eitaa logo
๛ وارستگی ๛
1.2هزار دنبال‌کننده
169 عکس
43 ویدیو
16 فایل
❖ وارستگی ๛ گلاسنهایت ๛ رهایی ๛ انقطاع ❖ #عرفان #تفکر #فلسفه #هنر #انقلاب_اسلامی ❖ ادمین: @alirooholamin (نقل مطالب، با ذکر لینک کانال بلامانع است)
مشاهده در ایتا
دانلود
๛ وارستگی ๛
‌ ‌ اما جالب اینجاست که خود این دو متفکر همدیگر را درک می‌کنند در عین اینکه می‌دانند تفاوت دارند. ا
‌ ‌ می‌توان گفت این دو به حرمت رفاقتی که با هم دارند، تعابیر مبالغه‌آمیزی برای هم به کار برده‌اند و این در آداب معاشرت ممدوح است! اما من نمی‌توانم به این راحتی از این عبارات گذر کنم و آن تعابیر را تعارفات مرسوم بدانم. همین ماجرا بین آوینی و داوری و ایضا فردید و داوری به اشکال مختلفی بوده است. متفکرین همدیگر را درک می‌کنند و قلب و جانشان ورای رد و قبول‌های مرسوم با هم پیوند دارد. ‌ ‌
๛ وارستگی ๛
‌ ‌ می‌توان گفت این دو به حرمت رفاقتی که با هم دارند، تعابیر مبالغه‌آمیزی برای هم به کار برده‌اند و
‌ ‌ در تاریخ سنت عرفانی خودمان نیز بین طریقت‌های گوناگون، اختلافات جدی وجود داشته است و بعضا این اختلافات بین شاگردان عرفا بروز حادّی داشته است ولی بین خود عارفان، اختلافی -از جنس رد و اثبات‌های رایج بین شاگردان- نبوده است. جان گرگان و سگان هر یک جداست متحد جان‌های شیران خداست عرفا با نیل به حقیقت و سیّالیت وجود یکدیگر را در وسعتی بی‌کرانه درک می‌کردند لذا جانشان متحد بود هرچند ممکنه بود هر یک مظهری از اسماء حق باشد. بگذریم...
๛ وارستگی ๛
‌ ‌ در تاریخ سنت عرفانی خودمان نیز بین طریقت‌های گوناگون، اختلافات جدی وجود داشته است و بعضا این اخت
‌ ‌ وقتی می‌بینم دوستان انقلابی با دیدن پیام حمایت دکتر داوری از پزشکیان، به هم می‌ریزند و عصبانی می‌شوند و چون تاب مواجهه با آن و تفکر در اشارات آن را ندارند به راحتی از دکتر داوری عبور می‌کنند و پشت پا می‌زنند، یکبار دیگر از خودم می‌پرسم که آیا توانسته‌ایم نسبتی اصیل با متفکران برقرار کنیم؟ متفکران و فیلسوفان و شاعران، همدیگر را درک می‌کنند و جانشان به تصدیق یکدیگر است ولی ما در نسبتی دیگر با سخن آنان مواجه می‌شویم. چطور به راحتی از داوری گذر می‌کنیم؟ ‌ ‌
๛ وارستگی ๛
‌ ‌ وقتی می‌بینم دوستان انقلابی با دیدن پیام حمایت دکتر داوری از پزشکیان، به هم می‌ریزند و عصبانی می
‌ ‌ ان‌شاءالله بعد از انتخابات به این می‌پردازم که بفهمم: ۱_ با سخن متفکرین چه نسبتی باید بگیریم تا آزاد از ایدئولوژی‌ها و رد و قبول‌ها، اشاراتش را دریابیم و سِرّ زمان که در زبانش جلوه‌گر می‌شود را بیابیم. ۲_ نسبت تفکر فیلسوف با موضع‌گیری‌های سیاسی او چیست؟ آیا انسان به نحو میکانیکی موضع می‌گیرد؟ یعنی هر چه در اندیشه او باشد باید در زندگی شخصی و مواضع سیاسی‌اش جلوه‌گر شود؟ اصلا زندگی شخصی متفکر چقدر اهمیت دارد؟ ۳_ نسبت مولف و متن او به چه نحوی‌ است؟ آیا متن متفکر را باید جدای از مولف دید؟ هرمنوتیک فلسفی چه راهی برای ما در این باره می‌گشاید؟ ‌ ‌
‌ ‌ این‌هم نتیجه بی‌خوابی امشب... ببخشید طولانی شد 📩 @alirooholamin ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌
دعاء عن الإمام الحجّة: «يا مَن إذا تَضايَقَتِ الأمور فَتَحَ لنا باباً لَمْ تَذْهَبْ إليه‏ الأوهام‏ فَصَلّ على محمد و آل محمد وَ افْتَحْ‏ لأموري المُتَضَايِقَة باباً لَم يَذْهَبْ إليه وَهمٌ‏ يا أرحم الراحمين» «اى كه چون كارها به تنگنا مى‌افتد، درى به روى ما مى‌گشايى كه به خيال كسى هم نرسيده است! بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست و براى كارهاى به تنگناافتاده‌ام، درى بگشاى كه به خيال كسى هم نرسيده است. اى رحيم‌ترين رحيمان!». @varastegi_ir
شکست فردی و فتح تاریخی.mp3
18.39M
‌ ‌ 🎧 شکست فردی و فتح تاریخی 🎙 حجت‌الاسلام نجات بخش ⏱ زمان: ۳۶ دقیقه 🗓 ۱۴ تیرماه ۱۴۰۳ (روز قبل انتخابات) 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
๛ وارستگی ๛
‌ ‌ ان‌شاءالله بعد از انتخابات به این می‌پردازم که بفهمم: ۱_ با سخن متفکرین چه نسبتی باید بگیریم تا
هنوز گوشی برای سخن تفکر نداریم.mp3
7.52M
‌ ‌ 🎧 هنوز گوشی برای سخن تفکر نداریم (ناظر به پیام حمایت دکتر داوری از پزشکیان در انتخابات) 🎙 حجت‌الاسلام نجات بخش ⏱ زمان: ۱۴ دقیقه 🗓 ۱۴ تیرماه ۱۴۰۳ (روز قبل انتخابات) 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
‌ ‌ همچنین بشنوید👇🏻 https://eitaa.com/varastegi_ir/478 ‌ ‌
‌ ‌ 🔸 جهانِ بندگان و درویشان جهان شر نیست. در جهان او همه چیز ابتلاء است. پیروزی ابتلاء، شکست هم ابتلاء: فَأَمَّا الْإِنسَانُ إِذَا مَا ابتَلَاهُ رَبُّهُ فَأَكرَمَهُ وَ نَعَّمهُ فَيقُولُ رَبِّي اكرَمن! 🔹 چه بسا ابتلای پیروزی ما را به ورطه غرور و هلاک بیندازد و ابتلای شکست ما را از مهلکه‌ای نجات دهد. شاید "خضر"ی آمده و کشتی ما را با تبر شکسته است تا بلایی را دفع کند. 🔸 ما از حکمت ابتلائات خبر نداریم. ما که در حجابیم نمی‌توانیم بگوییم آنچه رخ داده مجازات یا کفران یا چیز دیگری است. صبر انسان بر بلا آغاز تغییر تاریخ توسط اوست. گاهی خداوند او را در سایه می‌برد تا از گزندی حفظش کند و گاهی به میدان می‌آورد تا با دست و بازویش کاری را رقم بزند. 🔹 کسی که به آمد و شدها و بالا و پایین‌ها و مکر لیل و نهار آشنا نباشد، طفل است و گرفتار اراده. برای آن‌کس که از اراده به عجز هجرت کرده، تمام لحظات لحظه‌ی طرب است. 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ✍🏻 وحید یامین‌پور ‌ ‌ ‌ ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‌ ‌ 🎥 آیت‌الله مصباح: اشتباه می‌کنید؛ ما با خدا اختلاف فتوا داریم 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
‌ ‌ 🔸ما نمی‌توانیم با تفکر از آنچه هستیم عدول کنیم بلکه تفکر پروایی است تا در آن تعلقِ خود، مطلق نباشیم و در انتظار بمانیم تا در آنچه پیش می‌آید حاضر شویم و خود را ملاک حقیقت ندانیم. 🔹 اللَهُمَّ إنِّى أَسْأَلُکَ إیمَانًا تُبَاشِرُ بِهِ قَلْبِى، وَ یَقِینًا حَتَّى أَعْلَمَ أَنَّهُ لَنْ یُصِیبَنِى إلَّا مَا کَتَبْتَ لِى، وَ رَضِّنِى مِنَ الْعَیْشِ بِمَا قَسَمْتَ لِى؛ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ. 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ✍🏻 حجت‌الاسلام نجات بخش ‌ ‌ ‌ ‌
๛ وارستگی ๛
#گعده_غیر_رسمی 🎧 تفکر، تعلق و نیهیلیسم 🎙 حجت‌الاسلام نجات بخش ▪️در توضیح این متن: eitaa.com/varast
‌ ‌ 🔸 هایدگر بیشتر برهم‌زن عهد و آماده‌سازی آینده است نه استوارکننده‌ی یک عهد. 🔹 این سخن اگر ستایش باشد معنایش این نیست (بلکه آشکارا غیر از این است) که فلسفه‌ی مجموعه احکام درست است و باید آن احکام را پذیرفت. 🔸 جهان در دو هزار و پانصد سال پیش و به‌خصوص از تا کنون با فلسفه دگرگون شده‌است. دگرگونی‌ها واقع است نه رأی و نظر یا حکم و عقیده. 🔹 ممکن است کسانی از آن‌چه در تاریخ پیش‌آمده است راضی و خشنود نباشند یا برعکس آن را سیر استکمال علم و فهم و وجود بشر بدانند ولی درهرصورت از درستی و نادرستی در نمی‌توان گفت. 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی 📗 نگاهی نو به سیاست و فرهنگ 🔖 صفحه ۳۱۶ ‌ ‌
ملال از منظر هایدگر.mp3
10.26M
‌ ‌ 🎧 ملال از منظر هایدگر 🎙 دکتر صافیان ⏱ زمان: ۱۳ دقیقه 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ‌ ‌
تناهی حقیقت از منظر هایدگر و گادامر.mp3
41.03M
‌ ‌ 🎧 تناهی حقیقت از منظر هایدگر و گادامر 🎙 دکتر احمد رجبی ⏱ زمان: ۸۳ دقیقه 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ‌ ‌
‌ ‌‌ ‌‌ ‌ 🔸 رفتن یک نحوه زندگی و آمدن نحوه دیگر چگونه ممکن است؟ این پرسشی است که من از وقتی رساله‌ی دکتریم را می‌نوشتم تاکنون به آن می‌اندیشیده‌ام و می‌اندیشم. 🔹 اگر در تاریخ، قبل‌از نفی و «لا»یی که می‌گویند، الّایی نباشد، جهان رو به تباهی می‌رود. تاریخ بشر همواره تاریخ لا و الّا (عهد شکستن و عهدبستن) بوده‌است. 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی 📗 نگاهی نو به سیاست و فرهنگ ✍🏻 رضا داوری اردکانی 🔖 صفحه ۸ ‌ ‌
‌ ‌‌ ‌‌ ‌ 🔸 ما هایدگر و هیچ فیلسوف دیگری را نمی‌خوانیم که از آنان پیروی کنیم و اگر آراء یک فیلسوف را به قصد رد یا قبول بخوانیم، بعید است که به درک درستی نائل شویم. 🔹 یاد گرفتن مطالب فیلسوفان و تکرار آن‌ها بی‌اهمیت نیست و همه کس از عهده این کار برنمی‌آید اما آموختن عبارات کتب فیلسوفان اگر با درک و دریافت اشارات آنان توأم نشود، سودی ندارد. 🔸 درک اشارات هم باید ما را به درک عالمی که در آن به سر می‌بریم و وضعی که داریم نائل کند. 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی 📗 نگاهی نو به سیاست و فرهنگ 🔖 صفحه ۲۹ ‌ ‌
‌ ‌‌ ‌‌ ‌ 🔸 فلسفه گرچه تحمل بعضی ابتلائات را بر صاحبش آسان می‌کند اما مایه‌ی تسلی نیست بلکه عین درد است. 🔹 فلسفه دردی است که دردهای کوچک در جنب آن ناچیز و قابل تحمل می‌شود. 🔸 فلسفه در آغاز و در مرحله ادراک بسیط و معرفت قلبی، بنیاد وجود آدمی را زیروزبر می‌کند و آنگاه که به عقل تفصیلی می‌رسد شاید تسلی هم بدهد. بنیاد هستی تو چو زیر و زبر شود در دل مدار هیچ که زیر و زبر شوی 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی 📗 نگاهی نو به سیاست و فرهنگ 🔖 صفحه ۱۱ ‌ ‌
‌ ‌‌ ‌‌ ‌ 🔸 فلسفه جدید یکسره بر مبنای خودبنیادانگاری بشر بنا شده‌است، ولی فارابی و سهروردی و ملاصدرا، بشر و خود را بنیاد نمی‌انگاشتند. 🔹 ما می‌توانیم با تأمل در این تفاوت، خودبنیاد انگاری جدید را بهتر بشناسیم. 🔸 سنت به ما در فهم تاریخ مدد می‌کند و ما با این فهم می‌توانیم عهد گذشته را به یاد آوریم. 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی 📗 نگاهی نو به سیاست و فرهنگ 🔖 صفحه ۱۷ ‌ ‌
‌ ‌ 🔸 ما در این عالم همه چیز را واضح می‌خواهیم و مجال پیدا شدن یک نسبتی با آن را نمی‌دهیم... 🔹 در همکاری و شراکت، نسبت‌ها وضوح دارد اما در برادری که گمشده جهان امروز است، به نسبتی برخورد می‌کنیم که گویا وضوح ندارد. 🔸 ممکن است کسی بگوید بیایید این برادری را واضح کنیم، به او می‌گویم که اگر واضح شد که دیگر برادری نیست... 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ‌ ‌‌ ‌ ✍🏻 برداشتی از جلسه «انتظار در ساحت وجودبینی» ‌ ‌
‌ ‌ ▪️الله ولی الذین آمنوا، یخرجهم من الظلمات الی النور… 🔸 ما همیشه فکر می‌کنیم هوادارها و سینه‌زن‌های همیشگی و کسانی که مدام خودشان را زیر نورِ یک موقعیت نگه می‌دارند، این افراد نزدیک‌ترین‌ها به آن چیز و آن موقعیت هستند، و شاید دلمان بخواهد جزء آن‌ها باشیم و ما هم مدام زیر نور آن موقعیت بمانیم. 🔹 اما چه کسانی به آنجا نزدیک‌اند؟ هواداران و مقیمان همیشگی‌اش؟ یا آن‌ها که در ظلمات‌اند و یکسره زبان به تأیید آن چیز نمی‌گشایند، لکن منتظر پدیداری آنجایند و رو به‌سوی آن نور دارند؟ 🔸 مقیمان همیشگی یک موقعیت، بدل به مدعیان می‌شوند. 🔹 ما همیشه این شعر را می‌خوانیم: ما سینه زدیم، بی‌صدا باریدند از هر چه که دم زدیم آن‌ها دیدند ما مدعیان صف اول بودیم از آخر مجلس شهدا را چیدند 🔸 چرا آخرِ مجلس با آنکه به‌ظاهر دورند، به شهدا و آن حقیقت نزدیک‌ترند؟ 🔹 سخن حاج‌قاسم به خاطرم می‌آید: «فرصتی که در دل بحران‌ها هست در خود فرصت‌ها نیست…» شاید تنها انسان است که این‌گونه است؛ در دل بحران‌ها فرصت و مجال بیشتری برای بودن دارد… 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ‌ ‌‌ ‌ ✍🏻 محمدمهدی نادری ‌ ‌
‌ ‌‌ ‌‌ ‌ 🔸 اثر داستایفسکی هرگز از روح و فکر من محو نشده است. «برادران کارامازوف» را که خواندم تا چند روز وضع غیرعادی داشتم. 🔹 «تذکره الاولیاء» یکی از کتاب‌های بزرگی است که خوانده‌ام. 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی 📗 نگاهی نو به سیاست و فرهنگ ✍🏻 رضا داوری اردکانی 🔖 صفحه ۲۳و۲۴ ‌ ‌
‌ ‌‌ ‌‌ ‌ 🔸 در جهان ما ساحت ساختن و مصرف کردن، چندان غلبه کرده‌است که ظاهراً سراسیمگی و پریشانی در آن راه یافته است و نمی‌داند که چه می‌خواهد و می‌تواند و باید بکند. 🔹 گفتن حرف‌هایی از این قبیل که باید با رجوع به خردورزی و دست زدن در دامنه دموکراسی و سوسیالیسم یا هر ایدئولوژی دیگر مسائل را حل کرد و مشکل‌ها را از میان برداشت، بی‌اعتنایی به مسئله و فرار از تفکر است. 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی 📗 نگاهی نو به سیاست و فرهنگ 🔖 صفحه ۹ ‌ ‌