eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
979 دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
136 ویدیو
305 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
بازتاب_تفکر_عثمانی_در_حادثه_ی_کربلا.PDF
994.1K
بازتاب تفکر عثمانی در حادثه کربلا نویسنده: محمد رضا هدایت پناه این مقاله توسط دوست عزیزمون خانم صدیقه اقاسی خلاصه شده است👇 http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60
مقاله بازتاب تفکر عثمانی در حادثه کربلا:بخش اول👇👇 ✅نکته مهم در شناخت شناخت دقیق تفکر سیاسی -مذهبی نیروهای عراقی است که در برابر قیام صف آرایی کردند. سابقه تاریخی ، به پیچیدگی تحلیل این نهضت افزوده و باعث شده تا حقیقت ماجرا در ابهام بماند. دو عامل مهم مانع شناخت دقیق خط فکری و سیاسی نیروهای معارض شده: - اول تبلیغات و سانسور گسترده اموی - دوم رخ دادن این حادثه در جغرافیای شیعه این دو عامل مانع آشکار شدن نقش گروه های معارض شد و بهانه ای به معارضان شیعه داد که اشکال کنند با عزاداری در روز عاشورا می خواهید به چه کسی ایراد بگیرید در حالی که هم فکران خودتان امام حسین را دعوت کردند و در کربلا به شهادت رساندند. در حالی که با شناخت مذهب عثمانی متوجه افکار نیروهای معارض شده که چگونه اوضاع را به دست گرفتند. بر اساس اعتقاد عثمانیان ، عثمان مظلومانه کشته شد و امام علی مخفیانه با گروه های شورشی همکاری کرده و یا با سکوت خود آنها را همراهی کرد. حکومت علی (ع) نامشروع است و باعث ایجاد فتنه در میان مسلمانان شد. از نشانه های تفکر عثمانی در مسائل سیاسی نظامی که باعث ایجاد جنگ جمل شد گرچه با پیروزی حزب علوی و حتی پس از صلح امام حسن تفکر عثمانی به سرعت افزایش پیداکرد و حتی به نوع افراطی آن یعنی ناصبی رسید. در مسائل عقیدتی که در تفکر عثمانی فقط سه خلیفه ابوبکر، عمر و عثمان را قبول داشتند وخلافت امام علی را دوران فتنه می دانستند و در نوع افراطی آن به لعن امیرالمؤمنین می پرداختند تا زمان احمدبن حنبل که مسئله تربیع را مطرح کرد و خلفای چهارگانه را اینگونه معرفی کرد : ابوبکر، عمر ، عثمان ، علی در بررسی شکل گیری و گسترش تفکر عثمانی در کوفه به نظر میرسد که تشیع کوفه سیاسی بود و تعداد کمی گرایش تشیع مذهبی داشتند. در جنگ صفین درست است که تعداد زیادی از کوفیان طرفدار امام بودند اما از مخالفین هم تعدادشان قابل توجه بود و متأسفانه پیامدهای جنگ صفین تأثیر خود را بر مردم کوفه گذاشت و کشته ها و معلولیت ها زمینه ساز تبلیغات زیادی علیه امام شد. معاویه حتی بعد از صلح با امام حسن تلاش فراوان نمود تا این تفکر عثمانی را اشاعه دهد از جمله اقدامات وی: 1. انتخاب حاکمان عثمانی مذهب 2. سیاست ارعاب و تطمیع، قتل و فتنه کردن، شکنجه، تبعید و زندانی کردن 3. حمایت و تقویت عثمانی مذهبان کوفه این سیاست ها آنقدر تأثیر کرد که حتی طرفداران امام علی را به تفکر انداخت که چرا امام را همراهی کرده اند و این گناه بزرگی بوده است. افزون بر شناخت تفکر عثمانی یکسری ملاک هایی است که مشخصه های عثمانی مذهبان را معلوم می سازد : 1. مقدم داشتن عثمان بر امیرالمؤمنین 2. بیعت نکردن با امیرالمؤمنین