eitaa logo
تبیین
2.7هزار دنبال‌کننده
5هزار عکس
428 ویدیو
34 فایل
🔺اهداف: 🔹تهذیب نفس 🔹امام شناسی و مهدویت 🔹روشنگری و بصیرت‌افزایی 🔹ارتقاء بینش دینی و سیاسی 🔹دشمن شناسی و جنگ نرم 🔹ارتقاء مهارت‌های تربیتی 🔹و... 🔸هدف ارائه‌ی الگوست؛ با شبکه‌های اجتماعی کسی متفکر نمی‌شود، باید #کتاب خواند.
مشاهده در ایتا
دانلود
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️ (ع) چه آثاری در فرهنگ و دانش اسلامی شيعی از خود به يادگار گذاشته است؟ (بخش اول) 🔷با نگاهی کوتاه به مسانید فقهی و تفسیری شیعه، به خوبی می‌توان دریافت که بخش زیادی از ، و شیعه از (ع) نقل شده است. «وسائل الشیعة» و کتب تفسیری مانند «البرهان» از بحرانی و «صافی» از فیض کاشانی، حاوی روایات زیادی در زمینه تبیین و و آنهاست که از آن حضرت روایت شده است. علاوه بر اینها مقدار زیادی درباره امیرالمؤمنین (ع) و جنگ صفین نیز از آن حضرت نقل شده است.[۱] همچنین در زمینه ، جملات گهربار و پرمغزی از (ع) روایت گردیده است؛ جملات قصاری که در نهایت زیبایی و برخاسته از روح عصمت و کمالات درونی امام(ع) است. 🔷«اربلی» نوشته است که ، فراوان از (ع) نقل شده و مردم اخبار «مغازی» را از ایشان نقل کرده‌ اند، و در احکام و مناسک حج به آنچه ایشان از رسول خدا (ص) نقل کرده استناد کرده‌ اند. آنها همچنین اخباری در تفسیر قرآن از وی نوشته و خاصه و عامه از آن بزرگوار نقل کرده‌ اند.[۱] در این مورد «ابوزهره» نیز می‌نویسد: «آن حضرت مفسر قرآن و مبیّن فقه اسلامی بود و فلسفه اوامر و نواهی را درک می‌کرد و هدف آن را در حد نهایی آن می‌فهمید». [۳] همچنین وی در زمینه اندیشه‌ ها و جملات اخلاقی- اجتماعی امام(ع) می‌نویسد: «به خاطر کمال نفسانی و روشنی قلب و قدرت درکش، خداوند حکمت‌های اعجاب‌ انگیزی بر زبان او جاری ساخت و عباراتی درباره اخلاق شخصی و اجتماعی از آن حضرت روایت شده که اگر مرتب شوند یک روش گرانبها و جامعی از آن در زمینه‌ های اخلاقی به وجود می‌ آید». [۴] 🔷نمونه‌ ای از درس‌های اخلاق عملی (ع)، مخالفت آن حضرت با خشک‌ مقدسی بود. آن حضرت در مقام عمل، با نظر آن دسته که گمان می‌کردند ترک کامل نعمت‌های دنیوی، ورع اسلامی و زهد است مقابله می‌کرد. عده‌ ای نیز فکر می‌کردند تلاش برای معاش، که نشانه فعالیت برای زندگی بهتر است، درست نیست. «محمد بن منکدر» یکی از حفّاظ قرآن در عصر امام باقر(ع) در ضمن تمجید از آن حضرت می‌گوید: «می‌خواستم او را وعظ کنم که او مرا موعظه فرمود. سؤال کردند چگونه؟ گفت: روزی از مدینه بیرون آمدم و در صحرا محمد بن علی بن الحسین(ع) را دیدم. او در کنار دو غلام سیاه کار می‌کرد، پیش خود گفتم: سبحان الله! پیرمردی از قریش، در چنین ساعتی با این وضعیت برای به دست آوردن دنیا در تلاش است. باید او را موعظه کنم! 🔷نزد او رفته و گفتم: «خداوند تو را حفظ کند، اگر در این حالی که هستی اجل تو برسد چه خواهی کرد؟!» فرمود: «اگر در این حالی که هستم اجلم سر رسد، در حالی که در اطاعت خدا بوده‌ ام از دنیا رفته‌ ام. من با کار کردنم، خودم و عیالم را از محتاج بودن به تو و به مردم حفظ می‌کنم. وقتی از سر رسیدن اجل هراسناک خواهم بود که اجل مرا در حال نافرمانی خدا دریافته باشد». گفتم: «ای فرزند رسول خدا! راست فرمودی، من می‌خواستم تو را موعظه کنم که تو مرا موعظه فرمودی». [۵] (ع) به ویژه درباره ، شهرت بسزایی دارد به همین جهت درباره شخصیت علمی او گفته‌ اند: «لَمْ يَظْهَرْ عَنْ أَحَدٍ مِنْ وُلْدِ الْحَسَنِ وَ الْحُسَيْنِ ع مِنَ الْعُلُومِ مَا ظَهَرَ مِنْهُ مِنَ التَّفْسِيرِ وَ الْكَلَامِ وَ الْفُتْيَا وَ الْأَحْكَامِ وَ الْحَلَالِ وَ الْحَرَام‏؛ این علوم از هیچیک از فرزندان امام حسن (ع) و امام حسین (ع)، آشکار نشده، به اندازه ای که از جانب وی (امام باقر ع) آشکار شده، (و به مردم اعطا شده) از علم تفسیر و کلام و فتوا و احکام و حلال و حرام». [۶] 🔷«مالک ابن اعین جهنی» (ع) را چنین ستوده است: «اگر مردم در صدد جستجوی علم قرآن برآیند، باید بدانند که قریش اهل و عائله ایشان هستند و اگر فرزند دختر رسول خدا (ص) [امام باقر (ع)] درباره لب به سخن بگشاید، فروع زیادی برای آن ترسیم می‌کند». [۷] درباره مسائل کلامی نیز (ع) بسیاری از خطبه‌ های امیر مؤمنان(ع) را در مسائل مربوط به توحید و صفات خدا [۸] روایت کرده‌اند. پی نوشت: [۱] شرح‌نهج‌البلاغه، ابن أبی‌الحديد‏، محقق/ مصحح: محمد ابوالفضل ابراهيم، ج۲، ص ۲۱۲، ۲۱۳، ۲۲۹، ۲۳۴، ۲۸۶؛ تاريخ الأمم و الملوك، طبری، تحقيق: محمد أبوالفضل ابراهيم، ج۳، ص۳۷ [۲] كشف‌الغمةفی‌معرفةالأئمة، اربلى، محقق/ مصحح: رسولى محلاتى، هاشم‏‏، ج۲، ص۱۲۶ [۳] الامام‌الصادق(ع)، ابو زهره، ص۲۴ [۴] همان [۵] کافی، همان، ج۵، ص۷۳ و ج۶، ص۴۴۶ [۶] مناقب‌آل‌أبيطالب(ع)، ابن شهر آشوب مازندرانى، ج۳، ص۳۲۷ [۷] إتحاف بحب الأشراف‏، شبراوى‏، ص۱۴۴ [۸] حیاةالامام‌الباقر(ع)، شریف قرشی، باقر، ج۱ص۱۹۰ منبع: وبسایت آیت الله مکارم (بخش آئین رحمت) @tabyinchannel
14.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ | باقرالعلوم علیه‌السلام 🔹نماهنگ ، بر اساس سخنانی از رهبر معظم انقلاب درباره‌ی مبارزه‌ی فرهنگی علیه‌السلام منبع: وبسایت‌دفترحفظ‌ونشرآثار مقام‌معظم‌رهبری @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️ (ع) چه آثاری در فرهنگ و دانش اسلامی شيعی از خود به يادگار گذاشته است؟ (بخش دوم و پایانی) 🔷 (ع) بیانگر بسیاری از نکات دقیق مورد اختلاف بین شیعه و اهل سنت می‌باشند. این روایات در اصول کافی به وفور دیده می‌شوند. «ابن ندیم» در «الفهرست»، کتاب تفسیری به امام باقر (ع) نسبت داده و گفته است که آن را «ابوالجارود زیادبن‌منذر» از امام نقل کرده است. [۱] بخش بزرگی از این روایات در تفسیر قمی و تفسیر پر ارج «مجمع البیان» آمده است. تلاش‌های خستگی‌ ناپذیر (ع) و پس از وی تلاش‌های امام صادق (ع) سبب شد تا با اتکای به احادیث رسول خدا (ص) و اشراقات و بر قلوب ائمه اطهار علیهم السّلام، زودتر از اهل سنت و... به مرحله تدوین برسد، 🔷تا جایی که «مصطفی عبدالرازق» می‌ نویسد: «پذیرفتن این که تدوین فقه شیعه زودتر از فرق دیگر اسلامی شروع شده عاقلانه است؛ زیرا اعتقاد آنان به عصمت یا معانی شبیه آن در مورد ائمه‌شان چنین اقتضا می‌ کرده که قضاوت‌ها و فتاوای آنها به وسیله پیروانشان تدوین گردد». [۲] این (ص) بود که از طریق بطور مستقل به ما رسیده است. اهل سنت احادیثی را که از امام باقر (ع) نقل می‌کنند، معمولاً با اتصال سند آن از پدرش از پدرانش به رسول خدا (ص) می‌رسانند، ولی به دلیل اعتقاد به و عصمت آن حضرت و دیگر ائمه، نیازی به ذکر سند نمی‌بیند. 🔷از خود (ع) درباره احادیثی که بدون ذکر سند از پیغمبر نقل می‌ کند، سؤال شد، فرمودند: «وقتی حدیثی را روایت کرده و سند آن را ذکر نمی‌ کنم سند من در چنین مواردی پدرم زین العابدین از پدرش حسین شهید از پدرش علی بن ابیطالب، از رسول خدا(ص) از جبرئیل و پس از آن از خداست». [۳] (ع) مانند دیگر امامان شیعه برای بیان اهمیت موقعیت اهل بیت از لحاظ دین، از خود نشان می‌ داد و در روایتی که در این زمینه از آن حضرت نقل شده، چنین آمده است: «فرزندان رسول خدا، درهای علوم الهی و راه وصول به رضای او و دعوت کنندگان به بهشت و سوق‌ دهندگان مردم بدان هستند». [۴] 🔷و نیز از آن حضرت روایت شده: «هر آن چیزی که از این خانه بیرون نیاید خالی از پیامد سوء نخواهد بود». [۵] در حقیقت آن حضرت علوم پیامبر (ص) را از طریق امام علی (ع) برای مردم روایت می ‌کردند و این در زمانی بود که کسانی چون «مکحول» وقتی حدیثی از امیرالمؤمنین (ع) روایت می‌کردند از شدت ترس، آن حضرت را با عنوان «ابو زینب» یاد می‌کردند. بنابراین می‌ بینیم که ، تنها وارث احادیث رسول خدا (ص) می‌ باشد و دلیل آن این است که این میراث مورد به مورد به اتکا دارد، به طوری که (ع) فرمود: «اِذَا حَدَّثْتُکُمْ بِشَیْ‌ءٍ فَسَأَلُونِی عَنْ کِتَابِ الله؛ وقتی حدیثی برای شما نقل می‌کنم در موضوع مطابقت آن با کتاب خدا، از من سؤال کنید». [۶] 🔷این (ع) است که سبب حفظ و سلامت شیعه از تحریفات حدیثی شده است که به دلیل ننوشتن حدیث و انگیزه‌ های دیگر زمینه‌ های آن ایجاد شده بود. (ع) با استناد به حدیث: «عَلِیٌّ أَقْضَاکُمْ؛ علی قاضی‌ ترین شماست» که از طرق متعددی از شخص رسول خدا (ص) نقل شده، می‌ کوشید یکی از علمای اهل سنت را به پذیرفتن احکام قضایی امیر مؤمنان(ع) واداشته و عقیده آن عالم را دایر بر جواز عمل به احکام قضایی دیگران باطل سازد. [۷] همچنین آن حضرت در پاره‌ ای از موارد، علومی را که از طریق برخی صحابه نقل شده بود، به صراحت باطل اعلام می‌کرد، به طوری که یک بار پس از تقسیم احکام به «اسلامی» و «جاهلی» فرمود: «اُشْهِدُکُمْ عَلَی زَیْدِ بْنِ ثَابِتٍ، لَقَدْ حَکَمَ فِی الْفَرَائِضِ بِأَحْکَامِ الْجَاهِلَیَّةِ؛[۸] شما را گواه می‌گیریم بر زید بن ثابت که در مسأله ارث مطابق احکام جاهلیت حکم کرده است». [۹] پی‌نوشت‌ها [۱] تأسیس‌الشیعةالعلوم‌الاسلام، صدر، سید حسن، ص۳۲۷ [۲] تمهیدلتاریخ‌الفقه‌الاسلامی، سبحانی جعفر، ص۲۰۳ [۳] إعلام‌الورى‌بأعلام‌الهدى، طبرسى، فضل بن حسن‏، ص۲۴۶ [۴] كتاب التفسير، عياشى، ج۱، ص۸۶؛ وسائل الشيعة، ج۱۸، ص۹ [۵] الميزان فى تفسير القرآن، طباطبايى، سيد محمد حسين، ج۳، ص۱۷۶ [۶] المیزان، ج۳، ص۱۷۶ [۷] الکافی ج۷، ص۴۰۸ [۸] الکافی، ج۷، ص۴۰۷ [۹] حیات فکری و سیاسی امامان شیعه، جعفریان، رسول، ص۳۰۲ منبع: وبسایت آیت الله مکارم (بخش آئین رحمت) @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸✨ ✨ ⭕️ضرورت تربیت دینی (بخش چهارم) 🔶یکی از بر والدین این است که آن‌ها را با خدا و اهل بیت علیهم السلام و و آشنا سازند. با فطرتی پاک متولد می‌شود و این پدر و مادر هستند که باید فطرت او را در مرحله‌ی عمل و رفتار نیز هدایت کنند و به فعلیت تبدیل نمایند. 💠بهره ‌گیری از فرصت پرسش کودکان 🔷زمانی که بر اساس حسّ کنجکاوی، سؤالاتی را درباره‌ی خداوند و معارف دینی می‌پرسد، فرصتی فراهم می‌آید تا با استفاده از میل درونی او، مطالب ارزنده‌ای در قالب و اندازه‌های درک وی به او آموخت، از آن جا که او آغازگر و پرسشگر بوده است، آمادگی بیش‌تری برای شنیدن دارد. 💠نکاتی درباره پاسخ گفتن به پرسش‌های کودکان 🔷رعایت نکاتی چند می‌تواند پاسخگویی را کامل و درک و بهره کودکان را افزون نماید: 1⃣گوش کردن کامل به پرسش کودک 🔶هرگز از شنیدن پرسش فرزندتان دلگیر و درهم نشوید! به ، انس او را با شما بیش‌تر می ‌نماید. بدین گونه، از افکار و آنچه در ذهن او می‌گذرد آگاه می ‌شوید و با برنامه ریزی بهتر در تربیت او قدم برمی‌دارید. 2⃣درک دقیق پرسش 🔶با درک دقیق پرسش می‌توانید، سؤال اصلی او را دریابید و پاسخ مناسب‌تری ارائه نمایید. 3⃣پاسخ «نمی‌دانم» 🔶امیرالمومنین امام علی (ع) می‌فرماید: «اگر از شما سؤالی شد که پاسخ آن را نمی‌دانید، از گفتن «نمی‌دانم» شرم و حیا نکنید». [۱] شما با این کار به کودک نیز می‌آموزید که تا هنگامی که از چیزی مطمئن نیست، پاسخ نگوید؛ همچنین بی‌جهت با پاسخ‌های اشتباه، او را در مسیر نادرست قرار نمی‌دهید. 4⃣پاسخگویی با زبانی ساده 🔶باید به گونه‌ای به پرسش‌های اعتقادی کودک پاسخ گفت که با سن و سال او تناسب داشته و قابل فهم و درک او باشد؛ بنابراین، باید از به کارگیری کلماتی که خود سؤال برانگیز، دشوار و نامفهوم است، دوری جست. 5⃣پاسخگویی صمیمانه 🔶 والدین و مربیان با کودکان سبب می‌شود تا آنان و گوش فرا دادن آن‌ها افزایش یابد. امیرالمومنین (ع) در نامه ۳۱ نهج البلاغه به فرزند‌ سی و چند ساله خود، از خطاب «یا بنیّ» استفاده می‌کند و می‌گوید: تو را دیدم که پاره‌ای از هستی، من هستی؛ بلکه، جان و تن من هستی؛ هر آسیبی به تو، آسیب به من است... 6⃣پاسخ‌های عاطفی 🔶با بهره گیری از عاطفه کودک، می‌توان روح او را آرامش بخشید و او را در راه شنیدن و درک هر چه بهتر پاسخ دقیق یاری کرد. [۲] 7⃣بهره گیری از مشاور و راهنما 🔶برای پاسخ دادن به پرسش‌های کودکان درباره خدا از مشاور و راهنمایان دینی کمک بگیرید و اندک اندک کودکان خود را نیز با کارشناسان مذهبی و انس با آنان آشنا سازید. ... پی‌نوشت‌ها [۱] نهج البلاغة، حکمت ۸۲ [۲] درباره پرسش‌های اعتقادی و خداشناسی کودکان ر.ک. خداشناسی قرآنی کودکان، ص ۲۰-۳۱ 📕دوران‌طلایی‌تربیت (محمدعلی‌قاسمی) منبع: وبسایت‌راسخون @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️ ☄ ⭕️همه چيز درباره پديده «مد و مدگرايی» (بخش چهارم) 🔶يکی از پديده‌های رايج اجتماعی معاصر، مسأله و است، شايد کمتر خانواده‌ای باشد که با اين پديده درگير نباشد؛ در اين نوشتار به بررسی چند وجهی اين پديده پرداخته می‌شود و مشخصاً برای پرسش‌های پیرامون این موضوع پاسخ مبسوط ارائه میگردد. 💠علل و عوامل پيدايش مد (۲) 🔷علاوه بر زير ساخت‌های تاريخی و اجتماعی، در بين جوانان از يک سری اصول و سازه‌های روان‌شناختی نيز تبعيت ميکند و با انگيزه‌ها و نيازهای چندی در ارتباط است. 3⃣رقابت و چشم و هم‌چشمی با ديگران 🔷انگيزه‏ و با ديگران، از ديگر عوامل پيروی از در بين جوانان و نوجوانان محسوب ميشود. اين انگيزه، در همه‏ى افراد وجود دارد و به گونه‌های مختلف بروز ميکند. اگر در جهت داده شود، باعث پيشرفت و رشد و تکامل معنوی فردی ميشود؛ اما اگر جهت‌گيری آن به سوی امور مادّی و باشد و فرد، سعی کند از لحاظ ظاهری (و مثلاً در سبک و شيوه‏ى لباس پوشيدن) از ديگران عقب نماند، سرانجام خوبی نخواهد داشت. 4⃣مدگرايی و التزام ناشی از دوستی 🔷يکی از عوامل پيروی از مد در بين جوانان و نوجوانان، ترس و نگرانی از مجازات‌های خصوصاً غير رسمی از سوی دوستان است. لذا تحقير و تمسخر، پوزخند زدن و متلک گفتن اطرافيان و ترس از آن، باعث ميشود که جوانان و نوجوانان از مدهای رايج پيروی کنند. 5⃣مدگرايی و جلب توجه ديگران 🔷افرادی هستند که با تعويض و تغيير هر روزه‏ لباس و آرايش خود و خريدن لباس‌های گرانقيمت و مد روز، در صدد جلب توجه ديگران بر می آيند. بعضاً استفاده از پوشش های نامتعارف و نامناسب، از جمله لباس‌های تنگ و چسبان، کفش‌هايی با پاشنه‌های خيلی بلند، آرايش تند و... باعث جلب توجه ديگران شده، نگاه‌هايی را به خود معطوف ميدارد. ... ✍حجت‌الاسلام‌والمسلمين حسين هاشم‌نژاد، عضو هيئت علمی دانشگاه منبع: مشرق‌نیوز @tabyinchannel
هدایت شده از خبرگزاری فارس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 پرده کعبه تعویض شد 🔹پرده کعبه طی آیینی و به روال سال‌های گذشته بامداد امروز تعویض شد. 🔸پرده کعبه هر سال در موسم حج تمتع در نهم ذی‌الحجه تعویض و پوشش جدید جایگزین آن می‌شود. @Farsna
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸✨ ✨ ⭕️اسراف و تبذير در قرآن (بخش شانزدهم و پایانی) 💠ب) زيانهای اجتماعی اسراف (۲) 🔷صرف مال در راه هوا و هوس و ، كه هر دو ممنوع و دارای پيامدهايی به شرح زير ميباشند: 4⃣ ؛ ولخرجی و ، انسان را از مسير صحيح بيرون آورده، و به ورطه هولناك و تباهی ميكشاند. انسان گاهی به مرحله‌‏ای ميرسد كه به هر پستی تن ميدهد؛ ميگيرد، ميگويد، ميخورد، به عناوين مختلف، عفت و شخصيت‏ خود را از دست داده و سرانجام كارش به ميكشد. كيفر كسانی كه از تجاوز كرده، و اوامر و نواهی خدا را ناديده گرفته باشند، تنها و تنگدستی در دنيا نيست‏، بلكه نيز در انتظار آنان است. 5⃣ ؛ آدمی را از راه اعتدال خارج ميكند، و به سستی ايمان و ضعف عقيده ميكشاند. 6⃣ ؛ يكی از علل اساسی اختلاف طبقاتی، بطور قطع همين ها است، و همچنين وابستگی به بيگانگان، و تضييع حقوق ديگران و غفلت از خدا و حريم ‏شكنی را از ديگر پيامدهای بايد شمرد. علاوه بر اينها و گرفتاری های روحی، و بيماری های جسمی و روانی، از نتايج مسلم ولخرجی ها و بی‌بندوباريها است. 🔷در پايان بايد عرض كنيم كه و دايره‌‏ای وسيع دارد و مصاديق آن نيز متعدد است. اسراف در ، اسراف در ، اسراف در مواد غذايی، خوراك، مسكن، وسيله نقليه و نظاير اينها، همه از جمله مصاديق است. زيانبارتر از همه، اسراف در است كه اميرالمؤمنين امام علی (ع) فرمود: «ان اعظم الخيانة، خيانة الامة‏؛ [۱] ، خيانت‏ به است». استفاده شخصی از اموال عمومی، علاوه بر اسراف، خيانت است. اسراف در آب و غذا، اسراف در برق و گاز، علاوه بر اسرافكاری، است.   💠شيوه مبارزه با اسراف 🔷نظارت همگانی يا و ، تبليغات و ، و سرانجام عملی و قانونی قاطعانه با ، ميتواند كارساز باشد و از اين همه خلاف و اختلاف جلوگيری كند. پی‌نوشت [۱] نهج‏البلاغه (دكتر صبحی صالح)، نامه‏۲۶ نویسنده: محمدرضاعطايی - مجله مشكاه، ش ۵۵ منبع: وبسایت‌مرکزمطالعات و پاسخ‌گویی به شبهات @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا