#قرآن_صفحه_184
جهت سلامتی و تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف
به نیابت از شهید عالی مقام حسین بهرامی
بسم الله الرحمن الرحیم
چند نکته از قرآن کریم صفحه 184
1* در احادیث، عواملی مانند: ظلم و گناه، سبب تغییر نعمت های الهی به حساب آمده اند، چنانکه بازگشت از گناه و حرکت در مسیر حق، موجب سرازیر شدن انواع نعمت های الهی است.
2* در نامه حضرت علی علیه السلام به مالک اشتر می خوانیم: (هیچ چیز مانند ظلم و ستم، نعمت های الهی را تغییر نمی دهد، چون خداوند نالۀ مظلوم را می شنود، در کمین ظالمان است)
3* زوال نعمت ها، از ناحیۀ خود ماست، وگرنه سنت خدا بر استمرار نعمت هاست. {ذلک بان الله لک یک مغیرا نعمة...حتی یغیروا ما بانفسهم}
4* افراد، جامعه را می سازند و هرگونه تحول جامعه، بر پایۀ تحول فکری و فرهنگی افراد است. {قوم...یغیروا ما بانفسهم}
5* ظلم و گناه، عامل قهر الهی است، چه ظلم به خویش، چه مردم و چه به انبیا و مکتب. {أهلکناهم بذنوبهم...کانوا ظالمین}
6* برخورد شما با دشمنان، باید غافلگیر کننده، سریع، دقیق و کوبنده باشد و این از اصول نظامی است. {تثقفنهم...فشرد بهم}
7* خیانت از هر که باشد حرام و زشت است، چه کافر و چه مسلمان. {ان الله لا یحب الخائنین}
8* چنان ابتکار عمل را به دست گیرید که کفار خیال نکنند بر شما پیشی گرفته اند. {لا یحسبن الذین کفروا سبقوا}
9* در مسابقات تیراندازی و اسب سواری، برد و باخت جایز شمرده شده تا آمادگی رزمی ایجاد شود.
10* مسلمانان باید آمادگی رزمی کامل، از نظر تجهیزات، نفرات و... داشته باشند و آمادۀ مقابله با خیانت و حمله دشمن باشند. {و أعدّوا لهم ما استطعتم}
11* هدف از آمادگی نظامی، حفظ مکتب و وطن مسلمانان است، نه غارت و استعمار دیگران. {واعدوا لهم...}
12* همه جا گفتگو و مذاکره کارساز و کافی نیست، گاهی هم باید توان و قدرت به میدان آید. {من قوة}
13* در هر زمان، پیشرفته ترین امکانات رزمی را برای دفاع آماده کنید و از هیچ چیز فروگذار نکنید، چه قدرت سیاسی و نظامی، چه امکانات تبلیغی و تدارکاتی. {من قوة}
14* ایجاد رعب در دل دشمن با هر وسیله ای حتی با ظاهر سازی لازم است. {من قوة} در حدیث آمده است: با خضاب کردن موی صورت، دشمن را بترسانید، تا نگویند ارتش اسلام پیر است.
