بسم الله الرحمن الرحیم
ان شاء الله نکته هایی از قرآن کریم صفحه 579
1* اهل بیت، به خاطر رسیدگى به محرومان، به لقب ابرار و به خاطر اطاعت از خداوند، به لقب عباد اللّه ملقّب شدند. «انّ الابرار... عباد اللّه»
2* اگر به فكر نام و شهرت نباشید، خداوند نامتان را جاودانه مىكند. كارى كه اهل بیت كردند، ارزش مادى فراوانى نداشت ولى چون خالصانه بود، خداوند آن را ماندگار ساخت.
3* در آیه (8)، كلمات مسكین و یتیم و اسیر به صورت نكره آمده تا بگوید: در اطعام، نباید گزینش كرد، بلكه به هركس كه بود انفاق كنید.
4* اسلام، حامى مستمندان و یتیمان و اسیران است. «و یطعمون الطعام... مسكینا و یتیما و اسیراً»
5* گروهى طعام را دوست دارند و گروهى اطعام را. «یطعمون الطعام على حبّه»
6* آنچه به عمل ارزش مىدهد، انگیزه خالصانه و اخلاص در عمل است. «نطعمكم لوجه اللّه لا نرید منكم جزاء و لا شكورا»
7* نیكان، نه تنها با زبان درخواست تشكّر ندارند، بلكه در دل هم به فكر تمجید و تشكّر نیستند. «لا نرید... شكوراً»
8* گذشتن از پاداش، به تنهایى نشانه اخلاص نیست، بلكه گذشتن از تمجید و تشكّر نیز لازم است. «لا نرید منكم جزاءً و لا شكورا»
9* وفاى به نذر واجب است و كسى كه به نذر خود وفا نكند، از قهر الهى بترسد. «یوفون بالنذر و یخافون یوماً»
10* داشتن انگیزه الهى، منافاتى با شوق به ثواب یا خوف از عقاب ندارد. زیرا ثواب و عقاب نیز از خداست. «لوجه اللّه... انّا نخاف من ربّنا یوماً عبوساً»
11* پاداشهاى الهى به خاطر صبر است. «جزاهم بما صبروا»
12* بهشتیان در آسایش و آرامش به سر مىبرند. «متكئین فیها على الارائك»
13* هواى بهشت بسیار مطبوع است. «لا یرون فیها شمساً و لا زمهریراً»
14* خادمان بهشتیان، پروانهوار به دور آنان مىچرخند. «یطاف علیهم»
15* پاداشهاى الهى بر اساس نیّت و كیفیّت انجام كار است، نه بر اساس كمیّت كار و مقدار و مبلغ احسان. (چند قطعه نان جو و این همه پاداش، فقط به خاطر داشتن اخلاص و ایثار است.) «انّ هذا كان لكم جزاءاً و كان سعیكم مشكورا»
16* كسى كه از مردم، نه پاداش طلب كند و نه تشكّر بخواهد، «لا نرید منكم جزاءً ولا شكوراً»، خداوند به او هم پاداش مىدهد و هم تشكّر مىكند. «كان لكم جزاءً و كان سعیكم مشكوراً»
17* پیاده كردن فرامین قرآن، صبر و مقاومت لازم دارد. «نزّلنا... فاصبر»
18* پایدارى و صبر، در انجام فرمان پروردگار ارزش دارد نه در پافشارى به سلیقههاى شخصى خود. «فاصبر لحكم ربّك»
19* یاد خدا، انسان را صبور و مقاوم مىكند. «فاصبر... واذكر... بكرة و اصیلاً»
20* از اوقات مناسب براى یاد خدا، آغاز و پایان روز است. «بكرة و اصیلاً»
#تفسیر_آسان_قرآن
#صفحه_579
#ابرار
#شهرت
#انفاق
#اسلام
#اطعام
#اخلاص
#نذر
#صبر
#بهشت
#تشکر
#فرامین_قرآن
#یاد_خدا
#صبور
#کانال تفسیر آسان قرآن
https (https://eitaa.com/tafser_asan_quran)
بسم الله الرحمن الرحیم
ان شاء الله نکته هایی از قرآن کریم صفحه 580
1* فرمان عبادت و تكرار كلمه «لیل» در یك آیه كوتاه، نشانهى اهمیّت و نقش شب در عبادت است.
از امام صادق و امام رضاعلیهما السلام پرسیدند: مراد از فرمان «سبحّه لیلاً طویلاً» چیست؟ فرمودند: نماز شب.(تفسیر نورالثقلین)
2* محبّت و دلبستگى به دنیا، سرچشمه گناه و كفر و از نشانههاى گناه پیشگان است. «لا تطع منهم آثماً او كفوراً... انّ هولاء یحبّون العاجلة»
3* دنیا، زودگذر و ناپایدار است. «العاجلة»
4* قیامت، روزى بسیار سخت و سنگین است. «یوماً ثقیلاً»
5* توجه به زودگذر بودن دنیا و سختى و سنگینى روز قیامت، از عواملى است كه مىتواند محبّت انسان را از دنیا كم كند. «العاجلة... یوماً ثقیلاً»
6* قرآن، وسیله هوشیارى است. «انّ هذه تذكرة»
7* راه خدا، اجبارى نیست، هر كه مىخواهد به سعادت برسد، باید خود آن را انتخاب كند و بپیماید. «فمن شاء اتخذ الى ربّه سبیلا»
8* كسانى از رحمت الهى دورند، كه خود راه ظلم را پیش گرفتهاند. «والظالمین اعدّ لهم عذابا الیما»
9* در نظام آفرینش، حتّى وزش باد به طور تصادفى نیست، بلكه آفریدگار جهان، آن را مىفرستد. «المرسلات»
10* مأموریّتهاى مهم، باید به سرعت انجام شود. «عصفاً»
11* در نظام هستى كارها تقسیم شده و هر كارى به فرد یا گروهى سپرده شده و این رمز مدیریّت موفق است. «المرسلات، الناشرات، الفارقات»
12* در مأموریّتهاى ارشادى باید مطلب به مخاطبان تفهیم شود. «فالملقیات ذكراً»
13* در مأموریّتهاى ارشادى، باید راه بهانهجویى مسدود شود. «عذراً او نذراً»
14* انسان در مورد قیامت، دائماً نیاز به تذكّر و یادآورى دارد. «فالملقیات ذكراً... انّما توعدون لواقع»
15* تكذیب كنندگان دین در معرض هلاكت و نابودى هستند و قهر خداوند نسبت به آنان، یك سنّت الهى است. «ویل یومئذ للمكذّبین ألم نهلك الاولین»
16* تكذیب دین سابقه طولانى دارد. «المكذّبین... الاوّلین»
17* تمدّنهاى بشرى، اگر از مرز دین بگذرند، روبه افول و سقوط مىروند و جاى خود را به تمدنهاى دیگر مىدهند. «نهلك الاوّلین... نتبعهم الآخرین»
18* ریشه جرم و فساد در جامعه، تكذیب دین و ارزشهاى دینى است. «المكذّبین... المجرمین»
#تفسیر_آسان_قرآن
#صفحه_580
#شب
#دنیا
#قیامت
#قرآن
#راه_خدا
#ماموریت
#مدیریت_موفق
#تکذیب_دین
#کانال تفسیر آسان قرآن
https (https://eitaa.com/tafser_asan_quran)
بسم الله الرحمن الرحیم
ان شاء الله نکته هایی از قرآن کریم صفحه 581
1* شاهكار خلقت آن است كه خداوند آفرینش انسان را با آن همه پیچیدگى بر روى یك قطره آب طراحى كرده است كه هیچ هنرمندى توان طرّاحى بر روى آن را ندارد. «نخلقكم من ماء مهین»
2* آفرینش انسان از آبى بىمقدار، هم نشانه عظمت و قدرت الهى است و هم دلیلى بر معاد و آفرینش دوباره انسان. «ألم نخلقكم من ماء مهین»
3* یاد ضعفها و ناچیز بودن گذشتهها، غرور و تكبر انسان را از بین مىبرد. «ألم نخلقكم من ماء مهین»
4* خداوند زمین را از نظر وسعت، نحوه حركت، تأمین امنیّت از طریق كوهها، تأمین آب مورد نیاز انسانها، گیاهان و حیوانات، به مناسبترین شكل آفرید و خاك را بهترین وسیله براى از بین بردن زباله، آبهاى آلوده و دفن مردگان قرار داد و در آن نوعى تصفیه خانه با داشتن خاصیّت میكرب كشى قرار داد به نحوى كه زمین آب آلوده مىگیرد و آب زلال تحویل مىدهد. این تصفیهخانه، طبیعى، مجّانى، دائمى، عمومى و بدون پیدا شدن نقص فنى است. راستى اگر زمین وجود نداشت، بوى بد و تعفّن همه را آزار مىداد.
5* كاخها و سرمایههایى كه در دنیا به ناحق به دست مىآیند، در قیامت به شرارههاى دوزخ تبدیل مىشوند. «كالقصر كانّه جمالة صفر»
6* ریشه همه جرمها، عقاید فاسد است. زیرا كسى كه اعتقاد ندارد و حق را تكذیب مىكند، به هر كار خلافى دست مىزند. «ویل یومئذ للمكذّبین»
7* در دنیا انسان قادر است تا خود یا دیگران را فریب دهد و به وسیله زر و زور و تزویر و یا وعده و تهدید و رشوه، یا وابستگى نسبى و سببى براى خود چارهاى بیندیشد ولى در قیامت راه براى تمام این كارها بسته است. «فان كان لكم كید فكیدون»
8* انسان تنوع طلب است و در بهشت، باغها، چشمهها، میوهها، خوراكىها و نهرها همه متنوّعاند. «فى ظلال و عیون و فواكه ممّا یشتهون»
9* محرومیّت مؤمنان در دنیا، با كامیابى در قیامت جبران مىشود. «انّ المتقین فى ظلال و عیون»
10* بهشت را به بها دهند نه بهانه. «بما كنتم تعملون»
11* عملى ارزش دارد كه دائمى و پایدار باشد، نه موسمى ومقطعى. «كنتم تعملون»
12* مطالب قرآن هرگز كهنه نمىشود و در هر زمان، نو و تازه است. «فبّاى حدیث بعده»
#تفسیر_آسان_قرآن
#صفحه_581
#شاهکار_خلقت
#آفرینش
#ضعف_ها
#کوهها
#کاخ
#عقاید_فاسد
#فریب
#انسان
#محرومیت
#بهشت
#عمل
#مطالب_قرآن
#کهنه
#کانال تفسیر آسان قرآن
https (https://eitaa.com/tafser_asan_quran)
بسم الله الرحمن الرحیم
ان شاء الله نکته هایی از قرآن کریم صفحه 582
1* شروع سخن با طرح سؤال، در تأثیر كلام مؤثّر است. «عمّ یتساءلون»
2* تشكیك در قیامت، كار كافران است. «یتساءلون عن النبأ العظیم»
3* در برابر طعنه و كنایه به مقدّسات و باورهاى قطعى، با قاطعیّت باید سخن گفت. «كلاّ»
4* در برابر تردید، باید حرف حق را تكرار كرد. «كلاّ سیعلمون...كلاّ سیعلمون»
5* قیامت، روز كشف حقائق است. «سیعلمون»
6* مشت نمونه خروار است. مطالعه در هستى، بهترین راه خداشناسى و معادشناسى است. «ألَم نَجْعَل الارْضَ مهاداً...»
7* پس از طرد افكار باطل، بر عقاید حقتان استدلال كنید. «كلاّ سیعلمون... ألَم نَجْعَل»
8* خداوند اداره هستى را بر اساس یك نظام مشخص (نظام سببیّت و علّت و معلول) قرار داده است. (نور و حرارت خورشید همراه با ابر و باران، عامل تولید دانه و گیاه مىشود.) «سراجاً وهّاجاً... ماءً سجاجاً لنخرج به حبّاً و نباتاً»
9* در قیامت، نظام آسمان و زمین دگرگون مىشود. «فتحت السماء...سیّرت الجبال»
10* انسان با مرگ، رها و فراموش نمىشود. «یوم الفصل كان میقاتاً»
11* به پیوندها و روابط دنیوى دلخوش نباشید كه روزى همه چیز گسسته مىشود. «یوم الفصل»
12* ارتباط زمین و آسمان و اهل آنها، در قیامت توسعه مىیابد. «فتحت السماء»
13* طغیانگرى، نشانه دوزخیان است. «للطّاغین»
14* كیفرهاى الهى عادلانه است. «جزاءً وفاقاً»
15* حتى احتمال حساب و كتاب در قیامت، براى كنترل انسان كافى است. «لایرجون حسابا»
16* بىاعتقادى به قیامت، رمز طغیان است. «لطّاغین... لایرجون حساباً»
17* انكار قیامت، زمینه انكار همه چیز است. «لا یرجون حسابا و كذبوا بآیاتنا كذّابا»
#تفسیر_آسان_قرآن
#صفحه_582
#طرح_سوال
#قیامت
#مطالعه_در_هستی
#عقاید
#مرگ
#حساب_و_کتاب
#کانال تفسیر آسان قرآن
https (https://eitaa.com/tafser_asan_quran)
بسم الله الرحمن الرحیم
ان شاء الله نکته هایی از قرآن کریم صفحه 583
1* انگور در میان میوهها جایگاه خاصّى دارد و لذا به صورت جداگانه ذكر شده است. «حدائق و اعناباً»
2* جلساتى كه در آن لغو و دروغ نباشد، جلسات بهشتى است. «لایسمعون فیها لغواً و لا كذّاباً»
3* پاداشهاى الهى، عطا و تفضّل اوست نه اینكه ماطلبى داشته باشیم.«جزاءً من ربّك عطاءً»
4* در قیامت شفاعت منوط به اذن خداوند است. «لایتكلّمون الاّ من أذن لَه الرّحمنُ و قال صوابا»
5* انسان در انتخاب راه آزاد است. «فمن شاء»
6* براى افراد غافل، هشدار و انذار مهمتر از بشارت است. «انّا انذرناكم»
7* دلیل غفلت آن است كه مردم، قیامت را دور مىپندارند. «عذاباً قریباً»
8* در قیامت، انسان ناظر بر عملكرد خویش است. «ینظر المرء ما قدّمت یداه»
9* سرنوشت اخروى هر كس به دست خود اوست. «ینظر المرء ما قدّمت یداه»
10* به فرموده حضرت علىعلیه السلام، فرشتگان با آرامى و رفاقت جان مؤمنین را مىگیرند. «یقبضون ارواح المومنین یسلّونها سلاً رفیقا»(تفسیر نورالثقلین)
11* هر كس دل بستهتر به مادیات باشد، دل كندنش از آن سختتر خواهد بود. «والنازعات غرقا»
12* نشاط داشتن در انجام مأموریّت یك ارزش است. «والناشطات نشطا»
13* فرشتگان در انجام مأموریّت الهى بر یكدیگر سبقت مىگیرند. «فالسابقات»
14* تدبیر و مدیریّت امور، نیازمند نشاط و سبقت و چابكى است. «الناشطات، السابحات، السابقات، المدبّرات»
15* دلهایى كه در دنیا از خوف خدا لرزان باشد «وجلت قلوبهم»(انفال، 2) در آخرت در امان است. «لاخوف علیهم و لا هم یحزنون»(یونس، 62) و دلهایى كه در دنیا آرامش غافلانه دارند، آنجا مضطربند. «قلوب یومئذ واجفة»
16* زلزلههاى قیامت در یك مرحله نیست، پىدرپى هستند. «الراجفة... الرادفة»
17* ارتباط عمیقى بین روح و جسم برقرار است.«قلوب... واجفة، ابصارها خاشعة»
18* آغاز سخن با سؤال، شوق شنیدن را در افراد زیاد مىكند. «هل اتاك»
#تفسیر_آسان_قرآن
#صفحه_583
#انگور
#جلسات_بهشتی
#پاداش
#شفاعت
#دلیل_غفلت
#قیامت
#مادیات
#نشاط_داشتن
#فرشتگان
#ماموریت
#تدبیر
#خوف
#روح
#جسم
#سوال
#کانال تفسیر آسان قرآن
https (https://eitaa.com/tafser_asan_quran)
بسم الله الرحمن الرحیم
ان شاء الله نکته هایی از قرآن کریم صفحه 584
1* «خشیت» به ترسى گویند كه ناشى از ایمان به عظمت خداوند باشد.
