J11.mp3
25.15M
🔥 مدرسه تابستانی فلسفه ذهن (۱۴۰۲)
🎙 کلاس دکتر امیر صائمی
📣 موضوع: آگاهی اخلاقی؛ کنشگری و عواطف
🗓 پنجشنبه، ۲ شهریور ۱۴۰۲
🚩 انجمن مغز و فلسفه ذهن دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
@PhilMind
J12.mp3
35.58M
🔥 مدرسه تابستانی فلسفه ذهن (۱۴۰۲)
🎙 کلاس دکتر جواد درویش
📣 موضوع: الهیات و علوم شناختی
🗓 پنجشنبه، ۲ شهریور ۱۴۰۲
🚩 انجمن مغز و فلسفه ذهن دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
@PhilMind
Summer School of philosophy of mind 1402.6.2.pdf
1.26M
اسلاید دکتر درویش (الهیات و علومشناختی)
هوش مصنوعی قوی.mp3
23.74M
💯🔊 #بشنوید
🔸 صوت نشست علمی حیث التفاتی و هوش مصنوعی قوی
🎙 با حضور:
#ابوالفضل_کیاشمشکی
#علیرضا_قائمی_نیا
⏰ یکشنبه ۹ مهرماه۱۴۰۲
🏢 قم، سالن فرهنگ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#صوت
#نشست
🆔 @iictchannel
✔️ درس خارج اصول آیت الله سید احمد #مددی (حفظهالله تعالی)
1397/10/17
🔸 مرحوم شیخ {انصاری} دو دختر بیشتر نداشت، یکی از دخترهایشان را به یکی از علمای شوشتر میدهند و یک دختر را هم به یکی از سادات میدهند، لذا این دو خانواده به سبط الشیخ معروف شدند.
🔹 آقا شیخ احمد سبط الشیخ که نوه دختری شیخ بود میگفت جدّ ما نجف که بود، یک سفری به ایران میآید و هنوز کتابهای شیخ مثل مکاسب به خطّ شیخ موجود بود. در فکر بود که برگردد به نجف. بعد نگذاشتند که برگردد. لذا همه کتابها تلف شدند. لذا چیزی از مکاسب وجود ندارد.
🔸 شنیدم قطعهای از آن ادعا شده که در آستان قدس هست، اما آقا شیخ احمد سبط الشیخ برای من گفت که همه نسخهها تلف شد...
🔹 {رسائل هم} به صورت رساله رساله است: «رسالة حجیة المظنة، رسالة البرائة و الإشتغال، رسالة الإستصحاب، رسالة التعادل و الترجیح» این چهار رساله است که بعدها توسط یکی از شاگردان شیخ -در آن نسخهای که حاشیه آشتیانی دارد- ایشان رسائل را عنوان فرائد الاصول میدهد.
🔸 {فرائد الأصول} اسمی نیست که شیخ گذاشته باشد. بعدها این اسم را گذاشتهاند. از کارهایی که انجام گرفت این بود که از آن حالتِ رساله- رساله در آوردند و به این صورت، انسجام دادهاند. در حقیقت {به این انسجام} تألیفِ شیخ نیست. بعد از شیخ این جا افتاد...
🔹 کفایه آمد و حرفهای شیخ را با حرفهای قدما تنظیم کرد. مباحث الفاظِ شیخ توسط شاگرد ایشان مرحوم کلانتر به اسم «مطارح الأنظار» نوشته شد، ولی آنچه که به قلم شیخ بود، این چهار رساله است. این چهار رساله بعداً منسجم شد و این چهار رساله با هم ربط پیدا کردند، ولی در اصل چهار رسالهی غیر مرتبط بودند...
🔸 البته در {این} اثناء تعدیلاتی هم شده است، مثلا مرحوم آقای محقق اصفهانی می گفت چهار فصلش بکنیم و بعضی از مباحث -مثل مشتق- را از مقدّمات خارج کرد و در ظهورات انداختند...
#اصول
#رسائل
#مکاسب
@Nardebane_feghahat
تبیین فلسفی علت غایی و ارتباط آن با علم دینی.mp3
35.18M
👥 #گفتگو | تبیین فلسفی علت غایی و ارتباط آن با علم دینی
تعریف علم و سکولاریسم
منظور از علم دینی چیست؟
آیا شناخت موجودات بدون ارتباط با ماوراء ممکن است؟
آیا هدفمندی موجودات همان غایتمندی آنهاست؟
نظر فرانسیس بیکن در ورود علت غایی در طبیعت و ارتباط علت غایی با آزادی (لیبرالیسم)
تغییر سوالات از چرایی به چگونگی
آیا شناخت طبیعت مادی موجودات، بدون شناخت با امور ماورائی که با آن ارتباط دارند، برای ما میسر خواهد بود؟
شناخت هدفمندی موجودات چه نقشی در شناخت خود این موجودات دارد؟
👤 ارائه: استاد #مهدی_مشکی
👤 ناقد: استاد #محمد_حسینزاده
👤 ناقد: استاد #علی_مصباح
👤 ناقد: استاد #مجتبی_مصباح
📚 #فلسفه_علم | #تخصصی
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️ فیزیک نظری سال هاست که از تحرک و تکاپو افتاده است. آیا تعداد فیزیکدان ها و یا انگیزه ی آن ها کم شده است که نتوانسته ایم پیشرفتی جدید را رقم بزنیم، یا مشکل از جایی دیگر است؟
♦️ علم فیزیک مخلوطی از سه چیز است:
1️⃣داده های تجربی و آزمایش که در این زمینه قوی تر شده ایم و کسری نداریم اگرچه محدودیت های فراوانی داریم اما وضع مان از قبل بهتر شده و بدتر نشده است. قبلا پیشرفت های چشمگیری داشتیم با این که دستیابی به نتایج تجربی این محدوده ها نبود. اگر تجربه و آزمایش مهم ترین رکن است، که باید الان وضعمان بهتر باشد.
2️⃣ بخش دیگر علم، فرضیات متافیزیکی و فراتجربی الصاقی به نظریه هاست. متاسفانه فیزیکدان ها در دهه های اخیر فریب برخی فیزیکدان های مشهور پوزیتیویست را خوردند و مباحث فلسفی را کنار گذارند و لذا از این بابت کار چندانی انجام نشد اگرچه چند دهه ی اخیر دارد یک کارهایی انجام می شود. شاید اشکال کار در اینجاست؟
3️⃣ قسمت سوم علم، ابزاری به نام ریاضیات است. شاید هم این که ما نمی توانیم پیش برویم مربوط به ریاضیات مان باشد.
🔺این قسمت سوم اگرچه بعید است ولی من شخصا آن را محتمل می دانم ولی نظر قوی تر این است که مشکل به همان قسمت دوم برمیگردد.
♦️ به هر صورت علم چیزی بیش از این سه جزء ندارد و باید دید مشکل از کدام قسمت است. نظر فیزیکدان ایرانی را در این زمینه بشنوید.
@philosophyofscienceforstudents
@vajeazeh
جایزه #نوبل فیزیک سال 2023 به سه محقق در زمینه #الکترونها تعلق گرفت.
در بیانیه هیئت داوران آمده است که این جایزه برای «به کار بستن روش های #تجربی جهت تولید #پالسهای بسیار کوتاه آتوثانیهای #نور به منظور مطالعه بر حالات #الکترون در #ماده» به این سه دانشمند اعطا میشود.
#الکترونها بهقدری سریع حرکت میکنند که پیش از این تصور میشد #دنبالکردن آنها غیرممکن است. این سه دانشمند اما با مطالعات خود راهی برای ایجاد پالسهای بسیار کوتاه نور کشف کردند که میتوان از آن برای #اندازهگیری #حرکت سریع #الکترونها استفاده کرد.
به همین سبب #آکادمی #نوبل، برگزیدگان #فیزیک امسال را به خاطر ارائه «ابزارهای جدید به بشریت برای کاوش در دنیای #الکترونهای درون #اتمها و #مولکولها» تحسین کرده است.
این سه دانشمند به نامهای #آنلوئیلیه، #فرنسکراز و #پیرآگوستینی به ترتیب از دانشگاه لاند #سوئد، موسسه #اپتیک و #کوانتومِ #ماکسپلانک در #آلمان و دانشگاه #اوهایو آمریکا مشترکاً برنده این جایزه حدوداً 1 میلیون دلاری شدند.
@quantum_philosophy_of_mind
حلقه ثالثه - جلسه 60.mp3
12.14M
#بحث_علمی
⏮ موضوع: بیان دیدگاه شهید صدر در باب #اسم_جنس و انحاء #لحاظ_ماهیت
🔹 برگرفته از درس #حلقه_ثالثه
👤 آیت الله ملک زاده
@vajeazeh
💯 #بخوانید
◀️ مقاله "طراحی ساختار جامع فقه خانواده"
✍️ #فرج_الله_هدایت_نیا
📌 چکیده:
🔸 ساختار کلی فقه امامیه در طرح ابتکاری محقق حلی در کتاب شرائع الاسلام، چهاربخشی و به عبادات، عقود، ایقاعات و احکام خاص طبقهبندی شده است. در این ساختار کلی که تا زمان ما الگوی رایج و پذیرفته شده است، خانواده جایگاه معرفتی مشخّص و ساختار درونی منظمی ندارد.
➕ افزون بر این، در ساختار شرائع الاسلام، مجموعه مسایل بابهای فقه خانواده به حقوق خصوصی یا روابط دورنخانوادگی محدود است و برای مباحث مهم مربوط به مناسبات دولت و خانواده بابی اختصاص نیافته و مسایل آن بررسی نشده است.
📂 بنابراین، فقه خانواده «فاقد تشخّص»، «ناقص» و «نامنظم» بوده و نیازمند طرحی جدید است. نوشتار کنونی در مقام طراحی ساختار جامع و تبویب منطقی فقه خانواده برآمده است.
🔅 در طرح پیشنهادی نگارنده، ساختار کلی فقه خانواده دو بخشی است؛ بخش نخست به مسایل مربوط به «حقوق خصوصی» و بخش دوم به مسایل مربوط به «حقوق عمومی» خانواده اختصاص یافته و نظام مسایل هر دو بخش شناسایی و مدون گردیده است.
🗒 منتشر شده در شماره ۷۶ فصلنامه حقوق اسلامی / اردیبهشت ماه ۱۴۰۲
📥 دریافت فایل PDF مقاله:
🏷 hoquq.iict.ac.ir/article_704781.html
#مقاله
#حقوق_خانواده
@vajeazeh
recording-20231004-104721.mp3
34.17M
درس تفسیر استاد وکیلی
سوره مبارکه انسان
جلسه اول
۱۸ ربیع الاول ۱۴۴۵
🔸مدرسه علمیه نورالرضا علیهالسلام
🔸سطح ۲ و ۳
https://eitaa.com/joinchat/1569587655C930d657d0f
@vajeazeh
درمان وسوسه
عن الوشاء عن محمد بن حمران قال سألت أبا عبد اللّٰه ع عن الوسوسة و إن كثرت فقال لا شي ء فيها تقول لا إله إلا اللّٰه.
درمان وسوسه، از امام صادق علیه السلام: گفتن لا اله الا الله.
@vajeazeh
هدایت شده از فلسفه ذهن
🎗دیدگاه #همه_روان_دار_انگاری (#پنسایکیزم) نوعی #آگاهی و شعور را - ولو در حد پتانسیل آن - به تمامی موجودات هستی (از جمله جمادات) نسبت میدهد. طبق این دیدگاه، آگاهی را نیز باید همانند سایر ویژگیهای بنیادین که در علم فیزیک به رسمیت شناخته شده (مانند جرم، بار الکتریکی، نیروی الکترومغناطیس، گرانش، فضا – زمان)، یک ویژگی بنیادین در جهان دانست که قابل تبیین از طریق ویژگیهای دیگر نیست.
این دیدگاه فینفسه درباره ماهیت فیزیکی یا غیر فیزیکی بودن ویژگی آگاهی، خنثی است و آگاهی – بعنوان یک ویژگی بنیادین – میتواند غیر فیزیکی باشد؛ کما اینکه دیوید چالمرز – بعنوان یکی از مهمترین لیدرهای پنسایکیزم – چنین نظری دارد.
🎗در #فلسفه_اسلامی، آگاهی برای جمادات و حتی گیاهان، انکار شده و برای #تجرد_نفس ناطقه انسانی و نیز تجرد نفوس حیوانات، استدلالهایی ارائه شده است.
البته برخی محققان #حکمت_متعالیه، با استناد به عباراتی از #ملاصدرا، قول به وجود آگاهی در نباتات را نیز به وی نسبت دادهاند. اما بر اینکه جمادات در نظر #صدرالمتالهین – مانند سایر فیلسوفان صاحبنظر مسلمان - فاقد آگاهیاند، اتفاق نظر وجود دارد.
بدینترتیب همه رواندار انگاری – هرچند با #عرفان_اسلامی و نیز ظاهر برخی آیات قرآن که نحوهای شعور را به تمامی ذرات و موجودات زمین و آسمان نسبت میدهد، همخوانی دارد – طرفدار قابل توجهی در میان فیلسوفان مسلمان نداشته است.
🎗براساس دیدگاه ملاصدرا – که هماهنگ با نظر جمهور فلاسفه مسلمان نیز است - وجود علم در ماده و جسمانیات بدلیل غیبت هر جزء از اجزای دیگر و وجود مشوب به عدم اجزاء مادی، منتفی است (اسفار، ۱۹۸۱م، ج۳، صص۲۹۸ ـ ۲۹۷ / ج۶، ص۱۶۳).
ولی شاید بتوان مبانی حکمت متعالیه را برای تصدیق و تأیید پنسایکیزم بکار گرفت. آنجا که علم را مساوق وجود میداند، و وجود نیز بنحوی تشکیکی در تمامی مراتب عالم، تحقق و اصالت دارد، چه بسا باید چنین نتیجه گرفت که علم و شعور در تمام عالم وجود جاری است و البته همانند خود وجود، دارای مراتب شدت و ضعف است. بدینترتیب هر موجود (ولو جمادات) بسته به میزان بهره وجودی که دارد، واجد علم و آگاهی هم خواهد بود.
🎗جالب توجه آنکه خود ملاصدرا در جایی از #علم_النفس اسفار بدین مطلب تصریح کرده است (همان، ج ۸، ص ۱۶۴). برخی گفتهاند چه بسا دیدگاه اصلی او در این موضع بیان شده و سایر موارد از باب همراهی با دیدگاه جمهور بوده است (که البته بلحاظ فلسفی، توجیه مقبولی نیست). علامه طباطبائی در حاشیه بر همین موضع از جلد هشتم اسفار، نظر اخیر صدرالمتألهین را تقویت کرده و تلاش میکند برای تأیید وجود جنبهای مجرد در اشیاء مادی، استدلال و تبیینی ارائه دهد؛ چه اینکه مطابق نظر وی و مؤسس حکمت متعالیه، آگاهی و شعور را باید در سطح مجرد (غیر فیزیک) جستجو کرد.
🎗در هر حال این خوانش از حکمت متعالیه که نوعی سازگاری با پنسایکیزم را میرساند، با دیدگاه #حدوث_جسمانی نفس – که نفس مجرد و آگاهی را برآمده از سطح جسمانی میداند – متضاد خواهد بود؛ کما اینکه اساساً پنسایکیزم در برابر ایمرجنتیزم مطرح شد تا آگاهی را نه بمثابه ویژگی برآمده از شرایط خاصی در سطح ویژگیهای فیزیکی، بلکه بعنوان یک ویژگی بنیادین در جهان معرفی نماید. بدینترتیب طرفداران خوانش اخیرالذکر از ملاصدرا و علامه طباطبایی، باید بدنبال تبیینی برای سازگاری #حرکت_جوهری و حدوث جسمانی از یکسو (که آگاهی را برآمده از سطوح پیشین و ویژگیهای بنیادین جهان میداند)، با مساوقت علم و وجود از سوی دیگر (که علم و شعور را بنحوی بنیادین در تمام عالم هستی لحاظ میکند)، باشند.
@PhilMind
یک حدیث شناختی از امام حسن عسکری علیهالسلام:
في صِفَةِ عُلَماءِ السُّوءِ: وهُم أضَرُّ عَلى ضُعَفاءِ شيعَتِنا مِن جَيشِ يَزيدَ عَلى الحُسَينِ بنِ عَلِيٍّ عليهماالسلام و أصحابِهِ، فإنَّهُم يَسلُبونَهُمُ الأرواحَ والأموالَ، وهؤلاءِ عُلَماءُ السُّوءِ ... يُدخِلونَ الشَّكَّ والشُّبهَةَ عَلى ضُعَفاءِ شيعَتِنا فيُضِلّونَهُم
در وصف عالمان بدكردار فرمودند: زيان آنها براى شيعيان ناتوان (آسيب پذير) ما بيشتر از زيان سپاه يزيد براى حسين بن على عليهماالسلام و ياران اوست؛ زيرا آنها جان و مال ايشان را گرفتند و اين علماى بدكردار ... در دل شيعيان ناتوان ما شكّ وشبهه مى اندازند و گمراهشان مىكنند.
میزانالحکمه، ج ۸، ص ۱۰۱
صوت.mp3
32.4M
🟢 صوت جلسه نشست تخصصی
💯 ظرفیت های پژوهشی نزدیک به مرگ
☑️ با حضور استاد وکیلی
زمان: پنجشنبه 19 ربیع الاول، سالن اجتماعات موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام
@mhva_ir
http://www.mhva.ir
علوم و فناوری های شناختی: کپتولوژِی:
به طور کلی کپتولوژی یک چهارچوب روانشناختی نوین و متعلق به قرن 21 است . از زمان عرضه این نگاه در سال ۲۰۰۲ توسط بی. جی. فاگ، روانشناس تجربی دانشگاه استنفورد، این ایده به طور گسترده مورد بحث و کاربست قرار گرفته است. به طور خاص، از سال ۲۰۰۶ تا کنون هر ساله کنفرانس بینالمللی فناوری متقاعدکننده به منظور بحث و تبادل نظر حول آخرین دستاوردها و آراء در زمینه کپتولوژی برگزار میشود که آخرین دوره آن در آوریل ۲۰۲۱ به صورت آنلاین برگزار شد. در این ۱۶ دوره کنفرانس نزدیک به ۴۰۰ مقاله کنفرانسی از میان صدها مقاله ارسال شده پذیرش شده و به انتشار رسیده است.
کپتولوژی حوزهای بینرشتهای محسوب میشود که رواشناسی شناختی، علوم رفتاری، فناوری اطلاعات، جامعهشناسی اخلاق و فلسفه را در بر دارد.
🏷آقای فاگ از افراد پیشرو در این حوزه می باشد و سال هاست( حدود 20 سال) که در آزمایشگاه "طراحی رفتار" خود، در دانشگاه استندفورد در این حوزه مشغول به پژوهش می باشد.
کپتولوژی به طور گسترده ای در تولید موفق ترین محصولات رایانه ای دو دهه اخیر، برای مثال شبکه های اجتماعی فیسبوک و ایستاگرام و بازی های مختلف رایانه ای، استفاده شده است. عناصری مانند تعداد تعقیب کننده (فالوور)، لایک و دیسلایک، در واقع عناصر انگیزه بخشی هستند که سرویس های رایانه ای برای ایجاد مشارکت و حضور هرچه بیشتر افراد در شبکه های اجتماعی استفاده می کنند. ساده کردن حضور و مشارکت (ایجاد پست و استوری با چند کلیک) و هم چنین طراحی محرک های به موقع (مانند نوتیفیکیشن ها)، همه و همه کاربست چهارچوب کپتولوژی هستند.
کاربردهای منفی این فناوری¬های ایجاد اعتیاد رفتاری و تغییر سنت¬ها و ارزش¬های اجتماعی به واسطه تثبیت رفتارهای مغایر فرهنگ است. اگرچه کاربردهای مثبت فراوانی مانند ایجاد عادات رفتاری سالم نیز قابل یافتن است. با این وجود به طور کلی چهارچوب کپتولوژی به عنوان یک چهارچوب مثبت برای ایجاد عادات رفتاری مثبت تبلیغ می شود.
🏷مارک زاکربرگ (موسس فیسبوک) و مایک کریگر (یکی از دو موسس اینستاگرام) هر دو شاگرد بنجامین فاگ در دانشگاه استنفورد بوده اند و با تکنیکهای کپتولوژی آشنایی کامل دارند.
میزان وابستگی رفتاری که اینستاگرام برای کاربرانشان ایجاد می کند برکسی پوشیده نیست. حتی در ایران نیز افراد و بالأخص جوانان ساعت های متمادی را در اینستاگرام می گذرانند و مشغول ایجاد پست های جدید، یافتن دنبال کنندگان جدید، لایک کردن پست های دیگران و مواردی از این دست هستند.
با اندکی تأمل می توان به روشنی استفاده از اصول کپتولوژی را در اینستاگرام نیز مشاهده کرد:
1- ایجاد انگیزه های مختلف (دنبال-کنندگان، لایک خوردن و ...)،
2- تسهیل فعالیت (ایجاد یک پست یا داستان با فشردن چند دکمه و ...)،
3- و همچنین استفاده از راه اندازهای مختلف (مانند نوتیفیکیشنها، پیشنهاد پست و دوستان جدید و ...)
با نظم و ترتیب صحیح سبب شده است تا کاربران ساعت های متمادی درگیر فضای اینستاگرام باشند بدون آن که خود علت آن را بدانند.
به طور خاص، اینستاگرام یک حس قوی پیشرفت و موفقیت را در کاربران ایجاد می کند (با توجه به تعداد دنبال کنندگان، لایک¬ها و ...) که به همراه سادگی زیاد و راه اندازهای متنوع، سبب ایجاد انگیزه ای قوی در کاربر برای مشارکت هرچه بیشتر و بیشتر در این پلتفرم میشود.
#مارک_زاکربرگ ، #مایک_کریگر ، #بنجامین_فاگ ، #کپتولوژی
@vajeazeh
دوره آموزشی (پیشنیاز) مدرسه تخصصی «از علم تا خدا؛ چالشهای الاهیاتی فیزیک کوانتوم و کیهانشناسیِ الحاد جدید»
👥 استادان:
دکتر هادی رستگار مقدم رضائیون
دکتر رضا ضیاء توحیدی
🔹برگزاری به صورت حضوری و مجازی
🔸زمان: از ۲۰ مهر تا ۲۰ آذر ۱۴۰۲ در ۳۲ ساعت آموزشی (عصر پنجشنبهها ساعت ۱۴ تا ۱۸)
🔸مکان: دانشگاه فردوسی مشهد
🔹آخرین مهلت ثبتنام: ۲۰ مهر ۱۴۰۲
🔰لینک ثبتنام:
https://survey.porsline.ir/s/kaMjvNBR
🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید
@elmvadin
📚تازه های نشر 📚
🔰کتاب « چالش های خداباوری »
نوشته عبدالرئوف افضلی منتشر و وارد بازار نشر شد.
📙این کتاب در هفت فصل به رشته تحریر درآمده است.
✍🏻 در چکیده پشت جلد کتاب آمده است :
اثر پیش رو برخی از چالشهای مهم خداباوری در قرن اخیر، مانند: شبهه خفای الهی، شبهه خدا به مثابه فرافکنی، شبهه خدا به مثابه پندار، شبهه خدا به مثابه مولود جهل آدمی و مانند این شبهات را بررسی کرده. این شبهات ابتدا با تکیه بر منابع اصلی تبیین گردیده و سپس با تکیه بر منابع فلسفی دانشمندان مسلمان مورد انتقاد قرار گرفته است.
🏵این کتاب توسط مرکز بین المللی ترجمه ونشر المصطفی و با حمایت دبیرخانه حمایت از پژوهشهای دینی معاونت پژوهش حوزه های علمیه به چاپ رسیده است.
#المصطفی(ص)
#دبیرخانه_حمایت
🆔@meshkatnoor
سرگشته مسیر عبور برادری
تو از تمام فاطمیان زینبی تری
چون آمدی ، قم به قدومت مدینه شد
معصومه ای و نائب زهرای أطهری
@vajeazeh
✍هوش مصنوعی متن ۵ هزار ساله را رمزگشایی کرد.
🗣در طول سالها محققان هزاران متن نوشته شده به خط میخی را در زبانهای سومری و آکدی یافتهاند و حالا شبکهای را آموزش دادهاند که میتواند بی دردسر و راحت، این متون را به زبان انگلیسی برگرداند.
زبان آکدی یکی از اولین زبانهای سامی شناخته شده است . خانواده زبانهای سامی شامل زبانهای مدرنی مثل عربی و عبری نیز میشود.
این زبان در بینالنهرین باستان، معمولا در امپراطوری آکدی که در منطقهای که امروزه بخشی از عراق و شمال شرقی سوریه را تشکیل میدهد، مورد استفاده قرار میگرفت. نام امپراطوری آکدی از نام شهر باستانی آکد که یکی از مراکز مهم تمدن آکدی است، گرفته شده.
به علاوه، با فراگیرتر شدن این فناوری، تصور استفاده از آن در کلاسهای درس، موزهها و حتی تجربیات تاریخی تعاملی دور از ذهن نخواهد بود و این امکان را برایمان فراهم میکند تا به شکل بیسابقهای با گذشتهها درگیر شویم.
@vajeazeh
هدایت شده از در محضر استاد احمد عابدی
OstadAbedi_palestine_14020716.mp3
2.43M
🔰بیانات استاد احمد عابدی درباره فلسطین و غزه و حمله به اسرائیل
(طوفان الاقصی)
💠 موقعیت عسقلان
🔹 مقام رأس الحسین علیه السلام
💠 اهمیت معنوی غزه برای اسلام
🔹 مرقد حضرت هاشم علیه السلام
💠 خباثت صهیونیست ها
💠 اهمیت عملیات طوفان الاقصی
_____________________
بعد از جلسه درس خارج فقه، یکشنبه ۱۶مهرماه ۱۴۰۲، حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها
🆔 @ahmad_aabedi