eitaa logo
تبیین
2.7هزار دنبال‌کننده
4.9هزار عکس
426 ویدیو
34 فایل
🔺اهداف: 🔹تهذیب نفس 🔹امام شناسی و مهدویت 🔹روشنگری و بصیرت‌افزایی 🔹ارتقاء بینش دینی و سیاسی 🔹دشمن شناسی و جنگ نرم 🔹ارتقاء مهارت‌های تربیتی 🔹و... 🔸هدف ارائه‌ی الگوست؛ با شبکه‌های اجتماعی کسی متفکر نمی‌شود، باید #کتاب خواند.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
گل بریزید گل بریزید آمده موسی بن جعفر(ع) 🌺میلاد اباالرضا، امام موسی کاظم علیه السلام مبارک باد. @TasnimNews
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️استراتژی و هژمونی حاکمان عباسی (بخش اول) 🔶با اندکی بررسی و پژوهش حول تاریخ و سرگذشت و مقتدر شیعه، متوجه می شویم که این ذوات مقدسه، برای دستیابی به اهداف و آرمان های وحیانی و آسمانی خود، با چه مخاطرات و سختی های طاقت فرسایی مواجه بودند. 🔷هر چند که دستگاه جور و طاغوت همواره تلاش داشت علیهم السلام را در اوج مظلومیت محصور نماید؛ ولی با این وجود، این اولیای الهی با تدابیر هوشمندانه و مدیریت راهبردی خود، توانستند خیل مشتاقان و ارادتمندان به خاندان عصمت و طهارت علیهم السلام را با برنامه های انسان ساز خود هدایت کرده، زمینه جهانی شدن فرهنگ و اندیشه علیهم السلام  را فراهم نمایند. (ع) از جمله امامان شیعی است که برای اجرایی کردن برنامه های جامع هدایت و انسان سازی در جامعه با مشکلات و مخاطرات فراوانی مواجه بود. شخصیتی آسمانی و عرشی‌ که در سال ۱۲۸ قمری، متولد شد. 🔷ولادت سراسر نور حضرت، با فروپاشی امویان و به قدرت رسیدن مصادف شده بود. (ع) در سال ۱۴۸ق پس از شهادت پدر بزرگوارشان، امام صادق (ع)، به امامت رسیدند. به اذعان تاریخ پژوهان مدت ۳۵ ساله امامت و رهبری ایشان با سیطره و هژمونی سیاسی همچون: ، ، و همزمان بود. [۱] در عظمت وجودی این خورشید هدایت از امام صادق (ع) این چنین نقل شده است: «او برترین فرزندان و بازماندگان من است، و اوست که پس از من، در جایگاه من قرار می‌گیرد و پس از من، بر همه مخلوقات است.» [۲] نوعاً حکومت های طاغوتی برای تثبیت و محکم کردن پایه های قدرت خود، از هیچ ظلم و ستمی دریغ نمی ورزند؛ 🔷در میان نیز این اصل ظالمانه به روشنی مشاهده می شود؛ بطوری که منصور دوانیقی، هادی و هارون و حتی مهدی عباسی، که اوایل با چهره ای مقبول در میان مردم جا باز کرده بود، این حربه شیطانی را در پیش گرفتند، بطوری که ایشان نه فقط بسیاری از شیعیان را به قتل رساندند، بلکه فقها و شخصیت های بزرگ اهل تسنن را که با آنها مخالفت می کردند را نیز  مورد آزار و اذیت قرار می دادند. [۳] در این میان (ع) برای دستیابی به اهداف انسان ساز و هدایت بخش خود، از استراتژی و تاکتیک های هوشمندانه ای بهره می جست، تا اینکه جامعه اسلامی از انوار قدسی این امام همام بهره مند شوند و نظام شیعه از هم گسسته نشود. ... پی‌نوشت‌ها [۱] جعفریان، حیات فکری و سیاسی امامان شیعه، ص۳۸۵ [۲] مفید، الارشاد، ج۲، ص۲۲۰ [۳] ر.ک: عبدالرحمن السیوطی، تاریخ الخلفا، ص۲۵۹؛ و: مهدی پیشوایی، سیره پیشوایان، ص۴۱۴ منبع: وبسایت راسخون @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸✨ ✨ ⭕️ضرورت تربیت دینی (بخش هفتم) 🔶یکی از بر والدین این است که آن‌ها را با خدا و اهل بیت علیهم السلام و و آشنا سازند. با فطرتی پاک متولد می‌شود و این پدر و مادر هستند که باید فطرت او را در مرحله‌ی عمل و رفتار نیز هدایت کنند و به فعلیت تبدیل نمایند. 💠آموزش نماز 🔷روایات، از ۶ سالگی را برای و آموزش آن برای کودکان معرفی می‌کنند و گاه نشانه‌های دیگری را مطرح کرده‌اند؛ رسول اکرم (ص) در حدیثی می‌فرماید: «إذا عَرَفَ الغلامُ یَمینَهُ مِن شمالِهِ، فَمُروهُ بِالصَّلاة؛ اگر پسر دست راست و چپ خود را از هم شناخت، به او بگویید که بخواند». [۱] و در حدیث دیگری می‌فرماید: «مُرُوا صِبیانَکُم بِالصَّلاة إذا کانُوا أبناءَ ستّ سنینَ؛ هنگامی که فرزندانتان، به سن ۶ سال رسیدند، آنان را به خواندن فرمان دهید». [۲] در حدیثی از امام صادق (ع) ۷ سالگی [۳] و در حدیثی از علی (ع) ۸ سالگی [۴] برای نماز خواندن کودکان تعیین شده است. 🔷در این مسیر باید از روش ساده به سخت استفاده کرد و تا جایی که ممکن است، در سنین پایین باید سبک و راحت گرفت. امام سجاد (ع) کودکان را می‌فرمود تا نماز ظهر و عصر، و مغرب و عشا را با هم بخوانند؛ به آن حضرت اعتراض شد؛ امام (ع) فرمود: این عمل برای آنان سبک‌تر و بهتر است و باعث می‌شود تا به خواندن نماز پیشی بگیرند و برای خوابیدن یا سرگرمی به کار دیگری نماز را ضایع نسازند. [۵] 💠آشنایی با روزه 🔷والدین، هیچگاه از عبادت‌ها به عنوان امور سنگین و رنج آور یاد نکنند؛ بلکه، آن‌ها را لذت بخش جلوه دهند و طعم و شیرینی عبادت را به فرزندان خود منتقل سازند. از دیگر عبادت‌هایی است که از همان کودکی باید کم کم کودک را با آن آشنا ساخت؛ اگرچه، به صورت کله گنجشکی باشد؛ حلبی از امام صادق (ع) روایت کرده است که فرمود: ما فرزندانمان را از هفت سالگی به اندازه‌ی توانشان به روزه گرفتن تشویق می‌کنیم؛ گرچه تا وسط روز یا بیش از آن و یا کمتر از آن، و هرگاه تشنگی وگرسنگی بر آن‌ها غلبه کرد، افطار می‌کنند؛ برای این که با روزه گرفتن انس، عادت و توانایی پیدا کنند... [۶] 🔷روشی را که این حدیث، به ما می‌آموزد، این است که بر اساس سن کودک کم کم و با شیب ملایم و به بهترین صورت، با خاطره‌ای خوش اعمال عبادی را به کودکان بیاموزیم. ... پی‌نوشت‌ها [۱] کنزالعمال، ج ۱۶، ص ۴۴۰ [۲] مستدرک الوسائل، ج ۱۳، ص ۱۲ [۳] همان، ج ۱۵، ص ۱۶۰؛ وسائل الشیعة، ج ۱۳، ص ۱۲ [۴] تحف العقول، ص ۱۱۰ [۵] مستدرک الوسائل، ج ۱۵، ص ۱۶۰ [۶] الکافی، ج ۳، ص ۴۰۹ 📕دوران‌طلایی‌تربیت (محمدعلی‌قاسمی) منبع: وبسایت‌راسخون @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️ ☄ ⭕️همه چيز درباره پديده «مد و مدگرايی» (بخش نهم) 🔶يکی از پديده‌های رايج اجتماعی معاصر، مسأله و است، شايد کمتر خانواده‌ای باشد که با اين پديده درگير نباشد؛ در اين نوشتار به بررسی چند وجهی اين پديده پرداخته می‌شود و مشخصاً برای پرسش‌های پیرامون این موضوع پاسخ مبسوط ارائه میگردد. 💠حال نوبت به بررسی اين پرسش میرسد که آيا موجود در مد و ، از نوع منفی و مذموم است يا از نوع مثبت و معقول؟ 🔷متأسفانه موجود در ، اکثراً و کورکورانه است؛ چون در اکثر مواقع مشاهده می‌کنيم که شکل و شيوه مورد تقليد، نه با عقل میسازد، و نه با معيار‌های علمی و دينی.‌ بعنوان مثال، شيوه اصلاح سر رايج در برخی گروه‌های موجود در جوامع غربی، با هيچ يک از موازين زيباشناختی سازگار نيست، اما متأسفانه بعضا مورد تقليد در جامعه ما واقع میشوند. يا شيوه برخی از نواها و موسيقی‌ها، که نه تنها با ذائقه فرهنگی ما سازگار نيست، بلکه اساساً با اصول علم موسيقی هم سازگاری ندارد، با این حال از برخی سبک‌های رايج در غرب، توسط برخی افراد جامعه‌ی ما تقلید می‌شود. 