و یا شکستن بیعت مثل طلحه و زبیر 3. عدم همراهی با امیرالمؤمنین در جنگ های جمل و صفین و نهروان 4. یاری و همراهی کردن معاویه در صفین، معاویه با شعار خونخواهی از خلیفه مظلوم هشتاد هزار نفر را همراه خود کرد 5. بغض و دشمنی نسبت به امیرالمؤمنین و سب و لعن آن حضرت و اهل بیت او آنها امام علی را کذاب میدانستند 6. جعل روایات و دروغ پردازی بر ضد امام علی که آنقدر گسترش پیدا کرد که معاویه خود دستور توقف آن را داد 7. ادبیات سیاسی اموی > امام علی را به ابوتراب و شیعیان را ترابیه می خواندند 8. پذیرش مناصب سیاسی و نظامی از طرف امویان و مروانیان 9. هم پیمانی با بنی امیه و عثمانی مذهب ها 10. مخالفت صریح و شرکت در سرکوبی جنبش های شیعی و قتل شیعیان به خصوص تشیع مذهبی بازتاب تفکر عثمانی در سرکوبی قیام مسلم با توجه به رفتار شناسی سیاسی افرادی که مأمور ضربه به قیام مسلم و پراکنده نمودن مردم از دور او بودند آشکار میشود که آنان دارای تفکر عثمانی و از هواخواهان بارز اموی و دارای سوابق ضد شیعی و بلکه ناصبی بودند. در ماجرای شهادت مسلم سخنان بسیاری رد و بدل میشود که نشان میدهد ناشی از تفکر عثمانی بوده و به طور مثال: 1. منع آب از شیعیان و کشتن آنان با لب تشنه به هنگام دستگیری، رفتاری سیاسی است که عثمانی مذهبان پس از کشته شدن عثمان اتخاذ کردند. 2. جهنمی دانستن نماینده امام حسین و شیعیان آن حضرت 3. این اندیشه که هر حرکت و قیامی بر ضد حاکم وقت محکوم و خروج از دین است تفکری بود که بنی امیه آن را تبلیغ می کردند. نامه ها: تفکر عثمانی را میتوان از نامه های ارسالی برای امام حسین نیز دریافت. الف) نویسندگان نامه ها تاریخچه مواضع سیاسی نویسندگان نامه ها حاکی از آن است که نباید این افراد را از نظر تفکر سیاسی و مذهبی یکسان دانست. افرادی چون سلیمان که به امام نامه نوشتند و خود را جماعتی شیعه از مؤمنان دانستند اما در نامه اشراف کوفه اولا هیچ سندی نیست که نشان دهد آنان در خانه سلیمان اجتماع کرده اند ثانیا این گروه آخرین کسانی بودند که نامه نوشتند و این تأخیر قابل تأمل است ب) متن نامه ها @tarikh_j
❇️ادامه خلاصه مقاله:👇محتوای نامه ها نیز بیانگر بی اعتقادی اشراف به حرکت است مضمون نامه که نشان از اعتقادات تشیع مذهبی است که با اظهار خرسندی از مرگ معاویه و سپاس خدا آغاز کرده و معاویه را دشمن ستمگر دانسته اند. ج) برخورد امام با دو گروه شیعیان و اشراف امام در منزلگاه حاجر نامه ای به سلیمان و شیعیان نوشت و نامی از اشراف نبرد و در شب به نامه اشراف که مکری بیش نبوده اشاره کرد. در برابر سپاه سعد آنان را خطاب قرار داد که مگر شما نبودید که به من نامه نوشتید و نامی از سلیمان و دیگران نمی آورد. نماد ها و شعار های مذهبی عثمانی در کشته شدن عثمان در برابر زن و فرزندان او در برابر کشته شدن امام حسین در برابر زنان و کودکان انتقام کشته شدگان بعد از خاندان بیت منع آب که بارزترین نمود تفکر عثمانی در کربلاست که چون عثمان تشنه کشته شد و امام علی را مسئول اینکار می دانستند. ظهور اندیشه های سیاسی عثمانی و علوی در مناظرات و گفتگو ها نشان از این دو نوع تفکر شیعی و عثمانی است. به طور مثال زهیر با استفاده از عبارت حزب آشکار ساخته است که دو حزب سیاسی و فکری مخالف در برابر یکدیگر قرار گرفته اند. امام از زهیر به عنوان نام می برد. امیه این اندیشه را میان مردم ایجاد کرده بودند که هر حرکت و قیامی بر ضد حاکم وقت محکوم و خروج از دین است و این از اندیشه های سیاسی عثمانی بود. با مقایسه میان اشعار و رجزهای و معلوم میشود این همان ادبیات سیاسی و مذهبی در کربلاست که از یک تفکر نشأت میگیرد. ادبیات سیاسی عثمانی حاکم بر سپاه عمر سعد که به توهین و دشنام به امام می پرداختند ای حسین این آب را می بینی که چون سینه آسمان آبی است به خدا از آن ننوشی تا از حمیم جهنم بنوشی. یا اینکه وقتی امام چوب و علف هایی را که پشت خیمه ها بود آتش زد تا از یک طرف مورد حمله واقع شود یکی به امام خطاب کرد به آتش دنیا بیش از روز قیامت تعجیل کردی بنابراین وقتی افرادی با این بینش و طرز تفکر در کربلا حاضر شدند چگونه باید پذیرفت که این افراد از شیعیان بودند که دل در گرو داشتند. تنها به حرف کوفی بودن نمی توان آنها را شیعه دانست بلکه تفکر عثمانی در آنها رخنه کرده بود و این از نوع مواضع ایشان کاملا مشهود است. تلخیص:صدیقه آقاسی_ سطح سه تاریخ اسلام ع http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🗓روزنگار وقائع بعد از #رحلت_رسول_خدا(ص) ✍🏻روزنگار وقائع بعد از #رحلت_رسول_خدا(ص) چگونه بود؟ ✅پاسخ در سه پست بعدی👇👇👇 @tarikh_j
🗓روزنگار وقائع بعد از رحلت رسول خدا(ص) ✍🏻روزنگار وقائع بعد از (ص) چگونه بود؟ 1⃣ ⭕️پیامبر اکرم (ص) در روز دوشنبه ۲۸ صفر سال دهم هجرت وفات نمود (ارشاد ،ج۱، ص۱۸۹؛ تهذیب ،ج۶، ص۲؛ مصباح المتهجد،ص۷۹۰) ⭕️عصر همان روز در حالی که مشغول غسل و تکفین پیامبر بود (شیخ مفید، الارشاد، ج۱، ص۱۹۱.) ⭕️عده ای از در جمع شده و به دنبال تعیین خلیفه از سوی خودشان برآمدند و برای این امر را انتخاب کردند(الطبقات الکبری، ج۲،ص۲۱۸-۲۱۸.) ⭕️با آگاهی و از این ماجرا آندو به سرعت به همراه ابو عبیده جراح و معن بن عدی وعویم بن ساعده به طرف سقیفه به راه افتادند (طبری، تاریخ الامم و الملوک، ج۳،ص۲۱۹) تا از قافله عقب نمانند. ⭕️پس از کشمکشهایی فراوان بالاخره آنان ابوبکر را به عنوان خلیفه انتخاب کردند(طبری، تاریخ الامم و الملوک ،ج۳، ص۲۱۹-۲۲۲) پس از آنکه حاضران در سقیفه همگی با بیعت کردند، عده‌ای برای تثبیت آن به راه افتادند. «ابن ابی الحدید» به نقل از «براء بن عازب» می‌نویسد: عده‌ای از بنی‌هاشم مشغول غسل رسول خدا بودند و من از شدت غصه و ناراحتیِ مصیبت وارده و از ترس اینکه مبادا خلافت را از دست بنی‌هاشم خارج سازند، بین این گروه و مسجد در رفت آمد بودم. ⭕️در این اثناء خبر رسید که عده‌ای در سقیفه اجتماع کرده‌اند. ناگهان عمر و ابوبکر غیبشان زد. سپس خبر رسید که با ابوبکر بیعت کرده‌اند. طولی نکشید که ابوبکر به همراه عمر، ابو عبیدة جراح و عده‌ای از اهل سقیفه را دیدم که به راه افتاده‌اند وهر که را می‌بینند دستش را گرفته و به عنوان بیعت به دست ابوبکر می‌دهند خواه راضی به چنین عملی باشد یا از آن اکراه داشته باشد. سریعا خود را به بنی‌هاشم رساندم. آنان در را (برای غسل دادن رسول خدا) به روی خود بسته بودند. با شدت تمام در را کوبیدم و با فریادی بلند آنان را از بیعت مردم با ابوبکر آگاه ساختم. (شرح نهج البلاغه، ج ۱، ص۲۱۹.) ادامه پست بعدی👇👇👇 @tarikh_j
ادامه 👇👇👇👇 2⃣ ⭕️عمر،‌ ابوعبیده، ابوبکر و همرانشان رفته رفته وارد شدند در حالی که مرتب اطراف می‌دوید و فریاد می‌زد: همانا مردم با ابوبکر بیعت کردند(ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغه، ج۲، ص۵۶) ⭕️ ابوبکر بر منبر رسول خدا ص نشسته خطبه‌ای خواند. ⭕️ ابوذر که از مسئله بیعت آگاهی یافته بود به مسجد رفت و طیّ سخنانی مردم را به اطاعت از علی (ع) فرا خواند. (تفسیر فرات کوفی، ص۸۱) ⭕️در این اثناء قبیله از اعراب به نام بنی اسلم که برای تامین معاش خود وارد مدینه شده بودند با بیعت‌گیرندگان برخورد کردند. عمر به اطلاع آنان رساند که اگر در بیعت گرفتن یاری‌شان کنند در عوض مؤونه آنان را تامین خواهد نمود. آنان نیز پذیرفته و چوب به دست در مدینه به راه افتادند. تعداد آن‌ها به حدی زیاد بود که کوچه‌های مدینه مملو از آنان گردید.(تاریخ الامم و الملوک ،ج۲، ص۴۵۸) ⭕️ آنان هر کس را که می‌دیدند گرفته به زور و کشان‌کشان برای بیعت به نزد ابوبکر می‌آوردند.(شیخ مفید، الجمل، ص۵۹) این روند بیعت گیری تا شب ادامه یافت. با فرا رسیدن شب آنها به منازل خود بازگشتند.(شرح نهج البلاغه، ج۶،ص۱۹) ⭕️روز سه شنبه نیز ابوبکر به همراه عمر و ابوعبیده جراح به مسجد پیامبر آمدند و ضمن خواندن خطبه مجددا مردم را به بیعت با ابوبکر فراخواندند اما قبل از آن عمر منصب قضاوت و ابو عبیده منصب دریافت غنائم را بین خود تقسیم کردند.(عبد الرزاق صنعانی، المصنف، ج۵، ص۴۳۸.) ⭕️اکثریت و بر این عقیده‌اند که در شب چهارشنبه به خاک سپرده شده‌ است. (ابن سعد، الطبقات الکبری، ج۲، ص۲۹۰؛ ابن هشام، السیرة‌ النبویة، ج۴،ص۳۱۴؛ بلاذری، انساب الاشراف، ج۲، ص۲۵۱؛ یعقوبی، تاریخ یعقوبی، ج۲، ص۱۱۴؛ طبری، تاریخ الامم والملوک، ج۳، ص۲۱۳. ✅برخی نیزمانند و زمان دقیق‌تری از آن را تعیین کرده و تصریح کرده‌اند که این مسئله در نیمه‌های شب رخ داده است.(همان) ⭕️روز چهارشنبه یعنی تنها دو روز بعد از وفات پیامبر(ص)، ابوبکر و عمر با نقشه ای حساب شده، دستور دادند که تمام مردانی که در سپاه اسامه بودند باید به لشکر اسامه در بیرون از شهر مدینه پیوسته و از شهر خارج شوند(مغازی واقدی،ج۳، ص۱۱۲۲) ⭕️هدف آنان کاملا مشخص بود چرا که آنان سعی داشتند تمامی مهاجرین و انصار را از شهر خارج کرده و آنگاه با خیالی آسوده به دنبال بیعت گرفتن از مخالفین سرسخت خود که تا آنموقع بیعت نکرده بودند به خصوص بنی هاشم و امیرالمومنین علی علیه السلام باشند.(مسعودی، مروج الذهب، ج ۱، ص ۶۵۷.) ادامه پست بعدی👇👇👇 @tarikh_j
ادامه👇👇👇 3⃣ ✍🏻یعقوبی در این باره می نویسد: ⭕️ابوبکر و عمر که خبر یافته بودند گروه بنی هاشم با در خانه فاطمه دختر پیامبر خدا ص فراهم گشته اند، پس آنان با گروهی به عنوان مخالفت با این اقدام، به خانه هجوم آورند تا از علیه السلام و مخالفان خلافت ابوبکر بیعت بگیرند، به همین علت بود که عمر آن ها را برای بیعت ـ به سوی مسجد ـ کشید.(تاریخ یعقوبی، ج ۱، ص ۵۲۷) ✍🏻یعقوبی در ادامه جریان چنین می نویسد: علیه السلام بیرون آمد و زبیر شمشیری حمایل داشت. پس عمر با او برخورد و با وی درگیر شد و او را بر زمین زد و شمشیرش را شکست و به خانه ریختند. ⭕️پس «علیهاالسلام» بیرون آمد و گفت: به خدا قسم باید بیرون روید وگرنه مویم را برهنه سازم و نزد خدا ناله و زاری کنم.(یعقوبی، همان، و نیز ر.ک: ابن قتیبه دینوری، الامامه و السیاسه، ج ۱، ص ۲۷ ـ ۳۳) ✍🏻ذهبی در شرح زندگانی ابن ابی دارم از قول ابن حماد کوفی می نویسد: هنگامى با مشعل آتش براى تسلیت دختر پیامبر اکرم ( ص ) آمدند که وى « به محسن » باردار بود و تهاجم به خانه و ... موجب قتل محسن طفلى که هنوز پا به دنیا ننهاده بود گردید . چنانکه ابن ابى دارم در ادامه می گوید: عمر لگدى بر حضرت زهرا ( س ) زد تا محسن سقط گردید.(سیر اعلام النبلاء ، ج ۱۵ ، ص ۵۷۸). (البته ذهبی در ادامه مطلبش این حرف را مسخره و به رافضی ها نسبت میدهد) ⭕️بعد از انجام این جنایت هولناک آنان به زور علیه السلام و دیگر افرادی را که از بنی هاشم در آن جا گرد آمده بودند، به همراه خود بردند... @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اتمام حجت علیه السلام با مردم مدینه بعد از (ص): س بعد از ، شبانه اقدام به رفتن در خانه مهاجر و انصار کرد. حضرت علی(ع) در این رابطه می فرماید : 《فَفَعَلْتُ ثُمَّ حَمَلْتُ فَاطِمَهَ وَأَخَذْتُ بِیَدِ ابْنَیَّ الْحَسَنِ وَالْحُسَیْنِ فَلَمْ أَدَعْ أَحَداً مِنْ أَهْلِ بَدْرٍ وَأَهْلِ السَّابِقَهِ مِنَ الْمُهَاجِرِینَ وَالْأَنْصَارِ إِلَّا نَاشَدْتُهُمُ اللَّهَ فِی حَقِّی وَدَعَوْتُهُمْ إِلَی نُصْرَتِی فَلَمْ یَسْتَجِبْ لِی مِنْ جَمِیعِ النَّاسِ إِلَّا أَرْبَعَهُ رَهْطٍ سَلْمَانُ وَأَبُو ذَرٍّ وَالْمِقْدَادُ وَالزُّبَیْرُ وَلَمْ یَکُنْ مَعِی أَحَدٌ مِنْ أَهْلِ بَیْتِی أَصُولُ بِهِ وَلَا أَقْوَی بِهِ》 🔸پس چنین کردم و سپس س را برداشتم و دست پسرانم و را گرفتم و به خانه یکایک مجاهدان بدر و پیشگامان در اسلام از مهاجران و انصار رفتم و آنان را درباره حقّم به خدا سوگند دادم و آنان را به یاری خویش فراخواندم، از همه آنان تنها چهار نفر به دعوتم پاسخ دادند : سلمان، ابوذر، مقداد، و زبیر واز خاندانم نیز کسی نبود تا از من پشتیبانی کند. سلام الله علیها در برخی نقلها چهل شب تکرار کرد. (س) خطاب به مهاجر و انصار فرمود : 《يَا مَعْشَرَ الْمُهَاجِرِينَ وَ الْأَنْصَارِ انْصُرُوا الله! فَإِنِّي ابْنَةُ نَبِيِّكُمْ وَ قَدْ بَايَعْتُمْ رَسُولَ الله(ص) يَوْمَ بَايَعْتُمُوهُ أَنْ تَمْنَعُوهُ وَ ذُرِّيَّتَهُ مِمَّا تَمْنَعُونَ مِنْهُ أَنْفُسَكُمْ وَ ذَرَارِيَّكُمْ فَفُوا لِرَسُولِ الله(ص) بِبَيْعَتِكُمْ》 🔸ای مهاجران و ای انصار! خدا را یاری کنید. من دختر پیامبر شما هستم. شما در روزی که با خدا(ص) بیعت کردید، متهعد شدید که از آن چیزی که خود و فرزندانتان را حفظ می کنید. او و فرزندانش را نیز محافظت کنید. پس حالا به بیعتتان با رسول خدا(ص) عمل نمایید. 📚منابع: ۱)الإختصاص شیخ مفید، ص۱۸۴ ۲)الإمامة والسیاسة دینوری، ج۱، ص۲۲ ۳)ماساة الزهرا(س) عاملی، ج۲، ص۸۵ http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60