eitaa logo
یادداشتها
548 دنبال‌کننده
52 عکس
48 ویدیو
0 فایل
یادداشتهایی پیرامون‌ مسائل اعتقادی فرهنگی اجتماعی و بازنشر یادداشتهای برگزیده. سید مهدی مرتضوی، عضو هیات علمی دانشگاه و علاقمند به پژوهشهای اعتقادی در قرآن و حدیث. لطفا نظر خود را درباره مطالب کانال به این آدرس ارسال فرمایید: @s_m_mortazavi
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم اعضای حقیقی محترم سلام و رحمت خدا بر شما آنچه را که انتظار بود در یکصد روز گذشته در فضای عمومی و رسانه ای انجام دهید و بگویید و تبیین کنید و نکردید را رهبر انقلاب در سخنرانی امروز خود در تاریخ 14 دی 1401انجام دادند. تقریبا تمام مطالبی که امروز در سخنان ایشان مورد اشاره قرار گرفت، سالها پیش از سوی ایشان نیز بیان شده بود. در همین جلسه حداقل دو بار سخنرانی های گذشته خود را یادآوری کردند. فقط لازم بود سخنان ایشان را با دقت می خواندید و می فهمیدید تا بتوانید به فهم درستی از فرهنگ دست پیدا کنید و بنیاد صحیحی برای حکمرانی فرهنگی بگذارید و مانع هرج و مرج و افراط و تفریط در حوزه عفاف و حجاب شوید. ✍️ سید مهدی مرتضوی ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
بسم الله الرحمن الرحیم ✍️ سید مهدی مرتضوی کسانی که با عمق تعالیم قرآن و اهلبیت ع آشنا هستند و فهم دقیقی از آنها دارند می توانند هم از دفاع کنند و هم و کرامت آنها را پاس بدارند. به دوستانی که اهل مطالبه از مسوولان در زمینه عفاف و حجاب هستند پیشنهاد می کنم به این نکته ظریف توجه کنند که در کنار دغدغه رعایت احکام الهی بر حفظ کرامت بندگان خدا حتی اگر خطا کار باشند و نقصی در رفتارشان باشد، نیز تاکید کنند تا مطالبه شان ابتر نگردد. این پیشنهاد به این معنا نیست که این بزرگواران برای کسانی که در زمینه رعایت احکام الهی ضعیف هستند کرامت و احترام قائل نیستند بلکه تذکری خیرخواهانه برای جلوگیری از ایجاد سوء تفاهم در افکار عمومی در این باره است. به این عزیزان سفارش می کنم در سخنان رهبر انقلاب و سیره حاج قاسم عزیز که در تعالیم معجزه آسای قرآن و اهلبیت ع ریشه دارد تامل کرده و همان گونه که از احکام الهی دفاع می کنند، دغدغه خود نسبت به حفظ حرمت بندگان خدا را نیز ابراز نمایند. در این صورت، کار عفاف و حجاب خیلی راحتتر و سریعتر به سامان خواهد رسید. روش رهبر انقلاب در سخنرانی 14 دی 1401 می تواند الگوی خوبی برای فعالان فرهنگی در زمینه تبیین و امر به معروف باشد. ایشان از یک طرف تاکید کردند که حجاب بانوان حکم خدشه ناپذیر شریعت است و از سوی دیگر بانوانی که حجاب ضعیف دارند را فرزندان ما خواندند و با تعابیر مختلف نشان دادند که برای آنها احترام و کرامت قائلند و اعلام کردند خطای آنها در رعایت نکردن حجاب شرعی، موجب نمی شود که از دایره دین و انقلاب خارج شوند. یک راه مناسب برای نزدیک شدن حجاب عرفی به حجاب شرعی، مطالبه حجاب شرعی همراه با تکریم و احترام از بانوانی است که آن را رعایت نمی کنند تا آنها نیز به احترام حکم خداوند و جامعه دینی و از سر محبت به خدا و مومنانی همچون حاج قاسم عزیز به حجاب شرعی نزدیک شوند و زحمت رعایت آن را بر خود هموار کنند. ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
سلام بر دوستان همراه برخی از دوستان عزیز و بزرگوار آخرین یادداشتی که دیشب در کانال قرار داده بودم را دارای اشکال دانستند. ضمن سپاسگزاری از تذکر خیرخواهانه این عزیزان، یادداشت مذکور را اصلاح کرده و مجددا در کانال قرار دادم. راه اصلاح و بهبود امور و هم افزایی، تذکر خیرخواهانه و مشفقانه و تکریم و رعایت احترام نسبت به کسانی است که به آنها تذکر می دهیم. مچ گیری و سرزنش نوعی است و نه تنها هیچ کمکی به اصلاح نمی کند بلکه سبب پیچیده تر شدن اوضاع و ایجاد کدورت و دشمنی شده و باب گفتگو را می بندد. وظیفه خود می دانم از کسانی که لحن یادداشت پیشین موجب رنجش خاطرشان شد پوزش بطلبم. همچنان راه اصلاح امور را باز شدن باب گفتگوهای جدی و انتقادی بین کسانی می دانم که با یکدیگر اختلاف نظر دارند. زبان نرم و مهربان و احترام نسبت به مخالفان، ضروری ترین مقدمه برای گفتگوست. اخلاقی از جنس حاج قاسم عزیز است که می تواند زمینه را برای گفتگوهای جدی فراهم کند. ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
فعالیت های سرای ایرانی بعد از دریافت اخطار ... 🔹 پس میشود کاری انجام داد👌 این برنامه را در مجتمع آپال و مجتمع های تهران و شهرهای دیگر انجام دهید. 🔹 تا نباشد چوب تر... 🇮🇷 کانال رسمی #عن🏻 @antarnational حتما یادداشت #ادب_در_فضای_مجازی 👇را که درباره این مطلب است بخوانید. ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
یادداشتها
فعالیت های سرای ایرانی بعد از دریافت اخطار ... 🔹 پس میشود کاری انجام داد👌 این برنامه را در مجتمع آپ
