بخش اول:
#تاریخ گم شدۀ #زن_مسلمان
تاریخ #ایران_معاصر، همچون پیش از آن، از آثار مکتوب فعالیتهای سیاسی ــ اجتماعی زنان این مرز و بوم تهی است و اگر در گوشه و کنار این تاریخ، از #زنان سخن به میان آمده، اغلب سخن از مفسدهانگیزی آنان است، زنانی که خواسته و ناخواسته به آرزوها یا جاهطلبیهای شکم و شهوت تن سپردند و در حرمسراها قرار گرفتند و، بدون برخورداری از کمترین شایستگیها، به شهرت و قدرت دست یافتند و از این رو، بسیاری از آنان با سوء استفاده از جایگاه اجتماعی تصنعی بهدستآمده و با پولهای بادآورده، دیگران را به نوشتن حسنات و سکنات خویش وادار ساختند و بدین سان، نام خویش را به نیکی یا زشتی در تاریخ ماندگار کردند و گمانها را به آن سو بردند که #زنان_ایرانی یعنی اینان!
دستۀ دیگر از زنان، به دربار تعلق نداشتند، اما اغلب آنها از طبقات بالای جامعه به شمار میآمدند. آنان کسانی بودند که درس خواندند، اما یا به خدمت دولت و دربار درآمدند یا به اندیشههای #لیبرالیستی و #کمونیستی روی آوردند. آمار این دو دسته از زنان از کل زنان جامعۀ ایرانی ناچیز است.
ادامه دارد....
نویسنده: دکترمرتضی شیرودی
@tarikh_j
بخش اول:
#پیشینه_اسلام_در_یمن
تاریخ حضور اسلام در یمن به زمانی برمیگردد که #امیرالمومنین علیه السلام به عنوان دعوت کننده مردم یمن به اسلام، از سوی #پیامبر(ص) به این کشور فرستاده شد.
علوی بودن مردم #یمن، پذیرش سهل و روان و بدون درگیری اسلام در آن مقطع و استقبالی که از #امام_علی (ع) شد از اهمیت ویژه ای برخوردار است. مردم یمن بعد از اسلام اوردن در صفوف مسلمانان با کفار جنگیدند.
📚برگرفته از #کتاب_جغرافیای_تشیع (تشیع در جهان معاصر)_ سید ابوالحسن نواب،سید مهدی طباطبایی
ادامه دارد...
@tarikh_j
بخش دوم:
دستۀ سوم اما مؤثر #زنان، #زنان_طبقات_ محروم جامعهاند که نه پول داشتند و نه سواد تا به ثبت #تاریخ فعالیتهای خویش دست بزنند؛ زنانی که در هر حادثۀ اثرگذار تاریخی به ندای لبیک هر اندیشمند یا مجتهد اسلامگویی پاسخ مثبت دادند و به صحنه آمدند و حماسه آفریدند.
علت اساسی شکلگیری حادثۀ #گریبایدوف، زنان مسلمانشدۀ #روسی بودند که برخلاف میل خود و شوهران شان به سفارت #روسیه برده شدند و نیز، فتوایی که #آیتالله_میرزا_مسیح داد، فقط برای آزادسازی همین زنان بود و تعدادی از زنانی که به سوی #سفارت_روسیه رفتند و سپس به آن، حمله کردند، #زنان_تهرانی بودند.
زمانی که زنان دریافتند #ناصرالدینشاه، از مخالفت #آیتالله_میرزا_حسن_آشتیانی با قرارداد توتون و تنباکو برآشفت، دستور داد که او را به عراق تبعید کنند، زنان، دسته دسته به سوی #محلۀ_سنگلج حرکت و در #دارالشرع اجتماع کردند. آنها این گونه اقدامات را همراه مردان تا لغو قرارداد ادامه دادند.
از حوادث مهمی که در دورۀ ناصرالدینشاه روی داد، اعتراض مردم، بهویژه بانوان، به کمبود نان بود که مؤثر واقع نشد تا اینکه هزاران زن مسلمان جلوی #شاه را در بازگشت از شکار گرفتند و از او تقاضای #نان کردند.
ادامه دارد....
نویسنده : دکتر مرتضی شیرودی
@tarikh_j
بخش دوم:
#سیری در #تاریخ_تشیع_یمن
از زمان رسالت #پیامبر(ص) هسته اولیه #تشیع بعد از ماجرای #سقیفه با ترغیب #امیرالمومنین ع برای پذیرش خلافت، مردمی از یمن در تمامی این جریانات حضور داشتند. حضور فعالانه آنها در جنگ #جمل و #صفین و حمایتشان از #امام_حسن ع قابل توجه است.
اما جدی ترین حرکت شیعی یمنی ها در قیام #امام_حسین ع و حضور ۳۴ نفر شیعیان یمنی در حماسه #عاشورا و بعدها اقدام نظامی #نهضت_توابین بود. گزارش متعددی از حضور #یمنی ها در #قیام_مختار حکایت میکند.
📚برگرفته از #کتاب_جغرافیای_تشیع (تشیع در جهان معاصر)_ سید ابوالحسن نواب،سید مهدی طباطبایی
ادامه دارد...
@tarikh_j
بخش سوم:
# شاه به خواستۀ آنها ترتیب اثر نداد، اما #زنان کوتاه نیامدند و اینگونه بود که #شورش_نان، حتی به شهرهایی چون #تبریز هم سرایت کرد.
زنان در اواخر سلطنت #مظفرالدینشاه با اهدای جواهرات خود، کمک فراوانی به #تأسیس_بانک_ملی در ایران کردند و زمانی که مبارزان #مشروطه برای تأمین هزینههای مبارزه و خرید سلاح با مشکل مالی مواجه شدند، نیز، بار دیگر زنان به میدان آمدند و جواهرات خود را صرف مجاهدان کردند.
گفتهاند که #ستارخان تحت تأثیر نامۀ یکی از زنان شجاع تبریزی قرار گرفت و در پی آن، فرمان حمله به مقر مستبدان شهر را صادر کرد و در این حمله، دست کم بیست زن مجاهد به شهادت رسیدند. این موضوع را #پاولویچ تأیید کرده و نوشته است: «یکی از سنگرهای تبریز را زنان چادر به سر تبریزی، اداره میکردند.»
زمانی که خبر سرّی مجلس مبنی بر تسلیم در مقابل #اولتیماتوم_روسیه افشا شد، زنان به اقدامی شجاعانه دست زدند و در جلوی مجلس گرد آمدند. تنی از آنان به پارلمان راه یافتند و به رئیس مجلس اخطار کردند که اگر نمایندگان اولتیماتوم را بپذیرند، نخست شوهران و پسران خویش و سپس خود را از بین خواهند برد.
آنچه از مبارزات زنان در #دورۀ_قاجار برشمردیم، اولاً بخش بسیار اندکی از این مبارزات است و فقط برای نمونه از آنها یاد شد؛ ثانیاً مشابه این گونه مبارزات در دورۀ #رضاخان و #محمدرضا نیز ادامه یافت.
ادامه دارد....
نویسنده: دکتر مرتضی شیرودی
@tarikh_j
بخش سوم:
#یمن يكي از حاصلخيزترين مناطق شبه جزيره عربي به شمار رفته و به علـت
دارا بودن موقعيت خاص جغرافيايي و بنادر و جزايـر مهـم موقعيـت ويـژه اي در
#شبه_جزيره دارد. چند عامل اهميت استراتژيك يمن را در نيمه دوم قرن بيـست
دو چندان كرده است :
🔺نزديكي اين كشور به #شاخ_آفريقا، كه در نيمه دوم قـرن حاضـر بـه علـت
كشمكش هاي ابرقدرت ها در اين منطقه بر حساسيت موقعيت آن افزوده است.
🔺تسلط بر #باب_المندب كه با محاصره باب المندب از سوي نيروهاي #مـصر در
جنگ پنج روزه سال 1967 يـك تجربـه تـاريخي بـراي #رژيـم_اشـغالگر_قـدس و
قدرتهاي #فرامنطقه اي بود، لذا #امنيـت يمـن بـراي ايـن رژيمهـا داراي اهميتـي حياتي است.
🔺يمن كه از قسمت شمال با عربستان داراي مرزهاي مشترك است، امنيت آن
براي #عربستان_سعودي از نظر توليد و صدور نفت داراي اهميت ويژه مي باشد.
به علت دارا بودن سواحل طولاني در درياي سرخ و دريـاي عـرب، و نيـز بـه
علت وجود بنادر مهمي مانند: عدن، حديـده و فحـاء اهميـت اسـتراتژيكي يمـن
دوچندان مي شود.
#نشست «بررسي تحولات اخير كشور يمن»
تهيه و تنظيم: سيد سعيد هاشمي نسب
@tarikh_j
بخش چهارم :
ستارخان تحت تأثیر نامۀ یکی از #زنان شجاع تبریزی قرار گرفت و در پی آن، فرمان حمله به مقر مستبدان شهر را صادر کرد و در این حمله، دست کم بیست زن مجاهد به شهادت رسیدند. این موضوع را #پاولویچ تأیید کرده و نوشته است: «یکی از سنگرهای #تبریز را زنان چادر به سر تبریزی، اداره میکردند.»
زمانی که خبر سرّی مجلس مبنی بر تسلیم در مقابل #اولتیماتوم_روسیه افشا شد، #زنان به اقدامی شجاعانه دست زدند و در جلوی #مجلس گرد آمدند. تنی از آنان به #پارلمان راه یافتند و به #رئیس_مجلس اخطار کردند که اگر نمایندگان اولتیماتوم را بپذیرند، نخست شوهران و پسران خویش و سپس خود را از بین خواهند برد.
آنچه از مبارزات #زنان در دورۀ #قاجار برشمردیم، اولاً بخش بسیار اندکی از این مبارزات است و فقط برای نمونه از آنها یاد شد؛ ثانیاً مشابه این گونه مبارزات در دورۀ #رضاخان و #محمدرضا نیز ادامه یافت. نمونههای زیر مشتی است از خروار. است
در مهر 1304، کمیّ آذوقه و به ویژه کمبود نان، زنان را وادار کرد علیه سردار سپه اعتراض کنند. چندین هزار زن از محلات جنوب تهران با فریاد «ما نان میخواهیم» در جلوی مجلس و خیابانهای اطراف اجتماع کردند. این اجتماع روزهای بعد هم، ادامه یافت، اما اعتراض به سرعت سیاسی شد به گونهای که شعار آنان به «ما سردار سپه نمیخواهیم» تغییر پیدا کرد.
نویسنده: دکتر مرتضی شیرودی
#زنان
#انقلاب
@tarikh_j
#بخش پنجم:
زمانی که خبر سرّی #مجلس مبنی بر تسلیم در مقابل اولتیماتوم #روسیه افشا شد، #زنان به اقدامی شجاعانه دست زدند و در جلوی #مجلس گرد آمدند. تنی از آنان به پارلمان راه یافتند و به رئیس مجلس اخطار کردند که اگر #نمایندگان اولتیماتوم را بپذیرند، نخست شوهران و پسران خویش و سپس خود را از بین خواهند برد.
آنچه از مبارزات #زنان در دورۀ #قاجار برشمردیم، اولاً بخش بسیار اندکی از این مبارزات است و فقط برای نمونه از آنها یاد شد؛ ثانیاً مشابه این گونه مبارزات در دورۀ #رضاخان و #محمدرضا نیز ادامه یافت. نمونههای زیر مشتی است از خروار. است
در مهر 1304، کمیّ آذوقه و به ویژه #کمبود_نان، زنان را وادار کرد علیه #سردارسپه اعتراض کنند. چندین هزار زن از محلات #جنوب_تهران با فریاد «ما نان میخواهیم» در جلوی #مجلس و خیابانهای اطراف اجتماع کردند. این اجتماع روزهای بعد هم، ادامه یافت، اما اعتراض به سرعت سیاسی شد به گونهای که شعار آنان به «ما سردار سپه نمیخواهیم» تغییر پیدا کرد.
در رویداد 30 تیر 1331 #زنان مسلمان ایرانی فعالانه حضور یافتند؛ زیرا به دعوت کمیتۀ تمرکز، که #آیتالله_کاشانی عضو آن بود، در ظهر 28 تیر، زنان و کودکان سراسر کشور به پشت بامها رفتند و برای سعادت و استقلال کشور اذان گفتند و دعا کردند. در 29 تیر، رهبری نهضت از #زنان خواست در صحنۀ مبارزه با دولت به حضور خود ادامه دهند.
ادامه دارد...
نویسنده:دکتر مرتضی شیرودی
@tarikh_j
#علامه_محمد_تقی_جعفری: « با توجه به آثار قلمی كه از این خانم#بانو_امين_نصرت_اصفهاني در دسترس ما قرار گرفته، به طور قطع می توان ایشان را از #علمای_برجسته_عالم_تشیع معرفی نمود، و روش علمی ایشان هم كاملاً قابل مقایسه با سایر دانشمندان بوده ، بلكه با نظر به مقام عالی روحی، باید ایشان را در گروه نخبه ای از دانشمندان به شمار آورد كه به اضافه فراگرفتن دانش به تولد جدید در زندگی نائل می شوند.»
@tarikh_j
#بانو_امین:
#سیده_نصرت_بیگم_امین (م ۱۴۰۳ ق = ۱۳۶۲ ش ) فقیه، عارف، حکیم و مفسر قرآن مشهور اصفهانی می باشد که با تأیید علماء و مراجع تقلید وقت به دریافت درجه #اجتهاد و #روایت نائل می گردد. او به #بانو_امین شهرت دارد و غالبا آثار خویش را با نام #بانوی_ایرانی یا #بانوی_اصفهانی منتشر می نمود. از جمله آثار ایشان عبارتند از:
۱-الاربعین الهاشمیة فی شرح جملة من الاحادیث الواردة فی العلوم الدینیة (به زبان عربی)
۲_ مخزن اللئالی در فضیلت مولی الموالی حضرت علی بن ابی طالب (علیه السلام)
۳_سیر و سلوک در روش اولیاء طریق سیر سعداء
۴_معاد یا آخرین سیر بشر
۵_روش خوشبختی و توصیه به خواهران ایمانی
۶_مخزن العرفان در تفسیر قرآن مجید (پانزده جلد)
۷_اخلاق و راه سعادت
۸_النفحات الرحمانیه فی الواردات القلبیة (به زبان عربی) : این کتاب از برجسته ترین کتب بانو (ره) می باشد.
۹_جامع الشتّات (به زبان عربی) : وقتی که آوازه علمی و عرفانی بانو (ره) داخل و خارج کشور را فرا گرفت از اطراف و اکناف سؤالات مختلف در موضوعات متعدد فقهی، اصولی، عرفانی و ... به سمت ایشان سرازیر شد و بسیاری از سؤال کنندگان با القابی زیبا در مدح ایشان و حتی بعضی از آنها با اشعاری بسیاری متین و پر محتوا در عظمت وی، با طرح سوالات از ایشان توضیح می خواستند و ایشان تمامی آن سوالات را بسیار عالمانه و فقیهانه پاسخ دادند. این پرسش ها و پاسخ ها بوسیله آیت الله حاج شیخ مرتضی مظاهری (ره) که از اساتید بانو (ره) بودند جمع آوری و مرتب شد و تحت عنوان جامع الشتات (جامع مطالب پراکنده و سوالات مختلف) به زبان عربی منتشر گردید.
#معرفی_شخصیتهای_تاثیرگذار
@tarikh_j
📚📚📚📚📚📚
#معرفی_کتاب:زندگانی #بانوی_ایرانی
همراه با مقالات برخی از شاگردان #بانو_امین
نویسنده: ناهید طیبی
#معرفی_کتاب
@tarikh_j
#بخش ششم:
#امام_خمینی(ره) همزمان با آغاز فعالیتهای سیاسی ــ اجتماعی خود در #دهۀ 1340 نگرش جدیدی دربارۀ #زنان مطرح کرد. بر پایۀ این نگرش نوین، #زن تحققبخش آمال بشر است.
از دامن زن، مرد به معراج میرود.
زن، انسانساز است و اگر زنان انسانساز از جامعه گرفته شوند، جامعه به شکست و انحطاط دچار میشود.
سعادت و شقاوت کشورها بسته به زن است.
خانه و خانواده، مدرسهاند و دامن مادر، بزرگترین مدرسهای است که انسان در آن تربیت میشود.
#زنان باید در صحنههای سیاسی ــ اجتماعی حاضر باشند.
نگرش الهی #امام_خمینی به بانوان، زنان مسلمان را که پیش از این، فعالتر از زنان درباری و غرب و شرقزده بودند به اوج تربیت و سیاست کشاند؛ ازاینرو، به سرعت مرزبندی بین اینان و زنان دیگر جامعه پررنگتر شد. این دسته از زنان نه تابع الگوی زن مدرن غرب و شرقگرا بودند و نه مقلّد زنان درباری یا حتی زنان سنتی بیتفاوت در کنج خانهها، بلکه برآیند تجربۀ تاریخی #زن _مسلمان و #تربیت_سیاسی_امام(ره) به شمار میآمدند.
ویژگی اصلی این گروه آن بود که در همان حال که غربگرایی و شرقگرایی برنمیتافت، با وفاداری به ارزشهای مذهبی و الگوبرداری از #حضرت_فاطمه(س) و #حضرت_زینب(س)، خود را از اجتماع کنار نمیکشید.
این #زنان، سیاسی بودند و با استعماری قلمدادکردن فرآیند نوگرایی شاه، احساسات ضدغربی خود را ابراز میکردند.
ادامه دارد....
نویسنده: دکترمرتضی شیرودی
@tarikh_j
پایان بخش #یمن:
✅ علمای شیعی یمن:
🗺 کشور #یمن، از جمله مناطقی است که در خود #شیعیان بسیاری را جای داده است.
🔸 علمای پیشکسوت این منطقه که در زمان حضور #معصومین (علیهم السلام) زندگی می کردند بسیار بودند. افرادی چون #حجر_بن_عدی، چند تن از یاران #امام_حسین (علیه السلام)، #ام_سعید_برزخیه (اولین شیعه از این منطقه) و... می باشند.
⚪️ اما ازعلمای متأخر این منطقه می توان شخصیتهای برجسته زیر را نام برد:
➖ شیخ احمد عبدالله الزایدی:
بنیانگذار رابطة الشیعة الجعفریة فی الیمن.
وی پیش از تأسیس این تشکل، سازمانی را با نام اتحاد القوی الإسلامیة الثوریة در سال ۱۹۹۱ میلادی ایجاد کرده بود که بعداً به دلایلی منحل شد.
➖ شیخ احمد علی المرقب
➖ شیخ علی احمد الاکوع
➖ شیخ عبد الولی یحیی العکیمی
➖ استاد عبد الله علی الجبلی
➖ استاد عارف محمد أنیس
➖ استاد عدنان یحیی الجنید
➖ استاد محمد عبد الرحمن السقاف
➖ شیخ محمد أحمد الردمانی
📌 این نه نفر از علما و اعضای هیئت امنای رابطة الشیعة الجعفریة فی الیمن هستند.
➖ علی بن علی فارع: وی ریاست رابطه الشیعه الجعفریه را بر عهده داشت که در سال ۲۰۱۳ توسط نیروهای القاعده به شهادت رسید.
➖ مبخوت هادی کرشان:
رئیس شیعه جعفریه در منطقه جوف. وی هم اکنون مفقود شده است. برخی منابع غیر رسمی ادعا کردهاند که حکومت یمن در سال ۲۰۱۰ وی را در فرودگاه یمن دستگیر کرده است.
➖ یحیی طالب الشریف:
وی اصالتاً اهل جوف یمن است و در قم سکونت دارد و در سال ۲۰۱۰ توسط دولت یمن دستگیر شده است. مواضع وی علیه حسین حوثی اعتراضاتی را از سوی اتحادیه طلاب یمنی ساکن قم در پی داشته است.
@tarikh_j