ثواب #زیارت_امام_رضا علیه السلام
✅حضرت #رسول_اکرم(ص) می فرماید :
🔷《سَتُدْفَنُ بَضْعَةُ مِنِّي بِأَرْضِ خُرَاسَانَ لَا يَزُورُهَا مُؤْمِنُ الَّا أَوْجَبَ اللَّهُ لَهُ الْجَنَّةَ وَ حَرَّمَ جَسَدَهُ عَلَيَّ النَّارِ [مَا زَارَهَا مَکرُوبُ الَّا نَفَّسَ اللَّهُ کُربتَه وَ لَا مُذْنِبُ الَّا غَفَرَ اللَّهُ ذُنُوبَهُ.]
♦️به زودي پاره ی تن من در سرزمين #خراسان دفن مي شود که هيچ مؤمني او را زيارت نمي کند، مگر اين که خداوند بهشت را بر او واجب ساخته و پيکرش را بر (آتش) دوزخ حرام می سازد.(۱)
[هيچ گرفتاري او را زيارت نمي کند، جز اين که خداوند پريشاني را از او مي زدايد و هيچ گنه کاري به زيارت او نائل نمي شود، مگر آن که خداوند گناهانش را ميآمرزد.(۲)]
✅#امام_رضا(علیه السلام) می فرماید :
🔷《مَنْ زَارَنِي عَلَى بُعْدِ دَارِي أَتَيْتُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فِي ثَلَاثِ مَوَاطِنَ حَتَّى أُخَلِّصَهُ مِنْ أَهْوَالِهَا:
إِذَا تَطَايَرَتِ الْكُتُبُ يَمِيناً وَ شِمَالًا
وَ عِنْدَ الصِّرَاطِ
وَ عِنْدَ الْمِيزَانِ》
♦️هر كس مرا در غربت زيارت كند روز قيامت در سه جا نزد او خواهم آمد تا از ترس هاى آن جا نجاتش دهم :
۱)هنگامى كه نامه هاى اعمال مردم از راست و چپ به پرواز درآيد.(و به صاحبان خود تعلّق گیرد)
۲)نزد پل صراط!
۳)نزد ميزان(دادگاه عدل الهی)!(۳)
📚منابع :
۱)الوافی فیض کاشانی ج۱۴، ص۱۵۵۱
۲)وسائل الشیعه حرّ عاملی، ج۱۰، ص۴۳۷
۳)الخصال شیخ صدوق، ج۱، ص۱۶۸
#امام_رضا
#شهادت
#تاریخ
#تاریخ_اسلام
http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60
❇پاسخ به شبهه:👇👇
مأمون از دعوت #امام_هشتم به خراسان چند مقصود عمده را تعقیب میکرد :
1⃣اولین و مهمترین آنها، تبدیل صحنه مبارزات حاد انقلابی شیعیان، به عرصه فعالیت سیاسی آرام و بیخطر بود.
همانطور که گفتم #شیعیان در پوشش تقیه، مبارزاتی خستگیناپذیر و تمامنشدنی داشتند.
این مبارزات که با دو ویژگی همراه بود، تأثیر توصیفناپذیری در برهم زدن بساط خلافت داشت.
آن دو ویژگی، یکی مظلومیت بود و دیگری قداست.
شیعیان با اتکا به این دو عامل نفوذ، اندیشه شیعی را که همان تفسیر و تبیین اسلام از دیدگاه ائمه اهل بیت است، به زوایای دل و ذهن مخاطبین خود میرساندند و هر کسی را که از اندک آمادگی برخوردار بود، به آن طرز فکر متمایل و یا مؤمن میساختند و چنین بود که دائره تشیع، روزبهروز در دنیای اسلام گسترش مییافت. و همان مظلومیت و قداست بود که با پشتوانه تفکر شیعی، اینجا و آنجا در همه دورانها قیامهای مسلحانه و حرکات شورشگرانه را برضد دستگاههای خلافت سازماندهی میکرد.
مأمون میخواست یکباره آن خفا و استتار را از این جمع مبارز بگیرد و امام را از میدان مبارزه انقلابی به میدان سیاست بکشاند و بدین وسیله کارآئی نهضت تشیع را که بر اثر همان استتار و اختفا روزبهروز افزایش یافته بود به صفر برساند.
با این کار، مأمون آن دو ویژگی مؤثر و نافذ را نیز از گروه علویان میگرفت؛ زیرا جمعی که رهبرشان فرد ممتاز دستگاه خلافت و ولیعهد پادشاه مطلقالعنان وقت و متصرف در امور کشور است، نه مظلوم است و نه آنچنان مقدس.
این تدبیر میتوانست فکر شیعی را هم در ردیف بقیه عقاید و افکاری که در جامعه طرفدارانی داشت، قرار دهد و آن را از حد یک تفکر مخالف دستگاه که اگرچه از نظر دستگاهها، ممنوع و مبغوض است، از نظر مردم به خصوص ضعفا پرجاذبه و استفهامبرانگیز است، خارج سازد.
2⃣تخطئه مدعای تشیع مبنی بر غاصبانه بودن خلافتهای اموی و عباسی و مشروعیت دادن به این خلافتها بود. #مأمون با این کار به همه شیعیان، مزورانه ثابت میکرد که ادعای غاصبانه و نامشروع بودن خلافتهای مسلط که همواره جزء اصول اعتقادی شیعه به حساب میرفته، یک حرف بیپایه و ناشی از ضعف و عقدههای حقارت بوده است، چه اگر خلافتهای دیگران نامشروع و جابرانه بود، خلافت مأمون هم که جانشین آنهاست، میباید نامشروع و غاصبانه باشد، و چون علی بن موسی #الرضا(ع) با ورود در آن دستگاه و قبول جانشینی مأمون، او را قانونی و مشروع دانسته، پس باید بقیه خلفا هم از مشروعیت، برخوردار بوده و باشند و این نقض همه ادعاهای شیعیان است. با این کار نه فقط مأمون از علی بن موسی الرضا(ع) بر مشروعیت حکومت خود و گذشتگانش اعتراف میگرفت، بلکه یکی از ارکان اعتقادی #تشیع را که همان ظالمانه بودن پایه حکومتهای قبلی است نیز درهم میکوبید.
علاوه بر این، ادعای دیگر شیعیان مبنی بر زهد و پارسایی و بیاعتنایی ائمه به دنیا نیز با این کار نقض میشد، و چنین وانمود میشد که آن حضرت(ع) فقط در شرایطی که به دنیا دسترسی نداشتهاند، نسبت به آن زهد میورزیدند و اکنون که درهای بهشت دنیا به روی ایشان باز شد، به سوی آن شتافتند و مثل دیگران خود را از آن مغتنم کردند.
3⃣اینکه مأمون با این کار، #امام_رضا(ع) را که همواره یک کانون معارضه و مبارزه بود، در کنترل دستگاههای خود قرار میداد و به جز خود آن #حضرت(ع)، همه سران و گردنکشان و سِلَحشوران علوی را نیز در سیطره خود در میآورد؛ و این موفقیتی بود که هرگز هیچ یک از اسلاف مأمون چه بنیامیه و چه بنیعباس برآن دست نیافته بودند.
4⃣اینکه امام را که یک عنصر مردمی و قبله امیدها و مرجع سؤالها و شکوهها بود، در محاصره مأموران حکومت قرار میداد و رفتهرفته رنگ مردمی بودن را از او میزدود و میان او مردم و سپس میان او و عواطف و محبتهای مردم فاصله میافکند.
5⃣هدف پنجم این بود که با این کار برای خود وجهه و حیثیتی معنوی کسب میکرد. طبیعی بود که در دنیای آن روز همه او را بر اینکه فرزندی از پیغمبر و شخصیت مقدس و معنوی را به ولیعهدی خود برگزیده و برادران و فرزندان خود را از این امتیاز محروم ساخته است، ستایش کنند و همیشه چنین است که نزدیکی دینداران به دنیاطلبان از آبروی دینداران میکاهد و بر آبروی دنیاطلبان میافزاید.
6⃣ آنکه در پندار مأمون، امام با این کار به یک توجیهگر دستگاه خلافت بدل میگشت.
بدیهی است شخصی در حد علمی و تقوایی امام با آن حیثیت و حرمت بینظیری که وی به عنوان فرزند پیامبر در چشم همگان داشت، اگر نقش توجیه حوادث را در دستگاه حکومت برعهده میگرفت، هیچ نغمه مخالفی نمیتوانست خدشهای بر حیثیت آن دستگاه وارد سازد؛ این همان حصار منیعی بود که میتوانست همه خطاها و زشتیهای دستگاه خلافت را از چشمها پوشیده بدارد.
⬅️به جز اینها، هدفهای دیگری نیز برای مأمون متصور بود.
📚منبع:
#کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۳۰۷-۳۱۲
معرفی کتاب در مورد #امام_رضا علیه السلام:
کتاب #ثامن_الائمه جلد دهم از کتاب پیشوایان هدایت در شرح تاریخ سیاسی زندگانی حضرت امام رضا(ع)؛ اثر گروهی از مولفان و دانشمندان
#شیعه
#امام_رضاع
#معرفی_کتاب
http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕌 سلام آقا غریب آشنای طوس... | حاج میثم مطیعی
🔸 زيارت #امام_رضا عليه السلام
#نوحه
#امام_رضا
http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60
تصویری کمتر دیده شده از #حرمامامرضا علیهالسلام در اواسط دوره قاجار🍂
http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60
❇️ صلوات خاصه #امام_رضا(ع)
⚜️اللهّمَ صَلّ عَلی عَلیبنْموسَیالرّضاالمرتَضی الامامِ التّقی النّقی و حُجّّتکَ عَلی مَنْ فَوقَ الارْضَ و مَن تَحتَ الثری الصّدّیق الشَّهید صَلَوةَ کثیرَةً تامَةً زاکیَةً مُتَواصِلةً مُتَواتِرَةً مُتَرادِفَه کافْضَلِ ما صَلّیَتَعَلیاَحَدٍ مِنْ اوْلیائِک⚜️
#صلوات_خاصه_امام_رضاع
http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60
20180312082813-9484-188.pdf
581.1K
مقاله #امام_رضا(ع) در منابع صوفیه تا قرن هفتم
نویسنده: منصور داداش نژاد، محمد دهقانی زاده
امامان شیعه، از جمله #امام_رضا(ع)، نزد گروههای مختلف صوفی همواره از جایگاه والایی برخوردار بودهاند و از آنها در سلسه بزرگان و اقطاب صوفیه و نیز به عنوان نمونههایی کامل برای پیروی یاد شده است. یادکرد #امام_رضا(ع) در منابع صوفیه را که دارای روندی روبهرشد بوده، می توان به دو دوره متمایز پیش از قرن هفتم هجری و پس از آن، تقسیم نمود.
توجه به شرححال امام(ع) در دوره نخست، محدود به ذکر چند خبر و روایت است؛ ولی در دوره دوم، ابعاد سیاسی زندگی آن حضرت، کرامات و زیارت ایشان نیز مورد توجه قرار گرفته است....
#مقاله
#امام_رضا ع
#تاریخ
#تاریخ_اسلام
http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60
#امام_رضا علیهالسلام:
🔹 مَنْ جَلَسَ مَجْلِساً یُحْیَی فیهِ أمْرُنا, لَمْ یَمُتْ قَلْبُهُ یَوْمَ تَمُوتُ القُلوُبُ
🔸 هر كه در مجلسی بنشیند كه در آن معارف (یاد) ما [اهل بیت] زنده شود، در روزی كه قلبها میمیرد، این قلب نمی میرد.
📚 *وسائل الشیعه، ج ۴۴ ، ص ۲۷۸
*بحارالانوار،ج ۴۹،ص ۹۰
#حدیث
http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
تقدیم مداحی به مناسبت #شهادت_امام_رضا علیه السلام
http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60
🔷کاشی کاری متن #حدیث_سلسله_الذهب(۱۳۸۸ ش) در نیشابور ☝️.🔷
⚜کَلِمَةُ لا إلهَ إلّا اللّهُ حِصنی فَمَن دَخَلَ حِصنی اَمِنَ مِن عَذابی بِشُروطِها وَ أنَا مِن شُروطِها.⚜
#تاریخ
#امام_رضا
#حدیث
http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60
✅در سال سیزدهم بعثت، وقتی قریش بر آزار و تحت فشار قرار دادن مسلمانان و مجبور ساختن آنان بر دست برداشتن از آیین اسلام و دلسرد کردن آنها از یاری حضرت محمد(ص) پرداختند، پیامبر(ص) به یاران خود فرمان هجرت به #مدینه را داد، و یاران وی نیز در چند مرحله به صورت دستههای کوچک و پنهانی و دور از چشم قریش رهسپار مدینه شدند.
1⃣تجمع مشرکان در #دار_الندوه:👇
قریش از هجرت پیامبراکرم(ص) هراس داشت و برای جلوگیری از آن در دارالندوه جمع شدند، تا در اینباره تصمیم بگیرند.
طبق درخواست یکی از آنان تصمیم گرفتند، از هر قبیله جوانی دلیر انتخاب شود و شبانه بر او حمله کنند و دسته جمعی او را در خانه اش بکشند؛ زیرا در این صورت، خون او در میان همه قبایل پراکنده میشود و بنی هاشم
نمی توانند با همه طوایف قریش بجنگند و ناچار به گرفتن دیه میشوند وما هم دیه اش را می پردازیم.
2⃣نزول آیه و آگاهی پیامبر(ص):👇
به دنبال تصمیم قریش بر قتل پیامبر(ص)، جبرئیل نازل شد و او را از نقشه مشرکان آگاه ساخت و دستور خداوند را ابلاغ کرد.
《وَإِذْ يَمْكُرُ بِكَ الَّذِينَ كَفَرُواْ لِيُثْبِتُوكَ أَوْ يَقْتُلُوكَ أَوْ يُخْرِجُوكَ وَيَمْكُرُونَ وَيَمْكُرُ اللّهُ وَاللّهُ خَيْرُ الْمَاكِرِينَ》
♦️به یاد آور، هنگامی که کافران از در نیرنگ وارد شده و تصمیم گرفتند، که تو را زندانی کنند و یا بکشند و یا تبعید نمایند، آنان مکر می ورزند، خدا نیز مکر آنان را خنثی میسازد خداوند از همه چاره جویاتر است.
پس پیامبر(ص) تصمیم گرفت قبل از آمدن مشرکان، خانه خود را به طرف یثرب ترک کند.
3⃣ماجرای #لیله_المبیت:👇
پیامبر اکرم(ص) در شب اول ماه #ربیع_الاول، به امام علی(ع) فرمود: 《مشرکان میخواهند امشب مرا به قتل برسانند، آیا تو در جای من میخوابی تا من به غار ثور بروم؟
علی(ع) گفت : در این صورت شما سالم میمانید؟
پیامبر(ص) فرمود: آری!
علی(ع) تبسمی کرد و سجدهٔ شکر بهجای آورد، وقتی که سر از سجده برداشت عرض کرد :
《آنچه را که مأمور شدهای انجام ده که چشم، گوش و قلبم فدای تو باد!
به هر چه میخواهی فرمانم بده که همانند دستیار شما هستم، همانگونه که مقصود شماست در آن وارد می شوم و موفقیتم تنها از ناحیه خداست.》
سپس حضرت رسول اکرم(ص)، علی(ع) را در آغوش گرفت و هر دو گریه کردند و از هم جدا شدند.
4⃣محاصره خانه توسط مشرکان:👇
مشرکان از ابتدای شب، خانه پیامبر(ص) را محاصره کردند و قرار بود حمله در نیمه شب صورت گیرد، اما ابولهب گفت : در این وقت، زنان و فرزندان در داخل خانه هستند و بعدها عرب در باره ما می گویند حرمت فرزندان عموی خویش را شکستند.
از طرفی نیز علی(ع) درهای خانه را بست و پردهها را کشید، آنان با سنگ بر علی(ع) که در بستر خوابیده بود، میزدند تا مطمئن شوند کسی در بستر خوابیده است، البته شک نداشتند که وی رسول خداست.
و صبح که با شمشیرهای برهنه به خانه هجوم بردند، وقتی علی (ع)را در بستر محمد مشاهده کردند، گفتند :
#محمد کجاست؟
#علی(ع) فرمود :
مگر او را به من سپرده بودید که از من میخواهید؟
کاری کردید که او ناچار شد خانه را ترک کند!
5⃣نزول آیه ی #شراء_نفس:👇
چنانچه مفسیرین شیعه و بسیاری از علمای اهل تسنن می گویند، آیه
《وَ مِنَ النَّاسِ مَن یشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ وَاللَّهُ رَءُوفٌ بِالْعِبَاد》
♦️بعضی از مردم، جان خود را در برابر خشنودیهای خدا میفروشند و خدا نسبت به بندگان رؤوف است.
در شان امام علی(ع) در ماجرای #لیلة المبیت نازل شده است.
🔸غزالی آورده است :
در شبی که امیرالمومنین(ع) به جای پیامبر(ص) خوابید به جبرییل و میکاییل خطاب رسید که من بین شما دو نفر برادری قرار دادم و عُمر یکی از شما را بیش از دیگری قرار دادم.
کدامیک از شما ایثار می کند که عُمر طولانی از آن دیگری باشد؟
هر دو عُمر طولانی را اختیار کردند.
خطاب آمد :
«به زمین نگاه کنید و ببینید که چگونه #علی(ع)حیات خود را به برادرش #پیامبر(ص) ایثار نموده و به جای او خوابیده و جان خود را فدای جان او نموده است. به زمین بروید و او را از دشمنان حفظ کنید».
آنان آمدند و جبریل بالای سر #امیر_المومنین(ع) و میکاییل سمت پاهای آن حضرت(ص) نشست و ندا کرد :
«بَخٍّ بَخٍّ مِنْ مِثْلِكَ یابْنَ اَبی طالب(ع)»
خداوند در جمع ملائکه به تو مباهات فرمود.
اینجا بود که آیه شریفه 《وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ یَشْری نَفْسَهُ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ الله..》 نازل شد.
📚 منابع :
۱)سوره انفال، آیه۳۰
۲)اعلام الوری طبرسی، ص۸۸
۳)الارشاد شیخ مفید، ج۱، ص۵۳
۴)سوره بقره، آیه۲۰۷
۵)احیاء العلوم غزالی، ج۳، ص۳۹
۶)مناقب آل ابی طالب(ع)ابن شهر آشوب، ج۲، ص۷۷
#علی
#ربیع_الاول
#لیله_المبیت
http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60
✅فضیلتی که تحملش بر #معاویه سنگین بود!👇
#لیله_المبیت
#ربیع_الاول
http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60
✅آیه《..وَمِنَ النَّاسِ مَن يَشْرِي نَفْسَهُ ابْتِغَاء مَرْضَاتِ الله..》
با توجه به شان نزول آن، یکی از بزرگترین فضایل #امام_علی(ع) است.
و ماجرای #لیله_المبیت را تداعی می کند.
واین فضیلت به قدری برای #معاویه، گران آمد وناراحت شد، که در زمان حکومت خود، سمرة بن جندب را به چهارصد هزار درهم تطمیع کرد، که بگوید این آیه درباره عبد الرحمن بن ملجم ،قاتل علی(ع) نازل شده است، نه علی(ع)!
و آن منافق جنایت پیشه نیز چنین کرد!
سوال این است که چرا دربین این همه فضایل امام علی(ع)، معاویه از این فضیلت امام علی(ع) ناراحت بود وچنین کاری کرد؟
به نظر می رسد؛ چون این فضیلت، تنها فضیلت ابوبکر (یار غار پیامبر(ص)بودن) را کمرنگ می کرد!
و ابوبکر اگر جایی مدعی این می شد که من یار غار پیامبر(ص) بودم، در حقیقت اقرار به فضیلت امام #علی(ع) کرده است، چون بلافاصله ماجرای خوابیدن امام #علی(ع) در بستر #پیامبر(ص)را در همان لحظه یار غار بودن وی، در اذهان دیگران تداعی می شد.
📚منابع:
۱)سوره بقره، آیه۲۰۷
۲)قاموس الرجال قرشی، ج۵، ص۳۱۲
#لیله_المبیت
#علی ع
http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60
✅همانطور که گفته شد؛ زمانی که مشرکان مکه قصد کشتن حضرت رسول اکرم(ص) را داشتند، آن حضرت(ص)، علی(ع) را به جای خود در مکه گذاشت و خود به امر خداوند از خانه خارج شد؛ و بنابر نقلی در بین راه به ابوبکر بن ابی قحافه روبرو گردید!
و به همراه وی از شهر خارج شد.
حضرت(ص) برای مخفی نگاه داشتن مسیر به جای حرکت به سوی شمال مکه که به طرف یثرب بود، راهی جنوب مکه شد و به غار ثور که در دل کوه ثور قرار داشت پناه برد.
آن حضرت(ص) به اتفاق همراه خود به مدت سه روز در آن غار مخفی بودند.
مشرکان تا نزدیکی غار ثور آمدند، اما به اعجاز الهی، عنکبوتان تارهایی را بر در غار تنیدند تا مشرکان را از رفتن به درون آن منصرف کنند.
خداوند متعال در قرآن از این غار یاد کرده است.
چنانچه در آیه قرآن آمده، همراه و مصاحب پیامبر(ص) در درون غار به شدت ترسیده بود و هراس سراسر وجود وی را فرا گرفته بود که پیامبر(ص) وی را دلداری داد!
تا اندکی از هراس او کاسته شود.
📚منبع:
۱)آثار اسلامی مکه و مدینه جعفریان، ص۱۰۰
#پيامبر
http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60
noormags-بررسی_و_نقد_کتاب_تاریخنگاری_«الصحیح_من_سیرة_النبیالاعظم(ص)»-1092250_728891.pdf
370.3K
#مقاله بررسی و نقد کتاب تاریخنگاری
( الصحیح من السیره النبی الاعظم ص)
نویسنده: محمد سپهری
چكيده
همواره زندگاني رسول خدا(ص) مورد علاقه خاص مسلمانان بوده، چنان كه حجم
انبوهي از كتابهاي مختلف و متفاوت در همين موضوع نوشته شده و مي شود.
آنچه موجب اين اختلاف شده علاوه بر وابستگيهاي ديني و مذهبي، اصول، مباني
ومعيارهايي است كه هر كدام از سيره نگاران بدان ملتزم بوده اند؛ و نيز شيوه تنظيم
و تدوين و اصول و سبك نگارش، و اهداف و انگيزه هاي آنان. يكي از اين كتابها،
الصحيح من سيره النبي الاعظم(ص)است. نويسنده ضمن تبيين سيماي رسول
خدا(ص) در كتب و روايات مكتب خلافت و بررسي پديده منع حديث و نقش آن
در تحريف حقايق تاريخي و رواج احاديث جعلي، از نقش نومسلمانان اهل كتاب
و قصه پردازان در اين باره سخن ميگويد. پس از تشريح اصول و معيارهاي آشفته
در تدوين سيره، اصول، ضوابط و معيارهايي براي انجام پژوهش علمي صحيح از
ديدگاه خود ارائه مي دهد و با مراجعه به متون عمده سني و شيعه در حوزه هاي
تفسير، حديث و تاريخ، سيمايي از رسول خدا (ص) ترسيم مي كند كه به زعم وي
درست ترين است. اين مقاله ضمن بيان نقاط قوت و ضعف الصحيح، روش تاريخ
نگاري نويسنده را به اختصار مورد واكاوي قرار مي دهد.
#پيامبر
#تاریخ
@tarikh_j
noormags-سیره_نبوی__ب__استعمال_واژه_«سیره»-53283_5476.pdf
266.1K
سیره نبوی به استعمال واژه (سیره )
هادی دوست محمدی
#سیره_نبوی
#پيامبر
#مقاله
http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60