eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
1هزار دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
139 ویدیو
310 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
برگی از : در منابع تاریخی اطلاعات زیادی درباره زندگی‌نامه (س) از جمله تاریخ تولد و وفات وی ثبت نشده است. اطلاعات کمی درباره س وجود دارد.به گفته در کتاب ریاحین الشریعه، اطلاعات چندانی درباره زندگی حضرت معصومه در دست نیست؛ ازجمله تاریخ تولد و وفات، میزان عمر، اینکه چه زمانی از مدینه حرکت کرده و آیا پیش از شهادت امام رضا(ع) فوت کرده است یا پس از آن، در تاریخ ثبت نشده است. شیخ مفید در الارشاد در میان دختران امام کاظم(ع) از دو دختر به نام‌های فاطمهٔ کبرا و فاطمهٔ صغرا نام برده، اما مشخص نکرده کدام‌یک حضرت معصومه هستند. ابن‌جوزی از علمای اهل سنت در قرن ششم قمری هم به چهار دختر به نام فاطمه در میان دختران امام کاظم اشاره کرده؛ اما او نیز از اینکه حضرت معصومه کدام‌یک بوده، سخن نگفته است. به‌گفته محمد بن جریر طبری صغیر، نویسنده دلائل‌الامامه مادر حضرت معصومه، نام دارد که مادر امام رضا(ع) نیز هست. در منابع قدیمی ، تاریخ‌های ولادت و وفات فاطمه معصومه بیان نشده است. به‌گفته رضا استادی، نخستین کتابی که در آن، تاریخی ذکر شده است، نوشته جواد شاه‌عبدالعظیمی است که در سال ۱۳۴۴ق منتشر شد.در این کتاب، تاریخ ولادت حضرت معصومه ۱ ذی‌القعده سال ۱۷۳ق و تاریخ وفات او ۱۰ ربیع‌الثانی سال ۲۰۱ق ذکر شده و از آن کتاب به دیگر کتاب‎ها راه‌ یافته است. از این‌رو در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران روز اول ذی‌القعده به عنوان نامگذاری شده است. برخی از علما مانند آیت‌الله ، آیت‌الله ، و با این نظر مخالفت کرده و تاریخ‌های ذکر شده در این کتاب را ساختگی دانسته‌اند. فاطمه معصومه(س) را امروزه «کریمه اهل بیت» هم می‌خوانند.می‌گویند این لقب به خوابی مستند است که ، پدر آیت‌الله دیده و در آن یکی از ائمه(ع) حضرت معصومه را خوانده است. برپایه کتاب تاریخ قم، حضرت معصومه در سال ۲۰۱ قمری برای دیدار برادرش (ع) از مدینه راهی شد که در آن زمان ولی‌عهد مأمون خلیفه عباسی بود و در خراسان سکونت داشت؛ اما در میان راه بیمار شد و درگذشت. به باور ، حضرت معصومه(س) در ساوه مسموم و شهید شده است. درخصوص علت رفتن او به دو گزارش وجود دارد: طبق گزارش نخست، وی در ساوه بیمار شد @tarikh_j
و از همراهانش خواست او را به قم ببرند. بنابر گزارش دوم که نویسنده تاریخ قم آن را درست‌تر دانسته، خود قمی‌ها از او خواستند به قم برود. (س) در در خانه شخصی به نام ساکن شد و پس از ۱۷ روز درگذشت.بدن مطهر ایشان را در قبرستانی به نام (حرم کنونی) دفن کردند. منابع : ↑ محلاتی، ریاحین الشریعه، ۱۳۷۳ش، ج۵، ص۳۱. ↑ نگاه کنید به مفید، الارشاد، ۱۴۰۳ق، ج۲، ص۲۴۴. ↑ نگاه کنید به ابن‌جوزی، تذکرة الخواص، ص۳۱۵. ↑ نگاه کنید به طبری، دلائل‌الامامه، ص۳۰۹. ↑ استادی، «آشنایی با حضرت عبدالعظیم و مصادر شرح‌حال او»، ص۳۰۱. ↑ استادی، «آشنایی با حضرت عبدالعظیم و مصادر شرح‌حال او»، ص۲۹۷. ↑ استادی، «آشنایی با حضرت عبدالعظیم و مصادر شرح‌حال او»، ص۳۰۱. ↑ شورای مرکز تقویم مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، تقویم رسمی کشور سال ۱۳۹۸ هجری شمسی، ص۹. ↑ محلاتی، ریاحین الشریعه، ۱۳۷۳ش، ج۵، ص۳۲. ↑ شبیری زنجانی، جرعه‌ای از دریا، ۱۳۹۴ش، ج۲، ص۵۱۹. ↑ استادی، «آشنایی با حضرت عبدالعظیم و مصادر شرح‌حال او»، ص۳۰۱. ↑ محلاتی، ریاحین الشریعه، ۱۳۷۳ش، ج۵، ص۳۱و۳۲. ↑ مهدی‌پور، کریمه اهل بیت(س)، ۱۳۸۰ش، ص۲۳و۴۱؛ همچنین نگاه کنید به اصغری‌نژاد، «نظرى بر اسامى و القاب حضرت فاطمه معصومه(س)». ↑ مهدی‌پور، کریمه اهل بیت(س)، ۱۳۸۰ش، ص۲۹. ↑ مجلسی، زاد المعاد، ۱۴۲۳ق، ص۵۴۷. ↑ نگاه کنید به مهدی‌پور، کریمه اهل بیت(س)، ۱۳۸۰ش، ص۴۱و۴۲. ↑ مهدی‌پور، کریمه اهل بیت(س)، ۱۳۸۰ش، ص۴۱و۴۲. ↑ محلاتی، ریاحین الشریعه، ۱۳۷۳ش، ج۵، ص۳۱. ↑ برای نمونه نگاه کنید به مهدی‌پور، کریمه اهل بیت(س)، ۱۳۸۰ش، ص۱۵۰. ↑ مهدی‌پور، کریمه اهل بیت(س)، ۱۳۸۰ش، ص۱۵۱. ↑ یعقوبی، تاریخ الیعقوبی، ۱۴۱۳ق، ج۲، ص۳۶۱. ↑ نگاه کنید به کلینی، الکافی، ۱۴۰۷ق، ج۱، ص۳۱۷. ↑ قرشی، حیاةالامام موسی بن جعفر، ۱۴۱۳ @tarikh_j
(ع) (س) این دختر جوان تربیت شده ی دامان اهل بیت (ع) با پاشیدن بذر معرفت و ولایت در میان مردم موجب شد که پایگاهی بشود از انوار علم و معارف اهل بیت ( ع ) را به سراسر دنیای اسلام منتقل کند. الله تعالی @tarikh_j
بخش اول: گم شدۀ تاریخ ، همچون پیش از آن، از آثار مکتوب فعالیت‌های سیاسی ــ اجتماعی زنان این مرز و بوم تهی است و اگر در گوشه و کنار این تاریخ، از سخن به میان آمده، اغلب سخن از مفسده‌انگیزی آنان است، زنانی که خواسته و ناخواسته به آرزوها یا جاه‌طلبی‌های شکم و شهوت تن سپردند و در حرمسراها قرار گرفتند و، بدون برخورداری از کمترین شایستگی‌ها، به شهرت و قدرت دست یافتند و از این رو، بسیاری از آنان با سوء استفاده از جایگاه اجتماعی تصنعی به‌دست‌آمده و با پول‌های بادآورده، دیگران را به نوشتن حسنات و سکنات خویش وادار ساختند و بدین سان، نام خویش را به نیکی یا زشتی در تاریخ ماندگار کردند و گمان‌ها را به آن سو بردند که یعنی اینان! دستۀ دیگر از زنان، به دربار تعلق نداشتند، اما اغلب آنها از طبقات بالای جامعه به شمار می‌آمدند. آنان کسانی بودند که درس خواندند، اما یا به خدمت دولت و دربار درآمدند یا به اندیشه‌های و روی آوردند. آمار این دو دسته از زنان از کل زنان جامعۀ ایرانی ناچیز است. ادامه دارد.... نویسنده: دکترمرتضی شیرودی @tarikh_j
بخش اول: تاریخ حضور اسلام در یمن به زمانی برمیگردد که علیه السلام به عنوان دعوت کننده مردم یمن به اسلام، از سوی (ص) به این کشور فرستاده شد. علوی بودن مردم ، پذیرش سهل و روان و بدون درگیری اسلام در آن مقطع و استقبالی که از (ع) شد از اهمیت ویژه ای برخوردار است. مردم یمن بعد از اسلام اوردن در صفوف مسلمانان با کفار جنگیدند. 📚برگرفته از (تشیع در جهان معاصر)_ سید ابوالحسن نواب،سید مهدی طباطبایی ادامه دارد... @tarikh_j
بخش دوم: دستۀ سوم اما مؤثر ، محروم جامعه‌اند که نه پول داشتند و نه سواد تا به ثبت فعالیت‌های خویش دست بزنند؛ زنانی که در هر حادثۀ اثرگذار تاریخی به ندای لبیک هر اندیشمند یا مجتهد اسلام‌گویی پاسخ مثبت دادند و به صحنه آمدند و حماسه آفریدند. علت اساسی شکل‌گیری حادثۀ ، زنان مسلمان‌شدۀ بودند که برخلاف میل خود و شوهران شان به سفارت برده شدند و نیز، فتوایی که داد، فقط برای آزادسازی همین زنان بود و تعدادی از زنانی که به سوی رفتند و سپس به آن، حمله کردند، بودند. زمانی که زنان دریافتند ، از مخالفت با قرارداد توتون و تنباکو برآشفت، دستور داد که او را به عراق تبعید کنند، زنان، دسته دسته به سوی حرکت و در اجتماع کردند. آنها این گونه اقدامات را همراه مردان تا لغو قرارداد ادامه دادند. از حوادث مهمی که در دورۀ ناصرالدین‌شاه روی داد، اعتراض مردم، به‌ویژه بانوان، به کمبود نان بود که مؤثر واقع نشد تا اینکه هزاران زن مسلمان جلوی را در بازگشت از شکار گرفتند و از او تقاضای کردند. ادامه دارد.... نویسنده : دکتر مرتضی شیرودی @tarikh_j
بخش دوم: در از زمان رسالت (ص) هسته اولیه بعد از ماجرای با ترغیب ع برای پذیرش خلافت، مردمی از یمن در تمامی این جریانات حضور داشتند. حضور فعالانه آنها در جنگ و و حمایتشان از ع قابل توجه است. اما جدی ترین حرکت شیعی یمنی ها در قیام ع و حضور ۳۴ نفر شیعیان یمنی در حماسه و بعدها اقدام نظامی بود. گزارش متعددی از حضور ها در حکایت میکند. 📚برگرفته از (تشیع در جهان معاصر)_ سید ابوالحسن نواب،سید مهدی طباطبایی ادامه دارد... @tarikh_j
بخش سوم: # شاه به خواستۀ آنها ترتیب اثر نداد، اما کوتاه نیامدند و این‌گونه بود که ، حتی به شهرهایی چون هم سرایت کرد. زنان در اواخر سلطنت با اهدای جواهرات خود، کمک فراوانی به در ایران کردند و زمانی که مبارزان برای تأمین هزینه‌های مبارزه و خرید سلاح با مشکل مالی مواجه شدند، نیز، بار دیگر زنان به میدان آمدند و جواهرات خود را صرف مجاهدان کردند. گفته‌‌اند که تحت تأثیر نامۀ یکی از زنان شجاع تبریزی قرار گرفت و در پی آن، فرمان حمله به مقر مستبدان شهر را صادر کرد و در این حمله، دست کم بیست زن مجاهد به شهادت رسیدند. این موضوع را تأیید کرده و نوشته است: «یکی از سنگرهای تبریز را زنان چادر به سر تبریزی، اداره می‌کردند.» زمانی که خبر سرّی مجلس مبنی بر تسلیم در مقابل افشا شد، زنان به اقدامی شجاعانه دست زدند و در جلوی مجلس گرد آمدند. تنی از آنان به پارلمان راه یافتند و به رئیس مجلس اخطار کردند که اگر نمایندگان اولتیماتوم را بپذیرند، نخست شوهران و پسران خویش و سپس خود را از بین خواهند برد. آنچه از مبارزات زنان در برشمردیم، اولاً بخش بسیار اندکی از این مبارزات است و فقط برای نمونه از آنها یاد شد؛ ثانیاً مشابه این گونه مبارزات در دورۀ و نیز ادامه یافت. ادامه دارد.... نویسنده: دکتر مرتضی شیرودی @tarikh_j
