eitaa logo
تأملات طلبگی
1.4هزار دنبال‌کننده
671 عکس
709 ویدیو
20 فایل
⚜️ فَبشِّرْ عِبادِ، الَّذينَ یَسْتمِعونَ الْقَولَ فَیَتَّبعونَ أَحْسنَهُ. (۱۷،۱۸ زمر) 🔊 مطالب دینی، مباحث حوزوی، کلام بزرگان، نقد و تحلیل، علوم انسانی، مسائل سیاسی. ⚖️ نَحْنُ أبْناءُ الدَّلیل نَمیلُ حَیْثُ یَمیلُ. ارتباط با ادمین: @Amirhossein_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
✍️تاملی بر روایات باب مولد الحسین اصول کافی 💠شیخ کلینی در ابواب التاریخ کافی برای هریک از معصومین در بابی مستقل روایاتی جمع کرده است. در باب مولد الحسین ایشان جمعا نه روایت نقل کرده که نکات جالبی بین این روایات به چشم می خورد. ♦️1-روایات دوم باب بیانگر اینست که بین ولادت امام حسن و امام حسین فقط شش ماه و ده روز فاصله بوده است.در اینجا این اشکال به ذهن می آید که اگر امام حسن در ماه رمضان به دنیا آمده باشد در اینصورت امام حسین قاعدتا باید در ماهی قبل از شعبان به دنیا بیاند و این با نظر خود کلینی که ولادت ایشان را در شعبان دانسته است منافات دارد.شش ماه بعد از رمضان هر ماه قمری که باشد قطعا ماه شعبان نیست.لذا به نظر می رسد اگر بخواهیم ولادت ایشان در شعبان را قبول کنیم یا باید قید ولادت امام حسن در رمضان را بزنیم یا قید شش ماهه به دنیا آمدن امام حسین. ♦️2-روایت سوم بیانگر کراهت حضرت فاطمه از حمل و وضع امام حسین است.!!البته قیدشده که علت این کراهت به شهادت رسیدن امام حسین درآینده بوده است. ♦️3-در روایت چهارم آمده :وقتی پیامبر بشارت ولادت فرزندی که امت، او را به قتل می رسانند می شنود راضی به ولادت ایشان نمی شود(لَا حَاجَةَ لِي فِي مَوْلُودٍ يُولَدُ مِنْ فَاطِمَةَ تَقْتُلُهُ أُمَّتِي مِنْ بَعْدِي).در ادامه بعد از رد دوباره وقتی به پیامبر گفته می شود که خداوند امامت،ولایت و وصیت را در نسل امام حسین قرار می دهد این بار پیامبر ولادت این مولود را قبول می کند!!تقریبا همین ماجرا برای حضرت فاطمه رخ می دهد وایشان بعد از شنیدن وعده امامت،وصیت و ولایت راضی به ولادت امام حسین می شود. ♦️4-جالب تر اینکه در همین روایت چهارم آمده که امام حسین هرگز نه از حضرت فاطمه و نه از هیچ زنی دیگر شیر نخورده است!غذای ایشان بنابر ظاهر این حدیث اینطور بوده که پیامبر انگشت ابهام یا زبان خود را در دهان امام حسین می گذاشته و بدین صورت ایشان سیر می شدند. ♦️5-در روایت پنجم علت ایراد جمله إِنِّي سَقِيمٌ (صافات/89) از جانب حضرت ابراهیم مشاهده مصائب امام حسین عنوان شده است. ♦️6-در روایت هفتم امام حسین یاری فرشتگان یاری رسان را قبول نکرده و به جای آن لقاء الله را انتخاب می کند. ♦️7-روایت هشتم روایت معروف به شیر فضه است.نکته جالب در شرح این روایت نظر علامه مجلسی در مورد تاختن اسب بر پیکر مطهر امام حسین در عاشوراست.مشهور بین شیعه اینست که بعد از شهادت امام حسین عده ای اسب بر پیکر ایشان تاختند. علامه مجلسی این مطلب را با استناد به همین روایت قبول نکرده و منکر تاخته شدن اسب بر پیکر امام حسین است(مراه العقول ج 5 ص 371) 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام سجاد علیه السلام: برای عباس(ع) نزد خداوند جایگاهی است که در روز قیامت همه شهیدان به آن غبطه می خورند. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 وقتی داوران مسابقه میدون از کاندید های ریاست جمهوری دعوت می کنند تا برنامه اقتصادیشون رو در این برنامه بیاند و ارائه بدند. 🔹دکتر عبد الملکی: فقط از ظرفیت خالی ۵۰ درصدی صنعت کشور حداقل ۱۵ درصد نرخ رشد اقتصادی می توانستیم داشته باشیم! خانم مهرنوش هم که دولت رو با خاک یکسان کرد😁 آقای یونچی بعد دعوت می گند جیگر ندارند بیان😂😂 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠مدعی مرجعیت (یثربی کاشانی) روایتی را که حتی سندی صحیح ندارد،نص قطعی امام صادق می خواند ♦️چندین سال قبل آقای یثربی در واکنش به کلیپ مشهور آِیت الله خوشوقت مطالبی را بیان داشت که در کلیپ فوق مشاهده کردید.در کمال تعجب ایشان روایت علی مثله تلطم الخدود و تشق الجیوب ( جالب تر اینکه روایت را هم اشتباه خوانده و ترجمه می کند) را که حتی صحت سندی ندارد، نص قطعی امام صادق می داند!!این روایت در تهذیب الاحکام شیخ طوسی آمده و برخی از طرفداران قمه زنی هم به آن استناد می کنند. روایت فوق به خاطر مجهول بودن خالد بن سدیر ضعیف السند است!! ♦️فقهای بزرگی ( که آقای یثربی در علمیت به گردپای آنها هم نمی رسد) تصریح به ضعف سندی این روایت کرده .برخی اضافه کرده اند که چون اصحاب به این روایت عمل نکرده اصلا شایستگی برای دلیل واقع شدن را ندارد . ♦️محقق همدانی در مصباح الفقیه ج 5 ص 449، محقق خویی در مبانی منهاج الصالحین ج 10 ص 566 ، محقق سبزواری در کفایه الاحکام ج 2 ص 415،سید گلپایگانی در کتاب الطهاره ص 219 ، آیت الله روحانی در فقه الصادق ج 23 ص 341، شهید ثانی در مسالک الافهام ج 10 ص 27 ،علامه مجلسی در ملاذالاخیار ج‏14 ص112روایت را مجهول و ضعیف ارزیابی کرده اند.نرم افزار درایه النور که طبق مبانی رجالی آیت الله شبیری زنجانی نوشته شده باز روایت را ضعیف ارزیابی کرده است. ♦️قضاوت با شما!! 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍ لباس دین(۲۱) 🔹طبق فرض طرف مقابل، این لباس، لباس دین و لباس رسول الله است. این لباس، مردم را به یاد خدا می اندازد. نماد دین خداست و مردم را ناخواسته به یاد دین می اندازد. عرض ما این است که گیرم فرمایش شما درست است و این لباس، لباس دین است. دست کم مرد باشید و روی حرف خودتان بایستید؛ یعنی اگر لباس دین است، لباس دین را به دست امناء الله و امناء الرسول بسپارید. اگر این لباس نماد دین است و دین را به یادها می آورد، آن را به تن کسی کنید که هم معرفت کافی به دین دارد و هم عمل او نمایاننده دین است. تا این طور نباشد که داخل لباس دین، یکی مثل بقیه مردم قرار بگیرد و بچرخد. اگر این لباس، لباس تبلیغ دین است و هدف ابراز خدمت گذاری به مردم است، پس آن را به کسی بدهید که می تواند با مردم متواضعانه ارتباط بگیرد و مردمدار باشد. نمی شود که از یک سو، یک دنیا شعار بار لباس کنید و از سوی دیگر به عنوان لباس صنفی، آن را به هر کسی که از راه می رسد، بدهید. 🔻گاه طلبه ای که به سبب مشکلات عدیده اخلاقی از مدرسه رانده شده، دو ماه بعد در مدرسه ای دیگر ملبس می شود یا طلبه ای که جرعه ای از جام تقوا ننوشیده و انگیزه ای جز دنیا و مادیات ندارد، خیلی راحت لباس دین را به تن می کند. بعد از مدتی ارسال لحيه هم میکند و به تمشیت آن می پردازد و عمامه بزرگ می بندد و دیگر خدا را هم بنده نیست. اگر این لباس، لباس رسول الله است، چرا آن را به تن غير فقیه می کنید. فقیه به معنای درست آن کیست؟ 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام سجاد علیه السلام: هر که در روزگار غیبت قائم ما، در ولایت ما استوار ماند؛ خداوند پاداش هزار شهید به مانند شهیدان بدر و اُحد به وی عطا فرماید. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙اینم از یک مولودی خوانی جالب! 🔹ای کاش نشه تکرار دیگه این دولت تَکرار! 🔻باید برسه کار به یکی شبیه سردار 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠سید محمد محسن طهرانی(فرزند علامه طهرانی)از نظر خود در مورد نوروز می گوید ♦️نوروز یک بدعت و مورد امضاء بودن آن در اسلام قطعا مطلبی خلاف است ♦️نوروز عید زرتشتی هاست و اسلام به طور جد با این مسئله مخالفت کرده است ♦️ درآمدن علف از زمین برای گاو و خر عید است نه برای من!! 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 روایتی از رهبر انقلاب در مورد کف زنی در مولودی خوانی ها از زبان حاج میثم مطیعی. 🔹اگر آهنگی که ساخته می شه لس آنجلسی نباشه کف بزنند چه اشکالی داره! 🔻هنوز نتونستیم یک الگوی شادی برای مردم طراحی کنیم. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام علی علیه السلام: آنکه به خاطر دنیا پیوند برقرار کند پیوندش گسستنی است. 👇👇 @Taammolate_talabegi
نوروز سیدجوادشبیری.pdf
370.1K
💠 نقد و بررسی روایات نوروز 🖊استاد سید جواد شبیری 🔹استاد سید جواد شبیری بعد از بررسی سه دسته از روایات این نتیجه رو می فرمایند: وقتی بعضی از سنت ها که رسوخ در یک جامعه می کند انقدر این سنت ها ریشه دار می شود که به هر حال زمینه برچیدن اینها نیست. وقتی زمینه بر چیدن اینها نیست، اینکه ما اصرار کنیم که این سنت ها را یک سنت های ضد دین معرفی کنیم در حالی که اصلا اینگونه نیست، این اصرار، اصرار بیجایی است. عمده افراد نه این را یک سنتی می دانند که چون دین گفته است احترام می کنند و نه چون ضد دین است. نسبت نوروز با دین خنثی است و یک سری سنت های مثبتی هم در آن وجود دارد و طبیعی است که این سنت های مثبت پذیرفته شود. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام علی علیه السلام: صلوات بر پیامبر گناهان را بسان ریختن آب بر آتش از بین می برد. 👇👇 @Taammolate_talabegi
💠 آسیب شناسی دینی ،اصلی ضروری 🔹آسیب شناسی دینی، در صدد مطالعه، شناخت، پیشگیری، کجروی و جلوگیری از بازگشت مجدد بحران هایی است که با انتظارهای منطقی از دین، جامعه دینی ایران و ماهیت دین اسلام سازگاری ندارد. 🔸توضیح مطلب آنکه آسیب ها و بحرانها و به تبع پیشگیری و درمان آنها به دو شاخه تعلق دارد: نخست به ماهیت دین، دوم به تحقق خارجی دین. 🔻ماهیت دین عبارت است از مجموعه حقایقی که به وسیله خداوند سبحان توسط پیامبران جهت هدایت انسان ها نازل می گردد و در یک جمله «ما جاء به النبي» یعنی آنچه از ناحیه پیامبر و پیشوایان دینی به ما رسیده است، حقایق، معارف و احکامی که به صورت متن و نص دینی ظاهر شده اند. 🔻وجود خارجی دین عبارت است از دینی که در جامعه متدینان جریان پیدا می کند و نهادهای اجتماعی و روابط میان دین داران را پدید می آورد. موافقان، مخالفان و مذاهب مختلف و غیره را تحقق می بخشد. البته این حقایق و امور خارجی گرچه به دین منسوب اند، ولی تنها زاییده ماهیت دین نیستند و ده ها عامل فرهنگی، اجتماعی و روانی نیز بر آنها می تواند تاثیر بگذارد. ❗️آسیب شناسی دینی می تواند در مقام کشف بحران ها و کجروی های اندیشه دینی و رفتار و عملکرد دینی باشد. 👇👇 @Taammolate_talabegi
fahhashi-lalezari-01.mp3
1.3M
💠صوت سید محسن طهرانی ♦️در این صوت تصریح می کند که پدرش(علامه طهرانی) استاد بدیع الزمان فروزانفر و سعید نفیسی را حرام زاده می خواند. ♦️بررسی اجمالی نقاط برجسته شخصیت استاد بدیع الزمان فروزانفر: 1) فروزانفر، فردی مومن و جامع معقول و منقول بود. 2) در مسافرتی که به هندوستان داشته به تصریح خودش ، بعد از نماز ، قسمتی از قصیده مبارکه ( بُردَه ) بوصیری را استشفائاً بعنوانِ عرض توسل به پیامبر(ص) خوانده که به برکت ایشان بیماری همسرش شفا یافته است. 3) در سال 1352 یک دوره ترجمه کامل بر قرآن کریم نوشته که با دستخط خودش در بایگانی وزارت فرهنگ و هنر موجود است. 4) دکتر مهدوی دامغانی می گوید : ( فروزانفر در سفر حج ، غالبا در حال انجام مناسک ، دعا ، قرائت قرآن و نماز در حرمین شریفین بود و حتی برای خرید به بازار نمی رفت). 📚منابع: (مقدمه شفیعی کدکنی بر دیوان اشعار فروزانفر)، (حاصل اوقات ، مهدوی دامغانی ص 747و749)، (خاطراتی از استاد فروزانفر ، پرویز اتابکی ص 781)، (مجله بخارا شماره 84 ص 78 تا 81). 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍ لباس دین(۲۲) 🔹چرا باید یک طلبه که هنوز به استقرار شخصیتی و فکری نرسیده، لباس رسول الله را یعنی همان لباسی که مردم را به یاد دین می اندازد بپوشد. بسیاری از طلبه هایی که ملبس می شوند، به معرفتی نرسیده اند که خودشان را نجات بدهد؛ بماند که بخواهند نجات بخش دیگران باشند. خیلی از ایشان هر مشاوری را که می بینند، درباره بسیاری از معضلات روحی و روانی و فکری خود می گویند و استمداد می طلبند. آن گاه ما لباس دین را به تن او می کنیم؟! خیلی از ایشان حتى بلد نیستند با زن و بچه خود چطور رفتار کنند یا با مردم چگونه تعامل نمایند یا هنوز مفهوم گذشت و مدارا برایشان حل نشده است و به سبب یک تصادف سطحی، حاضرند خیابان را ببندند. آن گاه ما سخاوتمندانه از کیسه دین می بخشیم؟ به خدا قسم که خیلی از مسئولان حوزه ها کسانی را ملبس کرده اند که حاضر نیستند مال خود را به آنها قرض بدهند؟ 🔸ثمره این سخاوت و تساهل، می شود همین وضعیتی که داریم. اغلب افرادی که با ما ارتباط دارند، بیشتر خاطرات بد دارند تا خاطرات خوب؛ در حالی که وقتی دقت می کنید می بینید، تنها دلیل این بدبینی، انتظارات سنگینی است که لباس ایجاد کرده است.  🔻 آقایان اغلب با مسأله، برخوردهای غیر علمی می کنند؛ مثلا با کلی احساسات می گویند: این لباس، پوشش ذکر است و مردم را به یاد خدا می اندازد؛ اما به صورت میدانی و عینی، مسأله را پیگیری نمی کنند که آیا واقعا لباس در عالم خارج بر تن طلبه، ذكر الله یا عامل تنفر و دین گریزی است. نباید لباس فرضی و شأنی را بحث کنیم، باید لباس واقعی را بررسی کنیم که الآن در بیرون مشاهده می شود. اگر لباس به تن اهلش نباشد، ذكر الله نیست، سد عن سبيل الله است. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله: با ترسو مشورت مکن زیرا او راه بیرون آمدن از مشکل را بر تو تنگ می کند. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍️آسیب شناسی دینی،اصلی ضروری(2) 🔹ماهیت دین اسلام به لحاظ اعجاز قرآنی از انحراف و اعوجاج مصون بوده و لكن از ناحیه روایات، به دروغ پردازان و راویان جعال و کذاب مبتلا گشته است،به همین دلیل عملیات آسیب شناسی به طور جدی و عمیق نسبت به روایات به خصوص مأثوراتی که در اختيار عامه مردم قرار دارند، لازم و ضروری است. 🔸آسیب شناسی در باب ماهیت دینی به معنای معرفت دینی و درک عالمان و اندیشمندان دینی از دین از اهمیت خاصی برخوردار است. تاریخ معرفت دینی بر حضور اندیشه های باطل و خرافي و غير مطابق با متون دینی و تفسیرهای به رأی در میان معارف دینی گواه می باشد که باید به اصلاح و حذف آنها پرداخت و در باز فهمی و کسب معارف صحیح دینی تلاش مجدد نمود. گاه ماهیت دین و معرفت دینی از آسیب های دینی در امان است، ولی جامعه دینی از حقیقت دین و مراکز و نهادهای دینی و روابط اجتماعی متدینان از معارف اصیل دینی فاصله گرفته اند، به نام دین به سوء استفاده ها و تصمیم گیری های نادرست مشروعیت می بخشند. 💠 انقلاب اسلامی ایران پس از سپری کردن سالیان متمادی از عمر مبارکش، گرفتار دو آسیب مهم در معرفت دینی شده است: 🔻نخست، سکولاریزم و نفی حضور اجتماعی دین و به حاشیه راندن آن از صحنه فعالیت های اجتماعی .این دسته در دوران قاجار با دیدن پیشرفت و تمدن مغرب شیفته آن شدند و بدون توجه به بنیادهای فکری و نظری این فرآیند، دین داری و حضور اجتماعی دین را عامل عقب ماندگی مسلمین قلمداد کردند. افرادی همچون میرزا آقاخان، احمد روحی، افضل الملک، آخوند زاده، فروغی، صادق هدایت و دشتی نمونه های از این طیف هستند. 🔻دوم اندیشه جامعیت دین و حضور تمام عیار آن در همه صحنه های فردی و اجتماعی و به حاشیه راندن علوم تجربی و اندیشه های عقلی، که پاسخ هر پرسشی را از درون متون دین جست وجو می کند.این دسته بهره ای از واقعیت برای دو ابزار دیگر شناخت یعنی حس و تجربه قایل نمی شود.متفکرانی چون غزالی بر آن اصرار داشتند. 👇👇 @Taammolate_talabegi