15* در اسلام، همۀ مسلمانان سربازند و بسیج مردمی ضروری است. {أعدوا، ترهبون، تنفقوا و ...}
16* هم آمادگی نیروها لازم است، هم تجهیزات. {من قوة و من رباط الخیل}
17* هم ارزشهای الهی باید حفظ شود و هم حقوق انسانی. {عدوا الله و عدوکم}
18* تنها برای دشمنان شناخته شده برنامه ریزی نکنید، بلکه پیش بینی لازم حتی برای دشمنان ناشناختۀ حال و آینده هم داشته باشید. {لا تعلمونهم}
19* مردم باید در بودجۀ جنگ و تأمین جبهه، مشارکت کنند. {و ما تنفقوا...}
20* اسلحه و نفرات کافی نیست، پشتیبانی های مالی هم لازم است. {و ما تنفقوا}
21* کمک به جبهه، از هر راهی؛ مالی، جانی، آبرو، اطلاعات، قلم و... لازم است. {من شیء}
22* مسلمانان باید در اوج قدرت باشند تا تقاضای صلح، از سوی دشمن باشد. {و ان جنحوا}
23* اسلام، جنگ طلب نیست. {و ان جنحوا...فاجنح}
24* فرمان جنگ و پذیرش صلح، با پیامبر خدا و از اختیارات رهبری جامعه اسلامی است. {فاجنح} نفرمود: (فاجنحوا)
#تفسیر_آسان_قرآن
#صفحه_184
#ظلم
#مظلوم
#زوال_نعمت
#جامعه
#برخورد_با_دشمن
#خیانت
#مسابقات
#تیراندازی
#اسب_سواری
#آمادگی_رزمی
#بسیج_مردمی
#جنگ_در_اسلام
#صلح
#کانال تفسیر آسان قرآن
(https://eitaa.com/tafser_asan_quran)
#قرآن_صفحه_185
جهت سلامتی و تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف
به نیابت از شهید عالی مقام صلاح محمدعلی غندور
بسم الله الرحمن الرحیم
چند نکته از قرآن کریم صفحه 185
1* رهبری جامعۀ اسلامی پیشنهاد صلح دشمن را بپذیرد تا مسلمانان جنگ طلب معرفی نشوند، اما هوشیار باشد تا فریب نخورد. {ان جنحوا...فاجنح...و ان یریدوا ان یخدعوک}
2* اگر ما به وظیفۀ خود عمل کنیم، نباید از مشکلات بترسیم، چون خداوند، گشایندۀ مشکلات است. {أیّدک بنصره}
3* مردم، بازو و پشتیبان رهبرند. {ایدک...بالمومنین}
4* پیوند بین دلها به دست خداست. {و الف بین قلوبهم}
5* مهم تر از اتحاد ظاهری، پیوند قلبی و باطنی است. {و الف بین قلوبهم}
6* زمانی مردم بازوی رهبرند که با هم متحد باشند، وگرنه کمر رهبر را می شکنند. {ایدک بنصره و بالمومنین و الف بین قلوبهم}
7* اگر استمداد از مردم و دلگرمی به حمایتشان با توجه به خواست خدا باشد، منافاتی با توحید ندارد. شرک آنجاست که در برابر قدرت و خواست خدا، تکیه به دیگران شود. {حسبک الله و من اتبعک}
8* در جنگ های صدر اسلام، هرگز موازنۀ آماری بین مؤمنان و کفار نبوده است. در جنگ بدر، 313 نفر در برابر هزار نفرريال در اُحد، 700 مسلمان در مقابل 3000 کافر، در جنگ خندق، سه هزار نفر در برابر ده هزار نفر و در جنگ موته، ده هزار مسلمان در مقابل صد هزار نفر ازکفار قرار داشتند.
9* عامل تعیین کننده در جبهه های نبرد، ایمان و پایداری است، نه تعداد نفرات و موازنۀ نیروها. {عشرون صابرون یغلبوا مأتین}
10* سرباز اسلام باید سه ویژگی داشته باشد: ایمان، صبر و آگاهی
11* عامل اصلی شکست، از درون است نه بیرون. {فیکم ضعفاً}
12* فرماندهان باید به روحیه، نشاط، ایمان و تصمیم سپاه اسلام توجه داشته باشند. {علم أن فیکم ضعفاً}
13* در صحنۀ جنگ، پیش از تسلط کامل بر دشمن، اسیر گرفتن ممنوع است. {ما کان...حتی یُثخِن}
14* هدف اصلی در جهاد اسلامی، رسیدن به منافع اخروی است، نه به دست آوردن غنائم و اسیر و فدیه گرفتن. {والله یرید الآخرة}
15* اسیر گرفتن در بحبوحۀ جنگ، شکست و عذاب سختی را بدنبال دارد. {لمسکم فیما اخذتم عذاب عظیم}
16* پرداختن به غنائم پیش از سرکوبی کامل دشمن، ممنوع است. {لمسکم فیما اخذتم عذاب عظیم}
#تفسیر_آسان_قرآن
#صفحه_185
#صلح
#وظیفه
#مردم
#پیوند_دلها
#شرک
#جنگ_های_صدر_اسلام
#عامل_تعیین_کننده_در_جبهه_ها
#سرباز_اسلام
#عامل_شکست
#فرماندهان
#اسیر
#غنائم
#کانال تفسیر آسان قرآن
(https://eitaa.com/tafser_asan_quran)
#قرآن_صفحه_186
جهت سلامتی و تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف
به نیابت از شهید عالی مقام رضا نادری
بسم الله الرحمن الرحیم
چند نکته از قرآن کریم صفحه 186
1* در نظام اسلامی، برای اسرای جنگ، سه طرح مشروع است:
* آزاد کردن بدون فدیه، مثل آنچه در فتح مکه واقع شد، با آنکه مسلمانان قدرت اسیر و فدیه گرفتن را داشتند، ولی پیامبر صلی الله علیه و آله همه را با جملۀ {انتم الطلقاء} آزاد ساخت.
* آزادی اسیران با گرفتن فدیۀ نقدی یا مبادلۀ اُسرا.
* نگه داشتن اسیران در دست مسلمانان، تا هم از قدرت یافتن دشمن جلوگیری شود، هم آنان به تدریج تعالیم دین را آموخته و به اسلام ارشاد شوند.
انتخاب هر یک از این سه راه در اختیار حاکم اسلامی است.
2* هدف از جنگ، هدایت مردم و شکست دادن طاغوت است، نه قتل، اسیر و فدیه گرفتن. {یؤتکم خیراً مما اُخذ منکم}
3* حتی شرکت در جنگ ضد پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله، مانع توبه و برگشت و دریافت مغفرت الهی نیست. {قل لمن فی ایدکم...یغفر لکم و الله غفور رحیم}
4* بیشتر بلاهای مردم از غرق شدن در رفاه و ترک هجرت های سازنده سرچشمه می گیرد. اگر همۀ مغزها و متخصصان و کارشناسان مسلمانی که در کشورهای غربی به سر می برند، به کشور خود هجرت کنند، هم ضربه به دشمن است، هم تقویت اسلام و کشورهای اسلامی.
5* هجرت اختصاص به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله ندارد، بلکه هجرت از محیط شرک، کفر و گناه، برای حفظ دین و ایمان لازم است، چنانکه خداوند در پاسخ کسانی که عذر ارتکاب گناه را محیط ناسالم می دانستند و می گفتند: {کنا مستضعفین فی الارض}، می فرماید: زمین خداوند که پهناور بود، چرا به مکانی دیگر هجرت نکردید؟ {قالوا الم تکن ارض الله واسعة} (نساء،97)
6* اسلام، ایمان و عقیده، بدون تلاش و مجاهدت کافی نیست. مسلمانان صدر اسلام، یا مهاجر بودند یا پناه دهنده مهاجران، یا جهادگر و یا حامی مجاهدان. {ان الذین آمنوا و هاجروا و جاهدوا باموالهم و انفسهم...و الذین آووا و نصروا} (شرایط متفاوت برایهر کس تکلیف خاصی می آورد، برای یکی هجرت و برای دیگری پناه دادن به مهاجران)
7* باید از متخلفان پیشین که خواهان پیوستن به مسلمانان هستند، با آغوش باز استقبال کرد. {حتی یهاجروا}
8* اگر مسلمانانِ دیگر مناطق، تحت فشار کفر قرار گرفتند، نسبت به استمدادشان نباید بی تفاوت بود. {أن استنصروکم قی الدین فعلیکم النصر}
9* وقتی کفار یار یکدیگرند، {و الذین کفروا بعضهم اولیاء بعض} اگر مسلمانان همیاری نداشته باشند، گرفتار فتنه و فساد خواهند شد. {الا تفعلوه تکن فتنة}
10* ارزش کارها، آنگاه است که رنگ خدایی و انگیزۀ الهی داشته باشد. {فی سبیل الله}
11* حتی مؤمنان حقیقی، از خطا و گناه بیمه نیستند و به مغفرت الهی نیاز دارند. {المؤمنون حقاً لهم مغفرة}
#تفسیر_آسان_قرآن
#صفحه_186
#اسیر
#هدف_از_جنگ
#توبه
#بیشتر_بلاها
#هجرت
#غرب
#متخلفان
#یاری_مسلمانان
#فتنه
#کار_خدایی
#گناه
#کانال تفسیر آسان قرآن
(https://eitaa.com/tafser_asan_quran)
#قرآن_صفحه_187
جهت سلامتی و تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف
به نیابت از شهید عالی مقام سیدهادی نصرالله
بسم الله الرحمن الرحیم
چند نکته از قرآن کریم صفحه 187
1* لغو پیمان با مشرکان، از اختیارات رهبر است. {برآءةٌ من الله و رسوله}
2* گر چه از نظر حقوقی موظفیم به پیمان وفادار باشیم، ولی برائت قلبی از مشرکان،یک اصل دینی است. {برآءةٌ من الله و رسوله}
3* برائت، نشانۀ قاطعیت و اقتدار است، همچنان که سکوت در برابر انحرافات نشانۀ ضعف است. {برآءةٌ من الله و رسوله}
4* پیمان بستن با مشرکان مانع ندارد. {الذین عاهدتم}
5* اعلام برائت، روز دهم ذیحجه (عید قربان) بود. بنابراین پایانِ مهلت چهار ماهه، دهم ربیع الثانی بود.
