eitaa logo
تفسیر آسان قرآن
250 دنبال‌کننده
604 عکس
0 ویدیو
0 فایل
بنام خدا.إن شاء الله هر روز دو صفحه از قرآن به همراه صوت وتفسیر آسان وکاربردی گذاشته خواهد شد.خلاصه تفسیر حاج آقا قرائتی ارتباط با مدیر @kh8514
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم چند نکته از قرآن کریم صفحه 398 1* یارى الهى به معناى ترك كوشش و تلاش نیست. حضرت نوح و یاران او كشتى را ساختند. «السّفینة» 2* عبادت بدون تقوا كارساز نیست. «اعبدوا اللّه واتقّوه» 3* از انگیزه‌هاى پرستش غیر خدا، رسیدن به نان و نواست. «لایملكون لكم رزقا» 4* غیر خدا، توان روزى دادن ندارند، نه آنكه مى‌توانند ولى نمى‌دهند. «لایملكون» نفرمود: «لایرزقونكم» 5* در ارشاد و تبلیغ، پس از آنكه باطل بودن فكرى را ثابت كردید، راه حقّ را نشان دهید. «لایملكون لكم رزقا فابتغوا عنداللَّه الرّزق» 6* خدا رازق است، ولى انسان نیز باید تلاش كند. «فابتغوا» 7* ابتدا باید نیازهاى مادّى و رفاهى را حل كرد، سپس مردم را ارشاد نمود. «فابتغوا عنداللَّه الرزق و اعبدوه» 8* سرچشمه‌ى رزق، نزد خداست. «عنداللَّه الرّزق» 9* ارشاد و تبلیغ، باید روشن و گویا باشد. «البلاغ المبین» 10*با طرح سؤال، فطرت غافلان را بیدار كنیم. «أولم یروا...» 11* اسلام دین اندیشه است و از همه‌ى مردم براى اندیشیدن دعوت كرده است. «أولم یروا...» 12* آفریدن، میراندن و دوباره زنده كردن، كار دائمى خداوند است. «یبدى‌ء اللّه الخلق ثمّ یعیده» (فعل مضارع، نشانه‌ى استمرار و دوام است.) 13* آفرینش اوّلیه و بازآفرینى در قیامت، براى خداوند آسان است، تنها یك اراده مى‌خواهد. «انّ ذلك على اللّه یسیر» 14* جهانگردى، سیر و سفر، مطالعه‌ى طبیعت و گردش‌هاى هدفدار، یك وظیفه و ارزش است. «قل سیروا فى الارض فانظروا» 15* گردش در طبیعت، مى‌تواند انسان را به فكر وادارد. «قل سیروا... فانظروا» 16* با مطالعه‌ى دقیق در آفرینش، شك و تردید خود را بر طرف كرده و خدا را بهتر مى‌توانیم بشناسیم. «فانظروا...» تفسیر آسان قرآن https (https://eitaa.com/tafser_asan_quran)
جهت سلامتی و تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف به نیابت از شهید عالی مقام عبدالرضا قاضی زاهدی
بسم الله الرحمن الرحیم چند نکته از قرآن کریم صفحه 399 1* كافران، منطق ندارند، منطق آنان، اعدام و شكنجه است. «اُقتلوهُ اوحرّقوه» 2* كفّار، ممكن است اختلاف روش داشته باشند، ولى در هدف اختلافى ندارند. «اُقتلوهُ اوحرّقوه» 3* پیوندهاى عاطفى، تأثیر فراوانى در باورها و عقائد انسان دارد. «انما اتّخذتم... اوثانا مودّة بینكم» 4* دوستى‌هاى غیرالهى، موسمى و مقطعى بوده و سرانجام به دشمنى و لعنت تبدیل خواهد شد. «مودّة بینكم فى الحیاة الدنیا... یلعن بعضكم بعضا» 5* در انتخاب راه، آینده‌نگر باشیم. «مودّة بینكم... مأواكم النار» 6* دوستى‌هاى غیر الهى، در قیامت هیچ گونه كارایى ندارد. «ما لكم من ناصرین» 7* هجرت هدفدار، وسیله‌ى رشد و تربیت است. «الى ربّى» 8* مردان خدا، به زمین و زمان و هیچ فرد و گروهى وابستگى ندارند. «اِنّى مهاجر الى ربّى» 9* فرزند صالح، موهبتى الهى است. «و وهبنا له» 10* زیربناى دریافت الطاف الهى، اخلاص است. «مهاجر الى ربّى - وهبنا... جعلنا...» 11* پاداش خدمت‌ها و نیكى‌هاى خالصانه‌ى پدر، در نسل او منعكس مى‌شود. «جعلنا فى ذرّیته» البتّه لیاقت ذریّه هم شرط است. «قال و من ذرّیّتى قال لاینال عهدى الظالمین»(132) 12* رهبران دینى، باید از طرف خداوند منصوب شوند. «جعلنا... النبوّة و الكتاب» 13* شیوع فساد، مانع نهى از منكر نیست. «ائنّكم لتأتون الرّجال» 14* گناه علنى، از زشت‌ترین گناهان است. «فى نادیكم المنكر» 15* امنیّت و عفّت عمومى، باید محترم و محفوظ بماند. «فى نادیكم المنكر» 16* تنها بودن، مانع نهى از منكر نیست. حضرت لوط با آنكه تنها بود؛ امّا در مقابل انحراف و منحرفان ایستاد و از خداوند استمداد نمود. «ربّ انصرنى» 17* همواره باید در فكر غلبه بر مفسدان باشیم، نه آنكه حكومت آنان را بپذیریم. «ربّ انصرنى على القوم المفسدین» تفسیر آسان قرآن https (https://eitaa.com/tafser_asan_quran)
جهت سلامتی و تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف به نیابت از شهید عالی مقام حسن عرب
بسم الله الرحمن الرحیم چند نکته از قرآن کریم صفحه 400 1* در جامعه‌ى فاسد، مردان خدا در تنگنا قرار مى‌گیرند و حتّى در مورد حفظ مهمان و ذرّیه‌ى خود نیز نگرانند. «سى‌ء بهم» 2* شیوع فساد، نباید ما را بى‌تفاوت كند. «سى‌ء بهم و ضاق بهم» (غیرت دینى لازمه‌ى ایمان است.) «سى‌ء بهم» 3* پیوند خانوادگى، انسان را نجات نمى‌دهد، ایمان و عمل صالح كلید نجات است. «الاّ امراتك» 4* راهنماى فساد نیز مفسد است. «الاّ امراتك» (همسر لوط به افراد فاسد اطلاع مى‌داد كه مهمان آمده، شما براى گناه به سراغش بروید.) 5* عملكرد انسان، در طبیعت تأثیرگذار است. همان‌گونه كه عمل خوب، باعث نزول نعمت و رحمت مى‌شود، «و لو انّ اهل القرى آمنوا واتّقوا لفتحنا علیهم بركات من السّماء والارض»(140) به عكس، گناهان، نعمت‌ها را تبدیل به عذاب مى‌كند. «رجزاً من السّماء» 6* تكرار گناه و اصرار بر آن، سبب نزول قهر الهى است. «كانوا یفسقون» 7* آشنایى با فلسفه‌ى تاریخ و شناخت اقوام گذشته، مورد توجّه قرآن است. «آیة بیّنة لقوم یعقلون» 8* از خرابه‌ها نیز مى‌توان درس گرفت. «آیة... لقوم یعقلون» 9* عبرت گرفتن، به دقّت و تعقّل نیاز دارد. افراد غافل با دید سطحى نمى‌توانند حقایق را درك كرده و عبرت بگیرند. «لقوم یعقلون» 10* بندگى خدا و ایمان به مبدأ و معاد، زمینه‌ى دورى از فساد است. «اعبدوا اللَّه و ارجوا الیوم الاخر و لاتعثوا» 11* انسان‌ها معصوم نیستند و گاهى گرفتار لغزش و گناه مى‌شوند؛ آنچه خطرناك‌تراست، فساد آگاهانه، مغرضانه و مصرّانه است. «لاتعثوا... مفسدین» 12* حفظ برخى آثار تاریخى، براى عبرت مردم لازم است. «تبیّن لكم من مساكنهم» 13* زشتى‌هاى خود را خوب دیدن، دام شیطان است. «زیّن لهم الشّیطان اعمالهم» (غرور و خود بزرگ بینى و افتخار به ثروت و قدرت، جلوه‌هایى از تزیین شیطانى است.) 14* تبلیغات و توجیهات مسموم فرهنگى، یكى از عوامل انحراف از حقّ است. «زیّن لهم الشّیطان... فصدّهم» 15* انسان فطرتاً زینت و زیبایى را دوست دارد و شیطان از این گرایش درونى، سوء استفاده مى‌كند. «زیّن لهم الشّیطان... فصدّهم» 16* انسان‌هاى بصیر و آگاه نیز در معرض اغفال شیطانند. «زیّن لهم الشّیطان... و كانوا مستبصرین» تفسیر آسان قرآن https (https://eitaa.com/tafser_asan_quran)
