#سبک_زندگی
#تحلیل_کننده
#جمعیت #فرزندآوری
✅ خلاءهای فرهنگی در فرزندآوری
1⃣ قسمت اول
🔸 فرزندآوری این روزها یکی از مؤلفههای اصلی و دغدغههای اساسی دولتها محسوب میشود تا جایی که دولتهای مختلف در کشورهای مختلف سیاستهای تشویقی بسیاری به منظور افزایش نرخ باروری به کار بستهاند؛ اما دیدگاه فرزندآوری در میان جوامع و مردم مختلف تغییراتی اساسی داشته و این تغییرات در ایران اسلامی دستخوش تغییر نگرشهای اجتماعی و فرهنگی و گاه اقتصادی شده است.
🔷 تغییر دیدگاههای فرزندآوری
🔹 صاحبنظران بر این باورند که تغییرات مختلف فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی خود عامل تغییر میزان باروری بوده و این عامل انتخاب افراد را نسبت به داشتن و نداشتن فرزند و تعداد آن متفاوت کرده است.
🔹 بااین حال به اعتقاد کارشناسان برای حل معضل فرزندآوری در مرحله نخست باید فرهنگسازی درست و اصولی با برنامهریزی مشخصی صورت بگیرد تا در مراحل بعدی بتوان وارد مقولات سیاستهای تشویقی شد. اما آنچه مسلم است هنوز سازوکارهای فرهنگسازی و لوازم و بایستههای آن، چنانکه شایسته جامعه اسلامی است مورد توجه قرار نگرفته است؛ اما باید تأکید داشت این مهم با توجه به شرایط روز جامعه، معضل تک فرزند و خانوادههای بدون فرزند ضرورت آن را دو چندان کرده است. لذا براساس اصول و مراحل فرهنگسازی نخست باید معضل عدم تمایل به فرزندآوری دقیق بررسی و شناخته شود و راهکارهای آن در نظر گرفته شود.
🔶 هنجارهای اجتماعی و معضلات اقتصادی
🔸 هر چند برخی نگرشهای دینی و اعتقادات اسلامی در میان مردم کمرنگ شده و پیش از فرزندآوری نگران خرج و مخارج آن هستند در حالی که خداوند ضمانت کرده روزی را پیش از تولد فرزند عطا میکند؛ اما کارشناسان معتقدند عدم تمایل به فرزندآوری بیش از آنکه ریشه در عوامل اقتصادی داشته باشد، محصول تغییر هنجارهای اجتماعی، افزایش نگرش فردگرایانه، تمایل زنان برای ابراز وجود از طریق روی آوردن به مشاغل سخت و زمانبر، احساس امنیت نسبت به آینده و بینیازی از حامی فرداست.
🔸 #به_قلم_اساتید: ملیحه زرین پور
🔸 ادامه دارد...
🆔 @tahlil_shjr
شجر
#سبک_زندگی #تحلیل_کننده #جمعیت #فرزندآوری ✅ خلاءهای فرهنگی در فرزندآوری 1⃣ قسمت اول 🔸 فرزندآوری
#سبک_زندگی
#تحلیل_کننده
#جمعیت #فرزندآوری
✅ خلاءهای فرهنگی در فرزندآوری
2⃣ قسمت دوم
🔷 انگارههای ذهنی و ساختارهای فرهنگی
🔹 با این حال نتایج پژوهشهای علمی حاکی از آن است که از مهمترین دلائل عدم تمایل به فرزندآوری با ۷۶ درصد ناشی از نگرانی در مورد تأمین آینده فرزندان جدید و ۷۱ درصد ناشی از افزایش مشکلات اقتصادی با آمدن فرزندان جدید است.
🔹 این مهم هم میتواند در نتیجه تغییر ارزشهای فرزندآوری در جامعه از دهه ۵۰ تاکنون باشد چنانچه عنوان میشود تمایل ایرانیان به فرزندان کم، محصول تغییرات در انگارههای ذهنی آنها درباره فرزندآوری است که جهت اصلاح این وضعیت فرهنگسازی نیازی مبرم است.
🔹 نقش فرهنگ و ســاختارهای فرهنگی بر تحولات جمعیتی و ضــرورت توجه به این مقوله آنچنان مهم است که بارها بدان تأکید شده و رهبری هم اشارات بسیاری بدان داشتهاند.
🔶 فرهنگ سازی
🔸 حالا سؤال اینجاست که چطور باید فرهنگ فرزندآوری را در جامعه نهادینه کرد؟
چطور باید با تغییر انگارههای ذهنی مانند افزایش مشکلات اقتصادی ناشی از تولد فرزند جدید یا نگرانیهای ناشی از تأمین آینده فرزند جدید تمایل به فرزندآوری را در جامعه افزایش داد تا از مشکلات و عواقب کاهش جمعیت و سالمندی جمعیت مقابله کرد؟
امری که بسیاری از کشورهای دنیا با تغییر سیاستهای کلان خود قدم در مسیر اصلاح جمعیت مولد و نیروی انسانی مورد نیاز گذاشتهاند.
🔸 شاید نشان دادن مشکلات کاهش فرزندآوری یکی از راههای فرهنگسازی در این زمینه باشد چنانچه به اعتقاد کارشناسان و جمعیتشناسان رواج تک فرزند یکی از معضلاتی است که جامعه را تهدید میکند؛ تک فرزندی که خود میتواند آسیبهای بسیاری به دنبال داشته باشد.
🔸 بر همین اساس فرزندسالاری، بلوغ زودرس، گم شدن روابط اجتماعی و عدم جامعهپذیری، کاهش انسجام خانواده و تضعیف شبکه خویشاوندی، گم شدن نقش عمو و عمه و خاله و دایی در آینده و نبود لذت با هم بودنها و رباتی شدن انسانها از مهمترین آسیبهایی است که لازم است از طریق رسانههای جمعی و ساخت کلیپهای تأثیرگذار چه در رسانه ملی، چه از طریق شبکههای مجازی نسبت به فرهنگسازی آن تلاشهای لازم انجام شود.
🔸 #به_قلم_اساتید: ملیحه زرین پور
🔸 ادامه دارد...
🆔 @tahlil_shjr
شجر
#سبک_زندگی #تحلیل_کننده #جمعیت #فرزندآوری ✅ خلاءهای فرهنگی در فرزندآوری 2⃣ قسمت دوم 🔷 انگارههای
#سبک_زندگی
#تحلیل_کننده
#جمعیت #فرزندآوری
✅ خلاءهای فرهنگی در فرزندآوری
3⃣ قسمت سوم
🔷 طرح جوانی
🔹 طرح جوانی جمعیت و تبیین ابعاد مختلف آن از طریق کارشناسان یکی دیگر از راههای فرهنگسازی به منظور افزایش فرزندآوری و بالابردن تمایل مردم به تولد فرزندان جدید است.
🔹 چنانچه وقتی برخی دغدغههای مالی با استفاده از تسهیلات بانکی یا هزینههای زایمان و دریافت زمین و مسکن و تأمین نیازهای کودک متولد شده در بازه زمانی خاصی برطرف شود، خانوادهها به سمت فرزندآوری متمایل میشوند.
🔹 فرهنگسازی مهمترین مقوله در تشویق به فرزندآوری است؛ چنانچه نخستین سیاستهای ضدجمعیتی هم از طریق شعارهای فرهنگی مانند "فرزند کمتر زندگی بهتر" یا "دو بچه کافی است" در جامعه نهادینه شده است و حالا مسئولان و کارشناسان باید با شعارهای مناسب مانند "فرزند بیشتر زندگی بهتر" در جهت فرزندآوری فرهنگسازیهای لازم را انجام دهند.
🔸 #به_قلم_اساتید: ملیحه زرین پور
🔸 پایان
🆔 @tahlil_shjr
وحدت اسلامی.pdf
1.46M
#معنویت_و_اخلاق
#تحلیل_کننده
#وحدت
⬛️ وحدت اسلامی
▪️منظور از وحدت، تکیه بر نقاط اشتراک است
▪️سختترین تلاشها و پیچیدهترین توطئهها، علیه وحدت مسلمین
▪️اهمیت و تاریخ تقریب اسلامی
▪️وحدت امت اسلام هدف استراتژیک جمهوری اسلامی
▪️رفع اختلافات و حاکمیت اسلام، دو جهتگیری اساسی در شعار وحدت مسلمین
▪️تقریب در عقیده، فقه و عمل
▪️تمام دنیای اسلام از وحدت منتفع خواهند شد
▪️وجود مقدس نبی مکرم اسلام محور وحدت امت اسلام
▪️هدف از اختلافافکنی دشمن، جداسازی ملتهای مسلمان از ملت ایران
▪️ضرورت وحدت برای حل مصائب دنیای اسلام
▪️وحدت دنیای اسلام در گرو حرکتِ رهنمایانهی نخبگان و مسئولین
▪️ضرورت تهیه منشور وحدت دنیای اسلام
▪️غدیر وسیلهی ائتلاف و برادری مسلمانها
▪️موانع همدلی و اتحاد در دنیای اسلام
▪️عوامل درونی و بیرونی ضد وحدت / میلاد پیامبر(ص) رمز اتحاد مسلمین
▪️امت اسلامی نیازمند بازتولید حقائق اسلامی
▪️اتحاد و اتفاق بین مسلمانان، فریضهی فوری امروز
▪️#کتابچه
🆔 @tahlil_shjr
عدالت اجتماعی.pdf
1.86M
#عدالت_و_مبارزه_با_فساد
#تحلیل_کننده
#عدالت
⬛️ عدالت اجتماعی
▪️فرهنگسازی روح انفاق در جامعه اسلامی
▪️راز اصلی دشمنیِ دشمنان، تمرکز و دل بستن نظام به عدالت
▪️برقرار عدالت، هدف انقلاب اسلامی
▪️دو وظیفه قوه قضائیه، استقرار عدالت و اجرای حدود الهی در جامعه اسلامی
▪️عدالت اجتماعی هدفی در قلمرو حیات اجتماعی
▪️وابستگی زیاد عدالت اجتماعی به اخلاق
▪️جهاد اکبر در دورانی که چرب و شیرین زندگی در دهانها مزه کرد
▪️تأمین عدالت، اولین هدف همه انبیا
▪️دو ابزار برای پیشرفت اسلام، منطق و عدالت اجتماعی
▪️عدالت، مهمترین ارزش در جامعه
▪️مبارزه با فقر و فساد و تبعیض، معنای تحقق اصلاحات به معنای حقیقی
▪️عدالت، مفهوم برجسته در زندگی و شخصیت امیرالمؤمنین(ع)
▪️فرمان هشت مادهای به سران قوا درباره مبارزه با مفاسد اقتصادی
▪️عدالت، برجستهترین شعار مهدویت
▪️مورد سؤال قرار گرفتن هر پدیدهی ضدعدالت در واقعیات کشور
▪️استقرار عدالت اجتماعی و نظام عادلانه، علاج فقر به شکل اصولی در جامعه
▪️عدالت نقطه بارز در زندگی اجتماعی امیرالمؤمنین(ع)
▪️عدالتخواهی، یکی از آرمانهای جوان دانشجوی ایرانی
▪️عدالت باید همراه با معنویت باشد
▪️خاستگاه عدالتخواه در مشروطه
▪️دهه چهارم انقلاب، دهه عدالت و پیشرفت
▪️اصلاح الگوی مصرف، گامی به سوی پیشرفت و عدالت
▪️گفتمان عدالت، یک گفتمان زنده و همواره حاضر در صحنه
▪️#کتابچه
🆔 @tahlil_shjr
#عزت_ملی
#تحلیل_کننده
#جریان_های_سیاسی
✅ خاتمی میخواهد شریک دزد باقی بماند؟
🔸 «شهادت سردار سرافراز سپهبد پاسدار حاج قاسم سلیمانی رضوان الله علیه خسارتی است بسیار سنگین برای اسلام و ایران که تنها عنایت و لطف ویژه حضرت پروردگار میتواند آن را جبران کند. شهادت سردار مجاهد حاج قاسم سلیمانی عزیز به دست جنایتکاران متجاوز به منطقه و عراق... همه دوستداران فضیلت و مجاهدت و رهایی مستضعفان آزاده را داغدار کرد.»
این عباراتی است که محمد خاتمی در پیام تسلیت خود به مناسبت ترور سردار سلیمانی نوشته است.
🔹 عزاداری برای سردار دلها سهم انحصاری هیچ گروه و جناحی نیست، اما از همان ۱۳ دی ۹۸، در روز غمباری که سردار دلها آسمانی شد و خاتمی این جملات را نوشت، تا همین امروز، همچنان این سؤال بیپاسخ وجود دارد که اگر اعتقاد خاتمی به راهی که امثال قاسم سلیمانیها رفتند، این است، پس چرا از مطالبات اردوکشیهای خیابانی ۸۸، بیاستثناء دفاع کرد و اعتنایی به شعار «نه غزه، نه لبنان» نداشت؟
چطور میشود آن آشوبها و اغتشاشها را که در برخی شعارها با اعتراض به سیاستهای منطقهای جمهوری اسلامی ایران همراه بود، «واکنشهای طبیعی و پراحساس مردم» دانست و ده سال بعد، شهادت مجری همین سیاستها را اینگونه با کلمات به عزا نشست؟
🔸 خاتمیست دیگر، او آنقدری سیاستورزی میداند که خودش را از قافله میلیونی ملت در تکریم قهرمان ملی، قاسم سلیمانی عقب نکشد، گرچه جهت باد در سال ۸۸ برای او مواضعی دیگر آفریده باشد!
🔹 دورویی و نفاق در تبیین مواضع محمد خاتمی وصف جدیدی نیست. کافیست نگاهی گذرا به وقایع سال ۸۸ داشته باشیم. وقتی برگه رأیش را در صندوق انداخت، گفت: «همه شواهد امر حاکی است موسوی انتخابات را برده است. اما من پیشگو نیستم» اما سال ۹۰ در دیدار با فعالان رسانه مدعی شد که من یک هفته قبل انتخابات به موسوی اعلام کرده بودم که پیروز نخواهد بود!
🔸 در ماجرایی دیگر، موسوی و هاشمی رفسنجانی در مورد جلساتی جداگانه با خاتمی میگویند که او هم خواهان ابطال انتخابات است، اما خاتمی منکر میشود که چنین خواستهای داشته است! اما اگر خواهان ابطال انتخابات نبوده، پس چرا به هواداران خود که کف خیابان فریاد ابطال انتخابات سر میدادند، هیچ نگفت؟ از سویی او در بیانیه و دیدارهای علنی مطالبات موسوی را روشن دانست و نوشت که این مطالبات «خواست همه ماست.» باز هم این همه نفاق خاتمی نبود.
🔹 او در حالی از خواست فتنهگران ۸۸ دفاع کرد که بعدها در جلسات خصوصی اذعان کرد که در آن انتخابات تقلب نشده است، اما چرا این نظر خود را علنی نکرد؟
🔸 خاتمی ترسید پایگاه اجتماعیاش را که به لحاظ کیفی دامنهای از اصلاحطلب تا ضدانقلاب را پوشش میداد، از دست بدهد، در عین حال تلاش کرد نقش اول اردوکشیهای خیابانی جنبش سبز نباشد تا بتواند ارتباط کجدار و مریز خود را با نظام حفظ کند که البته به دلیل مشی صادقانه نظام، موفق نبود و به دلیل همین رویکرد منافقانه از سوی نظام پس زده شد.
🔹 به امروز برگردیم. به امروزی که میرحسین موسوی، کاندیدای اصلاحطلبان در انتخابات ریاست جمهوری –که هیچگاه دست از حمایت او نکشیدند- یکی از فرماندهان سپاهی را که حاج قاسم برای نبرد با تروریستها به سوریه برده بود، جانی تلف شده در راه حفظ یک مستبد توصیف کرده است. بحث یک نفر هم نیست، همه مدافعان حرم، همه آنانی که برای امنیت ایرانمان با تروریستهای تکفیری جنگیدند، مورد توهین میرحسین موسوی قرار گرفتهاند.
