eitaa logo
تعلیقات
1.2هزار دنبال‌کننده
363 عکس
52 ویدیو
25 فایل
📚 در این صفحه گاهی #خاطراتم را می‌نویسم 📝 و گاهی #یادداشت هایی درباره مسائل گوناگون #حوزه و #جامعه و #انقلاب ... (طلبه حوزه علمیه قم) 📝مسیر ارتباط: @fotros313h (📲 نشر مطالب با ذکر #لینک)
مشاهده در ایتا
دانلود
(بخش پنجم) 📌 نگاهی به ابعاد جنگ زیرپوستی ایران و امریکا در دهه اخیر و طراحی چندلایه دشمن 3⃣ تحول در مرجعیت های اجتماعی (تغییر نهاد مرجع) 🔻 یکی از مهمترین تحولاتی که عناصر جدید فرهنگی در از جمله اینستاگرام رقم زد، تحول در ایجاد مرجعیت های اجتماعی یا به تعبیر دیگر نهاد مرجع بود. در این فرآیند و تحلیلی از منابع متقن و دارای پایگاه و اصالت به پدیده بدون هویت «سلبریتی های هنری، ورزشی و ...» تغییر می کند. در محیط حقیقی نحوه مرجعیت یافتن یک فرد در فضای اجتماعی، یک فرآیند نسبتا طبیعی، منطقی و گام به گام را طی می کند. اگر کسی فاقد صلاحیت های مقبول در نهاد فرهنگ حاکم اجتماعی باشد، نمی تواند به راحتی به مرجعیت برسد. اما اینگونه است که برای افرادی که فاقد هرگونه صلاحیت، اصالت و وزانت است، جایگاه و پایگاه می سازد. 🔻 زمینه ساز پذیرش این افراد به عنوان مرجع است. در حالی که در گذشته طیف قابل توجهی از هنرمندان و ورزشکاران و نهادهای مرجع برخوردار از عناصر فرهنگ مادر و اصالت های ملی و دینی بودند. اما امروزه سلبریتی فاقد هرگونه پایگاه فکری، فرهنگی، ملی و حتی اخلاقی است. و جالب اینکه ذائقه جدید این انسان بی هویت را به عنوان نماد هویت مطلوب می پذیرد. 🔻در دختران جوان بسیاری دارای یک میلیون هستند که تنها هنر آن‌ها این است که صبح به صبح از سفره صبحانه اش و از ست بودن رنگ لباس و پرده و روتختی اش عکس می گیرد و برای همه نمایش می دهد بدون اینکه دارای هیچ گونه ارزش و آورده انسانی ویژه ای برای مخاطب باشد بلکه تنها بعد مادی وی را تقویت می کند. با گسترش این سبک از میل به عشوه گری، ، دیده شدن، ستایش شدن، و... در همه مخاطبین برجسته می شود. مخاطب به‌نحوی تغییر کرده که این فرد را مهم و می‌داند. 🔻 نکته اساسی در تغییر مرجعیت های اجتماعی، تحول در جامعه است. ارزش از پایگاه معرفتی تهی شده و نهاد تعیین کننده ارزش از مبانی به اشخاص تغییر می کند. اشخاصی که خود برخوردار از پایگاه فکری نبوده و به صورت کلی ذیل دنیای مدرن زیست می کنند. 4⃣ گسترش گیم نت‌ها و بازی‌های جهت‌دار رایانه‌ای 🔻 هر چند رواج بازی‌های رایانه‌ای از اواخر دهه هفتاد آغاز شد اما در دهه اخیر به طور گسترده رواج پیدا کرد و به نوعی به تغییر مدل و جوانان منجر شد. این تغییر از دو جهت رخ داد. از یک سو به طور گسترده مکان هایی به نام گیم نت در سطح شهرها برپا شد، و از سوی دیگر محتوا و جهت گیری این بازی ها که بسیاری با تم ، و ترویج نوعی از مطلوبیت ها به عنوان قهرمان و پیروز عرصه بودن، موجب شد مدل جدیدی از تفریح و محتوای تفریحی پدید آید. [تحلیل نحوه اثرگذاری روحی و اجتماعی بازی های رایانه ای مجال دیگری می طلبد.] 5⃣ گسترش بازی و ورزش های نوین 🔻 از سوی دیگر برخی بازی ها از جمله پینت بال در کشور رواج یافت. نوعی از بازی و ورزش که دقیقا تمرین جنگ شهری است. امری که در برای کشور چالش زا بود و مسئولین میدانی ابراز می کردند آمادگی و تجربه مدیریت جنگ شهری را نداشتند. حال این مدل در حال ترویج بود. 6⃣ از خاصیت افتادن نهاد تربیت معلم [دانشگاه فرهنگیان] 🔻 مهمترین بستر ، مدارس و فرصت 12 ساله آموزش و پرورش است. معلم یکی از کلیدی ترین عناصر این زمینه تربیتی است. گزارش های میدانی حاکی از آن است که طیف قابل توجهی از نسل جدید فاقد صلاحیت های فکری و بینشی لازم هستند. گزارش های خرد نشان می دهد برخی معلمان در کلاس های درس علیه عقاید شیعی و مذهبی صحبت می کنند و برخی دیگر نیز علیه انقلاب و ارزش های آن و در مقام دفاع از عصر بر آمده اند. معلم نیز همسو با فضای مجازی به ترویج یک نوع سبک تفکر ویژه است. در این میان مهمترین نهاد متولی تربیت معلم که دانشگاه فرهنگیان است، از خاصیت افتاده و در دوران هشت ساله اعتدال از تقویت آن و حتی تعیین رئیس برای آن جلوگیری شد. آیا خروجی این جنس مدارس می تواند در خدمت انقلاب اسلامی باشد؟ 📌 ادامه دارد... 🆔 @taalighat
تحلیل_اندیشکده‌های_غربی_درباره_رویدادهای_اخیر_ایران.pdf
1.98M
♦️ تحلیل درباره حوادث اخیر ایران 🔹 اندیشکده راهبردی تبیین در راستای رصد اندیشکده‌ها و رسانه‌های غربی، از ابتدای وقوع رویدادهای اخیر کشورمان، مطالب منتشرشده در اندیشکده‌های غربی شامل یادداشت‌ها، مقالات، نشست‌ها، کنفرانس‌ها و مصاحبه‌های مختلف را مورد بررسی قرار داده که چکیده‌ای از آن در فایل پیوست‌شده ارائه می‌شود. @rahbariefarhang ➖➖➖➖➖➖➖ 🆔 @taalighat
📍واکنش استاد عندلیب همدانی به انتقادات 🔹 لحن کنایی واکنش استاد به اتفاقات اخیر این گمانه را ایجاد کرده بود که وی نسبت به اصل نظام موضع انتقادی اتخاذ کرده است. 🔹 در پی ابهام‌ها و انتقادات به این مواضع، این استاد دروس خارج حوزه علمیه قم در گفتگو با برخی شاگردان به این ابهامات پاسخ دادند: 🔻🔻🔻 "از نظر اینجانب هرگونه آسیب به نظام جمهوری اسلامی، آسیب به اساس و ریشه دین و تشیع و روحانیت است. باید از اصل نظام حمایت کرد و بی‌تردید به‌هیچ وجه جایز نیست." "آنچه در متن بنده آمده است، انتقاد از برخی رویه‌هایی است که قطعاً به‌نفع نظام نخواهد بود. انتقادات ما از سر دلسوزی و برای رفع نقایص و تقویت نظام است." " بنده در پیام‌های بعدی به صراحت هرگونه خشونت، جسارت به مقدسات و ساختارشکنی را به‌شدت محکوم کردم. لذا نباید متن منتشر شده موجب سوءبرداشت شود." به‌نقل از کانال 🔻🔻 @antisecular_ir ➖➖➖➖➖ 🆔 @taalighat
(بخش ششم) 📌 نگاهی به ابعاد جنگ زیرپوستی بین ایران و آمریکا در دهه اخیر و طراحی چندلایه دشمن 7⃣ تصویب و اجرای اسناد بالادستی مدرن مانند سند 2030 🔻 جریان استکبار به برای امتداد اهداف فرهنگی خود در کشور می پردازد و با پیگیری اجرا و تصویب اسناد فرهنگی و آموزشی مادر در کشور، چون گامی در راستای تضمین بلند مدت اجرای منویات آن در کشور است. جریان نیز به سرعت با این خواسته همراهی کرده و اقدام به تصویب سند و تأمین مالی اجرا و تدوین دستورالعمل های اجرایی آن به صورت مخفیانه می نماید. 🔻 غفلت از آموزش و پرورش که سندی بومی به شمار می آید، زمینه ساز تصویب و اجرای چنین سندی قلمداد می شود. 8⃣ تصویرسازی منفی از نهاد دین، مذهب و جامعه مذهبی در رسانه 🔻 بسیاری از متولیان عرصه فرهنگ و نهاد دین هیچ توجهی به مقوله راهبردی و اثرگذار « اجتماعی» ندارند. اینکه همه تلاش ها و اقدامات و فعالیت های فرهنگی در نهایت به پدید آمدن کدام « عمومی» در ذهنیت مخاطب اجتماعی منجر می شود؟ امروز بخشی از واقعیت، برداشت ها، روایت ها و تصویرهای ذهنی مخاطبین از مفاهیم و واقعیات و مقولات اجتماعی است. 🔻 امروز در جامعه ایران، قشر نوجوان و جوان چه تصوری از نهاد دین، انقلاب، روحانیت، جامعه مذهبی و این دست مفاهیم دارد؟ واقعیت آن است که بی‌توجهی، غفلت و ناآشنایی با این واقعیت راهبردی در جامعه موجب شده است عناصر تولید کننده ذهنیت اجتماعی زمینه بروز و ظهور پیدا کنند و در نهایت تصویری وارونه از مفاهیم ارزشی پدید آورند. 🔻 سریال ها، فیلم های سینمایی، و... تصویری وارونه، منفی و چندش‌آور از بسیاری از مفاهیم ارائه کرده است. جامعه مذهبی، دینداران، بسیجیان و روحانیت، قشری خشک، ، دگم، گرفتار عقده های درونی، برخوردار از کمترین هوش اجتماعی، جنگ طلب و نامهربان، خشن و مدعی و فاقد ارزش های اخلاقی نمایش داده می شود. 🔻 تکرار یک مفهوم و تصویر در بازه ای ده ساله به تولید واقعیت ذهنی جدید منجر می شود. این مفهوم‌سازی از جامعه مذهبی به‌عنوان زمینه گفتگو و تعامل را سلب می‌کند و مخاطب همواره با پیش‌داوری مواجه خواهد شد. 🔻 در تعاملات روزانه خود به عنوان با مردم و قشرهای مختلف از جوان و نوجوان و دانشجو و بازاری و... می شنویم که می گویند: حاج آقا شما با بقیه خیلی فرق داری. شما خیلی خوبی. این قضاوت به خوب بودن، ناشی از با یکی از افراد آن طیف، بدون واسطه‌گری رسانه و سازی رسانه‌ای است. در حالی که قضاوت عمومی به بد بودن همه آن قشر نتیجه آن ذهنیت سازی اجتماعی است. 🆔 @taalighat
📌 جفای ما انقلابی‌ها در حق آقا و انقلاب... 🔻 بعد از اخیر تحلیل‌گران از زوایای مختلف قلم زدند از جمله از زاویه و بحث از ضرورت وجود فضای باز برای انتقاد از حاکمیت و امکان گفتگو. 🔻 در این بین اما گفتاری دیدم از آقای که دعوت به گفتگو با منتقدین و معترضین دارد و اینکه عدم گفتگو موجب تراکم انتقادها و انفجار در مقاطع زمانی می‌شود. ❓❗️ با خودم گفتم اگر این مصاحبه را یک جوان بخواند با خودش می‌گوید عجب روحانی روشنفکری، چه نگاه باز و آغوش گرمی. 🔻 اما قضاوت برساخته رسانه از آقا تصویری انتقادناپذیر (بخوانید دیکتاتور) است. ببینید چقدر واقعیت‌ها معکوس روایت می‌شود. نماد حوزه سنتی، روشنفکر خوانده می‌شود و نماد حوزه آزاداندیش، دگم!!! چرا؟ چون ما کم‌کاری کردیم. 🔻 حالا بیایید به حدود 20 سال قبل بازگردیم زمانی که آقا ایده را مطرح کردند. به 10 سال پیش برگردیم که ایده و لزوم حضور در دانشگاه را مطرح کردند. یا در بین دانشجویان سنت را مطرح کردند. 🔻 ما چه کردیم با آقا؟ اگر در زمان خودش تشخيص های دوراندیشانه آقا را جدی می‌گرفتیم و اجرایی می‌کردیم دو اتفاق می‌افتاد: 1⃣ فضای باز گفتگو در کشور رواج می‌یافت و عقده‌هایی خفته در گلو نمی‌ماند تا کشور گاهی دچار برخی نارسایی‌ها و شود. 2⃣ تصویری که از کشور و رهبری در ایران و جهان مخابره می‌شد، تصویر و نبود. ❇️ انقلاب با هم به انقلاب و وجهه بین‌المللی آن جفا کرد هم به رهبری که آزاداندیش ترین رهبر جهان است و هم به جامعه که طعم شیرین برخی ثمرات را نچشید. ❇️ به جرأت می‌توان گفت زیباترین و اصیل‌ترین شعارها و آینده مطلوب را برای بشریت نوید می‌دهد. نوترین و جذاب‌ترین و دقیق ترین راهبردها را طراحی می‌کند در این میانه هر چه ما در تحقق این منویات کنیم به انقلاب و بشریت جفا کرده‌ایم. 🆔 @taalighat
❇️ ما هم مقصریم... 🔹 فارغ از همه آمارها و تحلیل‌ها درباره‌ی این‌که آیا محوریت اغتشاشات اخیر با ها بوده یا نه (باتوجه به تشکیک هایی که برخی دارند)، یک امر مسلم وجود دارد و آن اینکه ما نسبت به مقوله خصوصاً در دهه اخیر اهتمام لازم را نداشتیم. 🔻 اساساً مقوله چنان که در منظومه فکری امام و رهبری دارای ارج و منزلت است، در متن مدیریت کشور جایگاه لازم پیدا نکرد و در سایه فقدان ما نسخه‌های دیگری عملاً مدیریت صحنه تربیت نسل را به‌دست گرفتند. امری که در آثار مخرب آن را به‌سهولت می‌توان مشاهده کرد. 🔻 به‌قولِ حاج قاسم در دل تهدیدها فرصت نهفته است. از منظر فرصت به این مسئله نگاه کنیم. فرصت بازخوانی و بازسازی. نهادهای متولی متناسب با اقتضای زمانه داشته‌اند. مسئولین مجموعه‌های زیر در دهه اخیر باید نسبت به خود باشند: 🔻 بسیج دانش‌آموزی 🔻 اتحادیه انجمن اسلامی دانش‌آموزان 🔻 معاونت پرورشی وزارت آموزش و پرورش 🔻 کانون‌های فرهنگی هنری ارشاد 🔻 وزیر آموزش و پرورش 🔻 مرکز تدوین متون درسی 🔻 شوراي عالي انقلاب فرهنگي 🔻 شورای عالی فضای مجازی 🔻 سازمان تبلیغات اسلامی 🔻 دفتر تبلیغات اسلامی 🔻 مرکز رسیدگی به امور مساجد 🔻 صداوسیما 🔻 و... 🔹 عدم متناسب با اقتضای نسل و عصر جدید، عدم هماهنگی و طرح مشترک، تحولی روشن، تمرکز بر رویه‌های عادی و روزمره، به‌جای عملکردمحوری بخشی از آسیب‌های موجود در این نهادها است. با این رویه قطعاً به‌نقطه مطلوب نمی‌رسیم. 🔹 اگر میخواهیم با بحران ها مواجه نشویم از همین امروز باید به فکر باشیم. نهادهای متولی با فاصله از روش مدیریت به روش می‌توانند با هماهنگی، به طرحی همه‌جانبه برای جدید دست‌یابند. 🔻 اکنون موقعیت مناسبی است که از دستگاه‌های مسئول مطالبه کنیم، چرا که بعد از این دوباره هریک به روال قبلی خود و بازمی‌گردند و در بر همان پاشنه قبلی خواهد چرخید. 🔹 نکته دیگر این‌که شاید اکنون بتوانیم معنای تذکر رهبری درباره لزوم کشور را دریابیم و برای آن چاره‌ای بیاندیشیم. چرا که اکنون با نهادهای فرهنگی متکثر کم بازده مواجهیم. 📌 از همین امروز باید به فکر فردا بود چرا که خیلی زود دیر می‌شود... 🆔 @taalighat
توسعه‌ي فرهنگ قدرشناسی 🔻 در جریان‌های مختلف فکری کشور، انسان‌های ، بدون حاشیه و دلسوزی وجود دارند که گاه سایه‌ی جریان سیاسی اجازه دیده‌شدن نکات مثبت شان را نمی‌دهد و بعد از تغییرات سیاسی در کشور به می‌روند. 🔻 به حاشیه رفتن افرادی که دارای ظرفیت‌های فکری یا مدیریتی یا خدمتی خاص و در راستای هستند هم برای کشور ضرر است و هم برای آن فرد تولید می‌کند. 🔻 حداقل کار ممکن از طرف بچه‌های شناسایی این افراد و از آن‌هاست. چه از جبهه فکری ما باشند یا طرف مقابل. باید مقوله افراد و سرمایه‌ها تبدیل به یک شود. 🔻 اولین پیشنهاد عملی: دکتر از افراد متخصص، دلسوز، پرکار، بدون حاشیه و متمرکز بر بسیاری از نقاط مدنظر رهبری در مقوله بود. گرچه انتقادهایی نیز داشته باشیم اما برآیند کلی را لحاظ می‌کنیم. پیشنهاد: دعوت او به حوزه علمیه قم، استفاده از تجارب و تجلیل از زحمات چندساله اش... 🆔 @taalighat
🔻سرتاسر عمرتان به تردید گذشت 🔻عمری که به پوشاندن خورشید گذشت 🔻ای جرئت از شما! وایِ شما! 🔻از این همه خون چگونه خواهید گذشت؟ ✍🏻 🆔 @taalighat
خواندید ...، آزادی شد یکی دوماه در آبادی حالا که و کودکان را کشتند دیگر ز شما نمی‌رسد فریادی... ➖➖➖➖➖ لعنت به هر آن کسی‌که در دمید ، ، ریش سفید دیدید که بازی آخرش خونین شد... ، زندگی، آزادی همه گشت ➖➖➖➖➖ گر چه می‌خواست که این قصه فراگیر شود... فتنه با خون می‌خوابد 🆔 @taalighat
❇️ جای خالی نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه در حوادث اخیر 🔻 وقتی از کف جامعه ناامید شد و به نتیجه نرسید، نزاع را به صحنه کشید. جایی که مملو از احساسات نسل جوان و ذهن پرسشگر آن و بستر اقدام‌های خام است. 🔻 یکی از راه‌های مدیریت اوضاع دانشگاه (البته در نسبت با قشر گفتگوپذیر) از طریق افرادی است که دارای وجاهت در بین دانشجویان هستند. نهاد رهبری به‌عنوان کسانی‌که هم و هم دارند باید وسط صحنه میدان‌داری می‌کردند اما... 