6* به دشمن فرصت دهید تا درباره اسلام فکر کند. {فسیحوا...اربعة اشهر} (به نقل تاریخ، بسیاری از مشرکان در این چهار ماه به اسلام گرویدند)
7* برای جلوگیری از مظلوم نمایی دشمن و تبلیغ علیه شما، مردم را در جریان بگذارید. {اذانٌ...الی الناس}
8* در تبلیغ، از عنصر زمان و مکان غفلت نکنید. {یوم الحج الاکبر}
9* آنان که به پیمان ها احترام می گذارند، پیمانشان محترم است. {عاهدتم من المشرکین ثم لم ینقصوکم}
10* وفا به پیمان لازم است، گرچه با مشرکان باشد. {عاهدتم من المشرکین...فاتموا}
11* کسی که دشمن شما را یاری کند، دشمن شماست. {لم یظاهروا علیکم احداً}
12* هم قاطعیت لازم است و هم نرمش. {اُقتلوا، خَلّوا}
13* تشکیلات اطلاعاتی مسلمانان باید چنان باشد که حتی توطئه گران را خارج از مرزها زیر نظر داشته باشد. {کل مرصد}
14* توبه را حتی هنگام جنگ هم بپذیرید. چون اسلام دین سماحت و بزرگواری است، نه عقده گشایی و انتقام. { فاقتلوا...فان تابوا}
15* نشانه توبه واقعی، نماز و زکات است. {تابوا و اقاموا الصلاة...}
16* به درخواست پناهندگی دشمن برای تحقیق و شناخت عقاید و افکار اسلامی، پاسخ مثبت دهید. {استجارک فأجره}
17* به دشمن هم فرصت فکر و انتخاب بدهید و حتی در شرایط جنگی مردم را از رشد فکری باز ندارید. {استجارک فأجره}
18* انتخاب حق و پذیرش عقاید صحیح، مهلت می طلبد. {اجره حتی یسمع کلام الله}
19* حکومت اسلامی باید زمینۀ شنیدن کلام خدا و فرصت مطالعه آن را برای منحرفان فراهم کند، چه بسا اگر حق را بشنوند، تغییر یابند. {حتی یسمع کلام الله}
20* اسلام، دین آزادی است و ایمان از روی فهم و انتخاب ارزش دارد، نه از روی ترس یا اجبار. {اجره، یسمع، أبلغه مأمنه}
21* مکتبی که منطق دارد، عجله ندارد، به دشمن فرصت دهید تا آن را بشنود، و با فکر آسوده انتخاب کند. {یسمع، أبلغه مأمنه}
22* کفر بعضی، از جهل سرچشمه می گیرد و اگر آگاه شوند، حق را می پذیرند. {ذلک بانهم قوم لا یعلمون}
#تفسیر_آسان_قرآن
#صفحه_187
#پیمان
#برائت
#دشمن_شناسی
#تبلیغ
#اطلاعات
#توبه
#فرصت_فکر_به_دشمن
#مشرکان
#کفر
#کانال تفسیر آسان قرآن
(https://eitaa.com/tafser_asan_quran)
#قرآن_صفحه_188
جهت سلامتی و تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف
به نیابت از شهید عالی مقام محمدعلی شاهمرادی
بسم الله الرحمن الرحیم
چند نکته از قرآن کریم صفحه 188
1* هنگام انتقاد، کلی نگوییم و به افراد سالم گروهها هم توجه کنیم. {الا الذین عاهدتم}
2* با دشمنان خود، در وفاداری به پیمان ها یا نقض آن، مقابله به مثل کنید. {فما استقاموا لکم...}
3* مشرکان، نه مراعات مسائل عاطفی و همسایگی را می کنند، نه به پیمان ها و تعهدات احترام می گذارند. {الا و لا ذمة}
4* ظاهر سازی و بازی های سیاسی و تبلیغاتی دشمنان، ما را فریب ندهد. {یرضونکم بافواههم و تأبی قلوبهم}
5* پیمان شکنی، نفاق، تظاهرر و سیاست بازی، فسق است. {تأبی قلوبهم و اکثرهم فاسقون}
6* اکثریت مشرکان فاسق اند، ولی افراد سالم هم میانشان پیدا می شود. {اکثرهم فاسقون} (در نسبت دادن ها، انصاف داشته باشیم)
7* در برابر از دست دادن آیات الهی، هر چه به دست آوریم، کم است، چرا که همۀ دنیا و آنچه در آن است، در برابر الطاف الهی به مؤمنان، متاع قلیل و ناچیز است. {اشتروا...ثمناً قلیلا...ساء ما کانوا یعملون}
8* رضای الهی و بهشت ابدی را به دنیای زودگذر و پرآفت فروختن، بدترین کار است. {اشتروا...ثمناً قلیلا...ساء ما کانوا یعملون}
9* مشرکان با مؤمنان دشمنی دارند، پس در برخورد شدید با آنان، هیچ گونه تردیدی نداشته باشید. {لا یرقبون فی مؤمن}
10* رعایت حقوق خویشاوندان و وفاداری به پیمان، واجب و بی اعتنائی به آنها برخاسته از روح تجاوزگری است. {اولئک هم المعتدون}
11* در شیوۀ برخورد، مسألۀ گام به گام و تدریج را مراعات کنید. ابتدا عدم تعرض: {فخلوا سبیلهم} سپس اُلفت و برادری. {اخوانکم فی الدین}
12* شرط ورود به دایرۀ اُخوت دینی، نماز و زکات است. {اقاموا...فاخوانکم}
13* با نادم و توّاب، برخوردی برادرانه داشته باشید. {فان تابوا...فاخوانکم}
14* آنان که تا دیروز، واجب القتل بودند، در سایۀ توبه و نماز و زکات، حقوق اجتماعی برابر با مسلمانان می یابند و جنگ با آنان حرام می شود. {فاخوانکم فی الدین}
15* کیفر طعن و توهین به اسلام، اعدام است. {طعنوا، فقاتلوا} (با توهین کنندگان به مقدسات مذهبی، باید به شدت برخورد کرد)
16* چون پیمان شکنی و مسخره کردن دین، از ناحیۀ رهبران کفر است، پس با آنان مبارزه کنید. {فقاتلوا ائمة الکفر}
17* در مبارزه، باید نابودی سران توطئه و مرکز فرماندهی و تشکیلات دشمن، در اولویت باشد. {فقاتلوا ائمة الکفر}
18* هر سوگندی شما را نفریبد، سوگند پیمان شکنان، بی اعتبار است. {لا ایمان لهم}
19* از اهداف جهاد اسلامی، جلوگیری از توطئه دشمن است. {لعلهم ینتهون}
20* جنگ مسلمانان تدافعی بوده و دشمن آغازگر تهاجم بوده است. {هم بدؤکم}
21* مؤمن واقعی، تنها از خدا بیم دارد. {فالله احق أن تخشوه ان کنتم مؤمنین}
#تفسیر_آسان_قرآن
#صفحه_188
#انتقاد
#وفاداری
#پیمان
#ظاهرسازی
#مشرکان
#بهشت
#حقوق_خویشاوندان
#شرط_برادری
#نادم
#تواب
#توهین_به_اسلام
#جنگ_در_اسلام
#کانال تفسیر آسان قرآن
(https://eitaa.com/tafser_asan_quran)
#قرآن_صفحه_189
جهت سلامتی و تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف
به نیابت از شهید عالی مقام شیرعلی سلطانی
بسم الله الرحمن الرحیم
چند نکته از قرآن کریم صفحه 189
1* جبهه های جنگ، بستر امدادهای الهی است. {قاتلوهم، ینصرکم} (از شما حضورو جهاد، از خدا نصرت و امداد)
2* رزمندگان، بازوی حق و عوامل اجرای حکم خدا هستند. {یعذبهم بایدیکم}
3* در پی شکست نظامی دشمن، شکست روحی و سیاسی است. {یعذبهم، یخزهم}
4* خداوند خواستار شکست و ذلت دشمنان دین و پیروزی و عزت مؤمنان است. {یخزهم و ینصرکم}
5* مبادا از بیم خدعه، آنان را که به سراغ شما می آیند نپذیرید! خدا به توبه واقعی یا ریاکارانه آگاه است، ولی طبق حکمت الهی باید هر که را اظهار اسلام می کند _ با حفظ اصول ایمنی _ پذیرفت. {علیم حکیم}
6* ادعای ایمان کافی نیست، آنچه صف ها را از هم جدا می کند، عمل و جهاد و آزمایش هاست. {ام حسبتم ان تترکوا}
7* دادن اسرار و اطلاعات به بیگانگان و آنان را مَحرم اسرار دانستن، حرام و نشانۀ ضعف و بی ایمانی و مورد هشدار و توبیخ است. {لم یتخذوا...ولیجه}
8* وظیفۀ مسلمانان، در برابر دشمنان خارجی جنگیدن و در برابر دشمنان داخلی، حفظ اسرار و رازداری است. {جاهدوا، لم یتخذوا}
9* خداوند از وضع مردم آگاه است و نیازی به آزمودن ندارد، ولی امتحان، یک سنت الهی است. {و الله خبیر}
10* در بنای مساجد و بنیادهای دینی و فرهنگی مسلمانان، کفار و مشرکان حق دخالت ندارند. {ما کان للمشرکین}
11* در ساختو ادارۀ مراکز و نهادهای مقدس، پول نااهلان را نگیرید، تا حق دخالت نداشته باشند. {ما کان للمشرکین}
12* نه هر درآمدی مشروع است و نه هر مشارکتی ارزشمند. مبادا به عنوان آبادانی مساجد، کفار را در امور دینی نفوذ کنند. {أن یعمروا مساجد الله}
13* کسانی که تظاهر به بی دینی می کنند، حق دخالت در امور مذهبی را ندارند. {شاهدین علی انفسهم بالکفر}
14* مسجد، پایگاه مهم عبادی و اجتماعی مسلمانان است. بنابراین، هم متولیان آن باید صالح و پاک باشند و هم برنامه هایش سازنده و تربیت کننده. هم بودجه اش مشروع و حلال باشد و هم مسجدیان اهل تقوا و مورد تکریم.
15* تولیت مسجد شرایطی دارد:
* ایمان به مبدأ و معاد. {آمن بالله و الیوم الاخر}
* برپا داشتن نماز و پرداخت زکات. {اقام الصلاة و آتی الزکاة}
* شجاعت و نفوذناپذیری. {لم یخش الا الله} (اگر متولی مسجد، شجاع باشد، مسجد نیز کانون حرکت های ضد ظلم خواهد بود)
16* وظیفۀ متولیان مساجد، رسیدگی به محرومان است. {انما یعمر...آتی الزکاة}
17* ایمان از عمل جدا نیست، {آمن...و اقام} نماز از زکات جدا نیست، {اقام الصلاة و آتی الزکاة} و مسجد از انقلاب جدا نیست. {مساجد الله...و لم یخش}
18* با وجود ایمان، عمل صالح، نماز، زکات و شجاعت، باز هم مغرور نشویم، هنوز خطر انحراف وجود دارد. {فعسی اولئک من المهتدین}
19* رزمندگان مخلص نزد خدا جایگاه برتری دارند، هر چند دیگران منشأ خدماتی باشند. {أجعلتم سقایة الحاج...جاهد فی الله}
20* برابر دانستن رزمندگانِ با ایمان با دیگران، مورد توبیخ و یکی از ظلم های اجتماعی است. {أجعلتم...کمن...جاهد...القوم الظالمین}
21* در محاسبات الهی، ایمان، هجرت و جهاد، ملاک ارزش است. {عندالله}
22* ارزش همۀ کارهای مقدس، به نیت آنهاست. {فی سبیل الله}
#تفسیر_آسان_قرآن
#صفحه_189
#امداد_الهی
#شکست_نظامی
#ادعای_ایمان
#اسرار_و_اطلاعات
#وظیفه_مسلمانان
#بنای_مساجد
#مسجد
#تولیت_مسجد
#غرور
#رزمندگان_مخلص
#نیت
#کانال تفسیر آسان قرآن
(https://eitaa.com/tafser_asan_quran)
#قرآن_صفحه_190
جهت سلامتی و تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف
به نیابت از شهید عالی مقام احمدرضا احدی
بسم الله الرحمن الرحیم
چند نکته از قرآن کریم صفحه 190
1* اگر به خاطر خدا از نعمت های فانی بگذریم، به نعمت های ابدی می رسیم. {نعیم مُقیم}
2* فنا و زوال،بزرگترین آفتِ نعمت های دنیوی است که در قیامت این آفت نیست. {مقیم، خالدین، ابداً}
3* خداوندی که به همۀ دنیا {قلیل} می گوید، به پاداش مجاهدان، {عظیم} می گوید.
4* تهدیدهای قرآن نسبت به پذیرش ولایت کفار، تکان دهنده است. از جمله در سوره مائده آمده است. {و من یتولهم منکم فانه منهم} (مائده، 51) هر که ولایت آنان را بپذیرد، جزو آنان است. همچنین در سوره آل عمران می فرماید: {و من یفعل ذلک فلیس من الله فی شیء} (آل عمران، 28) هر که چنین کند، رابطه اش با خدا قطع شده است.
5* بعضی از مسلمانان هنگام هجرت به مدینه، مورد خشم والدین کافر خود بودند، ولی حفظ دین خود را بر رضایت آنان ترجیح دادند.
6* ولایت والدین کافر را نباید پذیرفت، ولی این غیر از نیکی به آنهاست.
7* پدر کافر، بر فرزند مسلمان ولایت ندارد و روابط مکتبی بر هر رابطه ای مقدم است. {لا تتخذوا}
8* عواطف نباید بر ارزش های مکتبی غالب شود. {لا تتخذوا آبائکم و اخوانکم}
9* ضابطۀ دین و مکتب، مقدم بر هر رابطه ای است. {لا تتخذوا، ان استحبوا الکفر}
10* پذیرش ولایت کفار، ظلم است. {الظالمون}
11* میزان ایمان را هنگام قرار گرفتن سر دو راهی دنیا و آخرت می توان شناخت. {أحبّ الیکم من الله و رسوله و جهاد}
12* برای عبور از پل های مادیت، باید انس با خدا را تقویت کرد. {إن کان آبائکم...و اموال...أحب الیکم من الله و رسوله...}
13* عواطف فامیلی و ثروت مادی نباید مانع جهاد شود و هر کجا مانع شد، زمینه ساز قهر الهی است. {ان کان آبائکم...و اموال...احب...فتربصوا...}
14* اگر رفاه در زندگی اصل شد، انسانیت سقوط می کند و سبب دوری از خدا و رسول می شود و قهر و غضب الهی را در انتظار دارد. {یأتی الله بأمره}
15* برتری دادن مادیات بر امور معنوی، نشانۀ فسق است. {أحب الیکم...الفاسقین} (مرز ایمان و فسق، رها کردن معنویات است)
16* عامل اصلی پیروزی جنگ ها در صدر اسلام، نصرت و امداد الهی بود. {لقد نصرکم الله...}
17* یاد الطاف الهی، از عوامل تقویت روحیه و ایمان است. {لقد نصرکم الله}
18* گاهی کثرت جمعیت و امکانات مادی، سبب غرور و غفلت و قهراً سبب شکست می شود. {أعجبتکم کثرتکم}
19* بدون ارادۀ الهی، اسباب مادی بی اثر است. {لم تغن عنکم}
20* برای ایجاد روحیۀ تعبد و تواضع،گاهی باید نقاط ضعف را به رخ کشید، تا غرورهای بیجا بشکند. {ثم ولیتم مدبرین}
21* داشتن روحیۀ خوب و اطمینانِ برخاسته از ایمان، از عوامل اصلی پیروزی در نبرد است. {سکینه}
22* کشته شدن، برای کسی که به مبدأ و معاد ایمان دارد افتخار است، ولی برای کافران، مایۀ عذاب. {عذّب}
23* عاقبت همۀ کفار، شکست و ذلت است. {عذّب...ذلک جزاء الکافرین}
#تفسیر_آسان_قرآن
#صفحه_190
#نعمت
#زوال
#قلیل
#مجاهدان
#تهدید
#مکتب
#والدین_کافر
#ولایت_کفار
#انس_با_خدا
#رفاه
#مادیات
#جنگ_در_اسلام
#الطاف_الهی
#تواضع
#کانال تفسیر آسان قرآن
(https://eitaa.com/tafser_asan_quran)