eitaa logo
تعلیقات
1.3هزار دنبال‌کننده
417 عکس
61 ویدیو
29 فایل
📚 در این صفحه گاهی #خاطراتم را می‌نویسم 📝 و گاهی #یادداشت هایی درباره مسائل گوناگون #حوزه و #جامعه و #انقلاب ... (حسین ایزدی _ طلبه حوزه علمیه قم) @fotros313h (📲 نشر مطالب فقط با ذکر #لینک)
مشاهده در ایتا
دانلود
☘ اولین باری بود که می‌خواستم به مشرف شوم. سال‌ها فراق و لحظه‌های وصال، برای یک کربلا ندیده احساس غریبی می‌ساخت. دنبال راهی بودم تا بهترین بهره را از زیارت ببرم. ☘ قبل از سفر محضر اساتید و بزرگان بسیاری رسیدم که همه بزرگوار و اهل فضل و معنا بودند و راهنمایی خواستم که در این سفر چه کنم. از خرمن فضل هر یک توشه‌ای برداشتم اما هنوز دلم آرام نشده بود. ☘ زنگ زدم به . گفتم حاج آقا میخوام مشرف بشم . چه کنم؟ چه می‌فرمایید؟ فرمود: حسین این عبارت را هم بخوان و تکرار کن و هم به معنای آن توجه کن کار تمام است: 🔻🔻🔻🔻 إِرادَةُ الرَّبِّ فِي مَقادِيرِ أُمُورِهِ تَهْبِطُ إِلَيْكُمْ وَتَصْدُرُ مِنْ بُيُوتِكُمْ ☘ با همان بیان شیرین و دلنشینش این عبارات را توضیح داد که بدان امام همه‌کاره است. اگر ایمان به این معنا داشته باشی، کار درست می‌شود. حاجی با همین به بود که سال‌های سال با توسل عارفانه از کار مردم گره‌گشایی می‌کرد. کردن‌های حاجی بدون برو برگرد نتیجه می‌داد. ☘ بعد از این گفتگوی کوتاه احساس کردم دلم تازه آرام شد... حاجی به من یاد داد زیارت يعني چه... 🆔 @taalighat
تعلیقات
#حاج_قربی ☘ اولین باری بود که می‌خواستم به #کربلا مشرف شوم. سال‌ها فراق و لحظه‌های وصال، برای یک کر
14 اهل ادب بود. ادب و آداب نوکری را خوب می‌دانست و خوب یاد می‌داد. ☘ بسیار حساس بود که درباره از چه تعبیری استفاده می‌شود. 🔻 اگر کسی می‌گفت حاجی میخوام برم کربلا... 🔻 می‌فرمود: میشی، بگو می‌خوام بشم. ☘ حاجی و ادب محضر امام را خوب می‌دانست. کسی که نمی‌داند حرم چیست و چه جایگاهی دارد حتی در کلام ظاهری هم دقت نمی‌کند ولی حاجی می‌دانست کجا می‌رود و این رفت و آمدها همه حساب و کتاب دارد... از خدا جوئیم توفیق ادب بی‌ادب محروم شد از لطف رب 🆔 @taalighat
تعلیقات
#اربعین 📝 يادداشت‌هاي اربعینی (3) 🔻 بین #عاشورا، اربعین و انتظار رابطه ای است که اگر از آن غفلت کن
📝یادداشت‌های اربعینی (4) 🔻 در هر عصر، محور و مبارزه با مستکبران و طاغوتیان است و در این مبارزه یا با امام هستی یا بر امام! گوشه نشینی و عافیت طلبی و بی طرفی در این میانه معنایی ندارد. اگر وجود خود را در مدار امام قرار ندهی و از شعاع نور او کناره بگیری، بی شک به وادی و غفلت پرتاب خواهی شد پس خود را به وادی نور امام برسان که او در زمانه تاریکی ها «مصباح الهدی» است. 🔻 با امام بودن را شرایطی است و هر کسی را در خیمه امام راه نیست. در ره منزل لیلی که خطرهاست در آن شرط اول قدم آن است که عاشق باشی... 