بسم الله الرحمن الرحیم ✍️سید مهدی مرتضوی کانالی با نام فیلمهای بالا را همراه با زیرنویس منتشر کرده است. در آخر متن زیرنویس، عبارت زیر نوشته شده است: تا نباشد چوب تر ... در این فیلمها فروشگاه بزرگی را نشان می دهد که یکی از خانمهای کارمندش را مامور کرده تا به خانمهای بی حجاب تذکر دهد حجابشان را رعایت کنند و در صورت لزوم به آنها روسری هدیه می دهد. مومنان قوی هستند زیرا هم اعتقادشان حق است و هم دستشان برای دفاع از حق، پر از استدلال است. مومن به خاطر حقانیت و استحکام باورهایش نیاز ندارد از ابزارهای غیر اخلاقی برای رسیدن به هدف استفاده کند. اصولا بی ادبی از هر طرف که محاسبه کنیم جز ضرر برای حق و مومنان به آن چیزی به بار نخواهد آورد: اولا آنچه بیش از هر چیزی سبب جذب و جلب ناظران بی طرف در جدال حق با باطل می شود، خلق خوش و ادب است. به همین دلیل خداوند به پیامبرش ص می فرماید: فبما رحمه من الله لنت لهم و لو کنت فظا غلیظ القلب لانفضوا من حولک. و به همین علت است که مذاهب باطل که دستشان از حق و استدلال و منطق خالی است از خلق خوش و مهربانی و ادب استفاده ابزاری می کنند. ثانیا بی احترامی از جانب مومنان، سبب ترویج بد اخلاقی در جامعه خواهد شد و سطح اخلاق در جامعه افول می کند. چنین امری به هیچ وجه مطلوب دین و مومنان نمی باشد. ثالثا بی ادبی از جانب مومنان، چون بومرنگ به خود آنان و مقدسات شان باز خواهد گشت. به همین دلیل قرآن کریم می فرماید: لا تسبوا الذین یدعون من دون الله فیسبوا الله عدوا بغیر علم. هر چه محترمانه تر سخن بگوییم، احترام ما در قلب مردم و کسانی که جویای حق هستند بیشتر خواهد شد. به عبارت دیگر یکی از بهترین راههای تبیین حق و زدودن شبهات، رعایت اخلاق و ادب در مقابل کسانی است که مخالف ما هستند و باور یا رفتاری غلط دارند. پیامد ادب ورزیدن اهل حق، است. یا سبب ترویج ادب و ا خلاق در سپهر عمومی می شود و باب بی ادبی به مقدسات بسته می شود. یا مخالفان از سر جهل یا عناد بر طبل بی ادبی می کوبند که در این صورت راه شناخته شدن حقیقت برای مردم و جویندگان حقیقت آسان تر خواهد شد. دل ما از اینترنشنال خون است اما استفاده از واژه غیر محترمانه عنترنشنال اگر باب بی احترامی به مقدسات را بگشاید یا آن را آسانتر کند کاری غلط خواهد بود. هیچ ایرانی غیرتمندی نمی تواند از سعودی اینترنشنال راضی و با آن همراه باشد. رعایت ادب نسبت به این رسانه به معنای تایید جنایتهای این رسانه نیست. بخشی از مومنان انقلابی ممکن است از توهین به این رسانه متخاصم خشنود شوند یا بی ادبی نسبت به آن را ناپسند ندانند و براحتی چنین مطالبی را منتشر نمایند. این دوستان باید متوجه باشند که انتشار این قبیل مطالب به معنای تایید آن است و این اقدام آنها سبب می شود پیامدهای ناگوار چنین فعالیتهایی به پای جریان مومن انقلابی نوشته شده یا گریبان آنها را بگیرد. حتی مومنانی که این مطالب را می بینند و به زبان آن را انکار نمی کنند ناخواسته سبب می شوند این اشتباهات به پای جبهه حق و رهبر آن نوشته شود. تعبیر تا نباشد چوب تر ... نیز بر خلاف ادبیات رهبر انقلاب و در مواجهه با اشخاص یا نهادهایی است که کار غلط انجام می دهند. تاکید می کنم ادبیات مهربان و همراه با تکریم و احترام و محبت رهبر انقلاب و حاج قاسم نسبت به کسانی که دارای باور یا رفتار غلط هستند نشان از فهم دقیق و صحیح تعالیم قرآن و اهلبیت ع دارد. باید برای اصلاح باورها و رفتارهای غلط خودمان و دیگران حساس باشیم و تلاش کنیم اما در این مسیر نباید از جاده اخلاق و ادب و احترام خارج شویم. ما دوست داریم کسانی که حجاب شان را برداشته اند با حکم خدا آشتی کنند و به خاطر خدا و اولیاء او حجاب را برگزینند. ما دوست داریم حتی اگر کسی حجاب شرعی یا عرفی را به عنوان پوشش دلخواهش انتخاب نکرده است به احترام مومنانی که برای او احترام قائل هستند و او را محترم می شمارند، حرمت را نگه دارد و به مومنان احترام بگذارد و حجاب عرفی را رعایت کند. روش حاج قاسم در بازگرداندن اشرار مسلح جنوب شرق کشور به دامن جمهوری اسلامی هنوز هم جواب می دهد. از دوستان انقلابی که در فضای مجازی و حقیقی مشغول فعالیت فرهنگی و رسانه ای هستند درخواست می کنم را هر چند وقت یکبار ببینند. ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
بسم الله الرحمن الرحیم ✍️ سید مهدی مرتضوی آقای امیرحسین جانباز است که چند سال پیش قطع نخاع شد و حاج قاسم از او عیادت کرد. ایشان در سومین سالگرد شهادت حاج قاسم در برنامه ای از شبکه افق درباره تعابیری نامهربان بکار برد و چنین گفت: ایشان قهرمان محسوب نمی‌شود. خدا به ایشان قد بلندی داده و هرکسی سانتری می‌کشید، توپ به سر او برخورد می‌کرد و وارد دروازه می‌شد... این افراد قهرمانان ما نیستند! قوه قضاییه و نهادهای امنیتی این افراد را ممنوع الخروج نکنند تا این‌ها بروند و کشور کمی تطهیر شود. بسیاری از دوستداران علی دایی در بین ورزشکاران و هنرمندان این سخنان را بی احترامی به قهرمان ملی تلقی کردند. برخی از او دفاع کردند و برخی نیز تعابیری نامهربان خطاب به آقای نصیری بیان کردند. برخی فعالان انقلابی، برای دفاع از جانباز مدافع حرم به میدان وارد شده و به کسانی که در دفاع از آقای دایی به آقای نصیری طعنه زده بودند، پاسخهایی نسبتا تند دادند. و اکنون فضای مجازی پر شده از صف آرایی دو طرف. کسانی که از بی احترامی به قهرمان ملی در صحنه ورزش ناراضی اند و کسانی که از بی احترامی به قهرمان ملی در جبهه مقاومت گلایه دارند. طبق معمول کم کم کار به نفرت پراکنی نسبت به یکدیگر کشیده می شود. این لشکرکشی لبخند روی لبهای دشمنان رسانه ای این مرز و بوم می نشاند و آنها را امیدوار می کند که بتوانند به اندک بهانه ای مردم ایران را پاره پاره کرده و رو در روی هم قرار دهند. چه راحت خود را قربانی می کنیم! مدافعان حرم سرمایه های ما و موجب سربلندی این سرزمین هستند. چهره های ورزشی یا هنری که مورد توجه و احترام مردم قرار می گیرند نیز سرمایه ملی ما و موجب دلبستگی مردمان این سرزمین به آب و خاکشان می شوند. و البته ممکن است هر کدام از این سرمایه ها اشتباه کنند. می توانیم حساب اشتباهات آنها را از خودشان و خوبی هایشان جدا کنیم. حرمت خودشان و شانی که دارند را پاس بداریم و اشتباهشان را دوستانه و مهربانانه تذکر دهیم. ممکن است اشتباهات هر کدام از این بزرگواران از منظر بخشهایی از مردم بسیار بزرگ باشد. اما باید توجه داشته باشند که بخشهای بزرگی از همین مردم برای کسانی که از منظر ما اشتباه بزرگی دارند احترام قائلند و دوستشان دارند. اگر بود در این معرکه چه می کرد؟ از کدام طرف حمایت می کرد؟ در مقابل اشتباهات هیچ کدام ساکت نمی‌نشست اما حیثیت شان را نیز هتک نمی‌کرد. تلاش می‌کرد با محبت و احترام هر دو طرف را به هم نزدیک کند. ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
✍️محسن قنبریان 🔆 خدا را شکر که هستی! • صدا (سرود دختران بالغ)، رنگ (روسری و حجاب برخی بانوان حاضر) و مهمتر سخنان حکیمانه، همه پیام بود؛ برای دو جانبِ افراطی و تفریطی نسبت به گفتمان اصیل انقلاب اسلامی: • ضرورت شرعی خواندن حجاب، ناظر به نواندیشانی بود که از رد الزام تا انکار اصل وجوب و حجاب عرفی رفته اند. به سیاسیونی که اهمیت حجاب را دست چندم کرده اند، هم بود. • دختر خود خواندنِ کم حجاب و رد اتهام بی دینی و ضد انقلابی، خط روشنی مقابل جریان دیگر است که بیشتر از خشونت رفتاری، دچار درشت گویی زبانی درباره اینان است. یکبار شریک مفسدان اقتصادی خطاب می کند و یکبار برانداز! جالب اینکه فرمودی قبلا به علماء دراینباره تذکر هم داده ای! • بخصوص این جمله پدرانه بسیار دلکش بود که: "من حسرت می خورم به آنجور اشک ریختن. می گویم ای کاش من می توانستم اینجور مثل این زن جوان اشک بریزم اینرا چطور میشود متهمش کرد؟" فن آوری اجتماعیِ تصحیح حجاب، عمده اش با تأثیر و تأثر متقابل مردم بر هم انجام می شود و اندکی از برخورد با ناهنجاری ها، گردن حکومت می افتد. این تأثیر و تأثر متقابل جز با این نگاه حاصل نمیشود. باید محجبه و متشرع در بی حجاب هم فضیلتی قائل باشد و حتی امر و نهی او بر خود را بپذیرد تا زمینه اثر گذاری بر او هم فراهم شود. بی دین و برانداز دیدن بی حجاب، قفل کردن این فن آوری اجتماعی و رفتن به سمت برخورد صرفاً خشن است! (دقت کنید) • خدارا شکر که از نسل مطهری و بهشتی تو برای ما ماندی! ☑️ @m_ghanbarianhttps://eitaa.com/yad_dashtha
بسم الله الرحمن الرحیم ✍️سید مهدی مرتضوی پدیده حجاب و نحوه مواجهه با آن بسیار پیچیده است. حتی در بین مومنان انقلابی، دیدگاه های مختلف و متفاوتی در این باره وجود دارد. متاسفانه اکثر دوستان این مساله را همچون سایر مسائل مهم جامعه، ساده پنداشته و گمان می کنند دیدگاه درست، کاملا واضح و روشن است. اولین پیامد این تلقی آن است که صاحبان آن، دیدگاه های دیگر را نادرست انگاشته لذا خود را از مشاوره و اندیشه ورزی با دیگران مستغنی می بینند. پیامد بعدی آن است که صاحبان دیدگاه های دیگر را کسانی خواهند دانست که آگاهانه در پی تضعیف حق و حکم خدا هستند. در این صورت شنیدن نظرات دیگر بی معنا و بی فایده خواهد بود. در چنین وضعیتی هیچ کسی خود را نیازمند تشکیل ندیده و برگزاری را ضروری یا مفید نمی داند. راز جدی نگرفتن توصیه های اکید درباره آزاداندیشی و اندیشه ورزی از سوی دوستان انقلابی همین مسائل نیست؟ و اعضای حقیقی این شورا و فعالان فرهنگی جبهه انقلاب تاکنون چند کرسی و نشست جدی در زمینه مسائل مهم فرهنگی برگزار کرده اند؟ اگر هم چنین نشستهایی برگزار می شود چقدر آنها را بازتاب داده است؟ در مرحله نخست دوستان انقلابی می توانند گرایشهای مختلف هوادار نظام را برای اندیشه ورزی و آزاداندیشی درباره همین مسائل مبتلابه گرد هم آورند تا کم کم نوبت به سایر سطوح و لایه های فکری و اجتماعی برسد و سعه صدر طرفهای مختلف برای شنیدن سخن یکدیگر فراهم شود. ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
بسم الله الرحمن الرحیم در نمازهای مستحبی که نشسته می خوانید را کنید. در این نمازها هم می توانید برخی دعاها را از روی کتاب دعا (مفاتیح یا صحیفه) بخوانید. تجربه لذت بخشی است. ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
بسم الله الرحمن الرحیم ✍️ سید مهدی مرتضوی دوستی و مهربانی و همدلی و همدردی و یاری رسانی و خیرخواهی، پیوندهای حیاتی یک جامعه هستند. بهترین راه تقویت انسانها به خدا و مهربانی او آن است که اهالی نماز، چشمه زلال دوستی و مهربانی و همدلی و خیرخواهی را در خانواده و جامعه جاری سازند و آن را از آدمهای دور و بر شان به بهانه آنکه اعتقادی غلط یا رفتاری نادرست دارند دریغ نکنند. اقلیتی بسیار کوچک کافرند و از دایره رحمت خدا خارج. مومنان موظفند از این اقلیت کافر قلبا تبری بجویند و حساب خود را از آنها جدا کنند. اکثریت حتی اگر باور یا رفتاری نادرست داشته باشند کافر نبوده و از دایره رحمت و لطف خداوند خارج نیستند. نمازی که همراه با مهربانی با مخلوقات خداوند باشد، خلقت خدا را زیباتر و کشور ما را دوست داشتنی تر و جوانان به وطن شان را بیشتر می کند. پیام رهبر انقلاب به بیست و نهمین اجلاس سراسری نماز: در یک جامعه‌ خوشبخت و خوش‌فرجام، همچون دوستی و گذشت و مهربانی و همدلی و همدردی و یاری‌رسانی و خیرخواهی و امثال آن به برکت رواج و اقامه‌ی نماز، استحکام می‌یابد. صفهای نماز جماعت، صفوف به هم پیوسته‌ فعالیت‌های اجتماعی را پدید می آورد. ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
الان شبکه افق برنامه جهان آرا حجه الاسلام قنبریان را ببینید.
هدایت شده از محسن قنبریان
حرف نوی جمهوری اسلامی در حضور اجتماعی زن.mp3
34.86M
🔆 حرف نوی جمهوری اسلامی در حضور اجتماعی زن صوت کامل گفتگو برنامه با: حجت الاسلام دوشنبه ۱اسفند۱۴۰۱ • حرف نوی انقلاب چه استانداردی می سازد؟ • دیگری های این حرف نو و استاندارد مهم! - حرکت پاندولی این دو • ترجیح حضور اجتماعی زن در آیات و جمع بندی علامه طباطبایی • نگرانی از جابجایی نقش زنان به سمت نقش های کالایی و مونث - سابقه تمدنی این نقش های مرجوح: قهرمانه ها (دقتی بهتر در فهم "لیست بقهرمانه") • آلترناتیو امام خمینی برای حضور مبتذل زن در جامعه؟ • نحوه مواجهه با حضورهای مبتذل در نظریه اجتماعی اسلام - خوانش تجربه تحقق حجاب با استاندارد انقلاب • ولاء طرفینی، هم پناه دادن است هم نهی از منکر کردن - اصلا کشف حجاب، سلاح براندازی؛ اسلحه دست مامور میدان ژاله با بعثی در شلمچه فرق دارد! - روشهای مطوعین سعودی، روش های جمهوری اسلامی نیست! - نباید نهی از منکر در حد امداد و نجات تقلیل یابد * و بسیاری از نکات دیگر... ☑️ @m_ghanbarian
بسم الله الرحمن الرحیم رویکرد تعاملی و هوش عاطفی ✍️ سید مهدی مرتضوی رویکرد تعاملی در گفتگو نیازمند و پرهیز از است. منظورم از هوش عاطفی، توانایی درک عواطف و احساسات و هیجانهای دیگران و ارتباط همدلانه و صمیمانه با آنهاست. خشونت عاطفی نیز به معنای خراشیدن عواطف دیگران است حتی اگر به شکل ناخواسته باشد. گاهی رفتار یا گفتار یا لحن ما گزنده و دارای خشونت عاطفی است و موجب رنجش دیگران می گردد. نشانه علم و منطق صاحب آن است و نشانه هوشمندی عاطفی اوست. گاهی یک کلمه در جای خاصی از گفتگو برای مخاطب بوده و موجب سوء تفاهم می گردد حتی اگر قصد گوینده و کنایه به مخاطب نباشد. نشانه هوش عاطفی آن است که گوینده صرفا در بند سدید بودن قولش نباشد و به محض آنکه متوجه سوء تفاهم و رنجش مخاطب گردد با عذرخواهی و توضیح مقصود خود، زمینه کدورت را از بین ببرد. برخی دیدگاه ها یا شخصیتهای علمی برای برخی افراد جامعه محترم هستند. قطعا هیچ دیدگاه یا شخصیتی یا نقد عالمانه نیست اما پرسش و نقد عالمانه را سه گونه می توان مطرح کرد: . با لحن خیرخواهانه و مشفقانه . با لحن گزنده و همراه با توهین و تمسخر . با لحن عاری از و کلام عالمانه در صورت اول همراه با است. در صورت دوم واجد است و در صورت سوم دارای می باشد. طبیعی است که بخشهایی از جامعه که یک دیدگاه یا باور یا شخصیت را محترم می انگارند و هوادار او هستند پرسش یا نقدی که از نوع سوم باشد را گزنده یا غیر محترمانه یا غیر دوستانه تلقی کنند و از آن برنجند و در برابر آن موضع گیری کنند. خشونت عاطفی آشکار مانند عمل می کند و خشونت عاطفی پنهان، مانند . خوشبختانه خشونت عاطفی آشکار از جانب بسیاری از ناظران تقبیح می شود اما متاسفانه خشونت عاطفی پنهان معمولا مورد بی توجهی قرار می گیرد و کسی با آن مخالفت نمی کند. تأمل در تأکید اهلبیت ع بر همزیستی و معاشرت نیکو با مسلمانان غیر شیعی می تواند زمینه ساز تقویت هوش عاطفی پیروان اهلبیت ع شود: ابواب ابتدائی کتاب العشره از اصول کافی. خشونت عاطفی پنهان، قاتل گفتگو و است. رویکرد تعاملی بدون هوشمندی عاطفی ناخواسته به رویکرد تقابلی بدل می گردد. ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
بسم الله الرحمن الرحیم سلام بر و خرمی دورانها (ربیع الانام و نضره الایام). آقاجان! بر شما مبارک باشد. خدا را شکر می‌کنیم که به برکت وجود نازنین شما و در کنار شما، ما را هم به میهمانی‌اش فرا خواند. خدایا به ما معرفتی عطا کن که تشنه حضورش و مشتاق ظهورش گردیم و از صمیم دل دلتنگش شویم و با ترک گناهی، لبخند رضایت بر لبش بنشانیم و قدومش گردیم. چنان کن که زبان حالمان جستجوی او باشد و با به بندگان تو، باور به محبت و شفقت بیکران امام مهربانیها را در جان انسانهای تشنه محبت برویانیم. خدایا تاویل این سخن را نشان مان بده: آید به گوش از آسمان، این است خیزد خروش از تشنگان، این است https://eitaa.com/yad_dashtha
✍️ حدادپور جهرمی علیکم السلام درسته‌. آزار دهنده شده. ولی من بیشتر از این وضعیت، میترسم مردم به جان هم بیفتند. چون صریحا گفتند که مسئله حجاب از اولویت‌های کشور نیست و برای جماعت مذهبی و حزب‌الهی هم این مسئله بسیار مهمه. اگر احساس کنند قانون ورود نمیکنه، امکان حرکت های خودسرانه(به بهانه آتش به اختیار بودن) وجود داره و آن وقت است که دیگر اتفاق خوبی نخواهد افتاد. سالهای گذشته، از اول سال ذهنمون درگیر و نگران فتنه نبود‌. اما امسال متفاوته. چرا که از الان با حدود سه ماهِ خیلی حساس روبرو هستیم. و رفته رفته اوضاع بدتر میشه. بنظرم تکلیف ما صبوری و امر به معروف در حدِ مقدور و میسور هست. هی سوال نپرسید چی میشه؟ چیکار کنیم؟ و البته و صد البته که دستگاه های قانونی نباید از وظایفشان غافل بشوند. اما تکلیف ما همینه که عرض کردم. نمیشه و نباید با مردم درافتاد. یادداشت بعدی 👇 را هم ببینید. درباره این نوشته جناب حدادپور جهرمی و دوگانه غلط انداز یا سخن گفته‌ام. ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
