🔹به نظر ماکس وبر شباهت هایی بین تجربه های اروتیک و عرفانی وجود دارد.
🔸همانگونه که رابطه اروتیک وحدت دو نفس را فراهم میکند تجربه عرفانی وحدت بین عارف و خداوند را پدید می آورد. این قرابت روانشناختی بین اروتیسم و دین خصومتی می آفریند.
#جامعه_شناسی
#ماکس_وبر
#عرفان
#فلسفه_دین
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 مناجات با خدا به زبانِ هنر
💯اجرای زیبای مناجات ۳ زبانه در عصرجدید، احسان یاسین(حافظ قرآن)
🕋صدایی که خدا در کعبه بهش برگردوند و نذر کرد تا باهاش فقط در راه خدا ازش استفاده کنه.
👌به نظرم باید ازش حمایت کنیم به دلایل مختلف:
شماره مستقیم کدش:
*780*310#
👇👇
@Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ده فرمانی که رسانه های ضد ایرانی جریان اصلی، علیه ایران به کار میگیرند.
👌ببینید مختصر و مفید
#سواد_رسانه
#سیاسی
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
▪️مکاسب محرمه شیخ مرتضی انصاری
▪️مساله ی نهم: سب مومن!
▪️بخشِ مستثنیاتِ حرمتِ سبّ!
💠در مواضعی که سب یعنی دشنام دادن و فحش دادن و ناسزا گفتن جایز می باشد:
1_ سب کسی که متجاهر به فسق است، (بنابر این در فقه شیعی کسی که از نظر علمای شیعه متجاهر به فسق می باشد، جایز است که به او فحش داده شود و شما به عنوان یک شیعه می توانید یک چنین شخصی را به فحش بکشید، آبرویش را ببرید، ناسزا بگویید، هیچ مشکلی که ندارد هیچ، تازه کاملا هم شرعی می باشد، کاملا هم اسلامی، از نوع اسلام ناب محمدی!!!)
2_ سب بدعت گذار در دین، تا جامعه نسبت به او تنفر پیدا کرده و سمت چنین شخصی نرود تا خدای نکرده گمراه شود! دلیل آن روایتی از پیامبر است!
«إذا رأیتم أهل الریب و البدع من بعدی فأظهروا البرائة منهم و أکثروا من سبهم و القول فیهم و الوقیعة و باهتوهم کیلا یطمعوا فی الفساد فی الاسلام و یحذرهم الناس و لایتعلموا من بدعهم یکتب الله لکم بذلک الحسنات و یرفع لکم به الدرجات فی الآخرة.»
«هرگاه پس از من اهل شک و بدعت را دیدید ، بیزاری خود را از آنها آشکار کنید، و به آنها بسیار دشنام دهید، و درباره ی آنها زیاد بدگویی کنید، و عیوبشان را زیاد بگویید، و به آنها تهمت بزنید( در روایتی دیگر مبهوت سازید نیز آمده است اما فقها فرموده اند، بهتان به آنان نیز طبق این روایات جایز می باشد) تا به فساد در اسلام طمع نکنند و مردم از آنها بر حذر شوند و از بدعت های آنان ( چیزی ) نیاموزند. خداوند در برابر این کارهایتان برای شما حسنات می نویسد و درجاتتان را در آخرت بالا خواهد برد.»
🔹مصداق هایی از سب در شرح کتاب مکاسب نیز آمده است، همانندِ؛ "کچل خواندن بدعت گذار یا خر و سگ و احمق و... نامیدن او یا صفتی منفی به او نسبت دادن!"
🔹بنابراین کسی که در نظر علمای شیعه بدعت گذار است، میتوان به او فحش داد، ناسزا گفت، یعنی در این فقه، اگر فی المثل شخصی بنامِ تقی، بدعت گذار شناخته شود، می توان به صورت کاملا فقهی و شرعی او را چنین وصف کرد؛ "تقیِ کچلِ خرِ الاغ، حرام زاده ی اجنبی، حرام لقمه ی بی شعور و احمقِ بدعت گذارِ ضال و مضل"
🔹می توان آنقدر از او بدگویی کرد و فحش و ناسزایش گفت تا آبرو و اعتباری برایش باقی نماند، تا در نزد توده، شخصیتش لجن مال شود، ضایع شود، تا خدای نکرده مردم را نتواند گمراه کند، (پاسخ نقد و شبهه و یا حتی در دیدگاه اینان! بدعت را با فحش و ناسزا و پاپوش دوختن میدهند، و این را کاملا شرعی و اسلامی و الهی هم میدانند!)
3_ سب کسی که عرفا توهین و تنقیص به حساب نمی آید، مانند سب فرزند توسط پدر و عبد توسط مولی.
📌چنان چه مشاهده می کنیم ، فحش و ناسزای صاحب برده، یعنی مولا، به برده، یعنی عبد، جایز و کاملا شرعی می باشد!
اخلاق هم به هیچ و لابد برای افراد صاحب مدعا و طبقه ی به اصطلاح روشنفکر است!!
#فقه_با_اخلاق_یا_بی_اخلاق
#فقه_سنتی
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
تأملات طلبگی
▪️مکاسب محرمه شیخ مرتضی انصاری ▪️مساله ی نهم: سب مومن! ▪️بخشِ مستثنیاتِ حرمتِ سبّ! 💠در مواضعی که س
عزیزان در جواب این مطلب که قبلا در کانال پست شده بود مطلبی دارند، در تایید یا نقدش؟(ترجیحا مستدل به آیات و روایات، خطابه و منبر نباشه😊)
🔹از نظر اگست کنت پدر جامعه شناسی، علوم از ساده به پیچیده دارای سلسله مراتب است.
ریاضی⬅️ نجوم⬅️ فیزیک⬅️ شیمی⬅️ زیست⬅️ جامعه شناسی
🔸۴ علم اول علوم تحلیلی(غیر ارگانیک) هستند که جزء مهمتر از کل است.
🔸زیست و جامعه شناسی علوم ترکیبی هستند و موضوع آن دو موجود زنده(ارگانیک) هست که کل مهمتر از جزء است.
#جامعه_شناسی
#فلسفه_علم
#علوم_انسانی
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
💯هنجار ها که برخواسته ارزش ها و باور هاست شیوه عمل و کنش اجتماعی کنشگران محسوب می شود.
👌زمانی می توان بر هنجاری اصرار کرد و رفتار مخالف آن را ناهنجاری تلقی کرده و در چارچوب نظری اسلام نهی از منکر کرد که اختلافی بین کنشگران در پس زمینه هنجار که ارزش و باور است وجود نداشته باشد.
⚠️در مسئله حجاب شاهد اختلال هنجاری(آنومی اجتماعی) هستیم و اتفاق نظری در بین نیست و باید دنبال اجماع فرهنگی بود.
⛔️الان عده ی مورد توجهی حجاب را محدودیت دانسته و نمایش بدنشان را مصداق آزادی فردی تلقی می کنند
لذا باور آنان بر عدم رعایت حجاب و ارزش آنان بر مفهوم آزادی فردی استوار است که به دنبال خود هنجار و شیوه عمل متناسب را به دنبال دارد و قطعا حجاب اسلامی را مراعات نمی کنند.
❗️در این بین تنها کار هزینه و تمرکز در تغییر باور و ارزش هاست و از دیدگاه جامعه شناختی تاکید بر هنجار و ناهنجاری اشتباه محض است چنانچه بازخورد آن را چندین بار دیدیم و می بینیم.
#حجاب
#جامعه_شناسی
#حکومت_اسلامی
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
📝عادی شدن امر فلاکت؛ مرزهای آنومیک (۱) نزدیک است.
✍ سجاد بهزادی
ایران بر اساس آخرین برآوردهای صورت گرفته در رتبه هشتم دنیا از حیث شاخص فلاکت در بین ۱۵۶ کشور دنیا پس از ونزوئلا، لبنان، زیمبابوه، سودان و سوریه قرار دارد. گفته میشود شاخص فلاکت در ۲۰ استان ایران از میانگین کشوری فراتر رفته است و دستکم ۸ استان از حیث شاخص فلاکت، یعنی مجموع نرخ بیکاری و نرخ تورم، در محدوده بالای ۶۰ درصد جای گرفتهاند.
