تاریخ حوزه طهران
🗓 به مناسبت درگذشت آیتالله میرزا عبدالله سعید تهرانی در تاریخ ۲۲ دی ۱۳۵۰ میرزا عبدالله سعید در کنا
🗓 به مناسبت درگذشت آیتالله میرزا عبدالله سعید تهرانی در تاریخ ۲۲ دی ۱۳۵۰
✍آیتالله میرزا عبدالله سعید مشهور به چهلستونی فرزند میرزا آقا بزرگ در سال 1254 ش (1292 ق) در تهران متولد شد.
میرزا عبدالله علاوه برکسب فیض از پدرش از محضر آقا #شیخ_علی_نوری، #سید_محمد_تنکابنی، #میرزا_مسیح_طالقانی و میرزا هاشم شفتی (از شاگردان حکیم سید ابوالحسن جلوه) و #حاج_آقابزرگ_ساوجی و #شیخ_باقر_معزالدوله، در تهران بهرهمند شد.
🔹در سال 1329 ق به نجف رفت و از آیات عظام: میرزا محمدحسین نائینی، شریعت، ضیاءالدین عراقی و سید احمد کربلایی کسب علم نموده و در سال 1333 ق به تهران بازگشت. بعد از فوت پدرش در سال 1334 ق چند سالی به جای وی در #شبستان_چهلستون مسجد جامع به اقامه نماز جماعت و ارشاد مردم پرداخت.
🔹همزمان با تبعید آیات عظام شیعه از عراق به ایران در سال 1342 ق (1302ش) به استقبال آنان رفته و همراه آنان به قم عزیمت کرد و حدود 13 سال در آن شهر ساکن شده و از محضر آیتالله شیخ عبدالکریم حایری و شیخ ابوالقاسم کبیر بهره گرفت. پس از رحلت آیتالله حایری در سال 1315 ش به تهران بازگشت و تا آخر عمر در شبستان مذکور عهدهدار امامت جماعت بود. آثار قلمی او عبارت است از: حاشیه بر مکاسب، اصول فلسفه، رسالهای در مشتق، سنن النبی(ص)، هفت رساله در مبداء و معاد.
آیتالله میرزا عبدالله همچنین دارای حوزه درس در مسجد جامع بود و عدهای از طلاب تحت سرپرستی او درس میخواندند.
🔹آیتالله میرزا عبدالله هر چند فردی آرام و به دور از مسایل سیاسی بود ولی از شروع نهضت امام خمینی(ره)، با نظر موافق در برخی از وقایع آن دوران تا سال 1347 همکاری و مشارکت داشت.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📷 از راست: #دکتر_احمد_مهدوی_دامغانی ، #دکتر_سید_جعفر_شهیدی ، #آیت_الله_مصباح_یزدی ، #صادق_خرازی / واشنگتن، دهه ۷۰
🗓 به مناسبت ۲۳ دی سالروز درگذشت علامه #سید_جعفر_شهیدی
۱۲۹۷ تولد در بروجرد
۱۳۲۰ عزیمت به عراق برای ادامه تحصیلات حوزوی
۱۳۲۷ بازگشت به ایران، تألیف کتاب جنایات تاریخ.
۱۳۲۸ شروع همکاری با دهخدا در لغتنامه.
۱۳۳۰ تدریس در دبیرستانهای تهران، انتشار مجله فروغ علم، ترجمه و انتشار ابوذر غفاری، نخستین انقلابی اسلام.
۱۳۳۲ اخذ لیسانس از دانشکده معقول و منقول، ترجمه و انتشار شیرزن کربلا اثر بنت الشاطی، بروجرد، ۱۳۳۲.
۱۳۳۵ اخذ لیسانس ادبیات فارسی، تألیف چراغ روشن در دنیای تاریک (یا زندگانی امام سجاد).
۱۳۴۰ آغاز تدریس در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران، اتمام دوره دکتری زبان و ادبیات فارسی.
۱۳۴۲ معاونت مؤسسه لغتنامه دهخدا.
۱۳۴۶ همکاری با دکتر محمد معین در تهیه فرهنگ فارسی معین، ریاست مؤسسه لغت نامه دهخدا.
۱۳۴۹ تا ۱۳۵۶سفر به مصر، الجزایر و عراق جهت ایراد سخنرانی.
۱۳۵۸ تألیف پس از پنجاه سال، پژوهشی تازه پیرامون قیام امام حسین علیهالسلام.
۱۳۶۰ تألیف تاریخ تحلیلی اسلام، تاریخ تحلیلی اسلام تا پایان امویان.
۱۳۶۸ تأسیس مرکز بین المللی آموزش زبان فارسی، سفر به چین به دعوت دانشگاه پکن، سفر به امریکا، شرکت و سخنرانی در کنفرانس شیعه در دانشگاه تمپل، فیلادلفیا، انتشار ترجمه نهج البلاغه.
۱۳۷۳ سفر به چین، دریافت استاد افتخاری از دانشگاه پکن.
یکشنبه ۲۳ دی ۱۳۸۶ش درگذشت.
مدفون در امامزاده عبدالله شهرری
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🗓 ۲۳ دی سالگرد رحلت آیتالله حاج شیخ احمد مجتهدی تهرانی
📖 برشهایی از کتاب #حاج_آقا_مجتهدی
نویسنده: #حمید_سبحانی_صدر
👇👇👇👇
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
۲۴ دی سالروز درگذشت جامع معقول و منقول #علامه_رفیعی_قزوینی
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
تاریخ حوزه طهران
۲۴ دی سالروز درگذشت جامع معقول و منقول #علامه_رفیعی_قزوینی 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🗓۲۴ دی سالروز درگذشت #علامه_رفیعی_قزوینی
🔻آیتالله #سید_حسن_مصطفوی:
«من چون مجرد و فارغ البال بودم، صبح زودتر از همه مىرفتم. درس صبح ايشان كه اول فقه مىگفت در آن درس فقه يك عده مىآمدند مثل مرحوم صادقى تهرانى، بچههاى حاج آقا صدر خواهرزادههاى آقاى ميلانى كه بعداً مرحوم شدند، آقا شيخ فضل الله محلاتى بود، آقاى آقانصرالله پسر آقاى شاه آبادى بود. بنابراين ما هفت سال در درس ايشان شركت كرديم صبحها فقه و بعدازظهرها هم اسفار و فلسفه و امور عامه كه امور كلى است و مباحث وجود احكام وجود و لوازم وجود.
آن وقت كتاب اسفار خيلى كم بود. اسفار در آن تاريخ جلدى 200 تومان بود و غالباً چاپ سنگى بود. نداشتم؛ مدرسه مروى مىرفتم و از برادر اين معزّىها [حاج شیخ حسن معزی]، كه رفيقم بود از ايشان خواهش كرده بودم كه از كتابخانه مدرسه مروى كتاب اسفار را بگيرد و مىرفتم آنجا و شب مطالعه مىكردم چه قبل از درس و چه بعد از درس.»
🔻#دکتر_دینانی :
«وقتى كه ايشان [حدود سال ۱۳۴۰] از قزوين به تهران منتقل شد، در اين مسجد جامع اول بازار تهران نماز مىخواند و منبر مىرفت؛ ديگر قزوين را رها كرده بود و حالا آخوند موجه تهران بود. يك شب، بعد از نمازش، ما رفتيم براى شنيدن منبر ايشان. مسجد مملو از جمعيت بود، تمام بازارىها مىآمدند، ما هم در همين دهانه درِ مسجد نشستيم. اين اواخر، خود من هم از قم مىآمدم تهران، مىرفتم دانشگاه. آن وقت كه مىرفتم قزوين، از قم مىرفتم و كارى به تهران نداشتم ولى اين سال كه مرحوم رفيعى آمده بود تهران، من هم در دانشگاه تهران قبول شده بودم و در مدرسه مروى يك اتاق داشتم. آن شب رفتيم ببينيم آقا چه فرمايشاتى مىكنند؛ روى منبر مطالب خوبى فرمودند و درباره معاد صحبت مىكردند.»
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
تاریخ حوزه طهران
🔰۲۷ دی سالروز شهادت شهید نواب صفوی مبنای فدائیان اسلام در اقدامات مسلحانه خود چه بود؟ 👇👇👇👇
.
🔰۲۷ دی سالروز شهادت شهید نواب صفوی
🔻پاسخ مكتوب #شهید_نواب_صفوی پس از دستگیری، به سرتیپ كیهان خدیو درباره دلایل اقدام به ترور:
«چون #قانون_اساسی ایران متكی بر قوانین قرآن و اسلام است و تصریحات اكیدی دارد بر اینكه مملكت ایران، مملكت رسمی اسلامی است و نیز شاه باید مروج مذهب شیعه باشد و قوانین مصوبه مجلس بایستی هیچگونه مباینت و مخالفتی با قوانین اسلام نداشته باشد، بنابراین هر قانونی كه برخلاف اسلام باشد ملغی و غیر قانونی است و وظیفه هیأت حاكمه، اجرای قوانین اسلام در مملكت بوده و در غیر این صورت رسمیت و قانونیت ندارد. و میبینیم كه شعائر اسلامی همگی از میان رفته و شدیدترین هجوم علیه اسلام رایج است و این هجوم سالهاست از طرف هیأت حاكمه رایج شده كه هیچ سابقه نداشته است. بنابراین شخص شاه و هیأت حاكمه عموماً مهاجمین شدیدی علیه اسلام بودهاند و بنابراین از نظر قانون اساسی، قانونی نیستند و رسمیت ندارند. در مقابل این هجوم همه جانبه هیأت حاكمه، اسلام و قانون اساسی دفاع را بر هر مسلمان عاقل و مكلفی واجب نموده است و از اول و آغاز هم جزو ضروریات اسلام، دفاع را قرار داده است و «ضروری» هم آن حكمی است كه احتیاجی به فتوای مجتهد نداشته و به استنباط و فتوا ابداً بستگی ندارد. پس كسی كه برای دفاع از قوانین اسلام، علیه حكومت یا شخص شاه، فعلی انجام داده، انجام وظیفه واجب نموده است. بنابراین من و برادران دینی نزدیكم با كمال وضوح و روشنی، سالها و ماهها و هفتهها تذكر داده و كتابها نوشته و گفتهایم قوانین اسلام را اجرا كنید و هرچه بیشتر گفتیم، كمتر نتیجه گرفتیم. به ناچار برای انجام وظیفه دفاعی واجب، قدمهای خیلی كوچكی برداشتیم. سید مجتبی نواب صفوی.»
#ترور
#اعدام_انقلابی
#رزم_آرا #هژیر #کسروی #فدائیان_اسلام
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🔹به مناسبت ۲۸ دی سالروز رحلت آیتالله #سید_علی_هاشمی_گلپایگانی فرزند عارف عظیمالشأن آیتالله #سید_جمال_الدین_گلپایگانی
✍کنت لوکا گائتانی لاواتلی از خانوادهای اشرافی و از دوستان شهید #ادواردو_آنیلی فرزند سوپر میلیاردر ایتالیایی و صاحب فیات و باشگاه فوتبال یوونتوس بود.
پدر لوکا مالک کارخانه بزرگ و قدیمی تولید مشروبات الکلی به نام #مونتالچینو Montalcino میباشد.
لوکا از زمان کودکی از دوستان ادواردو آنیلی بود. وی در سال ۱۹۸۸ به همراه ادواردو به ایران آمد.
قدیری ابیانه از دوستان ادواردو در جلسهای به مدت دو ساعت با لوکا در هتل آزادی صحبت میکند و این جلسه منجر به اسلام آوردن وی و پذیرش تشیع میشود، سپس به اتفاق هم به منزل آیتالله سید علی گلپایگانی واقع در یوسفآباد میروند و آنجا مراسم تشرف لوکا به تشیع برگزار میگردد. لوکا در این سفر به همراه ادواردو به مناطق جنگی جنوب کشور سفر میکند.
دکتر قدیری ابیانه میگوید در ملاقاتی در هتل آزادی تهران با او داشتم به این نتیجه رسیدم که او در کلیات اسلام مشکلی ندارد، اما عاملی باعث میشود که از پذیرش اسلام امتناع کند. با شناختی که از تبلیغات ایتالیا در مورد اسلام و حجاب و وضعیت زن در اسلام داشتم، متوجه شدم مشکل او فلسفه حجاب در اسلام است.
لوکا پس از گفتگو پیرامون سؤالات و شبهات خود در منزل آیتالله سید علی هاشمی گلپایگانی به دین اسلام میگراید.
پی از شهادت ادواردو، لوکا از بیم فشارها و تهدیدات صهیونیستها اسلام آوردن خویش را پنهان نمود، اما او نیز سرانجام به نحوی مشابه ادواردو در تاریخ دوم آپریل ۲۰۰۷ به شهادت رسید.
🕌@tarikh_hawzah_tehran
🗓 به مناسبت ۲۹ دی سالروز درگذشت آیتالله سید احمد خوانساری
✍️ سال ۱۳۳۱ ش که #حاج_آقا_یحیی_سجادی وفات کرد، اهالی تهران از آیتاللهالعظمی بروجردی(ره) تقاضا کردند که شخصیت با کفایتی را به تهران اعزام دارند تا در #مسجد_حاج_سید_عزیزالله اقامه نماز کرده و به امور دینی مردم بپردازند و مرحوم آیتالله بروجردی آیتالله #سید_احمد_خوانساری را به تهران میفرستد. ایشان بلافاصله تمام اشتغالات علمی خود را قطع و به تهران عزیمت کرد و در آنجا علاوه بر امامت جماعت مسجد سید عزیزالله و رفع گرفتاریهای مردم، به تدریس خارج فقه نیز پرداخت.
✨از جمله بازاریانی که در آمدن آیتالله خوانساری به تهران نقش داشتند باید به مرحوم حاج محمدحسن اخوان اشاره کرد. آیتالله خوانساری هر از گاه به دیدن بازاریان متدین میرفت و لحظاتی در حجره آنها و با ایشان گفتگو میکرد. از جمله این بازاریان، حاج محمدحسن اخوان بود که آقای خوانساری زیاد به حجره او میرفتند تا آنکه عدهای کرارا به ایشان خرده گرفتند که در شأن شما نیست که در دکان بازاریان مینشینید و کار را به آنجا رساندند که آیتالله خوانساری رفتن به مغازه بازاریان را ترک کرد.
💡آقای مصطفی اخوان برایم نقل میکرد که پدرش مرحوم #حاج_محمود_اخوان ماجرای بالا را برای #شهید_مطهری تعریف کرد و استاد مطهری [قریب به این مضمون] فرمودند: من شک ندارم این اتفاق با چند واسطه به استعمار [و دستگاه پهلوی] برمیگردد که میخواستند ارتباط آیتالله خوانساری را با بازار قطع کنند.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
تاریخ حوزه طهران
🗓 به مناسبت ۲۹ دی سالروز درگذشت آیتالله سید احمد خوانساری ✍️ سال ۱۳۳۱ ش که #حاج_آقا_یحیی_سجادی وف
🔻پینوشت:
۱. آیتالله خوانساری که در عداد مراجع تقلید بود، وقتی تکلیف خود را در هجرت به پایتخت میبیند، بدون تردید و معطلی به تهران میآید. نه اینکه تا پایان عمر به تدریس و افتاء در حوزه قم اکتفا کند.
۲. بازار یک مرکز کاملا راهبردی است و پیوند آن با حوزه و روحانیت در سلامت و ساماندهی بازار و در نتیجه اقتصاد کشور و همچنین اقتدار جریان دین مؤثر است. اگر امروز شاهد ضعف تقیدات دینی و گسست میان بازار و حوزه هستیم نتیجه سیاستهای مخفی و غفلت حوزه و روحانیت است.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
تاریخ حوزه طهران
🔸«این حوزه قرار بود ناظر بر سیاست باشد، نه متصدی سیاست و موفقیتهایی نیز کسب کرد، اما از آنجا که این شرط عمل نشد، دچار آسیب شدیم.»
این قسمتی از بیانات آیتالله محقق داماد در نشست صد سالگی حوزه علمیه قم است.
💡اما آنچه به نظر میرسد:
✍ حوزه و روحانیت را که نمیتوان از سیاست جدا کرد؛ همانگونه که سیره پیامبر(ص) و امیرمؤمنان(ع) صرفا نظارت بر سیاست نبود!
شکلگیری حوزه قم در آن مقطع، اقدامی بسیار هوشمندانه و موفق بود و سیره امام خمینی(ره) هم حرکتی در امتداد روش حاج شیخ و آیتالله بروجردی، و متناسب با مقتضیات زمان بهشمار میآید.
اما به باور من مشکل امروز روحانیت، تمرکز حوزه در قم است! وقتی روند حوزه قم در طول چند دهه به خالی شدن #حوزه_تهران به عنوان #حوزه_عاصمه انجامید، حوزه و روحانیت به وضع فعلی دچار شد.
راه حل در کنار کشیدن حوزه از عرصه سیاست نیست که این برخلاف سیره معصومین(ع) است، بلکه راه حل (با حفظ عظمت و بلندای حوزه قم) در احیاء و به اوج رساندن دوباره حوزهی پایتخت است تا مناسباتش با بدنه مردم مجددا شکل بگیرد؛ تا کارکردش در عرصه حکمرانی و پیوندش با دانشگاه، بازار و ... ترمیم شود و گرنه تمرکز حوزه در قم، به انزوای بیشتر حوزه از بدنه اجتماع میانجامد.
چرا فکر میکنیم دلیل محبوبیت بیشتر روحانیت در گذشته عدم تصدیگری سیاسی بوده؟ چرا به این نمیاندیشیم که در چند قرن گذشته، هرجا دارالخلافه و پایتخت بود، تمرکز حوزه و روحانیت در آن بیشتر میشد و در این سالهای اخیر همه چیز برعکس شده؟ چرا به سیره آیتالله بروجردی و حاج شیخ عبدالکریم حائری نمینگریم که مجتهدینی توانمند را به تهران میفرستادند تا با استقرار در محلههای مختلف پایتخت، مستقیما در پیوند با مردم به ترویج دین بپردازند؟ چند مسجد در گوشهگوشه تهران نام ببریم که بانی یا نخستین امام آن مجتهدی از فرستادگان این دو مرجع بزرگ بوده است تا در کنار مردم و با آنها زندگی کنند و حجت زندگیشان باشند؟ چقدر از شاگردان حضرت امام در مساجد و حسینیههای تهران پخش شدند تا مردم را از ظلمات طاغوت نجات دهند؟
روزگاری که حوزه تهران در فقه و حکمت در نقطه اوج قرار داشت، هم در عرصه حکمرانی فعال بود، هم علما ملجأ و پناه مردم هر محله بودند، هم گردانه اقتصاد بازار بر مدار دیانت و انصاف میچرخید، هم اینقدر بار بر دوش دستگاه قضا نبود.
امروز به یک حاج شیخ عبدالکریم دیگری نیاز هست تا با همه وزانت علمی و معنوی خود، با هجرت به تهران، پرچم احیاگری حوزه و روحانیت را در عاصمه شیعه بلند کند.
#حمید_سبحانی_صدر
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
تاریخ حوزه طهران
🗓 به مناسبت درگذشت فقیه و حکیم و عارف عظیمالشأن آيتالله #سید_ابراهیم_خسروشاهی در ۲ بهمن ۱۳۹۵
✨ آیتالله خسروشاهی در خاطرات خود مینویسند:
«بنده در زمان مرحوم امام تقريباً فاصله گرفتم از کرمانشاه و نتوانستم آنجا بمانم. بعضي از برادراني كه به ما محبت داشتند خدمت ايشان عريضهاي دادند كه فلاني برگردد. ايشان هم به من فرمودند كه بگردم. بنده عذر و ناراحتيهاي خودم را گفتم ايشان گفتند معذالك ميشود صرف نظر كنيد و كاري به اين مسائل نداشته باشيد.»
🔹بدین ترتيب امام در پيام مخصوص خود در ۱۷ ذيالقعده ۱۳۸۵ ه.ق ( ۱۳۴۴ ش) آيتالله خسروشاهي را به «سيد العلماء» ملقب کرده و در قسمتی از آن چنين مينويسند:
✍ «با جناب مستطاب سيدالعلماء و حجتالاسلام آقاي حاج سيد ابراهيم خسروشاهي(دامت افاضاته) مذاکره نموده و از ايشان درخواست نمودم تقاضاي اهالي محترم را بپذيرند. با آنکه کسالت مزاجي دارند و گرفتاري داخلي هم دارند و نگرانيهائي از وضع محل نيز داشتهاند معذلک چون اهميت امر را در نظر دارند، قبول فرمودند که تشريف بياورند و مدتي تشريف داشته باشند و وضع آنجا را انشاءالله سر و سامان بدهند...
آنچه لازم است اهالي محترم توجه داشته باشند آن است که امثال ايشان که مأنوس با حوزههاي علميه و مراکز علمي هستند با کمال سختي از اين مراکز مفارقت ميکنند، بلکه بتوانند خدمتي به اسلام و مسلمين بفرمايند؛ تکليف اهالي محترم آن است که در جلب رضاي ايشان کوشش کنند و اجتماعات خود را در مسجد و مجامع ديني هرچه ميتوانند بيشتر نمايند و طوري کنند که ايشان احساس کنند وجودشان در محل مفيد است و فرمايشات ايشان مورد قبول و مؤثر است در اين صورت لابد براي خودشان لازم خواهند دانست توقف نمايند و باز به ارشاد و هدايت اهالي محترم قيام فرمايند و اگر خداي نخواسته اهالي با سردي و سستي با ايشان مواجه شوند باز همين وضع ناگوار پيش خواهد آمد.»
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🔹«دستگاه بهائیت و کارخانه پپسی کولا دستگاه جاسوسی یهود فلسطین است...»
📄 طبق یکی از گزارشهای شهربانی، این جمله را امام خمینی ره در آذر ۴۳ و در دیدار رییس شهربانی و رییس ساواک قم فرمودند.
#کارخانه_پپسی_کولا در آن دوره به حبیب الله ثابت از اعضای محفل بهائیان ایران تعلق داشت و سود آن به جیب بهائیها میرفت.
تحریم پپسی کولا یکی از اقدامات منسجم علما مخصوصاً علمای تهران در آن دوره بود. در سندی که در ادامه میآید گزارشی از این اقدامات درج شده است.👇
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
💡گزارشی مربوط به سال ۱۳۳۷ش از مخالفت علمای تهران با پپسیکولا
۱. آقایان آیتالله [سید محمد] بهبهانی، امام جمعه تهران، آیتالله [بهاء الدین] نوری، حاج میرزا عبدالله چهلستونی، محرمانه به وعاظ دستور دادهاند که پپسی کولا را تکذیب کنند.
۲. آقای خرازی نماینده مجلس، البته به طوری که شایع است میگویند آقای اسلامی از او خواهش کرده، فعالیتهایی راجع به از بین رفتن و برداشتن پپسی کولا کردهاند با نظر سید جعفر بهبهانی.
۳. آقای برهان پیشنماز #مسجد_لرزاده، آقا شیخ جواد [فومنی] پیشنماز مسجد خیابان خراسان، حاج #شیخ_مرتضی_کاتوزیان پیشنماز مسجد انبار غله، و نماینده آقای بروجردی را فرستادهاند مسجد جدیدالتاسیس جاده شهرری، نزدیک میدان شوش، ...
بهاری میگوید: علاوه بر اینکه پپسیکولا از شراب نجستر است، تومانی یک ریال هم از آن خرج محفل بهائی میشود بر ضرر دین اسلام.
۴. شخصی به نام شیخ رضا دوغی که مدت مدیدی است پیشکار آیتالله کاشانی است، در تمام مجالس بزرگ میرود و میگوید پپسیکولا نجس است و هرکس پپسیکولا بخورد رفته به جنگ سیدالشهداء. چندین مرتبه هم متصدیان پپسیکولا از او شکایت کرده و پس از اینکه او را به دادگستری بردهاند، او را رها نمودهاند.
۵. به #شعبان_جعفری در حدود پنجاه هزار تومان کمک کردند که شیخ رضا دوغی را سرکوب کند و او هیچ کاری نتوانست بکند. حتی روز چهارشنبه گذشته که جنازه آیتالله [سید یونس] اردبیلی را مسجد #سر_قبر_آقا آوردند ، جلوی ده هزار نفر و سرتیپ شاه خلیلی رییس پلیس، مجددا شیخ رضا دوغی این جریان را بلند فریاد زد و تکرار کرد.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
تاریخ حوزه طهران
✨یک داستان تخیلی! امروز در مسجد امام بازار خدمت آیتالله العظمی جوادی آملی رسیدم... داستان زیر را ب
✍ امروز طبق روال هر روز، رفته بودم مسجد جامع بازار برای شرکت در درس فقه آیتالله العظمی علوی گرگانی. معمولا یک ربع مانده به اذان ظهر تمام میشود. در همان شبستان آیتالله شاهآبادی؛ حدودا ۲۰۰ طلبه فاضل اهل تهران در این درس شرکت میکنند.
معمولا نماز ظهر را هم همینجا پشتسر این استاد و مرجع عزیز و نورانی میخوانم، اما امروز چون با آیتالله العظمی جوادی آملی کار دارم و میخواهم درباره سابقه تحصیلشان در حوزه تهران، از محضرشان چند سوال بپرسم باید به مسجد امام بروم.
از بازار بینالحرمین عبور میکنم و وارد حیاط مسجد امام میشوم. موذن اذان میگوید و جمع زیادی از بازاریان و عموم مردم آماده نماز میشوند.
دور تا دور حوض مسجد پر است از افرادی که سریع مشغول وضو گرفتناند تا در داخل شبستان جا پیدا کنند. چون تقریبا از اواسط نماز ظهر،صحن مسجد پر میشود و برای نماز عصر، صفوف نماز تا نیمی از حیاط مسجد هم که از اکنون مفروش شده، کشیده میشود. از وقتی آیتالله جوادی آملی به تهران آمدهاند، جمعیت نمازگزار مسجد چند برابر شده.
الحمدلله به نماز ظهر رسیدم. برخلاف نماز جماعت ایشان در قم که کمی طول میکشید، نماز ایشان در مسجد امام، سریعتر اما با همان آرامش و طمانینه برگزار میشود. مراعات حال بازاریان را میکنند تا زود به کسب و کارشان برسند.
امروز که دوشنبه است، آیت الله جوادی آملی به مدت پانزده دقیقه برای عموم مردم تفسیر میگویند. نکات قرآنی که میفرمایند بیشتر جنبه موعظهای و اخلاقی دارد. روزهای چهارشنبه هم نهج البلاغه میفرمایند.
مردم با شوق و ولعی پای این منبرها مینشینند و حقا هم نفس گیرایی دارند.
بعد از پایان تفسیر، همان پایین منبر روی زمین نشستهاند. مردم صف بستهاند تا چند لحظه با ایشان صحبت کنند. نزدیک میروم و گوشهای میایستم. یکی سوال شرعی میپرسد و دیگری خمسش را حساب میکند و از ایشان بابت سهم ساداتش اجازه میگیرد. برای بعضی از این مردم فرقی ندارد که اعلم چه کسی است. از اینکه مرجع صاحب رسالهای را از نزدیک ببینند و با او سخن بگویند و زندگیشان را با او در میان بگذارند لذت میبرند. آیتالله جوادی آملی هم با همان مهربانی و ملاحت همیشگی، با صبر و حوصله با همه مراجعین گفتگو میکنند.
جالب است! انگار روح تازهای به این بازار پاشیدهاند...
در همین اثنا است که جمعی به طرف محراب میآیند و یک نفر در میان جمع حرکت میکند که بیشتر مورد توجه است. آقای مخبر است. معاون اول رئیس جمهور. امروز که برای سرکشی و گفتگو با بازاریان به بازار آمده بود، به هنگام اذان، برای نماز خود را به مسجد امام رسانده، تا با آیتالله جوادی آملی هم دیداری تازه کند.
تقریبا سه ربع کشید تا خلوت شد. ایشان از جای خود برخاستند. نزدیک رفتم و عرض سلامی داشتم و چون میدانستم خستهاند نخواستم مزاحمشان شوم. از محضرشان وقتی خواستم جهت گفتگو. قرار شد فردا بعد از درس حکمت متعالیه که در مدرسه مروی برگزار میشود خدمتشان برسم و سؤالاتم را بپرسم. این درس هم از آن درسها است که حوزه حکمی تهران را که نفسهای آخرش را میکشید زنده کرده است. جمعی از زن و مرد در این درس شرکت میکنند.
...................................
🔹پینوشت:
این داستان خیالی بود! اما یک روز تهران واقعا اینگونه بود.
بیایید حوزه تهران را احیاء کنیم!
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
💡اگر عاشق مبارزه با صهیونیستها هستید؛
اگر میخواهید مسلح به زبان دشمن باشید؛
اگر برای صفحههایتان در فضای مجازی به دنبال مطالب چهارزبانه بینالمللی (فارسی، عربی، عبری، انگلیسی) در مناسبتهای بینالمللی هستید؛
به ما بپیوندید.
🔹پیامرسان بله:
https://ble.ir/ebri_biyamoozim
🔹پیامرسان ایتا:
https://eitaa.com/ebri_biyamoozim
📖 آموزش زبان عبری،
بر مبنای کتاب قاعدهمحور هیسود (ha-yesod)
توسط دکترای ادیان و عرفان تطبیقی (متخصص شریعت یهود)، مدرس کلاسهای زبان عبری دانشگاه الزهرا سلاماللهعلیها.
