eitaa logo
تفقه
1.3هزار دنبال‌کننده
543 عکس
76 ویدیو
489 فایل
و ما كانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنفِروا كافَّةً فَلَولَا نَفَرَ مِن كُلِّ فِرْقَةٍ مِّنْهُم طَائِفَةٌ لِّيَتَفَقَّهُوا في الدِّينِ وَ لِيُنذِرُوا قَومَهُم إِذا رَجَعوا إِلَيهِم لَعَلَّهُم يَحذَرُونَ (التوبة/ ۱۲۲) @MehdiGhanbaryan @jargeh @tarikht @halqat
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از 
لینک کانال ایتا استاد آزاد بخت که حاوی دروس ایشان است و کتاب فلسفه اعتباریات ایشان از طریق این کانال قابل تهیه است https://eitaa.com/neveshtejat
هدایت شده از مجتبی مصباح
بسم الله الرحمن الرحیم 🌷 به کانال رسمی «حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی مصباح» در خوش آمدید. 🔸 جدید ترین مطالب، سخنرانی ها، کلاس ها و دروسی که استاد دارند، در این کانال منتشر خواهد شد. ✅ @mojtabamesbah_ir آدرس کانال تلگرام: ✅https://t.me/mojtabamesbah_ir
4_5965540111914371448.mp3
24.56M
⭕ مبناى ابتكارى حضرت امام در ارتباط با اعتبارات عقلائى و انعكاس آن در انديشه هاى آيت الله فاضل لنكرانى قدس سره @manhajah
◾️ پنجم ذی‌الحجة سالروز وفات فقیه مدقق مرحوم شیخ محمدحسین غروی اصفهانی رضوان الله علیه ✔️ مجموعه‌ای از بیانات آیةالله بهجت رحمه الله پیرامون استادشان مرحوم محقق اصفهانی (م ۱۳۶۱ هـ . ق) 🌐 https://b2n.ir/j49374 @tafaqqoh
❇️دوره مهارتی «نگارش اجزای » 🔻در 9 جلسه 90 دقیقه ای ✔️ با حضور دکتر میرنجف موسوی، دانشگاه ارومیه و دکتر سیدضیاءالدین علیانسب، دانشگاه حضرت معصومه (س) ⏳مهلت نام نویسی: تا ۴ مرداد 👈📝 جهت و کسب اطلاعات بیشتر به آدرس https://survey.porsline.ir/s/AKSicNu مراجعه فرمایید. 📤پل ارتباطی ما با شما: @pajoohesh_20 ┏━━━🔸🔷🔸━━━┓ @pejooheshyar ┗━━━🔸🔷🔸━━━┛
❇️دوره مهارتی «تدوین و مقطع ارشد و دکتری» 🔻در 8 جلسه 90 دقیقه ای ✔️ با حضور دکتر سیدضیاءالدین علیانسب، دانشگاه حضرت معصومه (س) و دکتر فاطمه انصاری، مدرس روش تحقیق در حوزه و دانشگاه ⏳مهلت نام نویسی: تا 5 مرداد ماه 👈📝 جهت و کسب اطلاعات بیشتر به آدرس https://survey.porsline.ir/s/AKSicNu مراجعه فرمایید. 📤پل ارتباطی ما با شما: @pajoohesh_20 ┏━━━🔸🔷🔸━━━┓ @pejooheshyar ┗━━━🔸🔷🔸━━━┛
📑سلسله درس گفتار «فلسفه اجتماعي حكمت متعاليه»(ذيل همايش ملي حكمت سياسي متعاليه) 👤ارائه دهنده: دکتر سيد مهدي امامي جمعه (عضو هيأت علمي دانشگاه اصفهان) ☑️نشست هفتم: «ملاصدرا و نظام حاکم بر مناسبات بین علم، صنعت و طبیعت» ⏰سه شنبه 5 مرداد 1400 از ساعت 10:00 ⏯مشاهده آنلاين: dte.bz/1001 خانواده https://eitaa.com/ift_isca
هدایت شده از .......
⭕️ اولین همایش علمی 〽️ ترجمان غدیر ❇️ نشست سوم 📌 «نقش امام در علم کلام» 🎙 حجت الاسلام دکتر رضا برنجکار 🗓 دوشنبه / 4 مرداد ۱۴۰۰ _ دهه امامت و ولایت ⏰ ساعت ۱۱:۰۰ 🔗 لینک ورود به جلسه 🌐 webinar.razavi.ir/qom و 🌐 instagram.com/qomislamic و 🌐aparat.com/qomislamic/live #️⃣ 🆔 @qomislamic
✔️ شماره اول مجله‌ی «منار الهُدی» شامل چند مقاله با موضوع @tafaqqoh
✔️ ادامه‌ی مقالات شماره اول مجله‌ی @tafaqqoh
2_5445212941492161260.pdf
12.21M
📚 مجله منار الهدی / شماره اول 🔸 نسخه کامل 🏷 جامعة الامام الهادی علیه السلام | قم المقدسة @tafaqqoh 🔽برخی مقالاتِ به صورت مجزّا🔽
2_5445212941492161287.pdf
1.58M
✔️ حوار مع الشیخ معین دقیق العاملی دام عزه حول السیاق @tafaqqoh
2_5445212941492161283.pdf
2.28M
✔️ الدلالة السياقية | السيد منير الخباز دام عزه @tafaqqoh
2_5445212941492161284.pdf
2.96M
✔️ حجية السياق القرآنی و أقسامه | الشيخ حسن فوزی فوّاز دام عزه @tafaqqoh
2_5445212941492161286.pdf
2.85M
✔️ السياق القرآنی؛ دراسة فی الدور و الضوابط و الأحكام | الشيخ عبد الرؤوف حسن الربيع دام عزه @tafaqqoh
2_5445212941492161285.pdf
2.4M
✔️ قرينة الامتنان | الشيخ جعفر آل طوق دام عزه 🔹 الامتنان التشریعی 🔹 قرینیّة الامتنان المتصل بالخطاب 🔹 تطبیقات لقرینة الامتنان فی إطار حدیث الرفع @tafaqqoh
مقاله تبیین اعتباریت وجود به معنای معقول ثانی فلسفی در نظام فلسفی شیخ اشراق و نفی اصالت ماهیت از ایشان__.pdf
627.8K
📕 تبیین اعتباریت وجود به معنای معقول ثانی فلسفی در نظام فلسفی شیخ اشراق و نفی اصالت ماهیت از ایشان ✍استاد میثم ✍آیت الله احمد 💧چکیده💧 بی‌شک فلسفه اشراق نامی آشنا در اذهان فرهیختگان فلسفه و عرفان است. ولیکن متأسفانه دانشوران فلسفه، به حکمت اشراق آن‌طور که شایسته این علم است نپرداخته‌اند. شاید این بی‌مهری به‌جهت قرائتی است که صدرالمتألهین از حکمت اشراق ارائه نموده است که ایشان را اصالت ماهوی معرفی نموده است. اسناد اصالت ماهیت به شیخ اشراق در منظر صدرالمتألهین از آن‌جهت است که صدرا، اعتباریت وجود شیخ را به معنای معقول ثانی منطقی تصور کرده است. لذا ایشان را اصالت الماهوی دانسته است و حال آنکه با قرائن متعدد در دستگاه فلسفی می‌توان کشف کرد که مراد شیخ اشراق از اعتباریت وجود، معقول ثانی منطقی نیست تا این امر منجر به اصالت ماهوی دانستن ایشان گردد. بلکه مراد ایشان از اعتباریت، معقول ثانی فلسفی است و ایشان همان‌گونه که وجود را اعتباری و معقول ثانی فلسفی می‌داند، ماهیت را نیز اعتباری می‌داند. لذا اسناد اصالت ماهیت به ایشان، خبط عظیمی است که نسبت به فلسفه وی رخ داده است. این مقاله سعی دارد با قرائن داخلیه و خارجیه ثابت کند که مراد از اعتباریت در کلام شیخ اشراق، معقول ثانی فلسفی است. لذا نسبت اصالت ماهیت به ایشان، نسبت ناصحیحی می‌باشد 💥به مناسبت هشتم مردادماه، سالروز بزرگداشت مقام علمی شیخ شهاب الدین سهروردی💥 ✅ به نقل از: کشکول ناب حوزوی🔻 🔴 @kashkolenab
هدایت شده از فقه نظام اجتماعی
به همت هسته پژوهشی فقه نظام اجتماعی دانشکده الهیات، معارف اسلامی و ارشاد دانشگاه امام صادق (ع) و با همکاری مراکز علمی حوزه علمیه قم برگزار می‌شود: 🔰 اولین مدرسه تابستانی فقه و اجتماع در دو محور : 1⃣ نظریه های فقه اجتماعی 2⃣ مسائل اجتماعی ایران معاصر ✅ با حضور اساتید و نظریه پردازان برجسته حوزه و دانشگاه 📆 زمان ١٤ و ٢١ مردادماه ٤ ، ١١ و ١٧ شهریورماه 🆔 پیوند ثبت نام https://formaloo.com/warva 📆 مهلت ثبت نام تا روز چهارشنبه ١٣ مردادماه ✳️ ارتباط با مسئول ثبت نام 09370146791 @mf_iranmanesh
هدایت شده از فقه نظام اجتماعی
❌ نکات تکمیلی ❌ ✅ دوره به صورت مجازی و رایگان برای ثبت نام کنندگان برگزار می‌شود. ✅ به شرکت کنندگانی که حضور مستمر در جلسات دوره داشته باشند گواهی معتبر پایان دوره اعطا می شود. ✅ در پایان دوره از بین شرکت کنندگان مستعد جهت عضویت در هسته پژوهشی فقه نظام اجتماعی دعوت به عمل خواهد آمد. ✅ لینک فضای اسکای روم برای شرکت در جلسات دوره بعد از انجام فرایند ثبت نام در اختیار ثبت نام کنندگان قرار خواهد گرفت.
هدایت شده از در مسیر اجتهاد
✅ اصطلاح قدما و متأخرین: 👈 روزی از استاد (آیت الله ) درباره معنای اصطلاح متاخرین و متقدمین پرسیده شد، چرا که کلمات مختلفی درباره معنای این اصطلاحات شنیده بودیم... 🔹 استاد ما را به کتاب «معجم الرموز و الاشارات» نوشته شیخ محمدرضا مامقانی احاله دادند و فرمودند: 🔸«با این کتاب بسیاری از ابهامات شما در کتاب های فقهی بر طرف می شود». ✳️ در این کتاب ذیل اصطلاح آمده است: 👈 تقدم و تاخر از امور نسبی و اضافی است که در هر عصر و زمانی نسبت به گذشته قابل تغییر است. اما در اصطلاح علم فقه غالب فقهای قبل از شیخ طوسی (م 460) «متقدمین» به حساب می آیند و فقهای بعد از شیخ طوسی «متاخرین» شمرده میشوند. 🔻اقوال دیگر: 1️⃣ حد وسط و میزان در تقدم و تاخر «علامه حلی» است. 2️⃣ متاخرین به فقهای بعد از علامه حلی تا زمان علامه مجلسی می گویند. 3️⃣ به فقهای بعد از «علامه مجلسی» متاخر اطلاق می شود. 4️⃣ متقدمین فقهای قبل از «محقق حلی» و متأخرین فقهای بعد از ایشان هستند. 📚 ر.ک: معجم الرموز و الاشارات، ص300 🔺 ارسالی از: جناب آقای امیر حسین صادقی (از طلاب خارج دو مدرسه شهیدین) 🔰 مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم 🆔 @Dar_masire_ejtehad
🔖 بررسی تطبیقی آرامش در معنویت اسلامی و معنویت سکولار 🌐 http://ensani.ir/fa/article/download/436804 ✔️ «آرامش» از نیازهای فطری و گمشده بشر امروز است؛ حالتی نفسانی همراه با آسودگی و ثبات که در آن اضطراب، نگرانی، خشم، درد و مانند آن‌ها وجود ندارد. هدف از پژوهش، بررسی تحلیلی با رویکرد مقایسه‌ای از آرامش در معنویت اسلامی و معنویت‌های سکولار می‌باشد. یافته‌های به دست آمده نشان می‌دهد، معنویت‌های سکولار با نگاهی دنیاگرایانه، مدعی تأمین این نیاز شده و با دستورالعمل‌های دنیوی، انسان‌ها را به سوی سرابی از آرامش‌های دنیوی پوچ، زودگذر و سلبی که صرفاً نداشتن اضطراب است، راهنمایی می‌کنند که با آرامش الهی که آرامشی پایدار و ایجابی است، سنخیتی ندارد و راه کارهای بیان شده از سوی آن‌ها یا ادعای توخالی است؛ یا تأیید ضعیف اسلام می‌باشد. اما دین اسلام به عنوان دینی جامع و کامل و مطابق با فطرت انسان‌ها، تأمین نیازهای بشری را در راستای هدف غایی یعنی قرب الهی می‌داند. ازاین رو، معنویت اسلامی، براساس آیات قرآن کریم و روایات اهل البیت علیهم السلام، عناصر و عوامل آرامش آفرینِ هم‌سو با هدف غایی را مورد توجه قرار داده و به بیان آن‌ها می‌پردازد. @tafaqqoh
دروس استاد انصاری پور دام عزه http://eitaa.com/joinchat/662700038C90da979241
هدایت شده از رهبر حوزه‌ها
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | معنای اجتهاد ‼️حالا بعضی از طلبه ها میگن آقا چرا همش طهارت و صلات و فلان... 📌کانال رهبر حوزه‌ها 🌐@khamenei_hawzah
هدایت شده از رهبر حوزه‌ها
♻️ تحول به معنای تغییر متد اجتهاد، یک انحراف است چند سال است که مسئله‌ی تحول در حوزه‌های علمیه، بخصوص در حوزه‌ی مبارکه‌ی علمیه‌ی قم مطرح است. این تحول یعنی چه؟ حوزه میخواهد چه کار کند که اسمش تحول باشد؟ اگر تحول را به معنای تغییر خطوط اصلی حوزه‌ها بدانیم - مثل تغییر متد اجتهاد - قطعاً این یک انحراف است. تحول است، اما تحول به سمت سقوط. شیوه‌ی اجتهادی که امروز در حوزه‌های علمیه رائج است و علمای دین به آن متکی هستند، یکی از قویترین و منطقیترین شیوه‌های اجتهاد است. ۱۳۸۹/۰۷/۲۹ @Khamenei_Hawzah