eitaa logo
تفسیر آسان قرآن
247 دنبال‌کننده
604 عکس
0 ویدیو
0 فایل
بنام خدا.إن شاء الله هر روز دو صفحه از قرآن به همراه صوت وتفسیر آسان وکاربردی گذاشته خواهد شد.خلاصه تفسیر حاج آقا قرائتی ارتباط با مدیر @kh8514
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم چند نکته از قرآن کریم صفحه 208 1* قرآن، کتاب حکیم است؛ هم حَکم و داور است، هم دارای مطالب حکیمانه است و هم محتوای محکمی دارد. (تاریخ و گذشت زمان، خللی در قرآن وارد نمی کند) {الکتاب الحکیم} 2* ریشۀ کفر، غالبا استبعاد و تعجّب است. {عجبا ان اوحینا} 3* وظیفۀ پیامبران، بشارت و انذار است. {انذر، بشر} 4* هر آنچه را نمی فهمیم، رد نکنیم. زیرا کا انکار و تهمت زدن، شیوۀ کفار است. {قال الکافرین ان هذا لساحر مبین} 5* اول خداشناسی، سپس خداپرستی. {ان ربکم الله الذی...فاعبدوه} 6* بازگشت ما به سوی خداست، بیهوده به فکر راضی ساختن این و آن نباشیم. {الیه مرجعکم} 7* ارزش کارهای خوب، به انگیزه و هدف خوب آن است. {آمنوا و عملوا الصالحات} 8* معیار محاسبات در امور شرعی، سال و ماه قمری است. {لتعلموا عدد السنین و...} 9* آفرینش، بیهوده نیست، بلکه بر اساس حق است. {بالحق} 10* پی بردن به رازهای آفرینش، نیازمند فکر و تعلیم است. {لقوم یعلمون} 11* از کنار پدیده ها، به سادگی نگذریم. {ما خلق الله...لا یات} 12* گناه و آلودگی، در تشخیص و تحلیل انسان اثر منفی دارد. {لآیات لقوم یتقون} تفسیر آسان قرآن (https://eitaa.com/tafser_asan_quran)
جهت سلامتی و تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف به نیابت از شهید عالی مقام مهندس مصطفی ابراهیمی مجد
بسم الله الرحمن الرحیم چند نکته از قرآن کریم صفحه 209 1* امید و یأش، در اصلاح و افساد انسان، نقش موثری دارد. {لا یرجون لقاءنا} 2* انسان، هر چه بیشتر از قیامت غافل و مایوس شود، دنیاگراتر می شود. پس معتقدان به قیامت نباید دنیاگرا باشند. {لا یرجون لقاءنا و رضوا بالحیاة الدنیا} 3* گرچه مومن هدایت یافته است، ولی همواره نیازمند هدایت الهی است. {یهدیهم ربهم} 4* مؤمن، عاشق خداست. بهشت و لذت های بهشتی هم او را از یاد محبوب باز نمی دارد، بلکه در همه چیز، لطف و قدرت خدا را می بیند. {سبحانک اللهم، الحمدلله} 5* اگر خداوند در دنیا، بدکاران را کیفر فوری می داد، کسی باقی نمی ماند و نسل بشر منقرض می شد. {لو یعجل الله...لقضی الیهم اجلهم} 6* یکی از سنت های الهی، {استدراج} در عذاب و مهلت دادن به ظالمان است. {فنذر الذین...} 7* هلاک نشدن کفار، نشانۀ حقانیت آنان نیست. {فنذر الذین لا یرجون لقاءنا} 8* انکار و بی توجهی به قیامت، موجب طغیان و محروم شدن از الطاف الهی است. {لا یرجون لقاءنا فی طغیانهم یعمهون} 9* بارها خداوند از ناسپاسی انسان گِله کرده که در هنگام اضطرار و سختی خدا را می خواند، ولی پس از حل مشکل، از خدا غافل می شود و او را فراموش می کند. 10* ایمان به خداوند، در عمق روح انسان عجین شده و حوادث تلخ، عامل بیداری این وجدان و فطرت خداجوی است. {مس الانسان الضر دعانا} 11* دعا در هر حال جایز است؛ ایستاده، نشسته یا خوابیده. {جنبه، قاعدا، قائما} 12* رفاه، زمینۀ غفلت است. {فلما کشفنا عنه مر کان لم یدعنا} 13* انسان، ناسپاس است. {مر کان لم یدعنا} 14* آنان که خدا را فراموش کنند، زندگی مادی در نظرشان زیبا جلوه می کند. {زین للمسرفین} 15* ستم، زمینه ساز سقوط است. {اهلکنا القرون...لما ظلموا} 16* هلاکت، برای ستمگرانی است که امیدی به ایمان و اصلاحشان نیست. {و ما کانوا لیومنوا} 17* هر مدیری که مسئولیت می دهد، باید نظارت هم بکند. {جعلناکم، لننظر} 18* همۀ اقوام، نزد خدا یکسانند و قانونِ آزمایش الهی، دربارۀ همه جاری می شود. {لننظر کیف تعلمون} 19* سرنوشت مردم، نتیجۀ عملکرد خودشان است. {کیف تعلمون} تفسیر آسان قرآن (https://eitaa.com/tafser_asan_quran)
جهت سلامتی و تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف به نیابت از شهید عالی مقام رضا پناهی
بسم الله الرحمن الرحیم چند نکته از قرآن کریم صفحه 210 1* هیچ کس حتی پیامبر نمی تواند قانون الهی را تغییر دهد. {ما یکون لی ان ابدله} 2* هرگز تسلیم بهانه جویی ها و هوسهای مردم نشویم. اصل آن است که خدا می گوید، نه آنچه مردم می خواهند. {ما یکون لی ان ابدله} 3* یاد معاد، عامل تقوا و مصونیت از گناه است. {انی اخاف ان عصیت ربی عذابی یوم عظیم}، همچنان که غفلت از معاد، عامل بهانه گیری است. {لا یرجون لقاءنا} 4* سرچشمۀ عصمت انبیا، ایمان و یقین به معاد است. {انی اخاف ان عصیت ربی عذاب یوم عظیم} 5* پیامبر خدا، بی اجازه و ارادۀ الهی کاری نمی کند. {لوشاء الله ما تلوته} 6* بزرگ ترین ظلم، ظلم فرهنگی، اعتقادی و تحریف آیات است. {من اظلم} 7* هر چه شخصیت بزرگتر باشد، افترا بر او خطرناکتر است. {اظلم ممن افتری علی الله} 8* دین تراش و دین ساز، با کافر در یک ردیف هستند. {افتری، کذب} 9* بدعت، جرم است. {المجرمون} 10* مبلّغ دینی اگر تفکرات خود را به اسم دین بگوید، سزاوار تعبیراتی همچون {اظلم}، {لا یفلح} و (مجرم) است. 11* پرستش بت ها، یا از ترس است یا امید نفع. بت ها، نه زیان می رسانند که از روی ترس عبادت شوند، نه سودی می رسانند تا لایق عبادت باشند، پس بهانه ای برای بت پرستی نیست. {لا یضرهم و لا ینفعهم} 12* مهلت دادن، از شئون ربوبیت الهی است. {سبقت من ربک} 13* سنت الهی، مهلت دادن به افراد برای انتخاب و عمل است. {لولا کلمة...لقضی} 14* بهانه گیران، قرآن و صدها آیه را نادیده می گیرند و خواستار معجزه دیگری می شوند. {لولا انزل علیه آیة} 15* معجزه، به خواست خداست، نه در اختیار پیامبر و نه تابع هوسها و تمایلات مردم. {انما الغیب لله} 16* سنت و قانون خدا، مهلت دادن است. {فانتظروا...} تفسیر آسان قرآن (https://eitaa.com/tafser_asan_quran)
جهت سلامتی و تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف به نیابت از شهید عالی مقام حسین علی عالی
بسم الله الرحمن الرحیم چند نکته از قرآن کریم صفحه 211 1* نعمت هایی را که انسان از آن استفاده می کند، گوشه ای از رحمت بی کران الهی است. {اذقنا الناس رحمه} 2* بعضی از انسان ها از نعمت های الهی سوء استفاده می کند و به جای شکر، مکر می کند. {اذقنا الناس رحمه...اذا لهم مکر} 3* کیفر الهی با جرم متناسب است. {لهم مکر، الله اسرع مکرا} 4* انسان هر چه هم پیشرفت کند، از گزند حوادث طبیعی در امان نیست. {جاءتها ریح عاصف} 5* مرفهان نپندارند که پیوسته در رفاه خواهند بود. {فرحوا بها، احیط بهم} 6* انسان در هنگامۀ خطر قول می دهد، ولی به رفاه که رسید غافل می شود. {لئن انجیتنا} 7* ناسپاسی و کفران نعمت ها، یکی از زمینه های بروز سختی و عذاب است. {لئن انجیتنا من هذه لنکونن من الشاکرین} 8* ظالمان، تنها در چند روزۀ دنیا کامیابی دارند که در برابر کیفر قیامت، ناچیز است. {متاع الحیاة الدنیا} 9* ریشۀ ظلم ها، دنیاطلبی انسان است. {متاع الحیاة الدنیا} 10* در بهره گیری از مواهب مادی طبیعت، انسان و حیوان یکسانند، ولی ارزش انسان به بهره گیری از معنویات است. {یاکل الناس و الانعام} 11* دنیا، انسان را فریب داده و به خیال و گمان وامی دارد. {ظن اهلها انهم قادرون} 12* دعوت الهی، نشانۀ لطف خاص او بر بندگان است. {و الله یدعوا} 13* خداوند، هم دعوت می کند و هم راه نشان می دهد. {یدعوا، یهدی} 14* حرکت در صراط مستقیم، توفیق الهی می خواهد. {یهدی...الی صراط مستقیم} تفسیر آسان قرآن (https://eitaa.com/tafser_asan_quran)
جهت سلامتی و تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف به نیابت از شهید عالی مقام علی اشمر
بسم الله الرحمن الرحیم چند نکته از قرآن کریم صفحه 212 1* امام صادق علیه السلام می فرماید: (هر چیز اندازه ای دارد، جز اشک که قطه ای از آن آتش ها را خاموش کند) سپس فرمود: (کسی که اشکی برای خدا بریزد، جهره اش تیرگی و خواری نخواهد دید) 2* پاداش نیکوکاران در قیامت، بهترین پاداش هاست. {للذین احسنوا الحسنی} 3* آنان که به غیر خدا رو کنند عذری ندارند، چون خداوند هم دعوت می کند: {یدعوا الی دارالسلام}، هم راهنمایی می کند: {یهدی من یشاء}، هم مزد می دهد: {الحسنی} و هم اضافه می دهد: {زیادة} و هم اضافه اش بسیار مهم است. (کلمه {زیادة}نکره آمده که نشانۀ عظمت است) 4* رفتار خداوند با بدکاران، عادلانه است. {جزاء سیئة بمثلها} 5* دنیا، سرای عمل و آخرت سرای پاداش است. {و الذین کسبوا...جزاء} 6* تشویق باید بیش از تنبیه و مجازات باشد. دربارۀ نیکان فرمود: {الحسنی و زیادة} و دربارۀ بدکاران فرمود: {سیئة بمثلها} 7* قیامت و حوادث آن را فراموش نکنیم. {یوم نحشرهم جمیعا} 8* قیامت، روز دریافت کارنامۀ آزمون دنیوی برای همۀ ما انسان هاست. {تبلوا کل نفس} 9* مولای حقیقی، خدا و غیر او هر چه باشد پوچ است. {مولاهم الحق} 10* شیوۀ سوال و واداشتن انسان ها به فکر و رجوع به فطرت، از وظایف مربیان آسمانی است. {قل من یرزقکم} 11* رزق ما، شنیدن و دیدن ما، زندگی و مرگ ما، همه به دست خداست و جز او کسی و چیزی در این زمینه ها توانایی و حاکمیت ندارد. {من یملک السمع و الابصار...فسیقولون الله} 12* فکر در نعمت ها و قدرت الهی، از شیرین ترین، ملموس ترین، عمومی ترین، ساده ترین و عشق آفرین ترین راههای خداشناسی است. {قل من یرزقکم...فسیقولون الله} 13* تنها عقیده کافی نیست، عمل هم لازم است. {فسیقولون الله، فقل افلا تتقون} 14* انسان، با انتخاب راه فسق، قهر الهی را برای خود قطعی می کند. {حقت...علی الذین فسقوا} 15* فسق و گناه، مانع گرایش به ایمان و زمینۀ کفر است. {فسقوا ...لا یومنون} تفسیر آسان قرآن (https://eitaa.com/tafser_asan_quran)
جهت سلامتی و تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف به نیابت از شهید عالی مقام علی اکبر نظری ثابت
بسم الله الرحمن الرحیم چند نکته از قرآن کریم صفحه 213 1* هدایت دو نوع است: یکی نشان دادن راه، دیگری رساندن به مقصد و مقصود. نوع اول، کار انبیاست: {جعلنا ائمه یهدون بامرنا} (انبیا،73) اما هدایت به معنای دوم، خاص خداوند است: {انک لا تهدی من احببت و لکن الله یهدی} (قصص،56) 2* ارشاد و هدایت، یکی از شئون خداوندی است. {قل الله یهدی} 3* هدایت صحیح، به علم گسترده و مصون از خطا، قدرت، محبت و هدف نیازمند است. لذا جز خداوند و کسانی که او به عنوان راهنما تعیین کرده، دیگران نمی توانند هادی باشند. بت ها و ططاغوت ها چگونه می توانند هادی باشند؟ {قل الله یهدی للحق} 4* اصل نبوت، امامت و اطاعت از رهبریِ معصوم، یک اصل عقلی است. {فما لکم کیف تحکمون} 5* همیشه اکثریت، نشانۀ حقانیت نیست. {و ما یتبع اکثرهم الا ظنا} 6* در عقاید باید سراغ علم رفت، نه گمان. {ان الظن لا یغنی من الحق} 7* هر چه از عمر بشر و علوم می گذرد، اسرار بیشتری از قرآن کشف می شود. 8* مبارزه طلبی قرآن، مخصوص زمان و مکان معینی نیست، تا قیامت، مطرح است. {و ادعوا من استطعتم من دون الله} 9* امام صادق علیه السلام فرمودند: از دو آیۀ قرآن دو درس بزرگ می آموزیم: الف: تا علم نداریم، حرفی نزنیم. {الم یؤخذ علیهم میثاق الکتاب ان لا یقولوا علی الله الا الحق} (اعراف،169) ب:تا علم نداریم، حرفی را ردّ نکنیم. {بل کذبوا بما لم یحیطوا بعلمه} 10*دانستنِ کلی و اجمالی کم اثر است. آنچه سبب نورانیت می شود، احاطۀ علمی است. {لم یحیطوا بعلمه} 11* آگاهی بر تاریخ و سرنوشت مخالفان انبیا، لازم است. {فانظر کیف کان عاقبه...} 12* رهبر نباید توقع داشته باشد که همۀ مردم به راه و آیین او ایمان آورند. {و منهم من لا یومن به} 13* اسلام دین استدلال است، نه سازش. اگر حق را پذیرا نشدند، بیزاری خود را از عقاید آنان اعلام کنیم. {انتم بریئون، و انا بری} تفسیر آسان قرآن (https://eitaa.com/tafser_asan_quran)
جهت سلامتی و تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف به نیابت از شهید عالی مقام ابراهیم اصغری