eitaa logo
تاریخ حوزه طهران
1.2هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
61 ویدیو
5 فایل
✍️به پژوهش و نگارش حمید سبحانی صدر ارتباط با ما: https://eitaa.com/hamid_sobhani_sadr
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰۲۷ دی سالروز شهادت شهید نواب صفوی مبنای فدائیان اسلام در اقدامات مسلحانه خود چه بود؟ 👇👇👇👇
. 🔰۲۷ دی سالروز شهادت شهید نواب صفوی 🔻پاسخ مكتوب پس از دستگیری، به سرتیپ كیهان خدیو درباره دلایل اقدام به ترور: «چون ایران متكی بر قوانین قرآن و اسلام است و تصریحات اكیدی دارد بر اینكه مملكت ایران، مملكت رسمی اسلامی است و نیز شاه باید مروج مذهب شیعه باشد و قوانین مصوبه مجلس بایستی هیچگونه مباینت و مخالفتی با قوانین اسلام نداشته باشد، بنابراین هر قانونی كه برخلاف اسلام باشد ملغی و غیر قانونی است و وظیفه هیأت حاكمه، اجرای قوانین اسلام در مملكت بوده و در غیر این صورت رسمیت و قانونیت ندارد. و می‌بینیم كه شعائر اسلامی همگی از میان رفته و شدیدترین هجوم علیه اسلام رایج است و این هجوم سال‌هاست از طرف هیأت حاكمه رایج شده كه هیچ سابقه نداشته است. بنابراین شخص شاه و هیأت حاكمه عموماً مهاجمین شدیدی علیه اسلام بوده‌اند و بنابراین از نظر قانون اساسی، قانونی نیستند و رسمیت ندارند. در مقابل این هجوم همه جانبه هیأت حاكمه، اسلام و قانون اساسی دفاع را بر هر مسلمان عاقل و مكلفی واجب نموده است و از اول و آغاز هم جزو ضروریات اسلام، دفاع را قرار داده است و «ضروری» هم آن حكمی است كه احتیاجی به فتوای مجتهد نداشته و به استنباط و فتوا ابداً بستگی ندارد. پس كسی كه برای دفاع از قوانین اسلام، علیه حكومت یا شخص شاه، فعلی انجام داده، انجام وظیفه واجب نموده است. بنابراین من و برادران دینی نزدیكم با كمال وضوح و روشنی، سال‌ها و ماه‌ها و هفته‌ها تذكر داده و كتاب‌ها نوشته و گفته‌ایم قوانین اسلام را اجرا كنید و هرچه بیشتر گفتیم، كمتر نتیجه گرفتیم. به ناچار برای انجام وظیفه دفاعی واجب، قدم‌های خیلی كوچكی برداشتیم. سید مجتبی نواب صفوی.» 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🔹به مناسبت ۲۸ دی سالروز رحلت آیت‌الله فرزند عارف عظیم‌الشأن آیت‌الله ✍کنت لوکا گائتانی لاواتلی از خانواده‌ای اشرافی و از دوستان شهید فرزند سوپر میلیاردر ایتالیایی و صاحب فیات و باشگاه فوتبال یوونتوس بود. پدر لوکا مالک کارخانه بزرگ و قدیمی تولید مشروبات الکلی به نام Montalcino می‌باشد. لوکا از زمان کودکی از دوستان ادواردو آنیلی بود. وی در سال ۱۹۸۸ به همراه ادواردو به ایران آمد. قدیری ابیانه از دوستان ادواردو در جلسه‌ای به مدت دو ساعت با لوکا در هتل آزادی صحبت می‌کند و این جلسه منجر به اسلام آوردن وی و پذیرش تشیع می‌شود، سپس به اتفاق هم به منزل آیت‌الله سید علی گلپایگانی واقع در یوسف‌آباد می‌روند و آنجا مراسم تشرف لوکا به تشیع برگزار می‌گردد. لوکا در این سفر به همراه ادواردو به مناطق جنگی جنوب کشور سفر می‌کند. دکتر قدیری ابیانه می‌گوید در ملاقاتی در هتل آزادی تهران با او داشتم به این نتیجه رسیدم که او در کلیات اسلام مشکلی ندارد، اما عاملی باعث می‌شود که از پذیرش اسلام امتناع کند. با شناختی که از تبلیغات ایتالیا در مورد اسلام و حجاب و وضعیت زن در اسلام داشتم، متوجه شدم مشکل او فلسفه حجاب در اسلام است. لوکا پس از گفتگو پیرامون سؤالات و شبهات خود در منزل آیت‌الله سید علی هاشمی گلپایگانی به دین اسلام می‌گراید. پی از شهادت ادواردو، لوکا از بیم فشارها و تهدیدات صهیونیستها اسلام آوردن خویش را پنهان نمود، اما او نیز سرانجام به نحوی مشابه ادواردو در تاریخ دوم آپریل ۲۰۰۷ به شهادت رسید. 🕌@tarikh_hawzah_tehran
🗓 به مناسبت ۲۹ دی سالروز درگذشت آیت‌الله سید احمد خوانساری ✍️ سال ۱۳۳۱ ش که وفات کرد، اهالی تهران از آیت‌الله‌العظمی بروجردی(ره) تقاضا کردند که شخصیت با کفایتی را به تهران اعزام دارند تا در اقامه نماز کرده و به امور دینی مردم بپردازند و مرحوم آیت‌الله بروجردی آیت‌الله را به تهران می‌فرستد. ایشان بلافاصله تمام اشتغالات علمی خود را قطع و به تهران عزیمت کرد و در آنجا علاوه بر امامت جماعت مسجد سید عزیزالله و رفع گرفتاری‌های مردم، به تدریس خارج فقه نیز پرداخت. ✨از جمله بازاریانی که در آمدن آیت‌الله خوانساری به تهران نقش داشتند باید به مرحوم حاج محمدحسن اخوان اشاره کرد. آیت‌الله خوانساری هر از گاه به دیدن بازاریان متدین می‌رفت و لحظاتی در حجره آنها و با ایشان گفتگو می‌کرد. از جمله این بازاریان، حاج محمدحسن اخوان بود که آقای خوانساری زیاد به حجره او می‌رفتند تا آنکه عده‌ای کرارا به ایشان خرده گرفتند که در شأن شما نیست که در دکان بازاریان می‌نشینید و کار را به آنجا رساندند که آیت‌الله خوانساری رفتن به مغازه بازاریان را ترک کرد. 💡آقای مصطفی اخوان برایم نقل می‌کرد که پدرش مرحوم ماجرای بالا را برای تعریف کرد و استاد مطهری [قریب به این مضمون] فرمودند: من شک ندارم این اتفاق با چند واسطه به استعمار [و دستگاه پهلوی] برمی‌گردد که می‌خواستند ارتباط آیت‌الله خوانساری را با بازار قطع کنند. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🔻پی‌نوشت: ۱. آیت‌الله خوانساری که در عداد مراجع تقلید بود، وقتی تکلیف خود را در هجرت به پایتخت می‌بیند، بدون تردید و معطلی به تهران می‌آید. نه اینکه تا پایان عمر به تدریس و افتاء در حوزه قم اکتفا کند. ۲. بازار یک مرکز کاملا راهبردی است و پیوند آن با حوزه و روحانیت در سلامت و ساماندهی بازار و در نتیجه اقتصاد کشور و همچنین اقتدار جریان دین مؤثر است. اگر امروز شاهد ضعف تقیدات دینی و گسست میان بازار و حوزه هستیم نتیجه سیاستهای مخفی و غفلت حوزه و روحانیت است. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🔸«این حوزه قرار بود ناظر بر سیاست باشد، نه متصدی سیاست و موفقیت‌هایی نیز کسب کرد، اما از آنجا که این شرط عمل نشد، دچار آسیب شدیم.» این قسمتی از بیانات آیت‌الله محقق داماد در نشست صد سالگی حوزه علمیه قم است. 