بخش سوم: يكي از حاصلخيزترين مناطق شبه جزيره عربي به شمار رفته و به علـت دارا بودن موقعيت خاص جغرافيايي و بنادر و جزايـر مهـم موقعيـت ويـژه اي در دارد. چند عامل اهميت استراتژيك يمن را در نيمه دوم قرن بيـست دو چندان كرده است : 🔺نزديكي اين كشور به ، كه در نيمه دوم قـرن حاضـر بـه علـت كشمكش هاي ابرقدرت ها در اين منطقه بر حساسيت موقعيت آن افزوده است. 🔺تسلط بر كه با محاصره باب المندب از سوي نيروهاي در جنگ پنج روزه سال 1967 يـك تجربـه تـاريخي بـراي و قدرتهاي اي بود، لذا يمـن بـراي ايـن رژيمهـا داراي اهميتـي حياتي است. 🔺يمن كه از قسمت شمال با عربستان داراي مرزهاي مشترك است، امنيت آن براي از نظر توليد و صدور نفت داراي اهميت ويژه مي باشد. به علت دارا بودن سواحل طولاني در درياي سرخ و دريـاي عـرب، و نيـز بـه علت وجود بنادر مهمي مانند: عدن، حديـده و فحـاء اهميـت اسـتراتژيكي يمـن دوچندان مي شود. «بررسي تحولات اخير كشور يمن» تهيه و تنظيم: سيد سعيد هاشمي نسب @tarikh_j
بخش چهارم : ستارخان تحت تأثیر نامۀ یکی از شجاع تبریزی قرار گرفت و در پی آن، فرمان حمله به مقر مستبدان شهر را صادر کرد و در این حمله، دست کم بیست زن مجاهد به شهادت رسیدند. این موضوع را تأیید کرده و نوشته است: «یکی از سنگرهای را زنان چادر به سر تبریزی، اداره می‌کردند.» زمانی که خبر سرّی مجلس مبنی بر تسلیم در مقابل افشا شد، به اقدامی شجاعانه دست زدند و در جلوی گرد آمدند. تنی از آنان به راه یافتند و به اخطار کردند که اگر نمایندگان اولتیماتوم را بپذیرند، نخست شوهران و پسران خویش و سپس خود را از بین خواهند برد. آنچه از مبارزات در دورۀ برشمردیم، اولاً بخش بسیار اندکی از این مبارزات است و فقط برای نمونه از آنها یاد شد؛ ثانیاً مشابه این گونه مبارزات در دورۀ و نیز ادامه یافت. نمونه‌های زیر مشتی است از خروار. است در مهر 1304، کمیّ آذوقه و به ویژه کمبود نان، زنان را وادار کرد علیه سردار سپه اعتراض کنند. چندین هزار زن از محلات جنوب تهران با فریاد «ما نان می‌خواهیم» در جلوی مجلس و خیابان‌های اطراف اجتماع کردند. این اجتماع روزهای بعد هم، ادامه یافت، اما اعتراض به سرعت سیاسی شد به گونه‌ای که شعار آنان به «ما سردار سپه نمی‌خواهیم» تغییر پیدا کرد. نویسنده: دکتر مرتضی شیرودی @tarikh_j
پنجم: زمانی که خبر سرّی مبنی بر تسلیم در مقابل اولتیماتوم افشا شد، به اقدامی شجاعانه دست زدند و در جلوی گرد آمدند. تنی از آنان به پارلمان راه یافتند و به رئیس مجلس اخطار کردند که اگر اولتیماتوم را بپذیرند، نخست شوهران و پسران خویش و سپس خود را از بین خواهند برد. آنچه از مبارزات در دورۀ برشمردیم، اولاً بخش بسیار اندکی از این مبارزات است و فقط برای نمونه از آنها یاد شد؛ ثانیاً مشابه این گونه مبارزات در دورۀ و نیز ادامه یافت. نمونه‌های زیر مشتی است از خروار. است در مهر 1304، کمیّ آذوقه و به ویژه ، زنان را وادار کرد علیه اعتراض کنند. چندین هزار زن از محلات با فریاد «ما نان می‌خواهیم» در جلوی و خیابان‌های اطراف اجتماع کردند. این اجتماع روزهای بعد هم، ادامه یافت، اما اعتراض به سرعت سیاسی شد به گونه‌ای که شعار آنان به «ما سردار سپه نمی‌خواهیم» تغییر پیدا کرد. در رویداد 30 تیر 1331 مسلمان ایرانی فعالانه حضور یافتند؛ زیرا به دعوت کمیتۀ تمرکز، که عضو آن بود، در ظهر 28 تیر، زنان و کودکان سراسر کشور به پشت بام‌ها رفتند و برای سعادت و استقلال کشور اذان گفتند و دعا کردند. در 29 تیر، رهبری نهضت از خواست در صحنۀ مبارزه با دولت به حضور خود ادامه دهند. ادامه دارد... نویسنده:دکتر مرتضی شیرودی @tarikh_j
: « با توجه به آثار قلمی كه از این خانم در دسترس ما قرار گرفته، به طور قطع می توان ایشان را از معرفی نمود، و روش علمی ایشان هم كاملاً قابل مقایسه با سایر دانشمندان بوده ، بلكه با نظر به مقام عالی روحی، باید ایشان را در گروه نخبه ای از دانشمندان به شمار آورد كه به اضافه فراگرفتن دانش به تولد جدید در زندگی نائل می شوند.» @tarikh_j
: (م ۱۴۰۳ ق = ۱۳۶۲ ش ) فقیه، عارف، حکیم و مفسر قرآن مشهور اصفهانی می باشد که با تأیید علماء و مراجع تقلید وقت به دریافت درجه و نائل می گردد. او به شهرت دارد و غالبا آثار خویش را با نام یا منتشر می نمود. از جمله آثار ایشان عبارتند از: ۱-الاربعین الهاشمیة فی شرح جملة من الاحادیث الواردة فی العلوم الدینیة (به زبان عربی) ۲_ مخزن اللئالی در فضیلت مولی الموالی حضرت علی بن ابی طالب (علیه السلام) ۳_سیر و سلوک در روش اولیاء طریق سیر سعداء ۴_معاد یا آخرین سیر بشر ۵_روش خوشبختی و توصیه به خواهران ایمانی ۶_مخزن العرفان در تفسیر قرآن مجید (پانزده جلد) ۷_اخلاق و راه سعادت ۸_النفحات الرحمانیه فی الواردات القلبیة (به زبان عربی) : این کتاب از برجسته ترین کتب بانو (ره) می باشد. ۹_جامع الشتّات (به زبان عربی) : وقتی که آوازه علمی و عرفانی بانو (ره) داخل و خارج کشور را فرا گرفت از اطراف و اکناف سؤالات مختلف در موضوعات متعدد فقهی، اصولی، عرفانی و ... به سمت ایشان سرازیر شد و بسیاری از سؤال کنندگان با القابی زیبا در مدح ایشان و حتی بعضی از آنها با اشعاری بسیاری متین و پر محتوا در عظمت وی، با طرح سوالات از ایشان توضیح می خواستند و ایشان تمامی آن سوالات را بسیار عالمانه و فقیهانه پاسخ دادند. این پرسش ها و پاسخ ها بوسیله آیت الله حاج شیخ مرتضی مظاهری (ره) که از اساتید بانو (ره) بودند جمع آوری و مرتب شد و تحت عنوان جامع الشتات (جامع مطالب پراکنده و سوالات مختلف) به زبان عربی منتشر گردید. @tarikh_j
📚📚📚📚📚📚 :زندگانی همراه با مقالات برخی از شاگردان نویسنده: ناهید طیبی @tarikh_j