بسم الله الرحمن الرحیم ؟ ✍️ سید مهدی مرتضوی بخش آخر یادداشت اخیر جناب در پاسخ به نگرانی متدینان از وضعیت حجاب این است: بنظرم تکلیف ما و امر به معروف در حدِ مقدور و میسور هست. هی سوال نپرسید چی میشه؟ چیکار کنیم؟ و البته و صد البته که دستگاه های قانونی نباید از وظایفشان غافل بشوند. اما تکلیف ما همینه که عرض کردم. نمیشه و . 🔸 حدس می‌زنم یادداشت جناب حدادپور جهرمی بیان کننده دیدگاه بخشی از دوستان انقلابی و متدین است که با دشواریهای فعالیت در آشنا هستند. 🔸 واژه کلیدی در نسخه ایشان برای جریان مومن انقلابی یک کلمه است: هر چند در نسخه ایشان به امر به معروف در حد مقدور و میسور هم اشاره شده اما جمله آخر (نباید با مردم در افتاد) نشان می دهد که توصیه ایشان به امر به معروف نیز بیشتر جنبه تشریفاتی داشته و در شرایط کنونی قابلیت اجرا ندارد. تأکید ایشان بر عدم غفلت دستگاه های قانونی از وظایفشان نیز قابلیت اجرا ندارد. چرا؟ چون نباید با مردم در افتاد. 🔸 از منظر این بزرگواران گویی بر سر دو راهی هستیم: یک. دو. 🔸 هرچند با دیدگاه این بزرگواران مخالفم اما آن را بر نسخه رقیب ترجیح می دهم. نسخه ای که می گوید به هر قیمتی و با هر روشی باید با پدیده کشف حجاب برخورد قهری کرد و به پیامد آن، که در افتادن با مردم است توجهی ندارد. 🔸 با این حال به دوستانی که دغدغه سلامت خانواده و حفظ بنیاد عفاف و حیا در جامعه را دارند هم حق می دهم که از سکوت و انفعالی که در مواجهه با پدیده کشف حجاب وجود دارد نگران باشند. 🔸 این تحیر و بی عملی از کجا نشأت می گیرد؟ آیا راه حلی وجود دارد؟ مرجع و پناه و راهنمای ما در این مسأله کیست و کجاست؟ آیا کسی را داریم که به او رجوع کنیم و راه حل این حیرت و رفع نگرانی را از او بجوییم؟ 🔸 فریاد قرآن و اهلبیت علیهم السلام در هر چالش و مسأله ای که گرفتار اختلاف هستیم بلند است: ان شئتم اخبرتکم؟ آیا می خواهید ما هم نظرمان را بگوییم؟ و پاسخ ما معمولا چنین بوده است: خیر. ما با علم و تجربه خودمان باید مشکلات مان را حل کنیم و نیازی به راهنمایی شما نداریم. 🔸 چون شناخت مان از مبانی قرآن و اهلبیت در زمینه کامل نیست، ناچاریم به حداقلها اکتفا کنیم و سخن صحیح را به صبوری و سکوت و انفعال ترجمه کنیم. 🔸 نا آشنایی با مرزهای ایمان و کفر از منظر قرآن و اهلبیت ع سبب شده در نگرش و تعامل مومنان نسبت به سایر بخشهای جامعه اختلال جدی به وجود آید. در وضعیت فعلی ما نمی توانیم ارتباط فعال و سازنده و تأثیرگذار با سایر بخشهای جامعه داشته باشیم و همین امر سبب می شود زمینه های سوء تفاهم و نگرش منفی بین ما و دیگران فراهم شده و تعمیق گردد. 🔸 از برکات آشنایی با دیدگاه قرآن و اهلبیت علیهم السلام درباره ، گشوده شدن است. راه سوم، نه سکوت و انفعال است و نه در افتادن با مردم. در پرتو تعالیم قرآن و اهلبیت ع، نگرشها اصلاح شده و کسانی که پایبندی بیشتری به دین دارند می‌توانند با بخشهای دیگر جامعه ارتباطی همراه با احترام و محبت و مهربانی حقیقی داشته باشند. در بستر چنین ارتباطی، امکان گفتگو و فعالیت فرهنگی فعال و موثر در زمینه حجاب فراهم می شود و زمینه قانون گذاری و اعمال قانون به شکلی که مورد حمایت اکثریت جامعه باشد آماده می گردد. ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
بسم الله الرحمن الرحیم ✍️ سید مهدی مرتضوی آقای در برنامه در شام دوشنبه ۱۴ فروردین درباره دلاری سازی اقتصاد و نقش قیمت دلار در سخن گفت. در این برنامه بر نقش حدود ۲۰ شرکت بزرگ که در حوزه و فعالیت می‌کنند و محصولات تولید و صادر می‌کنند تاکید شد. بنا به ادعای میهمان برنامه، قیمت گذاری محصولات این شرکتها برای فروش در داخل کشور بر اساس قیمت جهانی و محاسبه قیمت ریالی بر اساس قیمت دلار بازار آزاد و فروش ارز حاصل از صادرات این شرکتها بر اساس قیمت آن در بازار آزاد مهمترین عامل تورم در این سالها بوده است. ادعاهای میهمان برنامه جهان آرا بسیار مهم و برای بنده جدید بود. وظیفه صدا و سیما آن است که این ادعاها را با دعوت از کارشناسان با گرایشهای مختلف به بحث و گفتگو بگذارد. ممکن است راه حل ارائه شده در این برنامه کامل و جامع نباشد اما باید این برنامه را در پیرامون مهمترین ریشه‌های تورم کمرشکن فعلی موفق ارزیابی کرد. ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
یادداشتها
بسم الله الرحمن الرحیم ✍️ سید مهدی مرتضوی آقای #سید_یاسر_جبرائیلی در برنامه #جهان_آرا در شام دوشنب
مدیر عامل محترم یکی از شرکتهای بزرگ کشور درباره یادداشت قبلی توضیحاتی را ارسال کردند. از ایشان بابت قرار دادن اطلاعات بیشتر و کمک به ریشه یابی دقیقتر عوامل تورم تشکر می کنم. توضیح ایشان با اندکی ویرایش چنین است: بنده به عنوان مدیرعامل یکی از شرکت های بزرگ این ادعا را رد می‌کنم. ما هم ارزمان را با قیمت نیما می فروخته ایم و الان هم با مکانیزم های بانک مرکزی تا حدود ۳۰ درصد زیر بازار آزاد می فروشیم و هم قیمت محصولمان را با دلار ۲۸۵۰۰ تعیین وعرضه می کنیم. علیرغم عرضه و فروش محصول توسط ما با قیمت پایین، قیمت رایج در بازار با دلار آزاد تعیین می شود. امثال این دوست عزیزمان اشتباهات زیادی در گفتار و تحلیل هاشون دارن که ناشی از این است که در وسط میدان نیستند. بالا نشستند و معلول ها و نتایج را می بینند و بعد هر طور خواستند قضاوت می کنند. بله ۱- اینکه در بازار قیمت ها بر اساس دلار آزاد تعیین می شود حرف درستی است. اما ۲- اینکه این را به تولید کنندگان نسبت دهیم خیر نادرست است. در این میان قربانی، تولید کننده و مصرف کننده نهایی هستند چون تولید کننده با قیمت پایین محصول را می فروشد ولی در بازار قیمتها برای مصرف کننده نهایی با قیمت ارز آزاد تمام می شود و در این میان یک رانت بسیار عظیم توزیع می شود که به واسطه ها می رسد. صنایع بزرگ کشور نقطه قوت ما و عامل برون رفت ما از این بحرانند ... نباید ما با دست خودمان خودزنی کنیم. نظام قیمت گذاری بر مبنای ارز خواست ما شرکت های بزرگ نیست، نامه های رسمی آن به شورای رقابت و دعواهای ما در جلسات وزارتخانه شاهد این مدعا است. ما مدتها است درخواست داریم اتصال قیمتهای ما به قیمتهای جهانی و دلار قطع شود. ... می آییم چیزی را درست کنیم با گرای غلط آن چیزی هم که درست بود نابود نکنیم. ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
یادداشتها
مدیر عامل محترم یکی از شرکتهای بزرگ کشور درباره یادداشت قبلی توضیحاتی را ارسال کردند. از ایشان بابت
به اخلاق و انسانیت و انصاف و وجدان کاری این مدیر عامل محترم ایمان دارم. از طرف مردم بزرگوار ایران خصوصا بخشهایی که تورم موجود برای آنها طاقت فرسا است مطالب زیر را از ایشان درخواست می کنم و خطاب به این برادر عزیز عرض می کنم: کاش در اولین فرصت در برنامه جهان آراء شرکت می کردید. البته نه با هدف دفاع از خود بلکه برای کمک به روشن شدن ریشه های تورم کمرشکن فعلی و یافتن راه های درستتر. آقای جبرائیلی در راه حل پیشنهادی اش به اقدام دولت آقای هاشمی در سال 74 اشاره کرد. نظر شما درباره این راه حل چیست؟ پیشنهاد شما برای حل مشکل مردم عادی کشور که زیر بار سنگین تورم قرار دارند چیست؟ مشکل تورم ایران یک معضل پیچیده شده است. هیچ صاحبنظری را متهم نمی کنم و همه آنها را خیرخواه کشور می دانم؛ چه کارشناسان زمان مرحوم هاشمی رفسنجانی را و چه کارشناسان دولتهای بعد از آن را. گرچه عملکرد همه یا اغلب آنها نتایجی قابل قبول نداشته است. با توجه به اینکه در وسط میدان هستید کاش فرصت می کردید و وقت می گذاشتید و به روشن شدن ریشه مشکلات و پیدا کردن راه حلی جامع برای تورم کمک می کردید. ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
از طرف برخی آشنایان در ایتا پیامی دریافت کردم درباره همراه با یک لینک. در برخی گروه ها نیز همین پیام ارسال شده است. متن پیامها عین هم هستند و شک برانگیز. از یکی از بزرگوارانی که این پیام را برای بنده ارسال کرده بود پرسیدم این پیام ناخواسته ارسال شده؟ پاسخ ایشان این بود: سلام لطفا روی کلیک نکنید. گوشی ام شده و این پیام ارسال شده است. ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
بسم الله الرحمن الرحیم ✍️سید مهدی مرتضوی برخی انسانها نسبت به اطرافیان خود خصوصا نسبت به کسانی که دارای باور باطل یا رفتار غلطی هستند می ورزند. خشونت عاطفی گاهی به شکل اعمال می گردد مثل وقتی که نسبت به کسی بی احترامی و توهین و بی ادبی و ابراز نفرت روا داشته شود. گاهی نیز خشونت عاطفی به شکل می باشد مثل وقتی که نسبت به کسی احترام و ادب و مهربانی و محبتی که شایسته آن است روا داشته نشود و موجب رنجش او گردد. ریشه ها و عوامل خشونت عاطفی چیست؟ یک. مزاج و طبع مزاج برخی انسانها نرم و لطیف است و معمولا در موقعیتهای مختلف نسبت به دیگران مهربانی و عطوفت بیشتری به خرج می دهند. در مقابل مزاج برخی، سخت و غلیظ است. چنین افرادی ممکن است نسبت به مخالفان خود خشونت عاطفی روا دارند و چنین خشونتی را نیز امری طبیعی و صحیح بپندارند یا اصلا آن را خشونت محسوب نکنند. دو. عجب به نفس و تحقیر دیگران برخی خشونتها ریشه در نفسانیت دارد. یکی از جلوه های منیت، عجب و خودپسندی می باشد. کسی که گرفتار خودپسندی است خود را بی عیب می بیند. معمولا عیب دیگران را راحتتر درک می کنیم و اگر گرفتار عجب باشیم، دیگران را به خاطر عیب شان ملامت و تحقیر نموده (خشونت عاطفی آشکار) یا حساب خود را از آنها جدا خواهیم کرد (خشونت عاطفی پنهان). سه. اشتباه در تشخیص مرزهای ایمان و کفر (خوبی و بدی) اگر مرزهای خوبی و بدی انسانها را به درستی تشخیص ندهیم ممکن است انسان خوبی را بد بدانیم یا بالعکس کسی را که مومن نیست مومن محسوب کنیم. چه نسبتی بین باورهای باطل و نادرست با خوبی و بدی انسانها وجود دارد؟ آیا هر کسی که به باوری باطل معتقد است یا رفتاری غلط انجام می دهد را می توان کافر یا بد محسوب کرد؟ بر اساس اشتباهی نسبتا رایج، هر کسی را که دارای اعتقاد یا رفتاری غلط است، بد می پنداریم. نتیجه قهری این دیدگاه آن است که اکثریت انسانها بد خواهند بود زیرا باور یا رفتاری غلط دارند. نتیجه دیگر آن است که این اکثریت که بد هستند را مستحق خشونت عاطفی آشکار یا پنهان می دانیم و از آنها تبری جسته و آنها را دارای کرامت نمی دانیم. چهار. آسان پنداشتن شناخت حقیقت اگر شناخت همه یا اغلب حقایق را آسان بپنداریم قهرا اکثریت انسانهایی را که در باورهای شان با ما اختلاف نظر دارند، انسانهای بدی دانسته و نسبت به آنها خشونت عاطفی روا خواهیم داشت. عوامل مذکور اختصاصی به مومنان یا غیر مومنان ندارد و همه انسانها ممکن است گرفتار آنها شده و به خاطر آنها خشونت عاطفی بورزند. خشونت عاطفی مومنان به پای خداوند و دین او و اولیاء دین نوشته خواهد شد و در چنین شرایطی تعامل و ارتباط نهادهای فرهنگی دینی با بدنه جامعه دچار اختلال شده و کارکردهای فرهنگی آنها (از قبیل جهاد تبیین، امر به معروف و ...) نیز بی اثر شده یا نتیجه معکوس خواهد داشت. نهادهای سیاستگذار فرهنگی از جمله و باید نسبت به خشونت عاطفی آشکار و پنهان در جامعه دینی حساسیت بالایی به خرج دهند و با عوامل و زمینه های آن به شکل جدی مبارزه کنند. سهل انگاری نسبت به خشونت عاطفی و ریشه های آن سبب می شود شخصیتهای تأثیرگذار دینی و فرهنگی نیز گرفتار خشونت عاطفی شده یا خشونت عاطفی برخی مومنان به پای آنها نیز نوشته شود. در چنین شرایطی فعالیتهای فرهنگی به ضدفرهنگ تبدیل خواهد شد. خوشبختانه با اصلاح نگرش در زمینه سوم و چهارم، می توان زمینه تعدیل و اصلاح مزاج کسانی که طبع تند دارند را فراهم کرد. دوره آموزشی از منظر قرآن و اهلبیت ع آماده ارائه برای نهادها و فعالان فرهنگی می باشد. علاقمندان می توانند درخواست خود را به @s_m_mortazavi ارسال کنند. ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
یادداشتها
بسم الله الرحمن الرحیم ✍️سید مهدی مرتضوی #ریشه‌های_خشونت_عاطفی برخی انسانها نسبت به اطرافیان خود
مدتی پیش با یکی از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی درباره خشونت عاطفی موجود در جامعه دینی و ضرورت اقدام جدی در این باره گفتگوی مختصری داشتم. ایشان که خودشان طبعی لطیف دارند و اهل خشونت نیستند یکی از علل خشونت موجود در جامعه دینی را طبع و مزاج برخی مومنان دانستند. گویا اقدام در این زمینه را به علت مزاج متفاوت انسانها بی تأثیر می پنداشتند. یادداشت بالا پاسخی است به این بزرگوار و تأکید بر اینکه نهادهای فرهنگی کشور خصوصا سیاستگذاران فرهنگی باید در زمینه تغییر نگرش جامعه دینی در حوزه مرزهای ایمان و کفر اقدام جدی نمایند و طبع تند برخی مومنان را بهانه بی فایده بودن اقدام در این زمینه ندانند. نکته دیگری که همین جا قابل ذکر است: داشتن طبع لطیف و خلق خوش به تنهایی برای ورود به عرصه فعالیتهای فرهنگی کافی نیست. عدم آشنایی دقیق با تعالیم قرآن و اهلبیت ع در زمینه مرزهای ایمان و کفر و دخالت ندادن این آموزه در سیاستگذاریها و تصمیم گیری های کلان فرهنگی سبب می شود این بزرگواران در بزنگاه ها مسیری غلط بپیمایند یا فعالیتهای فرهنگی شان کم تأثیر گردد یا خشونت دیگران به پای آنها نوشته شود. ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
بسم الله الرحمن الرحیم ✍️سید مهدی مرتضوی مقصودم از نگارش یادداشت تأکید بر ضرورت تبیین و تعلیم و تبلیغ همگانی تعالیم قرآن و اهلبیت درباره و تبدیل آن به عنوان مهمترین مبنا در سیاست گذاری های کلان و خرد فرهنگی در جامعه دینی بود. آشنایی با مرزهای ایمان و کفر از منظر قرآن و اهلبیت هم زمینه فعالیتهای فرهنگی ثمربخش را فراهم می کند و هم شرایطی را در جامعه مهیا می کند که اقدامات انتظامی و قضائی در زمینه عفاف و حجاب موجب ایجاد یا تشدید دوقطبی نشده و با حمایت حداکثری مردم همراه گردد. در غیر این صورت، آشکار و پنهان گروهی اندک از متدینان به حساب دین و حکومت دینی و اکثریت دینداران گذاشته خواهد شد. در چنین وضعیتی هر گونه اقدام فرهنگی و اجتماعی و انتظامی در زمینه عفاف و حجاب موجب تشدید و ایجاد تنش و کاهش ایرانیان و ریزش نظام خواهد شد. بیان آن دوست عزیز درباره تأثیر مزاج برخی متدینان در عملکرد و رفتار آنان از آن جهت مرا برآشفت که مطلب مذکور درباره نقش مزاج، بهانه ای برای نادیده گرفتن یا جدی نگرفتن تعالیم مذکور شده است. حقیقتا تعدیل طبیعت تند مزاجان امری بسیار دشوار است لذا از این جهت به این دوست عزیز و کسانی که همفکر ایشان هستند حق می دهم. با این حال حتی اگر بپذیریم که تبیین و ابلاغ تعالیم قرآن و اهلبیت درباره مرزهای ایمان و کفر به اصلاح طبیعت تند مزاجان کمک چندانی نمی کند باز هم نباید در این زمینه را ترک کنیم. ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
بسم الله الرحمن الرحیم ✍️ رضا بابایی ما گفت‌وگو می‌کنیم یا جدل؟ «گفت‌وگو»، زبان تمدن‌ها است. هیچ تمدنی بدون گفت‌وگو شکل نگرفته و بدون آن نیز دوام نیافته است. انسان‌های متمدن، حتی برای حل مسائل درونی و درمان بیماری‌های روحی خویش به گفت‌وگو با روان‌شناسان و مشاوران متخصص پناه می‌آورند. پایه و بنیان روان‌درمانی، مگر چیزی غیر از نشست‌های صمیمی و گفت‌وگوهای طولانی است؟ وقتی می‌توان درونی‌ترین مسائل انسانی را از راه گفت‌وگو حل و فصل کرد، چرا در مسائل عینی و علمی و اجتماعی نتوانیم؟ با وجود این، «گفت‌وگو» گاه تبدیل به جدل می‌شود. جدل و به تعبیر متون دینی، «مِراء»، آفت گفت‌وگو است. در متون دینی، از پیامبر اسلام نقل شده است که پرهیزگارترین شما، کسی است که مِراء نمی‌کند، اگرچه حق با او است(شهید اول، الأربعون حدیثا، ص56). از امام علی(ع) نیز نقل کرده‌اند که هیج بنده‌ای به حقیقت ایمان نمی‌رسد، مگر اینکه مراء را رها کند، حتی آنجا که حق با او است(کنز العمال، ح9024). از همه شگفت‌تر روایتی است که بر پایۀ آن پیامبر(ص) فرموده‌اند: خدا در شب معراج، پس از شرک، مرا از چیزی به اندازۀ جدل، نهی نکرد. می‌دانیم که توبۀ مشهور ابوحامد غزالی نیز از مناظره و مراء بود. او بر سر قبر ابراهیم خلیل(ع)، با خدای خویش عهد کرد که دیگر با کسی مناظره نکند. حافظ هم که می‌گوید «گفت‌وگو آیین درویشی نبود»، مرادش از گفت‌وگو، جدل است، نه گپ‌وگفت. در منطق، جدل را از صناعات خمس(در کنار برهان و خطابه و...) دانسته‌اند و در ادبیات قرآن کریم، «جدال احسن» ‌هم‌پایۀ حکمت و موعظه است؛ اما متأسفانه آنچه اکنون در میان ما رایج و راسخ است، «مراء» یا جدل مذموم است، نه جدل منطقی و نه جدال احسن و نه گفت‌وگو. جدل، بدل گفت‌وگو است. نیاز ما به گفت‌وگو، گاهی گذر ما را به جدل می‌اندازد و می‌خواهیم جای خالی آن را با این پر کنیم. از یک سو ما به چیزی به اندازۀ گفت‌وگو نیاز نداریم و از سوی دیگر، هیچ چیز به اندازۀ جدل، ما را از نعمت گفت‌وگو محروم نمی‌کند. اکنون در صدها و هزاران گروه مجازی و محفل علمی و سیاسی، جدل فرمانروایی می‌کند و انسان‌های بسیاری به این خیال خام که در حال گفت‌وگو با یک‌دیگرند، در ورطۀ مجادلات بی‌ثمر و بی‌پایان افتاده‌اند. مرز میان گفت‌وگو و جدل، بسیار باریک و مبهم است. تفاوت‌های جدل با گفت‌وگو، باید موضوع چندین رسالۀ دانشگاهی باشد. آنچه من در اینجا یادآوری می‌کنم، چند نکتۀ ساده و سربسته است: 1. هدف گفت‌وگو، این است که من بدانم در ضمیر شما چه می‌گذرد و شما بدانید که درد من چیست؛ اما جدل، تشنۀ پیروزی است و شهوت استیلا بر غیر دارد. 2. پایان جدل، دشمنی است و پایان گفت‌وگو، دوستی. ذهن و زبان جدلیون، در تسخیر سوء ظن به دیگران یا خودخواهی است؛ اما گفت‌وگو، راهی است برای کاستن از افتراق‌ها و سوءتفاهم‌ها. گفت‌وگو ما را به یک‌دیگر نزدیک‌‌تر می‌کند و جدل، دورتر و دشمن‌تر. گفت‌وگو، اگر گرهی نگشاید، گره را کورتر نمی‌کند. 3. در گفت‌وگو، میان اندیشه و صاحب اندیشه فرق می‌گذاریم. یعنی مخالفت ما با اندیشه‌ای، به دشمنی ما با صاحب آن اندیشه نمی‌انجامد. 4. در گفت‌وگو می‌کوشیم که حرف دیگری را بفهمیم و در جدل می‌کوشیم که حرف خود را در گوش او فرو کنیم. 5. اهل جدل، درد حقیقت ندارند. از همین رو هیچ‌گاه به هیچ خطایی یا جفایی اعتراف نمی‌کنند. اما در گفت‌وگوی سالم، طرفین گه‌گاه می‌پذیرند که در فلان مسئله خطا کرده‌اند یا دچار غفلت یا مبالغه شده‌اند یا تند رفته‌اند. 6. جدل، استثمار گفت‌وگو است؛ یعنی گفت‌وگو در جدل، بهانه‌ای بیش نیست. بدین رو اهل جدل، گاهی این بهانه را وامی‌نهند و از ابزاری دیگر استفاده می‌کنند که هیچ سنخیتی با گفت‌وگو ندارد؛ مانند زورگویی و تهدید و نصیحت و افشاگری و تجاوز به حریم خصوصی افراد. 7. جدل‌گرایان، معمولا زبانی درشت‌گو و پر از نیش ‌و کنایه دارند؛ اگرچه هر درشت‌گویی جدل‌گرا نیست و هر جدل‌گرایی درشت‌گو نیست. 8. جدل گذشته‌گرا است؛ اما گفت‌وگو آینده‌ساز است. در جدل، شما از راهی دفاع می‌کنید که آن را طی کرده‌اید؛ اما در گفت‌وگو راهی را می‌جویید که آینده‌ را بسازد. از همین رو گفت‌وگو پیش‌رونده است؛ اما جدل، هر بار به نقطۀ آغاز برمی‌گردد. 9. در گفت‌وگو می‌کوشیم که چیزی بیاموزیم؛ در جدل، کوشش ما بیشتر برای آن است که دیگران را شیرفهم کنیم. 10. سماجت و افراط در پیگیری مباحث، از نشانه‌های اهل جدل است. اهل گفت‌وگو به همان آسانی که وارد گفت‌وگو می‌شوند، آن را رها می‌کنند و می‌دانند که کجا و کی باید کنار بکشند؛ اما جدلیون تا بالا بردن پرجم پیروزی و اعتراف خصم به شکست، دست‌وپا می‌زنند. مرحوم از پژوهشگران و منتقدان برجسته در حوزه دین و ادبیات بود که درسال 1399 در سن 56 سالگی درگذشت. ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
بسم الله الرحمن الرحیم ✍️ سید مهدی مرتضوی بخشی از وصیت نامه حاج قاسم درباره نقش مسوولان در حراست از ارزشها: مسئولین همانند جامعه می‌بایست به مسئولیت خود پیرامون و از توجه کنند، نه با بی‌مبالاتی و به‌خاطر احساسات و جلب برخی از آراء احساسی زودگذر، از اخلاقیاتی حمایت کنند که طلاق و فساد را در جامعه توسعه دهد و خانواده‌ها را از هم بپاشاند. حکومت‌ها عامل اصلی در و از طرف دیگر عامل مهم از هم پاشیدن خانواده هستند. حاج قاسم در جاهایی دیگر چنین می گوید: من و آدم های خودم. من و رفقای خودم. من و مریدهای خودم. این بی حجاب است، این باحجاب است. این چپ است، آن راست است، این اصلاح طلب است، او اصولگراست، خب پس چه کسی را می خواهید حفظ کنید؟ همان دختر دختر من است. دختر ما و شماست. ما ماست. اینها مردم ما هستند. بچه های ما هستند. با هر کسی حرف بزنیم اما با . استدلال کنیم. برخی دم از احترام به بانوان بی حجاب و کم حجاب می زنند یا از آزادی فضای مجازی حمایت می کنند و گمان می کنند که شبیه حاج قاسم عمل می کنند. حاج قاسم مردم دار بود و به همه احترام می گذاشت اما به خاطر خوش آمد مردم و آنها، اصول اخلاقی که پشتیبان استحکام خانواده است را کمرنگ نمی کرد. او جامعه بود و از مومنان می خواست که برای جامعه و تک تک افراد جامعه پدری کنند. پدر خود را مسوول حراست و تربیت خانواده می داند و در برابر بنیانهای اخلاقی که موجب استحکام خانواده می‌شود حساس است و در کنار آن احترام و محبتش را از افراد خانواده دریغ نمی‌کند. ✅https://eitaa.com/yad_dashtha