eitaa logo
تاریخ دیروز، امروز، فردا
184 دنبال‌کننده
183 عکس
47 ویدیو
0 فایل
تاریخ دیروز، روشنگر مسیر فردا توضیحی درباره هویت کانال: https://eitaa.com/TarikhDEF/2 فهرستی از گزیده مطالب کانال: https://eitaa.com/TarikhDEF/4 ارتباط با مدیر: @yahadi71
مشاهده در ایتا
دانلود
47.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
◀️ روایتگری سردار در - بخش اول ▫️بررسی موقعیت جغرافیایی این منطقه و ▫️لو رفتن این عملیات توسط ▫️زیرکی نیروهای به خلاف تصویری که امروزه از آنها ساخته اند ▫️خبر داشتن بعثی ها از جزئیات عملیات ▫️تمرینات سخت برای آمادگی حضور در این عملیات 🆔 @TarikhDEF
47.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
◀️ روایتگری سردار در - بخش دوم ▫️عظمت کار ▫️خاطراتی ناب از شهدای این عملیات ▫️غربت 🆔 @TarikhDEF
20.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
◀️ 🔹6 فروردین 58 سرلشکر قرنی به دستور از ریاست ستاد ارتش ملی ایران برکنار شد، درحالی که نظر برماندن ایشان بود. 🔸 سیاستی را دنبال میکرد که اعتقادی به نداشت بلکه تمام همتش بود، این را خصوصا در قضایای میتوان دید. 🔹2 فروردین هیئت اعزامی مذاکره کننده از تهران وارد سنندج میشوند. در تجمعی که صورت میگیرد، هنگامی که وزیر کشور قرار بود، سخنرانی کند جنگنده های نیروی هوایی اقدام به گشت زنی و شکستن دیوارهای صوتی بر آسمان سنندج میکنند. 🔸دلیل این اقدام تهدیدآمیز، حضور دهها فرد مسلح در سنندج بود. اینجاست که حاج سید جوادی از تهران میخواهد این پروازها قطع شود چون مردم را ترسانده و کشتار شدیدی به راه انداخته و روند مذاکرات را مختل کرده است. 🔹این پیام با پاسخ قاطع سپهبد قرنی روبرو میشود و او میگوید این جت ها هیچ گلوله ای شکلیک نکرده اند و او از شخص دیگری[امام] دستور میگیرد. 🔸نگاه قرنی این بود که این کار موجب اقتدار هیات مذاکره کننده خواهد شد و دست پُر آنها در مذاکره را نشان خواهد داد و همچنین موجب میشود دشمنان حساب کار دستشان بیاید اما دولت موقت چنین نگاهی ندارد و معتقد است دیپلماسی در هر صورت بر میدان مقدم است. 🔹اینکه عده ای امروز دوگانه میدان_دیپلماسی را مطرح میکنند و توانایی جمع سالم این دو را ندارند، ریشه در تفکرات دیروز دارد. ➕علاوه براین کلیپ استاد ، حتما مستندی که قبلا درباره دو راهبرد شهید قرنی و بازرگان درقضایای کردستان معرفی شده بود را ببینید: https://eitaa.com/TarikhDEF/26 🆔 @TarikhDEF
◀️ اخیرا در کانالش مطلبی تحت عنوان «آقایان جمهوری اسلامی! مردم بقا و زندگی می خواهند، لطفا برجام را امضا کنید!» منتشر کرده و میگوید چرا دولت مذاکرات را متوقف کرده و برجام را امضا نمیکند؟ در حالی که همه مردم ایران آسایش و توسعه میخواهند، نه مقاومت پس طبق مبانی دینی، جمهوری اسلامی نیز چه درست و چه غلط باید برجام را بپذیرد. از این ادبیات روشن میشود که در این تفکر رسیدن به «هر توافقی» بهتر از «هیچ توافقی» است در حالی که برجام شیخ حسن روبروی چشم ماست، او مگر همین خواسته مهدی نصیری را اجابت نکرد؟ پس چرا اتفاقی نیفتاد؟ نه در دوران اوباما و نه در دوران ترامپ. اینکه کسی برگردد و شکست برجام روحانی را نتیجه موشک سپاه و انتقاد داخلی ها بداند، حرفی بچه گانه و دور از انصاف است که نشان از عدم شناخت صحیح او از صحنه بین المللی است. به نظر میرسد انسان عاقل، به دنبال «هر توافقی» نخواهد بود بلکه او در صورتی توافق خواهد کرد، که «توافق خوبی» برای او باشد که منافعش حقیقتا تامین بشود، چه اینکه خود غربی ها و امریکایی ها نیز همینگونه عمل میکنند و به این تصریح هم کرده اند اما عجب از این دوستان که چرا عبرت نمیگیرند... این تفکر جوری دوگانه پیشرفت_مقاومت را پیش روی ملت قرار می‌دهد که اگر بخواهیم پیشرفت کنیم تنها راه آن برجام است وگرنه پیشرفت معنایی ندارد ملت ایران قطعا پیشرفت میخواهد اما چه کسی گفته تنها مسیر آن برجام است؟ چه کسی گفته مردم نیز برجام را تنها مسیر میدانند؟ بقیه نکات این متن بماند برای بعد... 🆔 @TarikhDEF
هدایت شده از خانه طلاب جوان
مناجات شعبانیه - استاد یزدان پناه.mp3
11.57M
لذت مناجات با حق 🔸 در فرصت باقی‌مانده از بشنویم نکاتی از را از حضرت استاد یزدان‌پناه 🔸 حضرت ره تأکید زیادی بر مناجات شعبانیه داشتند و این فراز را دائما می‌خواندند: "الهی هب لی کمال الانقطاع الیک..." 🔸 اسرار زیادی در مناجات شعبانیه هست و اصل حرف در مورد غفلت ما انسان‌هاست. 🔸 "الهی الحقنی بنور عزک..." فراز نزدیک به آخر مناجات است. صحبت از عز قدس و معدن عظمت است. این که حجب نوری را پاره کنیم تا به عز قدس برسیم. 🔸 این که می‌بینیم کسی مثل ره چندین ساعت عبادت می‌کند، این لذت عبادت به او قوت و غذا داده است که توانسته این جور عبادت کند و الا هر کسی نمی‌تواند این چنین عبادت کند. 🗓 🌀🌀 خانه طلاب جوان 🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/2731802626C6597703c2f
◀️ و متولیان بخوانند... 🔹یکی از عواملی که امروزه باعث خصوصا شده، برگزاری است، نماز طولانی، صحبت های بین دو نماز، تعقیبات و نمازهای مستحبی بین دو نماز و... 🔸نمیدانم چرا روحانیت این مساجد به این نکته توجه نمی‌کنند. باور کنید اگر مقداری نماز جماعت های مساجد خود را کوتاه تر کنید جامعه کمتر که نمیشود، بیشتر هم میشود چون افراد بیشتری، نماز جماعت خوان اول وقت میشوند، 🔹چه اینکه سیره بزرگانی مانند نیز بر همین بوده به نحوی که به ایشان گفتند شخصی از شما هم نمازش را سریعتر میخواند، ایشان خندید و گفت من از همه مستحبات زده ام که این مقدار شده یعنی او از واجبات هم میزند؟ 🔸 نیز میفرمایند: «ما معتقديم اگر [=سبک و کوتاه] به جماعت خوانده شود، بهتر از اين است كه طولانى خوانده شود؛ اما بايد با توجّه خوانده شود.»(28/6/1372) 🔹مکرر دیده ام که در عده ای در حال خواندن نماز فرادی هستند درحالی که همزمان نماز جماعت هم برقرار است. علت چیست؟ عده ای خصوصا به همین دلیل اصلا به مسجد نمی آیند، اگر بیایند هم نهایت فرادی می خوانند و میروند. چرا به نحوی برخورد میکنیم که مساجدمان خلوت باشند و به جای اینکه مملو از جوانان باشد، تنها تعدادی اندک پیر و مسنّ حاضر میشوند؟ 🔸مدلی که خصوصا در مساجد بازار باید پیاده شود، خواندن نماز به کوتاه ترین شکل ممکن اما همراه با توجه و آرامش است که این دو مقوله با یکدیگر قابل جمع اند، چه اینکه مکرر نقل شده سیره (ص) این بوده که نماز جماعتشان کامل تر و کوتاه تر و خلاصه تر از همه بوده است: «كانَ رَسولُ اللّٰهِ(ص) أتَمَّ النّاسِ صَلاةً وأَوجَزَهُم»(من لایحضرالفقیه،ج1،ص306) 🔹یا در روایت دیگری نقل شده که در يكي از مساجد مدينه امام جماعت بود، روزي در نماز سوره‌ بقره خواند و نماز طولانی شد، به حدی که مردي در نماز خسته شد و وسط نماز قصد فرادی کرد و نماز خود را تمام کرد و سوار مركبش شد و به سراغ كار خود رفت. دیگر افراد به او گفتند: تو نفاق ورزیدی و نمازت را فرادی خواندی و رفتی اما او گفت من از طولانی شدن نماز خسته شدم. آن شخص نزد پيامبر آمد و ماجرا را تعریف کرد و گفت ما مشغول کار و بار خود هستیم اما معاذ نماز را طولانی میکند. پيامبر فرمود: اى معاذ! آيا تو فتنه‌گرى‌؟ ديگر اين طور نباشد كه مردم را از نماز جماعت فراري بدهي» (وسائل الشیعه، ج8، ص420 و سنن ابن داود، ج1،ص210)». 🔸البته در این متن تنها به یک دلیل خلوت بودن مساجد اشاره شد اما این مسئله دلایل مهم دیگری هم دارد که باید دیده شود... 🆔 https://eitaa.com/TarikhDEF
🔺مسیو نوز بلژیکی (سمت راست) به همراه همکارش پریم در لباس روحانیت 💠 مسیو نوز بلژیکی در حکومت مظفرالدین شاه به ریاست کل گمرکات و پست ایران منصوب شده بود؛ در حالیکه مسلمان نبود و عملکرد نادرست او در امور گمرکی، اعتراض بازرگانان را برانگیخت. وی در یک مجلس خصوصی لباس روحانیت را بر تن کرد و در همان حال عکس گرفت. این اقدام در عصر قاجار، استهزاء لباس روحانیت قلمداد شد و خشم مردم را به دنبال داشت. بدین گونه همزمان با ماه محرم الحرام عکس او در مجالس دست به دست چرخید و در پی سخنرانی‌های کوبنده سید عبدالله بهبهانی و اعتراض سایر علما، مردم بر ضد وی قیام کردند تا اینکه از ایران اخراج شد. این واقعه در تاریخ معاصر به یکی از ریشه‌های پیدایش جنبش مشروطه معروف شده است. 🆔 کانال اسرار تاریخ 🌐 http://eitaa.com/monzer_ir
🔴فلسفه و اجتهاد دینی نقدی بر سخنان آیت‌الله مکارم شیرازی(حفظه الله) 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ آيت‌الله مکارم شيرازي حفظه الله تعالی درباره جایگاه و نقش علم کلام و فلسفه در اجتهاد و نظریه‌پردازی می‌فرماید براي اجتهاد و نظريه‌پردازي فقهي به علم کلام نیازمندیم. زيرا اثبات حجيت سخن و رفتار و سکوت معصوم، متوقف بر اثبات امامت و عصمت اوست؛ همانطور که اثبات حجيت ظواهر کتاب نيز مبتني بر اثبات حقانيت اصل قرآن است؛ و چنين مباحثي در علم کلام مورد بحث قرار مي‌گيرند. اما دربارة‌ فلسفه مي‌گويند فلسفه ارتباطي به دانش فقه ندارد؛ زيرا در فلسفه از امور حقيقي بحث مي‌شود در حالي که در فقه از امور اعتباري. بلکه دخالت فلسفه در اصول فقه را نيز، که از سوي برخي از اصولياني مثل آخوند خراساني، صورت گرفته است، مخل به رسالت اصلي اصول فقه مي‌دانند. صرف نظر از بحث‌هایی که درباره اعتباری دانستن موضوع فقه قابل طرح است (که این زمان بگذار تا وقت دگر) به نظر مي‌رسد براي نظريه‌پردازي ديني و حتي اجتهاد فقهي بسيار بيش از اين، بايد از مباني نظري اسلام آگاهي داشته باشيم. مباني نظري نقشي جدي در نظريه‌پردازي دارند. و اين مباني نيز اختصاصي به مباني کلامي و الهياتي ندارند. آگاهي دقيق و استدلالي از «هستي‌شناسي»، «معرفت‌شناسي»، «انسان‌شناسي»، «دين‌شناسي» و «ارزش‌شناسي» اسلامي از مهم‌ترين شرايط علمي براي نظريه‌پردازي اسلامي است. فهم نوع نگاه اسلام به هستي، معرفت، انسان و ارزش است که به يک نظريه‌پرداز و مجتهد در حوزه‌هاي علوم انساني و اسلامی کمک مي‌کند، نظريه‌اي مبتني بر اين بنيان‌ها ارائه دهد. اساساً يکي از مهارت‌هاي لازم براي نظريه‌پردازي، مهارت ارجاع مسائل به مباني است. نگاه سيستمي داشتن به مجموعة معارف اسلامي براي نظريه‌پردازي لازم است. و نگاه سيستمي در سايه ايجاد پيوند ميان مباني و مسائل محقق مي‌شود. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
▪️ ▪️ امروز فیلم رو دیدم، فیلم بسیار زیبایی بود، تلاش فردی که در اوج ناامیدی، امید و خودباوری را به نمایش میگذارد... پیشنهاد میکنم حتما ببینید. لینک تماشا با اینترنت رایگان تا 13 فروردین از تلوبیون: https://plus.telewebion.com/p/c3b7c 🆔 https://eitaa.com/TarikhDEF
• تبریک • «وَ نُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى اَلَّذِينَ اُسْتُضْعِفُوا فِي اَلْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ اَلْوٰارِثِينَ»﴿القصص‏، 5﴾ ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ ▫️ روز امت چه خوب است که به مسیر طی شده در این چند دهۀ انقلاب‌اندود ایران اسلامی بنگریم و به ارزیابی حادثه‌ها و انتخاب‌ها بپردازیم. البته برخی مشکلات و تمرکز هوشمندانۀ نظام سلطه بر رسانه و جنگ نرم جامعۀ ما را به مرزی از برانگیختگی رسانده که برای برخی از ایشان دیدن برجستگی‌ها و افتخارات چندان ساده نیست، ولی در این پنج شش دهه نقاط افتخارآمیز فراوانی توسط فکر و فرهنگ و اراده‌های ایرانی ـ اسلامی رقم خورده است و سرمایه‌های عزیزی برای بالندگی و پیمودن مسیرهای سعادت فراهم نموده است. یکی از آن حادثه‌های بزرگ رفراندم 11 فروردین 58 بود و پیام عجیب و نکته‌آموزی که امام خمینی رحمةالله‌علیه فردای آن روز صادر نمود. مردم ایران خواستار یک حکومت الهی بودند. قیام همه‌جانبۀ آنها به پیروزی انقلاب پانزده‌سالۀ امام خمینی ره در 22 بهمن 57 منتهی شد ولی حضرت امام ره آغاز این حکومت را کمتر از دو ماه بعد، از فردای رأی مثبت مردم به «جمهوری اسلامی»؛ یعنی 12 فروردین 58 اعلام نمود. این نکته دلالت مهم و فخرآمیزی در دل خود دارد که می‌شود نام آن را «توجهات تمدنی» معمار حیات نوین ایران اسلامی گذاشت. پس از 22 بهمن برای همۀ دنیا روشن شده بود که حرکت انقلابی حضرت امام با رهبری و محوریّت ایشان به پیروزی رسیده است و دیگر منازع قدرتمندی در داخل برای آن تصور نمی‌شد، ولی حضرت امام که از ذهن و تربیتی فقهی برخوردار بود، به این حدّ از اثبات بسنده نمی‌نمود و دو مطالبه را که هردو قانونی کردن ارادۀ مردم است مجدّانه پیگیری می‌نمود؛ یک، همه‌پرسی «نظام اسلامی» و دو، همه‌پرسی قانون اساسی. اولی پس از پنجاه روز از پیروزی انقلاب واقع شد و دومی پس از 14 ماه. همه‌پرسی در دل کشمکش‌های فراوان روی اصل لزوم همه‌پرسی و این که چه چیز همه‌پرسی بشود، بالاخره با اصرارها و پیگیریهای قاطع حضرت امام، در روزهای 10 و 11 فروردین انجام شد؛ «جمهوری اسلامی، آری یا خیر». گرایش مردم آشکار بود، لذا نتیجۀ همه‌پرسی مخفی نبود. روز یکشنبه، فردای آن روز نیز پیام تبریک امام صادر شد. شروع پیام با آیه‌ای است که در صدر این نوشته آمده است. این آیه یکی از سنت‌های الهی را بیان می‌کند و گزاره‌ای فلسفۀ تاریخی به شمار می‌آید. خدایی که قرآن او را پادشاه بی‌رقیب عالم می‌خواند خبر از یک تصمیم و اراده خود و قاعدۀ حاکم بر حیات انسانی می‌دهد. وجود این برداشت و این باورداشت در ضمیر مؤمنان رنگ و هویّت متفاوتی به زندگی ایشان می‌بخشد. از سخنان متعدد حضرت امام ره به دست می‌آید که این آیه که وعدۀ امامت مستضعفان را می‌دهد بر ذهن شریف ایشان حکومت دارد و یک «نگرش پایه» را برای ایشان شکل داده است. طبعاً از منظر دینی برخورداری از چنین بینشی کاملاً درست است، هرچند صاحبان نگاه‌های «علمی» تنها آن را بشنوند یا در آن تردید کنند یا با دلی سرد به تمسخر آن بپردازند. با نگاهی هستی‌شناختی باید گفت، این اراده و انتخاب در لحظه‌لحظۀ حیات حضور دارد و به همۀ حادثه ها سمت و سو و هویّتی منطبق بر خود بخشیده است. آیه سخن از «ارادۀ الهی» و سنّت قطعی ربوبی دارد و این برای شخصیّت متکلّم و فیلسوفی چون امام عنوانی بسیار پرمعناست. آنچه وعده داده می‌شود مایۀ «منّت الهی» است و وعده نیز امامت و وراثت مستضعفان است. ما به سوی «امامت امت» در حرکتیم و امام خرسند است که به عنوان بندۀ خدا و شاگرد و فرزند رسول گرامی اسلام صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم پایۀ آن را با مجاهدت چندین ساله و این قیام مردمی در این نقطه از جغرافیای مستعد حیات بشری گذاشته است. ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ ✿ روح آن عزیز همۀ دورانها و کسانی که توفیق یاری او را داشتند و پایه‌گذار این زندگی نوین گردیدند شاد! ☘️@faslefarhang
▪️ ▪️ 🔹 دیروز مباحثه کتاب از مجموعه کتب تالیف و رو با جمعی از دوستان تموم کردیم. اگه فرصت و حوصله اش شد خلاصه ای از کتاب رو در چند نوشته تقدیم خواهم کرد. 🔸 دغدغه این کتاب نشان دادن بستری است که تمدنِ غربِ امروز در آن بستر ایجاد شده و خود را به در قالب امروزینش بروز داده است. 🔹 این کتاب در ۱۷۰ صفحه به نحو کلی و خلاصه اما نقطه زن، به شکل تاریخی روند تکون مدرنیته و غرب امروز را به تصویر میکشد. 🔸 اگر میخواهید تصویری کلی و شناختی درجه دومی از مدرنیته و غرب امروز و چگونگی تکون آن به همراه شناخت نقاط مهم و اصلی آن پیدا کنید، این کتاب به عنوان کتاب اول، کتابی بسیار خوب و عالی است. ➕ فهرست مطالب کتاب رو در مطلب بعد میتوانید دنبال کنید. 🆔 https://eitaa.com/TarikhDEF
فهرست مطالب_ بخش اول