🌿منتظر قدوم شما بزرگواران و علاقمندان هستیم.
📷 تصویر: حاج شیخ احمد مجتهدی در جمع شاگردان در یک سفر تفریحی
تصویر بالا: سمت چپ ایشان مرحوم #شیخ_حسین_کبیر.
تصویر پایین: سمت راست ایشان، آیتالله #سید_رسول_موسوی از اساتید حوزه علمیه قم در سنین جوانی
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
تاریخ حوزه طهران
📷 تصویر: حاج شیخ احمد مجتهدی در جمع شاگردان در یک سفر تفریحی تصویر بالا: سمت چپ ایشان مرحوم #شیخ_حسی
✍ شاید مهمترین #مکتب_تربیتی_حوزه_تهران ، مکتبی است که آیتالله #شیخ_احمد_مجتهدی نمونه درخشانی از آن را از آغاز در مدرسه علمیه خود نمودار ساخت. شیوهای تربیتی که بخش عمدهای از آن را از اساتید خود همچون آیتالله #شیخ_علی_اکبر_برهان و #شیخ_محمدحسین_زاهد به ارث برده بود.
✨عالمانی که همه مردم اعم از طلبه و غیرطلبه را حقیقتا فرزندان خود میدانستند و به همان اندازه برایشان وقت میگذاشتند.
نگارنده خود از حاج شیخ حسین انصاریان که از شاگردان آیتالله برهان بود شنیدم که میفرمود: «در همه ایران مانند برهان را ندیدهام».
🔅یکی از جلوههای این مکتب تربیتی اثرگذار این بود که پایان هفته به همراه شاگردان خود از تهران و فضای مدرسه خارج شده و به مناطق نسبتا خوش آب و هوای اطراف میرفتند. مثلا شیخ محمدحسین زاهد که همراه با شاگردانش به امامزاده داوود میرفت و شیخ علیاکبر برهان به روستاهای اطراف دماوند.
🌿آیتالله مجتهدی هم روزهای جمعه به اتفاق شاگردانش به شهرری و نواحی آن از جمله امامزاده ابوالحسن میرفت و من خود از برخی قدیمیها که در آن اردوهای یک روزه شرکت کرده بودند، خاطراتی شیرین و بهیادماندنی شنیدهام که چگونه در فضای طبیعت، هم درس و بحث برقرار بود و هم بازی و تفریح.
✨بسیاری از چهرههای اثرگذار در دهههای گذشته، تربیت یافته این مکتب بودند و اساسا تربیت در چنین فضاهایی شکل میگیرد، نه در جلسات اخلاقی یک طرفه و آن هم از شیوه کنونیاش که هر هفته یک استاد اخلاق و آن هم از طریق فضای مجازی.
دلیل گرایش خیلی از بازاریها و فرزندان آنها به طلبگی در آن دوران همین تعاملات شیرین و پرمهر علمای سلف بود که جای آن در روزگار ما خالی است و حوزه در گام دوم انقلاب، چارهای جز طی آن طریق ندارد.
#آسیب_شناسی_حوزه_تهران
#حوزه_تهران_را_احیاء_کنیم
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🔴 شهید #شیخ_محمد_خیابانی
🟡 #سید_حسن_تقی_زاده
🗓 به مناسبت ۸ بهمن سالمرگ تقیزاده
✍ ثقهالاسلام تبریزی، روحانی مبارزی که در روز ۱۰ دی ۱۲۹۰ش، مصادف با عاشورای سال ۱۳۳۰ق، توسط قشون روس در تبریز به دار آویخته شد و به شهادت رسید، در وصف اقدامات سیدحسن تقیزاده در مجلس مشروطه گفته بود:
«تقیزاده مایه فساد در تهران است که جمعی را گرد آورده و نشر افکار بیقاعدگی میکند.»
📖 استاد علی ابوالحسنی(منذر)، آخرین آواز قو، ص 138.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🗓 #تحصن علما در #مسجد_دانشگاه_تهران در تاریخ ۸ بهمن ۱۳۵۷ در اعتراض به اقدام شاپور بختیار در لغو برنامه ورود امام خمینی به کشور
📷 در تصویر، آیات فاضل لنکرانی، محمد مؤمن، جنتی، مشکینی، محمدی گیلانی، خلخالی، شهید مطهری، شهید مفتح و... دیده میشوند.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran