eitaa logo
تبیین
2.7هزار دنبال‌کننده
5هزار عکس
428 ویدیو
34 فایل
🔺اهداف: 🔹تهذیب نفس 🔹امام شناسی و مهدویت 🔹روشنگری و بصیرت‌افزایی 🔹ارتقاء بینش دینی و سیاسی 🔹دشمن شناسی و جنگ نرم 🔹ارتقاء مهارت‌های تربیتی 🔹و... 🔸هدف ارائه‌ی الگوست؛ با شبکه‌های اجتماعی کسی متفکر نمی‌شود، باید #کتاب خواند.
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️جهاد اکبر؛ ‌قوت اراده در جوانی 🔹اگر در انسان شد، شد؛ اگر در جوانی خدای نخواسته مهذب نشد، بسیار مشکل است که در زمان و پیری که است و ، اراده انسان ضعیف می‌شود و جنود ابلیس در باطن انسان قوی، ممکن نیست دیگر آن وقت. اگر هم ممکن باشد بسیار مشکل است؛ از حالا به فکر باشید. 📕صحیفه امام خمینی (ره)، ج ۲، ص ۴۰ @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️در عصر ظهور کدام گروه از مردمان از حوادث آخرالزمان در امانند؟ آیا تر و خشک با هم می‌ سوزند؟ یا شیعیان و پیروان واقعی تحت حمایت خدا و نایب برحقش هستند؟ (بخش اول) 🔸ائمه معصومین علیهم السلام برای نجات از فتنه راهکارها و برنامه های ویژه ای ارائه فرموده اند: «قرائت یا حفظ نمودن سوره کهف، تسبیح و تقدیس خداوند، توکل بر خداوند، قرائت سوره فاتحه الکتاب در هنگام رویت وی و...»؛ لازم به ذکر است مواردی مانند قرائت یا حفظ نمودن سوره کهف می بایست قبل از خروج انجام شود تا در هنگام خروج دجال از شر فِتَنِ وی در امان بود. در احادیث دارد: دجال در همه شهرها و مکان ها گردش می نماید، مگر مکه و مدینه که در اکثر احادیث مذکور است، و در برخی احادیث و روایات نیز شهرهایی مانند: بیت المقدس، طرطوس، آبادان، قم و نواحیش، کوفه و حوالیش و یا مساجدی چون: مسجد الحرام و مسجد مدینه و مسجد طور سینا و مسجد الأقصی که دجال به آنها راه نیافته و به عنوان مکان هایی امن برای مسلمین معرفی شده اند. 💠راهکارهای عملی «دجّال ستیزی»: 🔹قرآن محوری: «فَأقْرَؤُوا ما تَیَسَّرَ مِنَ القُرآنِ: آن مقدار که می‌توانید از قرآن تلاوت کنید». ، اصلی‌ ترین دشمن و دشمن عجل الله تعالی فرجه الشریف در فرجام زمان است. قرآن و امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف، هر دو یک حقیقت واحدند، دارای رسالت و آرمان‌ های مشترکند و دجّال، دشمن این دو حقیقت واحد و با تمام آرمان‌ های قرآنی و مهدوی سر ستیز و جنگ دارد. از این رو یکی از مهمترین راهکارهای عملی دجّال ستیزی، رویکرد حقیقی و عملی به قرآن، و در یک کلام «قرآن محوری» است. بذر فطرت، با آب ادب و حکمت جوانه می‌زند و بادوام جرعه نوشی از چشمه سار معرفت و معنویت به بار می‌نشیند، و این در حالی است که سرچشمه معرفت و معنویت و منبع ادب و حکمت، است؛ «بدانید که این اندرز دهنده‌ای است که در اندرز آن رنگ فریب نیست، و راه نماینده‌ای است که گمراه نمی‌کند، سخن گویی است که دورغ نمی‌گوید. 🔹هرکس با همنشینی کند، چون برخیزد چیزی بر او افزوده شده و چیزی از او کاسته شده است. به هدایتش افزوده شده و از کور دلی‌اش کاسته گشته است». این در حالی است که ، اصلی ترین دشمن اینها دشمنی هزار رنگ و هزار چهره‌ و فریبکار است. راه نماینده‌ای گمراه کننده، سخن‌ گویی کذاب و دروغ‌زن است. ظلمت و گمراهی و کور دلی‌ پیروان و همنشینانش افزوده و از هدایت و فضیلت و نورانیت آنها کاسته می گردد. احساس زیبای رها شدن از فتنه‌ی زمینیان و پر گشودن به سوی آسمان و هم‌پروازی با فرشتگان، از آرزوهای فرادنیایی هر انسانی برای داشتن یک زندگی نورانی و خدایی است. فرار از جلوه‌ فروشی‌ های هزار رنگ دجّالی و گشودن راهی به سوی هدایت‌ های ویژه‌ی ، هنر رادمردان برگزیده الهی است. در پرتو انس با معارف قرآن و عملی ساختن دستور العمل‌ های الهی آن، تحقق می‌یابد. 🔹سعادتمندان، استفاده‌ چند منظوره از محیط خانه و خانواده دارند. بهترین بهره‌ برداری‌ها از یک مسکن خاکی، تبدیل آن به خانه‌ای افلاکی، فرودگاهی نورانی و عروج‌ گاهی ربانی است که تنها از انس خانه و خانواده با رقم می خورد: «خانه‌ای که در آن خوانده می‌شود و از خداوند بلندپایه در آن یاد می‌گردد، برکتش بسیار می‌گردد، فرشتگان در آن حضور می‌یابند، شیاطین آنجا را ترک می کنند و آن خانه برای آسمان نشینان چنان می‌درخشد که ستاره برای زمینیان. و خانه‌ای که در آن قرآن خوانده نمی‌ شود و نامی از خداوند والا به میان نمی‌آید، کم برکت می‌شود، فرشتگان از آنجا می‌روند و شیاطین حضور می‌یابند». بر این اساس تلاوت قرآن در هر خانه‌ای باعث فراری شدن شیاطین از حریم آن خانه می‌گردد. این است رمز فاصله گرفتن خانه و اهل آن از دجّال و شیاطین او. چرا که مهمترین نشانه‌ی خانه‌ های پیروان دجّال، لبریزی و سرشاری آن خانه‌ها از حضور شیاطین است: «بُیوتُهُم مَملُوَّةً من شَیاطینَ: خانه‌ های پیروان دجّال از شیاطین لبریز می‌گردد». منبع؛ پرسمان @tabyinchannel
⭕️پیامبر اکرم صلی الله عليه و آله:  🔸«طُوبى لِمَنْ طابَ خُلْقُهُ وَ طَهُرَتْ سَجِيَّتُهُ وَ صَلُحَـتْ سَريرَتُهُ وَ حَسُنَتْ عـَلانِيَتُهُ وَ اَنْفَقَ الْفَضْلَ مِنْ مالِهِ وَ اَمْسَكَ الْفَضْلَ مِنْ قَوْلِهِ وَ اَنْصَفَ النّاسِ مِـنْ نَفْسِهِ».  🔹خوشا براى‌كسى‌كه «اخلاقش نيكو»، «خصلتهايش پاكيزه»، «درونش صالح و بيرونش نيكو» باشد، مال اضافى خود را «انفاق» كند، سخنان اضافه را نگه دارد (و نگويد) و با مردم نسبت به خودش باانصاف رفتار كند. 📕اصول كافى، ج ۲، ص ۱۴۴ @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️از منظر عقل، آیا «دوستان» بر رفتار و اخلاق انسان تاثیر می گذارند؟ 🔸مى گويند: بهترين دليل بر امكان چيزى وقوع آن است؛ در موضوع مورد بحث، مشاهده نمونه هاى عينى كه با سرچشمه انواع مى شود و معاشرت با در و جان انسان اثر مى گذارد، بهترين دليل است. اين تشبيه قديمى كه و بد، همانند بيماری هاى است، كه به سرعت به نزديكان و همنشينان سرايت مى كند، تشبيه صحيح گويايى است؛ مخصوصاً در مواردى كه بر اثر كمى سنّ و سال يا كمى معلومات و يا سستى ايمان و اعتقاد مذهبى، زمينه هاى روحى براى پذيرش آماده است. معاشرت اين گونه افراد با سمّ مهلك و كشنده اى است. بسيار ديده شده است كه خوب و بد بر اثر ها بكلّى دگرگون شده و آنها تغيير يافته است؛ و اين امر دلائل مختلفى از نظر روانى دارد: 1⃣از جمله مسائلى كه روانكاوان در مطالعات خود به آن رسيده اند، وجود در انسانها است؛ يعنى افراد آگاهانه يا ناآگاه آنچه را در و خود مى بينند حكايت مى كنند؛ بطور ناآگاه شادى در اطرافيان خود مى پاشند، و « افسرده كند انجمنى را». ، دوستان خود را مأيوس و ، همنشينان خود را بدبين بار مى آورند، و همين امر سبب مى شود كه دوستان با سرعت در يكديگر تأثير بگذارند. 2⃣مشاهده و زشتى و آن، از آن مى كاهد و كم كم به صورت يك امر عادى در مى آيد؛ و مى دانيم يكى از عوامل مؤثّر در و زشتی ها، احساس قبح آن است. 3⃣تأثير در انسانها غير قابل انكار است؛ و همنشينان خود را معمولا زير بمباران مى گيرند، و همين امر سبب مى شود كه گاه در نظر آنان تزيين يابد و را بكلّى دگرگون سازد. 4⃣معاشرت با ، را در انسان تشديد مى كند و سبب مى شود كه نسبت به همه كس بدبين باشد، و اين يكى از عوامل در پرتگاه گناه و است. روشنى اين موضوع، يعنى سرايت حسن و قبح اخلاقى از دوستان به يكديگر سبب شده كه شعرا و ادبا نيز در اشعار خود هر كدام به نوعى درباره اين مطلب دادِ سخن بدهند. 🔹در يك جا مى خوانيم: «كم نشين با كه صحبت بد - گر چه پاكى، تو را كند ؛ آفتاب ار چه روشن است آن را - پاره اى ابر ناپديد كند». در جاى ديگر آمده است: «با كم نشين كه بد مانى - خو پذير است ». اشعار در اين زمينه بسيار فراوان است و اين بحث را با شعر معروفى از سعدى كه با تكرار هرگز كهنه نشده است پايان مى دهيم: «گِلى خوشبوى در حمام روزى - رسيد از دست محبوبى به دستم ؛ بدو گفتم كه مشكى يا عبيرى - كه از بوى دل آويز تو مستم ؛ بگفتا من گِلى ناچيز بودم - و ليكن مدّتى با گُل نشستم ؛ كمال همنشين در من اثر كرد - وگرنه من همان خاكم كه هستم». 📕اخلاق در قرآن‏، آيت الله العظمى ناصر مكارم شيرازى، مدرسه الامام على بن ابى طالب(ع)، قم، چ۱ اول، ۱۳۷۷ش، ج ۱،ص ۱۶۲ منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت) @tabyinchannel
⭕️پرچمِ استقلالِ هویّتی و فرهنگیِ زنان در دست زنان ایرانی 🔹امروز با حفظ حجاب، استقلال هویّتی خودشان و خودشان را دارند اعلام میکنند و به دنیا صادر میکنند؛ یعنی دنیا سخن جدیدی دارد می‌شنود. زن میتواند در حضور فعّال داشته باشد، تأثیرگذاری اجتماعی عمیق داشته باشد. 🔹امروز کشور ما در بخشهای مختلف چنین تأثیرگذاری‌ای دارند؛ در عین‌ حال و و وجه تمایز میان زن و مرد، فاصله‌ی‌ میان زن و مرد، در معرض سوء استفاده‌ی مردان قرار نگرفتن، خود را در حدّ وسیله‌ی التذاذ مردان بیگانه و زیاده‌ طلب پایین نیاوردن و تحقیر نکردن، جزو خصوصیّات زن ایرانی و است. 🔹ما البتّه این را داریم، این چهارچوب را داریم، در میان ما کسانی هستند در حدّ بسیار خوب، بعضی در حدّ اعلای این الگو دارند زندگی میکنند، بعضی هم در حدود متوسّطند؛ به‌ هرحال، این الگو وجود دارد و مبنای کار زن ایرانی این است. آن کسانی که را تحقیر میکنند، خیانت میکنند؛ هم به ، هم به [یعنی] به جامعه‌ زنان. 🔹آن کسانی که وانمود میکنند به این است که در همه‌ی میدان هایی که مردها وارد میشوند، زنها هم باید وارد بشوند، اینها خیانت میکنند به اعتماد زن و به و و . زن محترم است، هیچکس هم نگفته که زن در میدان های اجتماعی وارد نشود یا مسئولیّت نگیرد یا علم پیدا نکند... بیانات‌مقام‌معظم‌رهبری ۹۶/۱۲/۱۷ منبع:وبسایت‌ دفتر حفظ‌ و‌ نشر آثار معظم‌ له @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️ولایت و ولایت مدار و ولی به چه معناست؟ 🔹 معانى مختلفى دارد. ریشه لغوى آن به معناى قرب، اتصال و پیوند دو یا چند شىء است. یکی از معانی رایج اصطلاحى عبارت است از: «تصدى امر و اداره حکومت». مجتهد جامع الشرایطی است که با توجه به «واجدیت صلاحیت های علمی، اخلاقی و مدیریتی»، در به نیابت از (عجل الله تعالی فرجه الشریف) به منصوب گردیده و «متولی مدیریت جامعه اسلامی» می باشد، و اطاعت از دستورات حکومتی برای همگان واجب است. 🔹انبوهی از معانی و معارف در نهفته است. ابتدا به «آیه ولایت» اشاره و سپس را معنا می‌کنیم: «إِنَّما وَلِیُّکُمُ اللهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذینَ آمَنُوا الَّذینَ یُقیمُونَ الصَّلاةَ وَ یُؤْتُونَ الزَّکاةَ وَ هُمْ راکِعُونَ»؛ (سرپرست و شما، تنها خداست و پیامبر او و آنها که آورده اند، همانها که را برپا مى‌دارند، و در حال ، مى‌دهند). براساس‌ این‌ آیه‌ شریفه، و سرپرست و صاحب اختیار مومنین، خداوند و رسول‌ خدا و امام علی (علیهم السلام) است. (که این آیه شریفه پس از خاتم بخشی امیرالمومنین علیه‌ السلام در حالت رکوع نازل شد) 🔹در واقع مفهومی است که دارد و خدای متعال همه مومنین را به آن دستور می‌دهد. ما تنها به یک دسته از این آیات اشاره می‌کنیم. در سه بار دستور در قالب تعبیر «یُسَلِّمُوا تَسْلیما» (نساء ۶۵ و احزاب ۲۲ و ۵۶) بیان شده است. محض همراه با رضایت، یا به تعبیر لطیف دیگر «رام» بودن در برابر ، معنای «تسلیم» است که همه به آن امر شده‌اند. این‌ بسیار دقیق‌ است و تمامی ابعاد زندگی و رفتارها و حتی افکار انسان را شامل می‌شود. 🔹مصداق کامل این تسلیم محض و رام ولایت بودن، خودِ وجود نازنین امیرالمومنین‌ (علیه السلام) است که با تمام وجود، مولای خود (صلی الله علیه و آله) است و در همه حال در خدمت ایشان بودند، و انگار از خود اراده‌ای به جز آنچه مدّ نظر و مورد رضای ایشان بود نداشتند. ما هم اگر می‌ خواهیم باشیم، باید تمامی‌ و خود را بر محور رضایت ولیّ‌ الله‌ الاعظم ارواحنا فداه قرار دهیم. خواست ایشان خواست ما و رضای ایشان رضای ما باشد. 🔹 نیز به عنوان نایب امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) صاحب‌ این‌ ولایت در امر حکومت است، و هر گونه تخطی از فرمان ایشان، انسان را از مدار خارج می‌کند. این تعبیر که ولایت فقیه همان ولایت رسول الله (صلی الله علیه و آله) از فرمایشات رهبر کبیر و معمار جمهوری اسلامی ایران، امام خمینی (ره) است که وظیفه ما را در قبال به خوبی روشن می‌سازد. با تأمل در آنچه بیان شد معارف بسیاری برای انسان حاصل می‌شود.  منبع: وبسایت پرسمان @tabyinchannel
⭕️دل و جان خود را وارسی کن و ببین چه ای و که ای... 🔹ای برادر جان و ای خواهر! دل و جان خود را وارسی کن و ببین چه ای و که ای؛ اگر بر تو مسلط است، بدان که یکی از چهارپایان و بهائمی؛ اگر بر تو مستولی است، بدان که سگ و گرگ و درنده ای؛ و اگر بر تو غالب است، بدان که شیطان مجسمی، و اگر و اشارات را به کار می بندی و پیرو آن هستی، خدا را بر این سپاس گوی و در افزایش آن بکوش. 📕 (تلخیص و تحریر کتاب معراج‌السعادة)، ص ۵۹ منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت‌ الله العظمی بهجت (ره) @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️خداوند چگونه در قرآن «صدق» و «راستی» را يکی از موارد «آزمايش» خود دانسته است؟ 🔹خداوند در «آيه ۳ سوره عنکبوت» اعلام مى كند كه قطعى است و شامل همگان مى شود، سپس مى افزايد: «وَ لَقَدْ فَتَنَّا الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهُمْ فَلَيَعَلَمَّنَ اللّهُ الَّذِينَ صَدَقُوا وَ لَيَعْلَمَنَّ الْكاذِبينَ» ([آزمايش در اين آيه مخصوص اصحاب پيامبر (صلى الله عليه و آله) نيست] ما انسان های پیشین را نيز ، بايد علم خداوند در مورد كسانى كه مى گويند و آنها كه مى گويند، تحقق يابد [و واقعيت عينى به خود بگيرد]). 🔹بی شک (صلى الله عليه و آله) در برابر قرار گرفتند كه يكى از مهم ترين آنها، بود. «هجرت» يعنى چشم پوشى از اموال و دارایی ها در وطن و تمام تعلّقاتى كه انسان در وطن دارد، و انتقال يافتن به نقطه اى كه بايد همه چيز را از صفر شروع كند، و در ميان انواع محروميت ها زندگى نمايد. در صورتى كه زن و فرزند نیز با او هماهنگ نباشند مشكل به مراتب بيشتر مى شود. 🔹قرآن به ياران پيامبر (صلى الله عليه و آله) هشدار مى دهد كه اين يك است [زیرا اگر در مكه بمانيد تحت شكنجه هاى دشمنان هستيد و اگر به مدينه برويد گرفتار محروميت و سختی مى شويد] تصوّر نكنيد اين آزمون بزرگ و آزمون هاى ديگرى همچون ، شنيدن و ديدن از دشمن، منحصر به شما است، ما همه را كرديم، اساساً بر پايه قرار دارد، و اين جهان ميدان آزمايش بزرگ است. 🔹خداوند مى خواهد و راستگويان در ادّعاى ايمان، از شناخته شوند. در حقیقت و راستى به عنوان نشانه ، و به عنوان نشانه و كفر معرفى شده است. البته مفهوم صدق و كذب در اينجا، صدق و كذب در است نه در سخن، عملى كه هماهنگ با ادعاهاى قبلى انسان و خط مشى اجتماعى او باشد صدق است، و عمل ناهماهنگ كذب است. و البته و در عمل و گفتار، ريشه هاى مشتركى دارند، زيرا بيان حقيقت است و بيان عكس آن است، اين تبيين گاه در سخن و گاه به وسيله عمل ظاهر مى شود. 📕اخلاق در قرآن‏، مكارم شيرازى، ناصر، مدرسه الامام على بن ابى طالب (ع)، قم‏، ۱۳۷۷ش،‏ چ۱، ج ۳، ص ۲۰۶ منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت) @tabyinchannel