🔷نتیجتا اینکه اگر شيوه‌هايی از پوشش و غير پوشش که در جوامع ديگر رايج است، که مورد تأييد عقل و شرع باشد، با حفظ هويت و اصالت فرهنگی، و اقتباس از آنها مذموم نخواهد بود. از طرف ديگر گاهی ناشی از نيست، بلکه حاصل ابتکار و خلاقيت يک طراح لباس و... است. در اين صورت هم اگر مطابق با موازين شرع و عقل باشند، موجه و معقول خواهند بود. 🔷نهايتا اینکه اگر و که غالباً ريشه در زيبايی جويی، و تنوع طلبی دارد، در چهارچوپ موازين شرعی و عرفی باشد، و اگر معقول نیز باشد، ایرادی ندارد، بلکه نيک ارزيابی میشود. اما اگر ناشی از و ميمون‌وار از بيگانگان باشد، و منفی ارزيابی میشود که در شأن انسانهای کمال يافته و فرهيخته نيست. ... ✍حجت‌الاسلام‌والمسلمين حسين هاشم‌نژاد، عضو هيئت علمی دانشگاه منبع: مشرق‌نیوز @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸☄🌸☄🌸☄🌸☄🌸 ☄ ⭕️جرعه ای از دریای بیکران در اندیشه (ع) - (بخش چهارم) 🔶یکی از مهمترین و اساسی ترین مبانی فکری و اعتقادی جامعه اسلامی بحث است؛ موضوعی بسیار مهم و راهبردی که بنیادی ترین مباحث فکری، اخلاقی، اعتقادی، فقهی و اجتماعی در گرو شناخت و آشنایی آن است. در این نوشتار، بطور تیتروار به برخی از ابعاد وجودی علم امام اشاره می‌شود. 💠امام آخرین درجه حلم و بردباری 🔷یکی دیگر از ابعاد وجودی و خصوصیاتی که در در خصوص ، بیان شده، موضوع و ایشان است. در عبارت کلیدی و پر مغز در این خصوص این چنین بیان شده است: «وَ مُنْتَهَی الْحِلْمِ؛ و نهایت بردباری»؛ هیچ انسان عادی نه تنها توانایی و استقامت آن را ندارد و مختلفی که از سوی مردم به (ع) وارد شد، تحمل نماید، بلکه یارای تجسم جایگاه کمترین مصیبت هایی که به خاندان عصمت و طهارت (ع) وارد شد، را ندارد، و عنان صبر خود را از دست خواهد داد. 🔷جلوه ای از مصیبت هایی که به این خاندان کرامت وارد شد را می توان در سال ۶۱ هجری در صحرای سوزان کربلا مشاهده کرد که در یک نیم روز چه بلاها و مصیبت هایی بر اهل بیت (ع) وارد شد. در واقع (ص) نمونه عینی و به شمار می آیند، که خدای متعال در برابر جامعه بشری قرار داده است: «وَ لْیَعْفُوا وَ لْیَصْفَحُوا أَ لا تُحِبُّونَ أَنْ یَغْفِرَ اللَّهُ لَکُمْ وَ اللَّهُ غَفُورٌ رَحیمٌ؛ [نور،۲۲] و چشم بپوشند؛ آیا دوست نمى ‏دارید خداوند شما را ببخشد؟! و خداوند آمرزنده و مهربان است.‏» ... منبع: وبسایت راسخون @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️سیری کوتاه در (بخش پنجم) 🔶 که مجموعه سخنرانی ها و نامه ها و کلمات قصار پر مغز (ع) است که از زمان تدوین آن تا امروز بیش از صد شرح بر آن نوشته شده است. این سخنرانی های سطح بالا که علمای بزرگ و متفکران عالم اندیشه از شیعه و سنی، در حاشیه و شرح و تفسیر آن کتاب ها نوشته اند، و هنوز هم فهم و درک آن برای جامعه علمی دشوار است. 💠محتوای نهج البلاغه (۲) 🔷بخش دیگرى از فرمایشات (ع) به مسائل سیاسى و حکومتى اختصاص دارد. (ع) در این ساحت، به وظایف کارگزاران و استانداران، نویسندگان، سپاه و نیروها و سران نظامى، روش‌هاى دریافت مالیات و اصول کشوردارى پرداخته است. [۱] ساحت دیگر ، و تربیتى است که (ع) بر مبناى جهان‌بینى توحیدى، آن‌ را استوار ساخته است. 🔷 در نهج‌البلاغه، دانش اندوزى توأم با عمل، بى اعتنایى به زخارف دنیوى، آزادگى و ظلم ستیزى، نظم و حسابرسى در امور را تبیین نموده است و نیز به خوش خلقى و انسان دوستى، انصاف‌ورزى با مردم و مانند این‌ها اشاره کرده است. [۲] و معنوى، مانند سیماى عابدان شب زنده‌دار، انگیزه‌هاى گوناگون در عبادت، حالات و مقامات عابدان و تأثیر عبادت در زوال گناه نیز در نهج‌البلاغه مورد توجه جدى قرار گرفته است. [۳] 🔷رویکرد (ع) در سراسر سخنانش بر مبناى است؛ همان‌گونه که فرمود: ، زندگى است. [۴] (ع) از آن بسیار افرادى نبود که در سخن، از دم مى زنند، ولى در عمل از آن سرمى پیچند؛ [۵] زیرا ، در ، گسترده‌ ترین پهنا را داراست، ولى در مقام اجرا و عمل بدان، در تنگنایى بى مانند است؛ [۶] یعنى در مقام سخن، به آسانى مى توان حق و عدل را ستود، و از آن دم زد، ولى عمل کردن بدان، بسیار دشوار و مشکل است، 🔷اما (ع) در برابر ستمکاران، چونان تندرى می‌غرّد، و براى مظلومان پناهى استوار و امیدبخش است. (ع) حریم مقدّس است، و با انسانیتى والا و شمشیر و قلم، حریم آن را پاس مى دارد. سرزمین‌ هایى را که ستم بر آن‌ها غلبه یافته، و مکان‌هایى که کابوس فقر بر آن‌ها چیره شده است، چه کسى مى تواند نجات دهد، جز که برنامه‌ى حاکمیتى عادل است، که بنیاد ستم را در هر مکان و زمان، از ریشه برمى آورد. [۷] ... منبع:وبسایت‌راسخون‌به‌نقل‌از سایت‌سراج‌اندیشه @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 ✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️استراتژی و هژمونی حاکمان عباسی (بخش دوم) 🔶با اندکی بررسی و پژوهش حول تاریخ و سرگذشت و مقتدر شیعه، متوجه می شویم که این ذوات مقدسه، برای دستیابی به اهداف و آرمان های وحیانی و آسمانی خود، با چه مخاطرات و سختی های طاقت فرسایی مواجه بودند. 🔴راهبرد و استراتژی امام کاظم (ع) در جامعه غبار آلود عباسی 🔷 (ع) در دوره زعامت و رهبری خود بر جهان اسلام، با مشکلات و فتنه های گوناکون و متنوعی مواجه بود. از یک طرف سیطره و هژمونی ظالمانه بود، و از طرف دیگر جولان افرادی که تلاش داشتند از فضای فتنه انگیز  حکومت عباسی سوء استفاده نموده، جامعه شیعی را فرقه فرقه کرده و انشعابات و بدعت هایی را در آن وارد نمایند. شکل گرفتن و جولان فرقه های نوظهوری همچون اسماعیلیه، فطحیه و ناووسیه از این دست بود. از طرف دیگر غالیان و افراطیونی وجود داشتند که هر یک به نوبه خود تلاش داشتند برخی از باورهای غلط و منحط خود را وارد در شریعت اسلامی نمایند. [۱] 🔷در این میان (ع)، علاوه بر حفظ و نگهداری جامعه شیعه از فتنه های افراطیون و تجزیه طلبان مذهبی، به دنبال انتقال مفاهیم پاک آسمانی به جویندگان هدایت بود. مفاهیمی که را در اختیار محبان راستین قرار دهد، و حکومت طاغوتی عباسی را از حیث سیاسی به رسمیت نشناسد. سؤالی که در این خصوص مطرح می باشد این است که (ع) با چه تکنیک و برنامه ای به جنگ با مشکلات پیش رو رفتند. در ادامه به برخی از تاکتیک های مبارزاتی و فرهنگی حضرت اشاره خواهیم کرد. 💠تقویت جنبش های علمی و تولید دانش و فرهنگ در سایه سار قرآن 🔷در سایه شوم حکومت عباسی و سیطره سیاسی و نظامی آنها، فرصتی برای قیام و نبرد سخت با جبهه طاغوتی وجود نداشت. کما اینکه معدود قیامها و جنبش های مبارزاتی که در زمان این امام همام نیز شکل گرفت (قیام‌های علویان، قیام شهید فخ، قیام یحیی بن عبدالله و تشکیل حکومت ادریسیان) نوعاً محکوم به نابودی شدند. از این‌رو (ع) با درایت و هوشمندی، تنها راه نجات امت از فتنه‌ی عباسیان را، تقویت جنبش علمی و نشر معارف اهل بیت عصمت (ع) می دانستند. 🔷در این خصوص سید بن طاووس این چنین گزارش داده است: «گروه زیادی از یاران و شیعیان خاص (ع) و رجال و خاندان هاشمی، در محضر آن امام همام گرد می آمدند، و سخنان گوهربار و پاسخ های آن حضرت را یادداشت می نمودند، و هر حکمی که حضرت در مورد هر موضوعی صادر می نمودند، ضبط می کردند». [۲] البته حضرت برای تقویت این جنبش و تولید علم، خود با شاگردپروری و گسیل سفیران هدایت در این زمینه نیز پیش قدم بودند که در قسمت بعد به آن اشاره خواهیم کرد. ... پی‌نوشت‌ها [۱] نوبختی، فرق الشیعه، ص۶۶-۷۹ [۲]. ر.ک: مهدی پیشوایی، سیره پیشوایان، ص ۴۱۴ منبع: وبسایت راسخون @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ماجرای مباهله چیست؟ 🖥 انیمیشن مباهله پيامبر اسلام با مسيحيان نجران 🔻باید داستان مباهله را به کودکان خود بیاموزیم. 🔻اگر غدیر عید ولایت است عید فضیلت است. چون بزرگترین فضیلت علی(ع) در روز مباهله و آن‌هم صریحاً در قرآن کریم بیان شده. 🔻امام رضا(ع) به مأمون فرمودند: بالاترین فضیلت علی(ع) آیۀ مباهله است. چون در این آیه علی(ع) نفس پیامبر(ص) اعلام شده است. باید غربت مباهله برطرف بشود، این خیلی مهمتر از بسیاری دیگر از ایام الله است. 🔴اخبار ویژه سیاسی @akhbar_vi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️ ☄ ⭕️همه چيز درباره پديده «مد و مدگرايی» (بخش دهم) 🔶يکی از پديده‌های رايج اجتماعی معاصر، مسأله و است، شايد کمتر خانواده‌ای باشد که با اين پديده درگير نباشد؛ در اين نوشتار به بررسی چند وجهی اين پديده پرداخته می‌شود و مشخصاً برای پرسش‌های پیرامون این موضوع پاسخ مبسوط ارائه میگردد. 💠موازين و بايدها و نبايدهای شرعی 1⃣مد و نبايد منجر به شود. لباس و غير لباس از وسايل زندگی، هنگامی دور انداخته ميشود، که يا پاره شود، يا مندرس و رنگ و رو رفته، يا تنگ و کوتاه شود و از اين قبيل؛ وگرنه صرفِ به بازار آمدن مد و مدلهای جديدتر، نميتواند مجوز و دليل عقلانی برای دور انداختن يک کالای قابل استفاده باشد. اين کار يکی از مصاديق ، و اسراف هم از جمله است. "وَ لاَ تُسْرِفُواْ إِنَّهُ لاَ يُحِبُّ الْمُسْرِفِينَ" [انعام، ۱۴۱] "وَ أَنَّ الْمُسْرِفِينَ هُمْ أَصْحَابُ النَّارِ [غافر، ۴۳] وَ إِنَّ فِرْعَوْنَ لَعَالٍ فِی الأَرْضِ وَ إِنَّهُ لَمِنَ الْمُسْرِفِينَ [يونس، ۸۳] 2⃣مد اقتباس شده بايستی مطابق باشد. يعنی لباس بيرون در خانم‌ها به غير از صورت و دست‌ها، بقيه قسمت‌های بدن را بپوشاند و همچنين چسبان، مهيج و تحريک کننده برای نامحرم‌ها نباشد. «وَ قُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَ يَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لَايُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُيُوبِهِنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ ... وَلَا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ مَا يُخْفِينَ مِن زِينَتِهِنَّ وَتُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِيعًا أَيُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ؛ [نور، ۳۱] 🔷و به زنان با ايمان بگو ديدگان خود را [از هر نامحرمى] فرو بندند، و پاکدامنى ورزند، و زيورهاى خود را آشکار نگردانند، مگر آنچه که طبعا از آن پيداست و بايد روسرى خود را بر سينه خويش [فرو] اندازند و زيورهايشان را جز براى شوهرانشان و... آشکار نسازند... و پاهاى خود را [به گونه‏اى به زمين] نکوبند تا آنچه از زينتشان نهفته مى‏‌دارند، معلوم گردد، اى مؤمنان همگى [از مرد و زن] به درگاه خدا توبه کنيد، اميد که رستگار شويد». طبق اين آيه پوشاندن گردن و سينه واجب است، چون ميفرمايد: «روسری يا مقنعه را تا سينه فرو بيندازند»، اما متأسفانه اکنون شاهد عدم رعايت این حدود الهی، در بخشی از بانوان جامعه هستیم. 3⃣ ؛ برای مثال عرف جامعه ما پوشيدن شلوارک، توسط مردان در سطح جامعه را قبيح و زشت تلقی ميکند. 4⃣پرهيز از مباهات و ؛ فراوان ديده شده که وسايل و اثاثیه موجود در منازل، بعضاً از کيفيت قابل قبولی برخوردارند، اما گاهاً به جهت فخرفروشی به اقوام و... و با تحمل هزينه‌های گزاف تغيير داده ميشوند. بنابراين انگيزه اصلی مدگرايی های افراطی و نامعقول، فخرفروشی، پز دادن و... است، ضمن اینکه این صفت ناپسند و حس برتری نسبت به‌ دیگران داشتن، در دين مذموم شمرده شده است. ... ✍حجت‌الاسلام‌والمسلمين حسين هاشم‌نژاد، عضو هيئت علمی دانشگاه منبع: مشرق‌نیوز @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸☄🌸☄🌸☄🌸☄🌸 ☄ ⭕️جرعه ای از دریای بیکران در اندیشه (ع) - (بخش پنجم و پایانی) 💠امام اسوه و الگوی تمام نمای بخشش و سخاوتمندی 🔷یکی دیگر از ویژگی های ممتاز در ، شاخص و عنصر و گشاده دستی است، که مورد توجه و بیان قرار گرفته است. «وَ أُصُولَ الْکرَمِ؛ و ریشه‌های کرم»؛ جلوه های ناب گشاده دستی و را به خوبی می توان در صفحات زندگی (ع) مشاهده کرد. موضوع بسیار مهمی که خدای متعال نیز به مدح و ستایش آن پرداخته و این چنین از آن یادکرده است: 🔷«وَ یُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلى‏ حُبِّهِ مِسْکیناً وَ یَتیماً وَ أَسیراً وَ یُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلى‏ حُبِّهِ مِسْکیناً وَ یَتیماً وَ أَسیراً؛[انسان، ۸و۹] و غذاى (خود) را با اینکه به آن علاقه (و نیاز) دارند، به «مسکین» و «یتیم» و «اسیر» مى‏ دهند! (و مى ‏گویند:) ما شما را به خاطر خدا اطعام مى‏ کنیم، و هیچ پاداش و سپاسى از شما نمى‏ خواهیم». آیه ای که بنابر نظر بسیاری از مفسران شیعه [۱] و همچنین برخی از مفسرین اهل سنت [۲] در و علیهم السلام نازل شده است. پی نوشت ها: [۱] بعنوان نمونه نگاه کنید به: طوسی، التبیان فی تفسیر القرآن، ج۱۰، ص۲۱۱؛ طبرسی، مجمع البیان، ۱۳۷۲ش، ج۱۰، ص۶۱۱و۶۱۲. [۲] به عنوان نمونه نگاه کنید به: حسکانی،‌ شواهد التنزیل، ۱۴۱۱ق، ج۲، ص۴۰۳-۴۰۸؛ فخر رازی، التفسیر الکبیر، ۱۴۲۰ق، ج۳۰، ص۷۴۶ منبع: وبسایت راسخون @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 واکنش‎ سرلشکر سلامی به تهدیدهای اخیر دشمنان 🔹به دشمنان اخطار می‎دهیم افکار باطل را از سر خود بیرون کنند. پاسخ‎های ما ویرانگر‎، مخرب و پشیمان‎کننده خواهد بود. @Farsna
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸✨ ✨ ⭕️ضرورت تربیت دینی (بخش هشتم) 🔶یکی از بر والدین این است که آن‌ها را با خدا و اهل بیت علیهم السلام و و آشنا سازند. با فطرتی پاک متولد می‌شود و این پدر و مادر هستند که باید فطرت او را در مرحله‌ی عمل و رفتار نیز هدایت کنند و به فعلیت تبدیل نمایند. 💠آموزش قرآن 🔷یکی از حقوق فرزند بر والدین این است که به او بیاموزند، پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند: « بر پدر این است که به او بیاموزد»، [۱] که اگر چنین کنند، پاداشی بس بلند خواهند داشت. معاذ می‌گوید: شنیدم که رسول خدا (ص) فرمودند: هیچ مردی به فرزند خود نمی‌آموزد، مگر اینکه خداوند روز قیامت پدر و مادر کودک را تاج پادشاهی عنایت فرماید، و دو لباس بهشتی بر آنان می‌پوشاند که هیچ کس مانند آن را ندیده است. [۲] امام صادق (ع) نیز میفرمایند: هر کس به خود بیاموزد، روز قیامت پدر و مادرش را فرا می‌خوانند و دو لباس بهشتی به آنان می‌پوشانند که بهشتیان از نور آن نور می‌گیرند و درخشان می‌شوند. [۳] 🔷البته منظور این نیست که تا سن ۷ سالگی و با سختی و فشار به کودک قرآن آموزش داده شود، بلکه هدف از این تشویق‌ها و بیان فضیلت‌ها این است که از همان نوزادی آوای قرآن را در خانه خود طنین انداز نمایید، تا روح قرآن با گوشت و پوست او آمیخته گردد، و پس از این دوران، بدون آنکه فشاری بر کودک وارد شود، ابتدا سوره‌های کوچک را به او بیاموزید و او را تشویق نمایید، تا به سوی جذب شود و یادگیری قرآن را از مهم‌ترین برنامه‌های زندگی خود بداند. 💠خانه‌ای قرآنی 🔷 در خانه، آثار و برکات فراوانی دارد و سبب می‌شود کودکان نیز با قرآن انس بگیرند و آثار نیک آن همه‌ی اهل خانه را در بر گیرند. پیامبر اکرم (ص) فرمودند: برای خانه‌های خودتان، سهمی از قرآن قرار دهید؛ زیرا، در خانه‌ای که قرائت می‌شود، گشایش و وسعت داده می‌شوند و خیر و برکت آنان افزون می‌شود؛ افراد آن منزل فزونی می‌یابند. [۴] 🔷خانه‌ای که در آن قرائت می‌شود، فرشتگان در آنجا رفت و آمد می‌کنند، و همانند ستارگان آسمان برای زمینیان، برای آسمانیان می‌درخشد. [۵] وقتی خانه‌ای شود، آن خانه نیز به قرآن علاقه مند می‌شوند، و کم کم در مسیر قرائت و حفظ قرآن قرار می‌گیرند و از بهره‌های معنوی آن سود می‌برند. اندک اندک، کودکان با مفاهیم آیات به صورت ساده آشنا می‌شوند و زمینه‌ای فراهم می‌شود تا مفاهیم بلند قرآنی در جان و دل آنان رشد نماید. ... پی‌نوشت: [۱] المتقین، ج ۸، ص ۵۹۸ [۲] وسائل الشیعة، ج ۴، ص ۸۲۵ [۳] عدة الداعی، ص ۷۹ [۴] همان، ص ۲۶۹ [۵] وسائل الشیعة، ج ۴، ۸۵۰ 📕دوران‌طلایی‌تربیت (محمدعلی‌قاسمی) منبع: وبسایت‌راسخون @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 ✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️سیری کوتاه در (بخش ششم) 🔶 که مجموعه سخنرانی ها و نامه ها و کلمات قصار پر مغز (ع) است که از زمان تدوین آن تا امروز بیش از صد شرح بر آن نوشته شده است. این سخنرانی های سطح بالا که علمای بزرگ و متفکران عالم اندیشه از شیعه و سنی، در حاشیه و شرح و تفسیر آن کتاب ها نوشته اند، و هنوز هم فهم و درک آن برای جامعه علمی دشوار است. 💠 🔷 مرهمى است بر دردهاى جان‌کاه بشریت. داروى موثر براى تلطیف روح انسان‌ها و مبارزه با خوشونت‌ها. نهج‌البلاغه درختى است بى خزان که بر شاخسار آن هر گونه میوه‌اى در هر وقت و زمان وجود دارد. اثرى است به درخشندگى آفتاب، به لطافت گل، به قاطعیت صاعقه، به غرش طوفان و برق، به تحرک امواج، و به بلندى ستارگان دور دست بر اوج آسمان‌ها! 🔷سخن از و برترى آن، پس از قرآن و سخنان پیامبر (ص) بر سایر گفته‌ها و اندیشه‌ها، سخنى است در ردیف توضیح واضحات، و موضوعى است که هیچ محقق اسلامى و غیر اسلامى، در شرایط کنونى خود را نیازمند به بحث پیرامون آن نمى بیند. کلمات (ع) از قدیم‌ترین ایام با دو امتیاز همراه بوده است، و با این دو امتیاز شناخته مى شده است: یکى و ، و دیگر و به اصطلاح امروز چند بعدى بودن. 🔷هر یک از این دو امتیاز به تنهایى کافى است که به کلمات (ع) ارزش فراوان بدهد، ولى توأم شدن این دو با یکدیگر، یعنى اینکه سخنى در مسیرها و میدان‌هاى مختلف و احیانا متضاد رفته، و در عین حال کمال فصاحت و بلاغت خود را در همه آنها حفظ کرده باشد، سخن (ع) در حد وسط کلام مخلوق، و کلام خالق قرار گرفته است، و درباره‌اش گفته‌اند: «فوق کلام المخلوق و دون کلام الخالق». [۱] ... پی‌نوشت [۱] فصلنامه نهج‌البلاغه (مرتضی مطهری)، ش ۱ منبع:وبسایت‌راسخون‌به‌نقل‌از سایت‌سراج‌اندیشه @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸☄🌸☄🌸☄🌸☄🌸 ☄ ⭕️ويژگیهای (عج) (بخش هجدهم) 🔶در اين مقاله نگاهی گذرا به ابعاد و زوايای گوناگون زندگی اجتماعی در جامعه نبوی (عج) داريم و از آنجا كه اين مساله نقلی، و مستند به خبرهای آسمانی و وحی است (وگرنه بر اساس محاسبات ديگر، آينده بشريت تاريك است) طبعاً با استفاده از آيات و روايات بايد مورد مطالعه قرار گيرد و نگارنده در اين مقاله از همين زاويه، وضع دنيا در عصر امام مهدی(عج) را ترسيم نموده است. 💠امنيت عمومی 🔷 از امن و امان، و به معنای سلامتی است، و ريشه اصلی آن سكون و آرامش خاطر است، و در اهميت آن همين بس كه ابراهيم خليل (ع) وقتی درباره مكه دعا ميكند ميگويد: "رب اجعل هذا بلداً آمناً" [بقره، ۱۲۶]؛ يا ميگويد: "رب اجعل هذا البلد آمناً" [ابراهیم، ۳۵] خدايا شهر مكه را شهر قرار ده، و خداوند دعای او را مستجاب كرده و ميفرمايد: "و من دخله كان امناً" [آل عمران، ۹۷]؛ و نيز در اهميت ، اين بس كه وقتی روز قيامت فرشتگاه به بهشتيان ميگويند: بفرماييد وارد بهشت شوید، و به آنان خوش آمد ميگويند، ميگويند: "ادخلـوها بسلام آمنين" [حجر، ۴۶]؛ داخل اين باغها شويد با سلامت و امنيت، سلامت از هر گونه رنج و بيماری و ناراحتی، و از هر گونه خطر، 🔷و پس از بشارت سلامت و امنيت، سخن از شسته شدن كينه ها از سينه ها، و برطرف شدن صفات زشت و ناپسندی، همچون حسد و خيانت و مانند آن است، كه روح اخوت و برادری را به هم ميزند، و نيز سخن از حذف تشريفات غلط و امتيازات نابجا است، كه آرامش فكر و جان را در هم ميريزد، و نكته مهم اين است كه و ، نه تنها سرآغاز نعمتهای بهشتی است، بلكه و اساس هر نعمتی است، و بدون آن دو هيچ نعمتی قابل بهره گيری نيست، و مع الاسف به تعبير معروف "نعمتان مجهولتان، الصحه و الامان" همين دو نعمت، معمولاً مورد غفلت انسان واقع ميشود، و تا انسان از برخوردار است، قدر نميداند، و نيز تا از برخوردار است قدردان نيست. 🔷با حفظ اين مقدمه، يكی از جهات بسيار مهمی كه در   (عج) بسیار روی آن تأكيد شده، همين مسآله است. در آن زمان  از جميع جهات در حد اعلا تأمين خواهد بود: امنيت مالی، امنيت جانی، امنيت آبرويی، امنيت فكری و فرهنگی، امنيت اقتصادی، امنيت اعتقادی، امنيت نظامی، امنيت روحی و روانی، امنيت اجتماعی و... آرامش خاطر بر آن جامعه حكم فرما است، و مرزهای امنيت انسانها، مورد تهديد واقع نميشود، بطوری که بشریت، در كمال آرامش و صلح به زندگی انسانی مشغول هستند. 🔷قرآن وقتی مساله را مطرح میكند، ميفرمايد: "خداوند به كسانی از شما که ايمان آورده، و عمل صالح انجام داده اند، وعده داده است كه حتما آنان را جانشین [دیگران] کند، همانگونه كه پيشينيان را جانشین [دیگران] کرد، و دين و آئينی را كه برای آنها پسنديده، به سودشان استوار و محکم نماید، و یقیناً خوف و ترس آنها را به و آرامش مبدل ميكند، آنچنان كه تنها مرا بپرستند [و] هیچ چيزی را برای من شريك نگیرند... [نور، ترجمه آیه ۵۵] 🔷در اين آيه با تأكيد بسيار، سخن از تبديل خوف مومنان و نگرانی آنان، به است، كه در سايه حكومت و اين تأمين ميشود، البته امنيت هدف نيست، بلكه مقدمه ای است برای اينكه انسانها با خاطری آسوده، خدای يكتا را بپرستند و هيچ چيز را شريك او در عبادت قرار ندهند. در اين باره روايات عجيبی در باب (عج) وارد شده كه در بخش بعدی فرازهايی از آنها را نقل خواهیم کرد. ... نویسنده: علی‌محمدی‌خراسانی (مجموعه مقالات(۱) بررسی ابعاد وجودی حضرت مهدی عج) منبع: وبسایت‌مرکزمطالعات وپاسخگویی‌به‌شبهات @tabyinchannel