🔻 مقدمه ، برخورداری از جایگاه و وجاهت و است. نیز یک شبه پدید نمی‌آید. نهاد طی سال‌های گذشته فرصت داشت: 🔹اولا بین دانشجویان جا باز کند، ارتباط با را افزایش دهد، دسترسی‌های میدانی خود را گسترش دهد، به‌گونه‌ای که به ذهن دانشجو متصل باشد تا در موقع نیاز، ریش‌سفیدی او را بپذیرند. همین‌طور افزایش و تعمیق ارتباط با که آثار متعددی دارد. 🔹ثانیا طی این سال‌ها با گفتگوی هدفمند، تدابیر متنوع و راه‌اندازی بسیاری از گره های ذهنی را بگشاید تا امروز با اشاره‌ای مشکل حل شود. 🔻 اما نهاد در لایه‌هایی تبدیل شده است به کرسی تدریس محض یا مسیری برای شدن و... به گزارش فعالین در صحنه خبری از پویایی و نشاط مورد انتظار به‌گوش نمی‌رسد. 🔻 باید به‌عنوان زمینه حضور نهاد حوزه در متن جامعه نخبگانی و زمینه اتصال حوزه و دانشگاه در اندیشه و عمل باشد. نهاد گویی دچار و برای ادامه حضور و حیات است. متأسفانه انتقادها از بیش از پیش است که باید چاره شود... 🆔 @taalighat
📍شعار، ذهنیت، ماشین تولید نفرت 🔻 یکی از عناصر نرم مهم در همه جنگ ها در طول تاریخ بوده است. کارکرد شعار نه تنها تهییج یک لشگر که نشان‌دهنده آن لشگر و بروز دهنده و افکار آن‌ها است. 🔻 به شعارهایی که در این مدت در تجمعات به‌کارگرفته شد دقت کنید. کارکرد بسیاری از آن‌ها و ایجاد ذهنیت منفی در طرفین ماجرا است. 🔻 یکی از این شعارها که ذهنم را مشغول کرد، شعاری بود که دختران بدحجاب در دانشگاه سبزوار سردادند: زن آزاده منم، هیز تویی، هرزه تویی... 🔻 این شعار در گوینده آن این را تثبیت می‌کند که طرف مقابل تو را انسانی فاسد، هرزه و اهل فحشا می‌داند. همین نگاه را سد می‌کند. این دوتا دختر تا دیروز سر کلاس کنار هم می‌نشستند با حفظ اختلاف سلایق و باورها اما سد نشده بود. اما با آن شعارهای رکیک و این جنس شعارها از فردا مثل دو دشمن کنار هم می‌نشینند در حالی‌که مملو از و نسبت به‌هم هستند. 🔻 و سازندگان شعارها همین را می‌خواهند: ایجاد حس نفرت بین جامعه و . اگر فضای دانشگاه به این سمت سوق داده شود، نتايج ناگواری درپی خواهد داشت. بهترین عاملی که دشمن می‌تواند بر روی آن سرمایه‌گذاری کند تا اغتشاشات ادامه‌دار شود، عامل و احساسات جوانی و ایجاد برای رسیدن به یک خواسته است. 🔻 در بسیاری از دانشگاه‌ها، معترضین واقعاً گوشی برای شنیدن ندارند و آمده‌اند تا فقط فریاد بزنند. حواسمان باشد در حال کار است... 🔻 این رفتار طرف مقابل را می‌طلبد. مطمئنا اگر کسی این شعار را در دهان آن دانشجو نمی‌گذاشت بسیار بعید بود خودش به چنین نگرش تندی سوق یابد. هوشیاری راه برون‌رفت از ماجرا است. ❌ همان مقدار که گزاره‌ی (بعد از هر زن چادری ای می‌بینم، وجودم پر از نفرت می‌شود) غلط است، گزاره‌ی (بعد از هر زن بی‌حجابی می‌بینم وجودم پر از نفرت می‌شود) هم غلط است. 📌 ماشین تولید نفرت را خاموش کنید... 🆔 @taalighat