حال خاتمی میخواهد چه کند؟ قرار است همچنان شریک دزد باقی بماند تا تندروها دلخور نشوند یا میخواهد دست از چند رنگی و شراکت با دزدها دست بردارد و این بار با صداقت، ادعای شراکت با قافله کند؟
🔸 خاتمی میتواند به سکوت، به دورنگی، به شراکت با دزد، ادامه دهد؛ آزادی برای منافق بودن وجود دارد، اما باید این را هم دیگر بداند که چرا وقتی دم از «آشتی ملی» میزند، کسی جدیاش نمیگیرد و حتی درخواستش رد میشود. با نفاق نمیشود آشتی کرد و دم خروس آنقدر بیرون زده که دروغی قسم حضرت عباس خاتمی را فریاد میزند.
🆔 @tahlil_shjr
#اقتصاد
#عزت_ملی
#روابط_خارجی #مرزبندی_با_دشمن
#تحلیل_کننده
#چین
✅ کارکردهای توافق ۲۵ ساله ایران و چین بر منافع ملی
1⃣ قسمت اول
🔶 قرار داد همکاری ۲۵ ساله ایران و چین نیز یکی از موضوعات مهم است که با رویکرد ملی میتوان به آن پرداخت.
🔹 هفتم فروردین ۱۴۰۰ وزیر امور خارجه سابق ایران به همراه وانگ یی، همتای چینی خود از قطعی شدن توافق ۲۵ ساله میان تهران و پکن خبر دادند که قرار است مقدمات همکاری در حوزههای سیاسی، اقتصادی و نظامی را میان دو کشور فراهم کند. طبق اصول کلی این توافق، جمهوری خلق چین قرار است در صنعت نفت، شرکت ملی گاز، شرکت ملی صنایع پتروشیمی و همچنین زیرساختهای نظامی، امنیتی، فرهنگی و ... ایران سرمایهگذاری کند.
علاوه بر این، قرار است طبق این برنامه جامع همکاری، ایران به جمع کشورهای در مسیر طرح «یک کمربند و یک جاده» چین بپیوندد.
🔸 برخی منابع غربی حجم سرمایهگذاری چینیها در ایران را ۲۸۰ تا ۴۰۰ میلیارد دلار ارزیابی میکنند.
🔹 به گفته حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان، این توافق از ۲۴ دی ماه ۱۴۰۰ وارد فاز اجرایی شده است.
🔸 توافق ۲۵ ساله مانند هر توافق مهم خارجی دیگر منتقدان و طرفداران خود را دارد.
برخی منتقدان (و معارضان) معتقدند توافق در راستای سیاست تله-بدهی چین برای زیر نفوذ قرار دادن کشورهای در مسیر «جاده اقتصادی ابریشم» است.
در سوی مقابل موافقان این برنامه معتقدند زمانی که آمریکا با ایجاد یکی از شدیدترین رژیمهای تحریمی علیه تهران به دنبال نابودی اقتصادی ایران است، برنامه همکاری ۲۵ ساله میان تهران-پکن میتواند راه نجاتی برای خنثی کردن اثر فشارهای کاخ سفید و حرکت کشور به توسعه اقتصادی باشد.
🔹 البته پیروی از این سیاست به معنای شکست توازن در سیاست حفظ توازن در روابط با سایر کشورهای جهان نیست، بلکه این راهبرد در راستای بهبود وضعیت اقتصادی کشور با توجه به گزینههای موجود است.
🔸 ادامه دارد...
🆔 @tahlil_shjr
شجر
#اقتصاد #عزت_ملی #روابط_خارجی #مرزبندی_با_دشمن #تحلیل_کننده #چین ✅ کارکردهای توافق ۲۵ ساله ایران
#اقتصاد
#عزت_ملی
#روابط_خارجی #مرزبندی_با_دشمن
#تحلیل_کننده
#چین
✅ کارکردهای توافق ۲۵ ساله ایران و چین بر منافع ملی
2⃣ قسمت دوم
🔸 اگر با دید علمی-کمی و فارغ از نگاه جناحی یا رسانههای زرد به سراغ برنامه همکاری میان ایران و چین برویم، تأثیرات ملموس توافق را به خوبی میتوان مشاهده کرد:
1⃣ نخستین تأثیر مثبت این توافق را میتوان عضویت ایران در سازمان همکاریهای شانگهای دانست. در حالی که تهران قریب به یک دهه به دنبال پیوستن به این سازمان مهم منطقهای بود، اما هیچگاه نتوانست رضایت تمام اعضا را به دست آورد. حال با نزدیکی بیش از پیش تهران به چین و سایر اعضای پیمان شانگهای، زمینه لازم برای پیوستن ایران به این سازمان مهم فراهم آمده است.
2⃣ دومین تأثیر مثبت توافق ۲۵ ساله ایران و چین در پیوستن ایران به مسیر زمینی طرح «BRI» است. در حالی که با فرصتسوزیهای دولت دوازدهم پکن در حال کنار گذاشتن تدریجی ایران از برنامههای سرمایهگذاریهای خارجی و طرح «جاده ابریشم جدید» بود، اما با فعال شدن کانالهای دیپلماتیک خارج از دولت، علی لاریجانی مأمور به پیگیری روابط ایران و چین و ارسال پیام نظام جمهوری اسلامی برای گسترش روابط دوجانبه به پکن شد. اکنون چینیها مأمور به تکمیل راهآهن شرق و غرب کشور شدند تا ایران را به مسیر ریلی جاده ابریشم متصل کنند. این در حالی است که در برنامه همکاری مشترک ۲۵ ساله توسعه فرودگاهها و بنادر ایران نیز مطرح شده است.
3⃣ سومین نفع گسترش روابط با چین کاهش تأثیر تحریمهاست. در حالی که خرید و فروش نفت ایران از سوی وزارت خزانهداری آمریکا ممنوع شده، از ابتدای روی کارآمدن دولت سیزدهم (و حتی پیش از آن) چینیها خرید نفت از ایران را ادامه و منابع درآمدی حاصل از آن را در قالب اعتبار یا منابع مالی در اختیار تهران قرار دادند.
به گزارش «اویل پرایس»، صادرات نفت ایران به چین از اول تا ۱۹ ژوئن به طور میانگین به ۹۶۱ هزار بشکه رسیده است.
4⃣ دیگر نفع راهبردی این توافق برای ایران را میتوان سرمایهگذاری طرف چین در چابهار، جاسک، قشم، منطقه اروند، ماکو و ... دانست. پاستورنشینها سالها به دنبال طرحهایی همچون توسعه سواحل مکران یا تبدیل بندر چابهار به بزرگترین بندر اقیانوسی کشور بودند، اما کمبود امکانات کافی یا بدعهدی طرفهای خارجی مانند هندیها سبب تأخیر در به سرانجام رسیدن این پروژههای راهبردی شده است. بیشک ورود سرمایه خارجی به این مناطق میتواند موجب توسعه صنعت نفت و پتروشیمی، ایجاد مسیرهای کریدوری جدید و توسعه مناطق جنوبی کشور شود.
5⃣ پنجمین نفع راهبردی روابط دوجانبه ایران و چین را میتوان افزایش احتمال پیوستن تهران به گروه بزرگ «بریکس» دانست. این گروه که مشتکل از پنج قدرت نوظهور اقتصاد جهان یعنی چین، روسیه، برزیل، آفریقای جنوبی و هند است، یکی از بلوکهای قدرت غیرغربی در جهان به شمار می رود. این گروه نیمی از جمعیت جهان، ۲۸ درصد تولید ناخالص داخلی جهان و ۱۸ درصد تجارت جهانی را در اختیار دارد. در حاشیه آخرین نشست این گروه که به صورت مجازی برگزاری شد، ژائو لیجیان سخنگوی وزارت امور خارجه چین اعلام کرد پکن از عضویت ایران در سازمان بریکس حمایت میکند. در نشست اخیر این گروه آیت الله رئیسی، رئیس جمهور کشورمان اعلام کرد، ایران آماده است تا ظرفیتهای مهم خود همچون ذخایر انرژی، منابع انسانی و دستاوردهای علمی را در اختیار بریکس قرار دهد.
🔸 پایان
🆔 @tahlil_shjr
#سبک_زندگی
#تحلیل_کننده
#جمعیت
✅ دشمن به دنبال دستکاری در آمار جمعیتی کشور است
1⃣ قسمت اول
🔸 رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها نسبت به بحران جمعیت در کشور هشدار دادند.
رهبری در این زمینه فرمودند: «مسئلهی فرزندآوری و مسئلهی نسل بسیار مهم است؛ این موضوعی است که بنده بارها در این چند سال اخیر تکیه کردهام و تأکید کردهام، [ولی] متأسّفانه حالا که انسان نتایج را نگاه میکند، معلوم میشود که خیلی این تأکیدها تأثیر زیادی نداشته. اینها احتیاج دارد به قانون، احتیاج دارد به دنبالگیری جدّی دستگاههای اجرائی و بایستی بِجِدْ مسئلهی فرزندآوری را مهم دانست و از پیری جمعیّت ترسید. حالا خارجیها را کار نداریم؛ دشمن، دشمن است؛ امّا بعضی کجسلیقگیها را متأسّفانه آدم در داخل مشاهده میکند -یک جایی خواندم- که میگویند «آقا! پیری جمعیّت اشکالی ندارد»! چطور اشکالی ندارد؟ یکی از پُرفایدهترین ثروتهای یک کشور، جمعیّت جوان در یک کشور است که ما بحمدالله از اوایل انقلاب تا امروز برخوردار بودهایم و اگر بنا باشد بعداً برخوردار نباشیم، یقیناً عقب خواهیم ماند.» ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
🔸 به صدا درآمدن بحران جمعیتی در کشورمان و حرکت سن جمعیت به سمت کهنسالی باعث شده است قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در کشورمان بعنوان یک "فوریت" در اجرایی شدنش در نظر گرفته شود.
🔸 همه وزارتخانهها، ارگانها و نهادهای کشور در شرایط "محور حمایتی" از این موضوع قرار دارند. از این رو وزارت بهداشت بیشترین تأثیر را در این موضوع دارد و میتواند با سیاستگذاری بهینه، روند بحران جمعیتی کشور را تغییر دهد و در چارچوب جوانی جمعیت ایدههای تأثیرگذار را طراحی و اجرایی کند.
در این خصوص وزیر بهداشت در اولین جلسه قرارگاه عملیاتی حمایت از سلامت خانواده و جوانی جمعیت گفت: «با توجه به فرمان مقام معظم رهبری یکی از اولویتهای مهم ما در وزارت بهداشت، بحث جوانی جمعیت است.»
بحرانی که به اعتقاد بسیاری کارشناسان نقش آن در امنیت، اقتصاد، فرهنگ و سیاست به مراتب بیشتر از سایر مقولهها، تأثیرگذار است.
🔹 بررسی شرایط رشد و توسعه جمعیتی در هفتاد سال اخیر نشان میدهد که میانگین سنی ایران از ۱۸ سالگی به ۳۳ سالگی در ۱۴۰۰ رسیده است. طبق آمار در سال ۱۳۴۵ میانگین سنی کشور در حدود ۱۸.۶ سال بوده است و از این زمان به بعد تا سال ۱۳۷۵ همچنان زیر ۲۰ سال باقی ماند. در سال ۱۳۸۰ میانه سنی پس از سه دهه به ۲۰ سال میرسد و از این سال به بعد روند افزایشی خود را طی میکند و سال ۱۴۰۰ به حدود ۳۳ سال رسید. پیش بینی میشود که در سال ۱۴۳۰ به رقمی در حدود ۴۷ سال میرسد.
🔹 از این رو درصد کهنسالی در جمعیت نیز از سال ۱۳۸۵ روند افزایشی به خود گرفته است و در سال ۱۴۰۰ به ۶.۷ درصد و ۳۰ سال پس از آن یعنی در سال ۱۴۳۰ به ۲۳.۵ درصد میرسد. همچنین در حالی که نسبت کهنسالی به کمسالان شاخص بین سالهای ۱۳۳۵ تا ۱۳۸۰ همواره بین ۷ تا ۱۳ درصد نوسان میکند، در سال ۱۳۸۵ به ۲۰ درصد رسیده است و روند افزایشی خود را بهسرعت ادامه میدهد و در فاصله سالهای ۱۴۲۰-۱۴۱۵ این رقم به بالاترین حد خواهد رسید.
(ماهنامه اجتماعی، اقتصادی، علمی و فرهنگی کار و جامعه ــ شماره ۱۶۹)
🔸 #به_قلم_اساتید: زهرا علوی
🔸 ادامه دارد...
🆔 @tahlil_shjr
شجر
#سبک_زندگی #تحلیل_کننده #جمعیت ✅ دشمن به دنبال دستکاری در آمار جمعیتی کشور است 1⃣ قسمت اول 🔸 رهب
#سبک_زندگی
#تحلیل_کننده
#جمعیت
✅ دشمن به دنبال دست کاری در آمار جمعیتی کشور است
2⃣ قسمت دوم - تضعیف شرق با دستکاری در روند جمعیتی
🔸 در طول تاریخ، جهان اسلام و کشورهای شرقی با وجود داشتن جمعیت زیاد و جوان بعنوان یک نهاد قدرتمند سیاسی اقتصادی مطرح بود.
🔸 از این رو غرب برای اینکه بتواند پایههای تمدنی شرق را متزلزل و در مقابل پایگاه انسانی خود را قوت بخشد، استانداردهای دوگانهای را در بحث جمعیت وضع کردند و از طریق نهادهای بینالمللی تلاش کردند که کشورهای خود در مسیر افزایش جمعیت و زاد و ولد قرار دهند و در مقابل کشورهای شرقی را برای کاهش نرخ رشد و زاد و ولد توجیه کنند و سیاست فرزند کمتر، زندگی بهتر را به صورت نهادینه شده از طریق نفوذ در ساختارهای حاکمیتی کشورهای شرقی جا انداختند.
🔸 ایران هم در صندوق جمعیت سازمان ملل و در نشستی که سازمان بهداشت جهانی در قاهره مصر در ۱۹۹۴ برگزار کرد، تعهد کرد که نرخ رشد جمعیت خود را کاهش دهد و این همزمان با دولت سازندگی شد.
🔸 اولین سرشماری ایران بعد از انقلاب در سال ۶۵ انجام شد، این سرشماری نشان داد که نرخ رشد جمعیتمان ۳.۹ درصد و نرخ باروری هم ۶ فرزند به ازای هر زن است؛ لذا با کمک نقشه غربیها و بیتوجهی مسئولین به این مهم سیاستهای تنظیم خانواده در سالهای ۶۵ و ۶۶ کلید خورد و خیلی زود وارد عرصه فرهنگسازی به عنوان مهمترین عرصه تأثیرگذاری و حصول نتیجه شد.
🔸 #به_قلم_اساتید: زهرا علوی
🔸 ادامه دارد...
🆔 @tahlil_shjr
شجر
#سبک_زندگی #تحلیل_کننده #جمعیت ✅ دشمن به دنبال دست کاری در آمار جمعیتی کشور است 2⃣ قسمت دوم - تضع
#سبک_زندگی
#تحلیل_کننده
#جمعیت
✅ دشمن به دنبال دست کاری در آمار جمعیتی کشور است
3⃣ قسمت سوم - اهمیت حمایت از طرح جوانی جمعیت
🔹 از این رو قانون حمایت از جوانی جمعیت به اندازهای مهم است که جدا از توجه به آمارهایی که زنگ هشدار را به صدا درآورده است، توجه به دیدگاه در این زمینه حساسیت جمعیتی را صدچندان میکند.
🔹 برژینسکی مشاور امنیت ملی کارتر چند سال پیش گفته است: "از فکر حمله پیشدستانه علیه تأسیسات هستهای ایران دوری کنید و گفتوگوها با تهران را حفظ کنید، چون زمان، آمارهای جمعیتی و تغییر نسل در ایران بهنفع نظام کنونی نیست".
🔹گرچه ادعا حمله به تأسیسات هستهای دروغی بیش نبود و هیچگاه عملی نخواهد شد، اما به نظر میرسد که دشمن نیز از طرق مختلف به دنبال دستکاری در آمارهای جمعیتی و زاد و ولد در کشورمان میباشد. بدون شک مؤلفه جمعیت تأثیر بسزایی در قدرت ملی دارد و به نوعی جمعیت زیاد تولید کننده قدرت برای کشور محسوب میشود.
🔹 در واقع اگر کشوری دارای جمعیت جوان و پویا باشد، مؤلفهای مهم در رشد اقتصادی و حتی زیربنای آن را در اختیار دارد. به همین دلیل بسیاری از کشورهای صنعتی و توسعهیافته نظیر آلمان، ژاپن، آمریکا، هلند و... با وجود استفاده بهینه از نیروی کار همچنان به دنبال افزایش فرزندآوری و جوانی جمعیت هستند چراکه بهخوبی میدانند پیری جمعیت موجب تضعیف اقتصادی آنان خواهد شد.
🔹 بنابران کوتاهی در این زمینه از طرف هیچ نهاد پذیرفته نیست که اگر این کوتاهی عمدی باشد، بدون شک خیانت به کشور و امنیت کشورمان محسوب میشود.
🔹 گرچه مهمترین عامل در تکفرزندی و عدم تمایل برخی خانوارها به فرزندآوری، عامل فرهنگ است و تغییر نگرش جامعه از باورهای قبلی به باور جدید تکفرزندی میباشد، اما عامل اقتصادی نیز از عوامل مؤثر میباشد. در این چنین شرایط رسانههای محور عبری- غربی با تمرکز بر تورم اقتصادی، بشدت فرزندآوری را نکوهش میکنند، اما نباید اجازه میدانداری دشمنان قسمخورده را در چنین شرایطی داد. از این رو رفتار ادارات مختلف در اجرایی قانون جوانی باید با دقت و با حساسیت بالا اجرایی شود.
بانکها یکی از عوامل مهم تشویق جوانان به ازدواج و فرزندآوری است که نحوه برخورد آن با مراجعین به وام ازدواج و فرزندآوری میتواند تأثیر مهمی در امنیت روانی جامعه هدف داشته باشد و سیاستهای دشمن را خنثی کند.
🔸 #به_قلم_اساتید: زهرا علوی
🔸 پایان
🆔 @tahlil_shjr
#ولایت_فقیه
#عزت_ملی #روابط_خارجی #مرزبندی_با_دشمن
#معنویت_و_اخلاق
#نشریه #خط_حزب_الله
✅ احیاگر اسلام
🆔 @tahlil_shjr
خط حزب الله ۳۵۳.pdf
4.2M
#ولایت_فقیه
#عزت_ملی #روابط_خارجی #مرزبندی_با_دشمن
#معنویت_و_اخلاق
#نشریه #خط_حزب_الله
✅ احیاگر اسلام
🔶 خط حزبالله در شماره این هفته خود بخشی از دستنوشته پاسخ رهبر انقلاب اسلامی به نامه دبیر کل جنبش جهاد اسلامی پس از حوادث اخیر فلسطین را منتشر کرده است.
🔹 سخن هفته خط حزبالله، ابعاد و شیوه مبارزاتی امام سجاد(علیه السلام) پس از قیام عاشورا را بر اساس بیانات حضرت آیتالله خامنهای مرور کرده است.
🔸 گزارش هفته این شماره خط حزبالله، با عنوان «مقابله با پیمان جنایت و سلطهطلبی» نگاهی به سابقه تاریخی و عملکرد استعماری ناتو علیه ملتها، داشته است.
🌷 شمارهی این هفتهی خط حزبالله، به روح مطهر سردار سرافراز، شهید حاج حسین همدانی تقدیم میشود.
🔸 خط حزبالله، شماره ۳۵۳
🆔 @tahlil_shjr
#عزت_ملی
#مرزبندی_با_دشمن
#معنویت_و_اخلاق
#تحلیل_کننده
#سلمان_رشدی
✅ تأملی بر یک ترور
🔶 ترور سلمان رشدی، نویسنده هتاک و مهدورالدم کتاب آیات شیطانی در روز گذشته، بازخورد خبری بسیاری در رسانهها داشته است.
🔳 گزارههای خبری
▪️ رسانه آمریکایی دیلیمیل گزارش داد: «سلمان رشدی ۱۰ تا ۱۵ چاقو خورده که یکی از آنها به گردن او اصابت کرده است.»
▪️ کتاب آیات شیطانی نوشته سلمان رشدی، نویسنده هندیتبار مقیم انگلیس، ۴ مهر ۱۳۶۷ از سوی انتشارات پنگوئن انگلیس به چاپ رسید؛ کتابی که در قالب رمانی خیالی، استعارهگونه و کنایهآمیز به وهن پیامبر اسلام(ص)، جبرئیل، یاران پیامبر و همسران ایشان و همچنین مفاهیمی همچون وحی میپرداخت.
در پی این توهین آشکار و برنامهریزیشده به مقدسات اسلامی، امام خمینی(ره) در ۲۵ بهمن ۱۳۶۷ فتوای اعدام سلمان رشدی و عوامل آگاه در این هتک حرمت را صادر کرده و اعلام کردند: «از مسلمانان غیور میخواهم تا در هر نقطه که آنان را یافتند، سریعاً آنها را اعدام نمایند تا دیگر کسی جرئت نکند به مقدسات مسلمین توهین نماید و هر کس در این راه کشته شود، شهید است؛ انشاءالله».
▪️ مرندی، مشاور تیم مذاکرهکننده کشورمان در واکنش به این ترور، در توییتی نوشت: «من برای نویسندهای که نفرت و تحقیر بیپایان نسبت به مسلمانان و اسلام میریزد، اشک نمیریزم؛ اما آیا عجیب نیست که با نزدیک شدن به توافق هستهای احتمالی، آمریکا ادعاهایی در مورد ضربه زدن به بولتون داشته باشد... و سپس این اتفاق میافتد؟».
🔷 گزارههای تحلیلی
🔹 سلمان رشدی از اولین نویسندگانی بود که با سبکی وهنآلود نسبت به اسلام و پیامبر(ص)، اقدام به نگارش کتابی موهن با نام آیات شیطانی نمود؛ توهین آشکار سلمان رشدی به اسلام و پیامبر مهر و رحمت در این کتاب باعث گردید که امام خمینی فتوای مهدورالدم بودن او را صادر کند.
🔹 بیشک هلاکت چنین فردی از سوی هر انسان آزاده و مسلمانی (چه شیعه و چه سنی) محل خوشحالی دارد و شاید سالها مسلمانان و آزادگان جهان که توهین به پیامبر اسلام را برنمیتافتهاند، منتظر چنین خبری بودند.
🔹 اما تا به این لحظه پیرامون انگیزه ضارب برای ترور سلمان رشدی خبرهایی قطعی منتشر نگردیده است؛ لذا نمیتوان پیرامون آن یک تحلیل جامعومانع ارائه داد و تنها بر اساس احتمالات پیرامون این ترور میتوان دو سناریو را مفروض داشت:
1⃣ سناریو اول که توسط محمد مرندی مشاور رسانهای تیم مذاکرهکننده هستهای و برخی تحلیلگران منتشر گردید، ارتباط این ترور را با مذاکرات هستهای و با هدف تأثیر بر مذاکرات و یا کلید زدن سناریوی حقوق بشری علیه ایران میداند.
2⃣ در سناریوی دوم، میتواند این ترور با نگاه فردی و با انگیزه دینی، با هدف انتقام از توهینهای این نویسنده باشد. بیشک پاسداشت فتوای امام پس از سالها توسط فردی ساکن آمریکا که با اینکه امام راحل و زمانه زندگانی او را درک نکرده ولی فرزند معنوی مکتب ایشان محسوب میگردد، نکتهای قابلتأمل و موجب افتخار برای همه ملل مسلمان است.
🔶 نکته پایانی
🔸 امام راحل در حکم تاریخیشان برای ترور سلمان رشدی نوشتهاند: «تا دیگر کسی جرئت نکند به مقدسات مسلمین توهین نماید»؛ لذا یکی از کارکردهای چنین حرکتی را باید بازدارندگی در اهانت به اسلام و مقدسات اسلامی دانست. بیشک شروع چنین بازدارندگیای در زمانی که در غرب به بهانه حقوق بشر، اقدام به قرآن سوزی و چاپ کاریکاتور علیه پیامبر(ص) و مقدسات اسلامی مینمایند، موجب مسرت و خوشحالی برای همه مسلمانان خواهد بود.
🔸 #به_قلم_اساتید: یعقوب ربیعی
🆔 @tahlil_shjr
#عزت_ملی
#روابط_خارجی #مرزبندی_با_دشمن
#تحلیل_کننده
#مذاکره #برجام
✅ سرنوشت متن پیشنهادی اتحادیه اروپا!
🔶 جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات وین در پی آن بود تا دو هدف اساسی، نسبت معین و معناداری با واقعیت پیدا کند:
1⃣ نخست اینکه هیچ موضوعی نباید بهعنوان اهرم فشار در آینده علیه ایران باقی بماند؛ بهعبارتدیگر مباحث پادمانی بهصورت کامل تعیین تکلیف شود.
2⃣ دوم، رفع تحریمها بایستی باثبات و پایدار باشد؛ به این معنا که شرکتها و فعالان اقتصادی از روابط و انعقاد قرارداد با ایران اطمینان لازم را پیدا کنند.
🔹 عدم پذیرش خواست منطقی ایران مبنی بر حفظ پایداری رفع تحریمها معنای دیگرش آن است که آمریکا به دنبال حفظ اثربخشی تحریمها حتی پس از انعقاد توافق است. ایران با قاطعیت چنین چیزی را نخواهد پذیرفت. طرف مقابل بایستی میان گذشته و آینده یکی را انتخاب کند.
🔸 انتخاب ایران، آینده است؛ نمیتوان از یکسو مدعی حلوفصل مسائل گذشته شد و ادعای حرکت به سمت آینده را داشت و از دیگر سو ادعاهایی واهی مربوط به گذشته را برای اعمال فشار در آینده علیه ایران باقی گذاشت.
🔹 بهطور طبیعی هنوز زود است که بتوان قضاوت نهایی و قطعی درباره نتایج نشست وین ارائه کرد. درباره مذاکرات وین و متنی که از سوی هماهنگکننده اتحادیه اروپا پیشنهاد شده است، دو رویکرد کلی قابل ارزیابی است؛ همه کشورهای طرف مذاکرات به غیر از ایران متن ارائه شده را متنی معرفی کردهاند که میتوان حول آن توافق هستهای را احیاء کرد. نماینده روسیه درباره متن مذاکرات هستهای مدعی شد متن بد نیست و یک سازش بسیار معقول است. وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که دولتش آماده است تا بهسرعت توافق احیای برجام بر اساس پیشنهادات ارائه شده توسط اتحادیه اروپا را امضا کند.
🔸 در این میان در جمهوری اسلامی ایران هیچ مقام مسئولی تاکنون درباره متن پیشنهادی به شکل سلبی و یا ایجابی اظهارنظر نکرده است. هرچند نمیتوان منکر برخی پیشرفتها در مذاکرات وین شد؛ اما منطقی است که ایران تا زمانیکه سطح معقولی از انتظارات و توقعات مورد نظرش در متن پیشنهادی تحقق پیدا نکند، بهطور قاطع اعلام نظر ننماید.
🔹 با همه آنچه از ارزیابی اولیه درباره متن پیشنهادی گفته شد اما واقعیت آن است که هنوز نمیتوان در دنیای سیال و پرنوسان سیاست و مذاکراتی که متغیرهای متنوع در آن دخالت دارد، از هیچ امر قطعی و یقینآور درباره حصول توافق سخن گفت.
اما میتوان به دو نکته با اطمینان بیشتری پرداخت:
1⃣ یکی آنکه وین شاید آخرین ایستگاه مذاکرات برای احیای توافق هستهای باشد.
2⃣ دوم اینکه کشورهای طرف مذاکرات هیچگاه به اندازه مقطع کنونی به احیای توافق نزدیک نبودهاند.
🔸 #به_قلم_اساتید: عزیز غضنفری، کارشناس مسائل سیاسی
🆔 @tahlil_shjr
جوانسازی جمعیت؛ چالشها، راهکارها و فرصتها.pdf
2.47M
#عزت_ملی
#سبک_زندگی
#تحلیل_کننده
#جمعیت
✅ جوانسازی جمعیت؛ چالشها، راهکارها و فرصتها
🔸 جمعیت جوان یکی از عوامل مهم اقتدار و از پایههای اصلی قدرت و رشد اقتصادی اجتماعی کشورها محسوب میشود.
🔹 قدرت و توسعه هر کشور در رابطه با نیروی انسانی و جمعیت معنا پیدا میکند. حرکت به سمت توسعه همهجانبه نیاز جدی به توسعه و ارتقای سرمایه انسانی دارد.
🆔 @tahlil_shjr
#اقتصاد
#تحلیل_کننده
#دانش_بنیان #نفت
#تولید_دانش_بنیان_اشتغال_آفرین
✅ تولید صنعت نفت را با تکیه بر توان دانشبنیان افزایش خواهیم داد
1️⃣ با توجه به شعار امسال و تأکیدات زیادی که رهبر انقلاب در حوزه تسریدادن رویکرد دانشبنیان به صنایع سنگین و پیچیده مانند صنعت نفت دارند، وزارتخانه تحت مسئولیت شما برای سال جاری و فعالیتهای پیش رو چه اقداماتی پیرامون این موضوع انجام داده یا در دست اقدام دارد؟
🔸 بحث دانشبنیان کردن صنعت نفت اعم از بحث افزایش تولید هست و این افزایش تولید هم باید از توان شرکتهای دانشبنیان نشئت گرفته باشد تا ما بتوانیم افزایش تولید داشته باشیم. حالا این تولیدات هم تولید گاز و نفت و هم تولید فرآوردههای نفتی و محصولات پتروشیمی است.
🔹 ما در وزارت نفت، در پنج حوزه فراخوان دادیم تا بتوانیم از توان شرکتهای دانشبنیان برای افزایش تولید استفاده کنیم.
🔸 بحث چاههای کم بازده و بهینهسازی مصرف سوخت در جمعآوری گازها، نیازها و کالاهای وارداتی وزارت نفت که از خارج وارد میشد و زنجیره صنایع تکمیلی پتروشیمی از جمله این حوزههاست.
🔹 بیش از دویستوپنج شرکت مشارکت کردند که همکاران ما در حال ارزیابی این شرکتها هستند.
🔸 انشاءالله بتوانیم در این حوزهها تولیدمان را دانشبنیان کنیم تا کاهش هزینه و افزایش بهرهوری اتفاق بیفتد.
🔸 #گفتگو_با_اساتید: آقای جواد اوجی، وزیر نفت
⚡️ ادامه دارد...
🆔 @tahlil_shjr
#عزت_ملی #روابط_خارجی
#اقتصاد
#تحلیل_کننده
#واردات #خودرو
✅ واردات چگونه به ثبات صنعت خودروسازی کمک میکند؟
1️⃣ قسمت اول - مقدمه
🔸 در دو ماه اخیر بازار خودرو باثبات بوده و در حال حاضر اصلیترين و مهمترین چالش بازار خودرو محدوديت عرضه است؛ حتی ميزان تقاضا کاهش يافته و تقاضای کاذب در اين بازار مشاهده نمیشود. در واقع همه طرفها در بازار خودرو منتظر تعيين تکليف واردات هستند؛ از اين رو حتی نوسانات نرخ دلار روی قيمتهای خودرو تأثير نگذاشته است.
🔹 هرچند تقاضای کاذب در بازار آزاد وجود ندارد، ولی شاهد اين تقاضا در بخش خريد کارخانهای هستیم و ديديم برای حدود ۷۷ هزار دستگاه خودرو که در دور دوم قرعهکشی سامانه يکپارچه تخصيص خودرو عرضه شد، بيش از ۶ ميليون نفر ثبت نام کردند. همه اين افراد متقاضی خريد خودرو نيستند، بلکه با توجه به فاصله صد در صدی قيمت کارخانه و بازار آزاد، تقاضای کاذب در اين بخش وجود دارد.
🔸 علاوه بر این، در سه سال گذشته محدوديت عرضه ناشی از کاهش توليد و ممنوعيت واردات باعث شده است وضعيت عرضه به گونهای باشد که حتی پاسخگوی تقاضای کم هم نيست، چه برسد به تقاضايی که در بازار خودروی ايران وجود دارد.
🔹 تثبیت شرایط اقتصادی کشور ازجمله موضوعات مهمی است که میتواند مانع بار افزایش تورم سه تا چهار درصدی شود که هر ماه بر قیمت خودرو تحمیل و با افزایش عرضه ایجاد میشود.
⚡️ادامه دارد...
🆔 @tahlil_shjr
شجر
#عزت_ملی #روابط_خارجی #اقتصاد #تحلیل_کننده #واردات #خودرو ✅ واردات چگونه به ثبات صنعت خودروسازی کم
#عزت_ملی #روابط_خارجی
#اقتصاد
#تحلیل_کننده
#واردات #خودرو
✅ واردات چگونه به ثبات صنعت خودروسازی کمک میکند؟
2️⃣ قسمت دوم
🔸 یکی از دلایل حذف خودروهایی مانند تیبا و سمند وجود ایرادهای فنی است که باعث ایجاد خطر برای مردم میشود؛ به همین دلیل وزارت صنعت، معدن و تجارت و خودروساز تشخیص دادند این خودروها از خط تولید خارج شوند.
🔹 موضوع مهم این است که دولت برای ساماندهی هر چه بهتر بازار باید خودروساز را مجاب به رفع ایراد و استانداردسازی کند تا بر تورم ماهیانه قیمت خودروها به دلیل عرضه پایین غلبه کند.
🔸 تثبیت شرایط اقتصادی کشور ازجمله موضوعات مهمی است که میتواند مانع بار افزایش تورم سه تا چهار درصدی شود که هر ماه بر قیمت خودرو تحمیل و با افزایش عرضه ایجاد میشود. افزایش عرضه در شرایط تحریم به معنای افزایش تولید نیست، زیرا در این شرایط مانع بزرگی در برابر افزایش تولید خواهد بود.
🔹 دولت تلاش میکند با افزایش عرضه بازار را سامان دهد، به همین دلیل در چند ماه گذشته موضوع واردات خودرو از سوی دولت و مجلس شورای اسلامی دنبال شده است. برای عبوراز شرایط تورم کنونی در قیمت خودرو لازم است دولت هر چه زودتر روی افزایش عرضه تمرکز کند، یعنی بخشی از عرضه را با واردات کلید بزند تا بازار به تعادل و توازن برسد.
🔸 نمیتوانیم لزوم واردات خودرو را کتمان کنیم، هر چند ممکن است به خاطر تدوین آییننامهها و سازوکارهای مربوط به چگونگی واردات، این موضوع مشمول زمان شود؛ اما درنهایت خودروی خارجی برای ایجاد تعادل بازار وارد کشور میشود. آنچه حائز اهمیت است، اینکه دست دولت برای جلوگیری از واردات در زمانی که تولید و واردات به حد کافی باشد و بازار به توازن برسد باز است، لذا نباید نگران باشیم که ممکن است واردات تولید ملی را تحتالشعاع خود قرار دهد.
🔹 به دلیل تحریمها و وجود مشکلاتی که ماحصل چند دهه مدیریت اشتباه در این بخش و سایر بخشهای اقتصادی است، دولت سیزدهم کار سختی برای ایجاد توازن و کاهش قیمت در بازار خودرو پیش روی دارد. باقی ماندن تحریمها و محدودیتهای ارزی به ایجاد تضاد سنگین برای دولت منجر شده است. امیدواریم دولت با تمام هجمهها و انتقادات ناحقی که تحمل میکند بتواند ابهامات و سختیهای پیش رو در ساماندهی صنعت خودرو را رفع کند، زیرا این دولت وارث سیاستگذاریهای غلط مانند قیمتگذاری دستوری یا قرعهکشی خودروست که در دولت گذشته ابداع شد.
🔸 تردیدی وجود ندارد، دولت آیت الله رئیسی برای کار کردن و خدمتگزاری واقعی وارد میدان شده است، اما باید پذیرفت سوء مدیریت دولتهای گذشته، شرایط سخت اقتصادی و تحریم مانع پیشبرد سریع اهداف مورد نظر دولت در راستای جراحی بزرگ اقتصادی است که این موضوع به صنعت خودرو نیز تعمیم مییابد.
🔹 مجموعه دولت به شدت مخالف قیمتگذاری دستوری، فروش قرعهکشی و توزیع رانت در صنعت خودرو هستند، ضمن اینکه به واردات خودرو به عنوان یکی از حقوق مردم احترام میگذارند، اما باید پذیرفت حذف این محدودیتها که ایجادکننده محدودیتهای ثانویه هستند، سخت و زمانبر است و باید به دولت برای انجام فعالیتهای مثبت اقتصادی فرصت داده شود.
🔸 #گفتگو_با_اساتید: حسن کریمی سنجری، کارشناس صنعت خودرو
⚡️پایان
🆔 @tahlil_shjr
#عدالت_و_مبارزه_با_فساد
#تحلیل_کننده
✅ شاخ غول فساد در شرکتهای دولتی
🔶 «به دنبال اصلاح بسترهای فسادزا هستیم و مصممیم تا با اصلاح نظامات گوناگون، زمینه فساد و رانت را از بین ببریم»؛ این جمله یکی از کلیدیترین بخشهای سخنرانی رئیسجمهور در جمع مردم کرمان در سفر هفته گذشته به این استان بود؛ موضوعی که نشان میدهد عزم دولت در مبارزه با فساد، رانت و ضد و بند جدی است.
🔷 عمل کردن به این شعار پایهای، نیازمند توجه به چند نکته است
1⃣ گام اول در این مسیر، اصلاح بسترهای فسادزا در درون قوه مجریه است؛ بهواقع نقطه آغازین مبارزه با فساد، خانهتکانی در دولت و بر هم زدن مناسبات غلط گذشته در مؤسسات و ادارات دولتی است. دراینبین شرکتها و هلدینگهای بزرگ دولتی نیازمند توجه و نظارت بیشتری است؛ چراکه با توجه به حجم سنگین گردش مالی در این شرکتها، زمینه و انگیزه فساد بهمراتب بیشتر است. علاوه بر این، سطوح دستمزد و پاداشها هم در این مجموعهها، در مقایسه با سایر بخشهای دولتی، ناعادلانه و در پارهای از موارد نجومی است و هم اینکه شفافیت و پاسخگویی در سطح قابل قبولی وجود ندارد.
2⃣ پیشنیاز خانهتکانی در دولت، گماردن کارگزارانی صالح و متخصص برای مبارزه با فساد است؛ آنطور که برمیآید، علیرغم گذشت یک سال از روی کار آمدن دولت سیزدهم، همچنان بسیاری مناصب و مسئولیتها در اختیار تفکرات گذشته است؛ تفکری که اعتقادی به برهم زدن زمین بازی و تغییر بسترها و مناسبات فعلی ندارد. مدیریت طولانیمدت و رسوب این تفکرات بر حوزههای اقتصادی، برای برخی توهم مالکیت به وجود آورده است، درحالیکه اموال و داراییها و سرمایههای ملی این شرکتها متعلق به تمام مردم است و مدیران دولتی به وکالت از طرف مردم مدیریت آنها را بر عهده دارند.
🔶 نکته پایانی
🔸 باید بپذیریم تا در رفتارها تغییری حاصل نشود، نمیتوان انتظار تغییر در نتایج را داشت؛ نمیشود همچنان بر طبل گذشته کوبید، سپس انتظار معجزه داشت. تداوم بسترهای فسادزا، روندهایی غلط را جا انداختهاند؛ روندهایی که با روال عادی قابل اصلاح نیست و نیازمند حرکتی انقلابی، علمی و منطقی است. البته شکستن شاخ غول فساد بهتنهایی و صرفاً توسط قوه مجریه شدنی نیست، بلکه از در هم کنش فعالیت هماهنگ قوای سهگانه، نیروهای انتظامی و امنیتی، تشکلهای مردمی و آحاد مردم برای تغییر روندهای فسادزا به سمت بسترهای سالم به وجود میآید.
🔸 #به_قلم_اساتید: حسین حسینی نژاد
🆔 @tahlil_shjr
#عزت_ملی
#استقلال_و_آزادی
#تحلیل_کننده
#جریان_های_سیاسی #آزادی_بیان
✅ کدام آزادی بیان؟!
🔶 عصر روز جمعه هفدهم تیرماه مصطفی تاجزاده از محکومان امنیتی فتنه ۸۸، به اتهام اجتماع و تبانی جهت اقدام علیه امنیت کشور، نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی بازداشت شد. تاجزاده در اظهارات و موضعگیریهایش انتقادات تندی به قانون اساسی، جایگاه ولایتفقیه، انتخابات، سیاست خارجی و ... مطرح نموده بود.
🔳 گزارههای خبری
▪️ صبح شنبه جلسه رسیدگی به اتهامات مصطفی تاجزاده در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی، برگزار و کیفرخواست متهم با طرح سه عنوان اتهامی ازجمله اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی، با ذکر مصادیقی پیرامون هرکدام از عناوین اتهامی قرائت شد.
▪️ پس از قرائت کیفرخواست، رئیس دادگاه از متهم خواست در خصوص اتهاماتی که با ذکر مصادیق و مستندات به وی وارد گردیده توضیح دهد و از خود دفاع کند که تاجزاده پاسخگو نبود.
▪️ پسازاین، قاضی صلواتی با توجه به تفهیم اتهام متهم و امتناع تاجزاده از پاسخگویی به سؤالات دادگاه، به وی فرصت دفاع آخر را داد که تاجزاده مجدداً سخن یا دفاعی را مطرح ننمود و درنتیجه رئیس دادگاه ختم رسیدگی را اعلام نمود تا در مهلت قانونی مقرر نسبت به صدور رأی اقدام نماید.
▪️ «فخرالسادات محتشمی پور» همسر تاجزاده در اظهارنظر ویدئویی از قول همسرش گفته است: «تاجزاده از ابتدا گفته بود که در دادگاه شرکت نمیکند و دادگاه را غیرقانونی میداند.»
وی در ادامه با تکرار اهانتها به نظام از پرونده و جرم همسرش اظهار بیاطلاعی کرده است!
🔷 گزارههای تحلیلی
🔹 اکثر اظهاراتی که در خصوص زیر سؤال بردن بازداشت تاجزاده و دادگاه او مطرح میشود، بر اساس شبههای است که بر مصداق جرم بودن اظهارات و اقدامات رسانهای تاجزاده وارد میکنند و آن را مصداق آزادی بیان عنوان میکنند؛ در پاسخ به این شبهه باید پرسید آیا میتوان به بهانه آزادی بیان هر بیان و تحلیل مسموم و کذبی را در جامعه انتشار داد؟ اساساً منطق جرم انگاری در این حوزه چیست؟
🔹 اگر تندروهای جریان اصلاحات خود را خط امامی میدانند، شایسته است خط و حدّ امام را هم به رسمیت بشناسند که ایشان فرمودند: «در حکومت اسلامی همه افراد دارای آزادی در هرگونه عقیدهای هستند، ولکن آزادی خرابکاری را ندارند...
در جمهوری اسلامی هیچ فرد و یا گروه وابسته به قدرتهای خارجی را اجازه خیانت نمیدهیم...
مردم آزادند در اسلام، هم در بیان عقاید و هم در اعمال، مادامیکه توطئه در کار نباشد و مسائلی را عنوان نکنند که نسل ایران را منحرف کنند...
آزادی غیر از توطئه است. آزادی، آزادی بیان است؛ هرچه میخواهند بگویند، توطئه نکنند.»
اقدامات و اظهارات امثال تاجزاده در سالهای ۷۸ و ۸۸ و دعوت به اغتشاش و خرابکاری در ۹۶ و ۹۸ را میبایست با این مبنا و معیار سنجید.
🔹 اگر مبنا و آرمان تندروهای جریان اصلاحات، آمریکاست؛ باید گفت در آمریکا نیز در کنار پذیرش عمومی مفهوم آزادی بیان، توافقی عمومی وجود دارد که باید برای آن حدومرز مشخص کرد.
بهعنوانمثال در آمریکا محدودیتهای ذیل بر بیان وضع شده است: سخنانی که به منافع اشخاص ضرر بزند (مانند تهمت و افترا)؛ سخنانی که به جامعه بهصورت کلی صدمه میزنند یا سخنانی که مخل نظم عمومی باشند (مثلاً سخنانی که باعث ایجاد وحشت عمومی شود) و ... .
هیچ نظامی بهمانند جمهوری اسلامی در برابر فتنهگران و براندازان، انعطاف و سعهصدر نشان نداده است که مصداق اتم آن سران فتنه ۸۸ بودند که بااینهمه عطوفت نظام اسلامی، باز زبان هجو و لغوشان بهجای توبه و پشیمانی دراز است.
🔶 نکته پایانی
🔸 طیف طرفدار تاجزاده سابقه ۳۲ سال تصدیگری بر مسئولیتهای کلیدی در جمهوری اسلامی داشتهاند؛ اما اکنون خود را در جایگاه مطالبهگر قرار داده و سعی میکنند با دادن آدرس غلط و فتنهانگیزی و ایجاد شبهه و ابهام در اذهان مردم، خود را از زیر بار مسئولیت پاسخگویی خلاص کنند.
🔸 #به_قلم_اساتید: جواد خسروی
🆔 @tahlil_shjr
#معنویت_و_اخلاق
#تحلیل_کننده
#سلمان_رشدی
✅ جعلِ حدیث برای تطهیر سلمان رشدی
🔶 حسن آقامیری یکی از روحانیون خلع لباس شده که مدتهاست در فضای مجازی مسئول شبههپراکنی شده است پس از حمله به سلمان رشدی حدیثی از امام صادق(ع) نقل نموده، که در آن امام صادق(ع) میفرمایند ای اباصبا این فتک (ترور) است و رسول خدا از فتک نهی کرده است اسلام قید فتک است آن فرد را واگذار که خدا کفایتش خواهد کرد.
🔹 بررسی برخی کارشناسان حوزه حدیث نشان میدهد که حسن آقامیری عامدانه یا از سر جهالت حدیث امام صادق(ع) را اشتباه ترجمه کرده تا حمله به سلمان رشدی را تخطئه کند.
🔸 در متنِ اصلیِ حدیث عبارت فَسَتکفی غیرک به کار برده شده که به معنای واگذار کردن و سپردن برخورد با اهانت کننده به فرد دیگری است و فرد هتاک که جعد بن عبدالله نام داشته طبق حدیث پس از چند روز در خواب مرد (هر چند نحوه مرگش ذکر نشده است).
🔹 بررسی سیره پیامبر اسلام(ص) خلاف حرف آقامیری را نشان میدهد؛ چرا که ایشان به قتل غافلگیرانه افرادی مانند کعب بن اشرف شاعر جاهلی و از يهوديان بنی نضير، سفيان بن خالد بن نبيح الهذلی اللحيانی و... که افراد هتاک، توطئهگر علیه اسلام و غیر قابل هدایت بودند دستور دادهاند.
🔸 نکتهای که مشخص است تحلیل محتوای این روحانی خلع لباس شده نشان میدهد که در حال معرفی یک اسلامِ کاریکاتوری یا اسلامِ آمریکایی به جامعه خصوصاً نسل جوان است که بیش از آنکه به معرفت و شناخت اسلام کمک کند مسئول شبههپراکنی و ترویج اباحهگری در جامعه است.
🔸 #به_قلم_اساتید: یعقوب ربیعی
🆔 @tahlil_shjr