💡اما آنچه به نظر می‌رسد: ✍ حوزه و روحانیت را که نمی‌توان از سیاست جدا کرد؛ همانگونه که سیره پیامبر(ص) و امیرمؤمنان(ع) صرفا نظارت بر سیاست نبود! شکل‌گیری حوزه قم در آن مقطع، اقدامی بسیار هوشمندانه و موفق بود و سیره امام خمینی(ره) هم حرکتی در امتداد روش حاج شیخ و آیت‌الله بروجردی، و متناسب با مقتضیات زمان به‌شمار می‌آید. اما به باور من مشکل امروز روحانیت، تمرکز حوزه در قم است! وقتی روند حوزه قم در طول چند دهه به خالی شدن به عنوان انجامید، حوزه و روحانیت به وضع فعلی دچار شد. راه حل در کنار کشیدن حوزه از عرصه سیاست نیست که این برخلاف سیره معصومین(ع) است، بلکه راه حل (با حفظ عظمت و بلندای حوزه قم) در احیاء و به اوج رساندن دوباره حوزه‌ی پایتخت است تا مناسباتش با بدنه مردم مجددا شکل بگیرد؛ تا کارکردش در عرصه حکمرانی و پیوندش با دانشگاه، بازار و ... ترمیم شود و گرنه تمرکز حوزه در قم، به انزوای بیشتر حوزه از بدنه اجتماع می‌انجامد. چرا فکر می‌کنیم دلیل محبوبیت بیشتر روحانیت در گذشته عدم تصدی‌گری سیاسی بوده؟ چرا به این نمی‌اندیشیم که در چند قرن گذشته، هرجا دارالخلافه و پایتخت بود، تمرکز حوزه و روحانیت در آن بیشتر می‌شد و در این سالهای اخیر همه چیز برعکس شده؟ چرا به سیره آیت‌الله بروجردی و حاج شیخ عبدالکریم حائری نمی‌نگریم که مجتهدینی توانمند را به تهران می‌فرستادند تا با استقرار در محله‌های مختلف پایتخت، مستقیما در پیوند با مردم به ترویج دین بپردازند؟ چند مسجد در گوشه‌گوشه تهران نام ببریم که بانی یا نخستین امام آن مجتهدی از فرستادگان این دو مرجع بزرگ بوده است تا در کنار مردم و با آنها زندگی کنند و‌ حجت زندگی‌شان باشند؟ چقدر از شاگردان حضرت امام در مساجد و حسینیه‌های تهران پخش شدند تا مردم را از ظلمات طاغوت نجات دهند؟ روزگاری که حوزه تهران در فقه و حکمت در نقطه اوج قرار داشت، هم در عرصه حکمرانی فعال بود، هم علما ملجأ و پناه مردم هر محله بودند، هم گردانه اقتصاد بازار بر مدار دیانت و انصاف می‌چرخید، هم اینقدر بار بر دوش دستگاه قضا نبود. امروز به یک حاج شیخ عبدالکریم دیگری نیاز هست تا با همه وزانت علمی و معنوی خود، با هجرت به تهران، پرچم احیاگری حوزه و روحانیت را در عاصمه شیعه بلند کند. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🗓 به مناسبت درگذشت فقیه و حکیم و عارف عظیم‌الشأن آيت‌الله در ۲ بهمن ۱۳۹۵ ✨ آیت‌الله خسروشاهی در خاطرات خود می‌نویسند: «بنده‌‌ در زمان‌ مرحوم‌ امام‌ تقريباً فاصله‌ گرفتم‌ از کرمانشاه و نتوانستم‌ آنجا بمانم‌. بعضي‌ از برادراني‌ كه‌ به ما محبت‌ داشتند خدمت‌ ايشان‌ عريضه‌اي‌ دادند كه‌ فلاني‌ برگردد. ايشان‌ هم‌ به‌ من‌ فرمودند كه‌ بگردم‌. بنده‌ عذر و ناراحتي‌هاي‌ خودم‌ را گفتم‌ ايشان‌ گفتند معذالك‌ مي‌شود صرف‌ نظر كنيد و كاري‌ به‌ اين‌ مسائل‌ نداشته‌ باشيد.» 🔹بدین ترتيب امام در پيام مخصوص خود در ۱۷ ذي‌القعده ۱۳۸۵ ه.ق ( ۱۳۴۴ ش) آيت‌الله خسروشاهي را به «سيد العلماء» ملقب کرده و در قسمتی از آن چنين مي‌نويسند: ✍ «با جناب مستطاب سيدالعلماء و حجت‌الاسلام آقاي حاج سيد ابراهيم خسروشاهي(دامت افاضاته) مذاکره نموده و از ايشان درخواست نمودم تقاضاي اهالي محترم را بپذيرند. با آنکه کسالت مزاجي دارند و گرفتاري داخلي هم دارند و نگراني‌هائي از وضع محل نيز داشته‌اند مع‌ذلک چون اهميت امر را در نظر دارند، قبول فرمودند که تشريف بياورند و مدتي تشريف داشته باشند و وضع آنجا را انشاءالله سر و سامان بدهند... آنچه لازم است اهالي محترم توجه داشته باشند آن است که امثال ايشان که مأنوس با حوزه‌هاي علميه و مراکز علمي هستند با کمال سختي از اين مراکز مفارقت مي‌کنند، بلکه بتوانند خدمتي به اسلام و مسلمين بفرمايند؛ تکليف اهالي محترم آن است که در جلب رضاي ايشان کوشش کنند و اجتماعات خود را در مسجد و مجامع ديني هرچه مي‌توانند بيشتر نمايند و طوري کنند که ايشان احساس کنند وجودشان در محل مفيد است و فرمايشات ايشان مورد قبول و مؤثر است در اين صورت لابد براي خودشان لازم خواهند دانست توقف نمايند و باز به ارشاد و هدايت اهالي محترم قيام فرمايند و اگر خداي نخواسته اهالي با سردي و سستي با ايشان مواجه شوند باز همين وضع ناگوار پيش خواهد آمد.» 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🔹«دستگاه بهائیت و کارخانه پپسی کولا دستگاه جاسوسی یهود فلسطین است...» 📄 طبق یکی از گزارشهای شهربانی، این جمله را امام خمینی ره در آذر ۴۳ و در دیدار رییس شهربانی و رییس ساواک قم فرمودند.‌ در آن دوره به حبیب الله ثابت از اعضای محفل بهائیان ایران تعلق داشت و سود آن به جیب بهائیها می‌رفت. تحریم پپسی کولا یکی از اقدامات منسجم علما مخصوصاً علمای تهران در آن دوره بود. در سندی که در ادامه می‌آید گزارشی از این اقدامات درج شده است.👇 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
💡گزارشی مربوط به سال ۱۳۳۷ش از مخالفت علمای تهران با پپسی‌کولا ۱. آقایان آیت‌الله [سید محمد] بهبهانی، امام جمعه تهران، آیت‌الله [بهاء الدین] نوری، حاج میرزا عبدالله چهل‌ستونی، محرمانه به وعاظ دستور داده‌اند که پپسی کولا را تکذیب کنند. ۲. آقای خرازی نماینده مجلس، البته به طوری که شایع است می‌گویند آقای اسلامی از او خواهش کرده، فعالیت‌هایی راجع به از بین رفتن و برداشتن پپسی کولا کرده‌اند با نظر سید جعفر بهبهانی. ۳. آقای برهان پیشنماز ، آقا شیخ جواد [فومنی] پیشنماز مسجد خیابان خراسان، حاج پیشنماز مسجد انبار غله، و نماینده آقای بروجردی را فرستاده‌اند مسجد جدیدالتاسیس جاده شهرری، نزدیک میدان شوش، ... بهاری می‌گوید: علاوه بر اینکه پپسی‌کولا از شراب نجس‌تر است، تومانی یک ریال هم از آن خرج محفل بهائی می‌شود بر ضرر دین اسلام. ۴. شخصی به نام شیخ رضا دوغی که مدت مدیدی است پیشکار آیت‌الله کاشانی است، در تمام مجالس بزرگ می‌رود و می‌گوید پپسی‌کولا نجس است و هرکس پپسی‌کولا بخورد رفته به جنگ سیدالشهداء. چندین مرتبه هم متصدیان پپسی‌کولا از او شکایت کرده‌ و پس از اینکه او را به دادگستری برده‌اند، او را رها نموده‌اند. ۵. به در حدود پنجاه هزار تومان کمک کردند که شیخ رضا دوغی را سرکوب کند و او هیچ کاری نتوانست بکند. حتی روز چهارشنبه گذشته که جنازه آیت‌الله [سید یونس] اردبیلی را مسجد آوردند ، جلوی ده هزار نفر و سرتیپ شاه خلیلی رییس پلیس، مجددا شیخ رضا دوغی این جریان را بلند فریاد زد و تکرار کرد. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran