آغاز #خط_تردید در مسیر طی شده انقلاب، آغاز ایجاد #خط_ناامیدی از سیاست مقاومت و مبارزه در بین نسل جدید.
5⃣ دکتر فرهت قائم مقامی در دهه پنجاه از اساتید برجسته دانشگاه تهران و تئوریسینهای بزرگ سیاسی کشور بود. او نیز در آن سالها همین را میگفت. واقعیت دنیا این است که مدار و محور قدرت در عالم #آمریکا است و ما چارهای جز کنار آمدن با او نداریم. ظریف دنبالهرو همان جریان است.
6⃣ #ظریف دارد ایران را دعوت به #ارتجاع میکند. ما را به ما قبل انقلاب دعوت میکند. ما را خفت و سرشکستگی و یأس و استعمارپذیری دعوت میکند. این #دعوت_خطرناک است. او میخواهد ما را از مسیر رسیدن به قلههای عزت ناامید کند و در #پیچ_تاریخی ما را از رسیدن به #تمدن_اسلامی منصرف کند.
7⃣ اگر ایران بعد از خمینی با این منطق پیش رفته بود باید در دوره جنگ تحمیلی #خرمشهر را به عراق میدادیم چون امکانات ما همین قدر بود. باید حتی از غرب عقب مینشستیم. باید در چهارگوشه ایران تسلیم میشدیم و از گربه ایران امروز موشی بیش نمانده بود. اینان با این منطق حتی دادن بحرین و آرارات و... را هم تئوریزه خواهند کرد.
#ظریف
#غربگرایی
#استقلال
#تمدن_اسلامی
#پیچ_تاریخی
#ارتجاع
#جنگ_اراده
#خط_تردید
#غصه_مشترک_ایرانیان
🆔@taalighat
8.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#آیتالله_بهجت
🎙 مقام عالم و مبلِّغ در کلام #آیتالله_بهجت
☘ چقدر دلمان برای این مرد تنگ شده....
🆔 @taalighat
از انقلابی بودن تا انقلابی نمایی
🔻 وقتی #مفاهیم_پایه در انقلاب اسلامی را درست تعریف نمیکنیم و حد و رسمی برای آن شکل نمیدهیم، مفاهیم خاصیت خود را از دست میدهند و هر چیزی میتواند جای دیگری بنشیند.
🔻 #انقلابیگری چه چیزی هست و چه چیزی نیست؟ این را کجا بسط دادیم و تحدید کردیم؟ نتیجه آنکه هر #فریادزدن و ژست گرفتنی میشود انقلابی بودن! هر تهمت زدن و یقه گرفتنی میشود انقلابی بودن! هرچه بدبینتر، انقلابی تر!
🔻 #تقوای_سیاسی محوری ترین رکن انقلابی بودن است. هر نسبتی را بدون تحقیق به هرکسی ندادن، هر حرفی را بدون حجت بر زبان نیاوردن، دقت در اینکه هر گفتن و نگفتنی چه پیامدهای اجتماعی و فرهنگی دارد، فارغ کردن خود در اظهارنظرها از منافع شخصی و دهها نکتهی دیگر که کمی به تعيين و تحدید مفهوم انقلابی کمک میکند.
🔻 کسیکه خودش از رانت بهره میبرد ولی علیه رانت حرف میزند، کسیکه هر نسبت دروغی را بر زبان رسانه میاندازد، انقلابی است یا شیاد؟
🔻 طرفه آنکه این خود ما هستیم که چنین جنسهایی را خریدنی کردیم در بازار بچه مذهبیها! وقتی خریدار هر پرشور فریادزدنی شدیم، وقتی در دهان کسیکه دروغ میگوید و خود را #سلبریتی_انقلابی معرفی میکند، نزدیم او نیز جنس خود را فروختنی میبیند و این مدل تکثیر میشود.
#آسیبشناسی
🆔 @taalighat
مردان اهل درد
🔹 #مرد کسی است که همه وجودش درد است. #درد_مردم، #درد_دین، درد جامعه، درد انقلاب، درد انسانها، درد رشد و هدایت ديگران، و بین این دردها خود را ندیدن، سودای خود نداشتن، دنبال مقام و منصب ندویدن... انقلاب با این جنس مردان پدید آمد و با همین جنس به آرمان هایش خواهد رسید
🔹 دیروز ساعتی در کنار یک مرد با این اوصاف بودم. از #مدیران_پنجاه_و_هفتی از آنهایی که پای انقلاب ایستاده نه پای منافع خودش، همهی وجودش سوز بود. سوز و گدازش برایم مغتنم بود. باید کنار انسانهای بزرگ و پر از سوز نشست تا بتوان شعله گرفت و کاری کرد.
🔹 غصه میخورد ازاینکه:
✔️ برخی #بچههای_انقلاب به کارهای زودگذر و کوچک مشغولند و وظایف بزرگ را کنار گذاشتهاند.
✔️ چرا متفرق هستیم و دست به هم نمیدهیم برای کارهای بزرگ
✔️ چرا از زاویه سازمان و اداره به انقلاب نگاه میکنیم نه از زاویه #مأموریت انقلابی و تمدنی و فراسازمانی
✔️ برخی چنان دنبال اسم و رسم و موقعیت و جایگاه اند که گویی انقلاب برای ما موقعیت رشدهای دنیوی است نه مأموریتهای بزرگ تمدنی
✔️ غصه میخورد که چرا در بین برخی از ما سوز و غصه مردم کم شده، همت ها کوچک شده، دل به کارهای زودگذر ولی پر سروصدا خوش شده
✔️ غصه میخورد که این همه جوان قشر خاکستری در حال از دست رفتن است و ما آرام و بیدرد نشستهایم و کاری برای هدایت و رشد آنها نمیکنیم.
🔹میگفت قبل از انقلاب نه پول داشتیم، نه موقیعت و دسترسی حاکمیتی، نه امکانات، تازه کلی تهدید و تعقیب ساواک هم بود اما لحظهاي آرام و قرار بین انقلابیها نبود. وجودها شعلهور بود از درد و دغدغه
🔹 امروز هم امکانات هست، هم پول، اما انگار برخی کم کارتر شدهاند...
🔻 #غصه میخورد برای انقلاب، برای جبهه، برای مردم و چقدر امروز به انسانهایی که صادقانه غصه میخوردند و سوز خود را برای #حرکت دیگران هزینه میکنند محتاجیم، محتاجیم به #غصههای_حرکتساز و شورآفرین ...
🔻 غصه میخورد اما متوقف نمیشد، مأیوس نمیشد، به بنبست نمیرسید، حرکت میکرد مصممتر از قبل و انقلاب از این جنس انسانها میطلبد ...
#مدیران_پنجاه_و_هفتی
#جبهه_انقلاب
#اهل_درد
#انقلاب
#مأموریت
#اثرگذاری_واقعی
#غصههای_حرکتساز
🆔 @taalighat
تعلیقات
#آیتالله_مصباح #خاطره 9 ❇️ سعهصدر، انتقادپذیری واقعی 🔻 حدود پانزده سال پیش بود به دلیل رفتوآمد
#خاطره 10
#آیتالله_مصباح
🔻 عصر انقلاب، عصر وظایف بزرگ
☘ شبی از شبهای اردیبهشت ماه بود مرحوم #آیتالله_مصباح یزدی تشریف آوردند #معصومیه و در فضایی بسیار صمیمی برای طلبهها صحبت کردند. از بین فرمایشاتی که داشتند یک نکته بسیار برجسته بود. ایشان فرمودند:
☘ حوالی دهه 40 یعنی قبل از انقلاب در بسیاری از علوم سیر تحصیل را به پایان رسانده بودیم در فقه و اصول و فلسفه و... حتی در برخی از ابواب فقه نیازی به تقلید نداشتیم (کنایه از اجتهاد در برخی ابواب) با این حال ساعتها مینشستیم با دوستان فاضل خود صحبت میکردیم که چه کاری از ما برمیآید برای #جامعه انجام دهیم.
☘ بعد از ساعتها گفتگو به این نتیجه رسیدیم که یک نشریه منتشر کنیم و در آن مقاله بنویسیم و برای مردم تکثیر کنیم. این غایت کاری بود که از یک طلبه فاضل در آن عصر و زمان برمیآمد.
☘ اما امروز پس از #انقلاب_اسلامی وقتی درباره وظیفهام فکر میکنم، میبینم اگر 24 ساعت من بشود 28 ساعت و همه آن را کار کنم، باز هم زمان کم میآید برای رسیدن به این وظایف، اینقدر امروز حوزه وظایف و نیازها چندبرابر شده است.
☘ رفقا امروز با دنیایی از وظایف روبرو هستیم، نکند آرام و بیخیال و یا کم کار و کم تحرک بنشینیم.
🆔 https://eitaa.com/taalighat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَهِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّهِ عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ
نگاهی به اهمیت و ابعاد مهمانی ده کیلومتری غدیر
🔻 ساخت و تعالی فرهنگی در گرو شناخت دقیق از واقعیت جاری جامعه است. هر نوع خطای روایت و درک از واقعیت جامعه به خطای محاسباتی در تحلیل و برنامه ریزی های کلان منجر می شود. برخی درصدد هستند که جامعه ایرانی بعد از انقلاب را به ویژه در دو دهه اخیر جامعه ای فاصله گرفته از ارزش های دینی و اسلامی معرفی کنند و نتیجه بگیرند انقلاب اسلامی نتوانسته است رضد فرهنگی و ارتقای دینداری را به همراه داشته باشد. این مسئله یعنی ارزیابی میزان موفقیت جمهوری اسلامی در حوزه فرهنگ و دینداری عمومی موضوع پژوهش ها و یادداشت های پردامنه است. تحلیل مهمانی ده کیلومتری غدیر از همین منظر دارای اهمیت است؛ چرا که این جشن به مثابه یک پدیده فرهنگی و برون داد یک واقعیت اجتماعی است. در این یادداشت به برخی زوایای این مسئله اشاره می کنیم:
🔹 زیر پوست شهر به روایت ایمان
🔻 در یادداشت ها، سرمقاله ها و تحلیل های جریان غرب گرا با این تعبیر پربسامد مواجهیم که زیر پوست شهر مملو از فقر فرهنگی، دینی و افول و انحطاط اخلاقی است. اما مهمانی غدیر نشان داد زیر پوست شهر یک لایه عمیق باور دینی در حال حیات و جریان است که کمتر فرصت بروز پیدا می کند. چرا که قالب های بروز اجتماعی در دنیای مدرن تنها برخی زمینه های متناسب با آن فرهنگ را برای بروز فرهنگی ارائه می دهد. در آن قالب ها فقط یک برش خاص از جامعه ظهور می یابد و در نهایت خطای محاسباتی را در پی خواهد داشت. مهمانی ده کیلومتری همانند راهپیمایی اربعین نشان می دهد انگیزه های دینی و باورهای مذهبی در سطوح مختلف اجتماعی به صورت فعال، پویا و زنده حضور دارد. آنچه در زیر پوست شهر می گذرد ایمان است نه انحطاط.
🔹 نیاز کشور به جشن ملی با محوریت مفاهیم دینی
🔻 یکی از نیازهای قطعی فرهنگی کشور، وجود یک جشن ملی بزرگ و برخوردار از هویت دینی همگون با مبانی انقلاب اسلامی است. نمای بیرونی دین داری و ویترین دینداری جامعه ایرانی در بروز و ظهور عمومی محدود به مناسبت های مذهبی ایام سوگواری بود. هرچند در اعیاد دینی مراسمات مذهبی در گوشه و کنار کشور برقرار بود اما این جشن ها تبدیل به نمای پرتلالوء دینداری به چشم نمی آمد. انقلاب اسلامی باید می توانست الگویی از شادی عمومی در مقیاس ملی با محوریت مفاهیم دینی که فصل ممیزه با دیگر الگوی های شادی موجود در دنیای مدرن است را به نمایش بگذارد. مهمانی ده کیلومتری غدیر یک آغاز و پیش درآمد بر طراحی هوشمند این اقدام است. باید توجه داشت این اتفاق یک شروع و آغاز است و برای به بلوغ رساندن آن باید مسیری هوشمندانه و بر اساس اندیشه ورزی در پیش گرفته شود؛ در غیر اینصورت دچار تکرار و عقب گرد خواهد شد.
🔹 ضرورت عبور از افسردگی اجتماعی دهه گذشته
🔻مشکلات اقتصادی و ناامیدی های پدیدآمده از رنج هایی که بر اثر بی تدبیری و ترک فعل های گسترده در دهه گذشته که محصول مدیریت غرب گرای ناامید و افسرده بود، موجب شد نوعی افسردگی در جامعه ایرانی به وجود آید. از ابتدای دهه نود و با روی کارآمدن #دولت_اعتدال چرخ های پیشرفت و تحول در کشور رو به کندی نهاد و مشکلات متراکم اقتصادی و اجتماعی زندگی مردم را متأثر کرد. دولت انقلابی و مردمی باید گامی موثر برای عبور اجتماعی از این فضای دردآور را فراهم می کرد. عبور از این افسردگی ها هر چند باید با کار و تحول و رشد اقتصادی اتفاق بیافتد اما بهره گیری از مولفه ها و ابزارهای فرهنگی بی تردید مسیر را هموار می کند. «#جشن_ملی» یک رویداد در مقیاس کنش یک ملت است که در آن روز همه مردم با همه سلایق متنوع احساس شادمانی و سرور و حال خوب دارند. حکومت باید بتواند چنین زمینه و فرصتی برای فاصله گرفتن از مشکلات جاری در زندگی مردم را فراهم سازد. جشن #غدیر از این زاویه دارای اهمیت و قابل مطالعه است.
#مهمونی_ده_کیلومتری
#جشن_ملی
#تحلیل
🆔 @taalighat
فاصله ذهن ما تا ذهن جوان امروز
(تحول در مرجعیت های فکری جامعه)
🔻 برای آنهایی که دنیا را از دریچه #ایتا نگاه میکنند و یا قبلتر از گسترش شبکههای اجتماعی از ورودیهای محدودی چون #کیهان و جوان و وطن امروز و ایران میدیدند و میبینند: همه چیز آرومه... ما در حال فتح الفتوح هستیم و انقلاب هر روز در پی تحقق آرمانی در پس آرمان دیگر است. جواب همه #شبهات هم روشن است و کلی کلیپ و تحلیل بصیرت آفرین داریم برای حل شبهه. کسی هم که کانال فارس و تسنیم و رجا و... ندارد حتما #اخبار_20:30 میبیند و بصیرتش ارتقا مییابد.
🔻 اما همه واقعیت جامعه این نیست. امروز منابع و ورودی دستگاه #تحلیل حداقل بخشی از جامعه و جوانان با ورودی و منابع ما متفاوت است. امروز بهشدت شاهد تحول در #منابع_خبری و #مرجعیت_فکری و تحلیلی هستیم. امروز بخش زیادی از جامعه تلویزیون جمهوری اسلامی را نمیبیند. بسیاری از چیزهایی که برای خبر معمولی است به گوش او هم نرسیده و دنیا و ایران را از دریچه دیگر و با عینکی متفاوت میبیند.
🔻 حدود یکسال پیش بعد از چندسال مجدد #تلگرام نصب کردم. فقط هم در کانالهای ضد انقلاب و یا اصلاحطلب عضو شدم تا ببینم چه خبر است. کافی است یک جوان عادی و یا یک انقلابی معمولی فقط یک هفته بخشی از تحلیلها و اخبار و یادداشتهای این افراد یا کانالها را بخواند به راحتی نسبت به انقلاب، آینده، ایران و... #ناامید و بدبین و افسرده و معترض و حتی ضدانقلاب میشود. #اینستاگرام و #تلگرام و #توئیتر و... برای خودشان جنگلی هستند که هیچ در و پیکری ندارند.
🔻 و ما نمیدانیم در ذهن آن جوانی که دیروز به خیابان آمد و شعار داد چه میگذرد. حتی گاهی نمیخواهیم باور کنیم که او دارای دنیای متفاوتی است و تا به دنیای او راه نیابی نمیتوانی با او وارد #گفتگو شوی. او #انقلاب آنطور که ما میبینیم، نمیبیند، او آنچه را ما دستاورد میدانیم هزیمت و شکست میداند.
🔻 چه نهادی متولی رصد است:
✔️ رصد مرجعیت های فکری جدید
✔️ رصد منابع خبری جدید
✔️ پایش و طبقهبندی محتوای تولیدی این مراجع و منابع جدید
✔️ پایش و طبقهبندی شبهات و گرههای ذهنی که ایجاد میشود
✔️ آینده پژوهی وضعیت فکری و تحلیلی آتی جامعه براساس این سنخ نگرش
(پاسخ به این پرسش که سامانه تحلیلی ذهن جامعه نسبت به حوادث خرد و کلان چگونه خواهد شد)
✔️ طراحی مرجعیت و منابع جدید پاسخگو
✔️ تولید محتوای متناسب با گرههای ذهنی ایجاد شده
✔️ طراحی فرآیند رسیدن محتوا به مخاطب اصلی و نه بازتکرار آن در چرخه باطل از جامعه انقلابی برای انقلابی
#تحلیل
#پیشنهاد
#مرجعیت_فکری
🆔 https://eitaa.com/taalighat
تعلیقات
فاصله ذهن ما تا ذهن جوان امروز (تحول در مرجعیت های فکری جامعه) 🔻 برای آنهایی که دنیا را از دریچه
✅ اسامی و آدرس برخی از کانالهایی که در مطلب بالا به آن اشاره شد
🔻🔻🔻
🔹آينده (این کانال بهنوعی انعکاس دهنده حجم وسیعی از محتوای تولیدشده در فضای اصلاحات است)
https://t.me/A_pajhohi
🔹محسن رنانی
https://t.me/Renani_Mohsen
🔹محمد فاضلی
https://t.me/fazeli_mohammad
🔹پویش فکری توسعه
https://t.me/PooyeshFekri
🔹مجتبی لشکربلوکی
https://t.me/Dr_Lashkarbolouki
🔹اندیشه دینی معاصر
https://t.me/andishedinimoaser
🔹مصطفی تاجزاده
https://t.me/Mostafa_Tajzadeh
🔹وحید اشتری
https://t.me/ghabl_enghelab
🔹مصطفی ملکیان
https://t.me/mostafamalekian
🔹محسن کدیور
https://t.me/Mohsen_Kadivar_Official
🔰️ اینها تنها بخش بسیار کوچکی از فضای تولید تحلیل منفی و ناامیدکننده است و این فهرست بسیار بالابلندتر از این چند کانال است که بهصورت نمونه معرفی شد.
🆔https://eitaa.com/taalighat