2* جایگاه گفتگو با خداوند باید پاك و مقدّس باشد.
3* رهبران الهى قبل از مبارزه با طاغوتها، ارتباط خود را با خداوند محكم مىكردند. «اذ ناداه ربّه... اذهب الى فرعون انه طغى»
4* در نهى از منكر به سراغ ریشهها بروید. «اذهب الى فرعون»
5* از هدایت هیچكس حتى فرعون مأیوس نباشید و لااقل، سخن حق را به او ابلاغ كنید تا اتمام حجّت شده باشد. «اذهب الى فرعون... فقل هل لك الى ان تزكّى»
6* در نهى از منكر، حتى با طاغوتها به نرمى سخن بگویید. «انه طغى فقل هل لك...»
7* با سؤال، فطرتها را بیدار كنید. «هل لك الى ان تزكّى»
8* در شیوه تبلیغ، لحن عاطفى و نرمش در گفتار را فراموش نكنید. «هل لك»
9* در دعوت و تبلیغ مردم، از كلماتى استفاده كنید كه همه انسانها بپذیرند و بپسندند. (دعوت به پاكى و دورى از ناپاكى) «الى ان تزكّى»
10* نشانه هدایتپذیرى، خوف و خشیت است. «اهدیك... فتخشى»
11* پیامبران مردم را به سوى خدا دعوت مىكردند نه خود. «الى ربّك»
12* طاغوتها براى حفظ كیان خود از منحرفان استمداد مىكنند. «فحشر فنادى»
13* تكذیب انبیا، براى نافرمانى از تعالیم آنان و آزاد بودن از قید و بندهاى دینى است. «فكذّب و عصى»
14* جوّ سازى و شعار و هیاهو، از ابزار فرعونهاست. «فحشر فنادى»
15* بهترین راه خداشناسى، توجّه به نعمتهاى اوست. باید از محسوسات براى پى بردن به معقولات استفاده كرد. «رفع سمكها فسوّاها»
16* دنیا براى ماست، نه ما براى دنیا. «متاعاً لكم»
17* در كامیابىهاى مادى، انسان و چهارپا در كنار هم هستند. (آنچه مایه امتیاز انسان است كمالات معنوى است.) «متاعاً لكم و لانعامكم»
18* نعمتها براى بهرهگیرى انسان است، تحریمها و ریاضتهاى نابجا بىمعنا است. «متاعا لكم و لانعامكم»
19* قیامت، بزرگترین و فراگیرترین حادثه است كه تمام حوادث دیگر را تحت الشعاع خود قرار مىدهد. «الطامّة الكبرى»
20* انسان در قیامت، دائماً متذكّر كارهایش در دنیا مىشود. «یتذكّر الانسان ما سعى»
21* ریشه طغیان، دنیاپرستى است. «طغى و آثر الحیاة الدنیا»
22* دنیا بد نیست، ترجیح آن بر آخرت بد است. «آثر الحیاة الدنیا»
23* خداوند كه ترس ندارد، مقام اوست كه مایه ترس انسان مىشود. مثل اینكه انسان از قاضى مىترسد، زیرا مىداند اگر جرمى مرتكب شود، با او سر و كار دارد. «خاف مقام ربّه»
24* ریشه مبارزه با نفس، خوف الهى است. «خاف مقام ربّه و نهى النفس عن الهوى»
25* قانون الهى براى همه افراد یكسان است. «من طغى... من خاف»
26* آنچه مهم است ایمان به وقوع قیامت است نه دانستن زمان وقوع آن.
27* گفتگو در امرى كه به بشر مربوط نیست، معنا ندارد. «فیم انت من ذكراها»
28* علم بشر محدود است و نمىتواند به انتهاى علم كه مخصوص خداوند است دست یابد. «الى ربّك منتهاها»
29* وظیفه پیامبر، انذار مردم است، نه الزام و اجبار به پذیرش. «انّما انت منذر»
#تفسیر_آسان_قرآن
#صفحه_584
#خشیت
#جایگاه
#رهبران_الهی
#نهی_از_منکر
#فطرت
#تبلیغ
#طاغوت
#تکذیب_انبیا
#جوسازی
#خداشناسی
#ریاضت
#قیامت
#ریشه_طغیان
#دنیا
#آخرت
#قانون
#کانال تفسیر آسان قرآن
https (https://eitaa.com/tafser_asan_quran)
بسم الله الرحمن الرحیم
ان شاء الله نکته هایی از قرآن کریم صفحه 585
1* نقص عضو نشانه نقص شخصیّت نیست. (احترام نابینایان و معلولین و افراد ناقص الخلقه لازم است.) «عبس و تولّى أن جائه الاعمى»
2* اسلام با روحیه استكبار و تحقیر دیگران مخالف است. «ما یدریك لعلّه یزّكى»
3* به ظاهر افراد نمىتوان قضاوت كرد. (گاهى نابینا، از افرا بینا طالبتر است) «الاعمى... لعلّه یزكّى»
4* تذكّر دادن، بى نتیجه نیست و اثر خود را مىگذارد. «یذّكر فتنفعه الذكرى»
5* اصل، ایمان انسانهاست نه ثروت و سرمایه آنها. «امّا من استغنى امّا من... یخشى»
6* در شیوه تبلیغ برخورد دوگانه با فقیر و غنى جایز نیست. «فانت له تصدّى - فانت عنه تلهّى»
7* قرآن را باید در جایگاه بلند قرار داد. «مرفوعة»
8* قرآن باید از هر آلودگى حفظ شود. «مطهّرة»
9* انسان، مأمور به تفكر در غذا، به عنوان یكى از نعمتهاى خداست، خوردن بىفكر كار حیوان است. «فلینظر الانسان الى طعامه»
10* انگور، زیتون و خرما، از میوههاى مورد سفارش قرآن است. «عنباً... زیتوناً و نخلاً»
11* قیامت، روز فرار است. فرار برادر از برادر، فرزند از پدر و مادر، مرد از همسر، پدر از پسر. «فاذا جاءت الصاخة یوم یفرّ...»
12* روابط خویشاوندى، در قیامت گسسته مىشود.«یفرّ المرء من اخیه و...»
13* در قیامت، هركس به فكر نجات خویش است. «لكلّ امرىء... شأن یُغنیه»
14* چهره باز و خندان یك ارزش است. «مسفرة، ضاحكة»
15* آلودگى به گناه در دنیا، سبب آلودگى چهره در قیامت مىشود. «ترهقها قَتره اولئك هم الكَفَرةُ الفجرة»
16* صورتِ اهل ایمان و تقوا، شاد و خندان است. (به قرینه اینكه صورتِ اهل كفر و فجور، دود آلود است) «وجوه یومئذ مسفرة... وجوه یومئذ علیها غبرة»
#تفسیر_آسان_قرآن
#صفحه_585
#نقص_عضو
#استکبار
#تحقیر
#تذکر
#اصل
#تبلیغ
#قرآن
#تفکر
#انگور
#زیتون
#خرما
#قیامت
#خندان
#کانال تفسیر آسان قرآن
https (https://eitaa.com/tafser_asan_quran)