eitaa logo
تاریخ حوزه طهران
1.2هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
60 ویدیو
5 فایل
✍️به پژوهش و نگارش حمید سبحانی صدر ارتباط با ما: https://eitaa.com/hamid_sobhani_sadr
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹پس از پیروزی انقلاب، بر سر شهرنو بزرگترین مرکز فساد و فحشا در پایتخت چه آمد؟ 👇👇👇👇👇 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🔹پس از پیروزی انقلاب، بر سر شهرنو بزرگترین مرکز فساد و فحشا در پایتخت چه آمد؟ 🔸استاد می‌فرمایند:. اوایل انقلاب مردم به شهرنو حمله کردند و آنجا را به آتش کشیدند که آقای طالقانی موضع‌گیری سختی کردند و حق هم داشتند. چون دلیلی نداشت آنجا را به آتش بکشند. مرحوم که دادستان وقت انقلاب بود بنده را به دفتر خودشان دعوت کرد و پرسید: درباره این قلعه چه‌کار کنیم؟ گفتم: اگر بودجه به من بدهید، مشکل آنجا را حل می‌کنم. ایشان هم۳۰۰ هزار تومان که آن زمان پول زیادی بود در اختیارم گذاشت. بنده هم با آقای محمدی گیلانی مشورت کردم، ایشان فرمودند: بروید، من هم شما را کمک می‌کنم، ولی کار به شکلی انجام بگیرد که خلاف شرع نشود. گفتم اگر بخواهد خلاف شرع نشود، ما باید یک آماری از خانه‌های آنجا بگیریم، خانمها را و به خصوص جوانها را بخواهیم و با آنها صحبت کنیم. صاحبخانه ها را بخواهیم و با آنها صحبت کنیم. آمار خانه‌ها را گرفتند که ۱۱۲۰ خانه در آن چهاردیواری قلعه بود و کل این خانه‌ها محل زنا بود. یعنی هر اتاق در اختیار یک زن یا یک دختر قرارداشت. قرار شد خانه‌ها را از آنان بخریم که آن‌وقت هر خانه‌ای در آن منطقه، ده تا بیست هزار تومان قیمت داشت. پول زیادی را آقای گیلانی و قدوسی در اختیارم گذاشتند و همه حاضر به فروش خانه‌هایشان بودند، چون نمی‌گذاشتند کسی در آنجا به راحتی زندگی کند. پول تمام خانه‌ها را دادیم و سندها را به نام دادستانی انقلاب منتقل نمودم. سندها را هم خودم امضا کردم. تمام خانم‌هایی که دلشان می‌خواست به خانواده‌هایشان برگردند، به شهرستان‌ها برگرداندیم و آنهایی که می‌خواستند ازدواج کنند،‌ برای نجات این افراد گرفتار خیلی‌ها حاضر به ازدواج با آنها شدند. مخارج ما [برای حمایت مالی از این افراد] خیلی سنگین بود. لذا به آقای محمدی گیلانی عرض کردم: مردم در حد لازم پول داده‌اند، ولی کار گسترده‌ای است. ایشان یکبار حضور امام خمینی ره رفته و داستان را تعریف کردند. امام فرمودند: آقای انصاریان مجاز هستند که برای نجات آنها از سهم امام خرج کنند. به نظرم این یکی از فتواهای ویژه امام بود. 📖خاطرات استاد حسین انصاریان، سوره مهر، ص۳۰۹ و ۳۱۰ همراه با تلخیص. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
عارف عظیم الشأن در روز ۳ آذر ۱۳۲۸ش وفات نمود. برخی علمای تهران ابراز داشتند که دفن ایشان در نجف و کربلا و قم مانعی ندارد. به این معنا که میتوان مقدمات اعزام پیکر را فراهم کرد. فرزند ایشان آیت‌الله پاسخ می‌گوید: پدر راجع به حمل جنازه نظر موافقی نداشت و هرکس هم وصیت می‌کرد که جنازه‌اش را کربلا ببرند، اگر نزد پدر وصیت می‌کرد، پدر می‌فرمود: «کاری بکن امام حسین (ع) بیایند، نه اینکه تو را ببرند و بعد دوباره ملکه نقاله تو را به جای دیگر ببرند. به علاوه عده کثیری از قتله امام حسین (ع) هم در کربلا دفن شدند. هرکجا باشی اگر با امام حسین (ع) باشی، حضرت خودش به سراغت می‌آید.» حتی یکی از مادربزرگ ها به رحمت خدا رفته بود. اصرار کردند که جنازه را به کربلا ببرند. مرحوم پدر فرمودند: «تا حرمت مؤمنه از بین نرفته است، زودتر او را خاک کنید.» سرانجام پیکر مطهر آیت‌الله به حرم مطهر حضرت عبدالعظیم (ع) تشییع شد. ایشان در مکانی دفن شد که در ایام تحصن خود علیه در آن به عبادت و انجام نوافل می‌پرداخت. نوشته سنگ مزار وی نیز توسط آیت‌الله تحریر شد. 📚 ص۲۵۹ و ۲۶۰ 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
✨عنایت امام زمان(ع) به 🔻به مناسبت ۵ آذر سالروز درگذشت آیت‌الله در سال ۱۳۸۴ ش ✍️ استاد ارجمند حجت‌الاسلام در کتاب خود که شامل خاطرات و حکایاتی از علما و عرفا است، به نقل از آقای چنین آورده‌اند: مرحوم حاج علی پرهیزکار که مدت‌های طولانی کاروان به مکه می‌بردند، زمانی برایم نقل کردند که کنار بودم. در ضمیرم با امام زمان (ع) درد دل کردم که: آقا جان! بیست سال است به مکه می‌آیم، اما خبری نشد و هنوز خدمت شما نرسیدم. زمانی دیدم آقایی تشریف آوردند و فرمودند: به آقای سیبویه بگویید برای فرج من دعا کند! ایشان هم به حاج آقای سیبویه (که داخل حجر مشغول نماز بودند) گفت: آقا می‌فرمایند برای فرج من دعا کنید! آقای سیبویه هم با شنیدن این سخن می‌گوید‌: چشم! چشم! ولی هر دو توجه ندارند که این آقا کیست. کاروان از مکه به ایران بازگشت. در فرودگاه پسر حاج علی آقای پرهیزکار به استقبال پدر آمد و گفت: از مکه چه خبر؟ حاج علی آقا به پسر گفت: خبری نیست. از چه چیزی خبر می‌خواهید؟ پسر گفت: من خواب دیدم شما خدمت حضرت ولی عصر(عج) مشرف شدید. حاج آقای پرهیزکار تازه متوجه شد که آن بزرگواری که فرموده بود به آقای سیبویه بگویید برای فرج من دعا کنند، وجود نازنین امام زمان(عج) بودند و ناراحت از اینکه چرا به فرمایش حضرت توجه نکردند. 📚منبع: ص۱۶ و ۱۷ (انتشارات ) 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🗓 ۲۲ ربیع‌الثانی، سالروز رحلت فقیه مبارز، و حکیم و عارف عظیم الشأن آیت‌الله بود. شخصیتی که امام خمینی ره ایشان را نامیدند. 🔻 در کتاب ، آیت‌الله خسروشاهی را چنین وصف می‌کند: «دوست‌ مهربانتر از برادر، و صميمي‌تر از هر يار و دوست‌، و بي‌شائبه‌تر از هرگونه‌ توهّم‌ شائبه‌» و در عبارت خود خطاب به آیت‌الله خسروشاهی چنین می‌نگارد: «شما كه‌ يك‌ عمري‌ را در پي‌ معارف‌ الهيّه‌ گردش‌ كرده‌ايد، و براي‌ كشف‌ حُجُب‌ و شهود عياني‌ از هر گونه‌ سعيي‌ دريغ‌ نداريد، بلكه‌ اين‌ آرزوي‌ شماست‌ كه‌ در صدر شريفتان‌ مختفي‌ است‌، و دنبال‌ يك‌ انسان‌ كامل‌ ميگرديد كه‌ بطور يقين‌ خود را بدو بسپاريد؛ بحمدالله‌ و المنّه‌ عالمي‌ هستيد زحمت‌ كشيده‌ و سابقه‌دار، و به‌ قرآن‌ و اخبار معصومين‌ عليهم‌ السّلام‌ وارد، و دروس‌ حكمت‌ را نزد استادُنا العلاّمة‌ آية‌ الله‌ سيّد محمّد حسين‌ طباطبائي‌ مُدّ ظلُّه‌ العالي‌ خوانده‌ايد، و « شرح‌ منازل‌ السّآئِرين‌ » و « شرح‌ قَيصريّ بر فصوص‌ الحكم‌ » و « فتوحات‌ مكّيّة‌ » محيي‌ الدّين‌ عربي‌ را كاملاً ميدانيد.» 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🗓به مناسبت ۱۰ آذر سالروز شهادت آیت‌الله در سال ۱۳۱۶س ✍ با تشکیل مجلس دوم، آیت‌الله مدرس در تاریخ 28 ذی‌الحجه سال 1328 ه‍.ق در جلسات مجلس شرکت کرد و به‌عنوان طراز اول، مشغول دفاع از حریم اسلام و حاکمیت امت مسلمان شد. وی در با هرگونه خودکامگی، استبداد، قانون شکنی و نفوذ بیگانگان مخالفت و مبارزه می‌کرد. شهید مدرس در دوران نمایندگی مجلس، از جلسه 200 (19 محرم 1329) تا جلسه 326 (30 ذی الحجه 1329) مجلس شورای ملی بیش از 60 نطق ایراد کرد که 15 مورد اقتصادی، 11 مورد سیاسی، 5 مورد در باره امور فرهنگی و 29 نطق راجع به مباحث حقوقی و قضایی بود. با فرا رسیدن انتخابات دوره هفتم مجلس شورای ملی در سال 1307 رضاخان تصمیم گرفت به هر شکل ممکن از ورود مدرس و یارانش به مجلس جلوگیری کند و در همین راستا انتخاباتی کاملاً فرمایشی برگزار کرد، به نحوی که حتی یک رأی هم به اسم آیت‌الله مدرس از صندوق‌ها بیرون نیامد. پس از این که از ورود آیت‌الله مدرس به مجلس جلوگیری شد، وی جلسه‌های درس خود را در که مدتی نیابت تولیت آن را برعهده داشت، تشکیل داد و آن را به مرکز افشاگری و بیان اعمال خلاف قانون رژیم پهلوی تبدیل کرد. مدرس چنان بی پرده صحبت می‌کرد که خشم رضاخان را برمی‌انگیخت. 🔹منبع: پایگاه اینترنتی مرکز بررسی اسناد تاریخی 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
چشم تهران باز از یک داغ دیگر تر شده است شهر ما از سال‌های قبل خالی‌تر شده است ✨انا لله و انا الیه راجعون ✨روح پاک و بی‌آلایش فقیه و حکیم بزرگ حوزه تهران آیت‌الله به ملکوت اعلی پیوست. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🔰به مناسبت ۱۱ آذر سالروز شهادت ؛ میرزا که دانش‌آموخته بود... ✍️ ، روحانی مبارزی بود که دل در گرو ایران داشت. شجاعت، وطن‌پرستی و آزادی‌خواهی را از ویژگی‌های وی دانسته‌اند. مرحوم علی دوانی درباره ویژگی‌های میرزای جنگل می‌نویسد: میرزا سنین اول عمر را در مدرسه حاجی حسن واقع در «صالح­ آباد» رشت، و مدرسه «جامع» به آموختن صرف و نحو و تحصیلات دینی گذرانید. چند وقتی هم در تهران در به همین منظور اقامت گزید و می­ بایست قاعدتاً با این مقدمات، یک امام جماعت و یا یک مجتهد جامع­ الشرایط از کار درآید، اما حوادث و رخدادهای کشور افکارش را تغییر داد و عبا و عمامه را به تفنگ و فشنگ و نارنجک مبدل ساخت. میرزا مردی خوش‌هیکل و قوی ­البنیه و زاغ چشم، دارای سیمائی متبسم و بازوانی ورزیده و پیشانی باز بود. از لحاظ اجتماعی مؤدب و متواضع و خوش‌برخورد و از جنبه روحی عفیف و با عاطفه و معتقد به فرایض دینی و مؤمن به اصول اخلاقی بود. خاطراتی که از طلاب و دوستان ایام تحصیلش شنیده شد، مؤید این معنی است که میرزا کوچک از همان روزگار قدیم دارای صفاتی عالی و اخلاقی ممتاز بوده و بین طلاب و همسالانش شاگردی با استعداد، صریح ­اللهجه و طرفدار عدل و حامی مظلوم به شمار می­ رفته است. هر کس به دیگری تعدی می­کرد یا کمترین اجحاف و بی­ اعتدالی روا می­ داشت، مشت میرزا بالای سر متعدی بلند می ­شد و تجاوز دانش آموزان دینی را مطلقاً به حقوق یکدیگر چه در داخل مدرسه و در خارج از آن بی ­کیفر نمی ­گذاشت. 📚 منبع: نهضت روحانیون ایران؛ جلد ۲ 🕌@tarikh_hawzah_tehran
بسم الله الرحمن الرحیم انا لله و انا الیه راجعون ◼️ارتحال عالم ربانی حکیم متأله و فقیه مجاهد حضرت آیت الله سید رضی شیرازی را به حوزه های علمیه و مراجع عظام و خانواده مکرم و شاگردانش تسلیت عرض می کنم. این فیلسوف الهی از نوادگان مجاهد کبیر میرزای شیرازی و از شاگردان مرحوم علامه شعرانی و علامه رفیعی قزوینی و بزرگان دیگر در حوزه های علمیه نجف و قم و تهران بود. سالها در مدارس حوزوی و دانشگاه تهران و مراکز دیگری در داخل و خارج به تدریس و ترویج معارف و حکمت و فقاهت اسلامی پرداخت. این مجاهد انقلابی در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی ایران به دست گروهک فرقان ترور شد و قضای الهی بر آن بود که اهل مسجد و دانشگاهیان و حوزویان از او کسب فیض برند. حوزه علمیه تهران باید تنبه اساسی یابد که بزرگان حکمت و فقاهت را یکی یکی از دست می دهد و اما آیا جایگزینی برای آنها دارد؟ آیا حوزه علمیه تهران می تواند استاد حکیم سید رضی شیرازی دیگری تربیت کند؟ نگارنده پاسخی به این پرسش ها ندارد لکن می تواند عزیزان را به خاطرات معظم له درباره استادش علامه شعرانی که در کتاب اندیشه نامه علامه شعرانی آمده، ارجاع دهد؛ شاید پاسخی بیابند. مناسب است پژوهشگران اندیشه نامه آیت الله سید رضی شیرازی را مدون سازند و این شخصیت فرزانه را به همه ملت ها معرفی نمایند. رضوان و جنت الهی و ضیافت علوی نصیب این حکیم فقیه مجاهد باد. والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته ✍ عبدالحسین خسروپناه دزفولی ۱۱ آذر ۱۴۰۰ 🆔 @khosropanah_ir
🔰 در سوگ حوزه تهران! 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🏴در سوگ حوزه تهران! ✍ به نظر نگارنده، یکی از نکات برجسته حیات علمی و تبلیغی آیت‌الله آن است که پس از اتمام دوره تحصیلات خود _ که از نجف اشرف آغاز و به ختم شده بود _ اهتمامی جدی بر اقامت در تهران داشتند. شاید اگر این بزرگوار، بعدها برای اقامت و تدریس به قم می‌رفتند، در زمره یکی از مراجع عظام تقلید به شمار می‌آمدند. اما به صلاحدید خود ترجیح دادند در تهران بمانند و در حوزه تهران به تدریس بپردازند و با روحیه مردمی که داشتند، در سنگر مسجد، به تعلیم و تربیت عموم و تبلیغ معارف الهیه بپردازند. اینگونه بود که نام شریف بر تارک حوزه تهران می‌درخشید و از این‌رو دیدیم که ترجیع‌بند پیامهای تسلیت علما، مراجع تقلید و مسئولین کشور، تأیید و تأکید بر فقدان یکی از استوانه‌های حوزه تهران بوده است. حاج آقا رضی پرافتخار زیست و سعادتمندانه از این سرای طبیعت پر کشید. سالها با وجودش به حوزه تهران وزانت بخشید و در این سالهای اخیر که این حوزه دیرینه‌سال از حضور فقها و حکما خالی و خالی‌تر می‌شد، در کنار تنی چند از فقها و حکمای کهن‌سال، هنوز رمقی بود بر پیکر پررنج حوزه تهران. اکنون جای خالی‌اش فراوان احساس می‌شود. امثال حاج آقا رضی، برای حوزه تهرانِ دوران ما، هویت‌بخش بوده و هستند. اما با رفتنشان این پیکره، پیوسته بی‌رمق‌تر می‌شود. بزرگانی که صدافسوس، در گوشه و کنار این شهر، نفس‌هایشان به شماره افتاده، و این یعنی به شماره افتادن نفس‌های . به عقیده من حوزه تهران، اکنون چنان محتضری است که نفس‌های آخرش را می‌کشد. گویا با رفتن هریک از این فقها و حکمای پایتخت، شاهرگی از این پیکر، می‌خشکد. دلایل این مدعا هم فراوان است که در جای خود بسیار گفتنی و شنیدنی است. کاش دلسوزان و متولیان امر، زودتر چاره‌ای ببیندیشند و تا این محتضر به حیات نباتی نیفتاده، احیائش کنند. ▪️با شنیدن خبر ارتحال آیت‌الله سید رضی شیرازی این تک‌بیت بر زبانم جوشید که: چشم تهران باز از یک داغ دیگر تر شده است شهر ما از سال‌های قبل خالی‌تر شده است 🕌 @tarikh_hawzah_tehran