🔻 عاشق از خود هیچ ندارد و سر و جان در گرو معشوق می گذارد. عاشق واقعی نگاهش به نگاه معشوق گره می خورد. عاشق، منتظر دستور معشوق نمی ماند بلکه با اشارات او، دستور می گیرد و به راه می افتد. عاشق، را در دست دارد و می داند کی باید کجا باشد و کی باید چه کند. بین عاشق و معشوق این کلمات نیست که ارتباط ایجاد می کند بلکه قلب یگانه راه ارتباط عاشق و معشوق است. 🔻 «عشق» تنها «منطق» و معیار حرکت عاشق است. عشق می گوید کجا باش، چگونه باش، چکار کن. حتی اگر معشوق دوست بدارد تو را در مسلخ ببیند. چرا که عاشق دیگر خود را نمی بیند و تنها معشوق و میل او را می بیند. عاشق دل به خطر می زند، عافیت طلبی را بر خود حرام می کند، اگر معشوق بخواهد. 🔻 و اینجاست که معنای این روایت را درست می فهمیم که: هل الدین إلا الحب؟ محبت و عشق را با عافیت طلبی میانه ای نیست. آنان که عافیت طلبند و دنیاگرا، دین را محبتی معنا می کنند که از آن هیچ خطری تهدیدشان نکند. 🔻 جماعت دینی را می‌پسندند که دینای آن ها را تأمین کند و رفاه و آسایش مادی آن ها را مخدوش نکند. این ها دین خواه نیستند بلکه خودخواه اند راه را چند صباحی از دین خواهی طلب می کنند. و تا آنجایی با امام هستند که منافع شان به خطر نیفتد. عافیت طلبان و اهل دنیا، امام خواه نیستند، خودخواه اند و میل خود را همیشه بر میل امام ترجیح می دهند. از این روی هیچ گاه به کربلا نمی رسند. و اینجا بود که امام فرمود: الدین لعق علی السنتهم... دین تنها لقلقه زبان شان است نه باور قلب شان. 🔻 منطق عشق چنان منطق قویم و اصیل و قوی ای است که همه چیز غیر از معشوق را ذوب می کند. اصلا کارگاه عشق کوره ای است که می سوزاند آنقدر می سوزاند تا دیگر خودی نمی ماند و اینجا که خودی نماند و خودیت و منیت ذوب شد، تازه به مقام «منا أهل البیت» راه می یابی چرا که این مقام را جز اهل طهارت کسب نمی کنند و هر جا منیت باشد، نیست و امام جایی است که طهارت باشد و تنها مطهِّر در این میانه عشق است که هر چه رجس و نجاست و پلیدی نفس است را می شوید و با خود می برد. 🔻 با عشق می توان وضو گرفت و از جنابت دنیازدگی غسل کرد و پاک شد تا در حریم حجِ طواف وجود امام راه یابی و احرام در این طواف ردای محبت است که بر قامت غیر عشاق نمی پوشند. 📌 و کسی جز اهل طهارت را به خیمه امام راه نیست، چرا که «لا یمسه إلا المطهرون» 🆔 @taalighat
🔻 ما کربلا برای عبادت نرفته‌ایم... 🔻 حتی پی ثواب زیارت نرفته‌ایم... 🔻 بالم شکسته بود و پریدن محال بود 🔻 پس کربلا به غیر عنایت نرفته‌ایم... 🆔 @taalighat
تعلیقات
#خاطره 14 #حاج_قربی ☘ #حاج_قربی اهل ادب بود. ادب و آداب نوکری را خوب می‌دانست و خوب یاد می‌داد. ☘
