افق روشن صنعت هستهای با ورود به فناوری راکتورهای کوچک.pdf
156.1K
#اقتصاد
#علم_و_فناوری
#پیشرفت
#تحریم #انرژی_هستهای
✅ افق روشن صنعت هستهای با ورود به فناوری راکتورهای کوچک
🔶 تقاضای روبهرشد انرژی در دنیا که طبق گزارشهای جهانی تا سال ۲۰۵۰ دو برابر خواهد شد، از یک سو و تناوب انرژیهای تجدیدپذیر، که منبع دائمی و قابل اتکایی نیستند، از سوی دیگر دنیا را به برآوردهکردن این تقاضا به روشی پایدار و سازگار با محیطزیست سوق داده است. باتوجه به اینکه از راکتورهای کوچک برای تولید برق در مقیاس کوچک و متوسط، تأمین انرژی مناطق دورافتاده، صنایع و زیرساخت های حیاتی استفاده کرد، این فناوری نوظهور میتواند نقش مهمی در تأمین انرژی پایدار در هر کشور ایفا کند و پاسخ امروزه بسیاری از کشورها به این تقاضا، حرکت در مسیر دستیابی به فناوری راکتورهای کوچک میباشد.
🔸 #به_قلم_اساتید: آقای محمد امین فخیمی؛ مدیر اندیشکده پرتو (پژوهشهای راهبردی توسعه صنعت هستهای)
🆔 @tahlil_shjr
#مرزبندی_با_دشمن
#رژیم_صهیونیستی #فلسطین
#مقاومت #اسرا
#طوفان_الاقصی
✅ راهبرد مقاومت، تنها عامل پیروزی فلسطین
🔶 در پی شهادت تعدادی از فرزندان و نوه های اسماعیل هنیه و واکنش مومنانه ایشان به این اتفاق، ممکن است سوالاتی در اذهان ایجاد شود که:
1⃣ چگونه می توان از دست دادن ۳ فرزند و ۳ نوه را با این صبر ستودنی و واکنش مومنانه پشت سر گذاشت؟!
2⃣ هدف اصلی اسرائیل از این اقدام جنایتکارانه چه بود؟!
3⃣ به صورت کلی هدف اسرائیل از ادامه این جنگ فرسایشی چیست؟!
🔶 در پاسخ به این سوالات می توان به چند نکته اشاره کرد:
الف) اهداف اصلی رژیم غاصب صهیونیستی از حملات شش ماهه اخیر به غزه عبارت بودند از:
1⃣ نابودی حماس
2⃣ آزادی اسرای اسرائیلی
3⃣ شکستن اراده مقاومت در مردم غزه
🔶 حالا سئوال انجاست که رژیم صهیونیستی در پی حملات شش ماهه اخیر به مردم بی دفاع و بی گناه غزه، به کدام یک از این اهداف دست پیداکرده است؟! واقعیت این است که تاکنون در عمل هیچ یک از این اهداف برای اسرائیل محقق نشده است!
ب) تجربه تاریخی نشان میدهد که اسرائیل توان مقابله با دشمنانش را در جنگ های فرسایشی ندارد، پس چگونه است که با وجود درک تضعیف خود در جنگ فرسایشی همچنان به بمباران غزه ادامه می دهد؟!
ج) به نظر می رسد اصلی ترین عاملی که
اسرائیل را در مقابل حماس ضربه فنی کرد، اراده و روحیه مقاومت مردم غزه بود؛ مقاومتی که شکسته شدن آن می توانست سرنوشت جنگ را در روزهای اولیه ی پس از طوفان الاقصی به نفع اسرائیل رقم بزند اما با وجود کشتار هزاران نفر از مردم بی گناه غزه،این روحیه و اراده مقاومت هر روز رشد بیشتری پیداکرد!
د) اینک پس از شش ماه حملات زمینی و هوایی، محاصره نظامی، تحریم آب و غذا بر مردم و دیگر جنایات رژیم صهیونیستی، اسرائیل به این نتیجه رسیده است که راه فرار از این جنگ فرسایشی و شکست حماس، شکسته شدن اراده مقاومت در مردم غزه است؛ برای شکسته شدن این اراده، ماه هاست که حملات اسرائیل جز تخریب و کشتار دستاورد دیگری ندارد اما به امید نابودی این اراده مقاومت، حملات ادامه دارد!
ه) یکی دیگر از راه های شکستن این مقاومت، تضعیف روحیه مردان مجاهد حماس است؛ اگر مجاهدان و به ویژه جوانان شاهد تضعیف روحیه مقاومت در رهبران حماس باشند، دیگر انگیزه و توانی برای ادامه این مبارزه نخواهند داشت؛ فلذا اسرائیل به ترور فرزندان اسماعیل هنیه دست می زند به امید آنکه با تضعیف روحیه مقاومت و مجاهدت در امثال ایشان، دیگر مبارزان را زمین گیر نماید اما زهی خیال باطل!
🔶 در نهایت پاسخ کوبنده و سرشار از روح ایمان و تقوای اسماعیل هنیه، مدت ها برنامه ریزی و طراحی اتاق فکر اسرائیل را برهم زد و اینک این واقعیت بیش از پیش برای رژیم غاصب روشن شد که: روحیه و اراده مقاومت در مردم غزه نابود شدنی نیست؛ چرا که ریشه در ایمان و اعتقاد آنان دارد و همین مقاومت، اصلی ترین عامل پیروزی فلسطین خواهد شد.
🔸 #به_قلم_اساتید: آقای نورالدین قدیمی
🆔 @tahlil_shjr
#روابط_خارجی
#استعمار #فرانسه
#غرب_شناسی
#فلسطین
✅ سادهانگاری یک جنایت بزرگ
🔰 قسمت اول
🔶 در حالی که ملتهای آفریقایی روز به روز بیشتر نسبت به جنایات گذشته و کنونی فرانسه و دیگر کشورهای غربی در قاره خود متنفر میشوند، شاهد اثبات نقش پاریس در کشتار گسترده سه دهه گذشته در رواندا هستیم. نکته قابل توجه اینکه امانوئل مکرون رئیسجمهور فرانسه نسبت به انفعال (عامدانه) کشور فرانسه در جریان نسلکشی رواندا اقرار کرده، بدون آنکه نسبت به عوارض و تبعات سخنانش ترسی داشته باشد! عضویت دائمی فرانسه در شورای امنیت سازمان ملل متحد در کنار کشورهایی مانند انگلیس و آمریکا این امکان را به پاریس میدهد که مانع از محکومیت رسمی خود در این پرونده خونین شود.
🔶 مکرون چه گفت؟
امانوئل ماکرون که قرار است به مناسبت سیاُمین سالگرد نسلکشی رواندا سخنرانی کند، تأکید کرد: «فرانسه با متحدان غربی و آفریقایی خود میتوانست جلوی نسلکشی در رواندا را بگیرد، اما ارادهای نداشت. هنگامی که مرحلۀ نابودی کامل و نسلکشی توتسیهای رواندا آغاز شد، جامعۀ بینالملل با تکیه بر اطلاعاتی که از طریق نسلکشی ارامنه بهدست آورده بود، ابزاری برای شناخت و اقدام داشت».
🔶 بر اساس بیانیۀ کاخ الیزه، امانوئل ماکرون در سخنرانی خود به مناسبت سیاُمین سالگرد نسلکشی رواندا، ظاهرا تأکید خواهد کرد که «فرانسه در کنار رواندا و مردم این کشور میایستد تا یاد یک میلیون کودک و زنان و مردانی را که به خاطر توتسی بهدنیا آمدن کشته شدند، گرامی دارد».
امانوئل ماکرون پیش از این در سال ۲٠۲۱ «مسئولیت» فرانسه در نسلکشی رواندا را پذیرفته و به رسمیت شناخته بود.
🔶 مسئولیت فرانسه در نسلکشی روندا
مارسل کاباندا مورخ فرانسوی رواندایی و رئیس انجمن غیردولتی «ایبوکا» در فرانسه که فعالیت آن متمرکز بر «عدالت و حمایت از بازماندگان نسلکشی توتسیهای رواندا» است، در واکنش به اظهارات اخیر امانوئل ماکرون گفت: «او این بار حتی از سخنرانی بیسابقهای که در مقر یادبود قربانیان نسلکشی رواندا در کیگالی ایراد کرد و بر مسئولیت فرانسه تأکید کرد نیز فراتر رفته است».
🔶 ونسان دوکلر مورخ و پژوهشگر فرانسوی نیز در واکنش به اظهارات اخیر امانوئل ماکرون در آستانۀ سیامین سالگرد نسلکشی رواندا گفت: «بدون شک این یک گام به جلو است که در آن پذیرش تمام خطاهایی که فرانسه از آغاز دهه ۹۰ در رواندا مرتکب شد، به چشم میخورد».
🔶 در سال ۱۹۹۴ حدود یک میلیون نفر توتسی به فجیعترین وضع و در کمتر از سه ماه در رواندا قتل عام شدند. بسیاری از مورخان فرانسوی و رواندایی معتقدند که نظامیان فرانسه در نسلکشی رواندا همدست حاکمان نزدیک به قبیله «هوتو» بودند. امانوئل ماکرون همدست بودن دولت وقت فرانسه در این کشتار را نپذیرفته، اما «مسئولیت» تاریخی فرانسه در نسلکشی رواندا را پذیرفته است. با این حال شواهد موجود نشان میدهد که نقش فرانسه در نسلکشی روندا، فراتر از یک انفعال ساده بوده است! فرانسویها به عنوان بازیگرانی که دارای نفوذ گسترده در آفریقا بوده اند، نه تنها مولد این بحران، بلکه مشوق قبایل رواندا در استمرار منازعه بوده اند. به عبارت بهتر، نمیتوان نقش فرانسه در نسلکشی روندا را به یک بی عملی و سکون ساده تقلیل داد! از این رو باید مراقب آدرسهای هدفمندی که از سوی رئیس جمهور فرانسه مخابره میشود، بود.
🔶 حدود سه سال پیش، یک کمیسیون تحقیق تاریخی که به دستور امانوئل ماکرون در باره نقش فرانسه در نسلکشی رواندا تشکیل شه دبود، گزارش خود در این زمینه را منتشرکرد. چهارده مورخ در تنظیم این گزارش تحقیقی که از سال ۲۰۱۸ آغاز شده بود شرکت داشتند.
🔶 با این حال این کمیسیون، گزارش خود را در این خصوص به صورتی هدفمند و به نوعی در راستای تبرئه فرانسه در خصوص اتهام اصلی (مشارکت عامدانه در نسلکشی) تنظیم کرده است. به عبارت بهتر، فرانسویها با تحریف تاریخ، از یک سو مسئولیت خود در کشتار شهروندان رواندا و ساکنان قبایل آن را نادیده گرفته و آن را به نوعی انفعال غیر قابل قبول تقلیل داده اند. در مواجهه با این مسئله، قطعا اسناد و مدارکی از سوی محققان مستقل در جنگ روندا ارائه خواهد شد که ادعاهای مکرون را ابطال خواهد کرد.
🔸 #به_قلم_اساتید: آقای سعید سبحانی
🆔 @tahlil_shjr
شجر
#روابط_خارجی #استعمار #فرانسه #غرب_شناسی #فلسطین ✅ سادهانگاری یک جنایت بزرگ 🔰 قسمت اول 🔶 در حالی
#روابط_خارجی
#استعمار #فرانسه
#غرب_شناسی
#فلسطین
✅ سادهانگاری یک جنایت بزرگ
🔰 قسمت دوم
🔶 نکته دیگر اینکه مکرون به سبب اذعان نسبت به "انفعال" کشورش در قبال نسلکشی روندا خود را مستحض تشویق میداند و رسانههای غربی نیز از وی بابت این مواضع تمجید کرده اند! این وقاحت بی حد و حصر، بر گرفته از ساختار ناعادلانه سازمان ملل متحد و عدم وجود مکانیسمی واقعی برای مجازات فاتلان بشریت است. با توجه به این گزارش، دولت وقت فرانسه به ریاست جمهوری فرانسوا میتران، «مسئول» معرفی شده، اما از هرگونه «همدستی» در این نسلکشی مبرا شده است!
🔶 تاریخ تکرار میشود!
بدون شک حدود سه دهه دیگر نیز رئیس جمهور مستقر در کاخ الیزه، سخن از نقش کشورش در سال ۲۰۲۴ در جنگ غزه به میان میآورد، البته بدون آنکه مشارکت هدفمند پاریس و تل آویو در کشتار ونسلکشی غزه را بپذیرد! این دور باطل در سیاست خارجی فرانسه سالهاست ادامه دارد. پاریس به عنوان متحد آمریکا و رژیم اشغالگر قدس، یکی از اعضای ارشد ناتو و یکی از اعضای ثابت شورای امنیت سازمان ملل متحد نقش به سزایی در ایجاد و استمرار بحرانهای بشری در جهان داشته که جنگ غزه یکی از نمونههای واضح و مبرهن آن به شمار میآید.
🔶 واقعیت امر این است که فرانسه، آلمان، انگلیس و آمریکا به عنوان چهارکشور اصلی حامی جنایات رژیم اشغالگر قدس، در طول ماههای اخیر تلاش کرده اند عملیات هفتم اکتبر را به مثابه "نقطه آغاز بحران"در منطقه قلمداد کرده و متعاقبا، اقدامات ددمنشانه و وحشیانه رژیم اشغالگر قدس در غزه، رفح و خان یونس را در چارچوب یک "واکنش طبیعی"مورد تحلیل قرار دهند. این برداشت دروغین و وقیحانه، منبعث از ارتباطات گسترده ایست که میان غرب و صهیونیستها وجود دارد.
🔶 نباید فراموش کرد که افرادی مانند امانوئل مکرون رئیس جمهورفرانسه به اندازهای نسبت به موج ضد صهیونیستی فراگیر ایجاد شده در کشورهایشان نگران هستند که حتی هر گونه ابراز مخالفت با نسلکشی فلسطینیان را "جرم انگاری"کرده اند. محدودیت برگزاری تظاهرات ضد صهیونیستی در پاریس و دیگر شهرها، موید همین حقیقت تلخ است. در چنین شرایطی دولت فرانسه که طبق اسناد و شواهدمتقن، در عرصه نظامی و اطلاعاتی نیز کمک کار صهیونیستها در نسلکشی کودکان غزه است، بلافاصله در رد اظهارات گزارشگر سازمان ملل متحد بیانیه میدهد و آن را محکوم میکند! بدون شک نامهای مکرون و اولاف شولتس و سوناک را نیز باید در کنار نامهای بایدن و نتانیاهو، به عنوان بانیان نسلکشی غزه و همچنین شکست خوردگان بی آبروی عملیات هفتم اکتبر مورد توجه قرار داد.
🔸 #به_قلم_اساتید: آقای سعید سبحانی
🆔 @tahlil_shjr
نیروگاههای هستهای کوچکمقیاس منبع انرژی پایدار کشور هستند.pdf
205.7K
#علم_و_فناوری
#اقتصاد
#انرژی_هستهای
#پیشرفت
✅ نیروگاههای هستهای کوچکمقیاس منبع انرژی پایدار کشور هستند
🔶 از حدود دو تا سه سال گذشته، تحولات عظیمی در سطح دنیا جریان دارد و میتوان گفت که ما الان در میانهی یک دورهی گذار قرار داریم که بعضی از صاحبنظران از آن با عنوان «رنسانس هستهای» یاد میکنند. این روند بسیاری از کشورها را به تلاش و تکاپو وادار کرده است. انرژی هستهای تنها فناوری شناختهشدهای است که علاوه بر آن که آلایندگی نزدیک صفر دارد، بسیار پایدار بوده و با دسترسپذیری بالایی امکان ساخت آن وجود دارد و مراحل بلوغ فناوری آن به صورت کامل طی شده است. کمبود انرژی ما در حال حاضر واقعیست و در آینده جدیتر نیز خواهد شد و بهویژه رشد اقتصاد و دستیابی به چشمانداز توسعه پایدار کشور، قطعاً مستلزم دسترسی به انرژی فراوان است. ما نباید گمان کنیم که انرژیهای تجدیدپذیر به تنهایی کافی هستند.
🔸 #گفتگو_با_اساتید: آقای محمدجواد صفری؛ استاد دانشگاه
🆔 @tahlil_shjr
#جامعه_اسلامی
#رسانه
#مقاومت #جنگ_شناختی
#وحدت #گفتمان_سازی
✅ فهم در جبهه سازی
🔶 یکی از ویژگی های مهم حاج قاسم، جبهه سازی است. او توانست «هسته های مقاومت» را تبدیل به «جبهه مقاومت» کند و امروز آثارش را داریم میبینیم. امروز به موازات فشار اقتصادی دچار یک جنگ رسانه ای فرهنگی و شناختی هستیم. دشمن فقط جبهه ای مقابل ما نساخته بلکه یک محیط زندگی مجازی درست کرده که ویژگیش دو قطبی سازی و اختلاف افکنی است. چگونه میتوان در این محیط، زیست اختلاف ساز زیست و آن را تغییر داد، و از آن ضربه نخورد؟
🔶 یک لازمه اش فعال کردن ساحت اندیشه است. اهل فکر و عقلانیت شدن. عقلانیت برای همه خواسته های ما لازم است، از جمله همین وحدت، شبکه سازی، جبهه سازی. بگذارید چند مثال بزنم:
🔶 وقتی بنی اسرائیل با گوساله سامری به سمت شرک (حیاتی ترین آرمان جبهه حق) سوق پیدا کردند، هارون (ع)، مراقب وحدت بود و نگذاشت وحدت جامعه از بین برود. «إِنِّي خَشِيتُ أَن تَقُولَ فَرَّقْتَ بَيْنَ بَنِي إِسْرائِيلَ» چون این وحدت را باعث اصلاح امت و تقابل با مفسدین میدانست.« وَأَصْلِحْ وَلَا تَتَّبِعْ سَبِيلَ الْمُفْسِدِينَ».
🔶 مثال دیگر ماجرای قرآن سر نیزه کردن لشکر معاویه و درخواست وحدت حول کتاب خدا است، اینجا مسیر امیرالمومنین با خوارج ظاهرگرا جدا شد. او میگفت این وحدت دشمن پسند است ظاهرش وحدت است و باطنش اختلاف و پاشیدگی جبهه حق.
🔶 در فتنه سال ۸۸ عده ای آدم های خوب دم از وحدت خواص میزدند. عده دیگری دم از دوتایی اصولگرایی و اصلاح طلبی میزدند. حال آنکه هر دو خطا بود، ملاک روشن بود. نه اصلاح طلبی مهم بود دیگر و نه اصولگرایی، مهم این بود که مقابل این نقطه روشن یعنی مقوله فتنه، هر کس چه موضعی میگیرد. چه کسی صریح است. چه کسی سکوت کرده، چه کسی صدایش کم رمق است. ملاک اراده رهبری بود. ملاک اراده دشمن بود.
🔶 در ماجرای کمک ایران به سوریه و بشار اسد، بدنه جدی از جبهه اسلامگرایان مخالف اسرائیل حتی، با ایران مخالف شدند. بخش جدی از جریانات دنیای اسلام با ایران اختلاف پیدا کردند. حاج قاسم با روسیه هماهنگ شد اما با این جریانات اسلامی اختلاف پیدا کرد، نه فقط داعش و جبهه النصره بلکه بسیاری از جریانات اخوانی و سلفی و سنتی و غیره مقابل ما شدند، ملاک ضربه به اراده اسرائیل بود و رشد و اصلاح امت و اراده رهبر جبهه.
🔶 رهبری پس از انتخابات مجلس بارها بحث اختلاف و وحدت را مطرح کرد. دلیلش هم با توجه به منتخبین جدید روشن است. اما برخی معتقدند «گفتمان امید» را رها کنیم یا نقد «گفتمان آرمانجویی و عدالتخواهی بی عقل و بی اخلاق» را رها کنیم که اختلاف نسازیم. گفتمان را نقد کردن که البته غیر از نقد این و آن است. و این کاری است که رهبری هم میکند در دیدار با دانشجویان هم دوباره چنین کرد. جبهه سازی باید مقابل طرح دشمن باشد پس طرح دشمن را باید دانست، هماهنگ با حرکت اصلاحی رهبری باید باشد پس طرح رهبری را هم باید دانست. و الا خودش یک «وحدتگرایی خوارجی» و ظاهرگرا خواهد بود در خدمت دشمن.
🔶 انسان های جبهه ساز و جریان ساز باید اندیشه ای راهبردی داشته باشند تا بتوانند «سعه صدر» حقیقی و مخلصانه پیدا کنند یعنی وجودشان گسترده شود که به قول امیرالمومنین (ع) ابزار اصلی جلودارها و پیشروها است. «آله رئاسه سعه الصدر»
🔸 #به_قلم_اساتید: آقای علی مهدیان
🆔 @tahlil_shjr
#اقتصاد
#ارز #تورم
#صادرات #نفت
✅ مشکلات نظام تثبیت در مختصات اقتصاد ایران
🔶 برای مهار تورم و رشد تولید ناچار به تغییر نظام ارزی کشور از شناور مدیریت شده به تثبیت هستیم. به این دلیل که تورم در کشور ما از جنس فشار هزینه است و در گام اول باید هزینه های بنگاه را کاهش داد تا تولید رونق یابد. در عین حال تاکید کردیم که نظام تثبیت ارز معایبی نیز دارد و با مختصات فعلی اقتصاد ایران، نمی تواند به عنوان یک سیاست مداوم در دستور کار قرار گیرد. به چند علت:
🔶 نظام تثبیت ارزی در کشورهای کارایی کامل دارد که اولا ساختار پرداخت رسمی (خارجی) کشور کار کند و ثانیا آن کشور از حیث منابع ارزی (تجارت بدون نفت) دچار کسری و ناترازی نباشد تا ضمن روان بودن جریان ارز به داخل کشور، منابع لازم برای پاسخ به تقاضا تامین باشد. ایران در هر دو بخش دچار اشکال است. اینکه تاکید بر تجارت بدون نفت دارم به این علت است که به دلایل متعدد، درآمد حاصل از نفت پایدار نیست. برای مثال در دوره ای فروش نفت ما به چهار صد هزار بشکه نیز رسیده است.
🔶 نظام تثبیت ارز مستلزم پیمان سپاری کامل است و پیمان سپاری صددرصدی بدون ساختار پرداخت رسمی، در مختصات فعلی اقتصاد ایران امکانپذیر نیست.
🔶 نظام تثبیت ارزی، نرخ ارز را در یک قیمت فیکس می کند. این موضوع باعث می شود تا تقاضا برای ارز، به دلیل ارزانی آن، افزایش می یابد. برای مثال در سال ۱۴۰۲از مهمترین علل ناترازی تجارت غیر نفتی، تقاضای زیاد برای واردات، به دلیل تثبیت نسبی نرخ ارز در بازار مبادله است. وقتی تقاضا زیاد شد، دولت مجبور به اولویت بندی واردات است. اولویت بندی در شرایط مازاد تقاضا، یعنی ایجاد بازار سیاه یا همان بازار غیر رسمی ارز.
🔶 نظام تثبیت ارز در شرایطی که دولت بازارهای موازی مثل طلا را با بازارهای غیر رسمی نرخ گذاری میکند، محکوم به شکست است. چون دولت همزمان به بازار غیر رسمی مرجعیت میدهد. از آن سو اگر نرخ طلا را با نرخ تثبیت قیمت گذاری کند، به دلیل ارزانی طلا شاهد افزایش تقاضا( قانونی و غیرقانونی) خواهیم بود.
🔶 مسئله ی بعد در سطح مقطع تولید است. وقتی ارز تثبیت شد، مواد اولیه ارزانتری به بنگاه می رسد، و در نتیجه با کاهش هزینه نهایی بنگاه، تولید رشد میکند. اما در ادامه همین نرخ ارز ارزان، باعث افزایش واردات میگردد و مجددا تولید از طریق مازاد واردات در بلندمدت دچار آسیب می شود. البته اگر با نظارت و کنترل واردات را بهینه سازی کنیم شرایط متفاوت خواهد بود اما باید گفت که با مختصات فعلی اقتصاد ایران این امر بسیار دشوار است و قاچاق افزایش می یابد.
🔸 #به_قلم_اساتید: آقای علی محمدی؛ تحلیلگر
🆔 @tahlil_shjr
#جامعه_اسلامی
#حجاب #شریعت
#احکام #بصیرت
✅ شریعت مستضعف
🔶 چند روز پیش رهبری در گفتگوی با کارگزاران نظام به صراحت نظرشان را درباره ضرورت رعایت حکم شرعی و قانونی حجاب بیان کردند، روز عید فطر هم درباره حکم شرعی روزه و روزه خواری در منظر عموم سخن گفتند. رعایت احکام شرعی و غیرت دینی روی این احکام مدت ها است مورد تاکید ایشان و کم توجهی عدهای است. واقعیت آن است که رویکردهای خاصی به شریعت باعث استضعاف شریعت میشود.
🔶 شریعت خشک: رفتار انسانها دارای روح و معنا است و با توجه به آن روح و معنا واقع میشود. شریعت هم که صورت دین است اینگونه است. ظاهر خالی از معنا و مقصد و روح، بی خاصیت است. امام میگوید این ظاهر مطعون است کنار باید برود. این شریعت جذاب و خواستنی هم نیست. انسان و جامعه آن را پس میزند. مثلا حجاب یک معنای معنوی دارد. حال حجاب مثلا حال خوش عزم و عزت و کرامت و معنویت و روحانیت است. این احساس حجاب مهم است. خانمها بیش از آقایان عطش کرامت دارند و با حجاب آن را در جان خود مینشانند.
🔶 شریعت منفعل: عده ای شریعت را تابع سیاست میدانند. به تعبیر رهبری دینشان سیاسی است نه سیاستشان دینی. مصلحت که میگویند مرادشان انفعال مقابل خواست عرفی و عمومی است. عرف و عمومی که فکرشان تحت مدیریت و حکومت دشمن است. صدرا در کتاب الشواهد الربوبیه توضیح میدهد که نبوت (معنا و عمق انسان کامل) روح شریعت است و شریعت روح سیاست است. سیاست دینی بنا است شریعت را محقق کند و مصلحت را برای تحقق شریعت در جامعه به کار میبرد اما عده ای همین مفهوم مصلحت را برای انفعال شریعت و عقب نشینی آن به کار میبرند لذا روز به روز کوتاه میآیند. جریان انفعال مقابل طاغوت (استکبار در چهره تمدن غرب) یک شاخصه اش همین است. دین حداقلی در واقع دینی که گام به گام عقب مینشیند مقابل پیکره تمدن غیر الهی و طاغوتی.
🔶 شریعت مرده: اقامه شریعت نیاز به قدرت دارد. همانطور که بیان شد سیاست به شریعت جسد میدهد، امام فرمود حکومت فلسفه عملی همه فقه است. بدون قدرت شریعت محقق نمیشود. لذا مساله حکومت و ولایت اساس و محور اصلی شریعت است. حالا کسی که نظام ولایت و تقابلش با نظام طاغوت را نمیفهمد، شریعت لمس و مرده و ناشدنی را طلب میکند. شریعت انتزاعی. این شریعت اجرایی نیست. زمان و مکان نمیفهمد. اولویت و تقدم و تاخر نمیفهمد. برایش مهم نیست دشمن چرا روی یک حکم شرعی متمرکز میشود برایش مهم نیست طرح ولی و جبهه حق برای تحقق شریعت چیست. لذا فقط نق میزند اگر هم حاکم شود به سرعت ناکارامدیش روشن میشود و کنار میرود. اتفاقی که در عربستان میافتد را ببینید همانطور تغییری که در طالبان رخ داد و همینطور انزوای برخی اندیشه های حوزوی موجود در شیعه، اینها همه اش محصول شریعت لمس شده است. شهید مطهری میگفت غرب اسلام را لمس شده میپسندد. یعنی خالی از اقامه، خالی از ولایت، خالی از قدرت و سیاست.
🔶 شریعت خشک و بی روح، شریعت منفعل و رو به حداقل، شریعت لمس و مرده و انتزاعی، اینها میتوانند تبدیل به زاویه نگاه و سپس فرهنگ خاصی شوند، که شریعت را مستضعف میکند، آنگاه آن را وحید و طرید نگه میدارد، فریادهای ولی و امام جامعه را درست نمیشنود و نمیتواند محقق کند. شریعت و فقه را هم مستضعف میکند ولو عمامه به سر باشد، ولو خود را متدین بداند.
🔸 #به_قلم_اساتید: آقای علی مهدیان
🆔 @tahlil_shjr
#مرزبندی_با_دشمن
#قرآن #انتقام_سخت
#روشنگری
✅ مراحل تنبیه و انتقام از دشمن از نگاه قرآن
1️⃣ تنبیه روانی: قرآن کریم، در آیه ۵۲ سوریه توبه و آیه ۳۱ طور، به این شیوه پرداخته است. یعنی نخست، دشمن را در حالت انتظار برای تنبیه شدن، نگهداشته است، این حالت با تهدید شدید کلامی نیز همراه است: نَحْنُ نَتَرَبَّصُ بِكُمْ أَنْ يُصيبَكُمُ اللَّهُ بِعَذابٍ مِنْ عِنْدِهِ أَوْ بِأَيْدينا فَتَرَبَّصُوا إِنَّا مَعَكُمْ مُتَرَبِّصُون(توبه/۵۲). در این آیه شریفه به صراحت اعلان شده که عذاب (تنبیه) یا از سوی خدا یا با دستان خود مسلمین، به شما دشمنانِ الهی، خواهد رسید. اما برای زجر کشی، زمانِ آن را مشخص نمی کند تا اضطراب و وحشت، دشمن را فراگرفته آنان را فرسوده کند.
2️⃣ تنبیه عملی: مقابله به مثل با دشمن، یکی از دستور های مهم قرآنی است: فَمَنِ اعْتَدى عَلَيْكُمْ فَاعْتَدُوا عَلَيْهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدى عَلَيْكُم (بقره/۱۹۴). از سوی دیگر، انتقام از دشمن، جزو سنت های الهی است که آیات متعدد قرآن «منتقم» را از ویژگی مهم خدا معرفی می نماید: إِنَّا مِنَ الْمُجْرِمينَ مُنْتَقِمُونَ (سجده/۲۲).
🔸 #به_قلم_اساتید: آقای علی اکبر صیدی
🆔 @tahlil_shjr
#سبک_زندگی
#حجاب
#زن
✅ زن محکوم شرایط نیست
🔶 این روزها هر وقت صحبت از وضعیت حجاب میشود غالب تحلیلگران پیکان نقدشان را به سمت علل اجتماعی گرفته و فقط از عوامل محیطی میگویند. به عبارتی کمتر کسی به عاملیت و ارادهورزی زن در مسألهی کشف حجاب یا حتی انتخاب نوع پوشش اشاره میکند. برخی تحلیلها به گونهای است که گویی هیچ نقشی برای عاملیت زن در این میان قائل نیستند و او را محکوم شرایط میدانند. انگارهی بیارادگی زن در انتخاب مسیر و سبک زندگیاش تا جایی در اذهان نهادینه شده که یک خطیب دلسوز و صاحب نام را که طبیبوار دغدغهی هدایت گناهکاران را دارد، به چنان وادی میکشاند که مسئولیت زنی که به هر دلیل مبتلا به گناهان منافی عفت شده را کان لم یکن قلمداد کرده و تمام بار گناهان او را بر دوش جامعه و مسئولان میاندازد و از او در قبال عملی که مرتکب شده سلب مسئولیت میکند. همه از نقص قانون، مردسالار بودن ساختارهای مدرن، جادوی رسانه و ...سخن به میان میآورند و ارادهی زن را محکوم تمام آنها میدانند و اینچنین است که زن مظلوم و جامعه ظالم میشود.
🔶 البته راقم این سطور به دنبال نفی کامل این تحلیلها نیست که خود نیز بارها منتقد چنین ساختارها و عوامل زمینهساز سبک زندگی غیراسلامی بوده است. اما آنچه نگارنده را به نوشتن این متن واداشته است پررنگ شدن جبرانگاریهای ساختاری است که مختار بودن زن را به عنوان یک انسان نادیده میگیرد. در حالی که انتخاب نوع پوشش و حتی کشف حجاب در نهایت با ارادهی زن رقم میخورد. اگر بخواهم دقیقتر بحث را پیش ببرم باید بگویم عوامل متعدد از جمله ساختارها جزو علل معده برای انتخاب فرد محسوب میشوند اما در نهایت این ارادهی فردی زن است که به عنوان علت تامه دست به انتخاب میزند.
🔶 اما رهبر انقلاب برخلاف باورهای موجود در دیدار اخیرشان با مسئولان نظام در کنار گوشزد کردن مسئولیت تمام قوا و نهادها فرمودند: «بنده معتقدم در دولت، در قوّهی قضائیّه، در بخشهای مختلف، در این زمینه مسئولیّت وجود دارد که بایستی به مسئولیّتهای قانونی و شرعی خودشان عمل کنند. خود بانوان ما بیش از همه در این زمینه مسئولیّت دارند؛ و رعایت کنند جنبهی حجاب اسلامی را.» در واقع این نگاه که سهمی را برای ارادهورزی زنان لحاظ کرده و از مسئولیت بیشتر آنان در این رابطه سخن به میان آورده است کاملا منطبق بر منطق قرآن است که میفرماید: ««وَلَا تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَى وَإِن تَدْعُ مُثْقَلَةٌ إِلَى حِمْلِهَا لَا يُحْمَلْ مِنْهُ شَيْءٌ وَلَوْ كَانَ ذَا قُرْبَى..هیچ کس بار دیگری را برنخواهد داشت و اگر کسی بخواهد مسئولیت کارش را به شانهی دیگری بیندازد ولو آن دیگری از نزدیکانش باشد این اتفاق نخواهد افتاد.»
🔶 استاد صفایی حائری نیز در کتاب «حرکت» تحلیل درست و دقیقی در رابطه با نسبت بین اراده انسان و شرایط جامعه بیان میکنند: «انسان کلیتی است که جبرهای گوناگون در او جریان دارند کلیتی است که جبر اجتماعی، جبر تاریخ جبر وراثت، جبر محیط و تربیت در او مؤثرند، نه حاکم. اینها زیر مجموعهاند، نه اینکه آدمی جزئی از کلیت جامعهاش باشد. با این توجه هنگامی که این جبرها با هم ترکیب شوند زمینهی انتخاب و اختیار و حکومت او را فراهم میکنند و انسانی که از این ترکیب برخوردار است هیچ وقت محکوم نیست که مسئول است؛ مسئول تمام جرمهایی که در سطحی گسترده در جامعهاش جریان دارد.
🔶 پس شرایط زمینهساز انتخاب آدمی است نه حاکم بر انتخاب او. انسان محصور و محکوم شرایط نیست، بلکه متأثر از شرایط است. ما مسأله را محدود به شرایط میکنیم و خودمان را تبرئه میکنیم و میگوییم ما کنار میکروبها بودیم در حالی که میکروبها و موقعیتها و شرایط هیچ کدام ملاک نیست اینکه ما چه موضعی در برابر آنها داشتهایم مطرح است. مهم موضعگیری ما در برابر موقعیتهاست و این چیزی است که کاملا در اختیار ماست.» بنابراین منطق تحلیلهایی که بدون در نظر گرفتن عاملیت زن از او سلب مسئولیت کرده و ارادهی او را محکوم شرایط میدانند بر خلاف منطق قرآن و نظر رهبر انقلاب است.
🔸 #به_قلم_اساتید: سرکار خانم مریم اردویی
🆔 @tahlil_shjr
#اخلاق #سبک_زندگی
#رسانه #روشنگری
#فضای_مجازی #وحدت
#بصیرت
✅ تله ذهنی در بی اخلاقی مجازی
🔶 رهبرانقلاب از بعد انتخابات چندین مرتبه نسبت به بی اخلاقی در فضای مجازی و تعاملات سیاسی تذکر داده اند. اینکه از دودستگی پرهیز کنید و نقد و اختلاف سلیقه نباید منجر به وحدت شکنی شود. مساله به جهت سیاسی و شرعی روشن است.
🔶 صورت مساله چیست؟ رسانه های امروز دامگاه معصیت و بی اخلاقی است. اما چرا؟ ضرورت تقوای اجتماعی و بصیرت سیاسی روشن است. اما شناخت رسانه ای نیز این روزها اهمیت دارد. رسانه ها امروز به جهت تله ذهنی و شناختی جولانگاه گناه است. چرا؟
🔶 حضور ما در رسانه های اجتماعی با مواجهه ما با رسانه های سنتی متفاوت است. در گذشته ما به رسانه های سنتی رجوع می کردیم تا اخبار و اطلاعات کسب کنیم. اما این روزها حضور ما در رسانه های اجتماعی برای گذران وقت است. برای اوقات فراغت است. به تعبیر ساده تر ما در شبکه های اجتماعی زندگی می کنیم. هدف مان نیز صرفا کسب خبر و اطلاعات و خواندن تحلیل نیست. ثمره این تفاوت بنیادین رسانه امروز و گذشته چیست؟
🔶 عملکرد ذهن ما به دو صورت است. یک حالت وقتی است که کاملا آگاهانه و در اختیار و اراده ماست تا رفتار متفکرانه داشته باشیم. اما حالت دوم وقتی است که ذهن به صورت خودکار و غیرارادی رفتار می کند. عمدتا در زندگی عادی ذهن در چنین موقعیتی است. حالت اول را اجمالا ذهن خودآگاه ما مدیریت می کند. حالت دوم در اختیار ذهن ناخودآگاه ماست.
🔶 اما این حرفها برای چیست و چه ربطی به دوقطبی سازی و مقدمه ابتدای متن دارد. عجله نکنید. ذهن ما در حالت ناخوداگاه چند ویژگی اساسی دارد که یکی از مهمترین ها اینست که کمتر تمایل به صرف انرژی دارد. مثلا ما وقتی چائی می خوریم خیلی ذهن ما انرژی مصرف نمی کند. وقتی رانندگی می کنیم نیز همین است. فرق رانندگی در محله آشنا با محله غریب در همین است که در محله غریب ذهن خودآگاه باید فعال شود و به همین دلیل انرژی بالایی مصرف می کند. فرق راننده حرفه ای با راننده آماتور نیز در همین است.
🔶 ذهن ناخودآگاه سه ویژگی دارد. اول اینکه حاضر نیست انرژی صرف کند. دوم اینکه زمان ندارد و تمایل دارد در کمترین زمان به نتیجه برسد. سوم اینکه ظرفیت بالایی برای پردازش و محاسبه و استنتاج و قضاوت ندارد. حالا برگردیم به ابتدای متن. ما در فضای مجازی زندگی می کنیم. زندگی عادی. زیست حقیقی در فضای مجازی. یعنی در شرایط ذهن ناخودآگاه قرار داریم.
🔶 ذهن ناخودآگاه با همان سه ویژگی یک ثمره مهم دارد و آن اینکه از کنار مسائل سرسری عبور می کند. دنبال ساده سازی است تا بتواند آنرا جمع بندی کند. با این توضیح ذهن ما اغلب در مواجهه با اخبار و مسائل سیاسی ناچار گرفتار دوقطبی ها می شود. چرا؟ چون دوقطبی ها یک ویژگی مهم دارند و آن اینکه ساده اند و طیفی نیستند. یک حق داریم و یک باطل. یک اهریمن داریم و یک فرشته. دوقطبی سازی فارغ از اینکه نتیجه بی تقوایی و عدم تحلیل درست سیاسی است، اما یک منشا شناختی هم در فضای مجازی دارد که باعث میشود افراد ناخواسته در تله دوقطبی سازی گرفتار شوند. در شرایط دوقطبی نیاز به تحلیل پیچیده و عمیق نیست. آدم ها یا برما هستند یا با ما. به همین دلیل است که اغلب تحلیل ها درشبکه های اجتماعی به سرعت به سمت سفید سازی یا سیاه سازی مطلق پیش می رود. یا در حال مدح مطلقیم یا نفی و تکفیر کردن.
🔶 یک ثمره دیگر هم اینکه برای ساده سازی به نظر اکثریت رجوع می کند. ولو اکثریتی در کار نباشد و توهمی از اکثریت باشد. ذهن در شرایط ناخوداگاه تمایل دارد در تیم برنده باشد و در فضای مجازی برنده را اکثریت می داند. برای همین هرجا لایک و اشتراک بیشتری ببیند تصور می کند حق آنجاست. انطباق دادن حق و باطل با اکثریت و اقلیت نیز دوقطبی ساز است. حرف بسیار است. بماند بعد. اما راه حل چیست؟
🔶 در فضای مجازی آگاهانه حضور پیدا کنیم و برای گذران اوقات فراغت در فضای مجازی نباشیم.
🔸 #به_قلم_اساتید: آقای محسن مهدیان؛ تحلیلگر
🆔 @tahlil_shjr
#فرهنگ_و_هنر
#شهید_آوینی
#انقلاب_اسلامی
#هنرمند
✅ هنرِ انقلاب اسلامی
1⃣ روز ۲۰ فروردین به نام هنر انقلاب اسلامی و شهید سید مرتضی آوینی مُزیّن شده است. اگر این دو نام به هم گره خوردهاند، به این معناست که سید مرتضی الگوی هنر انقلاب اسلامی است. اما سوال اینجا مطرح میشود؛ چرا سید مرتضی باید الگو باشد؟ بیایید حداقل با چند جمله در افکار او غوطهور شویم: «ضحاکبنِعبداللهِ مشرقی» را كه میشناسی! عصرِ عاشورا از جبهۀ حق گریخت؛ بعد از آنكه صبح تا شام را در ركابِ امام شمشیر زده بود. خوفْ، فرزند شک است و شک زاییدۀ شِرک.
🔶 و این هرسه، خوف و شک و شِرک، راهزنانِ طـــریقِ حقاند... كه اگر با مرگ اُنس نگیری، خوفْ، راهِ تو را خواهد زد و امام را در صحرایِ بَلا رها خواهی كرد». «سربازان امام زمان از هیچچیز جز گناهان خویش نمیترسند!». «کسانی به امام زمانشان خواهند رسید که اهل سرعت باشند و اِلّا تاریخ کربلا نشان داده که قافله حسینی مُعَطّل کسی نمیماند». «یاران شتاب کنید... گویند قافلهای در راه است که گناهکاران را در آن راهی نیست، آری گناهکاران را راهی نیست، اما پشیمانان را میپذیرند.» و یا کتابهایش، مانند «کتابهای توسعه و مبانی تمدن غرب، انفطار صورت، حلزونهای خانه به دوش، فردایی دیگر، رستاخیز جان و فتح خون » و...
2⃣ این روایت را هم بخوانید؛ [مسئول دفتر مقام معظم رهبری وقتی در مراسم تشیع شهید آوینی حاضر شدند، به من فرمودند: «تدارک ببینید، آقا هم قرار است در تشییع شرکت کنند». گفتم: «چرا از قبل نگفتید که ما آمادگی داشته باشیم؟» گفتند: «ساعت ۸:۳۰ صبح آقا زنگ زدند و پرسیدند شما نرفتید مراسم تشییع؟ گفتیم، داریم میرویم؛ فرمودند: مراسم تشییع در حوزهی هنری است؟ گفتیم: بله. فرمودند: من دلم گرفته، دلم غم دارد؛ میخواهم بیایم تشیع پیکر پاک شهید آوینی». (راز خون صفحه ۳۰)] و ناگهان! تشییعکنندگان میبینند امام جامعه بر پیکر « این معجزهی انقلاب اسلامی در زمینهی هنر الهی» حاضر شدند.
🔶 بله سید مرتضی باید رهبر فکری جامعهی هنری را به عهده بگیرد و چه کسی بهتر از او که «از یک راه طی شده» سخن میگوید، او که از عمق وجود، در دفاع از انقلاب اسلامی و آرمانهایش و در حمایت از امامین انقلاب ایستاد آن هم در دورانی که پس از دفاع مقدس، برخی از مسئولان رو به تجملات آورده و عدهای عکس شهدا را از در و دیوار شهر حذف میکردند، فضای سبک فیلمسازی به ناکجاآباد روانه شده بود و عدالت زیر چرخهای توسعه در حال له شدن بود؛ دچار هیچگونه ترس و خودباختگی و رودربایستی نشد، مقاومت کرد و بر مبانی انقلاب اسلامی محکم ایستاد و هزینه این ایستادن را هم روزبهروز به روزنامههای باصطلاح انقلابی وقت پرداخت! چیزی که امروز خیلی از مؤمنان به انقلاب و نظام در میانه بمباران تبلیغاتی دشمن و فضاسازیهای گسترده رسانهای به آن احتیاج دارند.
3⃣ آیا چنین انسان فرهیختهای که صاحب فکر، جهانبینی و نظریه است و به عنوان نقاد فلسفهی غرب و بحثهای تمدنی شناخته شده، نمیتواند بهعنوان الگو معرفی شود؟ امام خامنهای در دیدار دانشجویان و معلمان در تاریخ ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ میفرمایند: «ما برای تربیت نسل جوان منطبق بر اهداف و آرمانها و جهتگیریهای نظام اسلامی دچار فقرِ الگو نیستیم که سراغ فلان شخصیت تاریخی بیگانه برویم، بلکه الگوهای بزرگی همچون شهدای هستهای، شهید چمران، شهید آوینی و شهید حججی داریم که با احساس مسئولیت و با قدرت و عزت و برای افتخار و سربلندی ملت، در مقابل دشمن ایستادند.» بله سید مرتضی آوینی با تمام وجود در راه اهداف نظام مقدس قدم برداشت و سرانجام در ۲۰ اردیبهشت ۱۳۷۲ در رملهای فکه، به مقام رفیع شهادت دست پیدا کرد.
🔸 #به_قلم_اساتید: آقای خالقی
🆔 @tahlil_shjr