جهت سلامتی و تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف به نیابت از شهید عالی مقام حسین غفاری نژاد
بسم الله الرحمن الرحیم چند نکته از قرآن کریم صفحه 401 1* عاقبت استكبار، نابودى است و سرنوشت شوم آنان، درس عبرت است. «و قارون و فرعون و هامان ...» 2* سنّت خداوند، اتمام حجّت و سپس مؤاخذه است. «جاءهم موسى بالبیّنات» 3* سرنوشت هر كس در گرو اعمال خود اوست. «كانوا أنفسهم یظلمون» 4* به جاى تكیه بر غیر خدا كه مانند خانه‌ى عنكبوت سست و بى‌اساس است، به خداوند قوى و شكست‌ناپذیر توكّل كنیم. «و هو العزیز الحكیم» 5* مَثَل‌هاى قرآن، عمیق است و باید علاوه بر عموم مردم، دانشمندان نیز در عمق آن بیاندیشند. «نضربها للنّاس و ما یعقلها الاّ العالمون» 6* خداوند براى دریافت نكات دقیق قرآن، مردم را به تحصیل علم تشویق مى‌كند. «و ما یعقلها الاّ العالمون» 7* امام صادق‌علیه السلام فرمود: هر كسى دوست دارد قبولى یا ردّ نمازش را بداند، ببیند نمازش او را از فحشا و منكر باز داشته است یا نه. سپس امام‌علیه السلام فرمود: «فبقدر ما منعته قبلت منه»(تفسیر مجمع‌البیان) به اندازه‌اى كه نماز، انسان را از منكرات باز مى‌دارد، به همان اندازه قبول مى‌شود. 8* تنها آشنایى با مفاهیم، تلاوت و آموزش قرآن كافى نیست، بلكه عمل لازم است. «اُتلُ - أقِم» 9* قرآن و نماز، در رأس برنامه‌هاى تربیتى است. «اُتلُ - أقِم» 10* نقش اصلاحى نماز در فرد و جامعه حدسى و پیشنهادى نیست، بلكه قطعى است. «اِنّ الصّلاة» (كلمه‌ى «انّ» و جمله‌ى اسمیه) 11* اگر نمازِ انسان، او را از فحشا و منكر باز نداشت، باید در قبولى نماز خود شك كند. «اِنّ الصّلاة تنهى» 12* گسترش كارهاى نیك و معروف، به طور طبیعى مانع رشد منكر است. «الصّلاة تنهى» 13* ركوع و سجده، انسان را از منكر تكبّر باز مى‌دارد. تفسیر آسان قرآن https (https://eitaa.com/tafser_asan_quran)
جهت سلامتی و تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف به نیابت از شهید عالی مقام محمد غفاری نژاد
بسم الله الرحمن الرحیم چند نکته از قرآن کریم صفحه 402 1* «جدال» در لغت به معناى به هم تابیدن است. به گفتگوهاى دو نفر كه با هم درگیرى لفظى پیدا مى‌كنند تا بر یكدیگر پیروز شوند، جدال مى‌گویند. «جدال احسن» به گفتگویى گفته مى‌شود كه همراه آن طعنه، استهزا، ناسزا و اهانت نباشد، بلكه بر اساس استدلال و محبّت و با انگیزه‌هاى اصلاحى باشد. از كلمه‌ى «قولوا» بعد از سفارش به جدال احسن، استفاده مى‌شود كه این لحن آیه، خود نمونه‌ى جدال احسن است. 2* گفتگو با غیر مسلمان نیز باید با بهترین شیوه باشد. «لاتجادلوا اهل الكتاب الاّ بالّتى هى أحسن» 3* جدالى مورد پذیرش است كه محتواى آن و شیوه و الفاظش احسن باشد. «بالّتى هى أحسن» 4* تبادل نظر و گفتگوى صحیح میان مكتب‌ها، فرهنگ‌ها و امّت‌ها مورد قبول اسلام است. «بالّتى هى أحسن» 5* همه‌ى مخالفان اسلام، ستمگر نیستند. «الاّ الّذین ظلموا منهم» 6* كسانى كه با قرآن آشنا مى‌شوند ولى آن را نمى‌پذیرند، گرفتار نوعى كفرند. «و ما یجحد بآیاتنا الاّ الكافرون» 7* به خواندن و نوشتن خود مغرور نشویم، گاهى به اراده‌ى الهى، یك فرد اُمّى و درس نخوانده، فرهنگ بشریّت را عوض مى‌كند. «و ما كنتَ تتلوا» نگار من كه به مكتب نرفت و خط ننوشت‌ به غمزه مسأله آموز صد مدرّس شد. 8* یكى از دلایل حقّانیّت قرآن، امّى بودن پیامبر اسلام است. «و لاتخطّهُ...» 9* آنچه را كه انسان مى‌فهمد، اگر انكار كند، نوعى ظلم است. «الاّ الظالمون» 10* هشدار و انذار، به دلیل غفلت‌زدایى، قوى‌تر و مؤثّرتر از بشارت و امید است. «انّما انا نذیر» و نفرمود: «انّما انا بشیر» 11* هشدار انبیا، صریح و شفّاف است. (نه با كنایه و ابهام و تعریض) «مبین» 12* قرآن، مایه‌ى رحمت و دورى از غفلت است. «لرحمةً و ذكرى» 13* اگر استدلال با مخالف سودى نداشت، بحث را قطع كنید و او را به خدا واگذارید. «قل كفى» تفسیر آسان قرآن https (https://eitaa.com/tafser_asan_quran)
جهت سلامتی و تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف به نیابت از شهید عالی مقام مجید سیب سرخی
بسم الله الرحمن الرحیم چند نکته از قرآن کریم صفحه 403 1* لطف یا قهر الهى، حكیمانه، حساب شده و داراى برنامه است و با عجله‌ى این و آن تغییر نمى‌كند. «یستعجلونك» 2* سقوط فكرى انسان به قدرى است كه حاضر است هلاك شود، ولى حقّ را نپذیرد. «یستعجلونك بالعذاب» 3* امور این عالم، داراى زمان‌بندى‌هاى حساب شده و معیّن است. «اجلٌ مسّمىً» 4* قهر ناگهانى خداوند براى آمادگى دایمى ماست. «بغتةً» 5* قهر الهى قابل پیش‌بینى نیست. «لا یشعرون» 6* هجرت، زمینه‌ى پیدایش اخلاص است. كسانى كه هجرت نمى‌كنند و خود را وابسته به فرد، حزب، منطقه، قبیله، امكانات و توقّعات این و آن مى‌دانند، خواه ناخواه مسائل منطقه‌اى، نژادى، قبیله‌اى، تنگ‌نظرى‌هاى برخاسته از حسادت‌ها و رقابت‌هاى منفى خودى‌ها و بیگانگان، انسان را از اخلاص خارج مى‌كند، و هجرت به مناطقى كه مسائل فوق در آن نیست، بهترین زمینه براى پیدایش اخلاص است. 7* در انتخاب مسكن، محور را توفیق عبادت قرار دهیم. «انّ ارضى واسعة فایّاى فاعبدون» 8* براى حفظ دین و نجات از طاغوت‌ها هجرت كنیم. «ارضى واسعة فایّاى فاعبدون» 9* كسانى كه به خاطر وابستگى به مكان یا منطقه‌اى، منحرف مى‌شوند، عذرشان پذیرفته نیست، زیرا همواره در زمین، فضایى مناسب براى انجام تكالیف دینى هست. «ارضى واسعة فایّاى فاعبدون» 10* مرگ، پایان كار نیست، بازگشت به مبدأ است. «الینا ترجعون» 11* صبر و توكّل، دو نمونه‌ى روشن از عمل صالح است. «عملوا الصّالحات... الّذین صبروا و... یتوكّلون» 12* رمز موفقیّت و سعادت در چهار چیز است: الف: ایمان و انگیزه. «آمنوا» ب: كار و كوشش. «عملوا» ج: استمرار و استقامت. «صبروا» د: توكّل بر خدا، در برابر وسوسه‌ها و نگرانى‌ها. «على ربّهم یتوكّلون» 13* رزق و روزى به زرنگى نیست. «لا تحمل رزقها اللّه یرزقها و ایاكم» 14* كم یا زیاد كردن روزى افراد به وسیله‌ى خداوند، عالمانه و حكیمانه و بر اساس معیارهاى پیدا و ناپیداست. 15* وظیفه‌ى ما كار و تلاش است؛ امّا میزانِ در آمد و رزق در اختیار ما نیست. «اللّه یبسط» 16* منحرفان را به حال خود رها نكنیم، با شیوه‌هاى مختلف فرهنگى به سراغشان برویم. «سألتهم» 17* خداشناسى فطرى است و اگر غبارهاى گناه و انحراف، از روى فطرت منحرفان زدوده شود، اعترافات روشن آنها را خواهید یافت. «لئن سألتهم - لیقولنّ اللَّه» 18* در قضاوت‌ها، نظر به اقلّیت و اكثریّت نداشته باشیم، چه بسا اقلّیت بر حقّ و اكثریّت بر باطل باشند. «اكثرهم لایعقلون» 19* انجام كارها بدون فكر و اندیشه، موجب سرزنش است. «اكثرهم لا یعقلون» تفسیر آسان قرآن https (https://eitaa.com/tafser_asan_quran)
جهت سلامتی و تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف به نیابت از شهید عالی مقام حسین اسداللهی
بسم الله الرحمن الرحیم چند نکته از قرآن کریم صفحه 404 1* «لهو» به سرگرمى‌هایى گفته مى‌شود كه انسان را از هدف اصلى و مسائل اساسى باز مى‌دارد؛ «لعب» انجام كارى مثل بازى است كه قصدى در آن نیست.(مفردات راغب) 2* در شیوه‌ى تبلیغ، هرگاه امر زشتى را نفى مى‌كنید، جایگزین خوبى به او ارائه دهید. «انّ الدّار الآخرة» 3* ترس، غبارهاى غفلت را برطرف و فطرت‌خداجویى را بیدار مى‌كند. «فاذا ركبوا... دعوا اللّه...» 4* ایمان نباید موسمى و مقطعى باشد. «فلمّا نجّاهم... یشركون» 5* مهم‌تر از اخلاص، حفظ آن است. «مخلصین - اذا هم یشركون» 6* به كامیابى‌هاى همراه با كفر و كفران دلخوش نشوید كه پایان شومى دارد. «لیكفروا... ولیتمّتعوا فسوف ...» 7* در تربیت، تهدید هم لازم است. «فسوف یعلمون» 8* یادآورى ناأمنى‌هاى پیرامون انسان، امنیّت را در نزد او ارزشمند مى‌كند. «یتخطّف الناس من حولهم» 9* امنیّت، زمینه و بستر عبادت است؛(فلیعبدوا ربّ هذا البیت . الّذى ... آمنهم من خوف». قریش، 3 - 4.) ولى گروهى قدر آن را نمى‌دانند و به سوى كفر مى‌روند. «حرماً آمناً ... أفبالباطل یؤمنون و بنعمة اللَّه یكفرون» 10* وحى را باید بدون كم و زیاد پذیرفت. اضافه كردن هر چیزى به دین، افترا و بدترین ظلم است. «و من اظلم ممّن افترى» 11* بدترین ظلم، ظلم فرهنگى است كه به تسلیم شدن انسان در برابر حقّ ضربه وارد مى‌كند. «ممّن افترى - او كذّب» 12* آنچه به تلاش‌ها ارزش مى‌دهد، خلوص است. «فینا» 13* نشانه‌ى نیكوكار بودن، تلاش در راه حقّ و اخلاص است. «جاهدوا فینا - لمع المحسنین» 14* خداوند، هم راه قرب را به ما نشان مى‌دهد و هم تا رسیدن به مقصد، دست ما را مى‌گیرد. «لنهدینّهم... مع المحسنین» 15* با یك شكست، مأیوس نشوید. «غُلبت - سیغلبون» 16* در پیروزى‌ها و شكست‌ها، محوریّت توحید فراموش نشود. «للّه الامر من قبل و من بعد» 17* هم پیروزى را از او بدانیم و هم ساز و برگ نظامى را. «بنصر اللّه ینصر» تفسیر آسان قرآن https (https://eitaa.com/tafser_asan_quran)