16 🔻 تقید به بسم‌الله ☘ پدرم برای شروع هر کاری مقید بود (بسم‌الله الرحمن الرحیم) بگوید. حتی در جزئی ترین کارها مثل لباس پوشیدن. وقتی لباس می‌پوشید، جوراب می‌پوشید، درب خانه را باز می‌کرد، داخل ماشین می‌نشست، برای هر کدام جدا جدا می‌گفت. دائم ذکر خدا بر لب داشت. 🔻 بیمه اهل‌بیت ☘ پدر می‌گفت: در تمام گریه‌ها و ناله‌هایی که برای اهل‌بیت داشتم، شما بچه‌ها را شریک کردم. شما هستید. ☘ شاید به‌همین خاطر بود که هر موقع مریض می‌شدیم بسیار کم پیش می‌آمد که دکتر برویم. خودش برای‌مان می‌خواند و دعا می‌کرد، امکان نداشت خوب نشویم. 📌 به‌نقل از سرکار خانم ارغوان 🆔@taalighat
تعلیقات
#خاطره 16 #حاج_قربی 🔻 تقید به بسم‌الله ☘ پدرم برای شروع هر کاری مقید بود (بسم‌الله الرحمن الرحیم
17 🔻 امیدوار به دعای بچه‌ها ☘ یکی از خصوصیات بسیار بسیار مهم دوستی با بچه ها بود. اینقدر بچه های ما رو دوست داشت که تمام بچه ها عاشقش بودند. گاهی با بچه‌ها توپ بازی میکرد. ☘ هر وقت مشرف می‌شد، اول برای بچه‌ها می‌آورد. می‌گفت این‌ها خوشحال میشن اثر داره. چون بی‌گناه هستند میگن خدایا حاج بابا بازم بره برای ما سوغاتی بیاره، دعای بچه‌ها اجابت میشه. 📌 به‌نقل از سرکار خانم ارغوان 🆔 @taalighat
تعلیقات
#خاطره 17 #حاج_قربی 🔻 امیدوار به دعای بچه‌ها ☘ یکی از خصوصیات بسیار بسیار مهم #حاج_قربی دوستی با
18 🔻 ارتباط قلبی با امام زمان عج ارتباط قلبی زیادی با امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف داشت. این ارادت و ارتباط قلبی قابل درک بود. ☘ هر وقت گرفتار می‌شد و مشکلی برایش پیش می‌آمد، می‌رفت داخل حیاط دست‌هایش رو بالا می‌برد. اینقدر حرف می‌زد و درد و دل می‌کرد انگار با عج ارتباط قلبی برقرار می‌کرد. بعد از چند دقیقه ساکت می‌شد، دوباره شروع می‌کرد به صحبت کردن. انگار داره به حرف مخاطبش گوش می‌کنه. این حالتی زیاد دیده بودیمش. ☘ بعد دستش رو به حالت خداحافظی تکان می‌داد و می‌آمد داخل خونه. غیر ممکن بود اون مشکل حل نشه. 📌 به‌نقل از سرکار خانم ارغوان 🆔@taalighat
❇️ با توجه به اتفاقات اخیر لینک خاطرات مربوط به در ادامه‌ تقدیم می شود 🔻🔻 قسمت اول 🔻🔻 https://eitaa.com/taalighat/437 قسمت دوم🔻🔻 https://eitaa.com/taalighat/440 قسمت سوم🔻🔻 https://eitaa.com/taalighat/442 قسمت چهارم🔻🔻 https://eitaa.com/taalighat/451 قسمت پنجم🔻🔻 https://eitaa.com/taalighat/452 قسمت ششم🔻🔻 https://eitaa.com/taalighat/453 🆔 @taalighat
🔻 چقدر جای خالی بود... ❇️ برخی اهل روضه‌خوانی عافیت طلبانه اند. روضه بخوانیم، گریه کنیم، اما در کنج عافیت... تقریباً نوعی خوشگذرانی سالم پشت اسم دین و مذهب. ❇️ روضه اگر تولید و نکند، به چه کار می‌آید؟ حاج قربی در عین اینکه یک هیئتی تمام عیار بود، یک مجاهد هم بود. اصلاً او از هیئت درس مجاهدت را فراگرفته بود. ❇️ از آن دسته هیئتی های عافیت طلب نبود که در وقت خطر دامن جمع کند، گوشه‌ای بخزد. قبل از هیئت را بستر مبارزه کرده بود و اعلاميه امام توزیع می‌کرد و بعد از انقلاب در همه بزنگاه‌ها حاضر بود. ❇️ الغرض سال 78 و 88 در هر دو حادثه این بود که با غیرت انقلابی وسط صحنه مثل کوه پای کار انقلاب ایستاد. اما امروز چه شده که در همدان عده‌ای جرأت کردند به آستان مقدس امام‌زاده عبدالله جسارت کنند؟ آقای هیئتی کجا بودی؟ آقای سینه‌زن کجا بودی؟ آقای مسئول کجا بودی؟ یعنی نمی‌دانستید چند نقطه کانونی در شهر بستر فتنه‌انگیزی خواهد شد؟ تدبیر و مدیریت کجا بود که عده‌ای با چوب و چماق در شهر رژه قدرت دادند؟ 📍چقدر جای خالی است.... 🔻 اگر زنده بود نمی‌گذاشت چنین شود و یا اگر جسارتی رخ می‌داد فردای آن همدان را روز می‌کرد. با آن نفوذ کلامش همه هیئات را جمع می‌کرد و دور امام‌زاده عبدالله رژه قدرت می‌رفت تا کسی جرأت نکند نگاه چپ کند به مقدسات ما. 🔻 و تو می‌دانی در این زمانه از بزرگترین مقدسات ماست چرا که انقلاب، طنین است... را کور کنید دوستان اگر چشم به راه عصر ظهورید... 🆔 @taalighat
19 🔻 زمزمه روزانه ☘ مرحوم حاج قربی برخی اشعار رو زیاد می‌خواند و زیر لب زمزمه می‌کرد. در طول روز دلش حسینیه‌ای بود برای خودش. یکی از اون اشعار که زیاد می‌خواند، این بود: 🔹 الهی ای فلک هرگز نگردی... 🔹 اگر دور سر نگردی 🔹 الهی ای نفس بی مهر زهرا... 🔹 اگر رفتی، به سینه برنگردی 🔻 همیشه این رو می‌خوند و می‌کرد. 🆔 @taalighat
تعلیقات
#خاطره 18 #حاج_قربی 🔻 ارتباط قلبی با امام زمان عج ☘ #حاج_قربی ارتباط قلبی زیادی با امام زمان عجل
20 ☘ هر بار که به مشرف می‌شدند مقدار زیادی پسته و زعفران همراه خود می‌بردند تا دم قبرستان این‌ها را به شرطه های (پلیس‌های امنیت) عربستان بدهند. دیگه شرطه ها حاج قربی رو می‌شناختند. ☘ همین باعث شده بود شرطه ها اجازه می‌دادند و برخی زائران به راحتی بر سر قبور ائمه اطهار مشرف شوند و راحت زیارت کنند. اینقدر خوشحال بود که با این کار راحت زیارت میکنه. ☘ یکبار از روی قبر ائمه یک سنگ با خودش آورده بود. هر وقت بچه‌ها مریض می‌شدند با همون سنگ اون‌ها رو متبرک می‌کردند به نیت شفا. مریض با همون سنگ می‌گرفت. 📌 به‌نقل از سرکار خانم ارغوان 🆔 @taalighat
🔻 عیار انسان‌ها در وسط فتنه‌ها 🔹 چندی پیش شورای عالی حوزه تصمیم به یک در برنامه سطوح عالی گرفت. حذف بخش‌هایی از رسائل و و افزودن حلقه ثالثه در کنار کفایه، چیزی نگذشت که فریاد وااسلاماه برخی اساتید همه جا را گرفت. امروز یکی می‌داد و فردا دیگری... 🔹 گفتیم بالاخره باید اختلاف انظار را احترام نهاد، اینان نیز دغدغه‌ی حراست از کیان حوزه به‌عنوان مادر جامعه اسلامی را دارند، اگر انتقادی هر چند غیر وارد از نظر ما دارند. گفتند این عزیزان بزرگان حوزه هستند، حق دارند درباره مقدرات حوزه نظر بدهند و... 🔹 چندی بعد، دختری در فرآیندی مشکوک جان باخت. دوباره همان حضرات به میدان آمدند و و محکومیت و... 🔹 گذشت تا عده‌ای به بهانه فوت آن دختر، علیه نظام اسلامی و شیعی شوریدند، قرآن زدند، پلیس آتش زدند، مسجد و امام‌زاده واجب الاحترام آتش زدند، انسان سربریدند و... اما آن اساتيد به ناگاه ناپديد شدند. برخی شان گفتند هنوز برای ما محرز نشده!!! پس احتیاط می‌کنیم! يعنی دیدن رقص و پایکوبی دشمنان در این مقطع اینقدر سخت است؟؟ یا امثال بی بی سی را صدای عدالت و آزادگی می‌دانید که به آن اعتماد می‌کنید؟ 📌 اگر برای جسارت به ساحت چند کتاب، احساس دغدغه کردیم و بیانیه دادیم و را جایز ندانستیم اما دربرابر جسارت به کیان سکوت و کردیم یعنی: خانه از پای بست ویران است... 🆔 @taalighat
🔹 العَبْد وَ ما فِی یَدِه کانَ لِمُولاه... 🔹 من عبد توام حضرت ارباب به والله... 🆔 @taalighat
تعلیقات
#نفاق #احقاد_بدریه_و_خیبریه 📌 شادمانی اهل نفاق از #کسالت آیت الله #مصباح_یزدی 💢 سوگمندانه و با هز
🔻 در جمع های خصوصی آنچنان با حقد و درباره امام و آقا و سخن می‌گویند، اما همین‌که در کنار انقلابی‌ها می‌رسند به خیال خودشان می‌کنند. 🔻 عنوان و استاد درس خارج را یدک می‌کشند و در واقع آیت شیطان اند نه آیتِ الله. 🔻 می‌گوید چرا (آیت‌الله) چنین و چنان گفت و از انقلاب این‌طور با حرارت دفاع می‌کند؟ نه تشییع سردار سلیمانی تأیید انقلاب بود، نه تشییع آیت‌الله صافی. نمی‌توانند ببینند بین قاطبه مردم عزیز است. 🔻 دردناک‌تر این‌که برخی دوستان انقلابی عزیز و ساده‌دل حول وجود این مارهای خوش خط و خال حلقه زده‌اند. 🔻 کلام آخر با اهل نفاق: وای اگر از پس امروز بُوَد فردایی... 🔹 هذه شقشقة هدرت.. 🆔 @taalighat
طرح پیشنهادی سیر مطالعاتی.pdf
897.7K
📝 1⃣ پیشنهادهایی برای سیر مطالعاتی طلاب جوان 📍انواع سیر مطالعاتی 📍نکاتی برای بهینه‌سازی مطالعه 📆 نگارش 1394 🆔 @taalighat
تعلیقات
📝 #یادداشت‌ها 1⃣ پیشنهادهایی برای سیر مطالعاتی طلاب جوان 📍انواع سیر مطالعاتی 📍نکاتی برای بهینه‌س
☘ برخی دوستان پیام دادند و فایل یادداشت‌های قدیمی را خواستند، به‌همین مناسبت گاهی برخی یادداشت‌ها تقدیم خواهد شد.
📚 📗 کتاب درآمدی بر جریان‌شناسی 🖍 اثر مؤسسه مطالعات راهبردی بعثت 🖌ناشر: انتشارات شهید کاظمی ➖➖➖➖➖➖➖ 🔻 در این ایام فتنه‌گون که انواع کنش‌های حوزوی را شاهد هستیم، خواندن این کتاب خالی از لطف نیست. کتابی که به‌معرفی یکی از مهمترین جریان‌های نوظهور در قم می‌پردازد. 🔻 در لایه‌ی اعضای اصلی خود، به‌لحاظ گفتمانی دارای نوعی تضاد و تقابل رویکردی با به‌عنوان تشکل حوزه به‌شمار می‌آید. 🔻 رصد نوع کنش‌گری اعضای نشست در اخیر از بیانیه‌های صریح در محکومیت فوت تا سکوت ممتد در اغتشاشات بعد از آن به‌شدت تأمل برانگیز است. 📚 نگاهی به فصول کتاب: 🔹 نگاهی به پیشینه، ساختار، اهداف و عملکرد نشست دوره‌ای اساتید 🔹 نگاهی به کارنامه فکری و سیاسی چهره‌های شاخص نشست، آقایان: 🔹 آسیب‌شناسی و ارزیابی عملکرد نشست دوره‌ای 🔹 ضمیمه: نگاهی به نسبت جریان رسانه‌ای اصلاحات و نشست دوره‌ای با تاکید بر عملکرد 🛒نحوه تهیه کتاب: ✅ اینترنتی: https://b2n.ir/w82426 ✅ پیامکی ۳۰۰۰۱۴۱۴۴۱ ✅ تلفنی ۰۲۵۳۳۵۵۱۸۱۸ 🆔 @taalighat
🔻 پای درس پیرغلام سیدالشهدا ☘ بین نوحه‌خوان های سیدالشهدا، را خیلی دوست دارم. حالا چرا؟ بماند. اصلاً جنس آدم‌های فرق می‌کند. ☘ دیشب خیلی خسته و ناراحت بود اما با همه وجود خواند. تا مبادا مجلس کم رونق شود. دربین شور سینه‌زنی حدود یک ربع صحبت کرد. ناله زد و گریه کرد و حرف زد و سینه زدند... چون صحبت‌هاش از روی حقیقت دل و با همه وجود بود، اندازه چند جلسه فایده داشت برای همین نقل می‌کنم شاید به دل‌تان نشست: ☘ گفت: بچه‌ها! امام حسينی بشید، نه هیئتی... گریه‌کن بشید، نه شلوغ کن... اهل سکوت بشید، نه اهل سروصدا... تو دار و با ظرفیت و با معرفت بشید، نه این‌که زود از کوره در برید... با ادب و خوش خلق و مهربان بشید متواضع و افتاده بشید سینه‌زنی خالی بدون این‌ها فايده نداره. ☘ و بعد یک جمله مهم گفت: از امام حسین بخوایید خودش تربیت تون کنه، خودش... ☘ درباره حوادث اخیر گفت: به این قصه به‌چشم دیگه‌ای نگاه کنید. بدونید باید پای این علم خون بدید تا بمونه. باید هزینه‌ بدید، با نشستن و نمیشه اون کسی که گلوش رو بریدن چه سعادتی داشت مثل امامش شد اون کسی که آتش زدنش، خوش به سعادت‌ش چه توفیقی داشت، مگه بچه‌ها و خیمه‌ها رو آتش نزدن بچه‌ها! آل الله فحش خوردن، کتک خوردن، اذیت شدن، شما چقدر برای امام حسین اذیت شدید و کتک و فحش خوردید؟؟!! ☘ حالا وقتی شعر معروفش رو خوند دیگه خیلی معنادار و دلچسب تر شده بود: من... اصلاً اومدم برات بشم تا تو قلب مادرت عزیز بشم... 🆔 @taalighat
🔹 از عمار تا عمارنما 🔻 برخی مثلا در سکوت کرده و دامن جمع می‌کنند تا آب از آسیاب بیافتد. حالا یا عافیت طلبند، یا واقعاً ساده و فاقد تحلیل، یا متحیر... 🔻 بعد از سخنرانی و روشنگری تازه می‌شوند و شروع می‌کنند به بصیرت پراکنی و تمجید از که ديديد عجب رهبر فهیم و فرزانه ای داریم که چه نکات عرشی و بلندی گفت... 🔻 آقا رو گذاشتن جور کوتاه قدی فهم شما را بکشد؟ تا بعد از روی دستخط آقا بخوانید و ژست و بصیرت افزایی بگیرید؟ اگر یک روز آقا تحلیل نکند، دچار تحیر و سکوت ممتد و بیماری گفتاری می‌شوند!!! 🆔 @taalighat
🔻 در بین همه واکنش‌های اخیر به قصه این یکی خیلی دردآور بود. با انگیزه دفاع از مظلوم، در داستانی که هنوز ابعاد آن روشن نیست، با این ادبیاتِ مملو از سخن بگوید! 🔻 آیا این به نظام اسلامی نیست؟ آیا اکنون که تبعات گسترده این جنس واکنش‌ها خودش را در قالب اغتشاش و و نشان داد، نباید کنند؟ 🔻 بخشی از متن رنج‌آور یک استاد حوزه: 🔻 ... به مناسبت حوادث بسیار زشت اخیر که سوگمندانه به نام دین انجام شده و می شود سروده ای را از عالم زاهد مرحوم آیت الله معصومی همدانی متذکر می شوم: در کشا قـــــــوس حوادث حکما را مثلی است در جهان هر عملی موجب عکس العملی است هر که شد صرف ستـــــــــــم پیشگی اندیشهٔ او عاقـــبت بـــــــر کنــــد اندیشۀ او ریشـــــــۀ او روز اگر شوم و اگــــــــــر مشئوم است روز به یقین تیره تر از مظـــــــلوم است «إِنَّ اللهَ سَمِيعٌ دَعْوَةَ الْمُضْطَهَدِينَ وَ هُوَ لِلظَّالِمِينَ بِالْمِرْصَادِ» محمد بیست و ششم شهریور۱۴۰۱ اربعین حسینی ۱۴۴۴ 🆔 @taalighat
(بخش اول) ❇️ درآمدی بر شیوه مواجهه با فتنه اخیر 🔻 گام اول برای داشتن تصویری صحیح از واقعیت مسئله است. بر اساس واقعیت و نه بر اساس آنچه رسانه سعی در تصویرسازی آن دارد، گام اصلی برای حل مسئله است. 🔻 بعد از مسئله اغتشاشات اخیر همه به پدیده ها و خلاءهای جدی در این نسل اشاره کردند و این‌که ما دیگر این نسل را از دست دادیم اما این مشکل چقدر فراگیر و گسترده است؟ دارای چه عمق و ابعادی است؟ چه بخشی از آن و چه بخشی از آن است؟ 🔻 آیا واقعاً ما همه نسل جدید یا قاطبه آنان را از دست داده‌ایم؟ اگر به این باور برسیم، همانطور که چنین می‌گوید، دچار یأس فراگیر و احساس قرارداشتن در لبه پرتگاه پیدا خواهیم کرد و یقیناً است... 🔻 پس مواجهه با مسئله آن است که هم دچار یأس نشویم و هم دچار تبختر و اعتماد به نفس کاذب. مسئله را در همان آن ببینیم و برای آن تدبیر کنیم. این نوع از مواجهه یعنی خروج از افراط و تفریط در پرداختن به مسئله. 🔻 امروز برخی دوستان همه نسل جدید را از دست رفته و ضد انقلاب و اپوزیسیون می‌بینند و ته دل آنان را خالی کرده است. برخی دیگر اوضاع را کاملاً طبیعی و عادی می‌پندارند که چند نفری آمدند و رفتند و جای هیچ گونه نگرانی نیست. پس در باید بر همان پاشنه سابق بچرخد. از فردا همه نهادهای متولی به کارکردهای قبلی خود که بحمدالله همه در حد بالایی موفق!!!! بوده ادامه دهند. 🔹 هر دو رویکرد غلط است... 🔻 نقش رسانه را در ساخت زاویه دید به مسئله جدی بگیریم. دشمن درصدد است با برای بدنه خود و عنصر و تعریف کند و از سوی دیگر جنگ را مغلوبه نماید و جبهه انقلاب را دچار تزلزل و خوف نماید. 🔻 إِنَّما ذٰلِكُمُ الشَّيطانُ يُخَوِّفُ أَولِياءَهُ فَلا تَخافوهُم وَخافونِ إِن كُنتُم مُؤمِنينَ﴿۱۷۵﴾ این راهبرد شیطان برای ایجاد تزلزل در جبهه حق است که با ، آن ها را به چالش می‌کشد. این همان چیزی است که رهبری از آن به‌عنوان یاد کردند. 📌 باتوجه به این ، در ادامه به بررسی مسئله اخیر طی چند پست خواهیم پرداخت... 🆔 @taalighat
تعلیقات
#فتنه 🔻 عیار انسان‌ها در وسط فتنه‌ها 🔹 چندی پیش شورای عالی حوزه تصمیم به یک #تغییر_حداقلی در برنام
🔻 سوءاستفاده از کلام مولی الموحدین درباره فتنه ❇️ می‎فرمایند: در زمان مثل شتر دوساله باش که نه در حدّی است که سوار آن شوند و نه پستانی برای شیر دوشیدن دارد. 🔸️برخی از این سخن سوءاستفاده می‎کنند و می‎گویند: «در فتنه نباید در کاری دخالت کرد؛ بلکه باید به کناری رفت و بی طرف بود»! 🔹️این برداشت، برداشت اشتباهی است. این روایت می‎گوید:...مراقب باش از تو سوءاستفاده نشود. ‎گیری صحیح داشته باش. این امر در فتنه زیاد اتفاق می‎افتد که کسانی بدون این‎که فکر و طرحی برای این کار داشته باشند، ناخواسته ابزار دیگران می‎شوند و دیگران از رفتار، گفتار، نشست و برخاست و حتّی از آن‎ها سوءاستفاده می‎کنند. ۱۳۸۸/۱۲/۲۶ 🔺بیانات مرحوم آیت‌الله @mesbahyazdi_ir 🆔 @taalighat
تعلیقات
#تاملی_درباب_اغتشاشات1401 (بخش اول) ❇️ درآمدی بر شیوه مواجهه با فتنه اخیر 🔻 گام اول برای #حل_مسئل
(بخش دوم) ❇️ پیشنهادهای کوتاه‌مدت مسئله 🔻 در بین حوادث اجتماعی و ملی است که ضعف و اتاق فکر خود را نشان می‌دهد. از ابتدای کار دولت ضعف در برخی بازوهای فکری به‌چشم می‌خورد. یکی از وجوه این ضعف عدم به‌هنگام نسبت به حوادث و بحران‌ها است. فقر تدبیرهای متناسب با همان لحظه و البته برخوردار از تراز نخبگانی، آسیب‌های بلندمدتی را در پی خواهد داشت. 🔻 وقتی با یک در بدنه دانشجویی، استارت آپ ها، هنرمندان، بازیگران، ورزشکاران، و... مواجهیم، نمی‌توانیم با اقدامات موردی و غیر منسجم با آن رویارویی کنیم و نیازمند اقدامی همه‌جانبه هستیم. پس باید به این پرسش پاسخ داد که با این ساماندهی که محصول هماهنگی پیشینی و گسترده است چه باید کرد؟ 🔻 آیا تا کنون در این دست مسائل دیدید ریاست جمهوری اقدامی، نشستی، ایده‌ای ارائه کرده باشد؟ یا ورودی به مسئله و در لایه نخبگانی داشته باشد؟ وقتی حجم قابل توجهی از مسئله فرهنگی است، نبايد توقع داشت و در دانشگاه و وزارت در این میانه ورودی داشته باشند؟ 🔻 فعلاً بنای نقد عملکرد این مجموعه‌ها را ندارم و انشالله در جای خود، اما الان با مواجهیم. چه‌کسی یا کدام نهادی قرار است با نگاه به مسئله نگاه کند؟ نگاه امنیتی که دارای متولی معین است. 🔻 آیا می‌توان به‌مواردی مثل آنچه در ادامه می‌آید به‌عنوان برخی راهکارهای کوتاه مدت نگاه کرد: 🔹 حضور میدانی رئیس جمهور و وزرای مربوطه در دانشگاه 🔹 ایجاد پل‌های ارتباطی با اقشار مختلف از جمله نخبگان و هنرمندان و ورزشکاران و... تا از طریق ایشان گفتگو و توجیه صورت پذیرد، برای مثال: سورنا ستاری: جامعه نخبگانی حاج آقا طالقانی: کشتی گیران علی پروین: فوتبالیست‌ها داریوش ارجمند: بازیگران محمد اصفهانی: خواننده‌ها راه تعامل و گفتگو را باید باز کرد 🔹 راه‌اندازی در دانشگاه‌ها با مدیریت نهاد رهبری در لایه اساتید، دانشجویان و تشکل‌ها (سررشته داری اعتراضات دانشجویی) 🔹 طراحی نحوه مواجهه اساتيد معارف دانشگاه‌ها با مسئله در کلاس‌ها 🔹 حضور در برای گفتگو با طیف غیر سازمانی از جوانان بازداشت شده، برای شنیدن سخن آنان و ارائه برخی تبیین ها و تغییر رویکرد تقابل‌گری ♨️ (بخشی از این دسته بعد از تجربه مبارزه میدانی و برخورد احیاناً خشن، به‌سادگی آمادگي تبديل شدن به لیدرهای جریان‌های سیاسی ضد انقلاب را دارند لذا نیازمند کاستن ولو در کوتاه مدت هستیم.) 🔹 و... 🆔 @taalighat