✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️در حكومت امام مهدى (عجل الله تعالی فرجه الشریف) چگونه با مسئله «نژادپرستی» برخورد می شود؟
🔸گرچه برخى اديان منحرف و آيين هاى شبه دينى، معتقد به برترى برخى عناصر و انسان ها بر برخى ديگرند، لكن مطابق ادله اى كه به آنها اشاره خواهيم كرد در حكومت و دولت #امام_مهدى (عجل الله تعالی فرجه الشریف) #نژادپرستى جايگاهى ندارد:
1⃣دعوت حضرت بر اساس #احكام_اسلامى است و مى دانيم كه اسلام به طور صريح، #نژادپرستى را نفى مى كند؛ آنجا كه مى فرمايد: «يا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْناكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَ أُنْثى وَ جَعَلْناكُمْ شُعُوباً وَ قَبائِلَ لِتَعارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللهِ أَتْقاكُمْ» [۱]؛ (اى مردم! ما شما را از يك مرد و زن آفريديم و شما را تيره ها و قبيله ها قرار داديم تا يكديگر را بشناسيد [اينها ملاك امتياز نيست،] گرامى ترين شما نزد خداوند #باتقواترين شماست). #اسلام دين عموم مردم در #عصر_ظهور است و اختصاص به قوم و دسته ای خاص ندارد.
🔹خداوند مى فرمايد: «وَ ما أَرْسَلْناكَ إِلاَّ كَافَّةً لِلنَّاسِ بَشيراً وَ نَذيراً وَ لكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لا يَعْلَمُون» [۲]؛ (و ما تو را جز براى همه مردم نفرستاديم تا [آنها را به پاداش هاى الهى] بشارت دهى و [از عذاب او] بترسانى؛ ولى بيشتر مردم نمى دانند!). #اسلام ملاك هاى جديدى را براى برترى جويى قرار داده است كه هيچ ارتباطى با نژادپرستى و عنصريت ندارد؛ از جمله: الف) #علم؛ «...قُلْ هَلْ يَسْتَوِی الَّذينَ يَعْلَمُونَ وَ الَّذينَ لا يَعْلَمُونَ إِنَّما يَتَذَكَّرُ أُولُوا الْأَلْباب» [۳]؛ (...بگو آيا كسانى كه مى دانند با كسانى كه نمى دانند يكسانند؟ تنها خردمندان متذكر مى شوند).
🔹ب) #تقوا؛ «...إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللهِ أَتْقاكُمْ» [۴]؛ (همانا گرامى ترين شما نزد خداوند #باتقواترين شماست). ج) جهاد؛ «لا يَسْتَوِی الْقاعِدُونَ مِنَ الْمُؤْمِنينَ غَيْرُ أُولِي الضَّرَرِ وَ الْمُجاهِدُونَ في سَبيلِ اللهِ بِأَمْوالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ فَضَّلَ اللهُ الْمُجاهِدينَ بِأَمْوالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ عَلَى الْقاعِدينَ دَرَجَةً...» [۵]؛ ([هرگز] افراد باايمانى كه بدون بيمارى و ناراحتى، از جهاد بازنشستند، با #مجاهدانى كه در راه خدا با مال و جان خود #جهاد كردند، يكسان نيستند! خداوند، مجاهدانى را كه با مال و جان خود جهاد نمودند، بر قاعدان [ترك كنندگان جهاد] برترى مهمّى بخشيده است...).
2⃣دعوت #امام_مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) و دولت او جهانى است و اين نوع دعوت با #نژادپرستى سازگارى ندارد.
3⃣مطابق برخى از روايات، دولت #امام_مهدى (عجل الله تعالی فرجه الشریف) دولتى متعادل و مخالف با نژادپرستى است.
4⃣رواياتى كه دلالت دارد بر اينكه اصحاب خالص حضرت از نژادهاى مختلف و از كشورهاى مختلف هستند.
💠شيخ طوسى از ابى بصير از امام صادق (عليه السلام) نقل كرده كه درباره #اصحاب_قائم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) فرمود: «سيصد و سيزده نفر مرد به عدد اهل بدر از مكان هاى مختلف به سوى او مى آيند». [۶] مطابق برخى از روايات حضرت به سيره رسول خدا (صلى الله عليه و آله) عمل خواهند نمود و مى دانيم كه سيره رسول خدا (صلى الله عليه و آله) نفى هر گونه #نژادپرستى بوده است.
پی نوشتها؛
[۱] سوره حجرات، آیه ۱۳
[۲] سوره سبأ، آيه ۲۸
[۳] سوره زمر، آيه ۹
[۴] سوره حجرات، آيه ۱۳
[۵] سوره نساء، آيات ۹۵ و ۹۶
[۶] الغيبة (للطوسی) كتاب الغيبة للحجة، ص ۴۷۷، (۸ - فصل أفصل فی ذكر طرف من صفاته و منازله و سيرته)
📕موعود شناسی و پاسخ به شبهات، رضوانی، علی اصغر، مسجد مقدس جمکران، قم، ۱۳۹۰ش، چاپ هفتم، ص ۶۱۴
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#امام_مهدی #امام_زمان #قائم #نژادپرستی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️«کلام نور»
🔸«أُذِنَ لِلَّذِينَ يُقَاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا ۚ وَ إِنَّ اللهَ عَلَىٰ نَصْرِهِمْ لَقَدِيرٌ»
🔹«به کسانی که #جنگ بر آنان تحمیل گردیده، اجازه #جهاد داده شده است؛ چرا که مورد ستم قرار گرفتهاند؛ و خدا بر یاری آنها تواناست».
📕قرآن کریم، سوره حج، آيه ۳۹
#قرآن
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️ انسان ظالم آفریده نشده است (بخش دوم و پایانی)
🔸خداوند متعال هر بنده ای را که خلق می کند، او را فطرتاً #خداجو و #موحد می آفریند. تمام نوزادان براساس توحید آفریده شده اند، لذا همه نوزدان خداجو و خداپرستند. چیزی که هست، کودکان در خانواده یهودی، یهودی، در خانواده مسیحی، مسیحی و در خانواده مجوسی، مجوسی می شوند. «عَنْ أَبِی عَبْدِ اللهِ علیه السلام أَنَّهُ قَالَ مَا مِنْ مَوْلُودٍ یُولَدُ إِلَّا عَلَی الْفِطْرَةِ فَأَبَوَاهُ اللَّذَانِ یُهَوِّدَانِهِ وَ یُنَصِّرَانِهِ وَ یُمَجِّسَانِه». [۱] در نتیجه هیچ کودکی در ابتدای خلقت، #ظالم، #خونریز و #مشرک آفریده نشده است، بلکه به مرور و با تربیت خانواده، و کسب صفات حسنه و یا صفات سیئه، به راه راست و یا راه کج هدایت می شود، و بخصوص بعد از بلوغ و استفاده از عقل و دستورات شرع، سعادتمند و با پرهیز از دستورات عقل و شرع به گمراهی و فساد کشیده می شود. پس مقصر اصلی، انسان است که به بیراهه رفته و متعرض حقوق دیگران می شود و در حق آنان ستم میکند. «خودکرده را تدبیر نیست!».
💠درباره مسائلی که معمولا در میان جوامع اجتماعی مسلمانان اتفاق می افتد، چند مطلب را باید مد نظر قرار داد:
4⃣ «خداوند حلیم و بردبار است نه عجول»
🔹یکی از حقوق موجود مختاری که می تواند راه راست و یا راه کج را طی کند، این است که به او #فرصت_جبران اشتباه داده شود؛ لذا خداوند به انسان عمر طولانی و فرصت #توبه و جبران گناه داده است. #رحمت_خداوند اقتضا می کند که #حلیم و بردبار باشد و زود افراد را به خاطر گناهانشان مؤاخذه ننموده و نابود ننماید. پس #انسان از حلم خداوند #سوء_استفاده می کند. اگر هر فردی با کوچکترین ظلم و گناه بمیرد و فرصت توبه نداشته باشد، می تواند در قیامت، اعتراض کند که میخواستم جبران کنم، ولی فرصت داده نشد. در نتیجه از این فرصتی که برای بشر گذاشته شده تا ظلم و ستمش را جبران کند، سوء استفاده می کند.
