eitaa logo
تأملات طلبگی
1.4هزار دنبال‌کننده
672 عکس
713 ویدیو
20 فایل
⚜️ فَبشِّرْ عِبادِ، الَّذينَ یَسْتمِعونَ الْقَولَ فَیَتَّبعونَ أَحْسنَهُ. (۱۷،۱۸ زمر) 🔊 مطالب دینی، مباحث حوزوی، کلام بزرگان، نقد و تحلیل، علوم انسانی، مسائل سیاسی. ⚖️ نَحْنُ أبْناءُ الدَّلیل نَمیلُ حَیْثُ یَمیلُ. ارتباط با ادمین: @Amirhossein_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام رضا علیه السلام: هرکس ماه رمضان یک آیه از کتاب خدا را قرائت کند مثل این است که در ماه‌های دیگر تمام قرآن را بخواند. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍ آسیب شناسی دین پژوهی دکتر سروش(۹) 💠 فرآیند فکری سروش با رویکرد شخص محوری(۲) گام سوم: رویکرد کانتی و گادامری 🔹سروش که سال ها خود را شاگرد خلف پوپر می دانست، از اردیبهشت سال ۱۳۶۷ وارد مرحله جدیدی می شود و مدتی فلسفه علم را کنار گذاشته و پای به عرصه هرمنوتیک و معرفت شناسی معارف دینی می گذارد. او با تدوین قبض و بسط تئوریک شریعت که به صورت مقالاتی در کیهان فرهنگی نیمه دوم دهه شصت با عنوان بسط و قبض تئوریک شریعت منتشر گردید، رویکرد گادامر و نسبی گرایی معرفت دینی را نظام مند کرد. 🔸هر چند نمی توان نویسنده نظر قبض و بسط را بنیانگذار نظریه نسبیت معرفت دینی دانست، زیرا سالها پیش این نظریه توسط اقبال لاهوری، مهندس جلال الدین آشتیانی و دکتر شریعتی مطرح شده بود، اما دکتر سروش، برای اولین بار توانست این نظریه را با استفاده از ذهن شناسی و فلسفه استعلایی کانت و هرمنوتیک فلسفی گادامر به صورت ارکان سه گانهای نظام مند سازد. جالب توجه این که، گادامر، شاگرد هایدگری است که به شدت با پوپر در تزاحم و تعارض بوده و همانند اسلاف مکتب پوزیتویسم و اگزیستانسیالیسم دائما در حال ستیز و مخالفت با یکدیگر بودند و حال دکتر سروش، هرمنوتیک فلسفی هایدگر را با بهره گیری از کتاب حقیقت و روش گادامر احیا می کند و در کنار نظريه ابطال گرایی پوپری می نشاند؛ البته سروش هیچ گاه در کتاب قبض و بسط تئوریک شریعت، نام گادامر را نمی برد، اما از صامت دانستن دین و تأثیرگذاری معارف بیرون دینی بر فهم متون دینی کاملا پیدا است که او از این مدرسه بهره فراوان برده است. 🔻باید به این نکته هم توجه داشت که قبض و بسط، نقطه آغازین مخالفت علمی - نه عملی - دکتر سروش با نظام جمهوری اسلامی است، زیرا وقتی معرفت دینی، معرفتی بشری گردد و ناخالص و نامقدس و آمیخته ای از حق و باطل و نسبی و عصری معرفی شود؛ در آن صورت، تشکیل حکومت دینی برگرفته از معرفت دینی نامقدس از تقدس می افتد و معرفتی بشری خواهد شد؛ علاوه بر این که، متون دینی صامت، قابلیت این را دارند تا با معارف بشرى لیبرالیستی هم تفسیر شوند و مدل دیگری از حکومت دینی لیبرالیستی را در جامعه پیاده کنند. 👇👇 @Taammolate_talabegi
🔹روایت حاج آقا از قضایای آبان ۹۸ و خشم مردم به خاطر گرانی بنزین که بینشون گیر کردند...😂😂 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍️تاملی بر نظر آیت الله بهجت درباره توبه غزالی و تشیع او(2) ♦️کتاب با شرک آغاز می شود در خطبه ی کتاب میگوید: «صانع كل شيء مصنوع بقدرته، المتكلم بكلامه الأزليّ ليس بخارج من صفته.» ( سرّ العالمین ص449) ازلی بودن کلام خداوند عقیده اشاعره و بنابر روایات شیعه و براهین عقلی، شرک است - إِنَّمَا كَلَامُهُ سُبْحَانَهُ فِعْلٌ مِنْهُ أَنْشَأَهُ وَ مَثَّلَهُ لَمْ يَكُنْ مِنْ قَبْلِ ذَلِكَ كَائِناً وَ لَوْ كَانَ قَدِيماً لَكَانَ‏ إِلَهاً ثَانِياً. (نهج البلاغة، خطبه 186) - إِنَّ الْكَلَامَ صِفَةٌ مُحْدَثَةٌ لَيْسَتْ‏ بِأَزَلِيَّةٍ كَانَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لَا مُتَكَلِّمَ. (الکافی؛ دار الکتب الاسلامیة؛ ج1؛ ص107) این که شیعه، کلامِ خداوند را حادث می داند؛ مسأله ای است ابتدائی که بر متکلّم اشعری بزرگی چون غزّالی مخفی نبوده است. پس چگونه ممکن است او شیعه شده باشد؛ در حالی که همچنان بر کفر اشعری خود ثابت مانده است؟ ♦️مولف انگیزه خود از تالیف کتاب را تشویق دیگران به طلب حکومت و قدرت جویی بیان می کند (سرالعالمین ص 449) و نیاز به تذکر نیست که این انگیزه با روح شیعه ناسازگار است. مَنْ طَلَبَ الرِّئَاسَةَ هَلَكَ. (الکافی، ج2؛ ص297). در سرتاسر کتاب مخاطب را به قدرت طلبی و تصاحب حکومت، دعوت می کند تا جایی که او را به ستیز با تقدیر الهی می خواند و به سخن معاویه استشهاد می نماید(سرالعالمین ص 508) ♦️غزالی در موارد متعدد خواننده کتاب را به پرستش اجرام آسمانی دعوت کرده است.به عنوان مثال روز سه شنبه را روز عبادت مریخ دانسته وچنین دعایی را توصیه می کند: أسألك بحق سلطنتك و دولتك و قهرك أن تعطيني ما يصلح لي منك (سرالعالمین ص 485).همچنین برخی از این خرافات مشرکانه را به انبیاء نسبت داده است(سرالعالمین ص 483) ♦️غزالی حدیث «من مات بغیر امام مات میتة جاهلیة» را تحریف کرده و آن را بر اقطاب صوفیه تطبیق داده است : من ليس له شيخ فالشيطان شيخه، و من مات بغير شيخ فقد مات ميتة الجاهلية، فيعلمه و يدله و يعرفه طريق الوصول إلى اللّه تعالى.» (سرّ العالمین ص493) ادامه دارد... 👇👇 @Taammolate_talabegi
💠گفته میشه که امروز یعنی 17 رمضان روزی بوده که امام زمان دستور ساخت مسجد جمکران را به حسن بن مثله داده است. ♦️نقد خبر ساخت مسجد جمکران را با هشتک می توانید در کانال جستجو کرده و بی اعتباری چنین روایتی را با ادله مشاهده کنید. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله: بازرگان امین و راستگو و مسلمان روز قیامت با شهیدان خواهد بود. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍️تاملی بر نظر آیت الله بهجت درباره توبه غزالی و تشیع او(3) ♦️دفاع از بزرگان اهل سنت : ... فهذه علوم الصوفية الصافية الصادقة الوافية، مثل الحسن، و سفيان، و الفضيل بن عياض، و أبي يزيد البسطامي، و أبي الحسين النوري، و حبيب العجمي، و معروف الكرخي، و شقيق البلخيّ و محمد بن حفيف و بشر بن سعيد و أحمد الخوارزمي و أحمد الداراني، و حارث المحسابي، و سرى السقطي، و أبي الحسين بن المنصور الحلاج، و الجنيد، و الشبلي، و أبي نعيم القاضي. فهذه الطائفة الإلهية الذين نبغ ذكرهم ليسوا كالطائفة المشغولة بالعلوم و الشهوات، ... و أما علماء الآخرة فمثل الحسن البصري، و سفيان بن عيينة، و الثوري صاحب المذهب، و الطائي الطاهري، و أبو سعيد الخدري، و أبو حنيفة النعمان بن ثابت الكوفي، و مالك بن أنس المدني، و محمد بن إدريس الشافعي المطلبي، و أحمد بن حنبل الشيباني، و المزني، و ابن شريح، و الحداد، و القفال، و أبو الطيب، و أبو حامد، و أستاذنا إمام الحرمين أبو المعالي الجويني، و الشيخ الإمام أبو إسحاق إبراهيم الفيروزآبادي المعروف بالشيرازي ... رأى الشافعي مناما و كان قد تكلم في المسألة مع أبي يوسف، فرأى كأنه قد أدخل الجنة (سرالعالمین ص 502-504) ♦️دعوت به مذهب شافعی و دیگر مذاهب اهل سنّت نویسنده کتاب خواننده را به مذهب شافعی دعوت نموده و او را در انتخاب مذهب فقهی مخیّر دانسته است. «كن أيها الملك مسارعا في الثناء و الثواب فإنه الذكر المخلد، و أكثر ما تنظر في كتب ابن أبي الدنيا، و تواريخ الطبري، و مذهب الشافعي، أو ما تختار من المذاهب.» (سرّ العالمین ص457) ♦️تعداد نوافل «اعلم أن الصلوات الفرض هي خمس صلوات و ركعاتها سبع عشرة ركعة، و أكمل سنّتها ثماني عشرة ركعة.» ( سرّ العالمین ،ص477) پوشیده نیست که در مذهب شیعه، نوافل یومیه سی و چهار رکعت است. ادامه دارد... 👇👇 @Taammolate_talabegi
💠 مرحوم آیت الله سید محمد حسینی کاشانی ♦️هفته گذشته این عضو اولین دوره مجلس خبرگان دارفانی را وداع گفت و بزرگانی چون آیت الله مکارم شیرازی، آیت الله جوادی آملی، آیت الله اعرافی و از مسئولین حکومتی دکتر حسن روحانی پیام تسلیت برای درگذشت ایشان صادر کردند. ♦️ایشان پدر زن محمود علوی وزیر اطلاعات کشور و از جمله مخالفین انتخاب آیت الله خامنه ای به عنوان رهبر جمهوری اسلامی بودند. از این جهت در صف افرادی چون آیت الله مومن قمی و سید محمد موسوی خوئینی ها قرار می گیرند. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍️تاملی بر روایت طلاق عایشه بدست حضرت علی (1) ♦️17 رمضان مصادف است با روز درگذشت عایشه. شیعیانی هستند که چنین می‌گویند: امام علی(ع) این قدرت را داشت که عائشه را از امّ المؤمنین بودن خلع کند. لذا چون عایشه بعد از رحلت پیامبر برخی اعمال ناشایست را انجام داد حضرت علی عایشه را طلاق می دهد به نیابت از پیامبر . ♦️شیخ صدوق در کمال الدین ج 2 ص 454 روایتی را نقل کرده که مضمون آن طلاق عایشه بدست حضرت علی بعد از جنگ جمل است. سند روایت بدین صورت است : حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ حَاتِمٍ النَّوْفَلِيُّ الْمَعْرُوفُ بِالْكِرْمَانِيِّ قَالَ حَدَّثَنَا أَبُو الْعَبَّاسِ أَحْمَدُ بْنُ عِيسَى الْوَشَّاءُ الْبَغْدَادِيُّ قَالَ حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ طَاهِرٍ الْقُمِّيُّ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ بَحْرِ بْنِ سَهْلٍ الشَّيْبَانِيُّ قَالَ حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ مَسْرُورٍ عَنْ سَعْدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ الْقُمِّيِّ 💠بررسی سند روایت ♦️راوی اول محمّد بن على بن محمّد بن حاتم نوفلى معروف به كرمانى که شیخ مرحوم صدوق است توثیق خاصی ندارد و فقط، ترضی و ترحم در مورد او شده است، لذا باید طبق مبنا، نسبت به او عمل کنیم. مرحوم مامقانی ترحم و ترضی شیخ صدوق را نشانه اعلا درجه حسن می داند (تنقيح المقال، ج3 ، ص160 )ولی محقق خویی ترحم و ترضی را حتی بر هر فاسقی جایز دانسته و کثرت ترحم و ترضی را نشانه ای بر حسن نمی داند چه برسد به وثاقت.( معجم رجال الحديث، ج1 ، ص78) آیت الله نجم الدین طبسی در درس خارج مهدویت مورخه 920805 می فرماید : نظر بنده این است که شیخ بودن (یک یا دو روایت از شخصی نقل کردن) دلیل بر وثاقت نیست آري کثرت روایت ثقه از یک شخص، دلیل بر وثاقت است و در این مورد، به کثرت نرسیده است. ما ترضی را هم فقط، حمل بر حسن - نه اعلا درجه حسن و نه دلیل بر وثاقت - می‌کنیم. ♦️راوی دوم ، سوم و پنجم همگی مهمل هستند. ♦️راوی چهارم محمد بن بحر بن سهل شیبانی است.شیخ طوسی هم در رجال و هم در فهرست متهم بودن او به غلو را نقل کرده است.ابن غضائری او را ضعیف و غالی دانسته است. کشی در نقل اخبار وارده در مذمت زراره در مورد شیبانی می گوید که او از غلات حنفیین بوده است. علامه حلی نام او را در قسم دوم رجال خود ذکر کرده و در انتهاء نظر به توقف درباب روایات او دارد. ابن داود هم شیبانی را در قسم دوم-ضعفا- رجال خود آورده است. ♦️تنها راوی آخر که سعد بن عبدالله است ثقه می باشد. ادامه دارد... 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام سجاد علیه السلام: هر کس در هیچ کاری به مردم امید نبندد و همه کارهای خود را به خدای عزوجل واگذارد خداوند هر خواسته ای که او داشته باشد اجابت کند. 👇👇 @Taammolate_talabegi
💠 دکتر علی شریعتی: 🔹هر چه از مرگ علی بیشتر می گذرد، زنده تر می شود و زنده تر خواهد شد؛ زیرا بشریت به میزانی که در تمدن و زندگی و رفاه اقتصادی و علم و قدرت مادی پیشرفت کرده، از معنویت دورتر شده و محروم تر مانده است و این نیازی است که امروز انسان این قرن به شدت احساس می کند. 🔸این نیازها هر چه شدیدتر شود و انسان امروز هر چه خود را به داشتن و شناختن انسان متعالی، انسان معنوی، مظهر فضائل بزرگ، نیازمندتر احساس کند، به شناختن علی نیازمندتر خواهد بود و فضائلی را که اعراب جاهلی در جامعه های بدوی و حتی جامعه های متمدن بعدی در چهره او و در روح پر شکوه او نتوانستند ببینند، خواهد توانست شناخت. 📚علی و حیات بارورش پس از مرگ 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠اعضای هیئت رئیسه مجلس خبرگان دوره اول ( جالب اینکه همشون فوت کرده اند) عبارتند از: ♦️مرحومین آیات: مشکینی ( رئیس مجلس خبرگان)، هاشمی رفسنجانی ( نائب رئیس اول )، امینی ( نائب رئیس دوم)، طاهری خرم آبادی ( منشی )، مومن قمی ( منشی) ♦️همانطور که در کلیپ مشاهده کردید موقع رای گیری برای انتخاب آیت الله خامنه ای به عنوان رهبر، مرحوم مومن قمی قیام نکرده که این عمل به منزله مخالفت با انتخاب ایشان است. ♦️جالب تر اینکه آیت الله مومن با عزل آیت الله منتظری در این جلسه تاریخی نیز مخالفت کرده بودند. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍️تاملی در باب ادعیه روزانه ماه رمضان (1) ♦️اگر چه راز و نیاز باخدا متوقف بر ماثور بودن الفاظ و محتوای دعاها نیست ولی استناد آنها به معصوم و استفاده هدایتی از محتوای آنها به عنوان آموزه ای دینی، مشروط به اثبات صدور آن از معصوم است. ♦️راه یابی برخی تجربه های شخصی به برخی مجموعه های دینی،جعل برخی ادعیه با اهداف خیر یاسوء، رواج برخی دعاهای برساخته دارای مشکلات سندی و محتوایی بین مردم و مواردی از این دست،شناخت دعاهای ماثور از غیرآن را ضروری ساخته است. ♦️ابتدای امر لازم است که دو نکته تذکر داده شود: الف) هر چند ضعف سند باعث علم یا اطمینان به عدم صدور از معصوم نیست ولی موجب سلب اطمینان به صدور روایت از معصوم می شود. ب)اثبات اعتبار روایتی برپایه قرائن عقلی و نقلی، مجوز انتساب آن به معصوم نیست به عبارت دیگر در صورت درستی محتوای دعایی برپایه قرائن عقلی و نقلی، تنها می توان ادعا کرد این محتوا مورد تایید معصومان است اما نمی توان گفت این دعا از لسان معصوم صادر شده است. 💠 بررسی سندی ادعیه روزانه ماه رمضان ♦️اولین کسی که این ادعیه را گزارش کرده سید بن طاووس است و اثری از این ادعیه در منابع قبل از قرن شش یافت نمی شود. کتبی که این ادعیه را گزارش کرده دارای اختلافات فراوان هستند تا آنجا که چاپ قدیم و جدید اقبال الاعمال هم در پاره ای از موراد با هم اختلاف دارند. ♦️این دعاها در اقبال الاعمال بدون هیچ سندی آمده است. کفعمی در البلد الامین و مصباح سند را با این عبارت آورده است: رَوَاهَا ابْنُ عَبَّاسٍ عَنِ النَّبِيِّ ص!!! از عبارت کفعمی چنین برمی آید که این ادعیه را از کتاب الذخیره گرفته است ولی در کتابنامه اش به نام مولف اشاره نکرده و بدین سان مولف ناشناخته مانده است. جالب اینکه افراد زیادی قبل از قرن نهم دارای کتاب با عنوان الذخیره بودند ولی هیچ یک از آنها کتاب دعایی نیستند. واضح است که سند از اتصال برخوردار نبوده و مرسلی بیش نیست. ادامه دارد... 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام علی علیه السلام: فکر کن تا دوراندیش شوی و چون همه جوانب کار برایت روشن شد، آن گاه تصمیم قطعی بگیر. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙قسمتی کوتاه از گفتگوی دکتر سروش و دکتر ملکیان درباره چیستی روشنفکری و حقیقت. 🔹خلاصه یک جا به نقطه اشتراکی هم رسیدند😊 🔸دکتر صدری اومد تیکه بندازه به دکتر ملکیان بد تیکه ای نصیبش شد😁 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍️تاملی بر نظر آیت الله بهجت درباره توبه غزالی و تشیع او (4) ♦️دعوت به کلام اشعری و إذا أردت العقلية فعليك بكتاب المقاصد و كتاب النجاة للرئيس، و إن شئت فيه الغاية القصوى فاطلع على الكتب الأصولية الدينية خاصة كتب شيخنا إمام الحرمين مثل «المحيط» و «الإرشاد» ، و من كتبنا النافعة في ذلك كتاب «الاقتصاد في الاعتقاد» ، و كتاب «قواعد العقائد» من أول كتاب «الإحياء» و «الرسالة القدسية ( سرالعالمین ص 459) در این جا به کتاب «الاقتصاد فی الاعتقاد» خود ارجاع داده است. اگر او شیعه شده؛ چرا خواننده را به کتابی که در اثبات اصول اشعری تصنیف کرده؛ ارجاع می دهد؟ غزالی در این کتاب ص 151 تصریح کرده که پیامبر برای بعد از خود شخصی را تعیین نکرد ♦️رسیدن به مقام امام سجاد علیه السلام نویسنده امام سجاد علیه السلام را یک زاهد معمولی می داند که می توان به مقام او رسید چنان که دیگر عارفان نیز به او رسیده اند: «قد يحصل من ثمر الذكر أكثر ما مر بك في تهذيب النفوس، و يثمر عليك أيضا ما أثمر على زين العابدين ذي الثفنات السجاد، فإنه كان يسجد بين الليل و النهار ألف سجدة فأثمر عليه، (سرالعالمین ص 495) ♦️شستن پا در وضو «فرض الوضوء ستة: النية عند أول جزء من الوجه، ثم غسل الوجه، ثم غسل اليدين إلى المرفقين، و مسح المقبل من الرأس، و غسل الرجلين مع الكعبين ( سرالعالمین ص 477) ♦️نواقض وضوء «مناقض الوضوء و هي: النوم قاعدا متمكنا، ثم زوال العقل بأي فن كان، ثم لمس الرجل المرأة و لا حائل بينهما، و ينتقض طهر اللامس دون الملموس في أصح الوجهتين، و لمس الفرج.» (سرّ العالمین ص477) بطلان وضو با لمس زن یا فرج از فتاوای اهل سنت است. ♦️صلاة ضحی و تراویح «ثم تأتي بكوامل النوافل مثل الضحى، و التراويح، و الصلاة بين المغربين، و أوراد الليل و السحر (سرالعالمین ،ص478) بدیهی است که در مذهب شیعه نماز ضحی و نماز تراویح بدعت شمرده می شود. ادامه دارد... 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام علی علیه السلام: در خوبی پیرو باشی بهتر از آن است که در بدی پیشوا باشی. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹مثل امیر المومنین نمی توانیم باشیم!! به قدر وسع و توانمون در این جهت حرکت کنیم. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍ تأملی در دو نحوه مواجهه با مفاهیم غربی با تأکید بر مفهوم نظام سرمایه داری/ محمد وحید سهیلی 🔹به طور عمده برای مواجهه با پدیده ها و مفاهیم غربی یک رویکرد به دنبال تهذیب آن پدیده یا مفهوم است و در نهایت با قواعد فقهی به دنبال تصرف در آن حقایق است و یک رویکرد به دنبال آن است تا با تامل بر ابعاد هستی شناسانه آن امر، ذات و جوهره آن مفهوم یا امر برآمده از تمدن غربی را نمایان کند و سپس در مواجهه ای انتقادی و مبتنی بر بنیان های هستی شناسی حکمت اسلامی به تآسیس و تکوین صورت جدیدی که با جهان اجتماعی اسلامی و خودی هماهنگ باشد بپردازد. رویکرد اول(تهذیب) هر چند در مقام عمل و رفع حیرت از وضعیت فعلی مفید و بلکه ضروری است لکن اگر چنانچه بخواهد بار رویکرد دوم را به دوش بکشد منجر به ساده سازی بسیاری از مسائل خواهد شد و اتفاقا به دلیل عدم درک درست از غرب و محصولات آن آورده ای جز اسارت و سخت تر و تنگ تر شدن خروج از مصائب تمدن مدرن را ندارد. در اینجا به صورت گذرا و مختصر مفهوم نظام سرمایه داری را مورد تأمل قرار می دهیم. 🔸نظام سرمایه‌داری نظامی است که در آن، حاکمیت با سرمایه است. اما منظور از حاکمیت چیست؟ حاکمیت یعنی اینکه در تمام تئوری‌های اقتصادی محور اصلی، سرمایه است و نه انسان. اگر از انسان نیز صحبت می شود بالعرض است. در واقع انسان هم به صورت «سرمایه‌ی انسانی» تعین دارد؛ پس انسان هم در واقع مثل آچار و پیچ‌ و‌ مهره یک سرمایه است. به بیانی دیگر انسان‌ها موجودیت شان به حیث تقییدیه سرمایه‌ است. و در این مسئله تفاوتی میان کارگری ساده با تکنسین متخصص نیست. زیرا همه به مثابه ابزار هستند. حال اگر انسان ابزار است بنابراین می‌توان او را تولید کرد کما اینکه مدرسه و آنچه ما آموزش و پرورش می خوانیم و معادل(education) است برای این منظور تاسیس می شود و بعد این انسان به مثابه ابزار مانند هر ابزار دیگری مستهلک شده و اسقاط و جایگزین می شود. مفهوم سرمایه‌ی انسانی نیز در بستر این بنیان شکل می گیرد. لذا در جامعه ای سرمایه داری ممکن و محقق است که حاکمیت و مبنا‌بودن سرمایه در تمامی تنظیمات امور انسانی تحقق یابد. بنابراین می توان گفت نظام سرمایه‌داری یعنی نظامی که حاکمیت و بقای این نظام با سرمایه است و به تعبیری دیگر «سرمایه» فصل مقوم آن است. 🔻حال اگر در مواجهه با سرمایه داری آن‌ را به روابط عقلایی میان بایع و مشتری و لوازم آن فروبکاهیم و اختلاف را صرفا در برخی ارزش های حاکم جستجو کنیم، تصور می کنیم می توانیم با چند اصل و اماره چالش های برآمده از الگوی نطام سرمایه داری را حل و فصل کنیم. یکی از مثال های این مسئله در داستان بانک نمودار است. هر چند احکام فقهی در شرایط فعلی برای تهذیب نظام بانکی از حیث «اکل میته» مناسب است اما نباید فراموش کنیم نزاع اصلی انقلاب اسلامی صرفا بحث سود بانکی یا مسئله دیرکرد نیست و مسئله را در «فلسفه پول» tشیوه خلق پول و در سطحی کلان تر در بنیان های هستی شناسانه نظام سرمایه داری جستجو می کنیم. ♦️در نهایت باید به این موضوع توجه کرد که این تفاوت دو رویکرد به مسائل می تواند دو فهم مختلف از وضعیت اکنون جامعه ایرانی را به همراه داشته باشد و دو روند متمایز را به همراه می آورد. 👇👇 @Taammolate_talabegi