بیکاری و تورم بعنوان اصلیترین شاخص فلاکت، مسئله سادهای نیست که یک جامعه آن را به راحتی تحمل کند. بارها دیده ایم در دیگر جوامع، به خاطرجابجایی بسیار اندک قیمتها، خشم عمومی فراگیر میشود و این خشم به خیابانها میرسد و نارضایتیها گسترده می شود. پرسش اساسی این است که آیا ایران به عادی شدن امر فلاکت گرفتار شده است و ذهن، روان و رفتار مردم با فقر و تورم عجین شده است؟
جامعهای که از صبح تا شب به گرانی و فلاکت فکر میکند گرفتار چه آسیب هایی که نمیشود. مردم درمانده به همه چیز بیاعتماد میشوند و انگیزه و امید به زندگی نیز حداقلی میشود. جامعه فقرزده مدام نگران است و این نگرانی خطرآفرین است. ذهن و روانی که آزاد نیست و مدام نگران آینده است، مستعد هر آشوبی میشود و عادی شدن بیچارگی برای این جامعه، موقتی و همچون آتش زیر خاکستر است.
اشتباه مهلکی که در میان مسئولان وجود دارد این است که فکر میکنند مردم فلاکتزده ایران، به خاطر زندگی نجیبانهای که با فقر دارند "تاب آوری" بالایی دارند و برای پایین آوردن شاخصهای فلاکت همچنان فرصت وجود دارد. این تصور غلطی از تاب آوری کشور است که بارها شنیده میشود. روزی رئیس پیشین بانک مرکزی در اظهاراتی بیان داشت: «سال هایی که که پشت سر میگذاریم، سال های محک تاب آوری اقتصاد و جامعه است».
نباید بیخیال عادی شدن امر فلاکت در ایران بود. عادی شدن این موضوع، آرام آرام کشور را به مرز آنومیک نزدیک میکند. به تعبیر دورکیم، جامعه وقتی در چنین موقعیتی قرار میگیرد ارزشهای اجتماعی در آن از بین میرود؛ به صورتی که افراد دچار تزلزل در شخصیت خویش شده و از آنجا که دیگر به هیچچیز و هیچکسی باور ندارند، تنها راه را در خودکشی میبینند. حوادث نگران کنندهای مانند خودکشیها، سربریدنها، گستره فساد و فاصله طبقاتی که عموما در ذیل شاخص های فلاکت زائیده میشوند، نشان میدهد که بخشی از مردم ایران آرام آرام خود را به موقعیت آنومیک نزدیک میکند.
انرژی و پتانسیلهای موجود در سپهر زیستی ایران را باید دریابیم و آن را در خدمت توسعه و شکوفایی قرار دهیم. دستاوردهای اجزاء سیستم کنونی روشن است و فاصله گرفتن از عقلانیت اشتباه است. باید جهان مدرن را با انسانهای خوش فکر و تصمیم ساز بیشتر شناخت و منافع کشور را از نو تعریف کرد. به نظر می رسد انسانهای بزرگی هنوز وجود دارند که میتوانند از رشد فلاکت در ایران بکاهند و تصمیمات درستتر بگیرند. باید از آنها استفاده کرد. و این را هم در نظر داشت که اقتدار سیاسی دولتها و حکومتها نیز نمیتواند ضامن توسعه باشد.
۱- آنومی به معنای فقدان هنجار است
#ایران
#بدبختی
#مردم
#بیهنجاری
#تأمل
@taammolate_talabegi
.
🔸️چند سال قبل رفته بودم بهشت زهرا،پشتسرم ۴ دختر بدحجاب (خیلی بدحجاب 😊 ) میآمدند، از صدای خندههای بلندشان متوجه حضورشان شدم، سر مزار شهیدی نشسته بودم که دیدم آنها هم کمی آنطرفتر بالای سر قبر یکی از شهدا نشستهاند،کمی بعد یکیشان با جعبه شیرینی آمد سمتم تعارف کرد
گفتم میل ندارم
گفت بردار برای تولدمه...
گفتم اینجا تولد گرفتهاید؟
گفت دو سه سال است تولدش میآید سر قبر شهید فلانی
پرسیدم چرا؟
گفت بعد از ماجرای تشییع شهدای غواص در تهران به فضای دفاع مقدس علاقهمند شده حتی راهیاننور رفته مدتی هم چادری شده ولی سختش بوده
🔸️اینروزها فکر میکنم اگر همان دختر بعد از تولدش کنار مزار شهید فلانی بخواهد با متروی حرم امام برگردد تهران و کسی آنجا به خاطر حجابش مانع ورودش شود یا از همانجا که میآید بیرون یک نفر هدایتش کند به سمت ون نیروی انتظامی چه اتفاقی برایش میافتد؟
.
🔹️من هم به حجاب معتقدم و هم به اینکه حکومت دینی نمیتواند نسبت به آن بیتفاوت باشد، حرفم هم این نیست که همه بدحجابها مثل قصه من هستند یا نه...
🔴اما حرفم ساده است: این روشها جواب نمیدهد، هر گمانی که نسبت به اثرگذاریاش دارید توهم است، بیاثر بودنش هم مقابل چشمان ماست
.
🔹️حجاب "بستن کمربند ایمنی" یا "رعایت حق تقدم" نیست. یک امر اعتقادی و البته ثانویه است(نه به معنای فقهی،ثانویه به این معنا که رعایت آن ریشه در اعتقاد به مسائلی دارد که خودبهخود محجبه بودن را نتیجه میگیرد) ما چندین سال این راه را امتحان کردیم، با حجاب و ماهواره و شبکه اجتماعی و فیلترشکن و...، جواب نمیدهد
.
🔹️آنچه جامعه دینی نیاز دارد "اعتقاد" است، به دلایل خیلی ساده و بدیهی این برخوردها و سخنرانیها و انتظامی کردن ماجرا منجر به هیچ "اعتقادی" نمیشود و البته پایدار هم نیست بالاخره مجری قانون هم خسته میشود
.
🔹️این بحث که ما به چه مجوزی به نهادهایی که صلاحیت هم ندارند اجازه قانونگذاری و تنبیه و منع خدمات اجتماعی هم میدهیم قصه درازی دارد، بدعتی که الان شاید متوجهش نباشیم ولی سنگ بنای اتفاقات نامبارکی خواهد بود.
🔸️ماجرای حجاب یک امر چندوجهی، پیچیده و دارای نسخههای متفاوت برای آدمهای متفاوت است،تولیدات فرهنگی، برخوردهای دوگانه، الگوسازی، مسائل سیاسی، الگوی عملی مسئولین، تبلیغات، رسانه، فضای خانوادهها و خیلی چیزهای دیگر هرکدام یک نقشی دارند
🔴مثل خیلی دیگر از مشکلات،اینجا هم نهاد حاکم دچار سادهانگاری در حل مسئله است، یک نگاه ظاهرگرایانه محض که با حل این چیزی که در پایین تصویر میبینید فرسنگها فاصله دارد.
هایلات حجاب رو بخونین بعدش 😊
💯در آثار فوکو مفهوم گفتمان به عنوان یک ابزار اعمال قدرت به مفهوم ایدئولوژی در آثار مارکس بسیار نزدیک است.
#جامعه_شناسی
#مارکس
#ایدئولوژی
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
🔹آگاهی طبقاتی، نظام اعتقادی مشترکی است که در بین اعضای یک طبقه وجود دارد. طبقات اجتماعی آگاهی طبقاتی درستی ندارند و آگاهی کاذب که ایدئولوژی نیز آن را همراهی می کند نمود دارد. به خاطر تضاد منافع بین خود بورژواها آگاهی طبقاتی ممکن نیست.
💯در نظر لوکاچ منزلت اجتماعی مانع از تحقق آگاهی طبقاتی می شود.
پ.ن: منزلت اجتماعی که طبقه روحانیت داره باعث می شه برخی واقعیت ها رو نبینیم و غلط تحلیل کنیم که نتیجه همون ایدئولوژی حاکم در این ساختار و آگاهی کاذبه.
#روحانیت
#منزلت_اجتماعی
#تضاد_منافع
#آگاهی_کاذب
#جامعه_شناسی
#ایدئولوژی
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍بحران مشروعیت
این نظریه هابرماس ذیل نظریه پر مسئولیت بودن دولت مطرح می شود.
🔹شکست های پیاپی سیاست های چپ گرایانه دولت های رفاه غربی موضوع اصلی این نظریه است. سطوح بحران در این نظریه به صورت خلاصه در سه محور و مرحله مطرح می شود. در مرحله نخست بحران در نظام اقتصادی رخ می دهد. پیامد چنین بحرانی منجر به بحران عقلانیت می شود. در مرحله دوم بحران در نظام یکپارچگی منجر به بحران مشروعیت خواهد شد. در نهایت در مرحله سوم بحران در نظام همبستگی رخ می دهد که منجر به بحران انگیزه خواهد شد.
🔸بحران عقلانیت: ساختار نظام سرمایه داری چهار جزء نظام داد که عبارت اند از اقتصاد، سیاست، اجتماعی و فرهنگی. به موازات تکامل این نظام، بحران از جایی به جایی دیگر می رود. نخستین بحران، بحران اقتصادی است که ناشی از تناقض ذاتی سرمایه داری ( تضاد کار و سرمایه) است. دولت با مداخله سعی در حل بحران دارد که کم و بیش موفقیت آمیز است. دخالت فزاینده دولت باعث به وجود آمدن بحران عقلانیت می شود. در این مرحله دولت مرتب باید وام بگیرد تا این بحران ها را حل کند، در نتیجه دچار تورم و بحران مالی می شوند. ریشه این شکست ناشی از ناتوانی دولت در آشتی دادن منافع متضاد است که در نهایت موجب عقلانیت گریزی می شود.
🔸بحران مشروعیت: در این مرحله بحران از سطح اقتصادی به سطح یکپارچگی اجتماعی منتقل می شود. دولت نمی تواند بین منافع متضاد آشتی بدهد در نتیجه مشروعیت خود را از دست می دهد توجیهات دولت نیز بی فایده است و او را بدتر از چشم می اندازد.
🔸بحران انگیزه: در این مرحله بحران به خرده نظام فرهنگی - سیاسی منتقل شود. دولت برای حل بحران نظارت تکنوکراتیک را افزایش می دهد. نتیجه چنین چیزی تضعیف انگیزه مشارکت و اخلاق کار نتیجه این دخالت هاست. در این حالت مردم حس می کنند دچار روزمرگی شده اند. قائم به ذات شدن نظام فن سالارانه و بوروکراتیک نتیجه این دخالت های همه گیر است.
#سیاسی
#جامعه_شناسی
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
هدایت شده از نگاشته
ما؛
درس تاریخ آیندگانیم!
آن هم اگر حوصله کنند
در یک زنگ تفریح،
برای امتحان مدرسه،
سرنوشتمان را ورق بزنند...
☘#عبرت
✍️#محمدجوادمحمودی
@negashteh | نگاشته
تأملات طلبگی
ما؛ درس تاریخ آیندگانیم! آن هم اگر حوصله کنند در یک زنگ تفریح، برای امتحان مدرسه، سرنوشتمان را
برخی نوشته هاشون واقعا برام دلنشینند
خواستید عضو کانالشون باشید
تزویر؛ خاوری است هجده چرخ که زیر هر چرخش، باور مردم له میشود!
💬مجبور ثقفی
✍#محمدجوادمحمودی
@negashteh | نگاشته
«بیشترین بهرهای که ذهن استبدادزده از آزادی میبرد، ویرانگری دیگران است.»
اریک فروم
#جامعه_شناسی
#تامل
@taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️ چرا باید عاشق آمار باشیم...
🎞 آیا فکر میکنید که در حدس زدن خوب هستید؟ دوباره فکر کنید. چه خودمان را حساب دان تلقی کنیم یا نه، توانایی ما برای فهمیدن و کار کردن با اعداد به شدت محدود است، این را الن اسمیت کارشناس داده نگاری میگوید.
💯 در این گفتگوی لذتبخش، اسمیت عدم تطابق مابین آنچه که می دانیم و آنچه که فکر میکنیم که می دانیم را بررسی می کند.
👌خیلی وقت ها با توجه به محیط و فضای خود آماری را بیان می کنیم ولی واقعیت اینگونه نیست، حتما کلیپ رو از دست ندید.
#علوم_انسانی
#جامعه_شناسی
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🖍کمتر از یک دقیقه و چند خطای تاریخی از استاد رائفی پور:
1- می گوید کسی نمیداند مادرش که بوده است.
ولی بلافاصله به شرح حال مادرش می پردازد. هم اسمش را میداند هم دینش را هم عقایدش را. حیف که مورخان به جناب رائفی پور دسترسی نداشتند تا این اطلاعات را از او بگیرند. استدلالش از ادعایش جالبتر است: «چون می گویند یزید بن معاویه!» یعنی گویا رائفی پور توقع داشته افراد را به اسم مادرشان صدا بزنند و ثبت کنند!
2- می گوید میسونه اصلا عرب نبود. اولاً اسم مادرش «میسون» ثبت شده نه میسونه. ثانیاً میسون «بنت بحدل کلبی» از قبیله بنی کلب بوده است(تاریخ مدینه دمشق ابن عساکر ج ۷ ص ۱۳۲)
3- می گوید مادرش به دین یهود علاقه داشت و آنرا انتخاب کرد. در حالیکه همه نوشتند مادر یزید و همه دایی هایش مسیحی بوده و اصلاً قبیله بنی کلب همه مسیحی بودند(النصرانیة و آدابها بین عرب الجاهلیة: ۴۶ و تاریخ مدینه دمشق ج ۷ ص ۱۳۸) لبیب بیضون دانشمند شیعی سوری هم نوشته یزید در میان دایی های مسیحی اش پرورش یافت(موسوعة کربلا ج ۲ ص ۷۱۳)
🖌ظاهراً باز جناب استاد، این اطلاعات ارزشمند را از سایتها اقتباس فرمودند...
#تأمل
#رائفی_پور
#بیسوادی
#حوزه
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍️تاملی بر مساله برده داری در اسلام(8)
💠مهمترین اسناد حقوق بشر درمورد بردگی
♦️نهضت الغای بردگی از اواسط قرن نودهم ميلادی آغاز شد. قبل از اعلاميه جهانی حقوق بشر، ازجمله مهمترين اسنادی كه در لغو برده داری به تصويب رسيده است «مقاوله نامه بين المللی راجع به تأمين حمايت مؤثر عليه معامله جنايت كارانه موسوم به خريدوفروش سفيدپوستان» مصوب ۱۹۰۴ پاريس، «قرارداد بين المللی الغای خريدوفروش زنان و كودكان» مصوب ۱۹۲۱، «قرارداد بين المللی منع بردگی و برده فروشی» مصوب ۱۹۶۲ ژنو قابل ذكر است.
♦️در اعلاميه جهانی حقوق بشر مصوب ۱۹۴۸ تصريح شده است:
ماده ۱: تمام افراد بشر آزاد به دنيا می آيند و از لحاظ حيثيت و حقوق باهم برابرند.
ماده ۴: احدی را نمی توان در بردگی نگاه داشت و دادوستد بردگان به هرشكلی كه باشد، ممنوع است.
♦️در «قرارداد تكميلی منع بردگی و برده فروشی و عمليات و ترتيباتی كه مشابه بردگي است» (مصوب ۱۹۵۶ ژنو) آزادی حق ذاتی هر فرد بشری دانسته شده، ضمن استقبال از پيشرفت های جديدی كه در امحاء بردگی و برده فروشی حاصل شده اذعان مي كند كه بردگی و برده فروشی و رسوم و ترتيبات نظير بردگی هنوز در كليه نقاط جهان از ميان نرفته است، لذا به منظور تشديد اقدامات ملي و بين المللی در راه الغاء بردگی و برده فروشی رسوم و ترتيباتی را در زمره بردگی معرفی می كند.
♦️در ميثاق بين المللی حقوق مدنی و سياسی(مصوب ۱۹۶۶) كه در زمره نافذترين اسناد بين المللی حقوق بشر است، تصريح شده كه: «هيچ كس را نمی توان در بردگی نگاه داشت. بردگی و خريدوفروش برده به هرنحوی از انحاء ممنوع است. هيچ كس را نمي توان در بندگی (غلامی) نگاه داشت. هيچ كس به انجام اعمال شاقه يا كار اجباری وادار نخواهد شد…» (ماده ۸).
♦️در اعلاميه اسلامی حقوق بشر (قاهره ۱۹۹۰) نيز آمده است: «الف ـ انسان آزاد متولد می شود و هيچ كس نمی تواند او را برده قراردهد يا او را پست و ذليل كند يا او را منكوب سازد يا او را تحت بهره كشی قراردهد و هيچ عبوديتی جز برای خدای سبحان وجود ندارد.
ب ـ استعمار به انواع گوناگونش و به اعتبار اينكه بدترين نوع بردگی است، شديداً تحريم مي شود و ملت هايی كه از آن رنج می كشند حق دارند از آن رهايی يافته و سرنوشت خويش را تعيين كنند. همه دول و ملل نيز موظفند از اين گروه در مبارزه عليه نابودی هر نوع استعمار و اشغال ياری كنند. همه ملت ها نيز حق حفظ شخصيت مستقل و سلطه خود بر منابع و ثروت های طبيعی را دارند.» (ماده يازدهم)
ادامه دارد...
#تأمل
#برده_داری
#فقه_سنتی
#اخلاق
#کنیز
#جامعه_شناسی
👇👇
@Taammolate_talabegi
تأملات طلبگی
♦️استاد رائفی پور در این کلیپ چند مطلب می گوید:
1- سنگسار خاص اسلام نیست و در بقیه ادیان هم هست.
2- سنگسار برای زن شوهرداری است که زنا کرده و چهارنفر هم آنرا دیده اند
3- تنها دادگاهی که شاهدانش شلاق میخورند دادگاه زناست
4- کسی پیش پیامبر آمد و گفت زنا کردم و حضرت گفت برو چهارتا شاهد بیاور
5- اصلاً قرار نیست این حکم اثبات شود.
♦️چهار مطلب فوق خلاف واقع و کذب است و ایشان در مطلب اول هم دچار تناقض گویی شده است.
اولاً ) سنگسار فقط برای زن شوهردار نیست بلکه مرد محصن هم در صورت زنا و اثبات آن، رجم می شود.
ثانیاً ) این حکم برای زنای محصنه است نه زنای محصنه ای که چهار نفر آن را دیده اند. یکی از راه های اثبات زنا، چهار بار اقرار است.(تازه اگر طبق فتوای برخی فقها، علم قاضی را هم راه سوم اثبات زنا بدانیم می شود سه راه برای اثبات زنا و لواط)
ثالثاً ) حد قذف هم فقط برای دادگاه زنا نیست و در تهمت لواط هم حد قذف ثابت است
رابعاً ) داستانی که از پیامبر نقل کرده هم خلاف واقع است و پیامبر هیچگاه شاهد طلب نکرده زیرا اثبات زنا و لواط با چهاربار اقرار هم ثابت می شود.
خامساً ) اگر قرار نیست این حکم اثبات شود پس اصلاً چرا تشریع شده است؟ اثبات حکم شاید دشوار باشد ولی اینکه غرض شارع عدم اثباتش باشد خلاف و کذب محض است.
سادساً )استاد رائفی پور در اینجا می گوید سنگسار خاص اسلام نیست. یعنی سنگسار حکمی اسلامی است ولی در جای دیگری در اظهارنظری کاملاً متناقض می گوید اگر هم سنگساری در اسلام بوده برای اهل کتاب بوده است! [کلیپ در ادامه خواهد آمد]
#تأمل
#رائفی_پور
#بیسوادی
#حوزه
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍️تاملی بر مساله برده داری در اسلام(9)
♦️مقايسه احكام بردگی با اسناد حقوق بشر-بخش اول
مقايسه احكام بردگی در قرائتی خاص در اسلام معاصر با اسناد بين المللی حقوق بشر ترديدی باقی نمی گذارد كه اين دو در تعارض مستقيم با يكديگرند و پذيرش يكی تنها با نفی ديگری جمع می شود.
تفاوت منظر اسناد حقوق بشر و احكام قرائت ياد شده از اسلام معاصر درباره بردگی را می توان بدین صورت خلاصه کرد :
🔹1-در اسناد بین المللی حقوق بشر : تمام افراد بشر آزاد به دنیا می آیند
در احکام اسلام به قرائت مشهور: از والدین برده,برده متولد می شود
🔹2-حقوق بشر: تمام افراد بشر از لحاظ حیثیت و حقوق با هم برابرند
قرائت مشهور: برده ها با احرار در بسیاری از حیثیات و حقوق و احکام متفاوتند
🔹3-حقوق بشر:انسان را نمی توان به هیچ طریقی برده کرد
قرائت مشهور:به هفت طریق افراد آزاد برده می شوند
🔹4-حقوق بشر :هیچ کس را نمی توان در بردگی نگاه داشت
قرائت مشهور:تا زمانی که یکی از اسباب رفع بردگی حاصل نشده باشد بردگی فرد تداوم خواهد داشت
🔹5-حقوق بشر :داد و ستد بردگان به هر شکلی ممنوع است
قرائت مشهور:داد و ستد بردگان با رعایت موازین شرعی آزاد است
ادامه دارد...
#تأمل
#برده_داری
#فقه_سنتی
#اخلاق
#کنیز
#جامعه_شناسی
👇👇
@Taammolate_talabegi