5⃣ «انقراض نسل بشر»
🔹خداوند متعال در قرآن کریم میفرماید: «وَ لَوْ یُؤاخِذُ اللَّهُ النَّاسَ بِظُلْمِهِمْ ما تَرَکَ عَلَیْها مِنْ دَابَّةٍ وَ لکِنْ یُؤَخِّرُهُمْ إِلی أَجَلٍ مُسَمًّی فَإِذا جاءَ أَجَلُهُمْ لا یَسْتَأْخِرُونَ ساعَةً وَ لا یَسْتَقْدِمُون؛ [نحل، ۶۱] و اگر خدا مردم را به سبب ستمشان مؤاخذه کند، هیچ جنبنده ای را [که مستحقّ مؤاخذه است] بر روی زمین باقی نمی گذاشت، ولی آنان را تا مدتی معین #مهلت می دهد، پس هنگامی که اجلشان سرآید، نه ساعتی پس می مانند و نه ساعتی پیش می افتند». بر اساس این آیه شریفه اگر بنا باشد، هر انسانی که مرتکب گناه و ظلمی شد از بین برود، #نسل_بشر منقرض و انسانی بر صفحه کره زمین نمی ماند. چه بسا هیچ موجودی در کره زمین نماند، زیرا سایر موجودات بخاطر انسان خلق شده اند. [۲] به همین دلیل اگر فردی، گناهی انجام داد، سریع گرفتار نمی شود تا نسل او محفوظ باشد. چه بسا افرادی که ظالم و فاسقند، ولی در نسل های آینده او انسان های مؤمن و خداترس به دنیا می آید.
6⃣ «سیاه شدن پرونده اعمال»
🔹چه بسا خداوند به برخی از #ظالمین و #ستمکاران فرصت و امکانات بیشتری می دهد تا بیشتر گناه کرده و پرونده اعمالشان به اوج سیاهی و بدی برسد تا حجت بر آنان تمام شود و در قیامت هیچ راهی برای نجات نداشته باشند. لذا #عمر_طولانی و #قدرت، برای یک گنهکار و #ظالم، #اسباب_بدبختی بیشتر او را فراهم کرده و بار گناه او را سنگین تر می کند. خداوند به #ظالمان، اموال و قدرت بیشتری می دهد تا از آخرت، غفلت و به دنیا بپردازند و به یک باره طومار زندگی آنان را ببندد تا در جهان دیگر، گرفتار عذابی سخت دردناک شوند.
پی نوشتها؛
[۱] من لایحضره الفقیه، ج۲، ص۴۹
[۲] رجوع کنید به آيه ۲۹ سوره بقره
منبع: حوزه نت
#انسان #ظالم #ظلم #ستم #ستمگر
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️مسئله فلسطین با اذن خدا حل خواهد شد
🔹قصّه پُرغصّه #فلسطین و اندوه جانکاه مظلومیّت این ملّت صبور، بردبار و مقاوم، حقیقتاً هر انسان آزادیخواه و حق طلب و عدالتجو را میآزارد و درد و رنجی انبوه بر دل مینشاند. تاریخ فلسطین و اشغال ظالمانه آن و آواره کردن میلیونها انسان و مقاومت دلیرانه این ملّت قهرمان، پُر فرازونشیب است. کاوشی هوشمندانه در تاریخ نشان میدهد که در هیچ برههای از تاریخ، هیچیک از ملّتهای جهان با چنین رنج و اندوه و اقدامی ظالمانه مواجه نبودهاند که در یک توطئه فرامنطقهای، کشوری به طور کامل اشغال شود و ملّتی از خانه و کاشانه خود رانده شوند و به جای آنان، گروهی دیگر از جای جای جهان بدانجا گسیل شوند؛ موجودیّتی حقیقی نادیده گرفته شود و موجودیّتی جعلی بر جای آن بنشیند، امّا این نیز یکی از صفحات ناپاک تاریخ است که همچون دیگر صفحات آلوده، با اذن خدای متعال و یاری او بسته خواهد شد؛ چه آنکه: إِنَّ الْبَاطِلَ کانَ زَهُوقًا. [۱] وَ قال: اَنَّ الاَرضَ یَرِثُها عِبَادِیَ الصَّٰلِحُون. [۲]
پی نوشتها؛
[۱]سوره الإسراء، ۸۱ «وَ قُل جاءَ الحَقُّ وَ زَهَقَ الباطِلُ ۚ إِنَّ الباطِلَ كانَ زَهوقًا» (و بگو: «حق آمد، و باطل نابود شد؛ یقیناً باطل نابود شدنی است!)
[۲]سوره الأنبياء، ۱۰۵ «وَ لَقَد كَتَبنا فِی الزَّبورِ مِن بَعدِ الذِّكرِ أَنَّ الأَرضَ يَرِثُها عِبادِيَ الصّالِحونَ» (در «زبور» بعد از ذکر (تورات) نوشتیم: بندگان شایستهام وارث (حکومت) زمین خواهند شد!)
بیانات رهبری۱۳۹۵/۱۲/۳
منبع: وبسایتدفترحفظونشرآثارمعظمله
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️ریشه یابی بی حجابی و بدحجابی (بخش سوم و پایانی)
🔸وقتی به فلسفه و ریشهی «حجاب» می نگریم، می بینیم، #حجاب از «عوامل خوشبختی» است و موجب «سلامتی روحی و روانی و تکامل فرد و جامعه می گردد»؛ و #برهنگی و #بدحجابی، سقوط و انحطاط معنوی و فکری و پیامدهای شوم بیماری روانی و در نهایت جسمی را به ارمغان میآورد. گوهر #شرم و #حیا در صدف وجود #زن نهفته است، لذا زنان نباید از جسم و ظاهر جسمانی خود به عنوان کالایی شهوت انگیز استفاده کنند و چشم های هرزه را به خود متوجه نمایند. علل و عوامل مختلفی در مقوله #بیحجابی نقش دارند، که در این نوشتار به مواردی چند از آنها، با توضيحی مختصر در مورد هر کدام میپردازیم.
7⃣«بی غیرتی مرد در اشاعهی فسق»
🔹تاثیر متقابل #زن و #مرد در روابط خانوادگی و سرنوشت فرزندانشان، از اصول غیرقابل انکار در تربیت اجتماعی اسلام است. #مرد باید همچون حصاری #زن را در حمایت و مراقبت قرار دهد؛ این حالت باید هم در مراقبت نسبت به #عفاف و #پاکدامنی زن باشد و هم در توجه به نیازهای عاطفی و جنسی او. توجه مرد به #عفاف_همسر خویش شرط اولیه حفظ حریم خانواده و حفظ سلامت اخلاقی آن است و در افزایش عشق و محبت وی به شوهر موثر است.
8⃣«نظارت ناکافی دستگاه های ذیربط»
🔹وظیفه مهم مسئولین ذیربط، #نظارت لازم بر #موسسات_تولیدی است که برخی از آنها به #مراکز_مدسازی و دوخت لباس های نامناسب تبدیل شده اند. آنها به دوخت لباس های خلاف شرع مبادرت می ورزند. بعضاً اگر کسی بخواهد مانتو و یا شلوار ساده و یا لباس مناسب و در شأنی خریداری کند، گاهاً به راحتی موفق نخواهد شد. برخی از بی حجابی های زنان و دختران، ناشی از #لباسهای_تحمیلی فروشندگان سودجویی است که به #فرهنگ_بدلباسی و شهوترانی دامن می زنند.
9⃣«بیتوجهی خانوادهها»
🔹یکی از مهمترین نهادهای موثر در رشد، تربیت و رفتار آدمی نهاد #خانواده است. اگر #پدران و #مادران نسبت به مسائل و معیارهای دینی و اخلاقی بی توجه باشند، #فرزندان شان از شر #مفاسد_اخلاقی در امان نخواهند بود. از این رو خانواده مهمترین نهاد می باشد که باید در امر #حجاب به #دختران خود آموزش لازم را بدهد.
🔟«دوستی های نامطمئن و دیگر عوامل»
🔹در حقیقت یکی از ریشههای بیحجابی، دوستی های نامطمئن، معاشرت های آلوده و مشکوک، گرایش به فرهنگ غرب، شخصیت زدگی، انتخاب الگوهای نامطلوب، احساس پوچی، از درون تهی شدن، بی اعتمادی به فرهنگ خودی و #فقر_معنویت و نظایر اینهاست. #دختران چون از نظر روحی، عاطفی و احساسی تر هستند، از دریچه #احساسات به دنیا و مسائل آن می نگرند، به همین دلیل بیشتر در معرض خطر آسیب های اخلاقی و اجتماعی قرار دارند.
منبع؛ راسخون به نقل از خبرگزاری مهر
#حجاب #عفاف #عفت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️اميرالمؤمنين امام على عليه السلام:
🔸«كونا لِلظّالِمِ خَصْما وَ لِلْمَظْلومِ عَوْنا».
🔹پيوسته دشمن #ظالم و ياور #مظلوم باشيد.
📕نهج البلاغه، از نامه ۴۷
#امام_علی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️از ديدگاه امام علی (عليه السلام) «اراده الهی» به چه صورت محققّ می شود؟
🔹 #امام_علی (علیه السلام) در بخشی از خطبه ۱۸۶ #نهج_البلاغه مى فرمايد: «يَقُولُ لِمَنْ أَرَادَ كَوْنَهُ: (كُنْ فَيَكُونُ) [۱]، لَا بِصَوْتٍ يَقْرَعُ، وَ لَا بِنِدَاءٍ يُسْمَعُ؛ وَ إِنَّمَا كَلَامُهُ سُبْحَانَهُ فِعْلٌ مِنْهُ أَنْشَأَهُ وَ مَثَّلَهُ، لَمْ يَكُنْ مِنْ قَبْلِ ذلِكَ كَائِناً، وَ لَوْ كَانَ قَدِيماً لَكَانَ إِلهاً ثَانِياً» (هر گاه اراده چيزى كند، مى گويد: موجود باش و بلادرنگ موجود مى شود، نه به اين معنا كه صدايى از او در گوش ها بنشيند يا فريادى شنيده شود، بلكه سخن خداوند همان كارى است كه ايجاد مى كند و صورت مى بخشد و پيش از آن چيزى وجود نداشته و اگر پيش از آن چيزى از ازل وجود داشت خدا معبود دوم بود).
🔹مقصود حضرت از اين سخن اين است كه جمله «كُنْ فَيَكُونُ» كه در آيات #قرآن_مجيد آمده به معناى فرمانى لفظى، مانند فرمان رؤسا و پادشاهان به زيردستان خود نيست كه الفاظى بر زبان مى رانند و در گوش مخاطبين مى نشيند و گاه كه اصرار بر چيزى دارند فرياد مى كشند كه تا فاصله زيادى فريادشان شنيده مى شود، بلكه #اوامر_خداوند همان #فرمان_تكوينى او، و به تعبير ديگر #فعل است، تا اراده چيزى كند (اراده نيز به معناى علم به نظام اصلح است) بى درنگ موجود مى شود،
🔹اگر اراده كند كائنات در يك لحظه موجود شوند، در همان يك لحظه آسمان و زمين و ستارگان و كهكشان ها ايجاد مى شوند و اگر اراده كند به طور تدريجى در هزار سال يا ميليون ها سال به وجود آيند بى كم و كاست همان خواهد شد. در ضمن، #فعل_خداوند كه همان #آفرينش_موجودات است بر اساس شبيه سازى قبلى هرگز نبوده است؛ زيرا اگر چنين باشد مفهوم آن تعدّد وجود ازلى و تعدّد خداوند و معبود خواهد بود و همان گونه كه در بحث هاى توحيدى آمده تعدّد در اين مورد محال است؛ زيرا #وجود_نامتناهى و نامحدود از هر جهت، تعدّد نمى پذيرد.
پی نوشت؛
[۱] سوره بقره، آيه ۱۱۷
📕پيام امام امير المؤمنين(ع)، مكارم شيرازى، ناصر، تهيه و تنظيم: جمعى از فضلاء، دار الكتب الاسلامية، تهران، ۱۳۸۶ش، چ اول، ج ۷، ص ۲۱۸
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#الله #خدا #آفرينش
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد